ДЕКІЛЬКА СЛІВ ПРО ЗМІНИ ДО ПРАВИЛ ВЕДЕННЯ НОТАРІАЛЬНОГО ДІЛОВОДСТВА

ОЛЕНА ЧУЄВА,
приватний нотаріус Харківського міського нотаріального округу, член
кваліфікаційної комісії нотаріату Головного управління юстиції у Харківській області,
член Методичної ради нотаріусів Харківської області
ДЕКІЛЬКА СЛІВ ПРО ЗМІНИ ДО ПРАВИЛ ВЕДЕННЯ НОТАРІАЛЬНОГО ДІЛОВОДСТВА
1 січня 2010 року набрав чинності Наказ Міністерства юстиції України від 16.11.2009 р. № 2151/5, яким запроваджено чергові зміни до правил ведення нотаріального діловодства. Указаний нормативний акт було прийнято з метою вдосконалення порядку вчинення нотаріальних дій нотаріусами України. Він установив нові форми книг та журналів, що використовуються в роботі нотаріуса, а також затвердив нові форми посвідчувальних написів та свідоцтв.
Слід звернути увагу колег, що згідно з п. 4 цього Наказу в разі наявності в державній нотаріальній конторі, державному нотаріальному архіві, у приватного нотаріуса залишків книг та журналів раніше встановлених форм, неможливості виготовлення та забезпечення книгами та журналами відповідно до форм, установлених новою редакцією додатків 6, 10, 11, 12, 14, 18 та додатками 30–41, допускається використання наявних книг та журналів за умови внесення до них змін відповідно до вимог цього Наказу та проставлення відбитка печатки і підпису завідувача державної нотаріальної контори, державного нотаріального архіву, приватного нотаріуса.
Прогресивним є те, що Правила нотаріального діловодства доповнені підпунктом 5.5.6, згідно з яким у разі відсутності в додатку 7 необхідних посвідчувальних написів чи свідоцтв, які б відповідали вчинюваній нотаріальній дії, нотаріус може застосовувати ту з форм, яка найбільше відповідає цій нотаріальній дії, із застосуванням окремих елементів інших посвідчувальних написів та свідоцтв. Пунктом 24 Інструкції про порядок вчинення нотаріальних дій нотаріусами України (далі — Інструкція) встановлено, що Правилами ведення нотаріального діловодства затверджуються лише форми посвідчувальних написів та свідоцтв, що видаються нотаріусами. Відповідно стає зрозумілим зникнення з вищезазначеного додатка 7 затвердженої форми виконавчого напису. Стаття 89 Закону України «Про нотаріат» та п. 287 Інструкції встановлюють відомості, що обов’язково повинні міститися у виконавчому написі. Таким чином, вчиняючи таку нотаріальну дію, нотаріус повинен перевірити, щоб складений ним виконавчий напис містив усі необхідні данні. До того ж, ні Законом України «Про нотаріат», ні Інструкцією не встановлено, що форма виконавчого напису повинна бути затверджена Міністерством юстиції.
Не зовсім зрозуміло, чому з вищезазначеного додатка 7 до Правил ведення нотаріального діловодства зникли затверджені форми актів про протест векселів, адже п. 299 Інструкції передбачено, що в разі відмови платника (доміциліанта) оплатити або акцептувати вексель або якщо він не з’явився до нотаріуса, нотаріус складає акт про протест про неоплату або неакцепт за встановленою формою.
Але, у свою чергу, незважаючи на те, що ні Законом України «Про нотаріат» (ст. 95), ні Інструкцією (п. 307) не встановлено вимогу до затвердження форми акта про морський протест, форма зазначеного акта затверджена і міститься в додатку 7 за № 80.
Слід також звернути увагу нотаріусів на те, що кожний посвідчувальний напис у додатку 7 починається із зазначення місця вчинення нотаріальної дії: «Місто (селище, район, область (Автономна Республіка Крим))» та назви держави: «Україна». Таким чином, зовсім логічним є скасування затверджених форм посвідчувальних написів для документів, призначених для дії за кордоном. До речі,

Олена Чуєва отримати повну версію статті