ОГЛЯД НОВОГО ПОРЯДКУ ДЕРЖАВНОЇ РЕЄСТРАЦІЇ ПРАВ НА НЕРУХОМЕ МАЙНО ТА ЇХ ОБТЯЖЕНЬ В АСПЕКТІ ЗДІЙСНЕННЯ ТАКОЇ РЕЄСТРАЦІЇ НОТАРІУСОМ

ВІКТОРІЯ ГОЛОБОРОДЬКО,
приватний нотаріус Севастопольського міського нотаріального округу, кандидат юридичних наук
ОГЛЯД НОВОГО ПОРЯДКУ ДЕРЖАВНОЇ РЕЄСТРАЦІЇ ПРАВ НА НЕРУХОМЕ МАЙНО ТА ЇХ ОБТЯЖЕНЬ В АСПЕКТІ ЗДІЙСНЕННЯ ТАКОЇ РЕЄСТРАЦІЇ НОТАРІУСОМ
12 лютого 2014 року набуде чинності постанова Кабінету Міністрів України від 17.10.2013 № 868, якою затверджено новий Порядок державної реєстрації прав на нерухоме майно та їх обтяжень (далі — Новий порядок). Розглянемо відмінності між ним та поки що чинним Порядком, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 22.06.2011 № 703 (далі — Старий порядок).
1. Надане визначення терміну «пошта»: оператор поштового зв’язку чи кур’єрська служба.
2. У абзаці 7 п. 2 Нового порядку виключена фраза, що нотаріус проводить державну реєстрацію прав, реєстрація яких вже проведена відповідно до раніше діючого законодавства. Залишилось тільки положення, відповідно до якого нотаріус проводить державну реєстрацію лише тих прав, що виникли в результаті вчинення нотаріальної дії.
Враховуючи ч. 4 ст. 3 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно» (далі — Закон): «4. Права на нерухоме майно та їх обтяження, що виникли до набрання чинності цим Законом, визнаються дійсними у разі відсутності їх державної реєстрації, передбаченої цим Законом, за таких умов: якщо реєстрація прав та їх обтяжень була проведена відповідно до законодавства, що діяло на момент їх виникнення», можемо сподіватись, що формулювання Нового порядку спричинить відміну реєстрації вже існуючого права власності відчужувача до посвідчення договору. Однак для цього потрібне чітке регулювання зазначеного моменту, адже в п. 5 ст. 3 Закону залишається таке положення: «Державна реєстрація прав власності, реєстрація яких проведена відповідно до законодавства, що діяло на момент їх виникнення, під час вчинення нотаріальної дії з нерухомим майном, об’єктом незавершеного будівництва проводиться нотаріусом, яким вчиняється така дія».
3. Абзац 8 п. 2 Нового порядку містить нове положення, яке дозволяє у результаті вчинення нотаріальної дії з нерухомим майном здійснювати реєстрацію речових прав, похідних від права власності, коли саме право власності ще не зареєстроване. При цьому здійснюється одночасна реєстрація права власності і відповідного речового права (про це також йдеться в абз. 6 п. 4 Нового порядку), але за окремими заявами (абз. 4 п. 8 Нового порядку).
Проте знову ж таки залишається чинною ч. 2 ст. 4 Закону: «Речові права на нерухоме майно, зазначені в пунктах 2 і 3 частини першої цієї статті, є похідними і реєструються після державної реєстрації права власності на таке майно, крім випадків, передбачених ст. 41 цього Закону» (ст. 41 стосується земельних ділянок державної та комунальної власності). Тож для дієвого застосування норм Нового порядку потрібно узгодити ці законодавчі акти.
4. Особливу увагу варто приділити новелі стосовно можливості подання заяви та необхідних документів для проведення державної реєстрації прав шляхом надсилання поштою (п. 5 Нового порядку).

Вікторія ГОЛОБОРОДЬКО отримати повну версію статті