АНАЛІТИЧНА ЗАПИСКА ЩОДО ВПОРЯДКУВАННЯ ПРОЦЕДУРИ РЕЄСТРАЦІЇ ТА ВІДЧУЖЕННЯ АВТО НА ВТОРИННОМУ РИНКУ ЗА НАСЛІДКАМИ РЕОРГАНІЗАЦІЇ СТРУКТУРИ МРЕВ ДАІ
ГРОМАДСЬКА ОРГАНІЗАЦІЯ
«АСОЦІАЦІЯ НОТАРІУСІВ МІСТА ХАРКОВА ТА ХАРКІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ»
61002, м. Харків, вул. Ольмінського, буд. 6
код ЄДРПОУ 24275948, п/р. 2600800119855 в АТ «РЕГІОНБАНК» у м. Харкові, МФО 351254
(057) 7142790, (057) 7142789
«20» лютого 2015 р. № 5 |
Першому заступнику Міністра внутрішніх справ України |
АНАЛІТИЧНА ЗАПИСКА
ЩОДО ВПОРЯДКУВАННЯ ПРОЦЕДУРИ РЕЄСТРАЦІЇ ТА ВІДЧУЖЕННЯ АВТО НА ВТОРИННОМУ РИНКУ ЗА НАСЛІДКАМИ РЕОРГАНІЗАЦІЇ СТРУКТУРИ МРЕВ ДАІ
У країні в період проведення реформ та боротьби з корупцією у владі здійснюється реформування структури МРЕВ ДАІ. У зв’язку з тим, що на органи ДАІ було покладено функції реєстрації автотранспортних засобів, потрібно на державному рівні врегулювати питання державної реєстрації автомобілів та порядку відчуження авто на вторинному ринку.
Проблема реєстрації та відчуження авто на вторинному ринку має певні чинники, які впливають на економіку держави (перехід права власності, корупційна та кримінальна складова в органах ДАІ).
Зумовлені вони тим, що саме нормативно-правова база реалізації транспортних засобів на вторинному ринку не відповідає вимогам сьогодення.
Продаж транспортних засобів регулюється постановою Кабінету Міністрів від 11.11.2009 № 1200 «Про затвердження Порядку здійснення оптової та роздрібної торгівлі транспортними засобами та їх складовими частинами, що мають ідентифікаційні номери».
Процедура укладання звичайних цивільно-правових договорів, таких як відчуження транспортних засобів, повністю контролюється силовим відомством. А це — нонсенс.
Комісіонери стоять на обліку в Державтоінспекції, нею ж видаються бланки довідок-рахунків, актів прийому-передачі і нею ж здійснюється реєстраційний облік транспортного засобу на ім’я нового власника.
Отже, нібито діє принцип єдиного вікна, а фактично сьогодні ми маємо один із найбільших тіньових ринків — ринок продажу автомобілів, масштаби якого просто вражають: приблизно понад 300 тис. людей, які здійснюють посередницькі послуги, не сплачують податків за свою незаконну діяльність (також десь кожен другий працівник ДАІ надає посередницькі послуги щодо автотранспорту), шалені кошти в іноземній валюті готівкою, які там обертаються складають приблизно 1/10–1/20 частину бюджету держави. Як же вивести із тіні та контролювати цей ринок і ввести його в законне правове поле, де держава могла б контролювати ці продажі, а найголовніше — отримати податки в бюджет, забезпечити безспірність переходу права власності на авто, прибрати корупційну складову, стабілізувати курс іноземних валют та припинити спекуляцію цих валют на чорному ринку.
Можливі шляхи вирішення цього питання
1. Сьогодні найважливіше для держави — стабілізація курсоутворення. Якщо брати до уваги виключно фізичних осіб, то вони використовують валюту (не враховуючи її накопичення) передусім у двох випадках: придбання нерухомості або старих авто. В інших випадках громадяни України розраховуються гривнею.
Нерухомість здебільшого придбавають раз у житті, а авто можуть міняти кожні 2–3 роки, та і на сім’ю може бути і не одне авто.
Можна припустити, що приблизно 10–20% валюти фізичною особою придбавається саме для обороту на ринку старих авто.
Отже, запровадження розрахунків за авто виключно у національній валюті певною мірою зніме ажіотаж на валютному ринку!
Наприклад, у Європі не існує стихійних неконтрольованих автобазарів, «перекупників», неконтрольованої та необмеженої готівки іноземної валюти, яка розгойдує економіку держави та стимулює громадян купувати цю валюту в готівковій формі, сприяє подальшому розвитку чорного ринку, спричиняє неймовірну шкоду банківській системі та іншим сферам життя, адже купівля громадянами іноземної валюти потрібна лише для придбання нерухомості та автомобілів.
Посередники на ринку б/в авто, які сьогодні мають право посвідчувати угоди та виписку довідок рахунків — це корупційні схеми дуже багатьох років, як то заниження реальної вартості авто для ухилення від сплати податків та зборів, надання інформації стороннім особам, тісна корупційна співпраця зі співробітниками МРЕВ, система відкатів, які неможливо було зламати та змінити, адже дуже багато людей у цьому були зацікавленні на найвищому рівні. Та що там говорити: навіть зараз при відчуженні транспортного засобу згоди дружини на відчуження майна, яке перебуває в спільній сумісній власності, як того вимагає ст. 65 Сімейного кодексу України, вони не контролюють.
Сьогодні ми маємо стихійний «чорний» ринок автобазарів часів СРСР, «приватних перекупників», працюють також комісійні автомайданчики з продажу б/в авто, які обов’язково повинні мати статус юридичної особи, спеціальний вид діяльності, власний рахунок в установах банку, щодо яких немає визначених законодавством вимог, як це встановлено щодо європейських автомайданчиків, а саме: виставковий майданчик площею від 0,30 га має що найменш 5–10 зареєстрованих працівників, що дає змогу тільки реальним (а не на папері) підприємствам працювати легально та прозоро. Це надасть можливість фіскальним органам реально контролювати грошові потоки, пов’язані з розрахунками за проданий комісійний товар, як того вимагає нині чинна постанова.
Ці юридичні особи повинні були бути виключними посередниками між продавцем та покупцем, шляхом зарахування коштів на їх офіційний рахунок у національній валюті з подальшим перерахунком на рахунок продавця, що мало б припинити купівлю транспортних засобів за іноземну валюту, юридичні особи повинні сплачували податки за комісію, надавати звіти про всі операції з продажу авто та виступати податковими агентами із перевіркою сплати податків та зборів.
2. Друга проблема — це втрата з бюджету податків від діяльності нелегальних «перекупів» на ринку б/в авто, яка вибудована на такому юридичному інструментарії, як так звана «генеральна довіреність» на один об’єкт (автомобіль).
Цю проблему можливо вирішити двома шляхами:
а) ліквідувати «генеральну довіреність» на один об’єкт (автомобіль) шляхом дорівнення наслідків від її видачі до наслідків відчуження авто, інакше кажучи — здійснювати оподаткування
або
б) ліквідувати «генеральну довіреність» на один об’єкт (автомобіль) та можливість її передоручення шляхом внесення відповідних змін до Цивільного кодексу України.
Звісно, що в обох випадках ці обмеження не повинні стосуватися дітей, батьків та подружжя, а також тих дій, які були вчинені до набрання чинності новими правилами гри на вторинному ринку авто.
Впровадження податку на отримання так званої «генеральної довіреності» на один об’єкт (автомобіль) прибере будь-яку бізнесову зацікавленість для отримання нелегального доходу для так званих «перекупів». При цьому слід враховувати, що ліквідація «генеральної довіреності» не позбавляє права на експлуатацію транспортного засобу, оскільки за чинним законодавством його експлуатація можлива за наявності свідоцтва про реєстрацію транспортного засобу.
У підсумку бюджет отримає податки. Потрібно стимулювати людей переоформлювати автомобілі законним способом шляхом здешевлення бюрократичної складової та посилення відповідальності саме власника, а не користувача автомобіля.
3. Не є таємницею, що велика корупційна складова на базі вторинного ринку авто вибудована в рядах діючого ДАІ — це і база викрадених авто, і база арештованих авто тощо.
Після ліквідації органів ДАІ значна частина працюючих там автоматично переходять «на роботу» перекупництва. Знову ми не отримаємо надходження до бюджету, та й надалі будемо робити вигляд, що у нас цієї проблеми не існує. Якщо зараз цього не зробити, ми цього не зробимо ніколи. Тому на базі реєстру обтяження рухомого майна, до якого мають доступ нотаріуси, потрібно побудувати нову схему перевірки автомобілів.
4. У ДАІ є електронна база транспортних засобів і до неї має бути відкритий доступ.
Наявність Державного реєстру речових прав спонукає на його прикладі до створення аналога на його базі.
Простота та публічність напрацьованих механізмів щодо нерухомого майна доводить необхідність та реальність використання подібних інструментів щодо авто.
Знову ж таки, вирішальним буде те, що цей захід не потребуватиме додаткових витрат бюджету — буде використане вже існуюче технічне забезпечення, і з цим будуть працювати вже наявні досвідчені фахівці-нотаріуси.
5. З метою захисту прав власника, забезпечення контролю та наповнення бюджету, отримання податків, забезпечення безспірності, кваліфікованого правового супроводу та одночасної реєстрації права власності доцільно задіяти систему нотаріальних органів.
Нотаріус сам організовує свою роботу, має спеціальні знання та досвід, корупція в його роботі повністю відсутня (адже послуги оплачуються за домовленістю сторін), має робоче місце, найманих працівників, оргтехніку та ін.
Приватний нотаріус забезпечує себе самостійно і не потребує бюджетних відрахувань на своє утримання, відповідальність приватного нотаріуса застрахована, також він відповідає своїм майном, репутацією (адже конкуренція дуже велика).
Передання нотаріусам виключного права посвідчувати правочини щодо відчуження транспортних засобів, реєструвати право власності у відповідному реєстрі звільнить державний орган від багатьох проблем та корупції, які існували до цього, в тому числі і відповідальності у разі заподіяння суб’єктам шкоди.
Адже досвід та професіоналізм нотаріуса вже довів свою ефективність на прикладі ліквідації систем БТІ та передання нотаріусам права реєструвати право власності на нерухоме майно.
За великим рахунком, відчуження нерухомості та його реєстрація за своєю правовою основою майже нічим не відрізняється від відчуження транспортного засобу та переходу права власності на нього, бо транспортний засіб — таке саме майно, тільки рухоме. Для цього нотаріусів треба приєднати до загальнодержавних реєстрів, які були в органах ДАІ, та зробити їх виключними реєстраторами прав на транспортні засоби.
Також є доцільним законодавчо передбачити розрахунки сторін через спеціально регламентований Національним банком України «транзитним» рахунком нотаріуса.
Таким чином ми отримуємо податки в бюджет, заспокоюємо валютний ринок, прибираємо кримінальну складову при розрахунках та гарантуємо сторонам безспірність виконання умов правочину.
Нотаріус самостійно та добросовісно перевіряє сплату всіх податків та зборів, утримує та впорядковує архів цих документів в порядку, передбаченому нормами Податкового кодексу України, надає інформацію про вчинені дії ДФС України, забезпечує безспірність цих правочинів, а також сплачує податок (15%, 20%) та ЄСВ (34,7%) від отриманого ним прибутку.
Загальний підсумок комплексної реалізації пропозицій
1. Для держави:
наповнення бюджету, контроль та отримання податків;
встановлення пріоритету у грошовому обігу національної валюти та стабілізація курсоутворення;
знищення ще однієї ланки корупційної складової;
створення та/або об’єднання публічного реєстру;
не потребує додаткових витрат бюджетних коштів.
2. Для учасників цивільного обігу:
спрощення процедури відчуження авто в межах норм Цивільного кодексу України;
створення легального ринку відчуження б/в авто;
професійний правовий супровід та забезпечення гарантій безспірності посвідчення правочинів щодо відчуження авто.
3. Для держави та учасників цивільного обігу
отримання довіри суспільства та встановлення гарантій на ринку відчуження б/в авто.
З повагою
Президент Громадської організації
«Асоціація нотаріусів міста Харкова
та Харківської області» В.М. Марченко
отримати повну версію статті