ЗАСТОСУВАННЯ ПРЕЗУМПЦІЙ ТА ФІКЦІЙ У РЕГУЛЮВАННІ СІМЕЙНИХ ВІДНОСИН

Фікції застосовуються у праві вже багато століть, проте і сьогодні питання, пов’язані із застосуванням юридичних фікцій як прийому юридичної техніки, постійно перебувають у полі зору юристів-науковців, причому ставлення до можливості та доцільності їх використання коливається від повної підтримки до активного неприйняття. У зв’язку з цим Н.М. Тарусіна слушно вказує на те, що фікція, як правовий прийом має застосовуватись законодавцем лише у виключних ситуаціях, коли всі інші можливості було вичерпано.[1]

Слово «фікція» є похідним від латинського «fingere» — вигадувати, прикидатися. Відповідно «fictio» перекладається як «вигадка», «вимисел».

В юридичній літературі існує досить багато визначень правової фікції, хоча по суті вони відрізняються мало.

Так, один з перших дослідників фіктивних явищ у праві Д.І. Мейер відносив фікцію до вигадок в праві, визначаючи останні як «вигадане існування факту, про який відомо, що він або не існує взагалі, або існує в іншому вигляді»[2]. Інший відомий дослідник Г.Ф. Дормідонтов виділяв юридичні фікції в широкому та вузькому розумінні. До юридичних фікцій «у самому широкому розумінні» він включав «явища юридичного побуту, які справедливо та несправедливо позначаються цим словом та похідними від нього прикметниками, а рівно близькими до нього за значенням словами: вигаданий, удаваний тощо»[3]. Г.С. Мен під фікцією розумів «будь-яке припущення, яким приховують або намагаються приховати факт, що правило закону було змінено»[4].

У сучасній правовій науці фікція визначається як неіснуюче положення, що визнається законодавством таким, що існує, і стає в силу цього загальнообов’язковим[5]; засіб юридичної техніки, за допомогою якого конструюється завідомо неіснуюче становище (відношення або стан), що визнається існуючим і маючим імперативність, що виконує роль бракуючого юридичного факту в ситуації нездоланної невідомості, закріплене нормою права[6]; уявна юридична конструкція, яка є продуктом абстрактного мислення, прийнятого правовою доктриною та/або закріпленого у праві у формі норми-фікції, інституту права і використовується з метою заповнення певного сегменту у правовому полі[7]; універсальний техніко-юридичний прийом розробки та реалізації норм права, який полягає у визнанні неіснуючого положення існуючим і навпаки, що має особливе цільове призначення в механізмі правового регулювання суспільних відносин і є одним із засобів подолання стану невизначеності в правовому регулюванні[8]; «засіб нормотворчої техніки, який виражається у нормативному закріпленні можливості визнання юридично значущими неіснуючих чи недоведених фактів»[9].

Таким чином, юридична фікція в цілому може бути охарактеризована як техніко-юридичний прийом з визнання завідомо неіснуючого або недоведеного факту існуючим і навпаки, що слугує цілям економії у законотворчості та забезпеченні реалізації законотворчої політики. Обов’язковою ознакою юридичної фікції є її закріплення нормою права.

Розкриваючи юридичну сутність фікцій, О.А. Явор зазначає: «фікція, як і будь-яка норма права, вказує на ті життєві обставини, за яких наступають передбачені нею юридично значущі наслідки. Специфіка фікції проявляється як раз не в характері таких життєвих обставин (вони мають бути реально існуючими), а в особливості тих юридичних наслідків, що настають».[10]

Кажучи про історичні передумови виникнення та розвитку юридичних фікцій, варто наголосити, що в юридичній літературі існує точка зору, відповідно до якої юридичні фікції уходять коренями до міфології. Так, розглядаючи право як «приземлене» явище, джерелом якого у матеріальному сенсі є матеріальні умови життя суспільства (спосіб виробництва, матеріальні блага, рівень розвитку економіки, форми власності тощо), І.Л. Ішингілов звертає увагу на те, що, незважаючи на таку «приземленість», позитивне право містить у собі зовсім «неприземлені» елементи, у яких встановлюються положення, що не відповідають дійсності[11].

Водночас міф не може вважатися повною, абсолютною вигадкою, оскільки традиційний міф — це не ідеальне поняття, не ідея, це — саме життя[12], міф завжди є надзвичайно практичним, насущним, емоційним, афективним та життєвим явищем, що, з одного боку, включає фантазії, а з іншого — багато­річні спостереження та здоровий глузд[13].



[1]    Тарусина Н.Н. Очерки теории российского семейного права. – Ярославль: Яросл. гос. ун-т., 1999. – С. 70.

 

[2]    Мейер Д.И. О юридических вымыслах и предположениях, о скрытных и притворных действиях. – Казань, 1854 // Избранные произведения по фажданскому праву. – М., 2003. – С. 54.

 

[3]    Дормидонтов Г.Ф. Классификация явлений юридического быта, относимых к случаям применения фикций. – Казань, 1895. – С. 9.

 

[4]    Мэн Г.С. Древнее право, его связь с древней историей общества и его отношение к новейшим идеям. – СПб, 1873. – C. 21.

 

[5]    Бабаев O.K. Общая теория права: Курс лекций. – Н. Новгород, 1993. – С. 109.

 

[6]    Курсова О.А. Фикции в российском праве: дисс. … канд.. юрид. наук : 12.00.01. – Нижний Новгород, 2001.– 193 с. – С. 48–49.

 

[7]    Ул’яновська О.В. Фікції в правовій системі України: дис. … канд. юрид. наук: 12.00.01 / Ул’яновська Оксана Василівна. – Одес. нац. юрид. акад. – О., 2010. – 20 с.

 

[8]    Танимов О.В. Юридические фикции и проблемы их применения в информационном праве: дисс. … канд. юрид. наук: 12.00.14. – Саранск, 2004. – 216 с. – С. 63–64.

 

[9]    Косович В. «Правові припущення» як засіб створення досконалих нормативно-правових актів України / В. Косович // Науковий вісник Чернівецького університету. – 2013. – С. 44–52.

 

[10]  Явор О.А. Роль юридичних фікцій у регулюванні сімейних правовідносин / О.А. Явор // Актуальні проблеми приватного права: матеріали міжнар. наук.-практ. конф., присвяч. 93-й річниці з дня народж. В.П. Маслова, Харків, 27 лют. 2015 р. / Нац. юрид. ун-т ім. Я. Мудрого, Нац. акад. прав. наук України, Харків. обл. осередок всеукраїн. громад. орг. «Асоціація цивілістів України». – Харків: Право, 2015. – С. 209–213.

 

[11]  Ишигилов И.Л. К вопросу о мифологичности права / И.Л. Ишигилов // Сибирский юридический вестник. – 2009. – № 2 (45). – С. 19–24. – С. 19.

 

[12]  Лосев А.Ф. Диалектика мифа. –М.: Мысль. – 2001. – 148 с. – С. 8.

 

[13]  Ишигилов И.Л. К вопросу о мифологичности права / И.Л. Ишигилов // Сибирский юридический вестник. – 2009. – № 2 (45). – С. 19–24; С. 19–20.

 

ОЛЬГА ВЕРЕЙЦІ отримати повну версію статті