ОПОДАТКУВАННЯ ДОХОДІВ ПРИВАТНИХ НОТАРІУСІВ — ПІДВОДИМО ПІДСУМКИ 2013 РОКУ

ВОЛОДИМИР МАРЧЕНКО,
приватний нотаріус Харківського міського нотаріального округу, шеф-редактор науково-практичного журналу «Мала енциклопедія нотаріуса», член Академії нотаріату України
ОПОДАТКУВАННЯ ДОХОДІВ ПРИВАТНИХ НОТАРІУСІВ — ПІДВОДИМО ПІДСУМКИ 2013 РОКУ
Ось промайнув іще один рік роботи за Податковим кодексом України від 02.12.2010 № 2755-VI (далі — ПК України). Початок року традиційно є порою здачі звітності. Тож і редакція журналу «Мала енциклопедія нотаріуса» традиційно підбиває підсумки та надає рекомендації щодо порядку застосування податкового законодавства нотаріусами України.
Звертаємо Вашу увагу, що цей матеріал не є офіційною думкою і передбачає додатковий самостійний аналіз та прийняття особистого рішення в кожному конкретному випадку.
Коли нотаріус подає декларацію? Правила оподаткування доходів, отриманих нотаріусами від нотаріальної діяльності, з 01.01.2011 регламентує ст. 178 ПК України.
У порівнянні з минулим роком у порядку оподаткування діяльності нотаріусів принципових змін не відбулося. Однак державний податковий орган тепер називається Міністерством доходів та зборів. І він наприкінці літа «відібрав» у Пенсійного фонду України повноваження щодо адміністрування єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування (про це читайте на с. 75). Тож звітувати і щодо податку на доходи, і щодо єдиного внеску ми тепер маємо в один орган — орган Міндоходів. А ним є ваша податкова інспекція, куди ви торік подавали свою річну декларацію.
Що стосується оподаткування діяльності податком на доходи фізичних осіб, то змін в правилах його нарахування немає. Втім, в останніх числах року, що минув, податківці виклали свою офіційну думку щодо оподаткування приватних нотаріусів в Узагальнюючій податковій консультації щодо витрат приватного нотаріуса, затвердженій наказом Міндоходів від 30.12.2013 № 884 (далі — Узагальнююча консультація № 884). Її норми ми врахували при заповненні рядка 05 річної декларації (див. табл. 2).
У звітуванні про податок на доходи, отримані від здійснення нотаріальної діяльності, змін не відбулося. Тому, як і в минулому році, згідно з п. 178.4 ПК України нотаріуси подають податкову декларацію за результатами звітного року відповідно до розділу IV ПК України у строки, передбачені для платників податку на доходи фізичних осіб.
Порядок подання річної декларації передбачено ст. 179 ПК України, а граничний строк для подання — п.п. 49.18.4 ПК України. Однак змінилася форма декларації для звітування. Її теж наприкінці минулого року Міндоходів перезатвердив своїм наказом від 11.12.2013 № 793 «Про затвердження форми податкової декларації про майновий стан і доходи та Інструкції щодо заповнення податкової декларації про майновий стан і доходи» (далі — Наказ № 793; опубліковано у бюлетені «Офіційний вісник України» № 100 від 31.12.2013). Таке перезатвердження форми продиктовано перш за все створенням в минулому році органів Міндоходів. І на порядок оподаткування доходів не вплинуло.
За загальним правилом п. 46.6 ПК України нові форми декларацій слід застосовувати для складання звітності за податковий період, наступний за податковим періодом, у якому відбулося їх оприлюднення. А це значить, що оновлену форму декларації потрібно подавати починаючи зі звіту за 2014 рік. Однак Міндоходів не дотримується вимог ПК України і наполягає на тому, щоб фізичні особи звітували за новою формою вже за 2013 рік.
Для зручності правила складання та подання декларації про доходи нотаріуса наведемо в табл. 1 на с. 70.

Володимир МАРЧЕНКО отримати повну версію статті