ДО ПИТАННЯ ПРО ЗМІНИ У ПРАВОВОМУ РЕГУЛЮВАННІ УПРАВЛІННЯ СПАДЩИНОЮ: НЕСВІДОМЕ РЕФОРМУВАННЯ

Останнім часом з пера законодавця виходить низка законів, об’єднаних загальнодержавними трендами про реформування та децентралізацію влади. Об’ємні за кількістю статей та змістом ці законодавчі акти охоплюють різні сфери відносин, торкаючись навіть і тих, які не є і не можуть бути предметом безпосереднього законодавчого регулювання цих законів. Для прикладу візьмемо Закон України від 26.11.2015 № 835-VIII «Про внесення змін до Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб — підприємців» та деяких інших законодавчих актів України щодо децентралізації повноважень з державної реєстрації юридичних осіб, фізичних осіб — підприємців та громадських формувань» (далі — Закон), який у більшості своїх норм набув чинності 13 грудня 2015 року. Законом викладено у новій редакції Закон України «Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб — підприємців», внесено зміни до семи кодексів та більш ніж тридцяти законів, включаючи Закон України «Про нотаріат». Такі зміни видаються досить серйозними і не можуть не бути предметом аналізу з боку експертного середовища.

Ще на стадії законопроектних робіт майбутній Закон (реєстр. № 2983 від 02.06.2015) передбачав докорінні зміни системи реєстрації юридичних осіб та інших суб’єктів. Із супровідних матеріалів до законопроекту, який згодом став законом, визначаються такі основні положення:

передача функцій з державної реєстрації юридичних осіб та фізичних осіб — підприємців органам місцевого самоврядування, держадміністраціям, нотаріусам та банкам (за органами юстиції залишається державна реєстрація громадських формувань);

уніфікація процедур державної реєстрації юридичних осіб, громадських формувань та фізичних осіб — підприємців;

запровадження принципу екстериторіальності у межах всієї України;

запровадження можливості подання електронних документів для проведення всіх реєстраційних дій;

скорочення переліку документів, що подаються для державної реєстрації (у тому числі за рахунок їх отримання в електронній формі від державних органів);

скорочення переліку адміністративних послуг за рахунок скасування щорічного підтвердження та щорічної подачі звітності;

заповнення заяви про проведення державної реєстрації безпосередньо особою, яка її приймає (за бажанням заявника);

скасування паперових виписок і установчих документів та запровадження їх отримання в електронному вигляді через Портал електронних сервісів;

створення єдиного реєстру на базі Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб — підприємців, Єдиного ліцензійного реєстру, Реєстру документів дозвільного характеру, Єдиного реєстру громадських формувань, Реєстру громадських об’єднань та Єдиного реєстру підприємств, щодо

Олег Печений отримати повну версію статті