ЯК ОСКАРЖИТИ ПОСТАНОВУ ПО СПРАВІ ПРО АДМІНІСТРАТИВНЕ ПРАВОПОРУШЕННЯ, ПЕРЕДБАЧЕНЕ Ч. 1 СТ. 122 КПАП УКРАЇНИ (перевищення водіями транспортних засобів встановлених обмежень швидкості руху транспортних засобів)

Відповідно до ст. 3 Конституції України людина, її життя і здоров’я, честь і гідність, недоторканність і безпека визнаються в Україні найвищою соціальною цінністю. Права і свободи людини та їх гарантії визначають зміст і спрямованість діяльності держави. Держава відповідає перед людиною за свою діяльність. Утвердження і забезпечення прав і свобод людини є головним обов’язком держави. На жаль, сучасна українська держава не в повній мірі відповідає вимогам Конституції України. Замість того, щоб захищати права та законні інтереси своїх громадян, держава їх порушує.

Одним із найбільш корумпованих органів у нашій країні є Державтоінспекція. Ймовірність того, що будь-кого, хто сидить за кермом автомобіля, може бути звинувачено у скоєнні адміністративного правопорушення, є дуже високою. Як свідчать самі водії, найбільш частими зловживаннями з боку працівників Державтоінспекції є складання протоколів про адміністративне правопорушення за ч. 1 ст. 122 Кодексу України про адміністративні правопорушення (далі — КпАП України) (перевищення водіями транспортних засобів встановлених обмежень швидкості руху транспортних засобів), через те що у таких правопорушеннях, особливо якщо вони зафіксовані за допомогою технічних засобів, дуже складно довести свою невинуватість.

З огляду на це, кожен автовласник ризикує опинитися у ситуації, коли на абсолютно надумані звинувачення працівника Державтоінспекції у вчиненні адміністративного правопорушення доведеться обирати між двома альтернативними діями: або вирішувати питання старими методами «по-хорошому», або ж вчинити так, як належить за законом, тобто оскаржити це рішення у встановленому порядку. Людині, яка не є фахівцем у правознавстві, можливо, буде легше заплатити «штраф» інспектору та забути про цю неприємну подію, але не юристу, якому це не дозволить зробити совість.

Отже, ця стаття для тих, хто не пожаліє свого часу, а в деяких випадках і нервів, заради перемоги справедливості; хто має достатньо мужності, щоб оскаржувати рішення держави.

Народна мудрість говорить: попереджений — значить озброєний! Щоб краще почуватися під час спілкування з працівником Державтоінспекції, слід знати свої права та обов’язки, а також права та обов’язки працівника Державтоінспекції.

Принцип законності, який покладено в основу взаємовідносин між громадянином і державою, полягає у тому що, як наголошує ст. 19 Конституції України, органи державної влади, їх посадові особи зобов’язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Цей принцип означає, що, наприклад, зупинити транспортний засіб працівник Державтоінспекції має право лише в разі, якщо це передбачено законодавством, а саме:

–         порушення правил дорожнього руху водієм;

–         відсутності номерного знака на транспортному засобі або наявності номерного знака, який не відповідає встановленим вимогам, закріплений у не встановленому для цього місці, закритий іншими предметами чи забруднений, що не дозволяє чітко визначити символи номерного знака з відстані двадцяти метрів;

–         наявності ознак, що свідчать про технічну несправність транспортного засобу; наявності даних, що свідчать про причетність транспортного засобу, його водія, пасажирів або вантажу до вчинення дорожньо-транспортної пригоди, кримінального чи адміністративного правопорушення; перебування транспортного засобу в розшуку;

–         наявності даних про використання транспортного засобу з протиправною метою; необхідності опитування водія чи пасажирів про обставини вчинення дорожньо-транспортної пригоди, кримінального чи адміністративного правопорушення, свідками якого вони є або могли бути;

–         необхідності залучення водія транспортного засобу для надання допомоги іншим учасникам дорожнього руху або працівникам міліції чи як свідка при оформленні протоколів про адміністративні правопорушення чи матеріалів дорожньо-транспортних пригод;

–         проведення цільових заходів (операції, відпрацювання, оперативні плани) для перевірки документів на право користування і керування транспортним засобом, документів на транспортний засіб; виконання рішень про обмеження чи заборону руху, прийнятих уповноваженими на це державними органами;

–         якщо спосіб закріплення вантажу на транспортному засобі створює небезпеку для інших учасників дорожнього руху;

–         порушення визначеного порядку встановлення і використання на транспорт­ному засобі спеціальних світлових або звукових сигнальних пристроїв.

Працівник Державтоінспекції, який зупинив транспортний засіб, повинен повідомити про причину зупинення, суть вчиненого правопорушення.

Ігор Мачульський отримати повну версію статті