ЩОДО ЗАСТОСУВАННЯ ОЦІНКИ МАЙНА У РАЗІ ПОСВІДЧЕННЯ ДОГОВОРІВ ВІДЧУЖЕННЯ НЕРУХОМОГО МАЙНА

Наказ Міністерства фінансів України «Про затвердження Змін і доповнень до Інструкції про порядок обчислення та справляння державного мита» із «символічним» номером 999 від 09.11.2015 (п. 1) затвердив зміни і доповнення до Інструкції про порядок обчислення та справляння державного мита (далі — Інструкція), затвердженої наказом Міністерства фінансів України від 07.07.2012 № 811, зареє­строваним у Міністерстві юстиції України 20.09.2012 за № 1623/21935. Так, п. 4 Змін і доповнень до Інструкції про порядок обчислення та справляння державного мита було виключено пункти 5, 6 глави 1 розділу V Інструкції. Йдеться про положення, згідно з якими «при обчисленні суми державного мита за посвідчення договорів відчуження фізичними особами житлових будинків, квартир або їх частин, кімнат, садових (дачних) будинків, інших об’єктів нерухомості вартість таких договорів приймається виходячи із суми договору, але не нижче оціночної вартості такого майна, а за посвідчення договорів відчуження юридичними особами, зазначених у цьому пункті, об’єктів нерухомості — не нижче балансової вартості з урахуванням коефіцієнтів індексації вартості цих об’єктів та зносу на момент відчуження (п. 5 Інструкції)» та «державне мито за посвідчення договорів відчуження земельних ділянок фізичною особою обчислюється та справляється із суми договору, але не нижче оціночної вартості земельної ділянки» (п. 6 Інструкції).

Виключення цих двох пунктів викликало неабиякий резонанс у нотаріальній спільноті. Однак такі положення вищезгаданого наказу Міністерства фінансів України аж ніяк не означають, що оцінка для посвідчення правочинів щодо відчуження нерухомого майна стала непотрібною. Складається враження, що нотаріуси України у своїй діяльності керуються лише наказами, порядками, постановами тощо. А закони мають такий собі «допоміжний характер». Або ще гірше — на них перестали звертати увагу.

Отже, трохи теорії. Закон, або Яким актом слід керуватись у разі:

а)  суперечності норм підзаконного нормативно-правового акта і норм Закону України;

б)  якщо підзаконний нормативний акт не регулює конкретних відносин.

Юридична сила закону як основного джерела права, його місце в системі нормативно-правових актів закріплені в Конституції України.

Однією з ознак, яка відрізняє Закон України від інших нормативно-правових актів, є прийняття закону єдиним органом законодавчої влади України. Пунктом 3 ч. 1 ст. 85 Конституції України закріплено, що прийняття законів належить до повноважень Верховної Ради України.

Відповідно до Рішення Конституційного Суду України від 17.10.2002 № 17-рп (щодо повноважності Верховної Ради України) визначення Верховної Ради України єдиним органом законодавчої влади означає, що жоден інший орган державної влади не уповноважений приймати закони. (А відтак, акти, які приймаються іншими органами, не можуть мати сили закону!)

Ще однією ознакою, яка відрізняє закон від інших нормативно-правових актів, є критерій регулювання найбільш важливих суспільних відносин. Статтею 92 Конституції України визначено коло питань (суспільних відносин), які можуть бути врегульовані виключно законами України.

Вища юридична сила закону полягає також у тому, що всі підзаконні нормативно-правові акти приймаються на основі законів та за своїм змістом не повинні суперечити їм. Підпорядкованість таких актів законам закріплена у положеннях Конституції України.

Так, відповідно до ч. 3 ст. 106 Конституції України Президент на основі та на виконання Конституції і законів України видає укази і розпорядження, які є обов’язковими до виконання на території України.

Згідно з ч. 3 ст. 113 Конституції України Кабінет Міністрів України у своїй діяльності керується Конституцією та законами України, а також указами Президента України та постановами Верховної Ради України, прийнятими відповідно до Конституції та законів України.

Отже, у випадку суперечності норм підзаконного акта нормам закону слід застосовувати норми закону, оскільки він має вищу юридичну силу

Христина Пилипенко отримати повну версію статті