Архивы

ПІДСУМКОВИЙ ЗАПИС ДО НОМЕНКЛАТУРИ СПРАВ ПРИВАТНОГО НОТАРІУСА ТА ДЕРЖАВНОЇ НОТАРІАЛЬНОЇ КОНТОРИ НА 2013 РІК

ВАЛЕНТИНА БЕРЕЖНА,
завідуюча Державним нотаріальним архівом Автономної Республіки Крим
ГАННА ОЖЕГОВА,
юридичний радник науково-практичного журналу «Мала енциклопедія нотаріуса»
ПІДСУМКОВИЙ ЗАПИС ДО НОМЕНКЛАТУРИ СПРАВ ПРИВАТНОГО НОТАРІУСА ТА ДЕРЖАВНОЇ НОТАРІАЛЬНОЇ КОНТОРИ НА 2013 РІК
Згідно з п. 8 Методичних рекомендацій щодо застосування Типової номенклатури справ державної нотаріальної контори та приватного нотаріуса, затверджених наказом Міністерства юстиції України від 22.12.2010 № 3253/5, зареєстрованим у Міністерстві юстиції України 23.12.2010 за № 1318/18613 (зі змінами і доповненнями), у кінці року індивідуальна номенклатура справ приватного нотаріуса та державної нотаріальної контори (далі — Номенклатура) має закриватися підсумковим записом.
У підсумковому записі зазначаються кількість і категорії фактично заведених у поточному році справ.
Також після закінчення діловодного року заповнюється графа 3 Номенклатури — «Кількість справ (томів, частин)», доповнюється графа 5 Номенклатури — «Примітка». У п’ятій графі робляться відмітки, зокрема, про заведення справ і про перехідні справи.
Слід звернути увагу, що згідно з п. 4 Методичних рекомендацій щодо застосування Типової номенклатури справ державної нотаріальної контори та приватного нотаріуса відмітка «доки не мине потреба» означає, що документація має тривале практичне значення. Строк її зберігання визначається державною нотаріальною конторою або приватним нотаріусом, але не може бути менше одного року. Для справ, сформованих із копій документів, встановлюється строк зберігання «доки не мине потреба» незалежно від строку зберігання оригіналів документів.
Згідно з п. 5 Методичних рекомендацій щодо застосування Типової номенклатури справ державної нотаріальної контори та приватного нотаріуса строк зберігання «До ліквідації» означає, що документи безстроково зберігаються в державній нотаріальній конторі, у приватного нотаріуса, а у разі ліквідації документи підлягають повторній експертизі цінності, і, залежно від її результатів, ті з них, які зачіпають права громадян, передаються за описами справ до державних нотаріальних архівів.
На думку авторів, справи зі строком зберігання «До ліквідації», наведені в зразках Номенклатур із заповненим підсумковим записом у цій статті, мають тимчасовий (до 10 років включно) строк зберігання.
Щодо відмітки у графі 5 про заведення справ, то слід вказувати про справи, що не заводились в поточному році, наприклад:
Індекс справи Заголовок справи (наряду) (тому, частини) Кількість справ
(томів,
частин) Строки зберігання справи (тому, частини) і номери статей за переліком Примітка
1 2 3 4 5
01-15 Документи (акти, квитанції)
про знищення печаток і штампів – 3 роки,
ст. 1025,
ст. 1026 Не заводилась

Щодо відмітки у графі 5 про перехідні справи, то вона робиться в тому випадку, якщо є пере­хідні справи, з посиланням на рік заведення, наприклад:
Індекс справи Заголовок справи (наряду) (тому, частини) Кількість справ
(томів,
частин) Строки зберігання справи (тому, частини) і номери статей за переліком Примітка
1 2 3 4 5
02-35 Алфавітна книга обліку інших договорів 1 75 років Перехідна.
Перехідна
з 2012 року

При цьому слід звернути увагу, що справа, яка продовжується в діловодстві з попереднього року, не може вважатися незаведеною в поточному році, підсумковий запис за який заповнюється, однак до підсумкового запису така справа не заноситься, оскільки, як зазначено вище, відповідно до п. 8 Методичних рекомендацій щодо застосування Типової номенклатури справ державної нотаріальної контори та приватного нотаріуса у підсумковому записі зазначаються кількість і категорії фактично заведених за рік справ.
Наприклад,

МЕТОДОЛОГІЯ ДОСЛІДЖЕННЯ НОТАРІАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

І. А. БЕЗКЛУБИЙ
доктор юридичних наук, професор, завідувач кафедри теорії та історії держави і права Київського національного університету імені Тараса Шевченка
Л. В. ЄФІМЕНКО
заступник Міністра юстиції України, заслужений юрист України
МЕТОДОЛОГІЯ ДОСЛІДЖЕННЯ НОТАРІАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ 1
У статті розглядаються окремі питання методології дослідження нотаріальної діяльності. Зокрема, автори висвітлюють основні тенденції розвитку методології та здійснюють аналіз окремих методологічних проблем у цій сфері.
Ключові слова: методологія наукових досліджень, метод, нотаріальна діяльність, нотаріат.
В статье рассматриваются отдельные вопросы методологии исследования нотариальной деятельности. В частности, авторы освещают основные тенденции развития методологии и осуществляют анализ отдельных методологических проблем в этой сфере.
Ключові слова: методологія наукових досліджень, метод, нотаріальна діяльність, нотаріат.
Some issues of nоtаrial activity research’s methodology are considered in the article. In particular, the authors illustrate the basic tendencies in methodology development and carry out the analysis of the separate methodological problems in this sphere.
Keywords: research methodology, method, notarial activity, notariate.
Як для композитора є основою природне вміння реалізації своїх поглядів, ідеалів через нотну грамоту при cтвopeннi майбутнього музичного твору, так i для нотapiyca реалізація набутих ним знань з юриспруденції є підґрунтям тих дій, що він вчиняє, обрамовуючи правовий матеріал в документальну форму. Об’єктивно перше i друге є живим процесом. При цьому кожен з них використовує той арсенал засобів i способів досягнення результату, який у вiд­повiднiй сфері охоплений досить специфічними методологічними засадами.
Haуковi дискусії, що розгорнулися навколо основних проблем нотаріального права, виявили брак більш-менш цiлicної концепції досліджень у цій сфері. Наявні наукові праці мають здебільшого описовий характер i коментують систему чинного законодавства та практику його застосування [1].
Досвідчений практик нотаріального права не просто застосовує норму права у вiдповiднiй ситуації. У своїй роботі він опрацьовує цілий масив законодавства, відшуковує необхідну норму, аналізує її, перевіряє її чинність, враховує її відношення до пов’язаних з нею інших норм, i лише внаслідок цього застосовує відповідно до конкретної вимоги ситуації. Саме тому не лише науковцю, а й практику не достатньо лише вказівки на застосування тієї чи іншої норми, йому потрібно знати шлях, спосіб, підхід до пізнання цієї норми та інструментарій для її реалізації.
Брак фундаментальних досліджень у сфері методології нотаріальної діяльності, а також стан справ, що склався в науці i практиці, свідчать про актуальність пропонованого дослідження.
Отже, метою статті є визначення методологічних засад дослідження нотаріальної діяльності, відстеження основних тенденцій розвитку методології та аналіз окремих методологічних проблем у цій сфері.
Багато наукових досягнень у галузі методології належать як вітчизняним, так i зарубіжним дослідникам. Це роботи В. Авер’янова, І. Безклубого, Н. Кузнєцової, П. Косянчука, Н. Онi­щенко, Н. Матузова, А. Малько, П. Рабi­новича, В. Середюк, І. Табаpiнa, В. Федоренка. Серед праць, що торкаються методології нотаріату та нотаріальної діяльності, можна назвати роботи С. Гycapєваa, Л. Грудциної, А. Кулика, І. Москаленко, С. Фурси, І. Черемних, В. Яркова та iн.
Поняття методу на сьогодні комплексне i багатоаспектне. Нас цікавлять саме методи наукового дослідження, а не методи науки чи іншої діяльності. Під методом дослідження (від грецького «methodos» – спосіб пізнання) в науці розуміють сукупність правил, прийомів та способів наукового пізнання, якi забезпечують отримання об’єктивних i достовірних знань [2]; схему, що застосовується в певній науці для віднайдення відповідей на сформульовані запитання [3]. У тeopiї права поняття «метод» часто розглядають у двох аспектах: широкому – як науково обґрунтовану та фiлософсько-вип­равдану систему засобів пізнавальної діяльності, що відповідає природі права та пов’язана із правознавством [4], та вузькому – як систему заснованих на свiтоглядно-фiлософських принципах пізнання відповідного предмета наукових досліджень правил, прийомів i способів, якi дають змогу виявити особливості системи права та змоделювати перспективи її розвитку [5, с. 134]. Система принципів, методів, прийомів та способів дослідження правових явищ становить його методологію [6].
До середини 80 х рр. у радянській теорії держави та права панував ідеологічний i, як наслідок, методологічний монізм. Тогочасна позитивістська методологія розглядала право як наукоцентричну, раціональну систему, «очищену» від морального, ціннісного, почуттєвого аспектів. Властива марксистсько-ленінській ідеології «механізація» соціальних інститутів та явищ зводила функції юриста до автоматичного виконання державної волі [7, с. 27]. Таке бачення повною мірою відображалося i на правовому cтатyci нотapiyca. Домінування державної форми власності, заборона підприємницької діяльності, тотальна залежність від органів державної влади перетворили нотаріат на другорядний додаток правової системи держави [8].
3 проголошенням незалежності України тенденції гуманізації, демократизації суспільного життя та правової доктрини, розвиток економічної свободи, ринкових відносин значно підвищили роль нотаріусів у суспільстві. Сучасний нотapiyc вже не обслуговує беззастережно, як раніше, інтереси держави, а поєднує в своїй дія­льності приватний та публічний інтepec, виступаючи «проміжною ланкою» між державою i громадянином. 3 одного боку нотapiус – особа, уповноважена виконувати державну функцію захисту прав i свобод громадян, а з іншого – представник вільної професії, незалежний консультант сторін [9, с. 32]. Підвищення ролі нотаріусів у суспільному житті призвело до кардинальної зміни їхнього правового статусу, правового регулювання нотаріальної діяльності, що, в свою чергу, потребує розробки нових методологічних підходів до її дослідження. Тенденції розвитку методології нотаріальної діяльності визначають насамперед зміни в загальній системі методології дослідження правових явищ, серед яких П. Рабiнович відзначає процеси фунда­мен­талiзацiї – широкого застосування методологічних напрацювань філософії права; антропо­логiзацiї – визнання людини центральним об’єктом загальнотеоретичного праводержаво­знавства; глобалізації – актуалізації вивчення не лише національних правових систем, а й їх «сімей», а також міжнародно-правових систем; деформалiзацiї об’єкта i предмета правознавчих досліджень [10, с. 21]. Так, антропологiзацiя правничої науки зумовлює актуальність використання потребового підходу, тобто інтерпретації правових явищ як засобів задоволення потреб людини, соціальних спільнот, суспільства загалом. Процеси глобалізації призводять до ширшого застосування системного, структурного, функціонального, порiв­няльно-правового методів. Набувають дедалі більшої актуальності проблеми адаптації правової системи України до європейських стандартів; інтеграції в систему латинського нотаріату; перевірки та подальшого впровадження в українське законодавство позитивного досвіду іноземних держав; гостро постає питання міжнародного обігу нотаріальних актів [11].
Деформалiзацiя об’єкта досліджень полягає у тому, що якісні рамки явища, яке позначають поняттям права, розмиваються, втрачають чіткість, переплітаються із суміжними соціальними феноменами – мораллю, правовою свідомістю, вивчення яких потребує застосування специфічних методів [10, с. 24]. Таким чином, відбувається збагачення правознавчої методології за рахунок здобутків герменевтики, соцiо­психолiнгвiстики, синергетики. Taкi здобутки дають змогу вивчати функціональні, адаптаційні, творчі можливості правових інструментів та механізми реалізації цих можливостей, за їх допомогою вивчають iншi правові або споріднені з ними явища, якi не пов­ністю визначені у формальному аспекті. Це, зокрема, правотлумачний i правозастосовчий розсуд, особливості реалізації правових норм з оцінними категоріями, проблема визначення балансу між інтересами особи та суспільства [10, с. 24]. Враховуючи сучасне розширення правознавчої методології у сфері нотаріальної діяльності, можна дослідити зв’язок та piвновагy між публічними та приватними інтересами, проблеми взаємовпливу нотаріату та держави.
У методології досліджень нотаріальної діяльності простежуються й iншi, специфічні тенденції. Наприклад, С. Гycapєв вказує на помітне зміщення акцентів досліджень – якщо раніше науковці основну увагу приділяли питанням правової природи, сутності, соцiалної ролі нотаріальної діяльності, то сучасні дослідники роблять наголос на психологічних, морально-етичних, деонтологічних її аспектах [7, с. 38]. При дослідженні функцій нотаріату дедалі більше вчених звертають увагу на нові аспекти діяльності нотаріусів, серед яких чільне місце займає попередження та врегулювання правових конфліктів, зокрема через процедури медіації [9, с. 180–211; 11; 28].
У науковій літературі oстаннix років помітно зріс інтepec до творчого елементу нотаріальної діяльності. Прогалини у законодавстві, запізніле реагування законодавця на зміни суспільних відносин дають кожному юристу широке поле для творчого розв’язання практичних проблем. За таких обставин нотapiyc латинського типу, публічний i вільний водночас, більше, ніж будь-хто інший здатний віднайти адекватне новим соціальним реаліям рішення, яке гармонійно враховувало б i приватні, i публічні інтереси.
Нотаріат не повинен залишатися осторонь законотворчого процесу. Проблема залучення нотаріусів до законотворчої діяльності є складовою ширшої проблеми – визначення меж i способів впливу держави на нотapiат та налагодження дієвого зворотного зв’язку. У цьому контексті важливим методологічним завданням i є розробка критеріїв визначення ефективності державного впливу на нотаріат, в основу яких, на думку І. Черемних, повинна бути покладена мipa досягнення заздалегідь визначених оптимальних параметрів функціонування нотаріату [9, с. 149–151].
Останні дослідження нотаріату в Україні відзначаються прагненнями до структуризації, упорядкування одержаних знань. Це пов’язано із становленням окремої нотаріальної науки, яка має власний предмет, методологію, систему, а також посідає особливе місце у правовій нау­ці України [12, с. 4–5].
Структура сучасної методології дослідження нотаріальної діяльності є багаторівневою. Більшість науковців сходяться на думці, що, крім методів, якi за визначенням є основою будь-якої методології, можна виокремити й iншi її складові, серед яких називають «методологічні основи теорії», «закони правових досліджень», «принципи пізнання правової реальності», «прийоми правових досліджень», «методологічні підходи» тощо [5, с. 112–113]. Не зупиняючись детально на цій проблемі, сприймемо поширену серед українських теоретиків права позицію, згідно з якою основою методології правознавства є світоглядні принципи та методи досліджень [13]. Світоглядні принципи визначають стратегією дослідження, орієнтують на добір та накопичення того чи іншого фактичного матеріалу, зумовлюють характер інтерпретації отриманих результатів [14]. Таким чином, значення цього, за висловом Н. Богданової, «світоглядного компонента методології» [15] справді важко переоцінити.
Сучасна правознавча методологія ґрунтується на принципах деiдеологiзацiї та свободи наукових досліджень, усебічності, системності, дiалектичності, історизму, детермінізму, об’єк­тивності, універсальності та деяких інших [5, с. 118].
Зміст принципу деiдеологiзацiї полягає у свідомій відмові дослідників від намагання підтвердити результатами свого дослідження постулати заздалегідь визначеної політичної iдеологiї. Реалізація цього принципу в дослідженнях нотаріальної діяльності най­яскра­віше виявляється в еволюції професійних вимог до нотаріусів: від марксистсько-ленінської ідейності, політичної цілеспрямованості у радянський період [16] до пріоритету професіоналізму та морально-етичних характеристик у наш час [9, с. 30]. Принцип системності відіграє ключову роль у формуванні цілісної системи нотаріального права з урахуванням нерозривних зв’язків між її елементами та взаємодії з іншими складовими системи вищого порядку, якою є українське право. Принцип дiалектичностi постулює необхідність виявлення та пізнання закономірностей буття i взаємозв’язків правових явищ. Його реалізація дає змогу пізнати не лише зміст, а й сукупність досліджуваної системи, її зв’язок із середовищем правового буття; відме­жувати її від споріднених правових явищ. Суть принципу історизму полягає у відстеженні еволюції досліджуваних явищ, динаміки їхнього становлення, яке має супроводжуватися, за висловом В. Федоренка, відновленням «правової пам’яті» в дослідженнях нотаріального права та нотаріальної діяльності, реабiлiтацiєю незаслужено забутих науковців дорадянського періоду, запозичення їх кращих напрацювань, зокрема у сфері методології правознавства [5, с. 123–124]. Принцип історизму тісно пов’язаний i з принципом детермінізму (від лат. determine – визначаю, обмежую). В його основу покладено постулати про визначений, а не довільний характер буття; теорії відносин опосередкування, завдяки яким продукуються речі та явища, визначається їхня природа та способи існування [17]. Реалізація принципу детермінізму уможливлює пізнання досліджуваного явища у напрямку від можливого до дійсного, від причини до наслідку, від змісту до форми тощо [5, с. 125]. Об’єктивізм як методологічний принцип означає прагнення отримати максимально правдиву інформацію про досліджуване явище. Науковець повинен свідомо відмовитися від будь-яких спроб «підкорегувати» отримані результати в бажану сторону. Будь-які застосовувані в процесі дослідження правопiзнавальнi конструкції повинні бути узгодженими з об’єктивною реальністю [5, с. 129]. Принцип конкретності вимагає детального аналізу зовнішнього середовища, в якому функціонує об’єкт пізнання, виокремлення головних, суттєвих властивостей, зв’язків та тенденцій його розвитку. В контексті дослідження інституту нотаріату дотримання принципу конкретності особливо важливе при вивченні деяких систем вищого порядку, зокрема громадянського суспільства. Нарешті, реалізація принципу універсальності в дослідженнях нотаріальної діяльності передбачає формування на основі отриманих знань низки юридичних категорій, моделей, понять, якi можуть бути використані при пізнанні інших видів юридичної діяльності та дослідженні правової реальності загалом [5, с. 130].
На думку С. Гycapєва, основу методологічної бази досліджень нотаріальної діяльності становлять структурно-функціональний, дiяль­нiсний, соціологічний, аксiологiчний, фор­мально-дог­матичний методи [7, с. 33]. Разом з цим для цілісного дослідження нотаріальної діяльності слід ураховувати світоглядні методи (діалектичний, метафізичний, ідеалістичний, феноменологічний, раціоналістичний, емпіричний, системний методи, метод скептицизму), методи логіки (метод гіпотез, узагальнення та абстрагування, метод моделювання, індукції, дедукції, аналізу, синтезу, аналогії тощо), а також порiв­няльно-правовий, iсторично-ретро­спек­тивний, прогностичний методи. Розглянемо деякі з них.
На думку М. Булатова, діалектичний метод – це спосіб i мистецтво розв’язання проблем, пов’язаних з парністю й полярністю категорій, шляхом визначення протилежностей, аналізу й розмежування, синтезу їх в одне ціле, розкриття розвитку відповідних структур, тенденцій їх генези [18]. Діалектичний метод дає змогу шляхом викриття протилежностей у досліджуваному явищі пояснити його необхідність у соціумі та онтологічну суть [19, с. 377]. Наприклад, сутність, соціальну цінність та функції нотаріа­ту визначає поєднання двох начал – публічного та приватного інтepecy. Окрім цього, при дослідженні закономірностей функціонування інституту нотаріату дослідник бере до уваги i теорію, i практику, які за своєю суттю є взаємопохідними, але разом з тим часто суперечать одна одній, тобто перебувають у діалектичному взаємозв’язку [19, с. 378]. Своєрідною протилежністю діалектики є метафізичний метод, суть якого І. Табарiн вбачає в однобічності дослідження предмета шляхом його штучного обмеження, абсолютизації певного елемента чи властивості й розгляду його поза зв’язком з навколишньою дійсністю чи іншими сторонами досліджуваного об’єкта [20].
В основу структурно-функціонального методу покладено своєрідний симбіоз двох поширених у науці методів – функціонального та структурного аналізів. Їхнє поєднання дає змогу виокремити основні елементи, рівні функціонування досліджуваної системи i дослідити їхню динамку, а відтак – i дієвість системи загалом [5, с. 139]. Структурно-функціональний метод тісно поєднаний із системним методом, у якому розглядається досліджуване явище як певна система, що входить до вищого порядку, внаслідок цього предметна область теорій набуває вигляду iєpapxiї систем. Широкі можливості цього методу у вивченні нотаріальної діяльності зумовлені тим, що вона, будучи елементом правової системи суспільства, впливає на динаміку останньої. Діяльність виражає активну взаємодію із зовнішнім середовищем i пов’язана з визначенням завдань та цілей, виявленням засобів їх досягнення і активним їх використанням, накопиченням pecypсів та задоволенням потреб [21]. Елементами структури нотаріальної діяльності російський дослідник І. Черемних вважає її суб’єктів – осіб, яким у встановленому законом порядку надано право вчиняти нотаріальні дії; об’єкти – суспільні відносин з приводу реалізації фізичними та юридичними особами їх прав, свобод та законних інтересів, та ознаки нотаріальної діяльності [9, с. 82].
Застосування у дослiдженнях нотаріату інтегрованих системного, структурного та функціо­нального підходів пов’язане із певними проблемами. Насамперед, для побудови ієрархії систем, до якої б входили система нотаріальної діяльності та система нотаріального права як детермінанта такої діяльності, потрібно визначити співвідношення таких категорій, як «нотаріальна дiяльнiсть», «нотаріальна процедура», «нотapiaльна дія», «нотаріальний процес», «нотаріальне провадження». Різні думки з приводу змісту цих категорій висловлювали такі відомі дослідники, як С. Фурса [12, с. 15], В. Ярков [22], I. Черемних [9, с. 68, 155–156], I. Москаленко [27, с. 16–62]. Поза всяким сумнівом, їхнє співвідношення характеризується складним комплексом взаємовпливів і потребує глибокого наукового дослідження. Друга проблема, яка постає при застосуванні системно-структурного методу в дослідженнях нотаріального права, – невизначеність його місця у системі права. Як справедливо зазначає С. Фурса, нотаріальне право набуло виразних ознак окремiшностi, якi дають підстави для визнання його окремою галуззю права [12, с. 14–15], але логічні підстави такого виокремлення досі залишаються предметом дискусій [27, с. 8–9; 23].
Метод функціонального аналізу відіграє важливу роль при з’ясуванні правової природи нотаріату, а також дає змогу глибше осягнути його значення для правової системи та суспільства загалом. Розмежування функцій нотаріату за критерієм репрезентованого iнтepecy допомагає встановити співвідношення публічних та приватних iнтepeciв у нотаріальній діяльності.
Дiяльнiсний метод є, по суті, логічним продов­женням інтегрального структурно-функціонального методу i передбачає дослідження рiзно­вимiрних правових явищ через призму їхньої дієвості [5, с. 141]. 3 одного боку, система нотаріального права та її складові частини перебувають у процесі постійного розвитку та вдосконалення, а з іншого – ця система зберігає свою цiлiснiсть та завершеність на кожному окремо взятому етапі свого існування. Тому система сучасного нотаріального права може бути об’єктивно визнана саме завдяки дослідженню її в дії. Динамічний дiяльнiсний аспект нотаріального права розкривається в процесі нотаріальної діяльності. Важливою складовою інструментарію дiяльнiсного методу дослідження є методика оцінювання ефективності та соціальної цінності роботи нотаріусів, в основу якої, як зазначає I. Черемних, повинні бути покладені вимоги законності дій нотapiyca, дотримання правил професійної етики та максимально можлива в цій ситуації вiдповiднiсть результату надання правової допомоги законним інтересам особи, яка звернулась до нотapiyca [9, с. 57–58].
Невід’ємною складовою дослідження більшості суспільних явищ є метод моделювання, тісно пов’язаний із системним підходом. Модель представляє складні слабо структуровані системи в операцiоналiзованому вигляді, тобто як об’єкт емпіричних спостережень i досліджень. Упорядковуючи хаотичну масу рiзновимiрних елементів досліджуваного явища, модель допомагає відкинути другорядні чинники i зосереди­тися на сутнісних властивостях досліджуваної системи, сприяючи таким чином цілісному осмисленню об’єкта. Моделювання в ході дослідження нотаріальної діяльності дає змогу подолати брак емпіричної інформації, адже системність взаємозв’язків між елементами моделі допомагає «реконструювати» відсутні ланки [24]. А. Кулик наголошує на тому, що коли ми оцінюємо діяльність конкретного нотapiyca, нотаріальну практику в межах держави, законодавство, що її регламентує, визначаємо, ефективне воно чи ні, вирішуємо питання про те, в якому напрямку повинен відбуватися його розвиток, ми завжди, свідомо чи підсвідомо, порівнюємо реальність із певною ідеальною моделлю, яка існує в нашій уяві. Тому актуальним завданням сучасної правознавчої науки є максимально можлива унiфiкацiя принципів побудови пізнавальних моделей, якi застосовуються при дослідженні правових явищ.
Перспективним для дослідження практики функціонування нотаріату виступає порiвняль­но-правовий метод, який застосовується для аналізу нотаріального права та нотаріальної діяльності в різних державах як у статичному зрізі, так i в динамці їх розвитку, а також для пізнання спільних та відмінних властивостей складових цих систем. Також порiвняльно-правовий метод доцільно застосовувати в межах правової системи України для одночасного аналізу положень різних галузей права з метою визначення функцій нотаріату та місця нотаріального права в системі права України [12, с. 3]. Корисним є порiвняльно-правовий метод i при вирішенні питання щодо впровадження у правове регулювання нотаріальної діяльності в Україні міжнародних стандартів. Досвід функціонування нотаріату в іноземних державах, у тому числі негативний, дає змогу мiнiмiзувати прорахунки в українському законотворенні та правозастосовчiй практиці. Разом з тим, порiв­няльно-правовий метод вимагає поміркованого застосування, з обов’язковим урахуванням традицій правової системи-донора i реципієнта, історичних особливостей становлення тих чи інших інститутів [5, с. 143].
Icторично-ретроспективний метод дає змогу пізнати закономірності становлення законодавства про нотаріат, його окремих інститутів, норм; інших регуляторів нотаріальної діяльності, зокрема норм професійної етики, організаційної структури нотapiaтy, правового статусу нотapiyca тощо.
Щодо формально-логiчного методу, то основ­на увага зосереджується на вивченні діючого позитивного права. Його застосування дає змогу дослідити сутність, зміст та властивості системи нотаріального права на основі законів формальної логіки. В. Федоренко дещо образно, проте слушно порівнює правову систему із таблицею хімічних елементів Менделєєва – існування окремих її структурних елементів, навіть не розпiзнаних донині, вже можна передбачити, керуючись формальною логікою системи [5, с. 146]. У цьому контексті набуває особливого значення закон парних категорій, згідно з яким існування однієї такої категорії не можливе без парної (позитивне i природне, матеріальне та процесуальне, публічне та приватне право). Незважаючи на значний потенціал формально-логiчного методу, застосування його вимагає певної обережності з тим, щоб за буквою закону не втратити його дух.
Процес нотаріальної діяльності відповідно до відомого з теорії імовірності закону великих чисел завжди має приховані закономірності, якi можна виявити за допомогою статистичного аналізу [25]. Статистичний метод дає змогу шляхом накопичення i вивчення емпіричних даних про нотаріальну практику, що склалася, встановити стан дотримання нотаріусами та іншими особами, уповноваженими вчиняти нотаріальні дії, вимог закону, визначити засади, якими керуються ці особи в своїй діяльності, усвідомити ефективність дії окремих нормативних регуляторів тощо. Вищевказаний метод незамінний при дослідженні громадської думки, яка може бути одним з найважливіших критеріїв ефективності нотаріальної діяльності, оскільки дає змогу встановити, наскільки така дiяль­нiсть задовольняє потреби окремих громадян та суспільства загалом. Емпіричні данi, здобуті за допомогою статистичного методу, підлягають подальшому узагальненню та абстрагуванню з метою відокремлення несуттєвого i зосередженні уваги дослідника на основних закономірностях нотаріальної практики. Ці методи відіграють ключову роль при розкритті змісту понять, коли з поміж наявної інформації про об’єкт дослідження науковець повинен виокремити необхідний i достатній набір ознак, якi дають змогу відмежувати визначуване поняття від споріднених категорій i максимально розкрити його сутність. Вивчення іноземного законодавства та правозастосовчої практики за допомогою порiвняльно-правового методу також пов’язане із деяким абстрагуванням, оскільки дослідник залишає поза увагою національне вирішення певних питань, виходячи на ширший, міжнародний рівень [19, с. 382].
Для різностороннього пізнання досліджуваного об’єкта опрацьовується велика кількість джерел інформації, провідне місце серед яких поряд із законодавством займає наукова література. Більшість наукових праць містять відбиток світогляду автора, а часто ще й панівної суспільної ідеології, що не сприяє об’єктивності дослідження. Тому при аналізі таких джерел інформації варто використовувати метод скептицизму. Скептицизм – це гносеологічна позиція, що полягає в сумніві щодо існування істини й надійних критеріїв її встановлення, у недовірі до певних поглядів та уявлень [26]. Метод скептицизму ставить під сумнів iстиннicть знань [19, с. 380]. Іншими словами, науковець, навіть сприймаючи ті чи iншi напрацювання своїх попередників як відправну точку власного дослідження, не повинен покладатися на них як на абсолютну істину.
Наукову та практичну цінність будь-якого дослідження значно підвищує застосування прогностичного методу – комплексу прийомів, якi дають змогу здійснити науково обґрунтовані припущення щодо майбутнього розвитку нотаріату в Україні. Такі припущення ґрунтуються на виявлених тенденціях розвитку цього інституту. Тому прогностичний метод спрямований не лише на будову майбутньої моделі функціонування нотаріату, а й сприяє його «внутрішньому аудиту», виявленню перспективних елементів, якi потребують модернізації [5, с. 147].
Наведений перелік методів невичерпний. Окремі аспекти нотаріальної діяльності, такі як медіація, попередження конфліктів стають предметом вивчення соціології, психології, політології, тeopiї управління із застосуванням методів, характерних для цих наук [9, с. 180–181]. Сучасна теорія права та галузеві юридичні науки поступово сприймають теоретико-методологiчнi принципи i підходи, якi ґрунтуються на новітнix або заборонених в колишньому СРСР нематеріалістичних ученнях про пізнання правової дійсності. Прикладом цього процесу є використання у правознавстві методів синергетики. Синергетичний (нелінійний, альтернативний) стиль мислення є певного роду синтезом позитивних елементів детерміністичної та передбачуваної картини світу [5, с. 103–104]. Багатий методологічний арсенал зазвичай позитивно впливає на якість результатів дослідження. Разом з цим потрібно пам’ятати, що методологія наукового дослідження є засобом, а не самоціллю. Обранi методологічні підходи не повинні перетворюватися на жорсткі рамки, які могли б обмежити творчий пошук.
Література
1. Ярков В. В. Нотариат в правовой системе России (аналитико-информащюнная записка) [Электронный ресурс]//URL: http://www.notiss.ru
2. Цuппелiус Р. Юридична методологія. Переклад, адаптація, приклади з права України i список термінів. – Р. Корнута. – К.: Вид-во «Реферат», 2004. – С. 1.
3. Nowak S. Metodologia badań społecznych. – Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 2007. – S. 22. (496 s.)
4. Актуальні проблеми теорії держави та права. Частина І. Актуальні проблеми теорії держави: Навч. посiб./С. М. Тимченко, С. К. Бостан. С. М. Легша, Н. М. Пархоменко та iн. – К.: КНТ, 2007. – С. 45–46.
5. Федоренко В. Л. Система конституційного права України: теоретико-методологiчнi аспекти: Монографія/В. Л. Федоренко. – К.: Лiра-К, 2009. – 578 с.
6. Погорілко В. Ф., Федоренко В. Л. Конституційне право України. Академ. курс: Пiдруч.: У 2 х т. – Т. 1./За ред. В. Ф. Пoгорiлка. – К.: ТОВ «Bид-во «Юридична думка», 206. – С. 184.
7. Гycapєв С. Д. Юридична діяльність: методологічні та теоретичні аспекти. – К.: Знання, 2005. – 375 с.
8. Ясiнська Л. Е. Становлення та розвиток інституту нотаріату в Україні (історико-правовий аспект). Дис. … к. ю. н. – Л., 2005.
9. Черемних И. Г. Нотариат и нотариальное право России: учеб. пособ./И. Г. Черемных; под. ред. Г. Г. Черемных. – М.: Эксмо, 2007. – 268 с.
9. Рабiновuч П. Трансформація методології вітчизняного праводержавознавства: досягнення i проблеми//Юридична Україна. – 2003. – № 1. – С. 20–25.
10. Медведев И. Г. Современный латинский нотариат: обзор последних решений [Электронный ресурс]//URL: http://www.notiss.ru
11. Фурса С. Я. Теоретичні основи нотаріального процесу в Україні. – Автореф. дис. … д. ю. н. – К., 2003. – 33 с.
12. Вказана пр. – С. 41.
13. Юридична енциклопедія: У 6 ти т./Редкол.: Ю. С. Шемшученко (гол. ред.) та iн. – Т. 3: К М. – К.: Укр. енцикл., 2001. – С. 618.
14. Богданова Н. А. Система науки конституционного права. – М.: Юристь, 2001. – С. 35.
15. Алексеев С. С. Введение в юридическую специальность. – М.: Юрид. лит., 1976. – С. 97.
16. Кизима В. Детермінізм//Філософ. енциклопед. словник/Гол. ред. В. І. Шинкарук – К.: Абрис, 2002. – С. 152.
17. Булатов М. Діалектичний метод//Фiлософ. енциклопед. словник/Гол. ред. В. I. Шинкарук. – К.: Абрис, 2002. – С. 161.
18. Середюк В. Oкремi аспекти метології дослідження проблем юридичної відповідальності в нау­ці права України та Польщі//Про українське право: Часопис кафедри теорії та історії держави i права Київського нац. ун-ту iм. Тараса Шевченка/За ред. проф. І. Безклубого. – К.: Грамота, 2009. – Чис. IV. – С. 377–382.
19. Табарин И. В. Современная теория права: новый науч. курс. – М., 2008. – С. 576.
20. Оніщенко Н. М. Правова система: проблеми теорії. – К.: Ін-т держави i права iм. В. М. Корецького НАН України. – 2002. – С. 125.
21. Нотариальное право России/Под. ред. В. В. Яркова. – М.: Волтерс Клувер, 2003. – С. 145.
22. Косянчук П. С. Теоретичні проблеми виокремлення видів правної вiдповiдальностi за галузями права//Вісник Київського нац. ун-ту iм. Тараса Шевченка/Юридичні науки. – 2009. – Вип. 80. – С. 43–47.
23. Кулик А. К метологии исследования гражданского общества в России [Электронный ресурс]//URL: http://www.prof.msu.ru
24. Теорія держави i права. Академічний курс: пiдр./За заг. ред. О. В. Зайчука, Н. М. Онiщенко. – К.: Юрiнком Iнтep, 2006. – С. 52.
25. Озадовська Л. Скептицизм//Філософ. енциклопед. словник/Гол. ред. В. І. Шинкарук. – К.: Абрис, 2002. – С. 585.
26. Москаленко И. В. Нотариат: модель юрисдикции. Превентивный правоохранительный механизм реализации гражданского (частного права). Научное издание (монография). – М.: ФРПК, 2007. – 128 с.
27. Медиация в нотариальной практике (Альтернативные способы разрешения конфликтов)/Петер Фар [и др.]; отв. редакторы Катарина Грефин фон Шлиффен и Бернд Вегманн; [пер. с нем. С. С. Трушников]. – М.: Волтерс Клувер, 2005. – 388 с.

НАУКОВО-ПРАВОВИЙ ВИСНОВОК щодо порядку нотаріального посвідчення заповіту глухонімого заповідача

Згідно зі ст. 1234 Цивільного кодексу України (далі – ЦК України), право на заповіт має фізична особа з повною цивільною дієздатністю. Це положення підлягає застосуванню й щодо тих фізичних осіб, які мають певні фізичні вади, зокрема є глухонімими.
Однак, чинні ЦК України та Інструкція про порядок вчинення нотаріальних дій нотаріусами України чітко не регламентують порядок нотаріального посвідчення заповіту, право на який може здійснити фізична особа, яка є глухонімою. Виходячи з цього, є потреба в проведенні відповідного правового аналізу чинного законодавства з метою з’ясування порядку нотаріального посвідчення заповіту, що максимально повно відповідатиме чинному законодавству.
На початку експертного дослідження слід відзначити, що чинний ЦК України встановлює кілька альтернативних порядків (способів) здійснення будь-якою фізичною особою, у тому числі глухонімою, права на заповіт і посвідчення таких заповітів. При цьому така альтернативність пов’язана не лише з особливостями суб’єктного складу цих відносин, а може залежати й від інших обставин, наприклад, виду заповіту чи суб’єкта фіксації тексту заповіту рукописно або з використанням технічних засобів.
Останнє міркування надає можливість виокремити такі альтернативні способи здійснення глухонімою фізичною особою права на заповіт і посвідчення таких заповітів:
– написання заповідачем заповіту власноручно або за допомогою загальноприйнятих технічних засобів (ч. 1 ст. 1248 ЦК України);
– написання заповідачем секретного заповіту (ст. 1249 ЦК України);
– за проханням заповідача – написання тексту заповіту нотаріусом власноручно або за допомогою загальноприйнятих технічних засобів (ч. 2 ст. 1248 ЦК України).
Незважаючи на те що перший і другий із перерахованих варіантів менше застосовуються в нотаріальній практиці, вони насправді є менш проблемними, а як наслідок із цього – більше застосовуються, коли правом на заповіт бажає скористатися глухоніма особа. Така ситуація обумовлена тим, що саме глухонімота фізичної особи, по-перше, є перешкодою у звичному (вербальному) спілкуванні заповідача й нотаріуса, і, по-друге, унеможливлює прочитання заповіту вголос, як цього вимагає ч. 2 ст. 1248 ЦК України.
Тим не менше, з нашого погляду, наявність у заповідача такої фізичної вади, як глухонімота, усе ж обумовлює певні особливості здійснення права на заповіт й у тих випадках, коли останній є секретним чи власноручно написаним заповідачем. Визнання існування таких особливостей обумовлене тим, що виконання нотаріусом покладених на нього обов’язків неможливе шляхом мовчазного спілкування, при якому одна особа – заповідач мовчки передає нотаріусові текст заповіту, а нотаріус, у свою чергу, мовчки, без будь-яких пояснень вчиняє нотаріальну дію щодо його посвідчення.
Відсутність вербального спілкування має бути компенсована в один зі способів:
– письмовим (літеральним) спілкуванням, або
– спілкуванням спеціальною мовою жестів.
При цьому факт письмового спілкування має бути зафіксований у тексті заповіту або складанням додаткових документів, які підлягають збереженню в нотаріуса. Така документальна фіксація необхідна для мінімізації ризиків визнання цього правочину в подальшому недійсним.
Спілкування спеціальною мовою жестів є специфічним знанням, яким нотаріус володіти не зобов’язаний, а тому потенційно можливим варіантом є використання послуг сурдоперекладача. На жаль, останній не згадується як особа, що саме в такому статусі може бути присутня при посвідченні заповіту чи здійсненні посвідчувального напису на конверті із секретним заповітом, а тому видається можливим надання йому статусу свідка з дотриманням вимог частин 3, 4 ст. 1253 ЦК України.
Найбільш проблематичними є випадки, коли право заповідача – глухонімої особи на заповіт за проханням заповідача здійснюється шляхом написання тексту заповіту нотаріусом власноручно або за допомогою загальноприйнятих технічних засобів (ч. 2 ст. 1248 ЦК України). Цілком зрозуміло, що

Деякі проблеми строків у договірних зобов’язаннях

Проаналізовано різницю між найбільш важливими часовими категоріями в цивільному праві.
Ключові слова: строк, термін, період, тривалість, певний відрізок часу, певний момент у часі.
Проанализирована разница между самыми важными временными категориями в гражданском праве.
Ключевые слова: срок, период, длительность, определенный отрезок времени, определенный момент во времени.
Усе, що існує, – існує в часі. Не є виключенням і юридична дійсність, існують у часі й договірні зобов’язання.
У науковій літературі проблематику строків поділяють на дві категорії:
а) поняття істотної умови договору згідно з Цивільним кодексом України (далі – ЦК України) і Господарським кодексом України (далі – ГК України), зокрема що стосується строку договору;
б) сутність строку договору та його вплив на договірне зобов’язання [1].
Наскільки простим на перший погляд виглядає положення про строки в договірних зобов’язаннях, настільки воно видається складним та важливим. Причому проблемність строків притаманна не тільки для правової системи України. У понад 60 країнах світу тривалий час застосовується Віденська Конвенція ООН про договори міжнародної купівлі-продажу. Відповідно до п. 1 ст. 39 Конвенції, покупець має право розраховувати на правовий захист у випадку невідповідності товару, коли він направить продавцеві повідомлення про характер невідповідності, у розумний строк після того, як невідповідність буде виявлена або повинна бути виявлена. У цьому сенсі найбільш важливим для практики було вирішення питання: що слід розуміти під розумним строком подачі повідомлення? Пошук відповіді на це питання є досить складною проблемою. І тривалість строку в різних ситуаціях є різною, у середньому дорівнюючи одному місяцю. Однак середня тривалість розумного строку, запропонована доктриною Німеччини та Австрії та підтримана судовою практикою, не повинна перевищувати двох тижнів [2]. Як бачимо, навіть світовий досвід не опрацював єдиних усталених підходів щодо поняття «розумний строк» як елемент договору купівлі-продажу. При цьому тлумачення терміну «розумний строк» повинно бути гнучким і диференційованим до різних ситуацій. Як приклад у літературі наводяться два рішення судів Німеччини. В одному рішенні суд визнав обґрунтованим та розумним строк у 40 днів для огляду та виявлення недоліків покупцем 196 металевих листів, в іншому – три тижні за договором купівлі-продажу обладнання для виробництва паперу [3].
Моделюючи положення про найбільш важливі часові категорії в цивільному праві, вітчизняний законодавець застосував їх поділ на дві групи:

НЕ ЧИТАЮ ЗАКОН, А ПИШУ О НЕМ, или КРАТКО О ПИСАТЕЛЯХ-ЮРИСТАХ В ЗАРУБЕЖНОЙ ЛИТЕРАТУРЕ

СЕРГЕЙ КОЗЬЯКОВ,
старший партнер АО «Волков, Козьяков и партнеры»

Елена НОВИКОВА

НЕ ЧИТАЮ ЗАКОН, А ПИШУ О НЕМ,
или КРАТКО О ПИСАТЕЛЯХ-ЮРИСТАХ В ЗАРУБЕЖНОЙ ЛИТЕРАТУРЕ
«У того, кто решит изучить все законы, не останется времени их нарушать». Так говорил Гете. И очевидно именно так думали родители выдающихся в будущем писателей, отдавая их на учебу в юридические вузы или на практику к нотариусам, адвокатам или юристам. Шарль Перро, Томас Мор, Чарльз Диккенс, Оноре де Бальзак, Вольтер, Мольер, Джон Голсуорси, Морис Метерлинк, Вальтер Скотт, Проспер Мериме, Марсель Пруст, Марсель Аллен и Пьер Сувестр, Франц Кафка, Жюль Верн — вот имена выдающихся писателей и драматургов, которые променяли свод законов и мантию на перо и лист бумаги. Хотя следует отметить, что Шарль Перро, Томас Мор, Вальтер Скотт, Проспер Мериме сделали блестящую придворную и политическую карьеру. Интересно, о чем же писали юристы по образованию, стали ли их коллеги героями произведений. Именно об этом мы поговорим в данной статье.
Сразу заметим, что юристам, адвокатам, правоведам наши авторы отвели крайне мало мест в своих произведениях. То ли законы плохо знали, то ли недолюбливали законников. К примеру, Мольер, Джон Голсуорси, Вальтер Скотт, Проспер Мериме, Морис Метерлинк, Жюль Верн, Марсель Пруст, Марсель Аллен и Пьер Сувестр, Шарль Перро почти не упоминают о правоведах.
Мольер (настоящее имя Жан Батист Поклен) (1622–1673) — французский драматург и актер. С 1636 по 1639 год Мольер учился в иезуитском Клермонском коллеже в Париже, степень получил в Орлеане. Семья предназначала его к юридической карьере, и в 1641 году он был принят в коллегию адвокатов. Жан Батист Поклен получил диплом лиценциата права и даже выступал несколько раз в суде как адвокат. Однако адвокатом он не стал. Отказавшись от прав на отцовскую должность и взяв свою долю из материнского наследства, Мольер начинает активно писать пьесы и выступать как актер. В своих произведениях («Тартюф, или Обманщик», «Дон Жуан, или Каменный гость», «Мизантроп») автор разыгрывает короткий насыщенный сюжет, тем самым открывая и порицая человеческие пороки и недостатки.
Шарль Перро (1628–1703) получает юридическое образование,

КОНСУЛЬСЬКА ЛЕГАЛІЗАЦІЯ ЧИ АПОСТИЛЬ?

ВОЛОДИМИР МАРЧЕНКО,
приватний нотаріус Харківського міського нотаріального округу, шеф-редактор науково-практичного журналу «Мала енциклопедія нотаріуса», член Академії нотаріату України
КОНСУЛЬСЬКА ЛЕГАЛІЗАЦІЯ ЧИ АПОСТИЛЬ?
Сьогодні в повсякденному житті, а ще частіше — в нотаріальній практиці виникають питання щодо дійсності офіційних документів України на території іноземних держав та, навпаки, все частіше виникають розбіжності в питаннях підтвердження дійсності різного роду документів у відповідних державах. На практиці доволі важко з’ясувати, чи є документ, виданий в одній державі, юридично дійсним в іншій, чи підписаний він повноважною посадовою особою, чи виданий він належним державним органом.
Щоб той чи інший документ отримав право на існування в міжнародному обігу, тобто на застосування в інших країнах, його необхідно легалізувати — іншими словами, підтвердити дійсність документа, а також істинність підписів і печаток, що скріплюють його, якщо інше не передбачено міжнародними договорами. Отже, легалізація документів необхідна для надання документу юридичної сили на території іншої держави.
Незважаючи на те, що легалізація є суто міжнародним явищем, універсального міжнародно-правового акта, який регламентував би це питання, не існує. Визначення порядку регулювання таких відносин належить, як правило, до компетенції національного законодавця і здійснюється шляхом прийняття відповідних законодавчих чи нормативно-правових актів.
Загальні засади в разі підтвердження дійсності та юридичної сили документа, виданого в іноземній державі, визначено у ст. 13 Закону України «Про міжнародне приватне право» від 23.06.2005, де зазначається, що документи, які видали уповноважені органи іноземних держав у встановленій формі, визнаються дійсними в Україні в разі їхньої легалізації, якщо інше не передбачено законом або міжнародним договором.
На сьогодні численні акти законодавства також містять вимоги щодо легалізації документів нерезидентів, які подаються до органів державної влади, податкових органів, банківських установ. Так, зокрема, Закон України «Про нотаріат» (ст. 100) теж містить певні вимоги щодо прийняття документів, складених за кордоном: документи, які складено за кордоном з участю іноземних властей або які від них виходять, приймаються нотаріусами за умови їх легалізації органами Міністерства закордонних справ України. Без легалізації такі документи прий­маються нотаріусами у тих випадках, коли це передбачено законодавством України, міжнародними договорами, в яких бере участь Україна.
Процедура здійснення консульської легалізації на території України і закордонними дипломатичними представництвами України на території іноземних держав регулюється Консульським статутом України, затвердженим Указом Президента України від 02.04.1994 за № 127/94 (надалі — Консульський статут України) та Інструкцією про порядок консульської легалізації офіційних документів в Україні і за кордоном, затвердженою наказом Міністерства закордонних справ України від 04.06.2002 № 113 (надалі — Інструкція про порядок консульської легалізації офіційних документів в Україні і за кордоном).
З метою спрощення процесу 1961 року в рамках Гаазької конференції з міжнародного приватного права була розроблена Конвенція, що скасовує вимогу легалізації іноземних офіційних документів.
10.01.2002 Верховною Радою України прий­нято Закон № 2933-ІІІ, відповідно до якого Україна приєдналася до Конвенції 1961 року, що скасовує вимогу легалізації іноземних офіційних документів (надалі — Конвенція). Для України Конвенція набрала чинності 22.12.2003.
Конвенція застосовується у відносинах з державами-учасницями, що не висловили заперечень проти приєднання України. Свого часу заперечення висловлювали Бельгія та Німеччина, однак у 2004 та у 2010 роках відповідно вони були відкликані.
Кожна з договірних держав звільняє від легалізації документи, на які поширюється ця Конвенція і які мають бути представлені на її території. Під легалізацією розуміється тільки формальна процедура, яка може вимагатися для посвідчення автентичності підпису, якості, у якій виступала особа, що підписала документ, та автентичності відбитку печатки або штампу, якими скріплений документ — проставлення апостиля компетентним органом держави, в якій документ був складений.
Зазначена Конвенція значною мірою спрощує та певним чином модифікує процес легалізації офіційних документів. Такий спосіб легалізації ще називають «спрощеною легалізацією».
Отже, на сьогодні найбільш поширеними є два способи легалізації документів:
• консульська легалізація;
• проставлення штампу «Апостиль» чи апости­ляція.
Розглянемо вказані способи легалізації документів більш детально.
КОНСУЛЬСЬКА ЛЕГАЛІЗАЦІЯ
Процедура консульської легалізації документів досить складна та багаторівнева.
Консульська легалізація відповідно до ст. 54 Консульського статуту України полягає в установленні і засвідченні справжності підпису, повноважень посадової особи, яка підписала документ чи акт або засвідчила попередній підпис на них, справжності відбитка штампа, печатки, зразки яких отримано консулом офіційним шляхом від компетентних органів держави перебування.
Консул легалізує документи і акти, складені за участю властей консульського округу, або такі, що виходять від цих властей.
Органи України приймають такі документи і акти на розгляд лише при наявності консульської легалізації, якщо інше не передбачено законодавством України або міжнародним договором, учасниками якого є Україна і держава перебування.
Відповідно до п. 1.2 Інструкції про порядок консульської легалізації офіційних документів в Україні і за кордоном консульська легалізація офіційних документів — це процедура підтвердження дійсності оригіналів офіційних документів або засвідчення справжності підписів посадових осіб, уповноважених засвідчувати підписи на документах, а також дійсності відбитків штампів, печаток, якими скріплено документ. При цьому консул не несе відповідальності за зміст документа.
Консульська легалізація здійснюється уповноваженим працівником Департаменту консульської служби Міністерства закордонних справ України, Представництв Міністерства закордонних справ на території України або консульською посадовою особою закордонної дипломатичної установи України.
Порядок консульської легалізації офіційних документів установлюється Віденською конвенцією «Про консульські зносини» 1963 року, міжнародними договорами та чинним законодавством України, а також Інструкцією про порядок консульської легалізації офіційних документів в Україні і за кордоном.
Під офіційним документом слід розуміти письмове підтвердження фактів та подій, що мають юридичне значення, або з якими чинне законодавство пов’язує виникнення, зміну або припинення прав і обов’язків фізичних або юридичних осіб.
Консульська легалізація здійснюється виключно стосовно офіційних документів, які видані за участю органів державної влади чи органів місцевого самоврядування, і не розпов­сюджується на документи міжнародних громадських організацій.
Легалізації також підлягають офіційні документи, що надходять до закордонних дипломатичних установ України від Департаменту консульської служби МЗС України, а також ті документи, які надходять від закордонних дипломатичних установ України до Департаменту консульської служби МЗС України.
Для легалізації офіційних документів консульська посадова особа на території України користується печаткою та штампом Міністерства закордонних справ України (Представництв МЗС на території України), за кордоном — печаткою та штампом закордонної дипломатичної установи України.
Департамент консульської служби МЗС Украї­ни, Представництва МЗС на території України, закордонні дипломатичні установи України мають зразки печаток та підписів посадових осіб, які вповноважені здійснювати дії з консульської легалізації офіційних документів, складених за участю органів державної влади та органів місцевого самоврядування України, або таких, що від них виходять, дипломатичних представництв чи консульських установ іноземних держав.
Слід зазначити, що Інструкцією про порядок консульської легалізації офіційних документів в Україні і за кордоном передбачено ряд вимог до документів, які подаються на консульську легалізацію, зокрема:
• документи, викладені на двох і більше окремих аркушах, повинні бути прошиті, а аркуші пронумеровані і скріплені підписом та печаткою;
• не приймаються на легалізацію документи, текст яких неможливо прочитати внаслідок пошкодження, такі, що написані чи підписані олівцем або отримані через засоби факсимільного зв’язку, а також документи, у яких уживається декілька мов одночасно;
• підписи посадових осіб та відбитки печаток мають бути чіткими. Посвідчувальний напис повинен бути написаний без підчисток, вільні місця — прокреслені, дописки й інші виправлення — застережені.
Легалізації не підлягають:
• документи й акти, які суперечать законодавству України або можуть за своїм змістом завдати шкоди інтересам України, або містять відомості, що порочать честь і гідність громадян;
• оригінали, копії та фотокопії паспортів, військових квитків, трудових книжок, документів, що мають характер листування, дозволів на носіння зброї, свідоцтв про реєстрацію транспортних засобів (технічних паспортів), посвідчення водія, посвідчення особи, нормативно-правові акти та роз’яснення щодо їх застосування;
• документи, видані органами та посадовими особами з перевищенням їх повноважень.
Законодавство іноземних країн також може містити певні обмеження щодо легалізації окремого кола документів.

НАУКОВО-ПРАВОВИЙ ВИСНОВОК щодо тлумачення заповіту

НАУКОВО-ПРАВОВИЙ ВИСНОВОК
щодо тлумачення заповіту
Тлумачення заповіту здійснюється за загальними правилами тлумачення правочинів. Однак законодавцем передбачена особливість визначення суб’єкта тлумачення. Якщо за загальним правилом про тлумачення правочинів їх можуть тлумачити самі сторони (ст. 213 ЦК), а в разі наявності спору — суд, то заповіт можуть тлумачити особи, які не є стороною, — спадкоємці. У цьому закладена додаткова особливість заповіту як правочину. Однак незважаючи на те, що змінено суб’єкта тлумачення, правила тлумачення, визначені ст. 213 ЦК, повинні поширюватись і на тлумачення заповітів. За ст. 1256 ЦК загальним правилом тлумачення заповітів є тлумачення його самими спадкоємцями, а лише за наявності між ними спору — судом.
Тлумачення заповіту має на меті усунення незрозумілостей у буквальному змісті заповіту, при цьому повинна забезпечуватись найбільш повна реалізація не тільки дійсної, а й припустимої волі спадкодавця. Потреба у тлумаченні виникає тоді, коли заповіт містить суперечливі положення, що ускладнюють його виконання.
При тлумаченні заповіту аналізується як буквальне значення слів і понять, так і мета заповіту, сутність кожного із положень, викладених у заповіті, ураховуються інші обставини, що мають істотне значення.
За час дії Цивільного кодексу України 2003 р. сформувалася певна практика тлумачення заповітів, визначено межі здійснення такої логічної операції, як тлумачення. Так, у рішенні по одній із цивільних справ Верховний Суд України зазначив, що ст. 213 ЦК України не допускає, щоб при тлумаченні правочину здійснювався пошук волі учасника правочину, який не знайшов відображення в тексті самого правочину. При тлумаченні заповіту не допускається внесення змін у сам зміст заповіту, враховуючи що заповіт — це особисте розпорядження фізичної особи щодо належного їй майна, майнових прав і обов’язків на випадок своєї смерті (ст. 1233 ЦК України) .
Здійснення тлумачення можна уникнути, якщо