ПОРЯДОК ТА СТРОКИ ОСКАРЖЕННЯ ПОДАТКОВОГО ПОВІДОМЛЕННЯ-РІШЕННЯ (РІШЕННЯ) ДЕРЖАВНОЇ ПОДАТКОВОЇ ІНСПЕКЦІЇ

ОЛЕНА САМОЩЕНКО,
приватний нотаріус Харківського міського нотаріального округу
ПОРЯДОК ТА СТРОКИ ОСКАРЖЕННЯ ПОДАТКОВОГО ПОВІДОМЛЕННЯ-РІШЕННЯ (РІШЕННЯ) ДЕРЖАВНОЇ ПОДАТКОВОЇ ІНСПЕКЦІЇ
У попередніх статтях ми розглянули види податкових перевірок та порядок їх проведення, а також умови допуску посадових осіб органів державної податкової служби до проведення перевірок.
Відповідно до ст. 56 Податкового кодексу України (далі — ПКУ) рішення, прийняті контролюючим органом, можуть бути оскаржені в адміністративному або судовому порядку.
У разі коли платник податків вважає, що контролюючий орган неправильно визначив суму грошового зобов’язання або прийняв будь-яке інше рішення, що суперечить законодавству або виходить за межі повноважень контролюючого органу, встановлених ПКУ або іншими законами України, він має право:
звернутися до контролюючого органу вищого рівня зі скаргою про перегляд цього рішення (адміністративне оскарження);
оскаржити рішення податкового органу в суді.
Не підлягає оскарженню грошове зобов’язання, самостійно визначене платником податків.
Процедура адміністративного оскарження вважається досудовим порядком вирішення спору. День закінчення процедури адміністративного оскарження вважається днем узгодження грошового зобов’язання платника податків.
1. ПОДАННЯ СКАРГИ ДО КОНТРОЛЮЮЧОГО ОРГАНУ ВИЩОГО РІВНЯ
Положення про порядок подання та розгляду скарг платників податків органами державної податкової служби затверджене наказом Державної податкової адміністрації України від 23.12.2010 р. № 1001, зареєстрованим у Міністерстві юстиції України 06.01.2011 р. за № 10/18748 (далі — Положення).
Скарга подається до органу державної податкової служби протягом десяти календарних днів, що настають за днем отримання платником податків податкового повідомлення-рішення або будь-якого іншого рішення органу державної податкової служби, що оскаржується.
Скарги на рішення органів державної податкової служби районного рівня подаються до органів державної податкової служби в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі. Скарги на рішення державних податкових адміністрацій в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі подаються до Державної податкової адміністрації України.
Відмова у прийнятті скарги платника податків забороняється. Реєстрація скарги повинна відбуватися в день її подання або надходження до органу державної податкової служби.
Згідно з п. 4 Положення у скарзі має бути зазначено:
а) прізвище, ім’я, по батькові, місце проживання фізичної особи — платника податку, а також адреса, на яку необхідно надіслати рішення за скаргою;
б) найменування органу державної податкової служби, яким видано податкове повідомлення-рішення про визначення суми грошового зобов’язання платника податків або будь-яке інше рішення органу державної податкової служби, що оскаржується, дата і номер, назва податку, збору або штрафної (фінансової) санкції та сума;
в) суть порушеного питання, прохання чи вимоги й обґрунтування незгоди платника податків із сумою грошового зобов’язання, визначеною органом державної податкової служби у податковому повідомленні-рішенні, або незгоди з іншим рішенням органу державної податкової служби;
г) про повідомлення чи неповідомлення відповідного органу державної податкової служби про подання скарги органу державної податкової служби вищого рівня;
ґ) підпис фізичної особи — платника податку. Якщо скарга в інтересах фізичної особи — платника податку подається її представником, то до скарги долучається копія довіреності, оформленої відповідно до вимог законодавства;
д) перелік документів і розрахунків, що додаються до скарги, у разі надсилання скарги поштою додається опис укладеного та повідомлення про вручення.
Скарга, оформлена без дотримання вимог, зазначених у п. 4 Положення, повертається особі, яка її подала (надіслала), з відповідними роз’ясненнями не пізніше п’яти днів від дня отримання такої скарги.
У разі якщо орган державної податкової служби приймає рішення про повне або часткове незадоволення скарги, платник податків має право звернутися протягом десяти календарних днів, наступних за днем отримання рішення про результати розгляду скарги, з повторною скаргою до органу державної податкової служби вищого рівня.
Скарга, подана із дотриманням порядку і строків, визначених Положенням, зупиняє виконання платником податків грошових зобов’язань, визначених у податковому повідомленні-рішенні (рішенні), на строк від дня подання такої скарги до органу державної податкової служби до дня закінчення процедури адміністративного оскарження.
Протягом зазначеного строку податкові вимоги з податку, що оскаржуються, не надсилаються, а сума грошового зобов’язання, що оскаржується, вважається неузгодженою.
Орган державної податкової служби при розгляді скарги платника податків перевіряє правомірність нарахування, здійсненого органом державної податкової служби, у випадках, визначених ПКУ, або прийняття будь-якого рішення органу державної податкової служби, що оскаржується, і приймає одне з таких рішень:

Олена Самощенко отримати повну версію статті