Архивы

СКАРГА (про скасування Постанови від 24 червня 2015 року про накладення адміністративного стягнення)

26 червня 2015 р. № 1/01-06

на № _________ від ____________

скарга

Головне управління ДФС
у Харківській області

61057, Харків, вул. Пушкінська, буд. 46

 

через

 

Державну податкову інспекцію у Київському районі

м. Харкова Харківської області ГУ Міндоходів у Харківській області

61002, м. Харків, вул. Чернишевська, буд. 41

 

Самощенко Олени Анатоліївни,

реєстраційний номер облікової картки платника податків 1111111111,

місце проживання:

61024, м. Харків

адреса розташування робочого місця приватного нотаріуса:

61024, м. Харків

 

СКАРГА
(про скасування Постанови від 24 червня 2015 року
про накладення адміністративного стягнення)

Двадцять четвертого червня 2015 року стосовно мене, Самощенко Олени Анатоліївни, приватного нотаріуса Харківського міського нотаріального округу, було складено Постанову про накладення адміністративного стягнення (АА № 212702) за неналежне ведення книги обліку і витрат в період з 2012 року по 2014 рік, чим порушено п. 178.6 ст. 178 Податкового кодексу України № 2755-VІ від 02.12.2010 р., із змінами та доповненнями (у подальшому — Постанова). Нею на мене накладено адміністративне стягнення — штраф у сумі 136 гривень 00 копійок.

Вважаю, що постанова, яку я оскаржую, є протиправною.

Постанова винесена на підставі акта про результати документальної планової виїзної перевірки від 10.06.2015 р. № 1740/20-31-17-02-08/2464400821 (в подальшому — Акт), про що зазначено в Протоколі про адміністративне порушення № 426 від 10 червня 2015 року.

У разі встановлення порушень податкового законодавства за кожним відображеним в акті фактом порушення:

викладається чіткий зміст порушення з посиланням на конкретні пункти і статті законодавчих актів, період (місяць, квартал, рік) фінансово-господарської діяльності платника та господарська операція, в результаті якої здійснено це порушення (при цьому до акта додаються письмові пояснення посадових осіб платника податків або його законних представників щодо встановлених порушень);

зазначаються первинні документи, на підставі яких вчинено записи у податковому та бухгалтерському обліку, регістри бухгалтерського обліку, кореспонденція рахунків операцій та інші документи, пов’язані з обчисленням і сплатою податків і зборів, та докази, що підтверджують наявність факту порушення.

Факти виявлених порушень податкового, валютного та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на органи ДФС, мають бути викладені в акті документальної перевірки чітко, об’єктивно та повною мірою, з посиланням на первинні або інші документи, зафіксовані в бухгалтерському та податковому обліку, що підтверджують наявність зазначених фактів. В Акті перевірки зазначено, що розбіжностей між сумою загального оподатковуваного доходу самозайнятої особи від здійснення незалежної професійної діяльності, відображеної у податкових деклараціях про майновий стан і доходи, та сумою доходу, визначеною в ході перевірки, не встановлено, податкова звітність, в тому числі податкові декларації, подавались мною своєчасно.

Також я вважаю, що розгляд справи та винесення Постанови, згідно зі ст. 234-2 Кодексу України про адміністративні правопорушення відносно правопорушення «неналежне ведення книги обліку і витрат в період з 2012 року по 2014 рік» не належить до компетенції органів державної податкової служби, оскільки ст. 234-2 Кодексу України про адміністративні правопорушення передбачається лише розгляд справи за ухилення від подання декларації про доходи.

Відповідно до статті 283 Кодексу України про адміністративні правопорушення постанова по справі про адміністративне правопорушення повинна містити: найменування органу (посадової особи), який виніс постанову, дату розгляду справи; відомості про особу, щодо якої розглядається справа; опис обставин, установлених при розгляді справи; зазначення нормативного акта, який передбачає відповідальність за дане адміністративне правопорушення; прийняте по справі рішення.

В порушення вимог Податкового кодексу України та Кодексу України про адміністративні правопорушення в Протоколі про адміністративне порушення 426 від 10 червня 2015 року та Постанові не зазначено, в чому саме полягає «неналежне ведення книги обліку і витрат в період з 2012 року по 2014 рік».

В відомостях про особу, щодо якої розглядається справа, в Постанові зазначено: «Самощенко Олена Анатоліївна… д/н 17.03.1979 р.», в той час як моя дата народження 22 червня 1967 року.

Д-р Штефан Хюльсхёрстер, заместитель директора Германского фонда международного правового сотрудничества Бонн, ноябрь 2011

УВАЖАЕМЫЕ КОЛЛЕГИ!
По предварительной договоренности с шеф­редактором научнопрактического журнала «Мала енциклопедія нотаріуса» Владимиром Марченко представляю Вашему вниманию раздаточные материалы, презентованные на Украинско-росcийско-немецкой конференции на тему «Состояние и реформы нотариального права» (2–5 ноября 2011 года, г. Киев, Украина), которая была организована Германским фондом международного правового сотрудничества в сотрудничестве с Федеральной нотариальной палатой, Германским союзом нотариусов, Министерством юстиции Украины, Государственной регистрационной службой Украины, Украинской нотариальной палатой, Академией нотариата Украины, Администрацией Президента Российской Федерации, Министерством юстиции Российской Федерации, Федеральной нотариальной палатой Российской Федерации.
Данная подборка материалов содержит рабочие переводы некоторых международных и прежде всего национальных нормативных актов, устанавливающих принципы и регулирующих статус и порядок деятельности нотариусов в Германии. Она также содержит и некоторые материалы, которые были подготовлены в рамках сотрудничества и совместных мероприятий Фонда и немецких нотариусов с коллегами из Украины, России и других государств Восточной Европы и СНГ, направленных на обмен опытом в реформировании сферы «предупредительного правосудия». Соответствующее видение сути и задач нотариата требует обеспечения таких нормативных основ в его деятельности, которые бы соответствовали современным вызовам и тенденциям в развитии и реформировании органов юстиции в целом и нотариата в частности. Правовое обеспечение и гарантия независимости, непредвзятости, профессиональности в деятельности нотариуса служит не только его интересам, а в первую очередь интересам участвующих в правовом обороте граждан и юридических лиц, и в итоге утверждению и практической реализации принципов правового государства. Трансграничный правовой оборот и сотрудничество, активная гармонизация и унификация права способствуют и «принуждают» к активному обмену опытом о правовом регулировании и реформировании нотариата, к обсуждению и решению возникающих проблем. Именно с этой целью и в качестве материала для последующих совместных мероприятий предоставлены эти наработки.
Д-р Штефан Хюльсхёрстер,
заместитель директора Германского фонда международного правового сотрудничества
Бонн, ноябрь 2011

ПРОТИЛЕЖНА СТОРОНА МІСЯЦЯ, АБО ЩО ВАРТО ЗНАТИ ПРО ЗАКОНОТВОРЧУ ДІЯЛЬНІСТЬ ОКРЕМИХ НАРОДНИХ ДЕПУТАТІВ

За весь період існування Верховної Ради України її стіни вміщали і вміщують різних політиків: майстрів державницької справи та осіб, «випадкових», епатажних, одіозних і практично нікому невідомих, яких завжди будуть пам’ятати, згадувати незлим тихим словом, й швидко забутих. Пам’ятають та споглядають кабінети Парламенту і різні законопроекти, що вносилися та вносяться народними обранцями. Одні з них були і є доленосними для України, назавжди увійдуть в історію «законотворчого пера», інші ж були чи є, даруйте, «юридичним непотребом». Останні, в силу деяких випадків забуття народними представниками того, що людина, уповноважена на створення загальнообов’язкових документів, у своїй діяльності, як і лікар, має керуватися, перш за все, принципом «не нашкодь», стають обов’язковими до виконання законами, наслідки реалізації яких можуть мати доволі негативний, а то і катастрофічний характер.

Так в Україні склалася нормотворча практика, що прийняті Верховною Радою закони не містять імен їх авторів, як це було, скажімо, в Римській імперії (кодекс Юстиніана, кодекс Феодосія та ін.). Тому досить важко визначити народних депутатів — активних джерел правильних, а то й геніальних юридичних рішень або ж деструктивізму у формуванні законодавчих актів. А таке визначення дуже важливе, особливо щодо останнього. Адже, незважаючи на критичні економічні процеси в країні, практично кожен із нас, громадян України, «зціпивши зуби», із сердечною вірою у прекрасне майбутнє рідної держави виконує свою професійну чи громадську роботу, здійснює вклад у світле майбутнє української держави. Однак центром державотворчої роботи в Україні є Верховна Рада. А тому нині, як ніколи, її робота має бути продуктивною.

Тому, якщо окремі парламентарії допускають у своїй діяльності нераціональне використання «кредиту» довіри громадян, потрібно не залишати такі випадки без су­спільної уваги.

Висвітленню активності одного з народних депутатів України, яка йде врозріз з якісним наповненням законодавчої бази держави, присвячена ця стаття. При її написанні автор виходив з того, що робота народного депутата має публічний характер і підлягає громадському контролю. Автор також не має наміру «очорнити», скомпрометувати та образити народного обранця, аналізуватимуться тільки його професійні якості та результати діяльності у парламенті.

Отже, Сергій Григорович Міщенко — народний депутат України, випускник Національного юридичного університету імені Ярослава Мудрого (нинішня назва вузу) — освітнього закладу, який ще з радянських часів має репутацію «ковальні» юридичних кадрів, тобто такого, що готує фахівців у галузі права найвищого ґатунку. Напевно, Сергій Григорович був старанним студентом та не помилився у виборі професії, адже побудував чудову кар’єру. Так, був він прокурором Київської області, заступником прокурора міста Києва, старшим помічником Генерального прокурора України Геннадія Васильєва, радником з правових питань прем’єр-міністра України Юлії Тимошенко, а також обіймав і деякі інші високі посади. З 2006 року розпочав свій парламентський шлях, будучи депутатом 5, 6, 7 скликань, продовжує його і в нинішньому.

Такі дані щодо професійного життя є свідченням високого фахового рівня, усестороннього пізнання людиною як практичної сторони роботи юриста, так і «виробництва» нормативно-правових актів. Однак аналіз результатів парламентської діяльності народного депутата породжує негативні думки про те, що вони апріорі не можуть походити від особи з таким масивним багажем професійних знань. Так, було досліджено проекти законів України, що подавалися Сергієм Григоровичем на розгляд Верховної Ради в період з 27.11.2014 р. по 05.03.2015 р. Можливості доступу до законопроектів, створених у інші періоди його депутатської каденції, офіційний сайт Верховної Ради України не надає. Тому обмежимося висновками про законотворчу продуктивність народного обранця у нинішньому скликанні парламенту. Для того, щоб зазначена інформація мала додаткове аналітичне підґрунтя, увагу буде спрямовано на проекти законів, яким Головним науково-експертним управлінням органу законотворчості надавалися висновки.

Практично щодо усіх документів, складених депутатом, які проходили перевірку Головного науково-експертного управління, надавалась значна кількість критичних зауважень. Їх можна систематизувати у три умовні групи: 1) проект нормативно-правового акта не містить фінансово-економічного обґрунтування введення його в дію; 2) проект суперечить іншим актам законодавства або нормам документів, в які планується внести зміни, не враховує реальний стан суспільних відносин в державі; 3) документ в цілому є концептуально неправильним або внаслідок критичної кількості хиб не може бути прийнятим чи взятим за основу.

До законопроектів, яких стосується перша група зауважень належать: а) проект Закону України «Про внесення змін до Закону України «Про соціальний захист дітей війни» (щодо поновлення надбавки до пенсії та права на комунальні пільги дітям війни)»; б) проект Закону України «Про внесення змін до окремих законів України (щодо поновлення безкоштовного проїзду пенсіонерам, учасникам війни, інвалідам та іншим категоріям громадян)»; в) проект Закону України «Про внесення змін до Закону України «Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування»» (про підвищення розміру пенсійного забезпечення за понаднормовий страховий стаж)»; г) проект Закону України «Про внесення змін до Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб» (щодо підвищення військовослужбовцям мінімальної пенсії по інвалідності).

Загальним для усіх цих проектів законів є те, що, вони орієнтовані на громадян, передбачають для них додаткові права у сфері соціального захисту, реалізація яких з огляду на нинішню нормативно-правову базу неможлива без виділення коштів з Пенсійного фонду, Державного бюджету України, інших централізованих фондів.

Однак автор законопроектів не здійснює жодних розрахунків щодо того, який обсяг фінансових ресурсів потрібно задіяти на їх реалізацію, чи є взагалі у держави можливість виплачувати кошти. Відповідно до вимог ст. 27 Бюджетного кодексу України до такого роду законопроектів, які виділені в цій групі, мають бути додані пропозиції щодо змін до законодавчих актів України стосовно скорочення витрат бюджету та/або джерел додаткових надходжень для досягнення збалансованості бюджету. Проекти законів не передбачають внесення змін до актів законодавства, які безпосередньо регулюють фінансові відносини в державі, перш за все, Закону України про державний бюджет на відповідний рік, та не містять механізмів залучення коштів поза межами державних централізованих фондів. Тому виходить, що право громадянина, скажімо, на безоплатний проїзд міським транспортом, закріплено, але практично жодним чином не може бути реалізовано. Тобто прийняття такого роду законопроектів пана значитиме для держави «роздавання» нею громадянам «порожніх», нічим не підкріплених «обіцянок».

Такий підхід до законотворення може бути свідченням того, що суб’єкт законодавчої ініціативи просто займається популістськими речами. Адже незнання депутатом кількох скликань інформації про те, що в разі, якщо держава бере на себе певні обов’язки по відношенню до населення, вона має їх реально виконувати, видається малоймовірним.

Друга група зауважень: а) проект Закону України «Про внесення змін до Кодексу України про адміністративні правопорушення (щодо посилення відповідальності за порушення законодавства про встановлення та/або використання спеціальних сигнальних пристроїв»; б) проект Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України (щодо забезпечення доступу громадян до узбережжя водойм та посилення відповідальності за самовільне зайняття земельних ділянок, зокрема, у прибережних захисних смугах)»; в) проект Закону України «Про внесення змін до статті 136 Кодексу законів про працю України (щодо забезпечення захисту заробітної плати від необґрунтованих відрахувань та недопущення порушення принципу презумпції невинуватості працівника у питанні покладення на працівника матеріальної відповідальності)»; г) проект Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України (щодо скасування плати за оформлення документів на земельні ділянки для населення)»; ґ) проект Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України (щодо скасування плати за оформлення документів на земельні ділянки для населення)».

Характерним для окремих зазначених у попередньому абзаці законопроектів є те, що їх автор намагається врегулювати уже врегульовані іншими актами законодавства суспільні відносини. Так, наприклад, в одному з висновків Головне науково-експертне управління зазначає: «у проекті пропонуються юридично некоректні приписи, за якими виключно Кабінетом Міністрів України визначаються органи виконавчої влади та державні підприємства, що наділені повноваженнями з розробки проекту приватизації земель та документів із землеустрою. Між тим, у Земельному кодексі України вже визначені органи, на які покладена відповідальність за забезпечення безоплатної приватизації земельних ділянок громадянами (Рада міністрів Автономної Республіки Крим, районні державні адміністрації, Київська та Севастопольська міські державні адміністрації, органи місцевого самоврядування).»

Інші законопроекти цієї групи можуть не враховувати загальні засади окремих галузей законодавства, приміром, принципу диспозитивності у цивільному процесі, того, що згідно з трудовим законодавством відповідальність повинна наступати лише за наявності умов здійснення особисто працівником порушення покладених на нього трудових обов’язків тощо.

Третя група: а) проект Закону України «Про внесення змін до Закону України «Про оцінку майна, майнових прав та професійну оціночну діяльність в Україні» (щодо скасування оцінки спадщини для найближчих родичів)»; б) проект Закону України «Про внесення змін до Регламенту Верховної Ради України (щодо прав позафракційних народних депутатів)»; в) «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України (щодо підтримки молодих працівників, в тому числі тих, які залучені до роботи в селах і селищах»; г) проект Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України (щодо реєстрації прав оренди земельних ділянок органами місцевого самоврядування сільських населених пунктів)»; д) проект Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України (щодо матеріальної відповідальності роботодавця перед працівником за порушення строків виплати заробітної плати та інших виплат, що належать працівнику)»; е) проект Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо посилення відповідальності за адміністративні правопорушення у сфері економічної конкуренції, а саме обігу: молока, цукру, зерна тощо»; є) проект Закону України «Про внесення змін до Закону України «Про пенсійне забезпечення» (щодо надання педагогічним працівникам та іншим категоріям працівників можливості працювати на своїх посадах після отримання пенсії за вислугу років); ж) проект Закону України «Про внесення змін до Закону України «Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування» (щодо зниження пенсійного віку та поліпшення інших умов виходу на пенсію); з) проект Закону України «Про внесення змін до Податкового кодексу України (щодо оподаткування спадщини)»; и) проект Закону України «Про внесення змін до Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності» (щодо участі замовника у розвитку інфраструктури населеного пункту)».

Ця група зауважень має найбільш критичний характер. Законопроекти, що її утворюють за своєю суттю є концептуально неправильними, вміщують критичну кількість хибних правил поведінки. Враховуючи, що всі вони походять від однієї людини, неприємно дивує, по-перше, кількість документів, по-друге, сам характер правових конструкцій, закріплених у них. Щодо конкретних хибних конструкцій проектів законів, то як приклади можна назвати такі аргументи.

Головним науково-експертним управлінням у висновку до одного із законопроектів, зазначається, що у ньому відбувається дублювання уже існуючих норм нормативно-правових актів. Щодо іншого законопроекту вказується, що його прийняття може призвести до невизначеності порядку сплати одного з податків, а це негативно позначиться як на правах фізичних осіб, так і на наповненні Державного бюджету України. Тобто такий законопроект є не тільки помилковим в своїй основі, його прийняття становить собою загрозу для прав людей та негативно відобразиться на показниках державної казни.

У деяких інших випадках мова йде про таке: «Щодо змін до ст. 28 Закону України «Про зайнятість населення», звертаємо увагу на те, що такі зміни вносяться до неіснуючої статті, оскільки така виключена з цього Закону»; «Дещо парадоксальним з точки зору звичайної логіки видається те, що за вчинення адміністративних проступків, суспільна небезпечність яких є меншою в порівнянні зі злочинами, передбачається більш сувора відповідальність.» Дійсно, такого роду підходи, інакше як парадоксальними важко назвати.

Таким чином, із усієї зазначеної вище інформації виходить, що відсутність сприйняття законодавства України як системи, брак знань про те, які норми взагалі існують в актах законодавства в нинішній час (наприклад, внесення змін до неіснуючої статті), наявність значної кількості неузгодженостей, концептуальних хиб у проектах законів є невід’ємним елементом законотворчої діяльності пана Міщенка у Верховній Раді нинішнього скликання.

Однак, напевно, «вершиною» правової необізнаності народного депутата слід назвати проект Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України (щодо надання можливості громадянам отримувати нотаріальні послуги в органі місцевого самоврядування села, селища незалежно від наявності нотаріуса)» (далі — законопроект, проект закону) та пояснювальну записку до нього.

Законопроект доволі лаконічний. Усі його норми спрямовані на внесення змін до статей Цивільного кодексу та Закону України «Про нотаріат», які надають можливість уповноваженим особам органів місцевого самоврядування населених пунктів, де немає нотаріусів, вчиняти окремі нотаріальні дії (посвідчувати довіреності, заповіти тощо). Проектом закону такі положення викладаються в нових редакціях, за яких усувається словосполучення «населених пунктів, де немає нотаріусів» та йдеться лише про органи місцевого самоврядування села та селища.

Таким чином, згідно з проектом закону уповноважені особи органів місцевого самоврядування будуть здійснювати окремі нотаріальні дії незалежно від наявності на території відповідної адміністративно-територіальної одиниці нотаріуса.

Перш ніж вдаватися в безпосередній юридичний аналіз законопроекту, для кращого розуміння того, що спонукає її автора змінити існуючий порядок вчинення нотаріальних дій саме таким чином, які юридичні цілі він перед собою ставить, проаналізуємо пояснювальну записку до законопроекту.

В ній на обґрунтування прийняття проекту закону зазначається, що при появі у селі, селищі, наприклад, одного приватного нотаріуса, мешканці вже не мають можливості отримати нотаріальні послуги в своєму органі місцевого самоврядування і, як наслідок, приватний «нотаріус-монополіст» отримує можливість зловживати своїм монопольним становищем, «диктуючи» невигідні умови сільському населенню. Адже держава не встановлює чітко зафіксовані ціни на послуги приватних нотаріу­сів. Так, відповідно до ст. 31 Закону України «Про нотаріат» приватні нотаріуси за вчинення нотаріальних дій справляють плату, розмір якої визначається за домовленістю між нотаріусом та громадянином або юридичною особою.

Читаючи такий зміст пояснювальної записки до проекту закону, з’являються сумніви, що її створив не юрист-парламентарій, а, перепрошую за такі слова, письменник художньої літератури. Але тільки те, що документ розміщений на офіційному сайті Верховної Ради України, його автором вказано народного депутата, розвіює такі сумніви. За своєю суттю пояснювальна записка до законопроекту — документ, який надає можливість поза усяким сумнівом встановити наявність певної проблеми у правовому регулюванні тих чи інших суспільних відносин і, що вирішена вона може бути лише шляхом прийняття закону, до якого пояснювальна записка додається. При цьому, якщо її автор вказує ті чи інші підстави, то вони мають бути підтверджені офіційними дослідженнями, за виключенням випадків, коли мова йде про загальновідомі факти. В аналізованій пояснювальній записці йдеться про протиправні дії нотаріусів, котрі здійснюють свою діяльність у сільській місцевості (наприклад, слова: «нотаріус-монополіст» отримує можливість зловживати своїм монопольним становищем» дають підстави до таких висновків про хід думок автора пояснювальної записки) і це має бути підтверджено офіційними документами (судовою практикою, матеріалами перевірок організації та здійснення нотаріальної діяльності тощо). Цього не передбачено у пояснювальній записці.

І безпідставний характер цих заяв і сам стиль та «тон», в якому вони викладені, свідчать про те, що пан депутат, по суті, займається дискредитацією нотаріату.

Такі дії, доволі м’яко кажучи, є неетичними, порушують ст. 8 Закону України «Про статус народного депутата України», в якій зазначається, що у своїй діяльності народний депутат повинен дотримуватися загальновизнаних норм моралі; завжди зберігати власну гідність, поважати честь і гідність інших народних депутатів, службових та посадових осіб і громадян; утримуватись від дій, заяв та вчинків, що компрометують його самого, виборців, Верховну Раду України, державу. По своїй суті, така норма свідомому, вихованому народному депутату, з певною системою цінностей, і не потрібна, адже він і так не переступить межу між критикою того чи іншого об’єднання, та безпідставними, надуманими звинуваченнями в його бік.

Автор пояснювальної записки пише далі, що, крім того, не можна взагалі погодитись із позицією держави про те, що за найбільш прості нотаріальні послуги люди у селі, селищі мають обов’язково сплачувати достатньо великі для них гроші нотаріусу в разі його наявності у населеному пункті, а не отримувати ці послуги у своєму органі місцевого самоврядування за невелику доступну для них плату. Адже навіть 100 або 200 гривень за нотаріальні послуги — це вже занадто велике фінансове навантаження на сільського мешканця, оскільки пенсії, соціальні виплати в Україні дуже маленькі і їх не вистачає на саме необхідне; працевлаштуватись у сільській місцевості також вкрай важко; продавати самостійно вироблену продукцію (як продукцію рослинництва, так і продукцію тваринництва, наприклад молоко) сільське населення часто змушене за безцінь і т.д. За таких обставин вкрай несправедливо з боку держави забороняти сільським мешканцям отримувати прості нотаріальні послуги у своєму органі місцевого самоврядування лише тому, що у селі, селищі з’явився нотаріус.

Оскільки прийняття запропонованих законопроектом змін дасть можливість зробити життя у сільській місцевості більш зручним та привабливим (адже необхідні мешканцям послуги можна буде отримати в органі місцевого самоврядування), то можна прогнозувати, зокрема, і позитивний вплив законопроекту, в разі його прийняття, на вирішення проблеми із масовим переїздом сільського населення на проживання до міських населених пунктів.

Напевно, про те, що причина того, що в українських селах надзвичайно низький рівень життя лежить ніби на долоні, всі її знають, то автор чомусь забуває, хоча сам же і називає окремі її елементи — пенсії, соціальні виплати в Україні дуже маленькі, відсутність робочих місць у селах, купівля сільськогосподарської продукції за безцінь та ін. А саме ці питання потрібно вирішувати для того, щоб люди в сільській місцевості були соціально захищеними. Ліквідація проблем села, шляхом зміни суб’єктів, уповноважених на вчинення нотаріальних дій, виглядає так, ніби перед лікарем лежить людина з глибокими, болючими ранами, а він замість того, щоб почати її лікувати, пропонує придбати за знижкою вітаміни у місцевій аптеці. Звичайно, легше запропонувати дисконт, адже тоді не потрібно напружувати мозок для вирішення якихось складних проблем, їх скрізь вистачає.

Громадянам України, ще з часу навчання у школі відомо, що причиною відтоку сільського населення у міста є таке соціально-економічне явище, як урбанізація. У широкому розумінні терміну урбанізація — це світовий історичний процес підвищення ролі міст у житті суспільства, поступове перетворення його в міське за характером праці, способу життя, культури, що спричинено розвитком цивілізації, ходом науково-технічного прогресу, негативними соціальними явищами у сільській місцевості. Тобто головна ознака урбанізації — зростання кількості міст, збільшення їх впливу на розселення населення. Одними з основних причин «української урбанізації» (частково уже називалися) є відсутність достатньої кількості робочих місць, навчальної, культурної, транспортної інфраструктури, низький рівень оплати праці на сільських територіях та ін. Вчинення нотаріальних не має до цього жодного відношення.

Детально зупиняючись на юридичному підґрунті правових конструкцій в законодавчих новаціях народного депутата Міщенка слід вказати на таке.

В ХХІ столітті, кожна звичайна в юридичному сенсі держава має в своєму правовому полі базові закони, котрі визначають статус того чи іншого суспільного або державного інституту. Це дозволяє розмежувати їх функції, роль в державі, уникнути плутанини та дисгармонії в розвитку країни, щоб жоден з таких інститутів не був здатним до узурпації невластивих йому повноважень. Інакше кажучи, таким чином ми можемо встановити, хто чим у державі має займатися, відповідно і вимоги до таких суб’єктів формуються (вид освіти, ступінь професійних навичок та ін.).

Згідно зі ст. 1 Закону України «Про службу в органах місцевого самоврядування» під такою службою розуміється «професійна, на постійній основі діяльність громадян України, які займають посади в органах місцевого самоврядування, що спрямована на реалізацію територіальною громадою свого права на місцеве самоврядування та окремих повноважень органів виконавчої влади, наданих законом». У свою чергу, згідно зі ст. 1 Закону України «Про нотаріат» нотаріат в Україні — це система органів і посадових осіб, на які покладено обов’язок посвідчувати права, а також факти, що мають юридичне значення та вчиняти інші нотаріальні дії, передбачені цим Законом, з метою надання їм юридичної вірогідності. Тобто повноваження нотаріату та органів місцевого самоврядування чітко розмежовані, вчиненням нотаріальних дій згідно із законом у нашій державі займається нотаріат, а не будь-яке інше утворення. Уповноваження інших органів та осіб здійснювати окремі нотаріальні дії має виключний характер. Це пов’язано з тим, що держава відповідно до Конституції — її «юридичної Біблії» зобов’язана забезпечувати можливість гарантування та захисту прав та законних інтересів усіх громадян на всій її території. І коли через ті або інші причини в окремій місцевості відсутній нотаріус, його функції виконують інші особи. Це, знову ж таки, має виключний характер і лише щодо окремих нотаріальних дій. Професійні вимоги, ступінь юридичної відповідальності за порушення у нотаріусів та працівників місцевих рад вироблені багаторічною практикою і кардинально різняться. Коли службовці органів місцевого самоврядування вчинятимуть нотаріальні дії на одному рівні з нотаріусами, держава не зможе  однаковою мірою надавати усім верствам населення, незалежно від їх місця проживання, однакові гарантії кваліфікованої юридичної допомоги. Міське населення «обслуговуватимуть» нотаріуси, а сільське — місцеві ради. Внаслідок цього можна буде говорити про порушення норм Конституції про правову рівність усіх громадян країни, їх рівні можливості доступу до однакової якості правової допомоги. Такий підхід значитиме перехід назад, до укладу колишнього СРСР, коли сільське населення не мало того обсягу прав та гарантій їх реалізації, як міське.

Вчинення органами місцевого самоврядування окремих нотаріальних дій не має безкоштовного характеру, вони оплачуються на основі домовленості між особою, яка звертається, та уповноваженим працівником органу муніципальної влади. Також у пояснювальній записці зазначено, що вчинення нотаріальних дій приватними нотаріусами є дорогим для окремих груп населення. Однак держава надала можливість громадянам отримувати правову допомогу від нотаріату, сплачуючи встановлені нею тарифи, шляхом звернення до державних нотаріальних контор, які нині мають розгалужену систему на території України і були сформовані задовго до приватного нотаріату.

Крім того, якщо в нині діючих законах, в які пропонується внести зміни, йдеться про можливість вчинення нотаріальних дій органами місцевого самоврядування, незалежно від їх територіальної компетенції, то законопроектом така можливість звужується лише до сільської місцевості. Зрозуміло, що в наш час важко уявити відсутність нотаріусів у містах. Однак загальний підхід є гарантією будь-якого розвитку системи вчинення нотаріальних дій, може так статися, що у місті будуть відсутні нотаріуси і міські жителі будуть не у рівних правах із сільськими. Та і в будь-якому разі, знову-таки, принцип юридичної рівності буде порушено, оскільки на законодавчому рівні для одних жителів будуть встановлені «преференції».

Повертаючись до пояснювальної записки, у якій нотаріуса названо монополістом, що зловживає монопольним становищем, то слід сказати, що застосування такої термінології до діяльності нотаріуса є нонсенсом для юриста! Адже терміни «монополія», зловживання «монопольним становищем» визначають Закони України «Про захист економічної конкуренції», «Про природні монополії» та деякі інші акти. Відповідно до їх норм бути монополістом та зловживати монопольним становищем може лише суб’єкт господарювання, яким згідно із Законом України «Про нотаріат» нотаріус не є. Зайняття підприємницькою діяльністю поставить «хрест» на професійній діяльності нотаріуса. Дивно, що такою інформацією не володіє народний депутат України, юрист з багаторічним досвідом роботи.

Відсутність знань про такі елементарні юридичні питання може бути свідченням, даруйте, правової безграмотності та нігілізму депутата. Якщо ж має місце його небажання користуватися такими знаннями, то, можливо, він ставить перед собою якісь особисті інтереси, відомі тільки йому. Як би там не було, в будь-якому випадку діяльність депутата Міщенка іде в розріз із загальноприйнятими уявленнями про результативну, в позитивному сенсі, роботу народного обранця.

У нормативно-правових актах України не передбачено відповідальність за подання та прийняття народними депутатами «неякісних» законодавчих актів. Такий стан речей визначає визнана у кожній цивілізованій державі світу необхідність гарантій депутатської діяльності — індемнітету, без якого неможливо забезпечити незалежність такого політичного органу, як парламент. Але, будучи відповідальними за формування найважливіших для держави рішень, народні депутати несуть надзвичайно високий ступінь соціальної відповідальності перед українською нацією. На останню завжди припадають негативні наслідки, спричинені прийняттям парламентаріями необґрунтованого та концептуально неправильного закону. Щоб такі випадки ніколи не мали місця в нашій державі, високий рівень професійної підготовки, моральних якостей, внутрішньої гордості за обіймання депутатського мандату має бути неспростовною аксіомою в характеристиці народного депутата. Для цього кожна людина, яка бажає стати народним обранцем або уже здійснює його функції, має, перш за все, усвідомлювати всю значимість цього статусу, неухильно слідувати присязі народного депутата, ставити інтереси нації вище за свої.

ТЕХНІЧНІ ДІЇ НОТАРІУСА В ЕЛЕКТРОННИХ РЕЄСТРАХ — ПОСЛУГА ЧИ ОБОВ’ЯЗОК

ОЛЕНА СКИБА,
приватний нотаріус Київського міського нотаріального округу
ТЕХНІЧНІ ДІЇ НОТАРІУСА В ЕЛЕКТРОННИХ РЕЄСТРАХ —
ПОСЛУГА ЧИ ОБОВ’ЯЗОК
1. Останніми роками на державних та приватних нотаріусів, окрім вчинення власне нотаріальних дій, було покладено виконання нових обов’язків реєстраторів реєстрів, що діють в системі нотаріату, спеціально визначених суб’єктів фінансового моніторингу, спеціальних суб’єктів, на яких покладаються функції державних реєстраторів прав на нерухоме майно, а наразі ще й виконання обов’язків суб’єктів надання платних послуг із реєстрів. У нотаріальному процесі з’явилися нові визначення — суб’єкт надання платних послуг з реєстрів та споживач платних послуг, а серед нотаріусів постало питання, ким вони є під час виконання своїх повноважень —користувачами послуг з реєстрів чи суб’єктами надання таких послуг?
Для того, щоб знайти відповідь, зіставимо вимоги законів та підзаконних актів, що регулюють діяльність органів нотаріату, положень про єдині та державні реєстри, що діють у системі нотаріату, Порядку доступу нотаріусів до Державного реєстру речових прав з нормативними актами, що регулюють надання послуг споживачам.
Для цього з’ясуємо, що охоплює поняття «послуга», чим вона відрізняється від поняття «обов’язок», та які послуги можуть надаватися державними та приватними нотаріусами з огляду на Закони України «Про нотаріат» та «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень».
У Цивільному кодексі України (далі — ЦК України) норми, які встановлюють загальні положення про надання послуг, виокремлено в главу 63. У зв’язку з тим, що договір доручення, договір комісії та агентський договір є різновидами договорів про надання послуг, норми, які закріплено в названій главі, безпосередньо стосуються зобов’язань, що виникають із зазначених договорів. У ч. 2 ст. 901 ЦК України вказано, що положення глави 63 можуть застосовуватися до всіх договорів про надання послуг.
Предметом таких договорів є послуга — певна діяльність, яка не пов’язана зі створенням речі (її відновленням, ремонтом тощо), однак сама по собі породжує відповідне благо, що має споживчу вартість та в силу своїх корисних властивостей здатна задовольнити певні потреби.
У різних джерелах на сучасному етапі по-різному трактується поняття послуги. Так, послуга подекуди трактується як підприємницька діяльність, направлена на задоволення потреб інших осіб, за винятком діяльності, що здійснюється на основі трудових правовідносин. Послуга також трактується як такий вид корисної праці, при якій виробництво корисного ефекту співпадає з часом її споживання.
При аналізі етимології слова «послуга» найчастіше розкривається два його значення:
• дія, вчинок, що дає користь, допомогу іншому;
• діяльність підприємств, організацій та окремих осіб, виконувана для задоволення потреб, обслуговування .
У юридичній літературі послуга визначається подекуди як трудова корисна діяльність людини (групи людей), результати якої виявляються в корисному ефекті, що задовольняє будь-яку потребу суспільства. Ю. П. Космін зазначає, що послуги — це певна діяльність, що не пов’язується зі створенням речі (її відновлення, ремонт), однак яка сама по собі породжує відповідне благо, що має споживну вартість і внаслідок цього стає об’єктом права . В. Приходько пропонує визначення послуги як корисного результату дії (діяльності), що полягає в корисному ефекті, оскільки корисний ефект задовольняє потреби особи (саме для досягнення цього результату укладається договір про надання послуг) .
У будь-якому випадку, послуга має такі характеристики:
• вона породжує відповідне благо для споживача, має споживчу вартість, здатна задовольнити певні потреби споживача;
• отримання послуги відбувається на засадах добровільного волевиявлення споживача; виконавець робіт/послуг (суб’єкт надання послуг) не вправі примушувати споживачів до замовлення послуг;
• вимога оплати послуги, поставленої виконавцем робіт/послуг (суб’єктом надання послуги), якщо споживач не давав прямої та недвозначної згоди на її придбання, забороняється законом (ст. 19 Закон України «Про захист прав споживачів»).

ДОГОВОРИ ВІДЧУЖЕННЯ НЕРУХОМОСТІ У 2013 РОЦІ: НОВИЙ ТЕКСТ, НОВИЙ ЗМІСТ

ГАЛИНА ПОДГОРНА, Інна КАРНАУХОВА,
приватні нотаріуси Краснодонського міського нотаріального округу Луганської області
ДОГОВОРИ ВІДЧУЖЕННЯ НЕРУХОМОСТІ У 2013 РОЦІ: НОВИЙ ТЕКСТ, НОВИЙ ЗМІСТ
З 1 січня 2013 року набули чинності зміни в ряді нормативних актів, що викликало необхідність частково змінювати тексти нотаріально посвідчуваних правочинів, зокрема договорів купівлі-продажу та дарування нерухомого майна.
Розглянемо варіанти таких змін в тексті договору.
Однією з важливих умов договору відчуження нерухомого майна є момент переходу права власності. Наприклад, п. «з» ч. 2 ст. 132 Земельного кодексу України (далі — ЗК України) прямо встановлює, що угоди про перехід права власності на земельні ділянки повинні містити момент переходу права власності на земельну ділянку.
За загальним правилом договори щодо відчуження нерухомого майна підлягають нотаріальному посвідченню.
Відповідно до ч. 3 ст. 334 Цивільного кодексу України (далі — ЦК України) право власності на майно за договором, який підлягає нотаріальному посвідченню, виникає в набувача з моменту такого посвідчення або з моменту набрання законної сили рішенням суду про визнання договору, не посвідченого нотаріально, дійсним.
Згідно зі ст. 722 ЦК України право власності обдаровуваного на дарунок виникає з моменту його прийняття.
Водночас чинне законодавство містить вимоги щодо обов’язковості державної реєстрації права власності на нерухоме майно (ст. 182 ЦК України та пп. 1 п. 1 ст. 4 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» від 01.07.2004 № 1952-ІV).
За ч. 1 ст. 2 цього Закону «державна реєстрація речових прав на нерухоме майно» — це офіційне визнання і підтвердження державою фактів виникнення, переходу або припинення прав на нерухоме майно, обтяження таких прав шляхом внесення відповідного запису до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно.
Згідно з ч. 9 ст. 15 Закону «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» державна реєстрація прав, їх обтяжень у результаті вчинення нотаріальної дії (наданні відмови в ній) проводиться одночасно з вчиненням такої дії.
Однак «одночасно» тут не означає «в один момент».
Статтею 52 Закону України «Про нотаріат» від 02.09.1993 № 3425-ХІІ встановлено, що про всі нотаріальні дії, вчинені нотаріусами, робиться запис у реєстрах для реєстрації нотаріальних дій після того, як нотаріус зробить посвідчувальний напис на документі або підпише документ, що ним видається. Запис у реєстрі є доказом вчинення нотаріальної дії.
Датою і часом державної реєстрації прав уважається дата і час реєстрації відповідної заяви (ч. 12 ст. 15 Закону «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень»).
Отже, моменти завершення вчинення нотаріальної дії (нотаріального посвідчення договору) та державної реєстрації прав є різними. Момент прийняття дарунку за договором дарування також може фактично не співпадати з будь-яким з цих моментів.
Зупинимось на тому, як чинним законодавством визначається момент виникнення права власності саме на нерухоме майно.
Частина 4 ст. 334 ЦК України діє в редакції Закону України від 11.02.2010 № 1878-VI та встановлює, що права на нерухоме майно, які підлягають державній реєстрації, виникають з дня такої реєстрації відповідно до закону.
Частина 3 ст. 3 Закону «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» діє також в редакції Закону України від 11.02.2010 № 1878-VI зі змінами, внесеними згідно із Законом від 04.07.2012 № 5037-VI, і звучить так: «Права на нерухоме майно та їх обтяження, які підлягають державній реєстрації відповідно до цього Закону, виникають з моменту такої реєстрації». Слід зазначити, що аналогічно виписано текст ст. 125 ЗК України, а саме: право власності на земельну ділянку виникає з моменту державної реєстрації цих прав.
Згідно з листом Міністерства юстиції України від 26.12.2008 № 758-0-2-08-19 «Щодо практики застосування норм права у випадку колізії» неузгодженість між чинними нормативно-правовими актами, їхнє протиріччя з одного й того самого предмета регулювання, а також суперечність між двома або більше формально чинними нормами права, прийнятими з одного і того ж питання, в теорії права відомі як колізія норм права. У разі існування неузгодженості між нормами, виданими одним і тим самим нормотворчим органом, застосовується акт, виданий пізніше, навіть якщо прийнятий раніше акт не втратив своєї чинності. При розбіжності між загальним і спеціальним нормативно-правовим актом перевага надається спеціальному, якщо він не скасований виданим пізніше загальним актом.
Таким чином, з урахуванням вищенаведеного моментом виникнення права власності в набувача за будь-яким з договорів відчуження нерухомого майна є саме момент державної реєстрації цього права.

КОМІСІЇ НОТАРІАЛЬНОЇ ПАЛАТИ УКРАЇНИ

КОМІСІЇ НОТАРІАЛЬНОЇ ПАЛАТИ УКРАЇНИ
На виконання підпункту 18 пункту 5.13 Статуту Нотаріальної палати України (далі — НПУ) рішенням Ради НПУ від 10 квітня 2013 року було створено: Комісію з аналітично-методичного забезпечення нотаріальної діяльності, Комісію по роботі з молодими нотаріусами та допоміжним персоналом державних нотаріальних контор і приватних нотаріусів, Комісію з міжнародного співробітництва та затверджено склад цих комісій.
СКЛАД КОМІСІЇ З АНАЛІТИЧНО-МЕТОДИЧНОГО ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ НОТАРІАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ НОТАРІАЛЬНОЇ ПАЛАТИ УКРАЇНИ
№ ПІБ Адреса Телефон
Координатор роботи Комісії – член Ради НПУ
1. Дунаєвська
Світлана Миколаївна,
приватний нотаріус Вінницького міського нотаріального округу 21050, м. Вінниця,
вул. Соборна, 69
tan-dun@yandex.ru (043) 235-47-30
(043) 232-39-61
(043) 256-27-33
Члени Комісії
1. Борисова
Тетяна Анатоліївна,
приватний нотаріус Чернігівського міського нотаріального округу 14000, м. Чернігів,
вул. Коцюбинського, 51, кв. 3
borisova.64-64@mail.ru (046) 269-80-02
2. Асаулюк
Андрій Валерійович,
приватний нотаріус Ужгородського міського нотаріального округу Закарпатської області 88000, Закарпатська обл.,
м. Ужгород, вул. Минайська, 8/2
notar71@ukr.net
palata.zk@gmail.com (031) 261-22-32
3. Яценко
Ольга Петрівна,
приватний нотаріус Кіровоградського міського нотаріального округу 25006, м. Кіровоград,
вул. Дворцова, 66, кв. 36
yatsenko-notar@mail.ru (052) 232-07-57
(052) 232-07-32
4. Грибанова
Ольга Віталіївна,
приватний нотаріус Запорізького міського нотаріального округу 69057, м. Запоріжжя,
пр. Леніна, 192, кв. 1
gribanova1@ukr.net (061) 218-75-19
5. Зубар
Наталія Володимирівна,
приватний нотаріус Київського міського нотаріального округу 01004, м. Київ,
вул. Горького, 10, кв. 2
zubar@ua.fm (044) 246-61-91
(044) 246-61-92
6. Кохан
Ганна Леонідівна,
приватний нотаріус Дніпропетровського міського нотаріального округу 49000, м. Дніпропетровськ,
вул. Куйбишева, 2, кв. 19
notaryanna@mail.ru (056) 370-12-88

7. Лихолат
Ірина Петрівна,
приватний нотаріус Київського міського нотаріального округу 03039, м. Київ,
вул. Голосіївська, 7, к. 601
irynalykholat@ukr.net (044) 251-47-32
8. Могиленко
Лариса Миколаївна,
приватний нотаріус Прилуцького міського нотаріального округу Чернігівської області 17500, Чернігівська обл.,
м. Прилуки,
вул. Вокзальна, 19/35
notarm@gmail.com (046) 373-20-05
(046) 373-12-55
9. Моторна
Наталя Костянтинівна,
завідувачка Шостої донецької державної нотаріальної контори м. Донецьк, вул. Артема, 118
vs_getin@list.ru (062) 311-61-85
10. Плугатирьова
Вікторія Володимирівна,
приватний нотаріус Донецького міського нотаріального округу 83050, м. Донецьк,
вул. Щорса, 29
notar1995@ukr.net (062) 345-73-87
(062) 381-12-30
11. Спіцина
Олена Василівна,
приватний нотаріус Бердянського міського нотаріального округу Запорізької області 71118, Запорізька обл.,
м. Бердянськ,
вул. Свободи/Праці, 36/18, кв. 14
selena@berdyansk.net (061) 533-42-17
12. Чуприненко
Олена Віталіївна,
завідувачка Першої чернігівської державної нотаріальної контори 14000, м. Чернігів,
вул. Шевченка, 118
cher_1@ukrpost.ua (046) 260-83-40
(046) 260-83-41
13. Шепітко
Валентина Василівна,
приватний нотаріус Миронівського районного нотаріального округу Київської області 08800, Київська обл.,
м. Миронівка,
вул. Леніна, буд.19, кв. 1
shepitkov@bigmir.net (045) 745-52-25
14. Шандиба
Людмила Іванівна,
приватний нотаріус Київського міського нотаріального округу 01023, м. Київ,
вул. Шота Руставелі, 20, кв. 2
notarius_@ukr.net (044) 287-60-64
15. Якименко
Валентина Онисимівна,
приватний нотаріус Київського міського нотаріального округу 01034, м. Київ,
вул. Золотоворітська, 2
notar984@mail.ru (044) 278-79-07
16. Нестеренко
Вікторія Вікторівна,
державний нотаріус Волноваської державної нотаріальної контори Донецької області 85700, Донецька обл.,
м. Волноваха,
вул. Першого Травня, 9
my_adress@rambler.ru (062) 444-10-24
(062) 444-14-61
17. Бернацька
Інна Михайлівна,
приватний нотаріус Острозького районного нотаріального округу Рівненської області 35800, Рівненська обл.,
м. Острог,
пр-т Незалежності, 49-а/4
unprovno@rambler.ru (036) 542-38-56
18. Красовська
Алла Вадимівна,
приватний нотаріус Львівського міського нотаріального округу 79000, м. Львів,
вул. Дорошенка, 25, кв. 10
allanotar@meta.ua (032) 235-78-22
19. Єрьоміна
Марина Василівна,
приватний нотаріус Донецького міського нотаріального округу 83014, м. Донецьк,
пр. Дзержинського, 47, кв. 28
ereminamv@list.ru (062) 345-00-39
20. Дорошенко
Олена Володимирівна,
приватний нотаріус
Івано-Франківського міського нотаріального округу 76000, м. Івано-Франківськ,
пл. Ринок, 2, к. 2
notar1@meta.ua (034) 277-74-55
21. Кіцула
Оксана Михайлівна,
приватний нотаріус
Івано-Франківського міського нотаріального округу 76000, м. Івано-Франківськ,
вул. Коновальця, 2/1
oksanetta_07@mail.ru (034) 223-11-00
22. Башта
Марина Олександрівна,
приватний нотаріус Ямпільського районного нотаріального округу Вінницької області 24500, Вінницька обл.,
м. Ямпіль, вул. Комінтерна, 4
bashtaM@yandex.ru (043) 362-27-98
23. Варламов
Олександр Васильович,
приватний нотаріус Калинівського районного нотаріального округу Вінницької області 22400, Вінницька обл.,
м. Калинівка,
вул. Дзержинського, буд. 25
varlamov73@mail.ru (043) 332-23-49
24. Садихова
Людмила Сергіївна,
приватний нотаріус Київського міського нотаріального округу 01015, м. Київ,
вул. Московська, буд. 46/2,
секція «Г», оф. 1
sadukhova@ukr.net (044) 254-53-30
(044) 227-25-87
25. Чолач
Галина Дмитрівна,
приватний нотаріус Тернопільського районного нотаріального округу 46000, м. Тернопіль,
вул. Дружби, 1/20
shelest.g@mail.ru (035) 243-63-57
26. Валігура
Ганна Валеріївна,
приватний нотаріус Київського міського нотаріального округу 01034, м. Київ,
вул. Прорізна, 10, кв. 60
valigura-notary@i.ua (044) 278-44-77
(044) 278-74-12

СКЛАД КОМІСІЇ ПО РОБОТІ З МОЛОДИМИ НОТАРІУСАМИ ТА ДОПОМІЖНИМ ПЕРСОНАЛОМ ДЕРЖАВНИХ НОТАРІАЛЬНИХ КОНТОР ТА ПРИВАТНИХ НОТАРІУСІВ НОТАРІАЛЬНОЇ ПАЛАТИ УКРАЇНИ
Координатор роботи Комісії – член Ради НПУ
Лютий Сергій Іванович,
приватний нотаріус Заліщицького районного нотаріального округу Тернопільської області
48600, Тернопільська область, м. Заліщики, вул. Бандери Степана, 15-а
notar555@mail.ru
(035) 542-33-33
Члени Комісії
1. Береш Любов Іванівна,
приватний нотаріус Тернопільського міського нотаріального округу
46011, м. Тернопіль, пр-т Бандери Степана, 1
li_beresh@ukr.net
(035) 252-51-44
2. Курта Наталія Володимирівна,
приватний нотаріус Луцького міського нотаріального округу Волинської області
43000, Волинська обл., м. Луцьк, пр-т Волі, 3
notar0301@gmail.com
(033) 274-04-67
3. Куліш Олена Вікторівна,
приватний нотаріус Дніпропетровського міського нотаріального округу
49029, м. Дніпропетровськ, вул. Комсомольська, 10
elena.kulish@gmail.com
(056) 744-19-10
4. Мельник Ольга Миколаївна,
приватний нотаріус Одеського міського нотаріального округу
65003, м. Одеса, вул. Коблевська, 37, кв. 25
o.n.melnik@gmail.com
(048) 731-55-32
5. Васікова Лариса Євгеніївна,
приватний нотаріус Харківського міського нотаріального округу
61002, м. Харків, вул. Сумська, 94
vasikova2@mail.ru
(057) 700-00-24
6. Рижкова Наталія Вікторівна,
приватний нотаріус Севастопольського міського нотаріального округу
99045, м.Севастополь, вул. Ульянова Дмитра, 1
rigkovanv@mail.ru
(069) 253-72-21
КОМІСІЯ З МІЖНАРОДНОГО СПІВРОБІТНИЦТВА НОТАРІАЛЬНОЇ ПАЛАТИ УКРАЇНИ
Координатор роботи Комісії – член Ради НПУ
Фріс Ігор Павлович,
приватний нотаріус Івано-Франківського міського нотаріального округу
76000, м. Івано-Франківськ, вул. Грушевського, 1
franko01@mail.ru
(034) 277-97-17
Члени Комісії
1. Кисельова Олена Володимирівна,
приватний нотаріус Донецького міського нотаріального округу
83000, м. Донецьк, вул. Артема, 58-а, кв. 10
kis_dudi@mail.ru
(062) 305-50-02 (062) 382-67-67
2. Кулиняк Ігор Ярославович,
приватний нотаріус Львівського міського нотаріального округу
79000, м. Львів, вул. Коперника, 47
notary.kulynyak@gmail.com
(032) 238-19-57 (032) 238-19-56
3. Майструк Валентина Іванівна,
приватний нотаріус Вінницького міського нотаріального округу
21050, м. Вінниця, вул. Соборна, 38
tiniya@inbox.ru
(043) 235-42-86
4. Чапський Артем Едуардович,
приватний нотаріус Одеського міського нотаріального округу
65000, м. Одеса, вул. Ланжеронівська, 28, кв. 8
artem.chapskyy@gmail.com
(048) 760-19-53

РЕАЛІЗАЦІЯ НОРМ СТ. 120 ЗЕМЕЛЬНОГО ТА СТ. 377 ЦИВІЛЬНОГО КОДЕКСІВ УКРАЇНИ ПРИ ВЧИНЕННІ ПРАВОЧИНІВ З ОБ’ЄКТАМИ НЕРУХОМОСТІ В КОНТЕКСТІ ЗМІН ЗЕМЕЛЬНОГО ЗАКОНОДАВСТВА

ЛЮДМИЛА СПІЦИНА,
перший заступник начальника Головного управління Держкомзему в Запорізькій області
РЕАЛІЗАЦІЯ НОРМ СТ. 120 ЗЕМЕЛЬНОГО ТА СТ. 377 ЦИВІЛЬНОГО КОДЕКСІВ УКРАЇНИ ПРИ ВЧИНЕННІ ПРАВОЧИНІВ З ОБ’ЄКТАМИ НЕРУХОМОСТІ В КОНТЕКСТІ ЗМІН ЗЕМЕЛЬНОГО ЗАКОНОДАВСТВА
Сьогодні після 20 років земельної реформи в Україні більшість земельних ділянок, які перебувають у власності, титульному чи фактичному користуванні громадян і юридичних осіб не внесені до автоматизованої системи державного земельного кадастру. Якщо говорити мовою сучасного законодавства, земельні ділянки не пройшли реєстрацію і не мають, відповідно, кадастрового номера, на них не заведено поземельну книгу. Як наслідок, навіть за наявності державного акта на право власності громадянин, доки не замовить технічну документацію з відновлення меж, не зареєструє земельну ділянку (кадастровий номер, поземельна книга), не може здійснити правочин із земельною ділянкою.
Відповідно до вимог ч. 2 ст. 377 Цивільного кодексу України (далі — ЦК України), ч. 6 ст. 120 Земельного кодексу України (далі — ЗК України) розмір та кадастровий номер земельної ділянки, право на яку переходить у зв’язку з переходом права власності на житловий будинок, будівлю або споруду, є істотними умовами договору, який передбачає набуття права власності на ці об’єкти. Ми можемо погоджуватися або не погоджуватися з такою нормою, адже якщо на земельну ділянку відсутнє титульне право власності чи користування у власника об’єкта нерухомості, то постає питання, як воно може перейти до набувача цього об’єкта. Позиція Мін’юсту і Держкомзему на момент набуття чинності цієї норми однозначна: незалежно від того, чи зареєстровані права на земельну ділянку, чи ні, кадастровий номер є однією з істотних умов договору купівлі-продажу об’єкта нерухомості, як того вимагає ЦК України і ЗК України.
Відповідно до чинного законодавства кадастровий номер присвоюється при державній реєстрації земельної ділянки відповідним територіальним органом Держземагентства за місцем розташування земельної ділянки: державна реєстрація земельної ділянки — це внесення до Державного земельного кадастру передбачених Законом відомостей про формування земельної ділянки та присвоєння їй кадастрового номера. При здійсненні реєстрації формується Поземельна книга, на підставі даних якої формується витяг про земельну ділянку. Витяг є обов’язковим при здійсненні цивільно-правової угоди щодо земельної ділянки.

ПРО ОСОБЛИВОСТІ ЗДІЙСНЕННЯ ПРАВА ВЛАСНОСТІ У БАГАТОКВАРТИРНОМУ БУДИНКУ. ПРО ОСББ І ПРО ДОСВІД УПРАВЛІННЯ В ЖИТЛОВО­БУДІВЕЛЬНИХ КООПЕРАТИВАХ

З 1 липня 2015 року набрав чинності закон «Про особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку» від 14.05.2015 № 417-VIII, далі — Закон (Відомості Верховної Ради. — 2015. — № 29. — Ст. 262).

Держава вже з початку 2000 року намагалась залучити населення до процесу масового створення об’єднань співвласників багатоквартирних будинків (далі — ОСББ). У 2001 році було прийнято Закон «Про об’єднання співвласників багатоквартирного будинку», а в Законі України «Про Загальнодержавну програму реформування і розвитку житлово-комунального господарства на 2009–2014 роки» також йшлося про ОСББ. Програма реформування передбачалась до кінця 2014 року. За цією програмою мало бути створено дивовижно велику кількість об’єднань співвласників — понад 45000. Але реформу не вдалося запустити. Громадяни прийняли загальнодержавну програму за черговий піар-хід.

Цим законом внесено ряд змін до Закону України «Про об’єднання співвласників багатоквартирного будинку», до Цивільного та Земельного кодексів України.

Закон частково є відтворенням досвіду багаторічного існування кооперативного руху, який надав гарний приклад оптимального та раціонального оперативного утримання та управління багатоквартирними будинками.

Закон стимулює громадян до створення ОСББ як альтернативи сучасній системі житлово-комунального господарства, і для того, щоб визначитися з формою управління будинком, мешканцям дають один рік.

Створення ОСББ надає мешканцям будинку ряд переваг та можливостей, які не мають жителі будинків, що перебувають у підпорядкуванні ДЕЗів, ЖЕКів.

Варто зауважити, що Законом встановлена відповідальність кожного власника нерухомого майна перед самим собою та перед іншими членами ОСББ. При цьому це не чиясь відповідальність, а саме кожного співвласника — громадянина або керівника юридичної особи, який є власником приміщення у цьому будинку.

Крім того, Законом визначено особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку. Закон регулює правові, організаційні та економічні відносини, пов’язані з реалізацією прав та виконанням обов’язків співвласників багатоквартирного будинку щодо його утримання та управління.

Відповідно до Закону до поняття «багатоквартирний будинок» віднесено будь-які житлові будинки, в яких розташовано три чи більше квартири. Не є перепоною до визначення багатоквартирного будинку наявність розташованих в такому будинку нежитлових приміщень, які є самостійними об’єктами нерухомого майна.

Допоміжні приміщення багатоквартирного будинку (приміщення, призначені для забезпечення експлуатації будинку та побутового обслуговування його мешканців): колясочні, комори, сміттєкамери, горища, підвали, цокольні приміщення, шахти і машинні відділення ліфтів, вентиляційні камери, інші підсобні і технічні приміщення, а також ізольовані нежитлові приміщення, що не належать до житлового фонду і є самостійним об’єктом нерухомого майна, — це все об’єкти спільної власності, від викорис­тання яких ОСББ в разі його організації в цьому житловому будинку може отримати як плюси, так і мінуси в бюджеті ОСББ.

Наявність прибудинкової території в багатоквартирному будинку логічна. Ця територія як мінімум складається з території навколо багатоквартирного будинку, призначеної для обслуговування будинку, та часто має «додаткові бонуси» у вигляді місць для паркування, дитячого майданчика, пожежної ємкості, будівлі, споруди тощо.

Така прибудинкова територія визначається на підставі відповідної містобудівної та землевпорядної документації у межах земельної ділянки, на якій розташовані багатоквартирний будинок і належні до нього будівлі та споруди, що необхідна для обслуговування багатоквартирного будинку та задоволення житлових, соціальних і побутових потреб власників (співвласників та наймачів (орендарів) квартир, а також нежитлових приміщень, розташованих у багатоквартирному будинку.

СПІЛЬНЕ МАЙНО

Відповідно до ст. 4 Закону суб’єктами права власності у багатоквартирному будинку власниками квартир та нежитлових приміщень в такому будинку можуть бути фізичні та юридичні особи, територіальні громади, держава. Всі вони є співвласниками спільного майна багатоквартирного будинку.

У разі коли квартира або нежитлове приміщення належить більш як одному співвласникові, реалізація прав та виконання обов’язків співвласниками квартири або нежитлового приміщення, включаючи участь в управлінні багатоквартирним будинком, здійснюються в порядку, передбаченому законодавством для реалізації права спільної власності.

Законом встановлена умова неподільності спільного майна. Відповідно до Закону:

–        спільне майно багатоквартирного будинку, яке є спільною сумісною власністю співвласників ОСББ, є неподільним, тобто не може бути поділено між співвласниками;

–        будь хто зі співвласників не має права на виділення в натурі частки із спільного майна багатоквартирного будинку;

–        кредитор співвласника не має права вимагати виділення частки із спільного майна багатоквартирного будинку в натурі для звернення стягнення на неї.

ТЕХНІЧНА ДОКУМЕНТАЦІЯ

УСЛОВИЯ ДОПУСКА СЛУЖЕБНЫХ ЛИЦ К ПРОВЕДЕНИЮ ПРОВЕРОК. ОБМЕН ОПЫТОМ

Александр ПАРАМОНОВ,
частный нотариус Ужгородского городского нотариального округа
УСЛОВИЯ ДОПУСКА СЛУЖЕБНЫХ ЛИЦ
К ПРОВЕДЕНИЮ ПРОВЕРОК.
ОБМЕН ОПЫТОМ
Поводом для написания данной памятки стали, в основном, три причины:
1. Проведение проверки у нотариуса достаточно ответственная и технически не простая процедура, в ходе которой подразумевается возможность допуска проверяющих к документам, содержащим конфиденциальную информацию о лицах, обратившихся к нотариусу, которая охраняется Конституцией Украины и законами Украины (ст. 32 Конституции Украины, ст. 69 Уголовно-процессуального кодекса Украины, ст. 8 Закона Украины «О нотариате» от 02.09.1993 г. № 3425-XII, Закона Украины «Об информации» от 02.10.1992 г. № 2657-XII и другие). Именно поэтому для нотариуса очень важен процедурно правильный подход в таких ситуациях.
2. Порой под видом «проверяющих» могут явиться и откровенные мошенники. Мошенников редко интересует архив нотариуса, зато очень интересуют бланки нотариальных документов, печать нотариуса, охранная сигнализация, материальные ценности. Такие случаи, к сожалению, не редкость. Правда, нотариус, ставший жертвой мошенников, представившихся проверяющими, не спешит заявлять в правоохранительные органы и придавать данный факт огласке, прекрасно осознавая, что сам же допустил халатность.
3. Единственный контролирующий орган, чьи действия при проведении проверок у нотариуса (именно как у нотариуса) четко (более или менее) прописаны, — это Министерство юстиции Украины и главные управления Министерства юстиции Украины. Для всех остальных контролирующих органов согласно действующему законодательству нотариус — это просто физическое лицо (не предприниматель). А то, что данное физическое лицо (не предприниматель) имеет право заниматься нотариальной практикой, — это частность, которая возлагает на нотариуса ответственность, но никаким образом не увеличивает права проверяющих и не расширяет их полномочий на получение информации, составляющей нотариальную тайну.
Учитывая вышеизложенное, предлагаю такой вариант действий нотариуса:

Земля — у запитаннях та відповідях

1. Порядок, процедура і вартість присвоєння кадастрових номерів земельним ділянкам різного цільового призначення (у тому числі для ведення товарного сільськогосподарського виробництва), право на які посвідчені державним актами старого зразка.
Постановою Кабінету Міністрів України від 09.09.2009 р. № 1021 затверджено Порядок ведення Поземельної книги, п. 4 якого нормативно визначено поняття кадастрового номера як індивідуального цифрового коду (номера), що не повторюється на всій території України, присвоюється земельній ділянці при здійсненні її державної реєстрації і зберігається за нею протягом усього часу існування такої ділянки.
Наказом Держкомзему України від 15.02.2010 р. № 168 було затверджено Порядок присвоєння кадастрових номерів земельним ділянкам. Пунктом 4.7 Порядку кадастровий номер земельної ділянки вважається присвоєним з моменту відкриття Поземельної книги на відповідну земельну ділянку. Поземельна книга відкривається в день державної реєстрації та видачі документа, що посвідчує право на земельну ділянку.
Наказом Держкомзему від 14.05.2010 р. № 370 скасовано наказ Держкомзему від 15.02.2010 р. № 168. Після скасування наказу кадастровий номер присвоювався відповідно до Вказівки Держкомзему України від 20.03.2002 № 12 Про присвоєння кадастрових номерів земельним ділянкам для ведення Державного реєстру земель. Постановою Кабінету Міністрів України від 18.08.2010 р. № 749 затверджено Тимчасовий порядок присвоєння кадастрового номера земельній ділянці. Зміст постанови практично повторює порядок, який скасовано наказом Держкомзему. Збереглася норма, яка передбачає, що кадастровий номер земельної ділянки присвоюється земельній ділянці під час проведення її державної реєстрації і зберігається за нею протягом усього часу існування такої ділянки.
Як бачимо, існуюча нормативна база побудована таким чином, що кадастровий номер присвоюється земельній ділянці при оформленні правовстановлюючих документів та їх реєстрації на дату відкриття Поземельної книги. Так як бути у випадках, коли земельна ділянка ніколи не створювалася юридично, але на ній знаходиться будова і власник має намір її продати? Ідея, що кожна земельна ділянка повинна мати правовстановлюючий документ і визначені кадастровою зйомкою межі, дуже вірна, але земельна реформа триває вже 20 років і до її завершення ще далеко. Процедура приватизації чи оформлення права користування досить довга в часі, а продати будову необхідно терміново. У цій ситуації лише два виходи: визначати кадастровий номер на підставі кадастрової зйомки чи йти довгим шляхом оформлення прав.
Присвоїти кадастровий номер може тільки той орган, який здійснює державну реєстрацію земельної ділянки в момент відкриття Поземельної книги. З 01.01.2011 р. вести Поземельні книги і реєструвати земельні ділянки будуть територіальні органи земельних ресурсів. Ними також буде присвоюватись кадастровий номер. Але знову ж присвоєння номера потребує оформлення правовстановлюючого документа та його реєстрації.
Інша справа з визначенням кадастрового номера