«ЛИСТИ ЩАСТЯ» ВІД ПОДАТКОВОЇ

ОЛЕНА САМОЩЕНКО,
приватний нотаріус Харківського міського нотаріального округу
«ЛИСТИ ЩАСТЯ» ВІД ПОДАТКОВОЇ
Пройшов іще один податковий рік, здано декларації, сплачено податки. Думалося, можна видихнути з полегшенням… Але не так сталося, як гадалося. З початку серпня 2012 р. районні податкові інспекцій стали звертатися до приватних нотаріусів із листами про надання інформації. І хоча листи за текстом різняться, вимога одна: надати перелік витрат, пов’язаних з організацією нашої роботи, та документально підтверджені витрати. Як правило, такі листи надсилаються нотарям, у яких витратна частина складає більше 80 % від доходу. Отже, наскільки правомірні таки вимоги?
Практично всі звернення до нотаріусів містять посилання на ст. 20 Податкового кодексу України (далі — ПКУ) в цілому і лише іноді на пп. 1.6 ст. 20 та на статті 73, 78, 176 чи окремі їх пункти. У перелічених статтях ПКУ іде мова про право органів державної податкової служби отримувати інформацію від платників податків. Але все ж таки робити це податківці зобов’язані в порядку, встановленому законами або ПКУ.
Стаття 20 ПКУ визначає права органів державної податкової служби, а пп. 1.6 цієї статті — право податкової інспекції «отримувати безоплатно від платників податків, у порядку, визначеному цим Кодексом, інформацію, довідки, копії документів (засвідчені підписом платника податків або його посадовою особою та скріплені печаткою (за наявності) про фінансово-господарську діяльність, отримувані доходи, видатки платників податків та іншу інформацію, пов’язану з обчисленням та сплатою податків, дотриманням вимог іншого законодавства, здійснення контролю за яким покладено на органи державної податкової служби, а також фінансову та статистичну звітність, в порядку та на підставах, визначених цим Кодексом».
Стаття 73 ПКУ «Отримання податкової інформації органами державної податкової служби» встановлює:
«Порядок подання інформації органам державної податкової служби визначається Кабінетом Міністрів України.
Органи державної податкової служби мають право звернутися до платників податків та інших суб’єктів інформаційних відносин із письмовим запитом про подання інформації (вичерпний перелік та підстави надання якої встановлено законом), необхідної для виконання покладених на органи державної податкової служби функцій, завдань, та її документального підтвердження».
Стаття 78 ПКУ «Порядок проведення документальних позапланових перевірок» указує на те, що така перевірка здійснюється за наявності хоча б однієї з певних обставин, серед яких першою названо:
«За наслідками перевірок інших платників податків або отримання податкової інформації виявлено факти, що свідчать про можливі порушення платником податків податкового, валютного та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на органи державної податкової служби, якщо платник податків не надасть пояснення та їх документальні підтвердження на обов’язковий письмовий запит органу державної податкової служби протягом 10 робочих днів з дня отримання запиту».
У статті 176 ПКУ «Забезпечення виконання податкових зобов’язань» зазначено:
«На вимогу органу державної податкової служби та в межах його повноважень, визначених законодавством, платники податку зобов’язані пред’являти документи і відомості, пов’язані з виникненням доходу або права на отримання податкової знижки, обчисленням і сплатою податку, та підтверджувати необхідними документами достовірність відомостей, зазначених у податковій декларації з цього податку».
27.12.2010 була прийнята постанова Кабінету Міністрів України № 1245 «Про затвердження Порядку періодичного подання інформації органам державної податкової служби та отримання інформації зазначеними органами за письмовим запитом». 28.09.2011 Кабінет Міністрів України вніс зміни і доповнення постановою № 1007. Відповідно до цієї постанови, письмовий запит про подання інформації надсилається суб’єкту інформаційних відносин за наявності хоча б однієї з таких підстав:

Олена Самощенко отримати повну версію статті