ЗМІНИ В ЗАКОНОДАВСТВІ ПРО БЕЗПЕКУ РУХУ (НОВІ НОРМИ, ПРОЦЕДУРИ, ШТРАФИ)…

ВОЛОДИМИР
ТРОФИМЕНКО,
кандидат юридичних
наук, м. Харків
ЗМІНИ В ЗАКОНОДАВСТВІ
ПРО БЕЗПЕКУ РУХУ
(НОВІ НОРМИ, ПРОЦЕДУРИ, ШТРАФИ)…
Нещодавно Президент України підписав Закон України № 586-VI від 24.09.2009 «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо вдосконалення регулювання відносин у сфері забезпечення безпеки дорожнього руху» [1]. Прийняття та вступ у силу цього Закону супроводжувалися великою кількістю публікацій з цього питання. Головне, на що робився акцент, — це нові розміри штрафів за порушення правил дорожнього руху, але це не всі нововведення.
Наведеним вище Законом унесено зміни до цілої низки законів і кодексів: Кримінального кодексу України, Кодексу України про адміністративні правопорушення, Бюджетного кодексу України, Закону України «Про міліцію», «Про дорожній рух», «Про державну охорону органів державної влади України та посадових осіб», «Про автомобільний транспорт», «Про автомобільні дороги» [2–9] тощо.
Указаними змінами вводиться нова система категорій керування транспортними засобами відповідно до міжнародних стандартів. Так, ч. 2 ст. 15 Закону України «Про дорожній рух» тепер так регулює це питання:
«Право на керування транспортними засобами відповідної категорії може бути надано:
– мототранспортними засобами і мотоколясками (категорії A1, A) — особам, які досягли 16-річного віку (нормою закріплено реєстрацію мопедів усіх типів, марок і моделей, які деякий час назад практично не реєструвались — В. Т.);
– автомобілями, колісними тракторами, самохідними машинами, сільськогосподарською технікою, іншими механізмами, які експлуатуються на вулично-дорожній мережі, всіх типів (категорії B1, B, C1, C, T), за винятком автобусів, трамваїв і тролейбусів, — особам, які досягли 18-річного віку;
– автомобілями з причепами або напівпричепами (категорії BE, C1E, CE), а також призначеними для перевезення великогабаритних, великовагових і небезпечних вантажів, особам, які досягли 19-річного віку;
– автобусами, трамваями і тролейбусами (категорії D1, D, D1E, DE, T) — особам, які досягли 21-річного віку».
У новій редакції викладено ст. 34 «Реєстрація та облік транспортних засобів». Як процедура реєстрація — здійснення комплексу заходів, пов’язаних із перевіркою документів, які є підставою для здійснення реєстрації, звіркою і, за необхідності, дослідженням ідентифікаційних номерів складових частин та оглядом транспортного засобу, оформленням і видачею реєстраційних документів та номерних знаків. Вона виступає частиною обліку транспортних засобів, який за своїм змістом є процесом реєстрації, накопичення, узагальнення, зберігання та передачі інформації про зареєстровані транспортні засоби та їх власників. Ст. 35 підтверджує введення раніше прийнятої норми про те, що перевірка технічного стану автотранспортного засобу може проводитися суб’єктами господарювання, що включаються до реєстру таких підприємств, який створюється і ведеться Державтоінспекцією. Фактично ця норма є загальною до норм, що регулюють порядок проведення технічного огляду транспортних засобів і закріплені Постановою Кабінету Міністрів України № 606 від 09.07.2008, що затвердила Порядок проведення державного технічного огляду колісних транспортних засобів. Деякою мірою змінено і зміст ст. 37 «Підстави для заборони експлуатації транспортних засобів». Частиною першою надається перелік випадків, коли забороняється експлуатація автотранспортних засобів, серед них: невідповідність ідентифікаційних номерів записам в реєстраційних документах, знищені чи підроблені, без номерного знака або з номерним знаком, що не належить цьому засобу чи не відповідає вимогам стандартів, або з номерними знаками, які закріплені у не встановлених для цього місцях, закриті іншими предметами чи забруднені, що не дозволяє чітко визначити символи номерного знака з відстані 20 метрів, перевернуті чи не освітлені, а також без талона про проходження державного технічного огляду в установлений строк чи з талоном, що не належить цьому транспортному засобу, та у випадках, передбачених законодавством, без чинного на території України поліса обов’язкового страхування цивільно-правової відповідальності власників наземних транспортних засобів. Частина 2 тієї ж статті передбачає випадки додаткового вилучення талону про проходження технічного огляду: порушення вимог щодо їх переобладнання; порушення порядку встановлення і використання спеціальних світлових і звукових сигнальних пристроїв; виявлення технічних несправностей і невідповідності вимогам правил, норм та стандартів, що стосуються забезпечення безпеки дорожнього руху, а також неукомплектованості відповідно до призначення.
Закон доповнено ст. 52-1 «Повноваження Державтоінспекці. Міністерства внутрішніх справ України у сфері забезпечення безпеки дорожнього руху». Серед усіх інших повноважень ДАІ наголошується на низці контрольних функцій:

Владимир ТРОФИМЕНКО отримати повну версію статті