АСПЕКТИ РЕФОРМУВАННЯ СПІВПРАЦІ НОТАРІУСІВ ТА ДЕРЖАВНОГО ПІДПРИЄМСТВА «ІНФОРМАЦІЙНИЙ ЦЕНТР» МІНІСТЕРСТВА ЮСТИЦІЇ УКРАЇНИ

ОЛЕНА САМОЩЕНКО,
приватний нотаріус Харківського міського нотаріального округу
АСПЕКТИ РЕФОРМУВАННЯ СПІВПРАЦІ НОТАРІУСІВ ТА ДЕРЖАВНОГО ПІДПРИЄМСТВА «ІНФОРМАЦІЙНИЙ ЦЕНТР» МІНІСТЕРСТВА ЮСТИЦІЇ УКРАЇНИ
Проблеми стосунків нотаріусів та державного підприємства «Інформаційний центр» Міністерства юстиції України, наше ставлення до цього ні для кого не є таємницею.
Для реформування співпраці з державним підприємством «Інформаційний центр» Міністерства юстиції України (далі — Інформцентр) треба встановити найважливіші моменти, а саме законність діяльності Інформцентру, збереження нотаріальної таємниці та вартість послуг за користування реєстрами.
Державне підприємство «Інформаційний центр» Міністерства юстиції України було засноване Міністерством юстиції України в 1997 році. Постановою Кабінету Міністрів від 14.07.1999 р. № 1272 державне підприємство «Інформаційний центр» Міністерства юстиції визначено адміністратором реєстрів, створення та забезпечення функціонування яких належить до компетенції Міністерства юстиції.
Сьогодні нотаріус в обов‘язковому порядку зобов‘язаний користуватися сьома реєстрами:
Єдиним реєстром спеціальних бланків нотаріальних документів;
Єдиним реєстром заборон відчуження об’єктів нерухомого майна;
Спадковим реєстром;
Єдиним реєстром довіреностей;
Державним реєстром іпотек;
Державним реєстром правочинів;
Державним реєстром обтяжень рухомого майна.
За користування реєстрами встановлено плату. Яка вона є зараз — усі нотарі знають. Ми хотіли б звернути увагу на те, як саме формувалися та змінювалися тарифи Інформцентру.
6 травня 1998 року Наказом Мін`юсту № 21/5 було затверджено Положення про Єдиний реєстр доручень. Відповідно до Наказу від 29.05. 1999 р. № 29/5 та від 31.08.1999 р. № 52/5 обов‘язковій реєстрації підлягали Доручення на право користування та розпорядження майном, у тому числі транспортними засобами, а також було встановлено тариф за реєстрацію однієї довіреності в Єдиному реєстрі доручень, посвідчених у нотаріальному порядку, у розмірі однієї четвертої неоподаткованого мінімуму доходів громадян, з урахуванням ПДВ, з яких зараховувалось:
70 відсотків — на рахунок Адміністратора;
30 відсотків — на рахунок державних нотаріальних контор або приватних нотаріусів з метою покриття витрат, пов’язаних з реєстрацією доручень.
При цьому плата за реєстрацію доручень у Єдиному реєстрі доручень передбачалася в Тарифах за надання додаткових послуг правового та технічного характеру. Тобто реєстрація однієї довіреності коштувала 4 гривні 25 копійок, з яких 30 % залишалось у державній нотаріальній конторі або приватного нотаріуса з метою покриття витрат.
Таким же чином установлювалися тарифи за користування Єдиним реєстром для реєстрації заборон відчуження об’єктів нерухомого майна, який було запроваджено Наказом Міністерства юстиції України від 27.05.1997 р. № 41/5:
«Установити тариф за виготовлення довідки про відсутність або наявність заборони відчуження об’єктів нерухомого майна в розмірі двох неоподаткованих мінімумів доходів громадян, з урахуванням ПДВ, тобто 34 гривні.
5. Установити, що кошти, які надходять від виготовлення довідок, розподіляються в такому співвідношенні:
– 75 відсотків з кожної довідки — на рахунок Адміністратора;
– 25 відсотків з кожної довідки — на рахунок Реєстратора (Користувача), тобто в державній нотаріальній конторі або приватного нотаріуса з метою покриття витрат».
У 2004 році було запроваджено державні реєстри іпотек, правочинів, заборон рухомого майна. Саме з цього часу починається перетворення нотаріуса з користувача в безоплатного, а згодом і безправного реєстратора інформаційної системи Міністерства юстиції України. Покриття витрат державній нотаріальній конторі або приватному нотаріусу цими наказами не передбачалось.
Наказом Міністерства юстиції України від 18.08.2004 р. № 85/5 установлено тарифи:
за видачу одного витягу про наявність/відсутність заборони та арешту нерухомого майна з Єдиного реєстру заборон відчуження об’єктів нерухомого майна в розмірі тридцяти чотирьох гривень з урахуванням ПДВ;
за видачу одного витягу про наявність/відсутність арештів нерухомого майна — у розмірі тридцяти чотирьох гривень з урахуванням ПДВ. Про відшкодування затрат нотаріусів мова вже також не іде.
Починаючи с 2007 року плата за користування реєстрами суттєво зростає, установлюються тарифи за користування реєстрами, яких раніше не було, стають платними будь-яки послуги Інформцентру.
Наказом від 28.12.2006 р. № 111/5 з метою підвищення рівня захисту майнових прав юридичних та фізичних осіб установлюються нові тарифи:
за реєстрацію однієї довіреності (у тому числі дубліката довіреності) в Єдиному реєстрі довіреностей з видачею про це витягу — у розмірі 25,00 грн. з урахуванням ПДВ;
Крім того, уносяться зміни до Інструкції про вчинення нотаріальних дій, згідно з якими посвідчені нотаріусами довіреності, а також довіреності, видані в порядку передоручення, припинення їх дії, підлягають обов’язковій реєстрації в Єдиному реєстрі довіреностей у порядку, установленому Положенням про Єдиний реєстр довіреностей.
Таким чином, одним розчерком збільшено витрати громадян більше ніж у п‘ять разів за реєстрацію довіреностей на розпорядження та користування майном, також громадяни мають платити за реєстрацію довіреностей, які раніше не підлягали реєстрації та ніколи не перевірятимуться за даними цього реєстру.
Установлюється новий тариф за перевірку справжності спеціального бланка нотаріальних документів за даними Єдиного реєстру спеціальних бланків нотаріальних документів у розмірі 0,60 грн. з урахуванням ПДВ, які спрямовуються на забезпечення функціонування та розвиток реєстру. При цьому витрати, пов’язані зі створенням та веденням Єдиного реєстру спеціальних бланків нотаріальних документів, передбачаються в калькуляції собівартості бланків і відшкодовуються державному підприємству «Інформаційний центр» дочірнім підприємством «Інформаційно-видавничий центр українського нотаріату» відповідно до договору, що укладається між ними. Виходить, що нотаріус сплачує двічі: оплачує вартість нотаріальних бланків та сплачує за перевірку цих же самих бланків.
Наказом Міністерства юстиції України від 20.06.2007 р. № 411/ 5 «Про затвердження Змін до Граничної чисельності приватних нотаріусів у нотаріальних округах» фактично було скасовано квоти.
А вже 9 липня 2007 року (Наказ № 473/5) та
8 серпня 2007 року (Наказ № 603/5) установлюються нові обов‘язкові платежі: за послуги (разові) Інформцентру з організації доступу до єдиних та державних реєстрів — 1300,0 грн. з урахуванням ПДВ; за послуги Інформцентру з навчання одного користувача/реєстратора роботі з Реєстрами (Реєстром) — у розмірі 420,0 грн. з урахуванням ПДВ за одну фізичну особу.
«Нотаріуси, які не пройшли навчання щодо роботи з єдиними та державними реєстрами, адміністратором яких є Інформцентр, отримують доступ до інформаційної мережі Міністерства юстиції України після проходження навчання щодо роботи з єдиними та державними реєстрами, адміністратором яких є Інформцентр;
нотаріуси повинні пройти навчання щодо роботи з єдиними та державними реєстрами (реєстром), адміністратором яких є Інформцентр, у разі суттєвих змін (модернізації) у програмному забезпеченні реєстру або впровадження нового реєстру.
З метою оволодіння практичними навичками роботи з вищезазначеними реєстрами стажист має пройти навчання в державному підприємстві «Інформаційний центр» Міністерства юстиції України або його філіях».
Ти можеш мати вищу юридичну освіту, досвід роботи, Свідоцтво про право на заняття нотаріальною діяльністю, але нотаріусом ти можеш працювати, тільки сплативши чималі гроші Інформцентру. Ми всі знаємо, як збільшилася кількість нотаріусів в округах, скільки зараз стажистів. Усе дуже легко порахувати. Кажуть, що не можна рахувати чужі гроші, тож порахуємо свої.
За 2007 рік у середньому кожен нотаріус залежно від регіону сплатив на користь Інформцентру більше на суму від 3000 грн. до 10000 грн., ніж у 2006 році. Це додатково від 12 до 40 млн грн. просто з «повітря». При цьому загальна кількість учинених нотаріальних дій не тільки не збільшилася, а навіть скоротилась.
Усе це, звичайно, призвело до збільшення собівартості нотаріальних дій, а як наслідок — до збільшення витрат громадян за вчинені нотаріальні дії.
Для порівняння: база даних МВС втрачених паспортів — це офіційна база даних МВС, куди з 1991 року заноситься вся інформація щодо втрачених паспортів. Вартість послуг з користування: ціна 1 запиту становить 6 грн. з ПДВ; підключення — безкоштовно; отримання логіну і паролю — безкоштовно; підтримка роботи з користувачем та надання консультаційних послуг — безкоштовно. І ніхто не вимагає плати за внесення інформації до цього реєстру.
Нотаріуси неодноразово зверталися до Міністерства юстиції з пропозиціями щодо зниження вартості послуг за користування реєстрами. Наприклад, об‘єднати в один реєстр усі реєстри, які містять заборони, відмінити плату за реєстрацію довіреностей, не пов‘язаних з користуванням та розпорядженням майном або хоча б довіреностей на отримання компенсаційних виплат Ощадного банку СРСР. Але жодного разу нотаріуси не були почуті.
На початку грудня 2008 року всі нотаріуси отримали лист від 28.11.2008 р., в якому пропонувалось підписати договір про інформаційно-технічні послуги до 20 грудня 2008 року під загрозою в разі ненадходження підписаного нотаріусом договору припинити доступ до реєстрів з 1 січня 2009 року.
У своєму відкритому листі Генеральний директор В. Б. Добжанський запевняє: «Механізм реалізації підприємством своїх безпосередніх функцій обумовлює два можливі шляхи забезпечення роботи нотаріусів з електронними базами даних, на їх розсуд, шляхом:
– укладення договору для організації безпосереднього доступу нотаріусів до реєстрів;
– звернення за отриманням інформації/ реєстрацією відомостей до інших реєстраторів, які мають безпосередній доступ до електронних систем. Таким чином, відсутність у нотаріуса укладеного з адміністратором реєстрів договору та відповідно доступу до Єдиних та Державних реєстрів не позбавляє нотаріусів можливості вчиняти нотаріальні дії, перелік яких встановлений Законом України «Про нотаріат» із використанням Єдиних та Державних реєстрів інформаційної мережі Мін’юсту».
Але відповідно до Наказу «Про здійснення заходів щодо захисту нотаріально оформлюваних документів» від 29.06.1999 р. № 36/5 у редакції від 11.03.2008 р. № 360/55 «Унесення до Єдиного реєстру відомостей про витрачання бланків здійснюється Реєстраторами (нотаріусами) Єдиного реєстру в день витрачання бланка та в суворій послідовності відповідно до порядкових номерів. Перевірка справжності бланків здійснюється нотаріусом шляхом безпосереднього доступу до Єдиного реєстру. Пункт 6.3, згідно з яким нотаріуси, які не мають власних систем доступу до Єдиного реєстру, здійснюють перевірку справжності бланка шляхом звернення до Реєстратора, цим Наказом виключено. Цим же Наказом передбачено, що за несвоєчасне внесення або невнесення відомостей про витрачання бланків або недійсні бланки, втрату або викрадення бланків, що сталося з вини нотаріуса, відповідне головне управління юстиції на підставі повідомлення Адміністратора Єдиного реєстру зупиняє діяльність приватного нотаріуса або притягує до дисциплінарної відповідальності державного нотаріуса.
Оскільки вчинення багатьох нотаріальних дій неможливе без використання інформації з Державних та Єдиних реєстрів, надання нотаріусам можливості використання такої інформації є не послугою, а умовою діяльності нотаріату, що обумовлює необхідність урегулювання цього питання законом, а не договором.
Хочеться нагадати пану Добжанському, що вчинення нотаріальних дій є обов’язком, а не особистим привілеєм нотаріусів, тому позбавлення нотаріусів можливості вчиняти нотаріальні дії, які потребують використання інформації з державних та єдиних реєстрів, є перешкоджанням у здійсненні нотаріальної діяльності, а це прямо заборонено ст. 81 ЗУ «Про нотаріат».
Таким чином, нотаріус, який не уклав договір на умовах Інформцентру, позбавляється останнім права на працю, що жодним чином не відповідає ст. 43 Конституції України «Кожен має право на працю, що включає можливість заробляти собі на життя працею, яку він вільно обирає або на яку вільно погоджується».
Дуже показовим з цього питання є рішення Верховного суду України від 25.12.2008 р. за позовом приватного нотаріуса до державного підприємства «Інформаційний центр» «Про неналежне виконання умов договору, стягнення матеріальної та моральної шкоди», за яким стягнуто з Інформаційного центру Міністерства юстиції України на користь приватного нотаріуса відшкодування матеріальної шкоди в розмірі 303 037 грн. До речі, це рішення, яке набрало чинності, керівництвом Інформцентру ігнорується, гроші нотаріусу не виплачено до теперішнього часу.
Як відомо, з настанням економічної кризи обсяг нотаріальних дій суттєво зменшився, відповідно зменшилися і грошові надходження до Інформцентру. Було б доцільно, якби державне підприємство «Інформаційний центр» зробило б хоч які кроки для зменшення собівартості своїх послуг. Наприклад, відповідно до Наказу «Про запровадження спеціальних бланків документів реєстрів інформаційної системи Міністерства юстиції України» всі довідки та витяги виготовляють на спеціальних бланках, навіть ті, що залишаються на зберіганні в архіві державної нотаріальної контори або приватного нотаріуса. Витрачається їх дуже велика кількість. Якби документи з єдиних та державних реєстрів за аналогією з порядком витрачання спеціальних бланках нотаріальних документів друкувалися на бланках тільки ті, що не залишаються в нотаріуса, це зекономило б чимало грошей на їх виготовлення та доставку.
Але це питання Інформцентром було вирішено вже звичним шляхом — тарифи знову збільшено:
за реєстрацію однієї довіреності (у тому числі дубліката довіреності) в Єдиному реєстрі довіреностей з видачею про це витягу — тридцять чотири гривні з урахуванням ПДВ;
за видачу одного витягу про наявність/відсутність заборони та арешту нерухомого майна з Єдиного реєстру заборон відчуження об’єктів нерухомого майна — в розмірі п’ятдесяти однієї гривні з урахуванням ПДВ;
за видачу одного витягу про наявність/відсутність арештів нерухомого майна з Єдиного реєстру заборон відчуження об’єктів нерухомого майна — в розмірі сімдесяти двох гривень двадцяти п’яти копійок з урахуванням ПДВ;
за внесення до Спадкового реєстру одного реєстраційного запису про посвідчення, зміну або дублікат заповіту з видачею про це витягу — у розмірі сорока шести гривень сімдесяти п’яти копійок з урахуванням ПДВ;
за внесення до Спадкового реєстру одного реєстраційного запису про посвідчення або дублікат спадкового договору, свідоцтво або дублікат свідоцтва про право на спадщину з видачею про це витягу — у розмірі тридцяти чотирьох гривень з урахуванням ПДВ;
за перевірку справжності спеціального бланка нотаріальних документів за даними Єдиного реєстру спеціальних бланків нотаріальних документів — у розмірі однієї гривні з урахуванням ПДВ.
Останнім часом у ЗМІ з’являється багато статей стосовно черги в нотаріальній конторі, вартості нотаріальних послуг. Але чомусь ніхто не порахував, скільки часу витрачає нотаріус на запис у реєстр, на виготовлення купи ксерокопій документів, на отримання витягів, перевірок, реєстрації, виконуючи вимоги останніх наказів Мін’юсту. Більшість державних контор не обладнані сучасною технікою, що також впливає на час, необхідний для вчинення нотаріальної дії. Саме за що та в яких сумах сплачує громадянин? Склалася парадоксальна ситуація: при оформленні спадщини більше ніж 2/3 коштів, які витрачає громадянин за оформлення спадщини, — це плата Інформцентру!
Постановою Кабінету Міністрів від 14.07.1999 р. № 1272 «Про державне підприємство «Інформаційний центр» Міністерства юстиції України» встановлено, що тарифи за внесення до реєстрів і надання відповідної інформації з реєстрів, за користування цією інформацією та інші послуги, які надаються адміністратором реєстрів фізичним і юридичним особам, визначає Міністерство юстиції України.
Пропонуємо звернутися до Міністерства юстиції України від імені з‘їзду з проханням:
1. Провести всебічну перевірку законності та обґрунтованості встановлених тарифів, ужити всіх заходів щодо їх зменшення, для чого створити робочу групу, до складу якої включити не тільки працівників Мін’юсту та Інформцентру, а також Державного комітету з питань регуляторної політики та підприємництва, Антимонопольного комітету та діючих нотаріусів.
2. Унести зміни до таких нормативних документів Міністерства юстиції України з питань регулювання нотаріальної діяльності:
1) Наказу Міністерства юстиції України «Про затвердження Порядку перевірки організації нотаріальної діяльності державних і приватних нотаріусів та виконання ними правил нотаріального діловодства» від 24.12.2008 р. № 2260/ 5, виключивши з п. 2.1 Наказу положення про залучення до перевірок нотаріусів працівників державного підприємства «Інформаційний центр» Міністерства юстиції України;
2) Наказу Міністерства юстиції України «Про внесення змін до Положення про Єдиний реєстр довіреностей» від 12.05.2009 р. № 826/5, виключивши з п.1.2 Наказу слова «довірителя та його представників (для фізичних осіб: прізвище, ім’я та по батькові (за наявності); ідентифікаційний номер у Державному реєстрі фізичних осіб — платників податків та інших обов’язкових платежів (для представників — за наявності) або причина його відсутності)»;
3) Наказу Міністерства юстиції України «Про внесення змін до деяких нормативно-правових актів Міністерства юстиції України» від 28.12.2006 р. № 110/5 у частині внесення змін до Положення про порядок постачання, зберігання, обліку та звітності витрачання спеціальних бланків нотаріальних документів, виклавши пункти 5.3, 6.1 в такій редакції:
«5.3. Унесення до Єдиного реєстру відомостей про витрачання бланків здійснюється Реєстраторами Єдиного реєстру в протягом семи днів з дня витрачання бланка.»;
«6.1. Обов’язковій перевірці підлягає кожний бланк, на якому викладено текст документа, що подається нотаріусу для вчинення нотаріальних дій, окрім тих бланків, що отримані нотаріусом на своє ім‘я від ДП «Інформаційно-видавничий центр українського нотаріату.»;
Доповнити Положення п. 6.3:
«6.3. Нотаріуси, які не мають власних систем доступу до Єдиного реєстру або не можуть отримати доступу до реєстру через технічні недоліки (поломка комп’ютера, відсутність зв’язку з реєстратором, інтернет-зв’язку, збої енергопостачання тощо), здійснюють перевірку справжності бланка шляхом звернення до адміністратора Єдиного реєстру.»;
Пункт 5.7 Положення виключити.
Переглянути п. 5.9 на відповідність до вимог ст. 29–1 Закону України «Про нотаріат»;
4) Наказу Міністерства юстиції України «Про затвердження тарифів за надання послуг з користування реєстрами» від 25.12.2008 р. № 2265/5, виклавши п. 3 Наказу в такій редакції:
«3. Установити, що перевірка справжності спеціального бланка нотаріальних документів за даними Єдиного реєстру спеціальних бланків нотаріальних документів при вчиненні нотаріусом нотаріальної дії здійснюється безкоштовно.»;
5) Наказу Міністерства юстиції України «Про затвердження Інструкції про порядок вчинення нотаріальних дій нотаріусами України» від 03.03.2004 р. № 20/5, виклавши:
а) п. 22–1 Інструкції в такій редакції:
«22–1. Нотаріус перевіряє справжність кожного аркуша документа, який викладений на спеціальних бланках нотаріальних документів та подається для вчинення нотаріальних дій, окрім тих, що отримані ним від ДП «Інформаційно-видавничий центр українського нотаріату», за допомогою Єдиного реєстру спеціальних бланків нотаріальних документів у порядку, передбаченому Положенням про порядок постачання, зберігання, обліку та звітності витрачання спеціальних бланків нотаріальних документів. На примірнику документа або його копії, що залишається у справах державної нотаріальної контори чи в приватного нотаріуса, робиться відмітка про перевірку справжності спеціального бланка нотаріального документа за даними Єдиного реєстру спеціальних бланків нотаріальних документів з обов’язковим зазначенням часу, дати та ідентифікаційного номера перевірки.»;
б) п.146 Інструкції в такій редакції:
«146. Представництво, яке ґрунтується на договорі, може здійснюватися за довіреністю.
Нотаріуси посвідчують довіреності, складені від імені однієї або кількох фізичних осіб або юридичних осіб, на ім’я однієї або кількох осіб з чітко визначеними юридичними діями, які належить учинити представникові. Довіреність на право управління та розпорядження нерухомим майном, розпорядження транспортними засобами, на представництво інтересів в органах нотаріату, установах банків, та її скасування підлягають обов’язковій реєстрації в Єдиному реєстрі довіреностей відповідно до вимог Положення про Єдиний реєстр довіреностей.»;
в) п.155 Інструкції в такій редакції:
«155. Посвідчені нотаріусами довіреності на право управління та розпорядження нерухомим майном, розпорядження транспортними засобами, на представництво інтересів в органах нотаріату, установах банків, а також довіреності, видані в порядку передоручення по таких довіреностях, припинення їх дії, підлягають обов’язковій реєстрації в Єдиному реєстрі довіреностей у порядку, установленому Положенням про Єдиний реєстр довіреностей.»;
6) Наказу Міністерства юстиції України «Про запровадження Єдиного реєстру довіреностей та внесення змін і доповнень до деяких нормативно-правових актів Міністерства юстиції України» від 28.12.2006 р. № 111/5, виклавши п. 2.1 Положення «Про Єдиний реєстр довіреностей» в такій редакції:
«2.1. Обов’язковій реєстрації у Єдиному реєстрі підлягають довіреності на право управління та розпорядження нерухомим майном та транспортними засобами (у тому числі їх дублікати), на представництво інтересів в органах нотаріату, установах банків, посвідчені в нотаріальному порядку та довіреності на право розпорядження майном, посвідчені посадовими особами виконавчих комітетів сільських, селищних, міських Рад депутатів, а також відомості про припинення їх дії.»;
7) пункт 1.2 Положення про порядок постачання, зберігання, обліку та звітності витрачання спеціальних бланків та захисних знаків нотаріальних документів, затвердженого Наказом Міністерства юстиції України від 29.06.1999 р. № 36/5, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 05.07.1999 р. за № 437/3730 (із змінами та доповненнями), викласти в такій редакції:
«1.2. Бланки є складовою документарного забезпечення нотаріального процесу. Бланки можуть бути використані нотаріусами при вчиненні нотаріальних дій, а також для виготовлення документів реєстрів інформаційної системи Міністерства юстиції України. При отримані витягів з державних та єдиних реєстрів нотаріусами не використовуються спеціальні бланки документів реєстрів інформаційної системи Міністерства юстиції України у разі, якщо такий витяг залишається в архіві державної нотаріальної контори, державного нотаріального архіву, приватного нотаріуса.»;
8) Наказу Міністерства юстиції України від 09.12.2008 р. № 1171/15862 «Про печатку нотаріуса», установивши зміст опису печатки нотаріуса відповідно до Наказу Міністерства юстиції України від 25.01.1999 р. № 5/5 «Про запровадження гербових печаток приватних нотаріусів».
3. Видати Наказ про внесення змін до:
– Наказу Міністерства юстиції України «Про запровадження спеціальних бланків документів реєстрів інформаційної системи Міністерства юстиції України» від 26.06.2000 р. № 494/7;
– Положення про Єдиний реєстр довіреностей, затвердженого Наказом Міністерства юстиції України від 28.12.2006 р. № 111/5, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 28.12.2006 р. за № 1378/13252;
– Положення про Єдиний реєстр заборон відчуження об’єктів нерухомого майна, затвердженого Наказом Міністерства юстиції України від 09.06.1999 р. № 31/5;
– Інструкції про ведення Державного реєстру правочинів, затвердженої Наказом Міністерства юстиції України від 18.08.2004 р. № 86/5;
– Положення про Спадковий реєстр, затвердженого Наказом Міністерства юстиції України від 17.10.2000 р. № 51/5,
згідно з якими при отримані витягів з Державних та Єдиних реєстрів нотаріусами не використовуються спеціальні бланки документів реєстрів інформаційної системи Міністерства юстиції України у разі, якщо такий витяг залишається в архіві державної нотаріальної контори, державного нотаріального архіву, приватного нотаріуса.
4. Також пропоную звернутися до Міністерства юстиції України з проханням:
– заборонити державному підприємству «Інформаційний центр» Міністерства юстиції України стягувати плату, пов’язану з придбанням, впровадженням та обслуговуванням електронного цифрового підпису, оскільки п. 2 Наказу Міністерства юстиції України «Про впровадження електронного цифрового підпису» від 08.05.2007 р. № 239/5 передбачає, що це здійснюється за рахунок коштів, отриманих державним підприємством «Інформаційний центр» Міністерства юстиції України за послуги адміністрування Єдиних та Державних реєстрів;
– вирішити питання щодо надання доступу нотаріусам (як користувачам) за їх бажанням до: Електронного реєстру паспортів; Реєстру земель; Реєстру прав власності на нерухоме майно; Державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб підприємців; Державного реєстру актів цивільного стану громадян;
– за підсумками обговорення на з’їзді нотаріусів та науково-практичному форумі «Стратегія реформування нотаріату України та вдосконалення законодавства про нотаріат» звернутися до Міністерства юстиції з проханням створити робочу групу з підготовки концепції розвитку нотаріату України з подальшим її затвердженням колегією Міністерства юстиції України;
– звернутися до Міністерства внутрішніх справ України про впорядкування системи видачі паспортів та належного виконання ступеня їх захисту з метою боротьби з шахрайськими діями, зменшенням криміногенної складової та захисту конституційних прав громадян України.
Унесення запропонованих змін дозволить значно скоротити витрати, що впливають на вартість нотаріальних послуг та усуне колізії нормативних документів щодо збереження нотаріальної таємниці.

Олена Самощенко отримати повну версію статті