ОФОРМЛЕННЯ ПРАВОВСТАНОВЛЮЮЧИХ ДОКУМЕНТІВ НА ЗЕМЕЛЬНУ ДІЛЯНКУ – ВАЖЛИВА УМОВА ФОРМУВАННЯ СПРИЯТЛИВОГО ІНВЕСТИЦІЙНОГО КЛІМАТУ

Ірина СУЧОВА,
реєстратор Харківської
регіональної філії ДП «Центр державного
земельного кадастру», м. Харків
ОФОРМЛЕННЯ ПРАВОВСТАНОВЛЮЮЧИХ ДОКУМЕНТІВ НА ЗЕМЕЛЬНУ ДІЛЯНКУ – ВАЖЛИВА УМОВА ФОРМУВАННЯ СПРИЯТЛИВОГО ІНВЕСТИЦІЙНОГО КЛІМАТУ
На всіх етапах розвитку людської цивілізації реформування земельних відносин завжди було дуже складним завданням.
У сучасних умовах розвитку земельних відносин однією з найважливіших проблем є формування сприятливого інвестиційного клімату у сфері використання земель.
Однак аналіз чинного законодавства свідчить, що діючі нормативно-правові акти поки що не створюють належних умов для потенційного інвестора. Це стосується, зокрема, оформлення права власності на земельну ділянку чи права користування земельною ділянкою. Чинне законодавство передбачає такий порядок оформлення правовстановлюючих документів на земельну ділянку, який фактично займає не один місяць, а то й рік. Звісно, такі терміни не влаштовують інвестора.
Відомо, що важливими складовими економічної інфраструктури сучасної ринкової економіки виступають ефективні системи державної реєстрації прав на нерухоме майно і земельного кадастру. Досвід багатьох країн свідчить, що інвестиції в ефективні кадастрово-реєстраційні системи дають важливі суспільні переваги, які трансформуються на кращі економічні результати. Тому навіть високорозвинені країни продовжують інвестувати значні обсяги коштів у вдосконалення існуючих систем.
Формування кадастрово-реєстраційної системи України пов`язане з прийняттям 1 липня 2004 року спеціального Закону України «Про державну реєстрацію прав на нерухоме майно та їх обмежень». Саме цей Закон відображає перші результати реального економічного зростання в поєднанні з відповідними соціально-психологічними й правовими зрушеннями в суспільстві. Сьогодні інвестора не влаштовує наявність чи перспектива набуття низки абстрактних, хай і дуже значних прав, якими є права на землю та інше нерухоме майно. Він вимагає від держави максимальної конкретизації форми і змісту цих прав, їх економічного та юридичного захисту від втручання третіх осіб та належних гарантій цих прав.
Єдина система державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обмежень характеризується такими фінансовими перевагами: по-перше, зменшуються витрати на формування єдиної бази даних порівняно з базами даних окремих реєстрів; по-друге, знижується вартість послуг, які надаватимуться з різних реєстрів.
Необхідність створення єдиного реєстру прав на нерухоме майно зумовлена існуванням в Україні кількох реєстрів речових прав власності на нерухоме майно, які супроводжуються паралельними, але відокремленими одна від одної організаційними структурами.
Так, реєстр земельних ділянок веде державне підприємство «Центр державного земельного кадастру» (далі – Центр ДЗК), реєстр заборон – нотаріат, реєстр речових прав на нерухоме майно (будівлі, споруди) – бюро технічної інвентаризації, реєстр іпотек – банки-іпотекодавці. У зв’язку з цим, коли виникає потреба одержати вичерпну інформацію, в якому стані перебуває об’єкт нерухомого майна і які права та обмеження зареєстровані за цим об’єктом, зацікавленій особі необхідно виконати громіздку процедуру й витратити чимало часу. Крім того, слід зазначити, що наявність запису в таких реєстрах про речове право на нерухоме майно та його обмеження ще не гарантує захисту цих прав з боку держави через відсутність відповідної законодавчої бази. У зв’язку з цим виникає потреба у створенні єдиної системи державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обмежень в одному місці з чітко визначеною структуризацією і консолідацією, яка б гарантувала офіційний та належний захист цих речових прав з боку держави. Лише в разі офіційного державного захисту інформації реєстраційна система може користуватися повною довірою клієнтів, що є обов’язковою передумовою її ефективності. На нашу думку, реєстрація нерухомості на базі земельних ділянок має ґрунтуватися на первинності земельної ділянки як специфічного об’єкта нерухомості. Усі інші об’єкти нерухомості (споруди, будівлі і т.д.) є похідними, тобто вони визнаються законом нерухомістю, оскільки нерозривно та безпосередньо пов’язані із земельною ділянкою.
Такий підхід до реєстрації нерухомості та прав на неї відповідає вимогам принципу про правову єдність земельних ділянок і розміщеного на цих ділянках нерухомого майна, а також

Ірина СУЧОВА отримати повну версію статті