ІНФОРМАЦІЯ щодо порядку застосування нотаріусами статей 11, 13, 14 Закону України «Про податок з доходів фізичних осіб»

Нещодавно ДПА України та деякі регіональні ДПІ видали ряд актів, які суттєво впливають на здійснення як державними, так і приватними нотаріусами своєї діяльності.
Щодо ст. 11 Закону України
«Про податок з доходів фізичних осіб»
16 серпня 2006 року Львівське обласне управління юстиції на виконання листа ДПІ у м. Львові від 12.07.2006 року № 11653/17-0 зобов’язало нотаріусів дотримуватися п. 11.3 ст. 11 Закону України «Про податок з доходів фізичних осіб» від 22.05.2003 року № 889–IV та своєчасно здавати податкові звіти. У випадку невиконання цього обов’язку до нотаріусів збираються застосовувати заходи дисциплінарного впливу.
Для з’ясування, які саме звіти повинні надавати нотаріуси та заходи якого впливу будуть застосовані за їх неподання (разом з органом, який ці заходи буде застосовувати), а також для встановлення наявності самого обов’язку нотаріусів подавати таку інформацію, слід звернутися до законодавчих положень.
По-перше, пунктом 11.3 ст. 11 Закону України «Про податок з доходів фізичних осіб» на нотаріуса покладаються функції податкового агента при здійсненні операцій з відчуження об’єктів нерухомого майна у порядку, передбаченому в ст. 11 цього Закону. Також вказується, що нотаріус, який посвідчив договір відчуження об’єкта нерухомості, зобов’язаний надіслати інформацію про такий договір податковому органу за податковою адресою платника податку в строки, встановлені законом для податкового кварталу. На 2006 рік дію ст. 11 Закону України «Про податок з доходів фізичних осіб» зупинено в частині оподаткування операцій з продажу об’єктів нерухомого майна згідно з п. 40 ст. 77 Закону України «Про Державний бюджет України на 2006 рік» від 20.12.2005 року № 3235-IV з метою приведення окремих норм законів у відповідність із цим Законом.
З одного боку, положення вказаної статті Закону України «Про Державний бюджет України на 2006 рік» мали б звільнити як громадян від оподаткування, так і нотаріусів від надання інформації, адже немає обов’язку щодо сплати податку – немає і обов’язків податкового агента, передбачених цим статусом.
Проте ДПІ у м. Львові, як і ДПА України (Лист від 16.06.2006 року № 11467/7/17–0717) притримуються іншої позиції. Тому, з іншого боку, відповідно до вищевказаних листів припинення дії ст. 11 Закону України «Про податок з доходів фізичних осіб» у частині оподаткування операцій з продажу об’єктів нерухомості розуміється цим податковим органом у такий спосіб, що окремо повинні сприйматися такі поняття, як «оподаткування» та «подання податкової звітності». І дійсно, відповідно до п. 1.13 ст.1 Закону України «Про податок з доходів фізичних осіб», оподаткуванням є порядок, пов’язаний з визначенням об’єкта оподаткування, обчисленням та сплатою (утриманням) податку з доходів фізичних осіб. Як бачимо, подання податкової звітності не входить до обсягу поняття «оподаткування», проте воно включене до обов’язків податкового агента згідно з п. 1.15 тієї ж статті. Оскільки відповідно до закону податок не повинен стягуватися, то і говорити про виконання функцій податкового агента і подання звітності теж не доводиться.
Однак, у зв’язку із цим постає інше питання: чи є інформація про посвідчений договір відчуження об’єкта нерухомості, яка має бути подана нотаріусом, податковою звітністю? Позитивна відповідь на це питання означала б, що за неподання або несвоєчасне подання такої інформації до нотаріуса мали б застосовуватися фінансові санкції. Проте необхідно сказати, що відповідь все ж негативна, ураховуючи наступні міркування. Поняття «податкова звітність» визначається як сукупність звітних документів (декларацій, розрахунків, довідок, звітів, відомостей тощо), які подаються платниками податків до державних податкових органів у терміни, встановлені законодавством . Отже, якщо

Галина ГРИЦЕНКО отримати повну версію статті