ЩОДО ОКРЕМИХ АСПЕКТІВ БЛОКУВАННЯ ДОСТУПУ НОТАРІУСІВ ДО ЄДИНИХ ТА ДЕРЖАВНИХ РЕЄСТРІВ ІНФОРМАЦІЙНОЇ МЕРЕЖІ МІНІСТЕРСТВА ЮСТИЦІЇ УКРАЇНИ
Останнім часом постає значна кількість питань, пов’язаних із блокуванням доступу нотаріусів до Єдиних та Державних реєстрів інформаційної мережі Міністерства юстиції України.
При цьому наслідки такого блокування не лише суттєво ускладнюють, а часом і унеможливлюють здійснення нотаріусами своєї професійної діяльності, а також створюють проблеми для здійснення і захисту своїх суб’єктивних прав фізичними та юридичними особами.
Однією зі складових вказаної проблеми є колізії в законодавстві, яке регулює нотаріальну та реєстраційну діяльність. Адже сьогодні нотаріуси уповноважені не лише на здійснення нотаріальної діяльності, а також є державними реєстраторами речових та корпоративних прав.
Так, відповідно до п. 2 ч. 1 ст. 10 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» і п. 5 ч. 1 ст. 1 Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб — підприємців та громадських формувань» нотаріуси є державними реєстраторами у відповідних сферах. Отже, кожен нотаріус автоматично стає державним реєстратором, а також автоматично втрачає вказаний статус у разі припинення нотаріальної діяльності.
Зазначені види діяльності незалежно від того, що мають різну правову природу, є взаємопов’язаними. Обмеження у можливості провадження одного з них часто унеможливлює провадження й іншого.
Особливої ваги це питання набуває у випадках, коли існує розпочате нотаріальне провадження, яке не може бути завершене реєстраційною дією у зв’язку з блокуванням доступу нотаріуса до державних реєстрів.
Безумовно, вказана проблема є комплексною і складається з багатьох складових. Розглянемо три з них.
По-перше, проблеми виникають у результаті відключення нотаріусів від Єдиного реєстру спеціальних бланків нотаріальних документів у випадку зупинення нотаріальної діяльності за наслідками перевірки їхньої діяльності Міністерством юстиції України (далі — Мін’юст).
Варто зазначити, що зупинення нотаріальної діяльності і відключення нотаріусів від Єдиного реєстру спеціальних бланків нотаріальних документів є одним із видів санкцій, які можуть бути застосовані Мін’юстом чи головним територіальним управлінням юстиції до нотаріуса за наслідками перевірки організації роботи нотаріусів та дотримання ними порядку вчинення нотаріальних дій і виконання правил нотаріального діловодства.
Повноваження щодо накладення вказаних санкцій передбачені Законом України «Про нотаріат» та деталізовані у Порядку проведення перевірки організації роботи державних нотаріальних контор, державних нотаріальних архівів, організації нотаріальної діяльності приватних нотаріусів, дотримання державними і приватними нотаріусами порядку вчинення нотаріальних дій та виконання правил нотаріального діловодства, затвердженого наказом Міністерства юстиції України від 17.02.2014 № 357/5.
При цьому слід чітко розмежовувати наслідки зазначених санкцій. Так, якщо у разі прийняття рішення про припинення нотаріальної діяльності особа втрачає статус нотаріуса, то зупинення нотаріальної діяльності не призводить до таких наслідків.
Зокрема, відповідно до ч. 6 ст. 292 Закону України «Про нотаріат» приватний нотаріус, діяльність якого зупинена, за відсутності заміщення його іншим приватним нотаріусом має право вчиняти окремі нотаріальні дії, зокрема знімати заборону відчуження нерухомого майна та видавати дублікати документів, а для вчинення цих дій нотаріус повинен мати доступ до певних реєстрів.
Володимир БІРЮКОВ отримати повну версію статті
Увага
XЗавантажити статтю можуть тільки зареєстровані користувачі!