Архивы

Посвідчення довіреності від кількох осіб — автор матеріалу Вікторія Голобородько

Передплата на 2010 рік здійснюється через:

1. ТОВ «ЦАДППБ «ЮКОН»
Отримувач:

ТОВ «Центр аналітичніх досліджень з питань права та безпеки «ЮКОН» (ТОВ «ЦАДППБ «ЮКОН»), код ЄДРПОУ 33478516,
п/р 260090102990 в ПАТ «ПроКредит Банк» м. Києва, МФО 320984

Призначення платежу:

«Передплата на журнал «МЕН» на 2010 р.»
ПДВ не передбачено. У цій же графі також слід указати адресу, на яку надсилати журнал.

Вартість річної передплати на 2010 рік — 798 грн.

2. ПП «ПА «СТРАЙД-ПЛЮС»

Зробивши передплату на 2010, 2009 або 2008 рік через ПП «ПА «СТРАЙД-ПЛЮС» протягом 2009 року, ви отримуєте всі номери з початку року за відповідний рік.
Для оформлення передплати через ПП «ПА «СТРАЙД-ПЛЮС» вам необхідно звернутися до будь-якого відділення банку або ощадкаси та зробити оплату.

Журнал 2010 2009 2008
комплект
«Мала енциклопедія нотаріуса»
та «Юридичний радник» 790 грн 672 грн
«Мала енциклопедія нотаріуса» 798 грн 640 грн 540 грн

Необхідні атрибути для оплати через ПП «ПА «СТРАЙД-ПЛЮС»:

Отримувач:

ПП «ПА «СТРАЙД-ПЛЮС», код ЄДРПОУ 35072739
п/р 26005460220010 в АКБ «Базис» м. Харкова, МФО 351760.

Призначення платежу:

«Передплата за журнал «МЕН» на ____ рік» або «Передплата за комплект «МЕН» + «ЮР» на ____ рік». ПДВ не передбачено. У цій же графі також вказується адреса, на яку надсилати журнали.
Після оплати журнали будуть відправлятися рекомендованим листом поштою на адресу, яку Ви вказали.

Увага! Ретро-передплата!
ЮВПП «СТРАЙД» пропонує вам ретро-передплату з отриманням усіх примірників журналів за за такі роки:
Журнал 2007 2006 2005
комплект
«Мала енциклопедія нотаріуса»
та «Юридичний радник» 600 грн 480 грн 330 грн
«Мала енциклопедія нотаріуса» 480 грн
Необхідні атрибути для оплати через банк або ощадкасу через ЮВПП «СТРАЙД» для ретро-передплати:

Отримувач:

ЮВПП «Страйд», код ЄДРПОУ 32335789
п/р 260000016018 в АТ «Регіон-банк» м. Харкова, МФО 351254.

Призначення платежу:

«Передплата за журнал «МЕН» на ____ рік» або «Передплата за комплект «МЕН» + «ЮР» на ____ рік». ПДВ не передбачено. У цій же графі також вказується адреса, на яку надсилати журнали.
Після оплати журнали будуть відправлятися рекомендованим листом поштою на адресу, яку Ви вказали.

Для отримання довідок та рахунків-фактур:
(057) 714-00-38
(057) 731-87-09
(057) 733-92-05
e-mail: info@stride.com.ua

3. Передплатні агентства

З питань оформлення передплати через передплатні агентства запитуйте кур’єрів відповідного агентства в вашому регіоні.

Асоціація приватних нотаріусів Харківської області спільно з Секцією нотаріусів Асоціації правників України

Асоціація приватних нотаріусів Харківської області
спільно з
Секцією нотаріусів Асоціації правників України

Запрошують Вас до участі у семінарі, який відбудеться 10 червня 2010 року о 1630 в готелі „ Мир”, який розташований у м. Харкові на проспекті Леніна, 27 А, в приміщенні конференц залу №2.
Теми для обговорення:
• Щодо можливості нотаріального посвідчення спільної довіреності, тобто довіреності від імені кількох осіб;
• Поділ спадкового майна;
• Поділ та види майна, що є у спільній власності;
• Щодо порядку визначення частки одного з подружжя з майна набутого подружжям за час шлюбу;
• Закон України „Про запобігання та протидію легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом” №2258-VI від 18 травня 2010 року.
Модератори заходу (доповідачі):
Володимир Марченко
Олена Чуєва
Участь у семінарі безкоштовна, реєстрація обов’язкова і буде проводитися до 1400 години 09 червня 2010 року.
Контактні телефони з питання реєстрації участі у заході:
тел. (067) 572-16-15, (057) 714-00-38, 714-27-89, тел./ факс (057) 714-27-90.

Виконавчий секретар
Асоціації приватних
нотаріусів України В.Д. Бородіна

Условия допуска служебных лиц к проведению проверок. Обмен опытом. — автор матеріалу Олександр Парамонов

Передплата на 2010 рік здійснюється через:

1. ТОВ «ЦАДППБ «ЮКОН»
Отримувач:

ТОВ «Центр аналітичніх досліджень з питань права та безпеки «ЮКОН» (ТОВ «ЦАДППБ «ЮКОН»), код ЄДРПОУ 33478516,
п/р 260090102990 в ПАТ «ПроКредит Банк» м. Києва, МФО 320984

Призначення платежу:

«Передплата на журнал «МЕН» на 2010 р.»
ПДВ не передбачено. У цій же графі також слід указати адресу, на яку надсилати журнал.

Вартість річної передплати на 2010 рік — 798 грн.

2. ПП «ПА «СТРАЙД-ПЛЮС»

Зробивши передплату на 2010, 2009 або 2008 рік через ПП «ПА «СТРАЙД-ПЛЮС» протягом 2009 року, ви отримуєте всі номери з початку року за відповідний рік.
Для оформлення передплати через ПП «ПА «СТРАЙД-ПЛЮС» вам необхідно звернутися до будь-якого відділення банку або ощадкаси та зробити оплату.

Журнал 2010 2009 2008
комплект
«Мала енциклопедія нотаріуса»
та «Юридичний радник» 790 грн 672 грн
«Мала енциклопедія нотаріуса» 798 грн 640 грн 540 грн

Необхідні атрибути для оплати через ПП «ПА «СТРАЙД-ПЛЮС»:

Отримувач:

ПП «ПА «СТРАЙД-ПЛЮС», код ЄДРПОУ 35072739
п/р 26005460220010 в АКБ «Базис» м. Харкова, МФО 351760.

Призначення платежу:

«Передплата за журнал «МЕН» на ____ рік» або «Передплата за комплект «МЕН» + «ЮР» на ____ рік». ПДВ не передбачено. У цій же графі також вказується адреса, на яку надсилати журнали.
Після оплати журнали будуть відправлятися рекомендованим листом поштою на адресу, яку Ви вказали.

Увага! Ретро-передплата!
ЮВПП «СТРАЙД» пропонує вам ретро-передплату з отриманням усіх примірників журналів за за такі роки:
Журнал 2007 2006 2005
комплект
«Мала енциклопедія нотаріуса»
та «Юридичний радник» 600 грн 480 грн 330 грн
«Мала енциклопедія нотаріуса» 480 грн
Необхідні атрибути для оплати через банк або ощадкасу через ЮВПП «СТРАЙД» для ретро-передплати:

Отримувач:

ЮВПП «Страйд», код ЄДРПОУ 32335789
п/р 260000016018 в АТ «Регіон-банк» м. Харкова, МФО 351254.

Призначення платежу:

«Передплата за журнал «МЕН» на ____ рік» або «Передплата за комплект «МЕН» + «ЮР» на ____ рік». ПДВ не передбачено. У цій же графі також вказується адреса, на яку надсилати журнали.
Після оплати журнали будуть відправлятися рекомендованим листом поштою на адресу, яку Ви вказали.

Для отримання довідок та рахунків-фактур:
(057) 714-00-38
(057) 731-87-09
(057) 733-92-05
e-mail: info@stride.com.ua

3. Передплатні агентства

З питань оформлення передплати через передплатні агентства запитуйте кур’єрів відповідного агентства в вашому регіоні.

Оформлення права на спадщину (пам’ятка) — автор матеріалу Валентина Журавська

Передплата на 2010 рік здійснюється через:

1. ТОВ «ЦАДППБ «ЮКОН»
Отримувач:

ТОВ «Центр аналітичніх досліджень з питань права та безпеки «ЮКОН» (ТОВ «ЦАДППБ «ЮКОН»), код ЄДРПОУ 33478516,
п/р 260090102990 в ПАТ «ПроКредит Банк» м. Києва, МФО 320984

Призначення платежу:

«Передплата на журнал «МЕН» на 2010 р.»
ПДВ не передбачено. У цій же графі також слід указати адресу, на яку надсилати журнал.

Вартість річної передплати на 2010 рік — 798 грн.

2. ПП «ПА «СТРАЙД-ПЛЮС»

Зробивши передплату на 2010, 2009 або 2008 рік через ПП «ПА «СТРАЙД-ПЛЮС» протягом 2009 року, ви отримуєте всі номери з початку року за відповідний рік.
Для оформлення передплати через ПП «ПА «СТРАЙД-ПЛЮС» вам необхідно звернутися до будь-якого відділення банку або ощадкаси та зробити оплату.

Журнал 2010 2009 2008
комплект
«Мала енциклопедія нотаріуса»
та «Юридичний радник» 790 грн 672 грн
«Мала енциклопедія нотаріуса» 798 грн 640 грн 540 грн

Необхідні атрибути для оплати через ПП «ПА «СТРАЙД-ПЛЮС»:

Отримувач:

ПП «ПА «СТРАЙД-ПЛЮС», код ЄДРПОУ 35072739
п/р 26005460220010 в АКБ «Базис» м. Харкова, МФО 351760.

Призначення платежу:

«Передплата за журнал «МЕН» на ____ рік» або «Передплата за комплект «МЕН» + «ЮР» на ____ рік». ПДВ не передбачено. У цій же графі також вказується адреса, на яку надсилати журнали.
Після оплати журнали будуть відправлятися рекомендованим листом поштою на адресу, яку Ви вказали.

Увага! Ретро-передплата!
ЮВПП «СТРАЙД» пропонує вам ретро-передплату з отриманням усіх примірників журналів за за такі роки:
Журнал 2007 2006 2005
комплект
«Мала енциклопедія нотаріуса»
та «Юридичний радник» 600 грн 480 грн 330 грн
«Мала енциклопедія нотаріуса» 480 грн
Необхідні атрибути для оплати через банк або ощадкасу через ЮВПП «СТРАЙД» для ретро-передплати:

Отримувач:

ЮВПП «Страйд», код ЄДРПОУ 32335789
п/р 260000016018 в АТ «Регіон-банк» м. Харкова, МФО 351254.

Призначення платежу:

«Передплата за журнал «МЕН» на ____ рік» або «Передплата за комплект «МЕН» + «ЮР» на ____ рік». ПДВ не передбачено. У цій же графі також вказується адреса, на яку надсилати журнали.
Після оплати журнали будуть відправлятися рекомендованим листом поштою на адресу, яку Ви вказали.

Для отримання довідок та рахунків-фактур:
(057) 714-00-38
(057) 731-87-09
(057) 733-92-05
e-mail: info@stride.com.ua

3. Передплатні агентства

З питань оформлення передплати через передплатні агентства запитуйте кур’єрів відповідного агентства в вашому регіоні.

НАКАЗ ДЕРЖАВНОЇ ПОДАТКОВОЇ АДМІНІСТРАЦІЇ УКРАЇНИ

ДЕРЖАВНА ПОДАТКОВА АДМІНІСТРАЦІЯ УКРАЇНИ
НАКАЗ
від 17 травня 2010 року N 341
Про затвердження Узагальнюючого податкового роз’яснення щодо застосування апеляційної процедури при адміністративному оскарженні платниками податків рішень (постанов) органів ДПС України
Керуючись Законами України «Про порядок погашення зобов’язань платників податків перед бюджетами та державними цільовими фондами», «Про державну податкову службу в Україні», «Про звернення громадян», Кодексом України про адміністративні правопорушення та наказом ДПА України від 12.04.2003 N 176 «Про затвердження порядку надання роз’яснень окремих положень податкового законодавства», з метою виконання постанови Кабінету Міністрів України від 27 січня 2010 року N 86 «Про надання податкових та інших роз’яснень» та розпорядження ДПА України від 02.03.2010 N 39-р «Про опрацювання податкових роз’яснень» наказую:
1. Затвердити Узагальнююче податкове роз’яснення щодо застосування апеляційної процедури при адміністративному оскарженні платниками податків рішень (постанов) органів ДПС України.
2. Департаменту апеляцій (Притула Є. М.) наказ у триденний термін від дня реєстрації надати Департаменту масово-роз’яснювальної роботи та звернень громадян для оприлюднення.
3. Департаменту масово-роз’яснювальної роботи та звернень громадян (Косарчук В. П.) забезпечити оприлюднення зазначеного наказу у встановленому порядку.
4. Головам державних податкових адміністрацій в АР Крим, областях, мм. Києві та Севастополі довести наказ до відома підпорядкованих органів державної податкової служби та забезпечити його врахування при проведенні контрольно-перевірочної роботи та винесенні рішень у процесі апеляційних узгоджень.
5. Наказ набирає чинності від дня оприлюднення.
6. Контроль за виконанням наказу покласти на заступника Голови Любченка О. М.

Голова О. О. Папаіка

ЗАТВЕРДЖЕНО
Наказ ДПА України
17.05.2010 N 341

Узагальнююче податкове роз’яснення
щодо застосування апеляційної процедури при адміністративному оскарженні платниками податків рішень (постанов) органів ДПС України
Процедуру і строки оскарження податкових повідомлень-рішень про визначення сум податкових зобов’язань (рішень), постанов у справах про адміністративні правопорушення визначено статтею 5 Закону України від 21 грудня 2000 року N 2181-III «Про порядок погашення зобов’язань платників податків перед бюджетами та державними цільовими фондами» (далі — Закон N 2181), Законом України від 2 жовтня 1996 року N 393/96-ВР «Про звернення громадян», Кодексом України про адміністративні правопорушення та Положенням про порядок подання та розгляду скарг платників податків органами державної податкової служби, затвердженим наказом ДПА України від 11.12.96 N 29 і зареєстрованим у Міністерстві юстиції України 18.12.96 за N 723/1748, із змінами та доповненнями (далі — Положення про розгляд скарг).
В Узагальнюючому податковому роз’ясненні вживаються такі скорочення:
органи державної податкової служби — органи ДПС;
державна податкова адміністрація — ДПА;
державна податкова інспекція — ДПІ
1. Щодо строків оскарження податкових повідомлень-рішень у випадку подання повторної скарги
Якщо платник податків не згоден із визначеною органом ДПС сумою податкового зобов’язання, то первинна скарга повинна бути подана до органу ДПС, податкове повідомлення-рішення якого оскаржується, протягом десяти календарних днів, наступних за днем отримання податкового повідомлення-рішення.
У разі коли орган ДПС надсилає платнику податків рішення про повне або часткове незадоволення його скарги, такий платник податків має право звернутися протягом десяти календарних днів, наступних за днем отримання відповіді (рішення), з повторною скаргою до органу ДПС вищого рівня.
Платник податків має право оскаржити податкове повідомлення-рішення, залишене без змін за розглядом первинної скарги, до органу ДПС вищого рівня протягом десяти календарних днів, наступних за днем отримання рішення ДПІ (ДПА), прийнятого за розглядом первинної скарги, а не за днем отримання податкового повідомлення-рішення на залишену без змін суму податкового зобов’язання, що оскаржувалася у первинній скарзі.
У разі коли останній день строків, визначених Законом для подання скарги, припадає на вихідний або святковий день, останнім днем таких строків вважається перший наступний робочий день.
Якщо платник податків не звертався із повторною скаргою на податкове повідомлення-рішення, залишене без змін за розглядом первинної скарги, до органу ДПС вищого рівня протягом десяти календарних днів, наступних за днем отримання рішення ДПІ (ДПА) про розгляд скарги, то відповідно до підпункту 5.2.4 пункту 5.2 статті 5 Закону N 2181 процедура адміністративного оскарження залишеного без змін податкового повідомлення-рішення закінчується через десять календарних днів з дня, наступного за днем отримання рішення за розглядом первинної скарги. День закінчення процедури адміністративного оскарження вважається днем узгодження податкового зобов’язання платника податків.
2. Щодо строків оскарження податкових повідомлень-рішень у випадку, коли нарахована сума податкового зобов’язання збільшується унаслідок його адміністративного оскарження
У разі коли нарахована сума податкового зобов’язання (пені та штрафних санкцій) збільшується унаслідок адміністративного оскарження, наприклад, за розглядом первинної скарги, то на суму такого збільшення надсилається окреме податкове повідомлення-рішення. Донарахована сума податкового зобов’язання, визначена у такому окремому податковому повідомленні-рішенні, повинна бути сплачена або може бути оскаржена платником податків за процедурою, передбаченою статтею 5 Закону N 2181, із застосуванням строків, установлених для сплати або оскарження нового податкового зобов’язання, тобто протягом десяти календарних днів, наступних за днем отримання окремого податкового повідомлення-рішення на збільшену суму податкового зобов’язання (пункт 6.6 статті 6 Закону N 2181).
3. Щодо строків подання скарги через відділення поштового зв’язку
Відповідно до підпункту 5.2.2 пункту 5.2 статті 5 Закону N 2181 у разі коли платник податків вважає, що контролюючий орган неправильно визначив суму податкового зобов’язання або прийняв будь-яке інше рішення, що суперечить законодавству з питань оподаткування або виходить за межі його компетенції, встановленої законом, такий платник податків має право звернутися до контролюючого органу із скаргою про перегляд цього рішення, що подається у письмовій формі та може супроводжуватися документами, розрахунками та доказами, які платник податків вважає за потрібне надати. Скарга повинна бути подана контролюючому органу протягом десяти календарних днів, наступних за днем отримання платником податків податкового повідомлення або іншого рішення контролюючого органу, що оскаржується.
Пунктом 3 Положення про розгляд скарг передбачено, що скарга (заява) повинна бути викладена в письмовій формі та надіслана до органу державної податкової служби поштою з повідомленням про вручення або передана фізичною чи юридичною особою — платником податку через представника.
Дата подання скарги (заяви) — день фактичного подання скарги (заяви) до відповідного органу державної податкової служби, а у разі надсилання скарги (заяви) поштою — дата відправлення скарги (заяви), зазначена відділенням поштового зв’язку в повідомленні про вручення поштового відправлення та на конверті.
У разі відсутності повідомлення про вручення і опису вкладення поштового відправлення та відбитка календарного штемпеля відділення поштового зв’язку на поштовому відправленні (конверті, бандеролі), що унеможливлює з’ясування фактичної дати отримання відділенням поштового зв’язку скарги (заяви), датою подання скарги (заяви) вважається дата фактичного надходження скарги (заяви) до органу державної податкової служби.
Відповідно до абзацу другого підпункту 5.2.4 пункту 5.2 статті 5 Закону N 2181 процедура адміністративного оскарження закінчується, зокрема, останнім днем строку, передбаченого підпунктом 5.2.2 цього пункту, для подання заяви про перегляд рішення контролюючого органу, у разі коли така заява не була подана у зазначений строк.
Згідно з пунктом 7 Положення про розгляд скарг скарга (заява), подана з порушенням порядку і строків, визначених цим Положенням і Законом N 2181, не підлягає розгляду органами ДПС.
Таким чином, строк подання скарги вважається дотриманим, якщо протягом встановлених підпунктом 5.2.2 пункту 5.2 статті 5 Закону N 2181 строків письмова скарга платника податків була подана (надійшла) до податкового органу (у тому числі якщо платник надіслав її поштою).
4. Щодо визначення дати подання платниками податків скарги у разі використання послуг служби кур’єрської доставки
Підпунктом 5.2.2 пункту 5.2 статті 5 Закону N 2181 та пунктом 4 і підпунктом 5.1 пункту 5 Положення про розгляд скарг передбачено, що у разі коли платник податків вважає, що орган ДПС невірно визначив суму податкового зобов’язання або прийняв будь-яке інше рішення, що суперечить законодавству з питань оподаткування або виходить за межі його компетенції, встановленої законом, такий платник податків має право звернутися до органу ДПС, податкове повідомлення або рішення якого оскаржується, зі скаргою про перегляд цього рішення, яка подається у письмовій формі та може супроводжуватися документами, розрахунками та доказами, що платник податків вважає за потрібне надати. Скарга повинна бути подана органу ДПС протягом десяти календарних днів, наступних за днем отримання платником податків податкового повідомлення або іншого рішення органу ДПС, що оскаржується.
Відповідно до абзаців п’ятого, дев’ятого і десятого пункту 3 Положення про розгляд скарг скарга (заява) повинна бути викладена у письмовій формі та надіслана до органу ДПС поштою з повідомленням про вручення або передана фізичною чи юридичною особою — платником податку через представника.
Дата подання скарги (заяви) — це день фактичного подання скарги (заяви) до відповідного органу ДПС, а в разі надсилання скарги (заяви) поштою — дата відправлення скарги (заяви), зазначена відділенням поштового зв’язку в повідомленні про вручення поштового відправлення та на конверті.
У разі відсутності повідомлення про вручення і опису вкладення поштового відправлення та відбитка календарного штемпеля відділення поштового зв’язку на поштовому відправленні (конверті, бандеролі), що унеможливлює з’ясування фактичної дати отримання відділенням поштового зв’язку скарги (заяви), датою подання скарги (заяви) вважається дата фактичного надходження скарги (заяви) до органу ДПС.
Згідно з пунктом 46 статті 9 Закону України «Про ліцензування певних видів господарської діяльності» пересилання поштових переказів, простих та реєстрованих листів, поштових карток, бандеролей та посилок масою до 30 кілограмів підлягає ліцензуванню.
Відповідно до Закону України «Про поштовий зв’язок» оператором поштового зв’язку є суб’єкт підприємницької діяльності, який в установленому законодавством порядку надає послуги поштового зв’язку.
Постановою Кабінету Міністрів України від 5 березня 2009 року N 270 затверджено Правила надання послуг поштового зв’язку, дія яких поширюється на операторів поштового зв’язку України всіх форм власності, які згідно із законодавством надають послуги поштового зв’язку.
Враховуючи зазначене, у разі якщо суб’єкт підприємницької діяльності має ліцензію на пересилання поштових переказів, простих та реєстрованих листів, поштових карток, бандеролей та посилок масою до 30 кілограмів, датою подання (надсилання) скарги платником податків необхідно вважати дату згідно з відбитком календарного штемпеля, зазначену на квитанції (документі) про прийняття (надсилання) скарги платника податків.
5. Щодо подання та розгляду скарг на рішення про застосування штрафних (фінансових) санкцій
Рішення про застосування штрафних (фінансових) санкцій органу ДПС, крім штрафних (фінансових) санкцій за порушення законодавства про оподаткування та за порушення законодавства у сфері зовнішньоекономічної діяльності, може бути оскаржене до державної податкової адміністрації (інспекції) вищого рівня протягом одного року з моменту (дня) його прийняття, але не пізніше одного місяця з дня надсилання (вручення) рішення про застосування штрафних (фінансових) санкцій платнику податків, якщо інший порядок та строки оскарження не зазначено в законодавчому акті, яким передбачено штрафні (фінансові) санкції та їх застосування органами ДПС.
Скарга подається (надсилається поштою з повідомленням про вручення):
1) на рішення ДПІ в районі, міжрайонної, міської (міст з районними державними податковими інспекціями), об’єднаної або спеціалізованої ДПІ — до ДПА в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі;
2) на рішення ДПІ в районі міста з районним поділом, крім міст Києва та Севастополя, — до ДПІ у місті;
3) на рішення регіональних управлінь Департаменту контролю за виробництвом та обігом спирту, алкогольних напоїв і тютюнових виробів ДПА України (далі — Департаменту САТ ДПА України) — до Департаменту САТ ДПА України;
4) на рішення ДПА в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі, Департаменту САТ ДПА України — до ДПА України.
Розгляд скарг на рішення про застосування штрафних (фінансових) санкцій і прийняття рішень відбувається у тридцятиденний строк з дня надходження скарги до органів ДПС. Прийняте рішення за наслідками розгляду скарги вручається або надсилається платнику податків, який її подав, ДПІ (ДПА), регіональним управлінням Департаменту САТ ДПА України та Департаменту САТ ДПА України, рішення якого оскаржувалося.
Якщо у тридцятиденний строк вирішити порушені в скарзі питання неможливо, керівник (або його заступник) органу ДПС, Департаменту САТ ДПА України встановлює необхідний строк для розгляду скарги, про що повідомляється (надсилається рішення) платнику податків, який подав скаргу. При цьому загальний строк розгляду скарги не може перевищувати сорока п’яти днів. Рішення за розглядом скарги складається і вручається (надсилається) особі, яка подала скаргу.
У разі незгоди особи з рішенням ДПА (ДПІ), прийнятим за наслідками розгляду поданої скарги, указане рішення може бути оскаржене в ДПА вищого рівня, а рішення Департаменту САТ ДПА України — ДПА України протягом одного року з моменту (дня) його прийняття, але не пізніше одного місяця з дня вручення рішення платнику податків або його представнику.
Скарги, подані з порушенням зазначеного строку, не розглядаються органами ДПС, Департаментом САТ ДПА України.
Порушений з поважної причини строк подання скарги може бути поновлений на підставі заяви платника податків керівником (або його заступником) органу ДПС, Департаменту САТ ДПА України, уповноваженим розглядати скаргу.
Згідно з пунктом 16 Положення про розгляд скарг на подання та розгляд скарг на рішення про застосування штрафних (фінансових) санкцій, зазначені у цьому пункті, не поширюється дія пунктів 4 — 8, підпункту 4 абзацу першого та абзаців четвертого — одинадцятого пункту 9 і пунктів 11 та 12 цього Положення.
6. Щодо строків подання та розгляду скарг на постанови, винесені органами ДПС, у справах про адміністративні правопорушення
Статтею 289 Кодексу України про адміністративні правопорушення та пунктом 13 Положення про розгляд скарг передбачено, що скарга на постанову у справі про адміністративне правопорушення може бути подана протягом десяти днів з дня винесення постанови. Скарга на постанову у справі про адміністративне правопорушення подається до органу ДПС, посадова особа якого винесла постанову. Скарга, що надійшла, реєструється і протягом трьох діб надсилається разом із справою до органу ДПС вищого рівня (посадовій особі, правомочній її розглядати).
Щодо дати подання скарги на постанову у справі про адміністративне правопорушення, то необхідно керуватися пунктом 3 Положення про розгляд скарг, яким передбачено, що дата подання скарги — день фактичного подання скарги до відповідного органу ДПС, а у разі надсилання скарги поштою — дата відправлення скарги, зазначена відділенням поштового зв’язку в повідомленні про вручення поштового відправлення та на конверті. У разі відсутності повідомлення про вручення і опису вкладення поштового відправлення та відбитка календарного штемпеля відділення поштового зв’язку на поштовому відправленні (конверті, бандеролі), що унеможливлює з’ясування фактичної дати отримання відділенням поштового зв’язку скарги, датою подання скарги вважається дата фактичного надходження скарги до органу ДПС.
Скарга на постанову у справі про накладення адміністративного стягнення розглядається у десятиденний строк з дня її надходження до органу ДПС, правомочного розглядати скаргу, і рішення за розглядом скарги надсилається особі, яка подала скаргу, з повідомленням про вручення або вручається примірник рішення особисто цій особі.
7. Щодо розгляду скарг платників податків на податкові вимоги
Відповідно до пункту 1.10 статті 1 та підпункту 6.2.1 пункту 6.2 статті 6 Закону N 2181 податкова вимога — це письмова вимога податкового органу до платника податків погасити суму податкового боргу, яка надсилається платнику податків у разі, коли він не сплачує узгоджену суму податкового зобов’язання в установлені строки. Податкові вимоги мають містити, крім відомостей, передбачених підпунктом 6.2.3 пункту 6.2 статті 6 зазначеного Закону, посилання на підстави їх виставлення; суму податкового боргу, належного до сплати, пені та штрафних санкцій; перелік запропонованих заходів із забезпечення сплати суми податкового боргу.
Скарги платників податків на податкові вимоги подаються платниками та розглядаються податковими органами у загальному порядку відповідно до вимог підпункту 5.2.2 пункту 5.2 статті 5 Закону N 2181 і Положення про розгляд скарг.
8. Щодо визначення адреси платника податку, на яку необхідно надсилати рішення (відповідь) за скаргою, якщо у скарзі (заяві) зазначено юридичну і фактичну адреси, однак не вказано адреси, на яку необхідно надіслати рішення за розглядом скарги
Підпунктом 5.2.2 пункту 5.2 статті 5 Закону N 2181, зокрема, визначено, що у разі коли платник податків вважає, що контролюючий орган невірно визначив суму податкового зобов’язання або прийняв будь-яке інше рішення, що суперечить законодавству з питань оподаткування або виходить за межі його компетенції, встановленої законом, такий платник податків має право звернутися до контролюючого органу із скаргою про перегляд цього рішення, що подається у письмовій формі та може супроводжуватися документами, розрахунками та доказами, які платник податків вважає за потрібне надати. Скарга повинна бути подана контролюючому органу протягом десяти календарних днів, наступних за днем отримання платником податків податкового повідомлення або іншого рішення контролюючого органу, що оскаржується.
Рішення контролюючого органу за розглядом скарги та, у відповідних випадках, рішення про продовження строку розгляду скарги необхідно надіслати на адресу платника податків поштою з повідомленням про вручення або надати йому під розписку.
Відповідно до підпункту 1 абзацу четвертого пункту 3 Положення про розгляд скарг у скарзі (заяві) має бути зазначено: прізвище, ім’я, по батькові, місце проживання фізичної особи — платника податку, а для юридичної особи — платника податку — її найменування, місцезнаходження, а також адресу, на яку необхідно надіслати рішення (відповідь) за скаргою (заявою).
Згідно з пунктом 8 Положення про розгляд скарг керівник органу ДПС (або його заступник) зобов’язаний прийняти вмотивоване рішення та надіслати його протягом двадцяти календарних днів від дня отримання скарги платника податків або протягом строку, продовженого за рішенням керівника органу ДПС (або його заступника), на адресу, зазначену платником податків у скарзі (заяві) як адреса, на яку необхідно надіслати рішення (відповідь) на скаргу (заяву), поштою з повідомленням про вручення або надати платнику під розписку.
Відповідно до абзацу десятого пункту 10 Положення про розгляд скарг рішення вважається надісланим (врученим) юридичній особі — платнику податків, якщо його вручено керівнику або уповноваженій особі такої юридичної особи — платника податків під розписку, або надіслано поштою з повідомленням про вручення за адресою, зазначеною юридичною особою — платником податків безпосередньо у скарзі (заяві) як адреса, на яку необхідно надіслати рішення (відповідь) на скаргу (заяву).
Рішення вважається надісланим (врученим) фізичній особі — платнику податків, якщо його вручено особисто такій фізичній особі або уповноваженій нею особі чи надіслано поштою з повідомленням про вручення за адресою, зазначеною фізичною особою — платником податків у скарзі (заяві) як адреса, на яку необхідно надіслати рішення (відповідь) на скаргу (заяву) (абзац одинадцятий пункту 10 Положення про розгляд скарг).
Виходячи із наведеного вище, з метою дотримання вимог пункту 5.2 статті 5 Закону N 2181 та пункту 8 Положення про розгляд скарг ДПА України вважає, що у випадку коли у скарзі (заяві) платник не вказує адресу, на яку необхідно надіслати рішення (відповідь) на скаргу (заяву), але при цьому зазначає «юридичну» і «фактичну» адреси — орган ДПС повинен здійснити заходи щодо з’ясування причин недотримання платником податків вимог підпункту 1 абзацу четвертого пункту 3 Положення та запропонувати йому повідомити податковому органу адресу, на яку необхідно надіслати рішення за скаргою. У випадку коли здійснені заходи не привели до позитивного результату, рішення про результати розгляду скарги (заяви) повинно бути надіслано органом ДПС, що розглядав скаргу, на дві адреси (юридичну та фактичну), що зазначені у скарзі (заяві).
Усі раніше надані податкові роз’яснення з питань, що включені до цього Узагальнюючого податкового роз’яснення, втрачають чинність з моменту його оприлюднення.

Директор Департаменту апеляцій Є. М. Притула

© Інформаційно-аналітичний центр «ЛІГА», 1991 — 2010
© ТОВ «ЛІГА ЗАКОН», 2007 — 2010

Науково-практичний журнал «Мала енциклопедія нотаріуса» №3 (51) червень 2010 року Тема номера: «Дарування»

Асоціація приватних нотаріусів Харківської області
Звернення до Президента України
щодо наслідків практичної реалізації
ст. 377 Цивільного кодексу України та ст. 120 Земельного кодексу України в редакції Закону
від 05.11.2009 р. № 1702-VI для деяких категорій землеволодінь і власників
житлових будинків 8
Цивільне право
Володимир КРАВЧУК
Договір дарування 11
Зразок
договору дарування квартири
(з варіантами) 45
Вікторія ГОЛОБОРОДЬКО
Посвідчення довіреності від кількох осіб 48
Галина ГРИЦЕНКО
Відмежування окремих третіх осіб
від множинності осіб у зобов’язанні 51
Володимир КРАВЧУК
Фізична особа-підприємець 57
Юрій МИЦА
Придбання нерухомості нерезидентом України: деякі питання у зв’язку з режимом іноземного інвестування 65
Висновки експертиз
Ірина ЖИЛІНКОВА
Науково-правовий висновок щодо вчинення правочинів особами, які перебувають у фактичних шлюбних відносинах 68
Інна СПАСИБО-ФАТЄЄВА
Науково-правовий висновок щодо можливості посвідчення довіреності від імені малолітньої особи 72
Інна СПАСИБО-ФАТЄЄВА
Науково-правовий висновок щодо відмови від спадщини 76
Олег ПЕРВОМАЙСЬКИЙ
Науково-правовий висновок
щодо можливості нотаріального
посвідчення довіреності, що видається двома та більше особами, та вчинення інших нотаріальних дій стосовно такої довіреності 78
Спадкове право
Ольга ДЯЧУК
Процедура оформлення заяви про прийняття спадщини 81
Валентина ЖУРАВСЬКА
Оформлення права на спадщину
(пам’ятка) 83
Зразок
довідки 85
Зразок
заяви про прийняття спадщини від дітей 93
Зразок
заповнення Журналу реєстрації вхідних документів 95
Зразок
заповнення Книги обліку спадкових справ 96
Зразок
повідомлення спадкоємців 96
Зразок
заяви від представника 97
Зразок
заяви про відмову від прийняття спадщини 99
Зразок
заяви про відкликання
заяви про прийняття спадщини 102
Зразок
заяви про згоду на подачу заяви спадкоємцю,
що пропустив строк прийняття спадщини 103
Зразок
заяви про відмову від прийняття спадщини
на користь іншого спадкоємця 104
Зразок
запиту №1 105
Зразок
запиту № 2 105
Тамара ЛИТВИНЕНКО
Юридична сутність інституту спадкового договору 107
Нотаріальний процес
Вікторія БАРАНКОВА
Спадкування за заповітом: проблеми нотаріального оформлення 114
Василь КРАТ
Укладення подружжям договорів
між собою щодо роздільного майна 117
Сімейне право
Ольга РОЗГОН
Сурогатне материнство: проблеми правового та договірного регулювання 120
Додаток № 1 134
Додаток № 2 135
Додаток № 3 138
Цінні папери
Ірина ВИСІЦЬКА
Нотаріальне посвідчення договору відчуження акцій: продаж, міна, дарування та спадкування (процедура, правовстановлюючі документи, обов’язкові умови, згода подружжя і т. і.) 141
Діловодство
Ганна КОСЕНКО
Ведення особових справ осіб, що перебувають у трудових відносинах з приватним нотаріусом, та інших документів
з особового складу 150
Екологічне право
М. В. ШУЛЬГА, Т. Г. ВАРШАМЯН
Деякі питання захисту прав на землю 153
Наталья НАЧИНКИНА
Договоры между сособственниками земельного участка 157
Захист прав нотаріуса
Альвина БЕРИНДЯ
Проблемные вопросы возврата банковских кредитов: ищем выход 160
Александр ПАРАМОНОВ
Условия допуска служебных лиц к проведению проверок. Обмен опытом 162
Зразки документів
Ірина САЯПІНА
Попередній договір купівлі-продажу будинку 165
Статут фермерського господарства 167
Податки
Олег КУЗЬМЕНКО
Про зарахування в рахунок майбутніх податкових платежів сум податку, утриманого юридичними особами, які виступали податковими агентами відносно оплати за вчинення нотаріальних дій 176
Судова практика
Ухвала Верховного Суду України
від 23.07.2008 року. Право
користування майном члена сім’ї
власника житла пов’язано з моментом здійснення реєстрації за місцем
проживання особи, про що робиться відповідний запис до будинкової
книги. Таким чином, на думку цього
складу суду, у цьому конкретному
випадку згода органів опіки
та піклування необхідна лише у випадку, якщо дитина є власником
(співвласником) або має право
на користування житловим приміщенням, що відчужується 182

Передплата на 2010 рік здійснюється через:

1. ТОВ «ЦАДППБ «ЮКОН»
Отримувач:

ТОВ «Центр аналітичніх досліджень з питань права та безпеки «ЮКОН» (ТОВ «ЦАДППБ «ЮКОН»), код ЄДРПОУ 33478516,
п/р 260090102990 в ПАТ «ПроКредит Банк» м. Києва, МФО 320984

Призначення платежу:

«Передплата на журнал «МЕН» на 2010 р.»
ПДВ не передбачено. У цій же графі також слід указати адресу, на яку надсилати журнал.

Вартість річної передплати на 2010 рік — 798 грн.

2. ПП «ПА «СТРАЙД-ПЛЮС»

Зробивши передплату на 2010, 2009 або 2008 рік через ПП «ПА «СТРАЙД-ПЛЮС» протягом 2009 року, ви отримуєте всі номери з початку року за відповідний рік.
Для оформлення передплати через ПП «ПА «СТРАЙД-ПЛЮС» вам необхідно звернутися до будь-якого відділення банку або ощадкаси та зробити оплату.

Журнал 2010 2009 2008
комплект
«Мала енциклопедія нотаріуса»
та «Юридичний радник» 790 грн 672 грн
«Мала енциклопедія нотаріуса» 798 грн 640 грн 540 грн

Необхідні атрибути для оплати через ПП «ПА «СТРАЙД-ПЛЮС»:

Отримувач:

ПП «ПА «СТРАЙД-ПЛЮС», код ЄДРПОУ 35072739
п/р 26005460220010 в АКБ «Базис» м. Харкова, МФО 351760.

Призначення платежу:

«Передплата за журнал «МЕН» на ____ рік» або «Передплата за комплект «МЕН» + «ЮР» на ____ рік». ПДВ не передбачено. У цій же графі також вказується адреса, на яку надсилати журнали.
Після оплати журнали будуть відправлятися рекомендованим листом поштою на адресу, яку Ви вказали.

Увага! Ретро-передплата!
ЮВПП «СТРАЙД» пропонує вам ретро-передплату з отриманням усіх примірників журналів за за такі роки:
Журнал 2007 2006 2005
комплект
«Мала енциклопедія нотаріуса»
та «Юридичний радник» 600 грн 480 грн 330 грн
«Мала енциклопедія нотаріуса» 480 грн
Необхідні атрибути для оплати через банк або ощадкасу через ЮВПП «СТРАЙД» для ретро-передплати:

Отримувач:

ЮВПП «Страйд», код ЄДРПОУ 32335789
п/р 260000016018 в АТ «Регіон-банк» м. Харкова, МФО 351254.

Призначення платежу:

«Передплата за журнал «МЕН» на ____ рік» або «Передплата за комплект «МЕН» + «ЮР» на ____ рік». ПДВ не передбачено. У цій же графі також вказується адреса, на яку надсилати журнали.
Після оплати журнали будуть відправлятися рекомендованим листом поштою на адресу, яку Ви вказали.

Для отримання довідок та рахунків-фактур:
(057) 714-00-38
(057) 731-87-09
(057) 733-92-05
e-mail: info@stride.com.ua

3. Передплатні агентства

З питань оформлення передплати через передплатні агентства запитуйте кур’єрів відповідного агентства в вашому регіоні.

Інформація щодо виконання нотаріусами вимог статті 34 Закону України «Про нотаріат» в частині оформлення спадкових прав та видачі свідоцтв про право на спадщину

Інформація щодо виконання нотаріусами вимог статті 34 Закону України «Про нотаріат» в частині оформлення спадкових прав та видачі свідоцтв про право на спадщину

Інформація
щодо виконання нотаріусами
вимог статті 34 Закону України «Про нотаріат»
в частині оформлення спадкових прав та видачі
свідоцтв про право на спадщину

Як свідчить проведений Департаментом нотаріату та реєстрації адвокатських об’єднань аналіз, всього за червень 2009 року – квітень 2010 року приватними нотаріусами заведено 32 960 спадкові справи, що складає 7,9% від загальної кількості заведених за цей період спадкових справ (415 873).

Враховуючи той факт, що приватні нотаріуси оформляють спадкові права лише щодо осіб, які померли після 1 червня 2009 року, та положення статті 1298 Цивільного кодексу України, свідоцтва про право на спадщину видаються приватними нотаріусами з грудня 2009 року. Всього у грудні 2009 року – квітні 2010 року державними та приватними нотаріусами було видано 311 914 свідоцтв, тобто кількість виданих приватними нотаріусами свідоцтв у процентному співвідношенні склала 4,4%.

Спостерігається також тенденція щодо збільшення кількості свідоцтв про право на спадщину, які видаються приватними нотаріусами. Так, якщо у грудні 2009 року було видано 876 свідоцтв про право на спадщину, у січні 2010 року – 1180, у лютому 2010 року – 2660, у березні 2010 року – 4150, то у квітні 2010 року – 4926, що склало 35,7% від загальної кількості виданих приватними нотаріусами свідоцтв про право на спадщину за цей період.

Область Кількість осіб, які звернулись за консультацією з питань оформлення спадщини Кількість заведених спадкових справ Кількість виданих свідоцтв про право на спадщину
До державних нотаріальних контор До приватних нотаріусів У державних нотаріальних конторах Приватними нотаріусами д/н п/н
Всього З них, за заявами осіб, справжність підпису яких засвідчено приватними нотаріусами після 01.06.2009 р.
1 2 3 4 5 6 7
Автономна Республіка Крим 4707 578 1534 68 280 1959 176
Вінницька 6722 557 1687 75 156 2400 116
Волинська 3561 444 676 40 64 1057 86
Дніпропетровська 4478 1760 2614 228 594 4442 403
Донецька 9885 1087 3439 171 318 5033 266
Житомирська 2908 379 920 66 121 1596 133
Закарпатська 1059 255 461 8 91 702 105
Запорізька 5846 1200 1386 101 296 2426 230
Івано-Франківська 2552 563 685 20 132 1383 159
Київська 2915 627 1520 41 88 2980 148
Кіровоградська 2555 616 794 62 302 1587 225
Луганська 5172 1190 1622 134 322 2613 328
Львівська 3136 650 1617 70 208 2412 154
Миколаївська 2171 1249 864 59 266 1407 246
Одеська 4422 1139 1531 174 325 1928 216
Полтавська 5433 1127 1604 186 176 2716 167
Рівненська 1323 595 458 255 125 954 124
Сумська 3783 534 1057 44 147 2027 137
Тернопільська 1521 296 820 21 91 1339 73
Харківська 6485 1000 2084 83 271 3345 164
Херсонська 1894 445 821 35 142 1299 80
Хмельницька 3313 993 1127 23 326 2241 285
Черкаська 3550 1095 1153 57 315 2201 234
Чернівецька 845 629 472 45 186 732 124
Чернігівська 2401 861 1129 102 258 2459 258
м. Київ 5227 1119 1526 75 232 3293 268
м. Севастополь 1309 101 254 7 27 357 21
Всього: квітень 99173 21089 33855 2250 5859 56888 4926
Червень-квітень 1177753 209071 382913 31487 32960 - -
Грудень-квітень 298122 13792

Департамент нотаріату
та реєстрації адвокатських
об’єднань
271-16-28

З 1 червня при посвідченні угод з нерухомістю нотаріуси прийматимуть лише витяги з Реєстру прав власності на нерухоме майно

З 1 червня при посвідченні угод з нерухомістю нотаріуси прийматимуть лише витяги з Реєстру прав власності на нерухоме майно

Міністерство юстиції нагадує, що з 1 червня 2010 року при посвідченні правочинів щодо нерухомого майна нотаріусами будуть прийматися лише витяги з Реєстру прав власності на нерухоме майно.

Довідки-характеристики, видані бюро технічної інвентаризації до 1 червня 2010 року, будуть дійсними лише протягом трьох місяців з дати їх видачі.

Така вимога передбачена наказом Міністерства юстиції від 26 березня 2010 року № 615/5 „Про впорядкування відносин щодо видачі витягів з Реєстру прав власності на нерухоме майно та оформлення свідоцтв про право власності на об’єкти нерухомого майна на спеціальних бланках”, прийнятим у зв’язку з набранням чинності 16 березня 2010 року Закону України „Про внесення змін до Закону України „Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обмежень” та інших законодавчих актів України”. Пунктом 3 розділу II цього Закону встановлено, що до 1 січня 2012 року державна реєстрація прав на нерухоме майно проводиться реєстраторами бюро технічної інвентаризації, створеними до набрання чинності Законом та підключеними до Реєстру прав.

Станом на сьогодні адміністратором Реєстру прав укладені відповідні договори з усіма бюро технічної інвентаризації, які не були підключені до вказаного Реєстру.

Міністерство юстиції звертає увагу, що спеціальні бланки для видачі витягів з Реєстру прав власності на нерухоме майно та свідоцтв про право власності запроваджені в обіг з 1 жовтня 2002 року відповідно до пункту 5 наказу Міністерства юстиції від 7 лютого 2002 року № 7/5 “Про затвердження Тимчасового положення про порядок державної реєстрації прав власності на нерухоме майно”.

Спеціальні бланки для видачі витягів з Реєстру прав мають право отримувати підприємства бюро технічної інвентаризації, а свідоцтва про право власності на об’єкти нерухомого майна — підприємства бюро технічної інвентаризації, органи місцевого самоврядування та інші органи, зазначені в пункті 6.1 Тимчасового положення.

Прес-служба Міністерства юстиції України
Tел. 271-17-33
E-mail: press@minjust.gov.ua

Звернення до директора Департаменту нотаріату та реєстрації адвокатських об’єднань Ященко Н.В. щодо форм виконавчого напису та протесту векселів від 25 травня 2010 року за № 7

АСОЦІАЦІЯ ПРИВАТНИХ НОТАРІУСІВ ХАРКІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

61002, м. Харків, вул. Ольмінського, буд. 6.
код ЄДРПОУ 24275948, п/р. 2600700114657 в АТ “РЕГІОН-БАНК” у м. Харкові,
МФО 351254
(057) 714-27-90, (057) 714-27-89

Вих. № 7 від „ 25 ” травня 2010 року
На №____ „____” _______ 2010 року
Директору
Департаменту нотаріату
та реєстрації адвокатських об’єднань
Ященко Ніні Вікторівні

Шановна Ніна Вікторівно!

Просимо Вас звернути увагу на негативну ситуацію, яка склалася сьогодні в зв’язку з суперечностями в Правилах нотаріального діловодства, затверджених Наказом від 31.12.2008 N 2368/5, зареєстрованим Міністерством юстиції України 31 грудня 2008 р. за N 1325/16016 «Про затвердження Правил ведення нотаріального діловодства» (зі змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства юстиції N 2151/5 від 16.11.2009 р).
Пунктом 2 цього Наказу визнано такими, що втратили чинність: наказ Міністерства юстиції України від 03.02.94 N 6/5 «Про затвердження Правил ведення нотаріального діловодства», зареєстрований в Міністерстві юстиції України 28.02.94 за N 33/242, наказ Міністерства юстиції України від 10.01.2005 N 1/5 «Про затвердження форм реєстрів для реєстрації нотаріальних дій, нотаріальних свідоцтв, посвідчувальних написів на правочинах і засвідчуваних документах», зареєстрований в Міністерстві юстиції України 10.01.2005 за N 17/10297 (із змінами) тощо.
Одночасно діючими Правилами ведення нотаріального діловодства, а саме їх п. 5.5 ст. 5 зазначено, що «При вчиненні нотаріальних дій нотаріуси застосовують посвідчувальні написи, видають свідоцтва і вчиняють виконавчі написи, акти про морські протести та протести векселів за формами, установленими цими Правилами (додаток 7)» Але як відомо в додатку 7 немає жодної установленої форми виконавчого напису та протесту векселів.
Підпункт 5.5.6. п. 5.5 ст. 5 цих Правил встановлює що: «У разі відсутності у додатку 7 необхідних посвідчувальних написів чи свідоцтв, які б відповідали вчинюваній нотаріальній дії, нотаріус може застосовувати ту з форм, яка найбільше відповідає цій нотаріальній дії, із застосуванням окремих елементів інших посвідчувальних написів та свідоцтв» одразу хочу звернути увагу, що з наданих в Додатку 7 форм немає жодної, яку, навіть з «застосуванням елементів інших форм», можливо було б використовувати в якості протесту векселя або в якості виконавчого напису.
Таким чином, сьогодні вчинення таких нотаріальних дій, як, наприклад, протест векселя або вчинення виконавчого напису, є не безспірним з позиції формування правозастосовчої практики представниками інших юридичних професій, оскільки нотаріуси, зобов’язані вчиняти виконавчі написи та протести векселів за формами установленими цими Правилами (Додаток 7) ,а там навіть приблизно нічого подібного немає.
Просимо Вас привести у відповідність Правила ведення нотаріального діловодства до вимог чинного законодавства України шляхом виключення з пункту 5.5 ст. 5 слів „виконавчі написи” і „протести векселів” та надати можливість громадянам України отримувати дійсно безспірні нотаріальні дії.

З повагою,
Президент Асоціації
приватних нотаріусів
Харківської області В.М. Марченко
25.05.2010 року

Аналіз розгляду звернень громадян Департаментом нотаріату та реєстрації адвокатських об’єднань за 2009 рік та за I квартал 2010 року

У 2009 році на розгляд до Департаменту нотаріату та реєстрації адвокатських об’єднань надійшло 2785 звернень громадян, що на 20,04 % більше, ніж за 2008 рік. При цьому, якщо кількість заяв, які подані до Департаменту на розгляд збільшилась на 10, 9 %, то кількість скарг збільшилась відповідно на 33,1 %. Слід зазначити, що таке збільшення кількості скарг зумовлено, перш за все, надходженням скарг до Вищої кваліфікаційної комісії нотаріату на рішення кваліфікаційних комісій нотаріату, утворених при головних управліннях юстиції (від загальної кількості скарг такі скарги складають близько 45 %).

Тенденція до збільшення кількості звернень, що надходять на розгляд до Департаменту збереглася і в I кварталі 2010 року. Так, загальна кількість звернень, порівняно з I кварталом 2009 року, збільшилась на 20,5 %, при цьому кількість заяв виросла на 5,9 %, а скарг відповідно на 64 %. Кількість скарг на рішення кваліфікаційних комісій нотаріату склала 37,4 % від загальної кількості скарг. Крім того, із 46 звернень, які надійшли від Урядової гарячої лінії, більш ніж 75 % склали скарги.

У 2009 році 20,7 % від загальної кількості звернень( 576 ) направлено на розгляд за належністю до головних управлінь юстиції для надання роз’яснень або розгляду по суті. За 2008 рік на розгляд головних управлінь юстиції було направлено 561 звернення, що складало 24,2 % від загальної кількості звернень, що надійшли на розгляд до Департаменту нотаріату та реєстрації адвокатських об’єднань.

У I кварталі 2010 року на розгляд головних управлінь юстиції направлено 86 звернень, що склало 15,7 % від загальної кількості звернень.

Зменшення у процентному відношенні кількості звернень, що направлялися на розгляд до підвідомчих установ зумовлено тим, що, по-перше, в багатьох випадках, зверненню до Міністерства юстиції передувало звернення до територіального органу і відповідь авторів звернення не задовольнила, по друге, порушені у зверненнях питання щодо надання роз’яснень із застосування окремих положень діючого законодавства вимагали встановлення єдиної практики їх застосування та надання роз’яснень Мін’юстом.

Станом на 1 січня 2010 року на розгляді у Департаменті нотаріату та реєстрації адвокатських об’єднань залишалось 136 звернень, з них 64 скарги та 72 заяви, тоді як на 1 січня 2009 року ця цифра склала відповідно 96 звернень ( 61 заява та 35 скарг).

Збільшення кількості звернень, які на 1 січня 2010 року залишалися на розгляді у Міністерстві юстиції зумовлено запровадженням функціонування Урядової гарячої лінії державної установи „Соціальний контактний центр”. З часу її запровадження (жовтень 2009 року) надійшло 78 звернень від громадян. Такі звернення повинні були розглядатися протягом 15 днів, однак, у зв’язку з незрозумілістю, некоректністю порушених питань, наданням неповної інформації, строк розгляду таких звернень продовжувався в межах визначених Законом України „Про звернення громадян” строків.

На 1 квітня 2010 року на розгляді в Департаменті перебувало 126 звернень, строк виконання за якими не настав.

В той же час, слід зауважити на позитивну тенденцію щодо строків розгляду звернень громадян працівниками Департаменту. Так, суттєво зменшилась кількість звернень, строки розгляду яких було продовжено до 45 днів ( майже втричі), а кількість звернень, строк розгляду яких становив до 15 днів збільшилась на 14,7 %.

Така ж тенденція збереглась і в I кварталі 2010 року. Якщо у I кварталі 2009 року 7 звернень було розглянуто у строк до 45 днів, то за аналогічний період поточного року лише 2. Кількість звернень, строк розгляду яких становив до 30 днів, збільшилась в порівнянні з аналогічним періодом минулого року на 60 %.

У 2009 році із загальної кількості звернень 2401 звернення, тобто 86,2 %, надійшло безпосередньо від громадян ( колективних звернень — 55, що становить відповідно 2,29 % від цієї кількості). За аналогічний період 2008 року ця цифра склала відповідно 78,4 % та 3,9 %.

Майже вдвічі, порівняно з 2008 роком, зменшилась кількість звернень, направлених на розгляд Мін’юсту Апаратом Верховної Ради України, суттєво зменшилась кількість звернень від інших органів влади та виконавчих органів (без урахування звернень від державної установи „Соціальний контактний центр”, надходження яких, мало місце у четвертому кварталі 2009 року). На рівні 2008 року залишився показник кількості надходжень звернень від Кабінету Міністрів України.

У I кварталі 2010 року безпосередньо від громадян надійшло 413 звернень (фактично на рівні I кварталу 2009 року — 402). Значно зросла у цей період кількість звернень, направлених на розгляд Мін’юсту Кабінетом Міністрів України (майже в 4 рази), втричі зменшилась кількість звернень від Апарату Верховної Ради.

Щодо питань, які порушувалися авторами звернень то, крім як уже зазначалось, скарг на дії кваліфікаційних комісій нотаріату, утворених при головних управліннях юстиції в областях, містах Києві та Севастополі, значна кількість скарг стосувалася правильності та законності вчинених нотаріусом нотаріальних дій (правомірність посвідчення заповітів та довіреностей, оскарження укладених договорів, відмова чи безпідставне, на думку скаржників, зволікання у видачі свідоцтв про право на спадщину, оскарження вчинених нотаріусом виконавчих написів, невиконання нотаріусами вимог статті 5 Закону України „ Про нотаріат” щодо сприяння громадянам у здійсненні їх прав та захисті законних інтересів), а також питання внесення та вилучення нотаріусами відомостей до єдиних та державних реєстрів, що функціонують в системі нотаріату. Залишається актуальним та породжує надходження значної кількості скарг і питання неналежної організації роботи державних нотаріальних контор, здійснення прийому громадян з питань вчинення нотаріальних дій, або ж порушення державними нотаріусами вимог Примірного положення про порядок надання державними нотаріусами додаткових послуг правового характеру, які не пов’язані з вчинюваними нотаріальними діями, а також технічного характеру в частині прийняття коштів за надання таких послуг готівкою або стягнення цих коштів з осіб пільгових категорій чи за послуги, які не були надані.

Надмірне стягнення державними нотаріусами таких коштів ( коли правові послуги надаються у зв’язку з вчинюваною нотаріальною дією: складання проекту заяви на видачу свідоцтва про право на спадщину, проекту заповіту, проектів запитів до відповідних установ для отримання документів, необхідних для оформлення спадкових прав тощо) також є однією з причин надходження скарг до Департаменту.

Звернення щодо надання роз’яснень положень чинного законодавства можна систематизувати на три підгрупи:

роз’яснення з питань спадкування ( спадкування частки у праві спільної сумісної власності; можливості закликання до спадкування осіб, визначених у статтях 1263-1265 Цивільного кодексу України ( далі- Кодекс), після спадкодавців, які померли до набрання чинності вищезазначеним Кодексом; спадкування спадкоємцями за законом у разі неприйняття спадщини одним із спадкоємців за заповітом; визначення обов’язкової частки у спадщині; підстави для закликання спадкоємців до спадкування в порядку статті 1241 Кодексу, застосування нотаріусами положень статті 1225 Кодексу при видачі свідоцтв про право на спадщину на земельну ділянку);

роз’яснення змін до земельного законодавства (пункту 12 Прикінцевих положень Закону України „Про першочергові заходи щодо запобігання негативним наслідкам фінансової кризи та про внесення змін до деяких законодавчих актів України”; стосовно застосування зворотної дії в часі Закону України „Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо документів, що посвідчують право на земельну ділянку, а також порядку поділу та об’єднання земельних ділянок” та порядку і підстав вилучення зі справ нотаріуса державних актів на право власності на землю ( земельну ділянку ); можливості вилучення з фондів державних нотаріальних архівів державних актів на право власності на землю, переданих у звязку з припиненням приватної нотаріальної діяльності; проставлення відповідних відміток, меж застосування положень постанови Кабінету Міністрів України від 26 серпня 2009 року № 901 « Про додаткові заходи щодо врегулювання земельних відносин»), питання застосування з 1 січня 2010 року положень статті 377 Цивільного кодексу України та статті 120 Земельного кодексу України, питання спільної сумісної та спільної часткової власності на земельну ділянку;

роз’яснення з інших питань ( податкове законодавство: порядок та підстави сплати податку з доходів фізичних осіб при укладенні договорів купівлі-продажу та дарування, оформленні спадкових прав; підстав вчинення нотаріусами виконавчих написів; порядку виділу частки із майна, що є у спільній частковій власності та інше).

За наслідками розгляду Департаментом нотаріату та реєстрації адвокатських об’єднань скарг громадян у 2009 році обгрунтованими було визнано 22 скарги, що склало 1,74 % від загальної кількості скарг, що надійшли до Міністерства юстиції. Станом на 01.01.2009 було визнано обгрунтованими 32 скарги на дії нотаріусів, що відповідно становило 3,36 % від їх загальної кількості.

Зменшення в процентному відношенні кількості обгрунтованих скарг від загального числа скарг, що надходили на розгляд, пояснюється, перш за все, значною кількістю скарг до Вищої кваліфікаційнї комісії нотаріату на рішення кваліфікаційних комісій нотаріату, відомості про які включаються до загальних статистичних даних по Департаменту.

Слід зауважити, що зменшення майже вдвічі кількості скарг, що визнані обгрунтованими, не можна розглядати як позитивну тенденцію, оскільки, у зв’язку зі зміною повноважень головних управлінь юстиції та Міністерства юстиції, питання законності вчинених нотаріальних дій не було предметом перевірок, проведених у зв’язку з надходженням звернень. Скарги громадян у цій частині Мін’юстом не розглядались ( до відома: із 32 скарг, які було визнано обгрунтованими за 2008 рік 23 скарги (більше 70 %) було визнано обгрунтованими з підстав невиконання або неналежного виконання нотаріусами вимог чинного законодавства при вчиненні нотаріальних дій).

Обгрунтовані скарги визнано такими з підстав: невиконання нотаріусами правил ведення нотаріального діловодства (4 скарги), неналежної організації роботи державних нотаріальних контор (4 скарги); ігнорування вимог Примірного положення про порядок надання державними нотаріусами додаткових послуг правового характеру, які не пов’язані з вчинюваними нотаріальними діями, а також послуг технічного характеру та неправильне застосування встановлених головними управліннями юстиції тарифів за надання таких послуг ( 3 скарги); невиконання нотаріусами положень статті 49 Закону України «Про нотаріат» в частині належного оформлення відмови у вчиненні нотаріальної дії ( 2 скарги ); недотримання вимог чинного законодавства про єдині та державні реєстри в системі нотаріату та виконання функцій реєстратора цих реєстрів ( 2 скарги), а також невиконання вимог статті 5 Закону України « Про нотаріат» в частині обов’язку сприяння громадянам у здійсненні їх прав та захисті законних інтересів при оформленні спадкових прав ( 6 скарг, з них 3 скарги визнано обгрунтованими у зв’язку з тим, що за наявності заведеної спадкової справи, повторно заводилась спадкова справа до майна померлої однієї і тієї ж особи і в подальшому свідоцтво про право на спадщину видавалось без урахування спадкоємців, заяви яких про прийняття спадщини знаходились у попередній спадковій справі); 1 скарга визнана обгрунтованою у зв’язку з порушенням приватним нотаріусом вимог Закону України «Про звернення громадян»).

Всього із, як уже зазначалось, 22 скарг, що визнані обгрунтованими, 19 скарг — на дії державних нотаріусів. Як захід реагування на допущенні порушення, дев’яти державним нотаріусам ( завідувачам держнотконтор) оголошено догани; одного нотаріуса позбавлено преміальної винагороди, а одного нотаріуса позбавлено надбавки за високі досягнення у праці. В інших випадках заходи дисциплінарного впливу не застосовувались у зв’язку зі звільненням осіб, якими були допущені порушення або у зв’язку із закінченням строків, встановлених статтею 148 Кодексу законів про працю України. Діяльність одного приватного нотаріуса, скарга на дії якого була визнана обґрунтованою, була зупинена на підставі статті 29¹ Закону України „Про нотаріат” строком на два тижні.

У I кварталі 2010 року обґрунтованими було визнано 5 скарг, що склало 9,7 % від загальної кількості скарг, та 1 заява (0,3 % від кількості заяв, що надійшли на розгляд). Порівнюючи ці показники з показниками I кварталу 2009 року (визнано обґрунтованими 3 скарги, що склало 2,6 % від поданих скарг), слід зробити висновок, що якість надання нотаріальних послуг, виконання нотаріусами правил ведення нотаріального діловодства необхідно підвищувати, і перш за все, дієвим контролем з боку головних управлінь юстиції.

Підставами для визнання скарг та заяв обґрунтованими стали недотримання нотаріусами вимог статті 19 Закону України „Про нотаріат” (1 скарга), статті 5 цього Закону (2 скарги та заява), статті 100 Закону (1 скарга). Перевищення посадовими особами Головного управління юстиції у Волинській області своїх повноважень в частині виконання вимог статті 2 ¹ Закону стало причиною надходження обґрунтованої скарги на їх дії.

Щодо повторних звернень, то їх кількість практично залишилась незмінною (2009 рік — 293 звернення; 2008 рік — 279 звернень). При цьому, кількість скарг, що надійшли повторно, за звітний період 2009 року зменшилась, а заяв – збільшилась. За результатами аналізу такої ситуації можливо зробити висновок, що неотримання громадянами відповіді на попереднє звернення щодо законності вчиненої конкретної нотаріальної дії є підставою для їх звернення з повторною заявою аналогічного змісту.

Незначне збільшення у I кварталі 2010 року надходження повторних звернень мало місце і щодо скарг (I квартал 2009 року – 15, I квартал 2010 року – 18) і щодо заяв (I квартал 2009 року – 50, I квартал 2010 року – 54).

На розгляд головних управлінь юстиції у 2009 році як свідчать надані інформаційно-аналітичні матеріали, надійшло 942 скарги на дії та бездіяльність нотаріусів, організацію роботи державних нотаріальних контор та здійснення прийому громадян.

Необхідно зауважити, що, порівняно з аналогічним періодом 2008 року, кількість скарг зменшилась майже на 32 % ( у 2008 році на розгляд головних управлінь юстиції надійшло 1245 скарг). Майже на 40 % зменшилась і кількість скарг, які за результатами розгляду територіальними органами Мін’юсту визнано обґрунтованими. Якщо станом на 01.01.2009 обґрунтованими було визнано 54 скарги, то на відповідну дату 2010 року — 32, з них 5 скарг на дії органів нотаріату Дніпропетровської області; по 3 скарги – Волинської, Донецької, Закарпатської, Київської та Луганської областей; по 2 скарги — Кіровоградської, Львівської, Одеської областей, а також по одній обґрунтованій скарзі на дії нотаріусів та організацію роботи нотаріальних контор у Автономній Республіці Крим, Вінницькій, Полтавській, Тернопільській, Черкаській та Харківській областях.

Найбільша кількість скарг надійшла до Головного управління юстиції у Дніпропетровській області ( 115 скарг), Головного управління юстиції у м. Києві ( 113 скарг), Головного управління юстиції у Донецькій області ( 110 скарг) та Головного управління юстиції у Одеській області ( 103 скарги).

Зменшення кількості скарг, що надходили на розгляд до головних управлінь юстиції, спостерігалася і у I кварталі 2010 року. Порівняно з аналогічним періодом минулого року їх кількість зменшилась на 18 %. Однак кількість обґрунтованих скарг збільшилась більш ніж у два рази.

Як уже зазначалося, зменшення у 2009 році порівняно з 2008 роком, кількості обґрунтованих скарг, зумовлено, перш за все, звуженням компетенції головних управлінь юстиції щодо перевірки напрямків діяльності державних та приватних нотаріусів. В той же час, наявні і суб’єктивні причини такого явища, зокрема необ’єктивний підхід окремих працівників органів нотаріату при розгляді скарг, неналежна та неповна перевірка фактів, викладених у зверненнях, базування висновків та надання відповіді скаржникам лише на підставі пояснень нотаріусів, дії яких оскаржуються.

Тому збільшення у 2010 році кількості скарг, які визнані обґрунтованими, свідчить, зокрема, про зростання відповідальності працівників головних управлінь юстиції, більш виважений і предметний розгляд скарг.

Низька кваліфікація окремих спеціалістів відділів нотаріату, недостатній контроль з боку начальників відділів за їх діяльністю також є причиною неналежного розгляду звернень, в тому числі скарг, які надходять до Головних управлінь юстиції. Як наслідок — надходження повторних звернень ( скарг) до Міністерства юстиції, у яких порушуються питання також неналежних дій працівників головних управлінь юстиції.

Такий висновок щодо неналежних, в непоодиноких випадках, дій працівників управлінь відділів нотаріату, ґрунтується також на аналізі наданої головними управліннями юстиції інформації на виконання доручень Міністерства юстиції щодо розгляду звернень громадян з контрольним строком виконання. Крім того, що встановлені в дорученнях строки систематично порушуються, надана інформація, як правило, потребує, в кращому випадку, окремих уточнень.

В багатьох випадках надана інформація суперечлива, неповна, неконкретна, ґрунтується лише на відібраних від нотаріусів поясненнях або ж висновки, зроблені за результатами перевірки, не узгоджуються і не слідують із результатів розгляду.

Так, із 33 звернень, які у 2009 році Департаментом нотаріату розглянуто з продовженням строку розгляду до 45 днів, більш ніж у 70 % випадків строк розгляду продовжувався у зв’язку з необхідністю проведення додаткової перевірки та необхідністю витребування від головних управлінь юстиції копій матеріалів перевірки для прийняття обґрунтованого рішення за результатами розгляду. До прикладу: скарга Семашко З.Т. на організацію роботи Євпаторійської державної нотаріальної контори; колективна скарга Радчука В.А. та Радчук Н.П. на невиконання нотаріусом Сарненської держнотконтори Рівненської області вимог статті 49 Закону України «Про нотаріат», скарга Єгорової В.Г. на дії державного нотаріуса Першої Дніпропетровської держнотконтори, скарга Карпова В.Є. на дії державного нотаріуса першої Кіровоградської держнотконтори та інші.

Враховуючи викладене, вважаємо за необхідне начальникам головних управлінь юстиції:

- вжити заходів для посилення контролю за організацією роботи та виконанням правил нотаріального діловодства державними та приватними нотаріусами; за результатами перевірок проводити аналізи, узагальнення наявних порушень організації нотаріальної діяльності та правил ведення нотаріального діловодства. Такі аналізи та узагальнення розглядати на семінарах нотаріусів і направляти нотаріусам для врахування в своїй нотаріальній діяльності;

- посилити роль методичних рад, що діють при головних управліннях юстиції щодо вивчення, узагальнення та спрямування нотаріальної практики;

- особисто або через заступників, які координують роботу відділів нотаріату контролювати та забезпечувати належний розгляд звернень громадян в межах та з дотриманням вимог Закону України « Про звернення громадян»;

- стан розгляду звернень громадян розглядати на колегіях головних управлінь юстиції;

- по кожному випадку надходження скарг на дії чи бездіяльність органів нотаріату проводити перевірки та адекватно реагувати за їх результатами. За наявності підстав застосовувати заходи дисциплінарного стягнення до державних нотаріусів та вживати заходів, визначених статтею 291 Закону України «Про нотаріат» до приватних нотаріусів.

З метою попередження надходження скарг та заяв громадян, матеріали щоквартальних узагальнень( аналізів) стану розгляду звернень громадян у вигляді інформаційних листів, узагальнень, аналізів, направляти нотаріусам для реагування.

Директор Департаменту
нотаріату та реєстрації
адвокатських об’єднань

Н.В. Ященко