ПРО ОСНОВНІ ПІДСУМКИ РОБОТИ МІНІСТЕРСТВА ЮСТИЦІЇ ТА ЙОГО ТЕРИТОРІАЛЬНИХ ОРГАНІВ У 2009 РОЦІ ТА ЗАВДАННЯ ЩОДО ПІДВИЩЕННЯ ЕФЕКТИВНОСТІ ЇХ ДІЯЛЬНОСТІ У 2010 РОЦІ (витяг щодо реформування системи нотаріату з метою створення єдиного нотаріату)

WWW.MINJUST.GOV.UA
ПРО ОСНОВНІ ПІДСУМКИ РОБОТИ МІНІСТЕРСТВА ЮСТИЦІЇ ТА ЙОГО ТЕРИТОРІАЛЬНИХ ОРГАНІВ У 2009 РОЦІ
ТА ЗАВДАННЯ ЩОДО ПІДВИЩЕННЯ ЕФЕКТИВНОСТІ ЇХ ДІЯЛЬНОСТІ У 2010 РОЦІ
(витяг щодо реформування системи нотаріату з метою створення єдиного нотаріату)
У процесі формування правової держави в Україні одним із ключових питань є ефективність реалізації громадянами своїх прав та свобод, яка безпосередньо залежить від ступеня забезпечення їх надійної охорони та захисту, що здійснюється відповідними органами держави.
Особливе місце в системі цих органів посідає Міністерство юстиції. Відповідно до пункту 1 Положення про Міністерство юстиції України, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів від 14 листопада 2006 року № 1577, Міністерство юстиції є головним органом у системі центральних органів виконавчої влади із забезпечення реалізації державної правової політики України.
18 лютого 2009 року Міністром юстиції України затверджено дев’ять пріоритетів у роботі Міністерства юстиції на 2009 рік, які визначили стратегію діяльності відомства на минулий рік.
……………………………
П’ятий пріоритет — реформування системи нотаріату з метою створення єдиного нотаріату.
Реалізація цього пріоритету можлива шляхом прийняття Закону України «Про нотаріат» у новій редакції, в основній частині якого необхідно детально виписати нотаріальний процес, а також урегулювати питання організації та діяльності нотаріату і удосконалити систему прозорого доступу до професії нотаріуса, забезпечити ефективне державне регулювання діяльності нотаріату, створення органів професійного самоврядування нотаріусів, єдиного страхового фонду нотаріусів для виплат сум на відшкодування шкоди, завданої фізичним та юридичним особам внаслідок недбалого виконання обов’язків нотаріусом.
……………………………
Наказом Мін’юсту від 17 березня 2009 року № 233/7 затверджено План заходів щодо реалізації пріоритетів діяльності Міністерства юстиції на 2009 рік.
Упродовж минулого року Міністерство юстиції спрямовувало свої зусилля на виконання зазначених пріоритетів та Плану заходів, спрямованих на їх реалізацію, інших завдань і функцій, покладених на Міністерство.
1 жовтня 2008 року Верховною Радою України ухвалено Закон «Про внесення змін до Закону України «Про нотаріат». З 1 грудня 2008 року набули чинності окремі зміни до Закону «Про нотаріат», які, зокрема, передбачали посилення вимог до рівня кваліфікації осіб, що мають намір займатися нотаріальною діяльністю (нотаріуса, стажиста нотаріуса), поліпшення доступу громадян до нотаріальних послуг та їх якості, вдосконалення механізму допуску громадян до нотаріальної діяльності, зняття обмежень граничної чисельності приватних нотаріусів у нотаріальних округах. З 1 червня 2009 року набула чинності норма закону, якою зрівняно в повноваженнях державних і приватних нотаріусів щодо оформлення спадкових справ. Цей закон не змінює правовий статус державних та приватних нотаріусів. Так, відповідно до статті 31 Закону «Про нотаріат» приватні нотаріуси за вчинення нотаріальних дій справлятимуть плату, розмір якої визначатиметься за домовленістю між нотаріусом та громадянином або юридичною особою. Оплата додаткових послуг правового характеру, що надаються приватними нотаріусами і не належать до вчинюваної нотаріальної дії, також провадитиметься за домовленістю сторін.
На сьогодні на виконання розділу 4.2. «Реформування системи судочинства та суміжних з нею інститутів» Програми діяльності Кабінету Міністрів Міністерство розробило всі необхідні підзаконні нормативні акти на реалізацію положень Закону «Про внесення змін до Закону України «Про нотаріат». Розроблено 2 проекти указів Президента України: «Про визнання таким, що втратив чинність, Указу Президента України від 23 серпня 1998 року № 932/ 98», який прийнятий 26 березня 2009 року за № 192/ 2009, та «Про день нотаріату України», який подано до Кабінету Міністрів 4 вересня 2009 року. Розроблено 2 проекти постанов Кабінету Міністрів, які прийнято Урядом: від 5 березня 2009 року за № 161 «Про внесення змін до деяких постанов Кабінету Міністрів України» та від 5 серпня 2009 року № 812 «Про затвердження Порядку витрачання, зберігання, обігу спеціальних бланків нотаріальних документів і звітності про їх використання та опису і зразка такого бланка». Крім того, розроблено 20 наказів Міністерства юстиції. Таким чином, жодних перешкод для реалізації положень закону немає.
Наступним кроком має бути завершення підготовки і забезпечення ухвалення проекту Закону «Про нотаріат» у новій редакції з метою створення єдиного нотаріату. Зазначений проект 29 грудня 2009 року Міністерством юстиції направлено на погодження до Мінекономіки, Мінфіну та МЗС.
Для нотаріального обслуговування населення України створено 817 (на 01.01.2009 — 822) державних нотаріальних контор зі штатною чисельністю 1563 (1564) державних нотаріусів та 691 (685) консультант, в яких на 01.01.2010 працюють 1 406 (1296) державних нотаріусів та 669 (635) консультантів. 157 (268) посад державних нотаріусів та 22 (50) посади консультантів залишаються вакантними.
На 01.01.2010 з 817 держнотконтор у 142 держнотконторах були вільними посади державних нотаріусів (на 01.01.2009 р. таких держнотконтор було 213). Найбільша кількість державних нотаріальних контор, у яких були вакантні посади державних нотаріусів, знаходиться у Черкаській (14), Луганській (13), Миколаївській областях (11), Автономній Республіці Крим (10), Кіровоградській (10), Донецькій (9), Полтавській областях (9). Крім того, із 142 держнотконтор у 35 (на 01.01.2009 — 59) держнотконторах взагалі всі посади державних нотаріусів залишались вакантними. Зокрема, у Луганській області таких держнотконтор 5, у Автономній Республіці Крим, Волинській, Дніпропетровській, Донецькій, Кіровоградській, Одеській та Черкаській областях — по 3, у Львівській та Чернігівській областях — по 2, у Вінницькій, Запорізькій, Київській, Полтавській та Чернівецькій областях — по 1. При цьому слід відмітити, що в державних нотаріальних конторах Івано-Франківської, Тернопільської та Хмельницької областей усі посади державних нотаріусів заповнені.
В Україні утворено 642 (на 01.01.2009 — 642) нотаріальних округи, з яких, незважаючи на суттєве збільшення кількості приватних нотаріусів у цілому по Україні, повністю не забезпечені послугами приватних нотаріусів 35 (на 01.01.2009 — 37), у тому числі в Автономній Республіці Крим (2 округи), Волинській (1), Дніпропетровській (2), Донецькій (2), Житомирській (2), Запорізькій (3), Київській (1), Одеській (6), Полтавській (3), Сумській (3), Харківській (3), Херсонській (3), Черкаській (2) та Чернігівській (2) областях.
На 01.01.2010 нотаріальні дії в Україні вчиняють 4 958 (на 01.01.2009 — 4 516) приватних нотаріусів. За 2009 рік приватну нотаріальну діяльність зареєстрували 523 особи (2008 рік — 565). Найбільша кількість осіб, приватна нотаріальна діяльність яких зареєстрована за цей період, — у м. Києві (118).
В Україні створено 27 державних нотаріальних архівів зі штатною чисельністю 65 (на 01.01.2009 — 69) державних нотаріусів та 52 (53) консультанти, в яких фактично на 01.01.2010 працюють 42 (28) державних нотаріуси та 52 (52) консультанти. Залишаються вакантними 23 посади державних нотаріусів. Питання кадрового забезпечення державних нотаріальних архівів потребує негайного вирішення, особливо в Кіровоградській та Черкаській областях, де всі посади державних нотаріусів, передбачені штатним розписом, вакантні. Слід відмітити позитивну роботу начальників головних управлінь юстиції у Волинській, Закарпатській, Одеській та Чернівецькій областях, які протягом 2009 року вирішили питання кадрового забезпечення державних нотаріальних архівів.
У 2009 році нотаріусами стягнуто державного мита на суму 101 619 018 грн. (2008 рік — 102 191 094 грн.). За надання додаткових платних послуг правового і технічного характеру державними нотаріусами отримано 86 415 361 грн. (67 613 319 грн.), що майже на 28 % більше, ніж за 2008 рік.
Водночас, незважаючи на значні надходження до державного та місцевого бюджетів сум, одержаних від нотаріальної діяльності, проблема матеріально-технічного забезпечення державних нотаріальних контор залишається невирішеною, що суттєво впливає як на рівень ділової кваліфікації нотаріусів, так і на належне забезпечення населення нотаріальними послугами. На 01.01.2010  290 державних нотаріальних контор не мають необхідної для здійснення на належному рівні роботи оргтехніки, 177 приміщень державних нотаріальних контор потребують проведення поточного ремонту, а 66 — капітального, 59 держнотконтор потребують нових приміщень.
Залишається невирішеною проблема матеріально-технічного забезпечення державних нотаріальних архівів. На сьогодні 15 державних нотаріальних архівів не мають необхідної для здійснення на належному рівні роботи оргтехніки, 8 приміщень держнотархівів потребують проведення поточного ремонту, а 3 — капітального, архівосховища держнотархівів у Автономній Республіці Крим, Волинській, Дніпропетровській, Житомирській, Івано-Франківській, Харківській та Черкаській областях, м. Севастополі завантажені більше ніж на 90 %. На сьогодні, за інформацією головних управлінь юстиції, в Автономній Республіці Крим, Волинській Дніпропетровській, Житомирській, Івано-Франківській, Харківській та Черкаській областях, питання забезпечення держнотархівів додатковими приміщеннями знаходиться на стадії вирішення.
Протягом 2009 року кваліфікаційними комісіями нотаріату, утвореними при головних управліннях юстиції, проведено 41 (2008 рік — 30) кваліфікаційний іспит осіб, які пройшли стажування в державній нотаріальній конторі або у приватного нотаріуса. За інформацією головних управлінь юстиції, кваліфікаційними комісіями нотаріату до складання кваліфікаційних іспитів було допущено 1336 осіб (620). З них за результатами складання кваліфікаційних іспитів було прийнято рішення про допуск до нотаріальної діяльності 550 (303) осіб. Найбільша кількість осіб отримала допуск до заняття нотаріальною діяльністю в м. Києві (109), Київській (61), Дніпропетровській (42), Одеській (41), Донецькій (40) та Львівській (33) областях.
Крім того, у 2009 році проведено 9 засідань Вищої кваліфікаційної нотаріату, на яких розглядались скарги на рішення кваліфікаційних комісій нотаріату та проводились кваліфікаційні іспити. На засіданнях Вищої кваліфікаційної комісії нотаріату було розглянуто 565 скарг на рішення кваліфікаційних комісій нотаріату, утворених при головних управліннях юстиції, про відмову в допуску до заняття нотаріальною діяльністю. Зокрема, до Вищої кваліфікаційної комісії нотаріату надійшли скарги на рішення кваліфікаційних комісій нотаріату, утворених при Головному управлінні юстиції Міністерства юстиції України в Автономній Республіці Крим (24), головних управліннях юстиції у Вінницькій (5), Волинській (16), Дніпропетровській (44), Донецькій (51), Житомирській (11), Закарпатській (15), Запорізькій (2), Івано-Франківській (22), Київській (24), Кіровоградській (32), Луганській (33), Львівській (46), Миколаївській (13), Одеській (11), Полтавській (14), Рівненській (21), Сумській (4), Тернопільській (10), Харківській (42), Херсонській (4), Хмельницькій (20), Черкаській (2), Чернівецькій (12), Чернігівській (23) областях і мм. Києві (57) та Севастополі (5). За рішенням Вищої кваліфікаційної комісії нотаріату до нотаріальної діяльності допущено 262 особи. Міністерством юстиції на підставі рішень кваліфікаційних комісій нотаріату, утворених при головних управліннях юстиції, та рішень Вищої кваліфікаційної комісії нотаріату видано 779 (2008 рік — 577) свідоцтв про право на заняття нотаріальною діяльністю. Найбільша кількість осіб, яким були видані свідоцтва про право на заняття нотаріальною діяльністю, — у м. Києві (112), Дніпропетровській (73), Донецькій (64), Київській (58), Одеській (55), Харківській (52) та Львівській (51) областях.
У 2009 році проведено 3 засідання Комісії з розгляду питань щодо анулювання свідоцтв про право на заняття нотаріальною діяльністю, на яких розглянуто 12 подань головних управлінь юстиції (Автономної Республіки Крим, Вінницької, Дніпропетровської, Житомирської, Івано-Франківської, Луганської, Львівської, Полтавської областей та м. Києва). За результатами розгляду цих подань Комісією прийнято рішення про анулювання 2 свідоцтв про право на заняття нотаріальною діяльністю (приватного нотаріуса м. Києва та державного нотаріуса Полтавської області), у задоволенні 3 подань відмовлено, 4 подання відхилено, розгляд 3 подань зупинено до ухвалення судом рішення.
За результатами комплексної перевірки Мін’юстом діяльності Головного управління юстиції у Черкаській області та підвідомчих установ з питання реалізації Закону «Про нотаріат» роботу Головного управління юстиції у Черкаській області визнано недостатньою та такою, що потребує покращення.
Перевірки організації нотаріальної діяльності нотаріусами та виконання ними правил нотаріального діловодства здійснювалися управліннями юстиції. За інформацією, наданою головними управліннями юстиції, за 2009 рік здійснено 1960 (2008 рік — 4057) таких перевірок. Найбільша кількість перевірок проведена головними управліннями юстиції у м. Києві (209), у Дніпропетровській (159), Львівській (156), Одеській (138), Донецькій (138) та Харківській (131) областях. У зв’язку з виявленими у ході перевірок порушеннями 58 державним нотаріусам Автономної Республіки Крим (6), Вінницької (2), Волинської (1), Дніпропетровської (1), Донецької (3), Житомирської (1), Закарпатської (1), Запорізької (2), Київської (4), Кіровоградської (1), Луганської (2), Львівської (2), Миколаївської (1), Одеської (5), Полтавської (2), Рівненської (2), Тернопільської (2), Харківської (1), Херсонської (2), Хмельницької (3), Черкаської (3), Чернівецької (1), Чернігівської (4) областей, міст Києва (5) та Севастополя (1) оголошено догани. Також за результатами проведених перевірок зупинялась нотаріальна діяльність 112 приватних нотаріусів Автономної Республіки Крим (6), Вінницької (2), Волинської (5), Дніпропетровської (4), Житомирської (2), Закарпатської (1), Запорізької (9), Івано-Франківської (3), Київської (5), Кіровоградської (6), Луганської (11), Львівської (5), Миколаївської (4), Одеської (9), Полтавської (1), Рівненської (2), Харківської (7), Херсонської (3), Хмельницької (5), Чернігівської (2) областей, міст Києва (19) та Севастополя (1).
Неналежне виконання нотаріусами своїх обов’язків, недостатня організація роботи державних нотаріальних контор, неправильне розуміння та застосування нотаріусами положень чинного законодавства є основною причиною надходження скарг на дії державних та приватних нотаріусів. Із загальної кількості звернень громадян протягом 2009 року до Мін’юсту надійшло 1266 (2008 рік — 951) скарг на дії органів нотаріату, з яких 22 (32) скарги Міністерством юстиції визнано обґрунтованими, з них 3 скарги на дії органів нотаріату Дніпропетровської області, по 2 — на дії нотаріусів Волинської, Київської, Полтавської областей та м. Києва, по 1 — на дії нотаріусів Автономної Республіки Крим, Вінницької, Донецької, Житомирської, Кіровоградської, Луганської, Одеської, Рівненської, Хмельницької, Черкаської та Чернівецької областей. Отже, у 2009 році на розгляд до Міністерства юстиції надійшло скарг на дії державних та приватних нотаріусів на 33,12 % більше, ніж у 2008 році. Однак таке збільшення зумовлено збільшенням кількості скарг на рішення кваліфікаційних комісій нотаріату, утворених при головних управліннях юстиції (із 1266 скарг — 565 скарг надійшли на рішення кваліфікаційних комісій нотаріату). Із загальної кількості скарг на дії нотаріусів, які надійшли на розгляд Мін’юсту, лише 1,74 % (3,36 %) скарг визнано обґрунтованими.
Кількість скарг на дії нотаріусів, що надійшли на розгляд управлінь юстиції
у 2009 році, зменшилась. Так, за інформацією головних управлінь юстиції, за 2009 рік на розгляд головних управлінь юстиції надійшло 942 (2008 рік — 1245) скарги на дії нотаріусів, з яких 273 (338) надійшло через Міністерство юстиції. За результатами розгляду головними управліннями юстиції визнано обґрунтованими 32 (54) скарги, з них 5 скарг у Дніпропетровській області, по 3 — у Волинській, Донецькій, Закарпатській, Київській, Луганській областях, по 2 — у Кіровоградській, Львівській, Одеській областях, та по 1 — в Автономній Республіці Крим, у Вінницькій, Полтавській, Тернопільській, Харківській та Черкаській областях. Слід зазначити, що упродовж 2009 року надійшло скарг на дії нотаріусів на 24,33 % менше, ніж за 2008 рік. При цьому кількість скарг, що були визнані обґрунтованими, зменшилась на 40,74 %.
Одним з показників, що може вплинути на ділову репутацію нотаріусів, є кількість порушених кримінальних справ стосовно державних та приватних нотаріусів. Так, за наданою головними управліннями юстиції інформацією, протягом 2009 року було порушено 6 кримінальних справ стосовно нотаріусів Дніпропетровської, Житомирської, Івано-Франківської та Чернігівської областей (2008 рік — 13), що на 53,85 % менше, ніж упродовж 2008 року.
……………………………
7. Подальше реформування системи нотаріату з метою створення єдиного нотаріату
Основна мета реалізації пріоритету — забезпечити функціонування нотаріату як публічно-правового інституту, який забезпечує позасудову охорону і захист прав та законних інтересів суб’єктів права і побудований на єдиних принципах, формах та методах організації та здійснення нотаріальної діяльності, а також державного регулювання цієї діяльності. Необхідно провести реформування системи нотаріату, запровадивши єдину форму його діяльності, із прозорістю допуску громадян до професії нотаріуса, покращенням доступу фізичних та юридичних осіб до нотаріальних послуг, створивши професійну самоврядну організацію нотаріусів.
……………………………
Пріоритети в роботі Міністерства юстиції України на 2010 рік є головним орієнтиром діяльності органів юстиції у поточному році.
Немає сумнівів, що завдяки високому інтелектуальному і професійному потенціалу працівників органів юстиції України масштабні ідеї, цілі та плани на майбутнє будуть реалізовані.
Від узгодження наших дій у повсякденній роботі із втілення їх у життя залежить не тільки успішне реформування галузі, але й поглиблення позитивних тенденцій у динамічних процесах розвитку усіх сфер суспільного буття.
Українські юристи зроблять свій вагомий внесок у реалізацію об’єднавчої для України ідеї — концентрації зусиль влади і суспільства на утвердження принципів демократичних засад розвитку суспільства, верховенства права, справедливості та гуманізму, що має стати загальнонаціональним пріоритетом.

МІНІСТЕРСТВО ЮСТИЦІЇ УКРАЇНИ отримати повну версію статті