АНАЛІЗ ТА ПРАКТИКА ЗАСТОСУВАННЯ ОСТАННІХ ЗМІН ЗАКОНОДАВСТВА У СФЕРІ ДЕРЖАВНОЇ РЕЄСТРАЦІЇ ПРАВ. АЛГОРИТМИ ДІЙ (за матеріалами семінарів Київ 15.05.2015 – Львів 16.05.2015)

І. АДМІНІСТРАТИВНИЙ ЗБІР ТА ПЛАТА ЗА ОТРИМАННЯ ІНФОРМАЦІЇ

1. Адміністративний збір

5 квітня 2015 року набув чинності Закон України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо спрощення умов ведення бізнесу (дерегуляція)» від 12.02.2015 № 191-VIII, яким ст. 29 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» (далі — Закон № 1952) викладено у новій редакції.

Також, 1 травня 2015 року набув чинності Закон України «Про внесення змін до деяких законів України щодо доступу до публічної інформації у формі відкритих даних» від 09.04.2015 № 319-VIII, яким також внесено зміни у зазначену вище норму.

Отже, на цей час замість державного мита за державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень, сплачується адміністративний збір. При цьому збережене правило, що від адмінзбору звільняються фізичні та юридичні особи під час проведення державної реєстрації прав, які виникли та зареєстровані до 01.01.2013.

Також від сплати адмінзбору за державну реєстрацію прав та їх обтяжень звільняються:

органи державної влади та органи місцевого самоврядування;

громадяни, віднесені до першої та другої категорій постраждалих внаслідок Чорнобильської катастрофи;

громадяни, віднесені до третьої категорії постраждалих внаслідок Чорнобильської катастрофи, — які постійно проживають до відселення чи самостійного переселення або постійно працюють на території зон відчуження, безумовного (обов’язкового) і гарантованого добровільного відселення, за умови, що вони станом на 1 січня 1993 року прожили або відпрацювали у зоні безумовного (обов’язкового) відселення не менше двох років, а у зоні гарантованого добровільного відселення — не менше трьох років;

громадяни, віднесені до категорії 4 потерпілих внаслідок Чорнобильської катастрофи, які постійно працюють і проживають або постійно проживають на території зони посиленого радіоекологічного контролю, за умови, що станом на 1 січня 1993 року вони прожили або відпрацювали в цій зоні не менше чотирьох років;

інваліди Великої Вітчизняної війни та сім’ї воїнів (партизанів), які загинули чи пропали безвісти, і прирівняні до них у встановленому порядку особи;

інваліди I та II групи;

Національний банк України та його установи, за винятком госпрозрахункових;

Пенсійний фонд України, його підприємства, установи й організації; Фонд України соціального захисту інвалідів і його відділення; органи Фонду загальнообов’язкового державного соціального страхування України на випадок безробіття, Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань України та Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності.

Законодавець підходить диференційовано до визначення ставки адмінзбору, при цьому розмежовує ставку залежно від заявника (фізична або юридична особа), а також площі об’єкта нерухомого майна.

Слід звернути увагу на те, що для фізичних осіб законодавець відокремлює плату за проведення реєстрації прав на земельні ділянки від плати за реєстрацію прав на інші об’єкти нерухомого майна. При цьому при держреєстрації права власності на землю не має значення площа такої земельної ділянки.

Що ж стосується державної реєстрації прав на нерухоме майно, що належить юридичним особам, то тут не має значення, на який об’єкт реєструються права, чи то земельна ділянка, чи то інший об’єкт нерухомого майна. Плата залежить від площі об’єкта.

Це ж правило застосовується і при розрахунку адмінзбору за проведення реєстрації інших речових прав на нерухоме майно, похідних від права власності, за винятком реєстрації права оренди земельної ділянки, за реєстрацію якого встановлена фіксована ставка  незалежно від площі земельної ділянки та суб’єкта цього права.

Аналогічний підхід законодавця і при реєстрації обтяжень та внесенні змін до записів Державного реєстру прав.

Вартість адміністративного збору розраховується від мінімальної заробітної плати, встановленої на 1 січня календарного року, в якому провадиться реєстрація. Отже, ставка адмінзбору є незмінною протягом календарного року.

Розрахунок розміру адміністративного збору на 2015 рік

Адміністративний збір за державну реєстрацію прав на 2015 рік справляється відповідно до вимог ч. 1 ст. 29 Закону № 1952 (мінімальна заробітна плата на 1 січня 2015 року — 1218 грн.).

За державну реєстрацію прав справляється адміністративний збір у такому розмірі:

за державну реєстрацію права власності на нерухоме майно:

для фізичних осіб:

щодо розташованих на земельних ділянках об’єктів нерухомого майна:

площею до 100 квадратних метрів — 85,26 грн.;

площею до 200 квадратних метрів — 121,80 грн.;

площею більше 200 квадратних мет­рів — 243,60 грн.;

щодо земельних ділянок — 121,80 грн.;

для юридичних осіб:

щодо об’єктів нерухомого майна:

площею до 500 квадратних метрів — 365,40 грн.;

площею понад 500 квадратних мет­рів — 730,8 грн.;

площею понад 5000 квадратних мет­рів — 1705,2 грн.;

за державну реєстрацію іншого речового права на нерухоме майно, крім права оренди землі:

для фізичних осіб:

щодо розташованих на земельних ділянках об’єктів нерухомого майна:

площею до 100 квадратних метрів — 21,32 грн.;

площею до 200 квадратних метрів — 30,45 грн.;

площею більше 200 квадратних мет­рів — 60,90 грн.;

щодо земельних ділянок (сервітут, емфітевзіс, суперфіцій) — 30,45 грн.;

для юридичних осіб:

щодо об’єктів нерухомого майна:

площею до 500 квадратних метрів — 91,35 грн.;

площею понад 500 квадратних мет­рів — 182,7 грн.;

площею понад 5000 квадратних метрів — 426,3 грн.;

за державну реєстрацію обтяження права на нерухоме майно — 85,26 грн.;

за державну реєстрацію права оренди земельної ділянки — 73,08 грн.;

за внесення змін до записів Державного реєстру прав, у тому числі виправлення технічної помилки, допущеної з вини заявника, — 48,72 грн.

Олена Чуєва отримати повну версію статті