Наказ Державної податкової служби України «Про затвердження Узагальнюючої податкової консультації щодо деяких питань оподаткування фізичних осіб, які провадять незалежну професійну діяльність (приватних нотаріусів, адвокатів)» від 24.12.2012 № 1185, Лист Міністерства юстиції України від 23.02.2012 № 13.1­17/74 «Щодо переліку втрат приватного нотаріуса», Звернення члена Правління, голови Секції нотаріусів Асоціації правників України В.М. Марченка до директора Департаменту нотаріату, банкрутства та функціонування центрального засвідчувального органу К.І. Чижмарь

ДЕРЖАВНА ПОДАТКОВА СЛУЖБА УКРАЇНИ
НАКАЗ
від 24 грудня 2012 року № 1185
Про затвердження Узагальнюючої податкової консультації щодо деяких питань оподаткування фізичних осіб, які провадять незалежну професійну діяльність (приватних нотаріусів, адвокатів)
Керуючись статтею 52 Податкового кодексу України, з метою забезпечення однакового підходу до практичного застосування норм податкового законодавства наказую:
• Затвердити Узагальнюючу податкову консультацію щодо деяких питань оподаткування фізичних осіб, які провадять незалежну професійну діяльність (приватних нотаріусів, адвокатів) (додається).
• Департаменту взаємодії із засобами масової інформації та громадськістю забезпечити оприлюднення цього наказу на офіційному веб-порталі ДПС України та у засобах масової інформації.
• Головам державних податкових служб в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі довести наказ до відома підпорядкованих державних податкових інспекцій.
Контроль за виконанням наказу покласти на заступника Голови Ігнатова А. П.
Голова О. В. Клименко
ЗАТВЕРДЖЕНО
Наказ ДПС України
24.12.2012 № 1185
УЗАГАЛЬНЮЮЧА ПОДАТКОВА КОНСУЛЬТАЦІЯ ЩОДО ДЕЯКИХ ПИТАНЬ ОПОДАТКУВАННЯ ФІЗИЧНИХ ОСІБ, ЯКІ ПРОВАДЯТЬ НЕЗАЛЕЖНУ ПРОФЕСІЙНУ ДІЯЛЬНІСТЬ (ПРИВАТНИХ НОТАРІУСІВ, АДВОКАТІВ)
В Узагальнюючій податковій консультації вживаються такі скорочення:
• Господарський кодекс України від 16 січня 2003 року № 436-IV, зі змінами та доповненнями — ГКУ;
• Податковий кодекс України від 02 грудня 2010 року № 2755-VI, зі змінами та доповненнями — ПКУ;
• Закон України від 02 вересня 1993 року № 3425 «Про нотаріат», зі змінами та доповненнями — Закон № 3425;
• Закон України від 05 липня 2012 року № 5076 «Про адвокатуру та адвокатську діяльність» — Закон № 5076.
Згідно з підпунктом 14.1.226 пункту 14.1 статті 14 ПКУ самозайнята особа — платник податку, який є фізичною особою — підприємцем або провадить незалежну професійну діяльність за умови, що така особа не є працівником у межах такої підприємницької чи незалежної професійної діяльності.
Незалежна професійна діяльність — це участь фізичної особи у науковій, літературній, артистичній, художній, освітній або викладацькій діяльності, діяльність лікарів, приватних нотаріусів, адвокатів, аудиторів, бухгалтерів, оцінщиків, інженерів чи архітекторів, особи, зайнятої релігійною (місіонерською) діяльністю, іншою подібною діяльністю за умови, що така особа не є працівником або фізичною особою — підприємцем та використовує найману працю не більш як чотирьох фізичних осіб.
Оподаткування доходів фізичних осіб, які провадять незалежну професійну діяльність здійснюється відповідно до положень статті 178 розділу IV «Податок на доходи фізичних осіб» ПКУ.
У пункті 178.1 статті 178 ПКУ зазначено, що особи, які мають намір здійснювати незалежну професійну діяльність, зобов’язані стати на облік в органах державної податкової служби за місцем свого постійного проживання як самозайняті особи та отримати свідоцтво про таку реєстрацію згідно зі статтею 65 цього Кодексу.
Відповідно до абзацу другого пункту 65.1 статті 65 ПКУ фізичні особи, умовою ведення незалежної професійної діяльності яких згідно із законом є державна реєстрація такої діяльності у відповідному уповноваженому органі та отримання свідоцтва про реєстрацію чи іншого документа (дозволу, сертифіката тощо), що підтверджує право фізичної особи на ведення незалежної професійної діяльності, протягом 10 календарних днів після такої реєстрації зобов’язані стати на облік в органі державної податкової служби за місцем свого постійного проживання.
Пунктом 178.2 статті 178 ПКУ передбачено, що доходи громадян, отримані протягом календарного року від провадження незалежної професійної діяльності, оподатковуються за ставками, визначеними в пункті 167.1 статті 167 цього Кодексу, тобто за ставкою 15 відсотків бази оподаткування, а в разі перевищення десятикратного розміру мінімальної заробітної плати, встановленої законом на 1 січня звітного податкового року, ставка податку становить 17 відсотків суми перевищення.
Згідно з пунктом 178.3 статті 178 ПКУ оподатковуваним доходом вважається сукупний чистий дохід, тобто різниця між доходом і документально підтвердженими витратами, необхідними для провадження певного виду незалежної професійної діяльності.
У разі неотримання довідки про взяття на облік особою, яка провадить незалежну професійну діяльність, об’єктом оподаткування є доходи, отримані від такої діяльності без урахування витрат.
Для визначення бази оподаткування податком на доходи фізичних осіб розраховується середньомісячний оподатковуваний дохід.
Під час виплати суб’єктами господарювання — податковими агентами, фізичними особами, які провадять незалежну професійну діяльність, доходів, безпосередньо пов’язаних з такою діяльністю, податок на доходи у джерела виплати не утримується в разі надання такою фізичною особою копії свідоцтва про взяття її на податковий облік як фізичної особи, яка провадить незалежну професійну діяльність. Це правило не застосовується в разі нарахування (виплати) доходу за виконання певної роботи та/або надання послуги згідно з цивільно-правовим договором, коли встановлено, що відносини за таким договором фактично є трудовими, а сторони договору можуть бути прирівняні до працівника чи роботодавця.
Фізичні особи, які провадять незалежну професійну діяльність, зобов’язані вести облік доходів і витрат від такої діяльності та подавати податкову декларацію за результатами звітного року відповідно до цього розділу у строки, передбачені для платників податку на доходи фізичних осіб, тобто до 1 травня року, що настає за звітним.
Остаточний розрахунок податку на доходи фізичних осіб за звітний податковий рік здійснюється платником податку самостійно згідно з даними, зазначеними в податковій декларації.
При цьому до 1 серпня року, що настає за звітним, самозайнята особа зобов’язана самостійно сплатити суму податкового зобов’язання, зазначену в поданій податковій декларації (стаття 179.7 ПКУ).
Нормами чинного ПКУ не передбачено конкретного переліку витрат для фізичних осіб, які провадять незалежну професійну діяльність. Основним критерієм для обґрунтування витрат, що зменшують дохід для визначення об’єкта оподаткування, є їх належність та необхідність для провадження незалежної професійної діяльності.
Щодо оподаткування доходів приватних нотаріусів
Порядок правового регулювання діяльності нотаріату в Україні встановлюється Законом № 3425, абзацом другим статті 3 якого визначено, що нотаріус не може займатися підприємницькою або адвокатською діяльністю, бути засновником адвокатських об’єднань, перебувати на державній службі або на службі в органах місцевого самоврядування, у штаті інших юридичних осіб, входити самостійно, через представника або підставних осіб до складу правління чи інших виконавчих органів господарських організацій, кредитно-фінансових установ, а також виконувати іншу оплачувану роботу, крім викладацької, наукової та творчої, у вільний від роботи час.
У зв’язку з викладеним, а також з метою забезпечення дотримання загальних принципів оподаткування, передбачених статтею 4 ПКУ, при визначенні сукупного чистого доходу доцільно враховувати витрати приватних нотаріусів, які пов’язані з організацією нотаріальної діяльності та обумовлені вимогами Закону № 3425.
До витрат приватного нотаріуса можуть бути віднесені, зокрема:
• оренда робочого місця нотаріуса, у тому числі його поточний ремонт, обладнання пандусу для під’їзду інвалідів;
• страхування цивільно-правової відповідальності приватного нотаріуса;
• технічне забезпечення діяльності робочого місця нотаріуса та його обслуговування:
а) охоронна та пожежна сигналізація;
б) металеві двері або металеві ролети;
в) металеві грати, захисні ролети та броньована ударостійка плівка на вікнах;
г) металеві шафи;
д) вогнестійкий сейф;
е) інформаційна вивіска;
є) обслуговування технічного обладнання (комп’ютери, у тому числі їх програмне забезпечення, принтери, сканер, ксерокс, факс, телефон тощо);
ж) підключення та користування мережею Інтернет без обмеження кількості провайдерів, включаючи мобільний Інтернет;
з) телекомунікаційні послуги;
и) меблі;
• програмне забезпечення, користування електронною базою законодавства;
• встановлення, обслуговування та користування державними та єдиними реєстрами;
• виготовлення печатки, штампів з текстами посвідчувальних написів;
• витрати на придбання спеціальних бланків нотаріальних документів та ведення реєстрів для реєстрації нотаріальних дій, книг, журналів реєстрації (обліку), передбачених номенклатурою;
• витрати на придбання канцелярського приладдя (картонажі, архівні папки, твердий картон, канцелярський папір, технічні засоби для прошивання документів тощо);
• витрати на забезпечення збереження документів нотаріального діловодства;
• проходження підвищення кваліфікації, участь у короткотермінових семінарах, міжнародних семінарах, симпозіумах, науково-практичних конференціях; удосконалення професійної майстерності; навчання в школі молодого нотаріуса; придбання та передплата юридичної літератури (книг, журналів, дисків, програм тощо);
• оплата праці та обов’язкові нарахування на фонд оплати праці помічників, секретарів,
стажистів (найманих працівників);
• сплата внесків до Пенсійного фонду України, у тому числі на користь найманих працівників, та фондів загальнообов’язкового державного соціального страхування;
• відкриття рахунків у банках та їх розрахунково-касове обслуговування (депозитні рахунки);
• витрати на поштові та кур’єрські послуги, необхідні для ведення нотаріальної діяльності.
Щодо оподаткування доходів фізичних осіб, які займаються незалежною адвокатською діяльністю
Правові засади організації і діяльності адвокатури та здійснення адвокатської діяльності в Україні регулюються Законом № 5076, статтею 1 якого визначено що, адвокат — це фізична особа, яка здійснює адвокатську діяльність на підставах та в порядку, що передбачені цим Законом.
Адвокатською діяльністю визнається незалежна професійна діяльність адвоката зі здійснення захисту, представництва та надання інших видів правової допомоги клієнту.
До інших видів правової допомоги відносяться види адвокатської діяльності з надання правової інформації, консультацій та роз’яснень з правових питань, правового супроводу діяльності клієнта, складення заяв, скарг, процесуальних та інших документів правового характеру, спрямованих на забезпечення реалізації прав, свобод і законних інтересів клієнта, недопущення їх порушень, a також на сприяння їх відновленню в разі порушення (підпункт 6 пункту 1 статті 1 Закону № 5076).
Відповідно до підпункту 14.1.226 пункту 14.1 статті 14 ПКУ незалежна професійна діяльність — це участь фізичної особи у науковій, літературній, артистичній, художній, освітній або викладацькій діяльності, діяльність лікарів, приватних нотаріусів, адвокатів, аудиторів, бухгалтерів, оцінщиків, інженерів чи архітекторів, особи, зайнятої релігійною (місіонерською) діяльністю, іншою подібною діяльністю за умови, що така особа не є працівником або фізичною особою — підприємцем та використовує найману працю не більш як чотирьох фізичних осіб.
Виходячи з викладеного, фізична особа, яка здійснює незалежну адвокатську діяльність, не може бути підприємцем у межах такої адвокатської діяльності. При цьому чинним законодавством не заборонено фізичній особі, яка здійснює незалежну адвокатську діяльність, бути підприємцем та здійснювати іншу підприємницьку діяльність, не заборонену законом.
При визначенні сукупного чистого доходу фізичних осіб, які здійснюють незалежну адвокатську діяльність, доцільно враховувати витрати, пов’язані з організацією такої діяльності та обумовлені вимогами Закону № 5076.
До витрат адвоката можуть бути віднесені, зокрема:
• орендна плата за користування приміщенням, яке є робочим місцем адвоката, у тому числі його поточний ремонт, обладнання пандусу для під’їзду інвалідів;
• технічне забезпечення діяльності робочого місця адвоката та його обслуговування (охоронна та пожежна сигналізація, вогнестійкий сейф, інформаційна вивіска, металеві двері або металеві ролети);
• обслуговування технічного обладнання (комп’ютери, у тому числі їх програмне забезпечення, принтери, сканер, ксерокс, факс, телефон тощо);
• витрати на виготовлення печаток та штампів, а також їх заміну;
• сплата щорічних внесків адвокатів на забезпечення реалізації адвокатського самоврядування;
• відкриття рахунків у банках та їх розрахунково-касове обслуговування (депозитні рахунки);
• оплата праці та обов’язкові нарахування на фонд оплати праці помічників, секретарів, стажистів (найманих працівників);
• проходження підвищення кваліфікації адвокатом; участь у короткотермінових семінарах, симпозіумах, науково-практичних конференціях; удосконалення професійної майстерності. Придбання та передплата юридичної літератури (книг, журналів, дисків, програм тощо);
• витрати на збирання доказів, отримання висновків спеціалістів (експертів) відповідно до умов договору про надання правової допомоги;
• витрати на користування електронною базою законодавства;
• витрати на підключення та користування мережею Інтернет;
• виготовлення бланків (у тому числі ордерів) із зазначенням прізвища, імені та по батькові адвоката, номера і дати видачі свідоцтва про право на заняття адвокатською діяльністю;
• придбання канцелярського приладдя;
• сплата адвокатами внесків до Пенсійного фонду України, у тому числі на користь найманих працівників, та фондів загальнообов’язкового державного соціального страхування;
• програмне забезпечення;
• поштові та кур’єрські послуги, необхідні для виконання адвокатської діяльності;
• витрати на послуги телекомунікаційного зв’язку, електронні цифрові підписи для ведення бухгалтерського та податкового обліку та для подання податкової звітності, звітності до органів статистики, Пенсійного Фонду України, інших фондів загальнообов’язкового державного страхування.
Директор Департаменту
оподаткування фізичних осіб В. В. Бусарєв

МІНІСТЕРСТВО ЮСТИЦІЇ УКРАЇНИ
вул. Городецького, 13, м. Київ, 01001
Тел.: +380 44 278-37-23, факс: +380 44 271-17-83
E-mail: themis@minjust.gov.ua

http://www.minjust.gov.ua

Код ЄДРПОУ 00015622
Державна податкова служба України
23.02.2012 № 13.1-17/74
На № ___________________
Щодо переліку втрат приватного нотаріуса
Відповідно до статті 178.3 Податкового кодексу України приватні нотаріуси як особи, що провадять незалежну професійну діяльність, мають право на відрахування з суми доходу документально підтверджених витрат, необхідних для провадження їх незалежної професійної діяльності.
При цьому Податковим кодексом України не передбачено будь-якого переліку витрат для самозайнятих осіб, у тому числі для приватних нотаріусів.
У зв’язку з вищевикладеним та з метою забезпечення дотримання принципів оподаткування, передбачених статтею 4 Податкового кодексу України, Міністерство юстиції України пропонує брати до уваги при оподаткуванні доходів приватних нотаріусів перелік витрат приватного нотаріуса, які пов’язані з організацією нотаріальної діяльності, випливають з вимог законодавства та повинні бути враховані в податковому обліку:
№ Перелік витрат нотаріуса як особи, що провадить незалежну професійну діяльність Правова підстава
1 2 3
1 Придбання або оренда робочого місця нотаріуса, у тому числі його ремонт (капітальний та поточний) стаття 24 Закону України «Про нотаріат»
2 Страхування цивільно-правової відповідальності приватного нотаріуса стаття 28 Закону України «Про нотаріат»
3 Технічне забезпечення діяльності робочого місця нотаріуса та його обслуговування:
а) охоронна та пожежна сигналізація;
б) металеві двері або металеві ролети;
в) металеві грати, захисні ролети та броньована ударостійка плівка на вікнах;
стаття 25 Закону України «Про нотаріат», Положення про вимоги до робочого місця (контори) приватного нотаріуса та здійснення контролю за організацією нотаріальної діяльності,
г) металеві шафи;
д) вогнестійкий сейф;
е) інформаційна вивіска;
є) технічне обладнання (комп’ютери, у тому числі їх програмне забезпечення, принтери, сканер, ксерокс, факс, телефон тощо) та його обслуговування (ремонт, регенерація);
ж) підключення та користування мережею Інтернет без обмеження кількості провайдерів, включаючи мобільний Інтернет;
з) телекомунікаційні послуги;
и) меблі;
і) інвентар для прибирання та гігієни;
к) тощо затверджене наказом Мін’юсту від 23.03.2011 № 888/5
4 Комунальні послуги (водопостачання, водовідведення, теплопостачання, електропостачання, газопостачання, утримання будинків і споруд та прибудинкових територій тощо)
5 Програмне забезпечення Закон України «Про нотаріат», Інструкція про порядок вчинення нотаріальних дій нотаріусами України, затверджена наказом Мін’юсту від 03.03.2004 № 20/5
6 Встановлення, обслуговування та користування державними та єдиними реєстрами Закон України «Про нотаріат», Інструкція про порядок вчинення нотаріальних дій нотаріусами України, затверджена наказом Мін’юсту від 03.03.2004 № 20/5
7 Організація нотаріальної діяльності нотаріуса та виконання ним правил ведення нотаріального діловодства. Виготовлення печатки, штампів з текстами посвідчувальних написів, Реєстри для реєстрації нотаріальних дій, книги, журнали реєстрації (обліку), передбачені номенклатурою. Канцелярські приналежності. Картонажі, архівні папки, твердий картон, канцелярський папір, технічні засоби для прошивання документів тощо
Закон України «Про нотаріат», Правила ведення нотаріального діловодства, затверджені наказом Мін’юсту від 22.12.2010 № 3253/5
8 Збереження документів нотаріального діловодства Закон України «Про нотаріат», Правила ведення нотаріального діловодства, затверджені наказом Мін’юсту від 22.12.2010 № 3253/5
9 Проходження підвищення кваліфікації нотаріусом відповідно до плану-графіка, затвердженого Міністерством юстиції України; участь у короткотермінових семінарах, міжнародних семінарах, симпозіумах, науково-практичних конференціях; удосконалення Порядок підвищення кваліфікації нотаріусів, консультантів державних нотаріальних контор, державних нотаріальних архівів, помічників приватних
професійної майстерності; школи молодого нотаріуса.
Придбання та передплата юридичної літератури (книг, журналів, дисків, програм тощо) нотаріусів, затверджений наказом Мін’юсту від 22.12.2010 № 3256/5
10 Оплата праці та обов’язкові нарахування на фонд оплати праці помічників, секретарів, стажистів та іншого технічного персоналу (найманих працівників)
11 Відкриття рахунків у банках та їх розрахунково-касове обслуговування (депозитні рахунки)
12 Поштові та кур’єрські послуги
13 інші необхідні витрати приватних нотаріусів, пов’язані з організацією їх роботи
Сподіваємось на розуміння та підтримку.
Заступник Міністра —
керівник апарату А. Ю. Сєдов

Директору
Департаменту нотаріату,
банкрутства та функціонування
центрального засвідчувального органу
Чижмарь Катерині Іванівні
ШАНОВНА КАТЕРИНО ІВАНІВНО!
У даний час податок на доходи фізичних осіб (у тому числі витратна частина) регулюється розділом ІV Податкового кодексу України.
Відповідно до ст. 178.3 Податкового кодексу України приватні нотаріуси як особи, що провадять незалежну професійну діяльність, мають право на відрахування з суми доходу документально підтверджених витрат, необхідних для провадження їх незалежної професійної діяльності.
На цей час існує різне трактування положень цієї статті приватними нотаріусами і податківцями.
Податківці вважають, що перелік витрат ПК не встановлює, хоча в ПК чітко прописано: «документально підтверджені витрати, необхідні для провадження певного виду професійної діяльності» і при цьому ПК взагалі не передбачено будь-якого переліку. Податківці керуються листом Міністерства юстиції України від 02.02.2006 р. № 31-35/20 (www.sta.gov.ua), який був виданий на виконання вимог Закону України «Про податок з доходів фізичних осіб», що на цей час втратив чинність. Інші документально підтверджені витрати, що зазначені в цьому листі, на думку податківців, не підлягають зарахуванню при визначенні сукупного чистого доходу нотаріусів.
На нашу думку, така позиція податкової не відповідає вимогам чинного ПК України, що суттєво порушує права нотаріусів і як платників податків, і як громадян, та не відповідає ряду принципів, передбачених ст. 4 ПК України, зокрема таких, як рівність усіх платників податків перед законом, соціальна справедливість, стабільність.
Фактично перелік документально підтверджених витрат приватного нотаріуса є значно ширшим. При цьому кожна позиція чітко регламентована нормативними документами.
Лист ДПА України було видано 5 років тому і за цей період вимоги до приватної нотаріальної практики значно змінились: приватний нотаріус більше не здає справи до нотаріального архіву після 10 років, а зберігає весь період своєї діяльності, обов’язковою стала охоронно-пожежна сигналізація тощо. Таким чином, наведений у листі перелік морально застарів і на цей час не відповідає реальним витратам нотаріуса на провадження приватної нотаріальної практики.
На підтвердження наводимо перелік витрат приватного нотаріуса з посиланням на нормативну базу.
Відповідно до Закону України «Про нотаріат» обов’язковими витратами по забезпеченню вчинення нотаріальних дій є витрати на:
створення та подальше підтримання робочого місця нотаріуса (ст. 25); реєстрацію приватної нотаріальної діяльності (ст. 24); ведення нотаріального діловодства та архів нотаріуса (ст. 5); збереження документів нотаріального діловодства та архіву нотаріуса (статті 5; 14); підвищення свого професійного рівня (ст. 5); проходження підвищення кваліфікації; забезпечення нотаріальної таємниці (ст. 8, 8-1); заробітну плату стажиста (ст. 13); виготовлення печатки, штампів (дублікати) (ст. 26); страхування цивільно-правової відповідальності приватного нотаріуса (статті 27, 28); організацію нотаріальної діяльності нотаріуса та виконання ним правил діловодства (ст. 33); спеціальні бланки нотаріальних документів (ст. 34); заходи щодо охорони спадкового майна (ст. 34); представництво та інші судові витрати (ст. 50); реєстри для реєстрації нотаріальних дій (ст. 52); користування єдиними та державними реєстрами, (ст. 55); витрати на оплату праці найманих працівників.
Також визначальними в аспекті конкретизації витрат, необхідних для провадження нотаріальної діяльності, є такі нормативні акти, видані Міністерством юстиції України на виконання Закону України «Про нотаріат»:
1. Правила ведення нотаріального діловодства (затверджені наказом Міністерства юстиції України від 22.12.2010 № 3253/5, зареєстрованим у Міністерстві юстиції України 23.12.2010 року за № 1318/18613), виконання яких пов’язано з витратами на:
• постачання, витрачання, зберігання, організація обігу спеціальних бланків нотаріальних документів і звітування про їх використання (п. 2.3 ст. 2);
• реєстри для реєстрації нотаріальних дій, книги, журнали реєстрації (обліку) передбачені номенклатурою (п. 2.4 ст. 2);
• тимчасове зберігання документів у конторі, у приватного нотаріуса та їх підготовка для передання до державного нотаріального архіву (п. 2.4 ст. 2);
• штампи з текстами посвідчувальних написів (п. 6.18 ст. 6);
• технічні засоби для прошивання документів (п. 6.21 ст.6);
• сейф (п.7.13 ст.7) ;
• канцелярські приналежності (п.9.2 ст.9) ;
• картонажі, архівні папки (п.11.7 ст.11) ;
• твердий картон (п.п. 12.4.5. п. 12.4. ст.12) ;
• забезпечення надійного зберігання документів діловодства та архіву на протязі усього строку нотаріальної діяльності (п.14.1; п. 14.2. ст.14) ;
• папір тощо.
2. Положення про вимоги до робочого місця (контори) приватного нотаріуса та здійснення контролю за організацією нотаріальної діяльності (наказ Міністерства юстиції України від 23.03.2011 № 888/5, зареєстрований в Міністерстві юстиції України 28.03.2011 року за № 406/19144), виконання якого пов’язано з витратами на:
• придбання або оренда робочого місця нотаріуса з кількістю кімнат не менше двох, за умови що окремий робочий кабінет нотаріуса не менше 10 м2. Робоче місце має бути пристосованим для роботи технічного персоналу з документами у відокремленій від нотаріуса кімнаті та мати окреме приміщення для очікування прийому громадян;
• охоронну та пожежну сигналізацію;
• металеві двері або металеві ролети;
• металеві грати, захисні ролети та броньовану ударотривку плівку на вікнах;
• металеві шафи;
• вогнестійкий сейф;
• інформаційну вивіску;
• технічне обладнання робочого місця (комп’ютери, принтери, сканер, ксерокс, факс тощо);
• підключення до мережі Інтернет;
• телефонний зв’язок;
• комунальні витрати (тепло, електрозабезпечення, вода тощо);
• тощо.
3. Порядок підвищення кваліфікації нотаріусів, консультантів державних нотаріальних контор, державних нотаріальних архівів, помічників приватних нотаріусів (наказ Міністерства юстиції України від 22.12.2010 № 3256/5, зареєстрований в Міністерстві юстиції України 24.12.2010 за № 1331/18626), виконання якого пов’язано з витратами на:
• підвищення кваліфікації у Центрі відповідно до планів-графіків підвищення кваліфікації нотаріусів, консультантів державних нотаріальних контор, державних нотаріальних архівів, помічників приватних нотаріусів, які щороку затверджуються наказами Міністерства юстиції України;
• підвищення кваліфікації за програмами короткотермінових семінарів, які організовуються та проводяться Центром, Українською нотаріальною палатою, Академією нотаріату України;
• навчання за програмами удосконалення професійної майстерності, школи молодого нотаріуса в рамках постійно діючих семінарів, які проводяться Центром, Українською нотаріальною палатою, Академією нотаріату України;
• участь у міжнародних семінарах, симпозіумах, науково-практичних конференціях з питань нотаріату;
• навчання в магістратурі та аспірантурі, проходження докторантури;
• навчання шляхом самоосвіти (підготовка рефератів, статей для опублікування у професійних та фахових виданнях, участь у розробці проектів нормативно-правових актів тощо).
Як підсумок можна зробити примірний перелік витрат щодо забезпечення самофінансування у разі провадження нотаріальної діяльності:
№ Перелік витрат нотаріуса як особи, що проводить незалежну професійну діяльність
1 Реєстрація приватної нотаріальної діяльності
2 Придбання або оренда робочого місця нотаріуса в тому числі його ремонт (капітальний та поточний )
3 Виготовлення печатки, штампів з текстами посвідчувальних написів
4 Реєстри для реєстрації нотаріальних дій, книги, журнали реєстрації (обліку), передбачені номенклатурою
5 Страхування цивільно-правової відповідальності приватного нотаріуса
6 Технічне забезпечення діяльності робочого місця нотаріуса та його обслуговування:
а) охоронна та пожежна сигналізація;
б) металеві двері або металеві ролети;
в) металеві грати, захисні ролети та броньована ударостійка плівка на вікнах;
г) металеві шафи;
ґ) вогнестійкий сейф;
д) інформаційна вивіска;
е) технічне обладнання (комп’ютери (у тому числі їх програмне забезпечення), принтери, сканер, ксерокс, факс, телефон, тощо) та їх обслуговування (ремонт, регенерація);
є) підключення та користування мережею Інтернет без обмеження кількості провайдерів, включаючи мобільний Інтернет;
ж) телекомунікаційні послуги;
з) меблі;
и) інвентар для прибирання та гігієни;
і) тощо
7 Комунальні послуги (водопостачання, водовідведення, теплопостачання, електропостачання, газопостачання, утримання будинків і споруд та при будинкових територій, тощо)
8 Спеціальні бланки нотаріальних документів
9 Програмне забезпечення
10 Встановлення, обслуговування та користування державними та єдиними реєстрами
11 Організація нотаріальної діяльності та виконання правил діловодства
12 Підвищення свого професійного рівня нотаріусом, помічником та консультантом (семінари, конференції, тренінги, отримання інформаційно-консультативних послуг, тощо), в тому числі відрядження
13 Проходження підвищення кваліфікації нотаріусом, помічником та консультантом за планом-графіком, затвердженим Міністерством юстиції; короткотермінових семінарів; удосконалення професійної майстерності; школи молодого нотаріуса; міжнародні семінари; симпозіуми; науково-практичні конференції; навчання в магістратурі та аспірантурі; проходження докторантури; навчання шляхом самоосвіти тощо
14 Збереження документів нотаріального діловодства та архіву нотаріуса
15 Придбання та передплата юридичної літератури (книг, журналів, дисків, програм тощо)
16 Канцелярські приналежності
17 Картонажі, архівні папки, твердий картон, канцелярський папір, технічні засоби для прошивання документів
18 Оплата праці та обов’язкові нарахування на фонд оплати праці помічників, секретарів, стажистів та іншого технічного персоналу (найманих працівників)
19 Відкриття рахунків в банках та їх розрахунково-касове обслуговування
20 Поштові та кур’єрські послуги
21 Інші необхідні витрати приватних нотаріусів, пов’язаних з організацією їх роботи
З огляду на вищевикладене та враховуючи повноваження Міністерства юстиції України щодо регулювання нотаріальної діяльності звертаємося до Вас з проханням ініціювати належне вирішення цього питання на рівні Державної податкової служби України з метою недопущення вузького чи вичерпного трактування необхідних витрат на провадження нотаріальної діяльності з боку органів податкової служби, суб’єктивної оцінки працівниками податкової служби «на місцях» необхідності того чи іншого виду витрат, понесених нотаріусом як платником податків, особливо з огляду на те, що нотаріальна діяльність для нотаріуса як громадянина є єдиним джерелом доходу взагалі, і відсутня можливість оподаткування за правилами єдиного податку.
З повагою
Член Правління,
Голова Секції нотаріусів
Асоціації правників України Володимир Марченко
28 листопада 2011 року

отримати повну версію статті