ВИДАЧА СВІДОЦТВА ПРО ПРАВО НА СПАДЩИНУ У СПАДКОВІЙ СПРАВІ, ЯКА ЗНАХОДИТЬСЯ В АРХІВІ

Коли до Вас звертається особа, яка не знає, що робити, оскільки нотаріус, яким було заведено спадкову справу, припинив свою діяльність і передав справи нотаріальних документів та архів на зберігання до державного нотаріального архіву, Ви повинні керуватися ч. 2 ст. 5 Закону України «Про нотаріат» (далі — Закон), в якій зазначено, що нотаріус, зокрема, зобов’язаний сприяти громадянам, підприємствам, установам і організаціям у здійсненні їх прав та захисті законних інтересів.

Розглянемо детально, якими повинні бути дії нотаріуса, якщо до нього звернувся громадянин за видачею свідоцтва про право на спадщину у спадковій справі, яка була заведена іншим приватним нотаріусом, що припинив діяльність, або державною нотаріальною конторою, яка ліквідована.

Покроково це виглядає так:

звернення особи до нотаріуса;

витребовування спадкової справи з архіву;

збір необхідних документів та видача свідоцтва про право на спадщину;

формування спадкової справи;

повернення спадкової справи до архіву.

1. Спочатку треба перевірити, чи надав спадкоємець вірну інформацію. Може, справа і не була заведена. Є два варіанти вирішення цього питання:

отримати витяг зі Спадкового реєстру.

Відповідно до п. 3.3 розділу ІІІ Положення про Спадковий реєстр, затвердженого наказом Міністерства юстиції України від 07.07.2011 № 1810/5 (далі — Положення про Спадковий реєстр) Реєстратор зі Спадкового реєстру на письмовий запит, складений за формою, наведеною в додатку 10 до Положення про Спадковий реєстр, видає будь-якій особі у разі пред’явлення нею свідоцтва про смерть або іншого документа, що підтверджує факт смерті заповідача, спадкодавця, витяги зі Спадкового реєстру про наявність (відсутність), заведеної спадкової справи та виданого свідоцтва про право на спадщину. Отже, спадкоємець заповнює заявку, додає до неї свідоцтво про смерть і нотаріус робить перевірку;

прийняти заяву про видачу свідоцтва про право на спадщину.

Пунктом 2.1 глави 10 розділу ІІ Порядку вчинення нотаріальних дій нотаріусами України, затвердженого наказом Міністерства юстиції України від 22.02.2012 № 296/5 (далі — Порядок), встановлено, що нотаріус заводить спадкову справу на підставі поданої першої заяви.

При цьому відповідно до вимог п. 2.2 глави 10 розділу ІІ Порядку при заведенні спадкової справи нотаріус за даними Спадкового реєстру перевіряє наявність заведеної справи, спадкового договору, заповіту. Отже, при надходженні заяви нотаріус спочатку повинен перевірити наявність заведеної спадкової справи, спадкового договору та заповіту. І лише потім прийняти рішення про заведення спадкової справи або, в разі підтвердження факту заведення спадкової справи іншим нотаріусом, відмовити заявнику у прийнятті заяви.

Крім того, п. 4.9 глави 10 розділу ІІ Порядку встановлено, що свідоцтво про право на спадщину видається на підставі заяви спадкоємців, які прийняли спадщину, після закінчення шести місяців з дня відкриття спадщини, а у випадках, передбачених частиною другою статті 1270, статтею 1276 Цивільного кодексу України, — не раніше зазначених у цих статтях строків.

МАРИНА ЗЄНІКОВА отримати повну версію статті