«ПОВТОРЕНЬЕ — МАТЬ УЧЕНЬЯ». ЗНОВУ ПРО ВИТРАТИ НОТАРІУСА

ОЛЕНА САМОЩЕНКО,
приватний нотаріус Харківського міського нотаріального округу
«ПОВТОРЕНЬЕ — МАТЬ УЧЕНЬЯ».
ЗНОВУ ПРО ВИТРАТИ НОТАРІУСА
Відповідно до ст. 67 Конституції України кожен зобов’язаний сплачувати податки і збори в порядку і розмірах, встановлених законом. Усі громадяни щорічно подають до податкових інспекцій за місцем проживання декларації про свій майновий стан та доходи за минулий рік у порядку, встановленому законом.
Дохід — сума будь-яких коштів, вартість матеріального і нематеріального майна, інших активів, що мають вартість, у тому числі цінних паперів або деривативів, одержаних платником податку у власність або нарахованих на його користь (ст.1 Закону України «Про податок з доходів фізичних осіб» вiд 22.05.2003 р. № 889-IV (далі — Закон).
Доходи платників податку, які здійснюють приватну нотаріальну діяльність, — це сума коштів, що сплачується за вчинення нотаріальних дій та надання додаткових послуг правового та технічного характеру. Хоча приватні нотаріуси належать до окремої групи платників податку, їхні доходи оподатковуються за загальними нормами Закону.
Наявність витрат при здійсненні нотаріусами незалежної професіональної діяльності не викликає сумніву. Таким чином, необхідно при оподаткуванні доходів приватних нотаріусів за звітний податковий період враховувати документально підтверджені витрати, пов’язані з організацією роботи.
Наявність витратної частини зазначено в листах Міністерства юстиції України «Щодо порядку оподаткування доходів фізичних осіб, які здійснюють незалежну професійну діяльність» від 01.09.2005 р. № 31-35/1488 та «Щодо переліку витрат, пов’язаних з організацією роботи приватних нотаріусів» від 02.02.2006 р. № 31-35/20, які погоджені листами ДПА України «Про надання роз’яснення» від 27.10.2005 р. № 21560/7/17-2117 та від 20.02.2006 р. № 3105/7/17-0417.
Треба зауважити, що в Листі від 01.09.2005 р. № 31-35/1488 Міністерство юстиції України вважає, що «вищезазначені та інші обов’язкові витрати приватних нотаріусів, пов’язані з організацією їх роботи, випливають з вимог чинного законодавства і повинні бути відображені у його податковому обліку відповідно до вимог пункту 19.1 статті 19 Закону».
Проаналізувавши норми діючого законодавства, зокрема статей 5, 25, 26, 28, 29.1 Закону України «Про нотаріат», накази Міністерства юстиції України «Про затвердження Положення про вимоги до робочого місця (контори) приватного нотаріуса та здійснення контролю за їх дотриманням (з змінами і доповненнями) від 12.06.1998 р. № 36/5, «Про затвердження Правил ведення нотаріального діловодства» від 31.12.2008 р. № 2368/5 (з змінами і доповненнями), «Про організаційні заходи з постачання, зберігання, обігу, обліку спеціальних бланків нотаріальних документів і звітності про їх використання» від 04.11.2009 р. № 2053/5, вище вказані листи Мин’юсту та Податкової адміністрації, можна скласти перелік витрат, які зараховуються до витратної частини доходу від професійної діяльності приватного нотаріуса:

Олена Самощенко отримати повну версію статті