НОВІ ПОВНОВАЖЕННЯ НОТАРІУСІВ, АБО ПРИБОРКАННЯ ЄДР

1 січня 2016 року набрала чинності нова редакція Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб — підприємців та громадських формувань» (далі — Закон про реєстрацію). Задекларовано, що внесені зміни спрямовані на реформування системи надання адміністративних послуг у сфері державної реєстрації і забезпечення її відкритості та прозорості, оперативності та своєчасності, раціональної мінімізації кількості документів та процедурних дій, оптимізацію витрат державних коштів.

Відносини, що виникають у сфері державної реєстрації юридичних осіб, їхньої символіки (у випадках, передбачених законом), громадських формувань, що не мають статусу юридичної особи, та фізичних осіб — підприємців, відтепер регулюються єдиним Законом про реєстрацію.

Тепер коротко про головне.

Повноваження

Нотаріус = державний реєстратор, за виключенням ведення та зберігання реєстраційних справ.

У кого ще є сумніви:

на нотаріусів, які працюють у державних нотаріальних конторах або займаються приватною нотаріальною діяльністю, законом може бути покладено вчинення інших дій, відмінних від нотаріальних, з метою надання їм юридичної вірогідності (ст. 1 Закону України «Про нотаріат»);

державним реєстратором може бути громадянин України, який має вищу освіту, відповідає кваліфікаційним вимогам, визначеним Міністерством юстиції України, та перебуває у трудових відносинах з суб’єктом державної реєстрації (крім нотаріусів), та нотаріус (ст. 6 Закону про реєстрацію);

суб’єкт державної реєстрації, який провів реєстраційну дію, протягом трьох робочих днів з дня її проведення надсилає документи, подані для проведення реєстрації, відповідному суб’єкту державної реєстрації, уповноваженому зберігати реєстраційні справи (ст. 29 Закону про реєстрацію).

Прийом документів

Головна теза — ми НЕ фронт-офіс!

Нотаріуси як реєстратори повинні поставитися до вивчення наданих документів з усією відповідальністю. Це означає, що необхідно ознайомитися з нормами чинного законодавства, яке регулює як створення, так і діяльність окремих форм підприємств та ФОП, зокрема Цивільний кодекс, Закони України «Про господарські товариства», «Про акціонерні товариства», «Про благодійну діяльність та благодійні організації», «Про кооперацію» тощо.

До нас можуть звернутися з будь-яких питань державної реєстрації юридичних осіб та фізичних осіб — підприємців, за виключенням державної реєстрації політичних партій, всеукраїнських професійних спілок, їх об’єднань, всеукраїнських об’єднань організацій роботодавців; відокремлених підрозділів іноземних неурядових організацій, представництв, філій іноземних благодійних організацій, постійно діючих третейських судів, засновниками яких є всеукраїнські громадські організації, всеукраїнських творчих спілок та їхньої символіки, обласних, регіональних і республіканських професійних спілок, їх організацій та об’єднань, структурних утворень політичних партій, регіональних (місцевих) творчих спілок, територіальних осередків всеукраїнських творчих спілок, обласних, республіканських Автономної Республіки Крим, Київської та Севастопольської міських організацій роботодавців та їх об’єднань, постійно діючих третейських судів, громадських об’єднань, їхніх відокремлених підрозділів, громадських об’єднань, що не мають статусу юридичної особи, місцевих та первинних професійних спілок, їх організацій та об’єднань, структурних утворень політичних партій, регіональних (місцевих) творчих спілок, територіальних осередків всеукраїнських творчих спілок, місцевих організацій роботодавців та їх об’єднань, підтвердження всеукраїнського статусу громадського об’єднання.

З цього випливає, що нашими потенційними клієнтами є:

ФОП (фізичні особи — підприємці);

господарські товариства, їх відокремлені підрозділи (філії), представництва;

приватні підприємства, їх відокремлені підрозділи (філії), представництва;

благодійні організації, їх відокремлені підрозділи (місцеві осередки), представництва;

дочірні підприємства;

кооперативи.

Інші можливі форми юридичних осіб додатково не описуємо.

Установчі документи вищевказаних юридичних осіб мають свої особливості щодо обов’язкових положень, компетенції органів управління тощо. На сьогодні, наприклад, вже внесено зміни щодо кількості присутніх на загальних зборах учасників ТОВ для визначення їх правомочності (було 60% + 1, стало 50% + 1). Довіреності представників, засновники-нерезиденти, бенефіціарні власники тощо — тема для іншої статті.

Як при первинній реєстрації, так і при внесенні змін до реєстраційної справи, надані документи необхідно вивчити на відповідність законодавству.

Видача інформації з ЄДР

Вікторія Бабенко отримати повну версію статті