НАКЛАДЕННЯ ТА ЗНЯТТЯ АРЕШТІВ НА ПІДСТАВІ РІШЕНЬ СУДУ

Не дивлячись на зміни в законодавстві, що регулює реєстрацію прав та обтяжень нерухомого майна, іноді мають місце випадки, коли суди надсилають нотаріусам рішення (ухвали), за якими мають бути накладені або зняті арешти нерухомого майна. Особливо актуальним це питання є для державних нотаріальних контор. Пропонуємо варіант відповіді на рішення (ухвалу) суду про накладення арешту:

До ______ державної нотаріальної контори надійшла ухвала _____ районного суду міста _____ про забезпечення позову від 08.06.2016 р. по справі № ______ для виконання. Вказаною ухвалою накладається арешт на житловий будинок № ___ по пров. ____ у м. ____, який належить _______.

З приводу цього ________ державна нотаріальна контора повідомляє таке.

Державна реєстрація прав та їх обтяжень (далі — державна реєстрація прав) здійснюється відповідно до Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» в редакції Закону  від 26.11.2015 № 834-VIII (далі — Закон).

Відповідно до п. 4 ч. 1 ст. 3 Закону внесення відомостей до Державного реєстру прав здійснюється виключно на підставах та в порядку, визначених Законом. Згідно з абз. 4 ч. 5 ст. 3 Закону державна реєстрація прав проводиться за заявами у сфері державної реєстрації прав з урахуванням вимог, встановлених абзацами першим – третім цієї частини, крім випадку, передбаченого абзацом п’ятим цієї частини.

Відповідно до ч. 1 ст. 18 Закону державна реєстрація прав проводиться в такому порядку:

прийняття/отримання документів для державної реєстрації прав, формування та реєстрація заяви в базі даних заяв;

виготовлення електронних копій документів, поданих для державної реєстрації прав, шляхом сканування (у разі подання документів у паперовій формі) та їх розміщення у Державному реєстрі прав;

встановлення черговості розгляду заяв, зареєстрованих у базі даних заяв;

перевірка документів на наявність підстав для зупинення розгляду заяви, зупинення державної реєстрації прав, відмови у проведенні державної реєстрації прав та прийняття відповідних рішень;

прийняття рішення про державну реєстрацію прав (у разі відсутності підстав для зупинення розгляду заяви, зупинення державної реєстрації прав, відмови у проведенні державної реєстрації прав);

відкриття розділу в Державному реєстрі прав та/або внесення до відкритого розділу або спеціального розділу Державного реєстру прав відповідних відомостей про речові права на нерухоме майно та їх обтяження, про об’єкти та суб’єктів цих прав;

формування витягу з Державного реєстру прав про проведену державну реєстрацію прав для подальшого використання заявником;

видача/отримання документів за результатом розгляду заяви.

Перелік документів, необхідних для державної реєстрації прав, та порядок державної реєстрації прав визначаються Кабінетом Міністрів України у Порядку державної реєстрації прав на нерухоме майно та їх обтяжень (ч. 2 ст. 18 Закону).

Порядок державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 25.12.2015 № 1127 (далі — Порядок № 1127).

Відповідно до п. 6 Порядку № 1127 державна реєстрація прав проводиться за заявою заявника шляхом звернення до суб’єкта державної реєстрації прав або нотаріуса, крім випадків, передбачених Порядком № 1127.

Враховуючи наведене, ___________ державна нотаріальна контора вправі здійснювати реєстрацію прав та обтяжень щодо нерухомого майна згідно з чинним законодавством виключно на підставі заяв у сфері державної реєстрації прав, поданих належним суб’єктом. Форми відповідних заяв встановлені наказом Міністерства юстиції України «Про впорядкування відносин, пов’язаних із державною реєстрацією речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» від 17.04.2012  № 595/5 в чинній редакції.

У листі Міністерства юстиції України від 25.07.2003 № 27-38-215 було розглянуто порядок виконання ухвал суду про забезпечення позову, а саме:

«Відповідно до статті 156 Цивільного процесуального кодексу України ухвала про забезпечення позову виконується негайно в порядку, встановленому для виконання судових рішень.

Статтею 349 вищезазначеного Кодексу встановлено, що виконання рішень судів здійснюється відповідно до Закону України «Про виконавче провадження».

Крім того, статтею 115 Господарського процесуального кодексу України визначено, що рішення, ухвали, постанови господарського суду, що набрали законної сили, є обов’язковими на всій території України і виконуються в порядку, встановленому Законом України «Про виконавче провадження».

Вищевказаний Закон визначає умови і порядок виконання рішення судів та інших органів (посадових осіб), що відповідно до закону підлягають примусовому виконанню у разі невиконання їх у добровільному порядку.

Враховуючи вищезазначене, ухвали про забезпечення позову виконуються органами державної виконавчої служби у відповідності до Закону України «Про виконавче провадження».

Порядок № 1127 визначає процедуру накладення обтяжень державними виконавцями:

«35. Державна реєстрація обтяжень, накладених під час примусового виконання рішень відповідно до закону, проводиться державним виконавцем без подання заяви заявником.

36. Державний виконавець за допомогою програмних засобів ведення Державного реєстру прав формує заяву в електронній формі з обов’язковим долученням до неї електронних копій оригіналів документів, необхідних для такої реєстрації, виготовлених шляхом сканування, або оригіналів електронних документів з обов’язковим накладенням власного електронного цифрового підпису.

Документи, що підтверджують сплату адміністративного збору та/або внесення плати за надання інформації з Державного реєстру прав, не подаються.

Моментом прийняття заяви вважається дата і час її реєстрації у базі даних заяв.

Реєстрація заяв про державну реєстрацію прав в електронній формі проводиться в порядку черговості їх надходження, у тому числі з урахуванням заяв, що подаються в паперовій формі.

Вікторія ГОЛОБОРОДЬКО отримати повну версію статті