«СИСТЕМНА ПАПКА» — НОВА ПАПКА В РОБОТІ НОТАРІУСА
Законом України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» з січня 2016 року нотаріусам надано ширші повноваження у сфері державної реєстрації речових прав на нерухоме майно, ніж ті, які вони мали раніше.
Нотаріуси найкращим чином зарекомендували себе як державні реєстратори прав на нерухоме майно при вчиненні нотаріальних дій. Але до 2016 року ми не стикались із необхідністю реєструвати права на нерухоме майно, які виникають вперше, тобто на майно, що є новоствореним. До такого майна відносяться, зокрема, і квартири та/або приміщення у новобудовах. Задля оптимізації та зручності процесу роботи державного реєстратора із забудовниками та особами, які придбали у них квартири, законодавець передбачив певну процедуру подання документів забудовника та документів, пов’язаних із здійсненням і завершенням будівництва, прийняттям об’єкта в експлуатацію. Саме пакет документів забудовника на нерухоме майно, що ним створюється, входить в поняття «системна папка». Це поняття за своєю природою є зрозумілим особам, які розуміються на роботі комп’ютерів та операційних систем, проте для нас, нотаріусів, з першої миті воно було чимось новим та «не юридичним». За своєю комп’ютерною суттю системна папка є сховищем файлів, критичних для операційної системи. Ці документи відіграють ключову роль у функціонуванні програмної частини комп’ютера. Будь-яка їх зміна може спричинити крах системи і вихід з ладу програмної частини обладнання. Для нас, державних реєстраторів, системна папка документів забудовника також є певним сховищем, але не комп’ютерних файлів, а юридично значущих документів, які використовуються для подальшого вчинення дій, передбачених законом для державної реєстрації речових прав на нерухоме майно. Проте нам дещо легше, оскільки ми маємо і технічну, і юридичну можливість змінювати та/або доповнювати свою системну папку.
Отже, перейдемо до конкретики.
Законодавчо визначеного поняття «системна папка» немає в жодному нормативно-правому акті, якими ми керуємось у сфері державної реєстрації речових прав на нерухоме майно. Його нема ані в Законі України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень», ані в Порядку державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень, затвердженому постановою Кабінету Міністрів України від 25.12.2015 № 1127 (далі — Порядок), ані в «морально застарілому» Порядку ведення Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, затвердженому постановою Кабінету Міністрів України від 26.10.2011 № 1141. Його немає навіть в інструкції користувача Державного реєстру речових прав на нерухоме майно. Юридично цього поняття не існує. Проте під час своїх професійних дискусій та діалогів процес подання документів забудовником для подальшої державної реєстрації прав на новостворені об’єкти, місце зберігання цих документів, а також порядок роботи із ними державного реєстратора ми іменуємо коротко — «системна папка».
Створення та використання «системної папки» найчастіше необхідні нам, коли забудовник завершив процес будівництва нового житлового будинку та постає необхідність зареєструвати права на квартири та/або приміщення у ньому. Адже аби не вимагати один і той самий пакет документів щодо будівництва (реконструкції) житлового будинку в цілому при реєстрації кожного індивідуального окремо визначеного приміщення у ньому, такий пакет документів подається один раз, зберігається в загальному доступі для всіх державних реєстраторів в програмному забезпеченні Державного реєстру речових прав на нерухоме майно.
Подання забудовником документів щодо будівництва/реконструкції передбачене пунктами 62 та 63 Порядку. При цьому безпосередньо процес подання документів описаний у п. 62 Порядку, проте використовувати «системну папку» зручно і під час роботи із документами, передбаченими п. 63 Порядку, тим більше, що п. 63 має посилання на п. 62.
Олена Бунякіна отримати повну версію статтіУвага
XЗавантажити статтю можуть тільки зареєстровані користувачі!