OСОБЛИВОСТІ ЛІКВІДАЦЙНОЇ ПРОЦЕДУРИ БАНКРУТСТВА ФІЗИЧНОЇ ОСОБИ — ПІДПРИЄМЦЯ

ІРИНА СЕЛІВАНОВА,
доцент кафедри господарського права Національного університету «Юридична академія імені Ярослава Мудрого», радник юридичної фірми «ILF»
OСОБЛИВОСТІ ЛІКВІДАЦЙНОЇ ПРОЦЕДУРИ БАНКРУТСТВА ФІЗИЧНОЇ ОСОБИ — ПІДПРИЄМЦЯ
Питання № 1
Відповідно до п. 87.10 ст. 87 Податкового кодексу України з моменту винесення судом ухвали про порушення провадження в справі про банкрутство платника податків порядок погашення грошових зобов’язань, які включені до конкурсних кредиторських вимог контролюючих органів до такого боржника, визначається згідно із Законом України «Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом» без застосування норм Податкового кодексу.
Статтею 49 Закону України «Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом» вимоги щодо сплати податків, обов’язкових зборів віднесено до четвертої черги задоволення вимог.
Яким чином особа, яка не отримує самостійно дохід, повинна самостійно сплачувати податок, якщо вона взагалі не бере участі в посвідченні договору?
Стаття 42 Закону України «Про нотаріат» передбачає, що нотаріальні дії вчиняються після їх оплати, а також у передбачених законом випадках після сплати до бюджету податку з доходів фізичних осіб та в день подання всіх необхідних документів.
Арбітражний керуючий (ліквідатор) посилається на статті 31, 39, 49 Закону України «Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом» і відносить сплату податків, зборів (обов’язкових платежів) у чергу задоволення вимог, постає питання: чи може податок з продажу нерухомості бути не сплачений при посвідчені договору купівлі-продажу нерухомого майна банкрута, а віднесений до відповідної черги задоволення вимог кредиторів згідно із Законом України «Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом»?
Відповідь
По-перше, слід розрізняти: а) грошові зобов’язання, які включені до конкурсних кредиторських вимог контролюючих органів до такого боржника, про які йдеться в п. 87.10 ст. 87 Податкового кодексу України, та б) оплату нотаріальних послуг, державного мита та інших платежів у процесі продажу майна банкрута на стадії ліквідаційної процедури.
Так, Закон «Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом» (ст. 1) відносить органи державної податкової служби та деякі інші державні органи до одного з можливих кредиторів банкрута.
Кредитори можуть бути конкурсними та поточними. У п. 87.10 ст. 87 Податкового кодексу України йдеться про конкурсних кредиторів, тобто про такі органи державної податкової служби (інші державні органи), чиї вимоги до боржника виникли до порушення провадження в справі про банкрутство та вимоги яких не забезпечені заставою майна боржника (далі — вимоги щодо сплати податків і зборів (обов’язкових платежів)).
Що ж стосується платежів, що здійснюються під час розпродажу майна банкрута на стадії ліквідаційної процедури, то вони виникають після порушення такого провадження та відносяться до витрат, пов’язаних із провадженням у справі про банкрутство в господарському суді, роботою ліквідаційної комісії, виконанням постанови господарського суду про визнання громадянина-підприємця банкрутом (див. ч. 1 ст. 31, ст. 49 Закону України «Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом») (далі — витрати, пов’язані з провадженням у справі про банкрутство).
По-друге

Ірина СЕЛІВАНОВА отримати повну версію статті