Лист Міністерства юстиції України від 15.01.2013 № 13.1­17/46

МІНІСТЕРСТВО ЮСТИЦІЇ УКРАЇНИ
Україна, м. Київ,
вул. Городецького, 13
Тел./факс: (38-044) 278-37-23
Голові Державної реєстраційної служби України
Єфіменку Л. В.
15.01.2013 № 13.1-17/46
На № _________________
Шановний Леоніде Васильовичу!
Листом Державної реєстраційної служби України від 03.01.2013 надано доручення начальникам реєстраційної служби головних управлінь юстиції Міністерства юстиції України в Автономній Республіці Крим, в областях, містах Києві та Севастополі про доведення до відома нотаріусів роз’яснень з питань отримання ними інформації від органу державної реєстрації у разі видачі свідоцтва про право на спадщину на нерухоме майно.
У вказаному листі зазначено, зокрема, що законодавство у сфері державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень передбачає можливість використання нотаріусом як спеціальним суб’єктом, на якого покладаються функції державного реєстратора прав на нерухоме майно, даних Реєстру прав власності на нерухоме майно, Єдиного реєстру заборон відчуження об’єктів нерухомого майна, Державного реєстру іпотек, Державного реєстру обтяжень рухомого майна (далі разом — Реєстри). Проте при вчиненні такої нотаріальної дії як «видача свідоцтва про право на спадщину» нотаріус не матиме доступу до даних Реєстрів і відповідно не зможе отримати необхідну йому інформацію щодо об’єкта нерухомого майна з них, а тому нотаріусу слід звертатися до органу реєстрації прав за отриманням інформаційної довідки з Державного реєстру прав.
Викладений висновок не підтверджений жодним посиланням на норми законодавства. Разом з тим відповідно до статті 9 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» (далі — Закон) у випадку, передбаченому цим Законом, державним реєстратором є нотаріус як спеціальний суб’єкт, на якого покладаються функції державного реєстратора прав на нерухоме майно і який здійснює функції державного реєстратора, крім ведення реєстраційних справ щодо об’єктів нерухомого майна та видачі свідоцтв про право власності на нерухоме майно у випадках, встановлених статтею 18 Закону.
Слід зазначити, що у разі смерті власників об’єктів нерухомого майна, реєстрація прав на які проведена відповідно до законодавства, що діяло на момент їх виникнення, вчинення такої нотаріальної дії, як видача свідоцтва про право на спадщину, проводиться без державної реєстрації таких прав за померлим власником у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно, свідоцтво про право на спадщину видається нотаріусом після одержання інформації з Реєстрів щодо зареєстрованих прав та обтяжень на об’єкти нерухомого майна, що входять до складу спадщини, та права на які зареєстровані відповідно до законодавства, що діяло на момент виникнення вказаних прав та обтяжень.
Відповідно до Положення про Міністерство юстиції України, затвердженого Указом Президента України від 06 квітня 2011 року № 395/2011, Міністерство юстиції відповідно до покладених на нього завдань надає роз’яснення з питань, пов’язаних із діяльністю Міністерства юстиції, його територіальних органів та здійснює державне регулювання нотаріальної діяльності. Проте вищевказаний лист Державної реєстраційної служби не погоджувався з Міністерством юстиції.
Враховуючи зазначене, прошу переглянути вказаний лист, внести до нього відповідні уточнення, а також зупинити процес інформування нотаріусів.
З повагою
Заступник Міністра Д. М. Ворона

отримати повну версію статті