ЗМІНИ У НАРАХУВАННІ ТА СПЛАТІ ЄДИНОГО ВНЕСКУ: АДМІНІСТРУВАННЯ ПЕРЕДАНО ВІД ПФУ ДО ПОДАТКІВЦІВ
ВОЛОДИМИР МАРЧЕНКО,
приватний нотаріус Харківського міського нотаріального округу, шеф-редактор науково-практичного журналу «Мала енциклопедія нотаріуса», член Академії нотаріату України
ЗМІНИ У НАРАХУВАННІ ТА СПЛАТІ ЄДИНОГО ВНЕСКУ: АДМІНІСТРУВАННЯ ПЕРЕДАНО ВІД ПФУ ДО ПОДАТКІВЦІВ
Законодавець ще влітку задумав передати питання адміністрування єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування від Пенсійного фонду України (далі — ПФУ) до податківців, а саме — до нещодавно створеного Міністерства доходів та зборів. Про зміни, які у зв’язку з цим відбуваються, ми сьогодні і поговоримо.
ЩО ВІДБУЛОСЯ?
У зв’язку з проведенням реорганізації державних органів та перерозподілом їх функцій і повноважень 11 серпня 2013 року Законом № 406-VII внесені зміни до низки законодавчих документів. Серед них і Закон № 2464 , що регламентує справляння єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування (далі — єдиний внесок).
Зміни передбачають розділення прав Міндоходів та ПФУ у справлянні єдиного внеску. Так, до функцій Міндоходів з 11.08.2013 перейшли питання формування та забезпечення реалізації податкової і митної політики в частині адміністрування податків і зборів, митних платежів, а також єдиного внеску (статті 12, 13 та 14 Закону № 2464).
Міндоходів відтепер веде облік страхувальників шляхом внесення відповідних відомостей до реєстру страхувальників та буде інформувати ПФУ про взяття на облік платників єдиного внеску (ч. 1 ст. 5 Закону № 2464). Також на Міндоходів покладено облік платників єдиного внеску, які одночасно є і застрахованими особами (ч. 2 ст. 5 Закону № 2464).
А ось ПФУ з 11 серпня веде реєстр застрахованих осіб та виконує інші функції, передбачені законом (статті 121, 131 та 141 Закону № 2464). З цієї дати працівники ПФУ не мають права перевіряти правильність нарахування і своєчасність сплати єдиного внеску. Ці функції
перейшли до працівників органів доходів і зборів, у тому числі і за звітні періоди до 11 серпня (п. 3 розділу II Закону № 406-VII).
Змінами передбачено, що платник єдиного внеску повинен:
по-перше, допускати посадових осіб органу доходів і зборів до проведення перевірки правильності нарахування, обчислення та сплати єдиного внеску, а до проведення перевірки щодо достовірності відомостей про осіб, які підлягають загальнообов’язковому державному соціальному страхуванню, та для призначення пенсій — посадових осіб органів ПФУ за наявності направлення та/або наказу про перевірку та посвідчення осіб, надавати їм передбачені законодавством документи та пояснення з питань, що виникають у процесі перевірки (п. 3 ч. 2 ст. 6 Закону № 2464);
по-друге, подавати звітність до органу доходів і зборів за основним місцем обліку платника єдиного внеску у строки, порядку та за формою, встановленими Міндоходів (п. 4 ч. 2 ст. 6 Закону № 2464). Тобто звіти ми тепер маємо нести не до свого ПФУ, а до податкової;
по-третє, сплачувати єдиний внесок на рахунки органів доходів і зборів, відкриті в установах казначейської служби (частини 5 та 6 ст. 9 Закону № 2464). Міндоходів разом з Держказначейством відкриває нові рахунки для зарахування єдиного внеску. А тому при черговій сплаті єдиного внеску не забудьте уточнити, чи на той рахунок ви сплачуєте єдиний внесок.
Таким чином, перевірки тепер проводять Міндоходів. А також Міндоходів має затвердити підзаконні нормативно-правові акти щодо регулювання тих питань справляння єдиного внеску, які перейшли до функцій податківців. У зв’язку з цим Міндоходів підготував ряд проектів цих документів (про це далі).
Приємна зміна: із переліку штрафних санкцій, які застосовуються до платників єдиного внеску, виключено штраф за неподання, несвоєчасне подання, подання не за встановленою формою звітності, передбаченої Законом № 2464 (ч. 11 ст. 25 Закону № 2464).
ПЕРЕХІДНИЙ ПЕРІОД
Увага
XЗавантажити статтю можуть тільки зареєстровані користувачі!