Інформаційний лист Головного управління юстиції у м. Києві щодо надання інформації про вчинені нотаріальні дії та документів органам Пенсійного фонду України від 07.11.2008 року №03-08-1586
МІНІСТЕРСТВО ЮСТИЦІЇ УКРАЇНИ
ГОЛОВНЕ УПРАВЛІННЯ ЮСТИЦІЇ У М. КИЄВІ
01001, Україна, м. Київ-1, пров. Музейний, 2-Д
тел.: 270-58-40
07.11.2008 р. № 03-08-1586
Завідувачам Київських державних
нотаріальних контор
Приватним нотаріусам Київського
міського нотаріального округу
Інформаційний лист
щодо надання інформації про вчинені нотаріальні дії та документів органам
Пенсійного фонду України
Головне управління юстиції у м. Києві в зв’язку з надходженням численних усних та письмових запитів приватних нотаріусів Київського міського нотаріального округу щодо надання інформації, що стосується вчинених ними нотаріальних дій, та нотаріально посвідчених документів органам Пенсійного фонду України для перевірки правильності обчислення і сплати збору до Пенсійного фонду України при посвідченні правочинів, пов’язаних з відчуженням нерухомого майна, повідомляє наступне.
Відповідно до п. 9 ст. 1 Закону України «Про збір на обов’язкове державне пенсійне страхування», платниками такого збору є підприємства, установи та організації незалежно від форм власності та фізичні особи, які придбавають нерухоме майно, за винятком державних підприємств, установ і організацій, що придбавають нерухоме майно за рахунок бюджетних коштів, установ та організацій іноземних держав, що користуються імунітетами і привілеями згідно із законами та міжнародними договорами України, згода на обов’язковість яких надана Верховною Радою України, а також громадян, які придбавають житло і перебувають у черзі на одержання житла або придбавають житло вперше.
Відповідно до п. 16 ст. 14 Закону України «Про систему оподаткування», такий збір належить до загальнодержавних.
Згідно пп. 2.1.2 п. 2.1 ст. 2 Закону України «Про порядок погашення зобов’язань платників податків перед бюджетами та цільовими державними державними фондами», до контролюючих органів відносяться органи Пенсійного фонду України — стосовно збору на обов’язкове державне пенсійне страхування. Підпунктом 2.2.1 п. 2.2 ст. 2 зазначеного закону передбачено, що контролюючі органи мають право здійснювати перевірки своєчасності, достовірності, повноти нарахування та сплати лише стосовно тих податків і зборів (обов’язкових платежів), які віднесені до їх компетенції цим пунктом.
Пенсійний Фонд України у своєму листі від 19.08.08 № 14639/09-10 надав роз’яснення щодо порядку організації та проведення перевірок.
Так, у даному листі зазначається, що повноваження органів Пенсійного фонду України щодо здійснення контрольних функцій передбачені ст. 64 Закону України від 09.07.2003 № 1058-IV (1058–15) «Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування» (далі — Закон № 1058-IV) та ст. 2 Закону України від 21.12.2000 № 2181-III (2181–14) «Про порядок погашення зобов’язань платників податків».
Зокрема, органи Пенсійного фонду України мають право, в межах своїх повноважень, проводити планову та, у передбачених законодавством випадках, позапланову перевірку на будь-яких підприємствах, в установах, організаціях, фізичних осіб — суб’єктів підприємницької діяльності бухгалтерських книг, звітів, кошторисів, інших документів, пов’язаних з нарахуванням, обчисленням та сплатою страхових внесків, а також цільового використання його коштів, зокрема підприємствами (об’єднаннями), установами, організаціями (їх філіями, відділеннями та іншими відокремленими підрозділами) незалежно від форм власності, фізичними особами — суб’єктами підприємницької діяльності, які використовують працю найманих працівників, а також здійснюють контроль за справлянням збору на загальнообов’язкове державне пенсійне страхування з відповідних об’єктів оподаткування, зокрема, з операцій купівлі-продажу валют, ювелірних виробів, відчуження легкових автомобілів.
Пенсійний фонд України у згаданому листі як на підставу призначення та порядок проведення вказаних перевірок посилається на Закон України від 05.04.2007 № 877-V «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності». Цей Закон визначає правові та організаційні засади, основні принципи і порядок здійснення державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності, повноваження органів державного нагляду (контролю), їх посадових осіб і права, обов’язки та відповідальність суб’єктів господарювання під час здійснення державного нагляду (контролю). Статтею 2 даного закону визначено сферу його дії, а саме: дія цього Закону поширюється на відносини, пов’язані зі здійсненням державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності.
Згідно зі ст. 3 Господарського кодексу України, під господарською діяльністю у цьому Кодексі розуміється діяльність суб’єктів господарювання у сфері суспільного виробництва, спрямована на виготовлення та реалізацію продукції, виконання робіт чи надання послуг вартісного характеру, що мають цінову визначеність. Господарська діяльність, що здійснюється для досягнення економічних і соціальних результатів та з метою одержання прибутку, є підприємництвом, а суб’єкти підприємництва — підприємцями. Господарська діяльність може здійснюватись і без мети одержання прибутку (некомерційна господарська діяльність).
Частина друга ст. 3 Закону України «Про нотаріат» передбачає, що нотаріус не може перебувати в штаті інших державних, приватних та громадських підприємств і організацій, займатися підприємницькою і посередницькою діяльністю, а також виконувати іншу оплачувану роботу, крім тієї, яка передбачена абзацом другим статті 4 цього Закону, а також викладацькою і науковою у вільний від роботи час.
Пункт 1. 9 статті 1 Закону України «Про податок з доходів фізичних осіб» визначає діяльність приватних нотаріусів як незалежну професійну діяльність.
Крім того, указом Президента України від 23.08.98 № 932/ 98 визначено, що вчинення нотаріальних дій не є підприємницькою діяльністю і не має на меті одержання прибутку.
Таким чином, приватна нотаріальна діяльність не є підприємницькою та не є господарською діяльністю.
Враховуючи наведене, Головне управління юстиції у м. Києві вважає за необхідне звернутись до Пенсійного фонду України із запитом про роз’яснення підстав призначення перевірок приватних нотаріусів з питань правильності обчислення і сплати збору до Пенсійного фонду України при посвідченні правочинів, пов’язаних з відчуженням нерухомого майна, з посиланням на норми чинного законодавства України.
Крім того, статтею 8 Закону України «Про нотаріат» передбачено, що нотаріуси та інші посадові особи, які вчиняють нотаріальні дії, зобов’язані додержувати таємниці цих дій.
Довідки про вчинені нотаріальні дії та документи видаються тільки громадянам та юридичним особам, за дорученням яких або щодо яких вчинялися нотаріальні дії.
На письмову вимогу суду, прокуратури, органів дізнання і слідства довідки про вчинені нотаріальні дії та документи видаються у зв’язку з кримінальними, цивільними або господарськими справами, що знаходяться у їх провадженні.
На письмову вимогу державної податкової інспекції видаються довідки, документи і копії з них, необхідні для визначення правильності стягнення державного мита та цілей оподаткування.
Вказані в частинах першій і шостій цієї статті особи, винні в порушенні таємниці вчинюваних нотаріальних дій, несуть відповідальність у порядку, встановленому законодавством України.
Як вбачається зі змісту даної статті, органи Пенсійного фонду України не належать до осіб, на письмову вимогу яких нотаріусом мають надаватися довідки про вчинені нотаріальні дії, документи, а також інша інформація, пов’язана із вчиненими нотаріальними діями.
Крім того, стаття 5 вказаного Закону чітко регламентує обов’язки нотаріуса, в тому числі щодо зберігання в таємниці відомостей, одержаних ним у зв’язку з вчиненням нотаріальних дій. Нотаріуси зобов’язані здійснювати свої професійні обов’язки відповідно до цього закону і принесеної присяги.
Тому, з урахуванням викладеного, з метою недопущення порушення конституційних прав громадян та порушення названих вимог Закону України «Про нотаріат», що, в свою чергу, може спричинити звернення громадян з позовом про відшкодування збитків в зв’язку з розголошенням таємниці нотаріальних дій, надати інформацію щодо посвідчених договорів купівлі-продажу нерухомого майна та копій платіжних доручень про сплату покупцями збору на обов’язкове державне пенсійне страхування з операцій купівлі-продажу нерухомого майна або надати доступ до нотаріальних документів працівникам Пенсійного фонду не вбачається можливим.
Головне управління юстиції у м. Києві наголошує на недопущенні порушення вимог діючого законодавства та звертає вашу увагу, що відповідно до п. ж) ст. 12 Закону України «Про нотаріат», у разі порушення нотаріусом вимог, передбачених частиною другою статті 3, частиною першою статті 8 та статтею 9 цього Закону, свідоцтво про право на зайняття нотаріальною діяльністю може бути анульоване Міністерством юстиції України.
Начальник Управління нотаріату
Головного управління у м. Києві О. О. Сотнікова
Коментар шеф-редактора
У зв’язку з виходом у світ Інформаційного листа Головного Управління юстиції м. Києва від 07.11.2008 р. № 03-08-1586 щодо надання інформації про вчинені нотаріальні дії та документів органам Пенсійного фонду України приємно відзначити взаємопорозуміння офіційної точки зору та нотаріальної спільноти, які тепер разом стоять на захисті збереження нотаріальної таємниці у випадку спроби проведення перевірок нотаріусів ПФ України щодо процедури сплати громадянами 1 % при посвідченні договорів купівлі-продажу нерухомого майна.
Як шеф-редактор хочу відзначити дійсно велику користь спілкування нотаріусів на платформі сайта WWW.YURRADNIK.COM.UA в розділі «Малий форум» та його високий інтелектуальний рівень. З питання, що розглядається, необхідно відзначити найбільш високу користь узагальнюючого матеріалу позицій нотаріусів, яка до виходу у світ листа ГУЮ м. Києва, що коментується, неодноразово дозволяла нотаріусам зберегти нотаріальну таємницю. Ідеться про «Пам’ятку для нотаріуса», розроблену нашим колегою Ігорем Наявко.
«На ваше повідомлення № 4348/02 від 26.11.2007 р. повідомляю, що відповідно до вимог ч. 2 ст. 32 Конституції України не допускається збір, зберігання, використання й поширення конфіденційної інформації про особу без її згоди, крім випадків, визначених законом. Ст. 8 Закону України «Про нотаріат» передбачає, що нотаріуси й інші посадові особи, які роблять нотаріальні дії, зобов’язані додержувати таємниці нотаріальних дій. Інформація про здійснення нотаріальних дій може надаватися тільки на письмову вимогу суду, прокуратури, органів слідства у випадку порушення або відкриття цими органами справ. Подібна інформація також може надаватися на вимогу фінансових органів для перевірки сплати державного збору на користь держави.
Відповідно до п. 7 Інструкції про порядок здійснення нотаріальних дій нотаріусами України, затвердженої наказом Міністерства юстиції України 3 березня 2004 року, серед органів, на вимогу яких нотаріус повинен надати інформацію про зроблені нотаріальні дії, органи Пенсійного фонду України не зазначені.
Посилання на Закон України «Про здійснення контролю за сплатою збору на обов’язкове державне пенсійне страхування» від 21 квітня 1999 року, Закон України «Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування» від 9 липня 2003 року є безпідставними, оскільки у вищезгаданих законах передбачена перевірка суб’єктів підприємницької діяльності. Приватний нотаріус не є суб’єктом підприємницької діяльності, а відповідно не є суб’єктом такої перевірки. Про те, що здійснення нотаріальних дій не є підприємницькою діяльністю і не має на меті одержання прибутку, говориться також в Указі Президента від 23 серпня 1998 року № 932 «Про врегулювання діяльності нотаріату на Україні».
Відповідно до вимог п. 7.3.3 Інструкції про порядок вирахування й сплати страхувальниками й застрахованими особами внесків на загальнообов’язкове державне пенсійне страхування вирахування й сплата збору на обов’язкове державне пенсійне страхування по операціях відчуження автомобілів здійснюються особами, що здобувають на них право власності, а відповідно до п. п. 7.4.1, 7.4.2 вищезгаданої Інструкції платниками по операціях купівлі-продажу нерухомого майна є підприємства, фізичні особи, які можуть бути перевірені органами Пенсійного фонду на предмет його сплати, а не приватні нотаріуси.
Тому з урахуванням викладеного, для того щоб не допустити порушення конституційних прав громадян та порушення вимог названих законодавчих актів України, що, у свою чергу, може спричинити звернення громадян з позовом про відшкодування збитків у зв’язку з розголошенням таємниці нотаріальних дій, надати доступ до нотаріальних документів працівникам Пенсійного фонду я не маю можливості».
P. S. У цьому номері «МЕН» наведено ще ряд проблемних питань застосування окремих, остаточно не врегульованих норм, що регламентують взаємовідносини ПФ та нотаріусів.
І в їх вирішенні ми також сподіваємося на порозуміння на зразок вищенаведеного листа, що коментується.
Увага
XЗавантажити статтю можуть тільки зареєстровані користувачі!