Чи мають право посадові особи місцевого самоврядування посвідчувати довіреності? Чи можна посвідчити довіреність від двох осіб одночасно? Чи обов’язково в довіреності на відчуження майна зазначати сімейний стан довірителя?

ТЕТЯНА БОРИСОВА,
приватний нотаріус Чернігівського міського нотаріального округу, член Консультативно-методичної ради при Департаменті нотаріату, банкрутства та функціонування центрального засвідчувального органу при Міністерстві юстиції України, голова Комісії з аналізу, методології та прогнозування нотаріальної практики Української нотаріальної палати

Чи мають право посадові особи місцевого самоврядування посвідчувати довіреності?
Посадові особи місцевого самоврядування вчиняють нотаріальні дії, покладені на них ст. 37 Закону України «Про нотаріат». У населених пунктах, де немає нотаріусів, уповноважені на це посадові особи органу місцевого самоврядування на виконання ст. 37 Закону України «Про нотаріат» вчиняють такі нотаріальні дії:
1) вживають заходів щодо охорони спадкового майна;
2) посвідчують заповіти (крім секретних);
3) видають дублікати посвідчених ними документів;
4) засвідчують вірність копій (фотокопій) документів і виписок з них;
5) засвідчують справжність підпису на документах.
Зазначені посадові особи органів місцевого самоврядування не мають права на оформлення документів, призначених для використання за межами державного кордону.
Процесуальний порядок вчинення вищезазначених нотаріальних дій посадовими особами місцевого самоврядування визначений у Порядку вчинення нотаріальних дій посадовими особами органів місцевого самоврядування, затвердженому наказом Міністерства юстиції України від 11.11.2011 р. за № 3306/5, зареєстрованим у Міністерстві юстиції України 14.11.2011 р. за № 1298/20036.
Але, як вбачається зі ст. 37 Закону України «Про нотаріат», повноваження посвідчувати довіреності посадовими особами місцевого самоврядування не визначені, тому нотаріуси часто роблять помилкові висновки, що довіреності, посвідчені після 02.12.2011 р. органами місцевого самоврядування, не є чинними. Тим більше, що Інструкція про порядок вчинення нотаріальних дій посадовими особами виконавчих комітетів сільських, селищних, міських Рад народних депутатів України, затверджена наказом Міністерства юстиції України від 25.08.1994 р. № 22/5, зареєстрованим у Міністерстві юстиції України 26.10.1994 р. за № 256/466, якою було врегульовано порядок посвідчення довіреностей посадовими особами виконавчих комітетів сільських, селищних, міських Рад народних депутатів України, втратила чинність 02.12.2011 р. на підставі наказу Міністерства юстиції України від 11.11.2011 р. № 3306/5.
Однак необхідно звернути увагу нотаріусів на п. 4 ч. 3 ст. 245 Цивільного кодексу України (далі — ЦК України) та на п. 4 ч. 2 ст. 40 Закону України «Про нотаріат», де зазначено, що довіреності осіб, які проживають у населених пунктах, де немає нотаріусів, посвідчуються уповноваженою на це посадовою особою органу місцевого самоврядування, крім довіреностей на право розпорядження нерухомим майном, довіреності на управління і розпорядження корпоративними правами та довіреностей на користування та розпорядження транспортними засобами.

Тетяна Борисова отримати повну версію статті