ОКРЕМІ ПИТАННЯ СПРАВЛЯННЯ АДМІНІСТРАТИВНОГО ЗБОРУ В СФЕРІ ДЕРЖАВНОЇ РЕЄСТРАЦІЇ НОТАРІУСАМИ РЕЧОВИХ ПРАВ НА НЕРУХОМЕ МАЙНО ТА ЇХ ОБТЯЖЕНЬ, ЮРИДИЧНИХ ОСІБ, ФІЗИЧНИХ ОСІБ — ПІДПРИЄМЦІВ ТА ГРОМАДСЬКИХ ФОРМУВАНЬ

1 січня 2016 року набрала чинності низка законів, що встановили нові правила державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень, юридичних осіб, фізичних осіб — підприємців та громадських формувань.

Однією з новел, запроваджених цими законами, є порядок справляння адміністративного збору як плати у сфері державної реєстрації.

Так, ст. 35 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» встановлено таке:

«1. Адміністративний збір за державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень зараховується до бюджетів у порядку, встановленому Бюджетним кодексом України.

<…>

3. Фінансове забезпечення приватних нотаріусів та акредитованих суб’єктів здійснюється за рахунок 60 відсотків коштів адміністративного збору, що залишається у приватних нотаріусів або акредитованих суб’єктів, які здійснили державну реєстрацію прав.

Перерахування коштів адміністративного збору за державну реєстрацію речових прав здійснюється в установленому законодавством порядку.»

Аналогічні норми містяться в ст. 37 Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб — підприємців та громадських формувань»:

«1. Адміністративний збір за державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб — підприємців зараховується до бюджетів у порядку, встановленому Бюджетним кодексом України.

<…>

3. Фінансове забезпечення приватних нотаріусів та акредитованих суб’єктів здійснюється за рахунок 60 відсотків кош­тів адміністративного збору, що залишається у приватних нотаріусів або акредитованих суб’єктів, які здійснили державну реєстрацію.»

Бюджетний кодекс України, у свою чергу, також з 1 січня 2016 року зазнав змін. Однією з новел цього Кодексу став перерозподіл складу доходів Державного бюджету України і місцевих бюджетів в питанні справляння адміністративного збору.

Напрямок зарахування адміністративного збору, тобто до якого саме бюджету — до Державного бюджету України чи до місцевих бюджетів має зараховуватись адміністративний збір, є надзвичайно важливим аспектом порядку справляння адміністративного збору.

Для наочності норми Бюджетного кодексу України наводяться у табл. 1.

Таблиця 1

Розподіл адміністративного збору між бюджетами

Юлія Лучнікова отримати повну версію статті