З набранням чинності (01.06.2009) Законом України «Про внесення змін до Закону України «Про нотаріат» від 01.10.2008 № 614-V1 приватні нотаріуси набули повноваження щодо оформлення спадщини. Однак п. 4 наказу Міністерства юстиції України «Про затвердження Порядку підвищення рівня кваліфікації приватних нотаріусів із спадкового права» від 12.12.2008 № 2152/5, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 12.12.2008 за № 1188/1587, було встановлено обмеження щодо періоду, за який приватні нотаріуси мали право оформляти спадкові права. Так, оформлення спадкових прав здійснювалося приватними нотаріусами щодо спадщини, яка відкрилася з 01.06.2009, за місцем відкриття спадщини в межах нотаріального округу. Зазначений наказ Міністерства юстиції України втратив чинність із 17.09.2012 на підставі наказу Міністерства юстиції України від 29.08.2012 № 1282/5. Таким чином, сьогодні приватні нотаріуси мають право оформляти спадкові права за будь-який період, без обмежень.
Але хочу нагадати колегам, що до Спадкового реєстру не внесено спадкові справи, які були закритими (списаними в архів) на день створення Спадкового реєстру та введення його в дію (до 01.12.2000).
Тому, на мою думку, при оформленні спадкових прав на спадщину, яка відкрилась до 01.06.1999, та свідоцтва про право на спадщину, по якій були видані, а справи були списані в архів до 01.12.2000, крім обов’язкової перевірки наявності заповітів та спадкових справ за Спадковим реєстром доцільно також скласти письмовий запит до державних нотаріальних контор (архівів) за місцем відкриття спадщини, чи не заведено спадкову справу щодо майна померлого до 01.06.1999, щоб у подальшому не допустити заведення двох спадкових справ.
Архивы
Посвідчено заповіт на все майно на 2-х дітей. Одна дитина померла до відкриття спадщини. Як оформити спадщину: на все майно за заповітом чи на 1/2 частку за законом і на 1/2 за заповітом?
Аналізуючи книгу шосту чинного Цивільного кодексу України (далі — ЦКУ), можна дійти висновку, що законодавець безумовно віддає пріоритет спадкуванню за заповітом. Таке твердження базується на аналізі ст. 1223 ЦКУ, згідно з ч. 1 якої право на спадкування мають особи, зазначені в заповіті. Лише у разі відсутності заповіту, визнання його недійсним, неприйняття спадщини або відмови від її прийняття спадкоємцями за заповітом, а також у разі неохоплення заповітом усієї спадщини виникає право на спадкування за законом (ч. 2 ст. 1223 ЦКУ).
У зв’язку з тим, що право на спадкування виникає у день відкриття спадщини (ч. 3 ст. 1223 ЦКУ), а до спадкування закликаються лише особи, що є живими на час відкриття спадщини (ст. 1222 ЦКУ), закликання до спадкування спадко¬ємця за заповітом, який помер до відкриття спадщини, є неможливим.
Серед підстав виникнення права на спадкування за законом, перелічених у ЦКУ, на жаль, відсутня така підстава, як смерть особи, зазначеної в заповіті спадкоємцем, за життя заповідача. Тому це питання породжує багато спорів у нотаріальній практиці.
Цивільний кодекс УРСР 1963 року також не містив посилання на аналогічну підставу при закликанні до спадкування спадкоємців за законом. У ст. 554 цього Кодексу щодо прирощення спадкових часток йшлося лише про випадки неприйняття спадщини спадкоємцем за законом чи за заповітом або позбавлення спадкоємця права спадкування. Але ж практично було зрозуміло, що такі ж наслідки були б і в разі смерті зазначеного в заповіті спадкоємця до відкриття спадщини.
Щодо ситуації, яка виникла сьогодні, можна зазначити таке. Слід розглянути підстави закликання до спадкування спадкоємців за законом, зазначені в ч. 2 ст. 1223 ЦКУ.
Відсутність заповіту. У прикладі, який розглядається, заповіт існує і його дійсність не оспорюється.
Неприйняття спадщини або відмова від її прийняття спадкоємцями за заповітом. Про таку підставу не можна вести мову, бо особа, яка померла до відкриття спадщини, не могла її прийняти або не прийняти, оскільки не була жива на час відкриття спадщини.
Неохоплення заповітом усієї спадщини. У нашому випадку майно охоплене заповітом, оскільки в тексті заповіту мова йде про все майно.
Таким чином, право на спадкування за законом у разі наявності заповіту на все майно не виникає, а частка померлого спадкоємця буде успадкована іншими спадкоємцями за заповітом. Цей висновок також базується і на аналізі ч. 1 ст. 1275 ЦКУ, згідно з якою якщо від прийняття спадщини відмовився один зі спадкоємців за заповітом, частка у спадщині, яку він мав право прийняти, переходить до інших спадкоємців за заповітом і розподіляється між ними порівну. Незважаючи на те, що «відпавший» спадкоємець не вважається таким, що не прийняв спадщину або відмовився від неї, у цьому випадку цілком доречно застосувати аналогію закону.
Отже, у Вашому випадку можна видати свідоцтво про право на спадщину за заповітом.
У 2002 році вироком суду присуджено відшкодування моральної шкоди гр. О за те, що вбили його сина, але тоді не було з кого стягати, бо засуджений відбував покарання і не працював. Тепер він вийшов, влаштувався на роботу, але гр. О недавно помер, а присуджена йому моральна шкода не відшкодована. Чи може нотаріус видати свідоцтво про право на спадщину на ці кошти?
Так, може. Відповідно до ч. 3 ст. 1230 Цивільного кодексу України до спадкоємця переходить право на відшкодування моральної шкоди, яке було присуджено судом спадкодавцеві за його життя. Про правильність цього твердження також свідчить п. 27 постанови Пленуму Верховного Суду України від 27.02.2009 р. № 1 «Про судову практику у справах про захист гідності та честі фізичної особи, а також ділової репутації фізичної та юридичної особи».
Оскільки по своїй суті право на відшкодування моральної шкоди є майновим правом і спадко¬давцеві належало право вимоги до боржника, то і предметом спадкування в цьому випадку буде майнове право вимоги, а не конкретна грошова сума. При цьому нотаріусу не зайвим буде упевнитися, що майнові вимоги спадкодавця за вищезазначеним рішенням суду за його життя не були задоволені. Для встановлення цього факту нотаріус може надати запит до відповідного відділу Державної виконавчої служби.
Коли внуки успадковують майно за законом?
Незважаючи на те, що внуки прямо не зазначені в ЦК України як спадкоємці, вони можуть бути спадкоємцями в таких випадках:
1) внуки відносяться до п’ятої черги спадко¬ємців (ст. 1265 ЦК України) у разі відсутності спадкоємців попередніх черг, неприй¬нятті ними спадщини або відмови від її прийняття;
2) спадкоємці попередніх черг можуть відмовитись на користь спадкоємців п’ятої черги — внуків (ч. 2 ст. 1258 ЦК України);
3) внуки можуть бути спадкоємцями на підставі договору про заміну черговості одержання права на спадкування (ст. 1259 ЦК України);
4) внуки можуть бути спадкоємцями за правом представлення (ст. 1266 ЦК України).
Час складання заповіту?
У ст. 1247 Цивільного кодексу України (да¬лі — ЦК України) законодавець виклав загальні вимоги до форми заповіту та зазначив, що заповіт складається в письмовій формі із зазначенням місця та часу його складення; заповіт має бути особисто підписаний заповідачем та посвідчений нотаріусом або іншими посадовими, службовими особами, визначеними ЦК України. На виконання ст. 1248 ЦК України нотаріус посвідчує заповіт, який написаний запо¬відачем власноручно або за допомогою загально¬прийнятих технічних засобів. Нотаріус може на прохання особи записати заповіт з її слів власно¬ручно або за допомогою загально¬прийнятих технічних засобів. У цьому разі запо¬віт має бути вголос прочитаний заповідачем і підписаний ним. Якщо заповідач через фізичні вади не може сам прочитати заповіт, посвідчення заповіту має відбуватися при свідках.
Начебто все зрозуміло відносно того, що треба зазначати в заповіті. Однак на практиці у нотаріусів виникає дуже просте питання, яке може за собою тягнути дуже серйозні наслідки: «де саме зазначати час складання заповіту: на початку документа чи в посвідчувальному написі нотаріуса?» А деякі вважають, що час треба зазначати двічі: на початку документа і в посвідчувальному написі. А ще існує третій час — час внесення заповіту до Спадкового реєстру, у зв’язку з чим деякі нотаріуси задаються питанням: а чи повинен час складання заповіту співпадати із часом внесення до Спадкового реєстру? То ж про який час ідеться в ст. 1247 ЦК України?
Я пропоную визначитись таким чином: коли йдеться про обов’язковість нотаріального посвідчення документа, то документ вважається складеним та набирає вірогідності після вчинення нотаріусом посвідчувального напису. Тому, на мою думку, є правильним зазначення часу в посвідчувальному написі нотаріуса.
Однак щодо цієї позиції виникають питання. Форми посвідчувальних написів нотаріусів для посвідчення заповітів (форма № 45 — для по¬свідчення заповітів, записаних зі слів заповідача та форма № 46 — для посвідчення заповітів, посвідчених при свідках на бажання заповідача) містять час посвідчення. Однак форма № 47 для посвідчення заповітів від імені особи, яка не може сама прочитати текст заповіту уголос, та форма № 48 для посвідчення заповітів подружжя не містять вимоги зазначати час посвідчення заповіту. Тому при застосуванні форми № 47 та форми № 48 необхідно в посвідчувальному написі проставляти час складання заповіту, який доцільно зазначати за аналогією форми № 45 та форми № 46. Наприклад: у формі № 47 час доцільно зазначати в кінці передостаннього речення: «Заповіт власноручно підписаний заповідачем_________ та свідками у моїй присутності о___годині_____хвилин».
Та відповідно у формі № 48 час доцільно зазначати також у передостанньому реченні: «Заповіт до підписання прочитаний уголос заповідачами і власноручно підписаний ними в моїй присутності о ____ годині ____ хвилин».
Чи є можливість видачі нотаріусами свідоцтв про право власності на частку в спільному майні подружжя на сьогоднішній день?
У главі 11 розділу ІІ Порядку вчинення нотаріальних дій нотаріусами України, затвер¬дженого наказом Міністерства юстиції України від 22.02.2012 р. № 296/5, зареєстрованим у Міністерстві юстиції України 22.02.2012 р. за № 282/20595 (далі — Порядок), передбачена можливість видачі свідоцтв про право власності на частку в спільному майні подружжя на підставі спільної заяви. Та чи є така можливість насправді на сьогоднішній день?
У переліку нотаріальних дій, що вчиняють нотаріуси України (ст. 34 Закону України «Про нотаріат»), не передбачено такої нотаріальної дії, як видача свідоцтв про право власності на частку в спільному майні подружжя. Однак ст. 70 цього ж Закону передбачає, що нотаріус на підставі спільної письмової заяви подружжя видає одному або кожному з них свідоцтво про право власності на частку в спільному майні подружжя, набутому ним за час шлюбу. Таке свідоцтво може бути видано кожному з по¬дружжя як під час перебування у шлюбі, так і після розірвання шлюбу. Свідоцтво про право власності на жилий будинок, квартиру, дачу, садовий будинок, гараж, земельну ділянку та інше нерухоме майно видається нотаріусом за місцем знаходження цього майна. У ст. 34 Закону «Про нотаріат» міститься твердження, що на нотаріусів може бути покладено вчинення інших нотаріальних дій згідно із законом, і начебто ст. 70 Закону «Про нотаріат» дає право видавати свідоцтво про право власності на част¬ку в спільному майні подружжя. Але звертаю увагу, що право власності на нерухоме майно за свідоцтвом про право власності на частку в спільному майні подружжя органи бюро технічної організації в Реєстрі прав власності на нерухоме майно можуть не зареєструвати. З їх точки зору, реєстрація неможлива у зв’язку з тим, що в Переліку правовстановлюючих документів, на підставі яких проводиться державна реєстрація права власності на нерухоме майно (додаток № 2 до Тимчасового положення про порядок державної реєстрації права власності та інших речових прав), такий правовстановлюючий документ, як свідоцтво про право власності на частку в спільному майні подружжя, набутому ним за час шлюбу, відсутній. Також звертаю увагу, що відсутня сама форма свідоцтва про право власності на частку в спільному майні подружжя на підставі спільної заяви.
Якщо аналізувати Закон України «Про дер¬жавну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень», то цей нормативний акт не містить переліку правовстановлюючих документів, на підставі яких має реєструватись право власності. Часто чуємо думку юристів, що видача свідоцтва про право власності на частку в спільному майні подружжя неможлива з тих підстав, що Сімейний кодекс України передбачає тільки укладання договорів між подружжям. Однак Кодексом про шлюб та сім’ю України також не було передбачено можливості видачі свідоцтва про право власності на частку в спільному майні подружжя, але така можливість була передбачена Законом України «Про нотаріат» у статтях 34 та 70, тому в нотаріусів були всі підстави їх видавати, а також свідоцтва про право власності на частку в спільному майні подружжя були в переліку правовстановлюючих документів, право власності на які реєстрували органи БТІ.
Отже, сьогодні можливість видачі свідоцтв про право власності на частку в спільному майні подружжя на підставі спільної заяви у нотаріусів відсутня. До речі, проект Закону України «Про внесення змін до Закону України «Про нотаріат» (від 18.04.2012 р. № 10364), який зараз опрацьовується в комітеті Верховної Ради України, передбачає виключення із Закону «Про нотаріат» ст. 70 «Видача свідоцтв на підставі спільної заяви», але у свою чергу проект Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо вчинення нотаріальних дій та надання нотаріальних послуг» (від 07.05.2012 р. № 10433) пропонує доповнити Закон України «Про нотаріат» ст. 341 «Послуги, пов’язані із вчинюваними нотаріальними діями», яка передбачає можливість надання послуг при видачі свідоцтва про право власності на частку у спільному майні подружжя (консультація, правовий аналіз документів щодо майна, яке є спільним майном подружжя, виготовлення відповідного свідоцтва).
Таким чином, після виключення ст. 70 із Закону «Про нотаріат» мова про видачу свідоцтва про право власності на частку в спільному майні подружжя на підставі спільної заяви взагалі йти не буде, незважаючи на главу 11 розділу ІІ Порядку.
Чи зобов’язані нотаріуси перевіряти податкову заставу при видачі свідоцтва про спадщину на нерухоме майно?
При видачі свідоцтва про право на спадщину на майно, яке підлягає реєстрації, нотаріус зобов’язаний перевірити відсутність заборони або арешту цього майна, як передбачено пп. 4.15 п. 4 глави 10 розділу ІІ Порядку вчинення нотаріальних дій нотаріусами України, затвер¬дженого наказом Міністерства юстиції України від 22.02.2012 р. № 296/5, зареєстрованим у Міністерстві юстиції України 22.02.2012 р. за № 282/20595 (далі — Порядок). Як вбачається із зазначеного нормативного акта, прямого обов’язку перевіряти податкову заставу відносно спадкового майна не передбачено.
Однак звертаю увагу колег на те, що в п. 99.1 ст. 99 Податкового кодексу України передбачено, що грошові зобов’язання фізичної особи в разі її смерті або оголошення судом померлою виконуються її спадкоємцями, які прийняли спадщину (крім держави), в межах вартості майна, що успадковується, пропорційно частці у спадщині на дату її відкриття. Згідно з цією ж нормою Податкового кодексу України претензії спадкоємцям пред’являються органами державної податкової служби в порядку, встановленому цивільним законодавством Украї¬ни для пред’явлення претензій кредиторами спадко¬давця.
Після закінчення строку прийняття спадщини грошові зобов’язання та/або податковий борг спадкодавця стають грошовими зобов’язаннями та/або податковим боргом спадкоємців. З огляду на зазначене, на мою думку, нотаріусам доцільно перевіряти податкову заставу при видачі свідоцтва про право на спадщину. Крім того, у разі наявності податкової застави на виконання пп. 4.16 п. 4 глави 10 розділу ІІ Порядку нотаріусам необхідно повідомити кредитора (податкову інспекцію), що спадкоємцям боржника видано свідоцтво про право на спадщину.
Також хочу нагадати, що відповідно до п. 1 спільного наказу Міністерства юстиції та Дер¬жавної податкової адміністрації України від 07.02.2003 р. № 9/5/59 «Про реєстрацію податкових застав нерухомого майна», зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 07.02.2003 р. за № 107/7428, реєстрація податкових застав нерухомого майна здійснюється в Державному реєстрі обтяжень рухомого майна в порядку, встановленому Законом України від 18.11.2003 р. № 1255-IV «Про забезпечення вимог кредиторів та реєстрацію обтяжень», Порядком ведення Державного реєстру обтяжень рухомого майна, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 05.07.2004 р. № 830, Інструкцією про порядок ведення Державного реєстру обтя¬жень рухомого майна та заповнення заяв, затвердженою наказом Міністерства юстиції Украї¬ни від 29.07.2004 р. № 73/5, зареєстрованим у Мін’юсті України 29.07.2004 р. за № 942/9541.
Чи можна посвідчити довіреність від двох осіб одночасно?
Після набрання чинності ЦК України 2003 р. з незрозумілих причин питання щодо можливості посвідчення довіреності від двох осіб одночасно стало дискусійним. Але до цього часу (за ЦК України 1963 р.) у нотаріальній практиці доволі часто зустрічались довіреності від декількох осіб (наприклад, на приватизацію квартири співвласниками; розпорядження майном від імені декількох співвласників тощо). При цьому зміст ст. 64 ЦК України 1963 р. щодо поняття довіреності, за якою, нагадаю, «довіреністю ви¬знається письмове уповноваження, яке видається однією особою іншій особі для представництва перед третіми особами», по своїй суті майже не відрізняється від змісту ч. 3 ст. 244 ЦК України 2003 р., відповідно до якої «довіреністю є письмовий документ, що видається однією особою іншій особі для представництва перед третіми особами». Що змінилось? З’явилася проблема не юридична, а з’явилась проблема технічна. А саме постало питання, яким чином довіреність від декількох осіб зареєструвати в Реєстрі довіреностей?
Для отримання відповіді на питання, чи може мати місце одна довіреність одночасно від декількох осіб, необхідно проаналізувати природу довіреності. Довіреність — це односторонній правочин, а згідно з ч. 3 ст. 202 ЦК України одностороннім правочином є дія однієї сторони, яка може бути представлена однією або кількома особами. Разом з тим, можливість вчинення односторонніх правочинів двома та більше особами визначена також в ч. 1 ст. 58 Закону України «Про нотаріат», згідно з якою нотаріуси мають право посвідчувати довіреності, складені від імені однієї або кількох осіб, на ім’я однієї особи або кількох осіб.
На мою думку, дискусія щодо можливості посвідчення довіреності від двох осіб має зникнути після набрання чинності Порядком вчинення нотаріальних дій нотаріусами Украї¬ни, затвердженим наказом Міністерства юстиції України від 22.02.2012 р. № 296/5, зареєстрованим у Міністерстві юстиції України 22.02.2012 р. за № 282/20595 (далі — Порядок). Згідно з пп. 2.2 п. 2 глави 4 розділу ІІ Порядку довіреність від імені кількох осіб може бути посвідчена на вчинення юридичних дій для досягнення спільної мети.
Таким чином, якщо мова йде про представництво співвласників спільного майна або учасників якогось одного підприємства чи об’єднання для досягнення ними спільної мети, то є доцільним складання однієї довіреності від імені всіх співвласників.
Наприклад, якщо транспортний засіб належить декільком особам, є доцільним посвідчення однієї довіреності на продаж транспортного засобу всіма співвласниками. До примірників таких довіреностей за бажанням можна долучати копії документів, що підтверджують необхідність складання такої довіреності для досягнення спільної мети довірителів, наприклад, свідоцтва про реєстрацію транспортного засобу з відміткою (власність двох осіб — спадщина тощо), свідоцт¬ва про право на спадщину на спільне майно, право¬встановлюючі документи на земельну ділянку, довідку з ЖЕКу про реєстрацію довірителів за однією адресою (для складання довіреності на приватизацію квартири) тощо.
Але з метою виключення в майбутньому конфлікту між довірителями або між довірителями та нотаріусом доцільно в довіреності зазначати порядок скасування довіреності. Враховуючи, що згідно з п. 2 ч. 1 ст. 248 ЦК України представництво за довіреністю припиняється у зв’язку із скасуванням довіреності особою, яка її видала, тому, на мою думку, незалежно від кількості осіб, які видали довіреність вона припиняє свою дію за заявою одного із довірителів. Таким чином, в довіреності доцільно зазначати текст такого змісту «нам, довірителям, нотаріусом роз’яснено зміст п. 2 ч. 1 ст. 248 ЦК України щодо припинення довіреності за заявою одного з довірителів».
В ухвалі Верховного Суду України від 17.12.2008 р. зазначається, що скасування довіреності має юридичне значення для представника та третіх осіб лише в тому випадку, якщо вони були повідомлені про це.
Саме тому докази вручення представникові та третім особам повідомлення про скасування довіреності мають визначальне значення при вирішенні спорів щодо дійсності правочинів, вчинених представником після скасування довіреності. Тому доцільно при скасуванні довіреності від декількох осіб вчиняти передачу заяви не тільки представнику(ам) та третім особам, а також іншим довірителям, які не подавали заяву про скасування.
Щодо реєстрації довіреності від імені двох осіб, то це питання також має рішення. Реєструється довіреність на довірителя, який зазначений в довіреності першим, а інші довірителі зазначаються в полі «додаткова інформація». Якщо нотаріусу при перевірці дійсності довіреності від декількох осіб необхідно отримати інформацію із зазначенням у витягу довірителів, то в пошукове поле доцільно вносити серію та номер бланка, на якому викладено довіреність та обирати тип витягу — Повний витяг з Єдиного реєстру довіреностей. В такому випадку у вказаному витягу буде зазначена вся інформація про довіреність, в тому числі й про кількість довірителів. Якщо ж нотаріусу необхідно дізнатись лише, чи не скасована довіреність, то достатньо сформувати Скорочений витяг з Єдиного реєстру довіреностей, в якому буде зазначена інформація щодо дійсності довіреності, але інформації щодо довірителів Скорочений витяг з Єдиного реєстру довіреностей не передбачає.
Чи мають право посадові особи місцевого самоврядування посвідчувати довіреності?
Посадові особи місцевого самоврядування вчиняють нотаріальні дії, покладені на них ст. 37 Закону України «Про нотаріат». У населених пунктах, де немає нотаріусів, уповноважені на це посадові особи органу місцевого самоврядування на виконання ст. 37 Закону України «Про нотаріат» вчиняють такі нотаріальні дії:
1) вживають заходів щодо охорони спадкового майна;
2) посвідчують заповіти (крім секретних);
3) видають дублікати посвідчених ними документів;
4) засвідчують вірність копій (фотокопій) документів і виписок з них;
5) засвідчують справжність підпису на документах.
Зазначені посадові особи органів місцевого самоврядування не мають права на оформлення документів, призначених для використання за межами державного кордону.
Процесуальний порядок вчинення вищезазначених нотаріальних дій посадовими особами місцевого самоврядування визначений у Порядку вчинення нотаріальних дій посадовими особами органів місцевого самоврядування, затвердженому наказом Міністерства юстиції України від 11.11.2011 р. за № 3306/5, зареєстрованим у Міністерстві юстиції України 14.11.2011 р. за № 1298/20036.
Але, як вбачається зі ст. 37 Закону України «Про нотаріат», повноваження посвідчувати довіреності посадовими особами місцевого самоврядування не визначені, тому нотаріуси часто роблять помилкові висновки, що довіреності, посвідчені після 02.12.2011 р. органами місцевого самоврядування, не є чинними. Тим більше, що Інструкція про порядок вчинення нотаріальних дій посадовими особами виконавчих комітетів сільських, селищних, міських Рад народних депутатів України, затверджена наказом Міністерства юстиції України від 25.08.1994 р. № 22/5, зареєстрованим у Міністерстві юстиції України 26.10.1994 р. за № 256/466, якою було врегульовано порядок посвідчення довіреностей посадовими особами виконавчих комітетів сільських, селищних, міських Рад народних депутатів України, втратила чинність 02.12.2011 р. на підставі наказу Міністерства юстиції України від 11.11.2011 р. № 3306/5.
Однак необхідно звернути увагу нотаріусів на п. 4 ч. 3 ст. 245 Цивільного кодексу України (далі — ЦК України) та на п. 4 ч. 2 ст. 40 Закону України «Про нотаріат», де зазначено, що довіреності осіб, які проживають у населених пунктах, де немає нотаріусів, посвідчуються уповноваженою на це посадовою особою органу місцевого самоврядування, крім довіреностей на право розпорядження нерухомим майном, довіреності на управління і розпорядження корпоративними правами та довіреностей на користування та розпорядження транспортними засобами.
Процесуальний порядок посвідчення довіреностей, що прирівнюються до нотаріально посвідчених, визначається в Порядку посвідчення заповітів і довіреностей, що прирівнюються до нотаріально посвідчених, затвердженому постановою Кабінету Міністрів України від 15.06.1994 р. № 419, в редакції постанови Кабінету Міністрів України від 06.07.2006 р. № 940. При цьому для посвідчення довіреностей посадовим особам органу місцевого само¬врядування необхідно використовувати форми посвідчувальних написів, затверджені наказом Міністерства юстиції України від 31.10.2006 р. № 83/5, зареєстрованим у Міністерстві юстиції України 31.10.2006 р. за № 1175/13049.
З огляду на зазначене робимо висновок, що посадові особи органів місцевого самоврядування мають право посвідчувати довіреності, які відповідно до ст. 245 ЦК України та ст. 40 Закону України «Про нотаріат» прирівнюються до нотаріальних. При цьому необхідно пам’ятати про обмеження посадових осіб органів місцевого самоврядування в праві посвідчувати довіреності на право розпоря¬дження нерухомим майном, довіреності на управління і розпорядження корпоративними правами та довіреності на користування і розпорядження транспортними засобами, які посадові особи органів місцевого само¬врядування не мають права посвідчувати.
Яким чином присвоїти адресу земельній ділянці в межах населеного пункту, право на яку посвідчено державним актом старого зразка?
Присвоєння адреси земельній ділянці в межах населеного пункту відноситься до компетенції ради, на території якої розташована ділянка. При присвоєнні адреси застосовується наявна містобудівна документація. Якщо особа має державний акт старого зразка, в якому не зазначено адресу, то ніяких змін внести до нього не можна. Якщо існує потреба в зазначенні в державному акті адреси земельної ділянки, особа має право отримати державний акт нового зразка взамін старого в порядку, передбаченому Інструкцією про заповнення бланків державних актів на право власності на земельну ділянку і на право постійного користування земельною ділянкою, затвердженою наказом Держкомзему від 22.06.2009 р. № 325.
Відповідно до п. 2.6 зазначеної Інструкції у рядку «Земельна ділянка розташована» вказується місцезнаходження земельної ділянки:
у м. Києві, м. Севастополі чи у місті — обласному центрі — вказуються назва міста, назва вулиці (площі, бульвару, проспекту тощо) та, у разі наявності, номер домоволодіння (будинку);
у межах міста, селища або села — вказуються назва області, назва району, назва міста, селища або села, назва вулиці (площі, бульвару, проспекту тощо), та, у разі наявності, номер будинку (домоволодіння);
за межами населеного пункту — вказуються назва області, назва району, назва сільської, селищної чи міської ради, у межах якої знаходиться земельна ділянка, а також робиться запис: «За межами населеного пункту».