Архивы

КАБІНЕТ МІНІСТРІВ УКРАЇНИ ПОСТАНОВА від 4 березня 2013 р. № 231

КАБІНЕТ МІНІСТРІВ УКРАЇНИ
ПОСТАНОВА
від 4 березня 2013 р. № 231
Київ

Деякі питання проведення оцінки для цілей оподаткування та нарахування і сплати інших обов’язкових платежів, які справляються відповідно до законодавства

Кабінет Міністрів України постановляє:
1. Затвердити Порядок проведення оцінки для цілей оподаткування та нарахування і сплати інших обов’язкових платежів, які справляються відповідно до законодавства, що додається.
2. Установити, що:
1) суб’єкти оціночної діяльності, які станом на день набрання чинності цією постановою мають чинний сертифікат суб’єкта оціночної діяльності за напрямом 1 “Оцінка об’єктів у матеріальній формі” (далі — напрям 1), напрямом 2 “Оцінка цілісних майнових комплексів, паїв, цінних паперів, майнових прав та нематеріальних активів, у тому числі прав на об’єкти інтелектуальної власності” (далі — напрям 2), можуть отримати сертифікат суб’єкта оціночної діяльності за спеціалізацією 1.8 “Оцінка для цілей оподаткування та нарахування і сплати інших обов’язкових платежів, які справляються відповідно до законодавства” (далі — спеціалізація 1.8) у межах напряму 1, спеціалізацією 2.3 “Оцінка для цілей оподаткування та нарахування і сплати інших обов’язкових платежів, які справляються відповідно до законодавства” (далі — спеціалізація 2.3) у межах напряму 2 за умови, що такі суб’єкти відповідають вимогам, установленим правилами організації системи зовнішнього контролю якості, затвердженими Фондом державного майна, іншим вимогам законодавства та мають у штатному складі оцінювачів за відповідними спеціалізаціями.
Інші суб’єкти господарювання, які відповідають вимогам, установленим правилами організації системи зовнішнього контрою якості, та іншим вимогам законодавства та мають у штатному складі оцінювачів за напрямом 3 “Оцінка для цілей оподаткування та нарахування і сплати інших обов’язкових платежів, які справляються відповідно до законодавства” (далі — напрям 3), можуть отримати сертифікат суб’єкта оціночної діяльності за таким напрямом. Оцінювачами за напрямом 3 є оцінювачі за таким напрямом, а також за спеціалізацією 1.8 у межах напряму 1 і спеціалізацією 2.3 у межах напряму 2;
2) з дня набрання чинності цією постановою вважати такими, що втратили чинність, довідки з Державного реєстру суб’єктів оціночної діяльності про право провадити практичну діяльність з визначення оціночної вартості об’єктів нерухомості та об’єктів незавершеного будівництва для цілей оподаткування, видані Фондом державного майна відповідно до Тимчасового порядку визначення оціночної вартості нерухомості та об’єктів незавершеного будівництва, що продаються (обмінюються), затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 26 жовтня 2011 р. № 1103 (Офіційний вісник України, 2011 р., № 84, ст. 3073);
3) під час визначення розміру податку та/або нарахування і сплати інших обов’язкових платежів, які справляються відповідно до законодавства, виходячи з оціночної вартості майна, майнових прав або вартості, визначеної суб’єктом оціночної діяльності:
до 31 липня 2013 р. можуть використовуватися звіти про оцінку, що проведена суб’єктами оціночної діяльності за спеціалізаціями 1.1-1.7 у межах напряму 1 і спеціалізаціями 2.1 та 2.2 у межах напряму 2;
з 1 серпня 2013 р. використовуються лише звіти про оцінку, що проведена відповідно до Порядку, затвердженого цією постановою.
3. Внести до постанов Кабінету Міністрів України зміни, що додаються.
4. Визнати такою, що втратила чинність, постанову Кабінету Міністрів України від 26 жовтня 2011 р. № 1103 “Деякі питання визначення оціночної вартості нерухомості та об’єктів незавершеного будівництва, що продаються (обмінюються)” (Офіційний вісник України, 2011 р., № 84, ст. 3073).
5. Фонду державного майна:
1) вжити заходів до визначення спеціалізації 1.8 у межах напряму 1, спеціалізації 2.3 у межах напряму 2, а також напряму 3;
2) затвердити:
правила організації системи зовнішнього контролю якості;
порядок ведення єдиної бази даних звітів про оцінку для цілей оподаткування та нарахування і сплати інших обов’язкових платежів, які справляються відповідно до законодавства;
порядок ведення Державного реєстру оцінювачів та суб’єктів оціночної діяльності, у тому числі за напрямом (спеціалізаціями) оцінки для цілей оподаткування та нарахування і сплати інших обов’язкових платежів, які справляються відповідно до законодавства;
разом з Міністерством юстиції, Міністерством доходів і зборів, Державним агентством земельних ресурсів — порядок взаємодії, зокрема в електронній формі, суб’єктів оціночної діяльності, замовників оцінки, нотаріусів, Фонду державного майна, Міністерства доходів і зборів, Державного агентства земельних ресурсів під час проведення оцінки для цілей оподаткування та нарахування і сплати інших обов’язкових платежів, які справляються відповідно до законодавства;
3) привести власні нормативно-правові акти щодо визначення правового статусу і правових засад діяльності наглядової ради з питань оціночної діяльності у відповідність з вимогами Законів України “Про центральні органи виконавчої влади” та “Про Фонд державного майна України”.

Прем’єр-міністр України
М.АЗАРОВ

Інд. 70

ЗАТВЕРДЖЕНО
постановою Кабінету Міністрів України
від 4 березня 2013 р. № 231

ПОРЯДОК
проведення оцінки для цілей оподаткування та нарахування і сплати інших обов’язкових платежів, які справляються відповідно до законодавства

1. Цей Порядок визначає механізм проведення оцінки нерухомого та рухомого майна для цілей оподаткування та нарахування і сплати інших обов’язкових платежів, які справляються відповідно до законодавства, з метою обчислення доходу платника податку — фізичної особи від продажу (обміну) та іншого доходу такого платника податку у вигляді отриманої ним грошової компенсації від відчуження нерухомого та рухомого майна (крім випадків його успадкування та дарування), а також обчислення суми державного мита, податків та інших обов’язкових платежів, які справляються відповідно до законодавства.
Цей Порядок є обов’язковим для застосування під час проведення оцінки для цілей оподаткування та нарахування і сплати інших обов’язкових платежів, які справляються відповідно до законодавства (далі — оцінка).
2. Дія цього Порядку поширюється на такі об’єкти оцінки:
нерухоме майно (об’єкти нерухомості) — земельні поліпшення (об’єкти малоповерхового житлового будівництва, у тому числі дачного та садибного типу, а також їх частини, об’єкти багатоповерхового житлового будівництва, а також їх частини, об’єкти нежитлового фонду, а також їх частини, об’єкти незавершеного будівництва), а також земельні ділянки, їх частини;
рухоме майно (крім легкових автомобілів, мотоциклів, мопедів, якщо для визначення доходу від продажу (обміну) за вибором платника податку — фізичної особи використовується їх середньоринкова вартість відповідно до статті 173 Податкового кодексу України, інших актів законодавства, а також крім випадків, коли дохід фізичної особи, яка відчужує рухоме майно у вигляді легкового автомобіля та/або мотоцикла, та/або мопеда, які зареєстровані в Україні, не підлягає оподаткуванню);
майнові права на нерухоме (об’єкти нерухомості) та рухоме майно.
3. Визначення оціночної вартості здійснюється суб’єктом оціночної діяльності, який відповідає вимогам, установленим правилами організації системи зовнішнього контрою якості, затвердженими Фондом державного майна (далі — правила організації контролю якості), іншим вимогам законодавства та інформація про якого включена до Державного реєстру оцінювачів та суб’єктів оціночної діяльності (далі — Реєстр):
за спеціалізацією 1.8 “Оцінка для цілей оподаткування та нарахування і сплати інших обов’язкових платежів, які справляються відповідно до законодавства” у межах напряму 1 “Оцінка об’єктів у матеріальній формі” та/або спеціалізацією 2.3 “Оцінка для цілей оподаткування та нарахування і сплати інших обов’язкових платежів, які справляються відповідно до законодавства” у межах напряму 2 “Оцінка цілісних майнових комплексів, паїв, цінних паперів, майнових прав та нематеріальних активів, у тому числі прав на об’єкти інтелектуальної власності” (далі — спеціалізація 1.8 та/або 2.3), у складі якого працює не менш як один оцінювач за спеціалізацією 1.8 та/або 2.3;
за напрямом 3 “Оцінка для цілей оподаткування та нарахування і сплати інших обов’язкових платежів, які справляються відповідно до законодавства” (далі — напрям 3), у складі якого працює не менш як один оцінювач за напрямом 3. Оцінювачами за напрямом 3 є оцінювачі за таким напрямом, а також оцінювачі за спеціалізацією 1.8 та/або 2.3.
Фонд державного майна (далі — Фонд) у визначеному ним порядку веде Реєстр, у тому числі за спеціалізаціями 1.8, 2.3 та напрямом 3, із зазначенням у відповідному розділі інформації про оцінювачів (суб’єктів оціночної діяльності), які мають чинне кваліфікаційне свідоцтво оцінювача або сертифікат суб’єкта оціночної діяльності за спеціалізацією 1.8 та/або 2.3 та напрямом 3.
4. У цьому Порядку терміни вживаються у такому значенні:
атестаційно-рецензійна комісія — комісія з рецензування звітів про оцінку та здійснення зовнішнього контролю якості відповідно до вимог, установлених цим Порядком і правилами організації контролю якості. Склад та порядок роботи атестаційно-рецензійної комісії затверджуються Фондом;
екзаменаційна комісія — комісія з професійної підготовки оцінювачів за спеціалізацією 1.8 та/або 2.3 та напрямом 3. Склад та порядок роботи екзаменаційної комісії затверджуються спільним наказом Фонду і Мінагрополітики;
керівник суб’єкта оціночної діяльності — фізична особа, яка відповідає вимогам до керівників суб’єктів оціночної діяльності, встановленим Фондом, успішно склала іспит на відповідність знань у сфері оцінки майна, майнових прав за програмою відповідно до вимог цього Порядку та отримала свідоцтво керівника суб’єкта оціночної діяльності;
навчальний звіт — звіт про оцінку, що не має юридичної сили для прийняття рішень щодо проведення операцій з об’єктом оцінки і складається фізичною особою під час навчання за програмою базової підготовки за спеціалізацією 1.8 та/або 2.3 та напрямом 3;
оціночна вартість — вартість, яка визначається за алгоритмом і з урахуванням вихідних даних та є базою оцінки;
оцінювач — фізична особа, яка має вищу освіту, здобула кваліфікацію оцінювача шляхом проходження навчання за програмою базової підготовки за відповідним напрямом (спеціалізацією), затвердженою Фондом, стажування та успішного складення кваліфікаційного іспиту, що дає право на отримання кваліфікаційного свідоцтва за таким напрямом (спеціалізацією);
рецензент — оцінювач, який має не менш як дворічний досвід провадження практичної діяльності з проведення оцінки майна незалежно від напряму (спеціалізації) та працює у Фонді або залучений Фондом із складу інших суб’єктів оціночної діяльності за спеціалізацією 1.8 та/або 2.3 та напрямом 3 для здійснення рецензування;
стажування оцінювача за напрямом 3 — складення фізичною особою під час навчання за програмою базової підготовки за напрямом 3 не менше чотирьох навчальних звітів про оцінку з отриманням відповідно до вимог цього Порядку позитивних рецензій про повну відповідність таких звітів вимогам нормативно-правових актів з оцінки майна, майнових прав та професійної оціночної діяльності;
стажування оцінювача за спеціалізацією 1.8 та/або 2.3 — складення фізичною особою під час навчання за програмою базової підготовки за спеціалізацією 1.8 та/або 2.3 не менше двох навчальних звітів про оцінку з отриманням відповідно до вимог цього Порядку позитивних рецензій про повну відповідність таких звітів вимогам нормативно-правових актів з оцінки майна, майнових прав та професійної оціночної діяльності та позитивних рецензій про повну відповідність вимогам нормативно-правових актів з оцінки майна, майнових прав та професійної оціночної діяльності не менше двох звітів про оцінку, складених таким оцінювачем за попередні періоди незалежно від напряму (спеціалізації) оцінки.
5. Оцінка майна проводиться із застосуванням методичних підходів, методів оцінки, які є складовими частинами методичних підходів або результатом комбінування кількох таких підходів, а також оціночних процедур.
Оціночна вартість нерухомого майна (об’єктів нерухомості), майнових прав на нього, крім об’єктів незавершеного будівництва, визначається шляхом застосування порівняльного підходу (крім випадків, визначених цим Порядком) з урахуванням інформації про продаж нерухомого майна (об’єктів нерухомості), що продане не більш як за шість місяців до дати проведення оцінки або пропонується до продажу на дату проведення оцінки.
Загальним алгоритмом застосування порівняльного підходу є:
ідентифікація об’єкта оцінки та пов’язаних з ним прав, тобто встановлення відповідності такого об’єкта наявним вихідним даним та інформації про нього з урахуванням пункту 12 цього Порядку;
підбір об’єктів порівняння;
визначення характеристик, які підлягають коригуванню;
внесення поправок;
визначення вартості об’єкта оцінки шляхом узгодження отриманих величин вартості об’єктів порівняння.
Оціночна вартість об’єкта оцінки з урахуванням його індивідуальних характеристик та особливостей може за вибором суб’єкта оціночної діяльності визначатися шляхом застосування інших методичних підходів, передбачених національними стандартами оцінки.
6. Оціночна вартість рухомого майна, майнових прав на нього визначається шляхом застосування порівняльного підходу (крім випадків, визначених цим Порядком) з урахуванням інформації про продаж або пропонування до продажу такого майна, майнових прав.
Загальним алгоритмом застосування порівняльного підходу є:
ідентифікація об’єкта оцінки та пов’язаних з ним прав, тобто встановлення відповідності об’єкта оцінки наявним вихідним даним та інформації про нього з урахуванням пункту 12 цього Порядку;
підбір об’єктів порівняння;
визначення характеристик, які підлягають коригуванню;
внесення поправок;
визначення вартості об’єкта оцінки шляхом узгодження отриманих величин вартості об’єктів порівняння.
Оціночна вартість об’єкта оцінки з урахуванням його індивідуальних характеристик та особливостей може за вибором суб’єкта оціночної діяльності визначатися шляхом застосування інших методичних підходів, передбачених національними стандартами оцінки.
Оцінка колісних транспортних засобів проводиться з урахуванням технічних, технологічних характеристик та особливостей відповідного об’єкта, умов його експлуатації, обслуговування та зберігання, технічного стану на підставі відповідної технічної, довідкової, облікової документації, вимог цього Порядку та розділу III, пункту 4.6 розділу IV, розділу VII Методики товарознавчої експертизи та оцінки колісних транспортних засобів, затвердженої наказом Мін’юсту та Фонду.
7. Оціночна вартість об’єктів незавершеного будівництва визначається шляхом застосування методу прямого відтворення витратного підходу та/або поєднання кількох методичних підходів.
Метод прямого відтворення витратного підходу ґрунтується на визначенні кошторисної вартості, скоригованої на індекс зміни вартості, що встановлюється Мінрегіоном, коефіцієнт готовності та коефіцієнт зносу (в разі його наявності), з урахуванням вартості майнових прав платника податку, пов’язаних із земельною ділянкою, на якій розташований об’єкт незавершеного будівництва.
Визначення оціночної вартості об’єкта незавершеного будівництва шляхом застосування кількох методичних підходів здійснюється відповідно до абзацу другого пункту 26 Національного стандарту № 2 “Оцінка нерухомого майна”, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 28 жовтня 2004 р. № 1442 (Офіційний вісник України, 2004 р., № 44, ст. 2885).
8. Суб’єкти оціночної діяльності забезпечують високу якість послуг шляхом дотримання вимог законодавства, зокрема правил організації контролю якості, що установлюють вимоги:
до керівників суб’єктів оціночної діяльності, зокрема щодо складення керівником суб’єкта оціночної діяльності іспиту на відповідність знань у сфері оцінки майна, майнових прав за програмою, що за своїм обсягом не може бути меншою, ніж програма базової підготовки оцінювачів, та містить інші питання законодавства, який проводиться атестаційно-рецензійною комісією, з видачею такому керівникові (у разі успішного складення іспиту) свідоцтва керівника суб’єкта оціночної діяльності за формою, встановленою Фондом;
до оцінювачів, що працюють у складі суб’єкта оціночної діяльності;
щодо подання інформації (звітності);
до системи управління якістю, зокрема щодо відповідальності керівника суб’єкта оціночної діяльності за організацію контролю якості; етичних вимог; організації документообігу, в тому числі автоматизованого; автоматизованої оцінки; автоматизованої обробки даних під час підготовки звіту про оцінку; забезпечення конфіденційності та належного зберігання печаток, штампів та бланків; забезпечення захисту персональних даних; забезпечення функціонування власного веб-сайту в Інтернеті; процедури надання послуги; процедури співпраці з клієнтом; процедури забезпечення персоналом; процедури організації розгляду скарг; можливостей та способів відшкодування завданої шкоди (збитків); актуалізації нормативної бази з питань оцінки; звітності суб’єкта оціночної діяльності. Система управління якістю повинна бути розроблена, документально оформлена, постійно підтримуватися та удосконалюватися у строки, визначені Фондом. У разі коли система управління якістю (в цілому або її складова частина) є об’єктом інтелектуальної власності, суб’єкт оціночної діяльності забезпечує наявність всіх прав, визначених законодавством для її використання;
щодо ведення реєстру звітів про оцінку.
9. Сертифікат суб’єкта оціночної діяльності анулюється Фондом з таких підстав:
виявлення порушень вимог нормативно-правових актів з оцінки майна, майнових прав та професійної оціночної діяльності, які призвели до визнання неякісною оцінки майна, проведеної суб’єктом оціночної діяльності або оцінювачами, які працюють у його складі;
звільнення всіх оцінювачів, які заявлені суб’єктом господарювання у своєму складі під час прийняття рішення про видачу сертифіката суб’єкта оціночної діяльності, або позбавлення чи зупинення дії їх кваліфікаційних свідоцтв;
набрання законної сили двома і більше судовими рішеннями, якими задоволено позов до оцінювача та/або суб’єкта оціночної діяльності щодо проведення ним неякісної оцінки;
виявлення порушень оцінювачем та/або суб’єктом оціночної діяльності обмежень щодо проведення оцінки майна, встановлених Законом України “Про оцінку майна, майнових прав та професійну оціночну діяльність в Україні”;
ліквідація суб’єкта оціночної діяльності, який отримав сертифікат;
відсутність у складі суб’єкта оціночної діяльності хоча б одного оцінювача, який має кваліфікаційне свідоцтво за напрямами (спеціалізаціями) оцінки, що зазначені в сертифікаті;
неінформування письмово в тижневий строк Фонду стосовно змін, що відбулися у суб’єкта оціночної діяльності з дати дії сертифіката і мають суттєве значення для здійснення контролю за провадженням оціночної діяльності (зміни в складі такого суб’єкта, його юридичному статусі, інша суттєва інформація, з урахуванням якої приймається рішення про видачу або анулювання сертифіката);
невідповідність суб’єкта оціночної діяльності правилам організації контролю якості;
виявлення недостовірних даних у звіті про оцінку, складеному суб’єктом оціночної діяльності (крім випадків, коли така інформація надана замовником оцінки);
виявлення факту позбавлення кваліфікаційного свідоцтва хоча б одного з оцінювачів, що працює у складі суб’єкта оціночної діяльності;
позбавлення керівника суб’єкта оціночної діяльності свідоцтва керівника суб’єкта оціночної діяльності;
ненадання (надання не в повному обсязі та/або надання недостовірних) документів (матеріалів), у тому числі звітів про оцінку за попередні періоди, під час здійснення Фондом контролю відповідно до правил організації контролю якості та виконання Фондом своїх повноважень.
Рішення про видачу сертифіката суб’єктові оціночної діяльності, сертифікат якого анульований, може бути прийняте Фондом не раніше ніж через один рік з дати анулювання сертифіката. Суб’єкт оціночної діяльності, керівник якого позбавлений свідоцтва керівника суб’єкта оціночної діяльності, вважається таким, що не відповідає правилам організації контролю якості.
10. Рішення про позбавлення (анулювання) кваліфікаційного свідоцтва оцінювача приймається екзаменаційною комісією у разі:
неодноразового грубого порушення оцінювачем нормативно-правових актів з питань оцінки майна, майнових прав та професійної оціночної діяльності;
прийняття судом рішення за фактами непрофесійної оцінки майна, що проведена оцінювачем;
наявності в оцінювача непогашеної судимості за корисливі злочини;
встановлення факту неправомірної видачі кваліфікаційного свідоцтва та/або його недостовірності;
подання відповідного звернення оцінювача;
встановлення факту порушення оцінювачем обмежень, визначених Законом України “Про оцінку майна, майнових прав та професійну оціночну діяльність в Україні”.
Рішення про видачу кваліфікаційного свідоцтва оцінювачеві, який позбавлений його, може бути прийняте екзаменаційною комісією не раніше ніж через рік з дати позбавлення такого свідоцтва.
11. Рішення про позбавлення свідоцтва керівника суб’єкта оціночної діяльності приймається Фондом з таких підстав:
порушення суб’єктом оціночної діяльності (його керівником, оцінювачами, що працюють у його складі) вимог до якості послуг, а також вимог нормативно-правових актів з питань оцінки майна, майнових прав та професійної оціночної діяльності;
виявлення недостовірних даних, зазначених у свідоцтві керівника суб’єкта оціночної діяльності;
прийняття рішення про анулювання сертифіката суб’єкта оціночної діяльності.
Рішення про видачу свідоцтва керівникові суб’єкта оціночної діяльності, який позбавлений його, може бути прийняте Фондом не раніше ніж через один рік з дати позбавлення свідоцтва.
12. Строк складення звіту про оцінку, який не може перевищувати 14 робочих днів, зазначається в договорі про оцінку.
Вихідними даними для визначення оціночної вартості об’єкта оцінки можуть бути інформація, надана замовником оцінки, зокрема з матеріалів технічної інвентаризації, підготовлених відповідним суб’єктом господарювання (за наявності), документи, що підтверджують право власності або користування, проектно-кошторисна документація на об’єкт незавершеного будівництва (за наявності), інші документи, подані суб’єктові оціночної діяльності замовником оцінки, а також інформація про продаж та пропонування подібних об’єктів. Відповідальність за достовірність вихідних даних, наданих замовником оцінки (отриманих від нього) для проведення оцінки, несе замовник оцінки.
За результатами оцінки суб’єкт оціночної діяльності складає звіт про оцінку, який є дійсним за умови включення інформації із звіту про оцінку до єдиної бази даних звітів про оцінку та присвоєння такому звіту реєстраційного номера. Інформація із звіту про оцінку, що включається до єдиної бази даних звітів, складається за встановленою Фондом формою та є додатком до звіту про оцінку.
Оціночна вартість нерухомого майна (об’єкта нерухомості) зазначається у висновку про вартість об’єкта оцінки, який є складовою частиною звіту про оцінку. Строк дії звіту про оцінку, що становить не більш як шість місяців з дати проведення оцінки, зазначається у такому звіті.
13. Рецензування звіту про оцінку здійснюється на вимогу особи, яка використовує звіт про оцінку та її результати для прийняття рішень, у тому числі на вимогу замовників (платників) оцінки, органів державної влади та органів місцевого самоврядування, судів, за власною ініціативою суб’єкта оціночної діяльності, Фонду, атестаційно-рецензійної комісії, екзаменаційної комісії у зв’язку з надходженням скарг та в інших випадках під час здійснення контролю відповідно до правил організації контролю якості, у тому числі звітів про оцінку за попередні періоди, а також випадках, що визначені нормативно-правовими актами з питань оцінки майна, майнових прав та професійної оціночної діяльності.
Рецензент призначається Фондом та/або атестаційно-рецензійною, та/або екзаменаційною комісією для проведення рецензування у випадках, що визначені цим Порядком та правилами організації контролю якості.
Одні і ті ж самі особи мають право входити до складу атестаційно-рецензійної та екзаменаційної комісій. Особи, які входять до складу екзаменаційних комісій за іншими напрямами (спеціалізаціями), не можуть входити до складу атестаційно-рецензійної та/або екзаменаційної комісії. Саморегулівні організації оцінювачів, які реалізували своє право на делегування своїх представників до складу екзаменаційних комісій за іншими напрямами (спеціалізаціями), не мають права делегувати своїх представників до складу атестаційно-рецензійної та екзаменаційної комісій.
Рецензування здійснюється шляхом неупередженого об’єктивного розгляду результатів оцінки майна.
Рецензування звіту про оцінку здійснюється відповідно до цього Порядку з урахуванням пунктів 64-67 Національного стандарту № 1 “Загальні засади оцінки майна і майнових прав”, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 10 вересня 2003 р. № 1440.
14. Документи про визначення оціночної вартості об’єкта оцінки зберігаються протягом строку, встановленого законодавством з питань оцінки майна, майнових прав та професійної оціночної діяльності, але не менше одного року.
15. У разі незгоди платника податку з визначеною суб’єктом оціночної діяльності оціночною вартістю об’єкта оцінки звіт про оцінку може бути оскаржено в судовому порядку.

ЗАТВЕРДЖЕНО
постановою Кабінету Міністрів України
від 4 березня 2013 р. № 231

ЗМІНИ,
що вносяться до деяких постанов Кабінету Міністрів України

1. У Національному стандарті № 1 “Загальні засади оцінки майна і майнових прав”, затвердженому постановою Кабінету Міністрів України від 10 вересня 2003 р. № 1440 (Офіційний вісник України, 2003 р., № 37, ст. 1995):
1) пункт 1 доповнити абзацом такого змісту:
“У разі проведення оцінки майна для цілей оподаткування та нарахування і сплати інших обов’язкових платежів, які справляються відповідно до законодавства, положення цього Стандарту застосовуються в частині, що не суперечить Порядку проведення оцінки для цілей оподаткування та нарахування і сплати інших обов’язкових платежів, які справляються відповідно до законодавства, затвердженому постановою Кабінету Міністрів України від 4 березня 2013 р. № 231.”;
2) пункт 2 після слова “стандартами” доповнити словами “та іншими нормативно-правовими актами Кабінету Міністрів України, Фонду державного майна”;
3) абзац шостий пункту 53 після слів “підходів або методів)” доповнити словами “, якщо інше не передбачено законодавством”;
4) у пункті 56:
абзац п’ятий після слів “бази оцінки” доповнити словами “, якщо інше не передбачено законодавством”;
абзац дванадцятий після слів “використання результатів оцінки” доповнити словами “, крім випадків нездійснення огляду відповідно до Порядку проведення оцінки для цілей оподаткування та нарахування і сплати інших обов’язкових платежів, які справляються відповідно до законодавства, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 4 березня 2013 р. № 231”.
2. У Національному стандарті № 2 “Оцінка нерухомого майна”, затвердженому постановою Кабінету Міністрів України від 28 жовтня 2004 р. № 1442 (Офіційний вісник України, 2004 р., № 44, ст. 2885; 2011 р., № 84, ст. 3073):
1) пункт 1 доповнити абзацом такого змісту:
“У разі проведення оцінки для цілей оподаткування та нарахування і сплати інших обов’язкових платежів, які справляються відповідно до законодавства, положення цього Стандарту застосовуються в частині, що не суперечить Порядку проведення оцінки для цілей оподаткування та нарахування і сплати інших обов’язкових платежів, які справляються відповідно до законодавства, затвердженому постановою Кабінету Міністрів України від 4 березня 2013 р. № 231.”;
2) абзац перший пункту 5 після слів і цифри “Національним стандартом № 1” доповнити словами “та іншими нормативно-правовими актами Кабінету Міністрів України, Фонду державного майна”;
3) абзац другий пункту 21 після слів “про оцінку майна” доповнити словами “, якщо інше не передбачено законодавством”;
4) у пункті 29 слова “об’єктів нерухомості, дохід від продажу (обміну) яких оподатковується відповідно до Податкового кодексу України” замінити словами “для цілей оподаткування та нарахування і сплати інших обов’язкових платежів, які справляються відповідно до законодавства”.
3. Пункт 12 Порядку здійснення оптової та роздрібної торгівлі транспортними засобами та їх складовими частинами, що мають ідентифікаційні номери, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11 листопада 2009 р. № 1200 (Офіційний вісник України, 2009 р., № 87, ст. 2939; 2010 р., № 80, ст. 2826; 2011 р., № 85, ст. 3102; 2012 р., № 91, ст. 3674), доповнити абзацами такого змісту:
“Видача (оформлення) підприємством, що здійснює комісійну торгівлю, довідок-рахунків під час реалізації транспортних засобів, що перебували у користуванні, здійснюється після нанесення таким підприємством на зворотному боці довідки-рахунка інформації про оціночну вартість такого транспортного засобу (номер та дата складення звіту про оцінку) та суб’єкта оціночної діяльності, який відповідно до Порядку проведення оцінки для цілей оподаткування та нарахування і сплати інших обов’язкових платежів, які справляються відповідно до законодавства, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 4 березня 2013 р. № 231, має право проводити оцінку для цілей оподаткування та нарахування і сплати інших обов’язкових платежів, які справляються відповідно до законодавства (номер сертифіката суб’єкта оціночної діяльності, дата його видачі, напрям (спеціалізація). Дія цього абзацу не поширюється на випадки, коли для визначення доходу від продажу (обміну) легкових автомобілів, мотоциклів, мопедів за вибором платника податку — фізичної особи використовується їх середньоринкова вартість відповідно до статті 173 Податкового кодексу України, інших актів законодавства. Дія цього абзацу не поширюється також на випадки, коли дохід фізичної особи, яка відчужує рухоме майно у вигляді легкового автомобіля та/або мотоцикла, та/або мопеда, які зареєстровані в Україні, відповідно до закону не підлягає оподаткуванню.
Фізична особа, яка передає для реалізації транспортний засіб у вигляді легкового автомобіля та/або мотоцикла, та/або мопеда підприємству, що здійснює комісійну торгівлю, зобов’язана надати такому підприємству письмове повідомлення із зазначенням інформації про кількість легкових автомобілів та/або мотоциклів, та/або мопедів, що відчужені нею протягом поточного календарного року, складене в довільній формі та підписане власноручно цією особою.”.

ХV ЕЖЕГОДНЫЕ «КРЫМСКИЕ ВСТРЕЧИ НОТАРИУСОВ» 13 июня — 16 июня 2013 года

XV ЕЖЕГОДНЫЕ
«КРЫМСКИЕ ВСТРЕЧИ НОТАРИУСОВ»
13 июня — 16 июня 2013 года
пгт. Коктебель пансионат «Голубой залив»

 Практичні питання роботи нотаріуса з ДРРП
 Міжнародний досвід щодо порядку реєстрації нерухомого майна
 Нотаріальне діловодство та організація нотаріальної діяльності: окремі питання
 Захист прав нотаріуса

ПРОГРАММА ВСТРЕЧ

13 июня, четверг 9.00 – 12.00
13.00 – 14.00

14.00 – 18.00

19.00 Регистрация участников семинара. Размещение в отеле.
Обед

Отдых , море , свободное время

Ужин
14 июня, пятница
8.00 – 9.00

С 9.00

12.00 – 13.00

13.30 – 16.00

16.00 — 18.30

19.00
Завтрак

Отдых, море, свободное время

Обед (по предварительному заказу)

Встреча в джаз-клубе «Богема»
Модератор заходу – Марченко Володимир Миколайович, (приватний нотаріус, член Консультативно-методичної ради при Департаменті нотаріату, банкрутства та функціонування центрального засвідчувального органу,
шеф-редактор науково-практичного журналу ”Мала енциклопедія нотаріуса”)

І Секція
Практичні питання роботи нотаріуса з ДРРП
Доповідач: практикуючий нотаріус , один з авторів науково-практичного журналу «Мала енциклопедія нотаріуса»

ІІ Секція
Міжнародний досвід щодо порядку реєстрації нерухомого майна
Доповідачі: попередню згоду на участь у засіданні секції отримано від представників нотаріату Литви, Грузії, Німеччини також чекаємо на погодження від колег з Росії

Ужин (по предварительному заказу)
15 июня, суббота 8.00 – 9.00

С 9.00

13.00 – 14.00
14.30 — 16.00
16.00 — 18.00
19.00 Завтрак

Отдых, море, свободное время

Обед (по предварительному заказу)

Встреча в джаз-клубе «Богема»
ІІІ Секція
Нотаріальне діловодство та організація нотаріальної діяльності:
окремі питання
Доповідач: Ожегова Ганна Ігорівна (юридичний радник науково-практичного журналу «Мала енциклопедія нотаріуса», спів-автор книги «Нотаріальне діловодство. Статистична звітність. Архівна справа» )
ІV Секція
Захист прав нотаріуса
Доповідач: Поповченко Олег Іванович (к.ю.н., доцент , постійний автор науково-практичного журналу «Мала енциклопедія нотаріуса», автор книги «Захист і реалізація процесуальних прав нотаріуса» )

Торжественная «тусовка» в стиле Джаз (по предварительному заказу, программу и смету обсудим и утвердим на месте).
16 июня, воскресенье 8.00-9.00
9.00-12.00 Завтрак
Выходной день, море, солнце, общение, обмен координатами, дружественными пожеланиями, разъезд и пожелание ближайших встреч.

Размещение участников семинара
Пансионат «Голубой залив» пгт. Коктебель

Пансионат расположен на уникальном курорте Коктебель, одном из самых замечательных мест на побережье Восточного Крыма, расположен в удаленном (140 км от Симферополя и 20 км от Феодосии) и спокойном, но очень живописном месте, на берегу Коктебельского залива, на границе государственного заповедника Кара-Даг.
Сегодня пансионат «Голубой залив» является одной из крупнейшей здравниц семейного отдыха на Украине. Поселок лежит в естественно образованном невысокими горами амфитеатре, что создает особенный для Юго-восточного Крыма сухой и теплый климат. Самый древний потухший вулкан Европы – Кара-Даг – своими причудливыми скалами и гротами, омывающимися ласковым морем, как безмолвный каменный театр, всегда привлекает человека, стремящегося достичь высоты и в этот удивительный уголок гармонично вписывается своими белоснежными корпусами пансионат «Голубой залив».
Пансионат уделяет большое внимание организации полноценного отдыха. К услугам гостей предоставляются благоустроенные корпуса на 700 мест, номера двухместные, трехместные, повышенной комфортности, «Люкс» и Апартаменты. В каждом номере есть балкон, телевизор (кабельное телевидение) и холодильник, кондиционер.
Питание в уютной столовой пансионата с обученным, доброжелательным и внимательным обслуживающим персоналом, трехразовое питание по разнообразному заказному меню.
В медицинском отделении предоставляются дополнительные платные медицинские услуги массажа.
Для детей множество развлечений: организована детская комната, где с детьми работает опытный воспитатель, на территории работает Луна-Парк, открытый плавательный бассейн, водная горка, видеосалон, игровые автоматы.
На территории пансионата расположен джаз-клуб «Богема», в котором выступают известные джазовые коллективы.

ЗАЯВА НА УЧАСТЬ У СЕМІНАРІ
П.І.Б. Нотаріальний округ № Свідоцтва, виданого МЮУ про право на зайняття
нотаріальною діяльністю Контактні телефони
(факс)
e-mail
(обов’язково!)
Категорія номера

Заявку на участие в КВН необходимо подать до — 01 июня 2013 года (включительно) удобным для Вас способом: факсом (057) 714-27-90 или по электронному адресу: proza2012@mail.ru
Для участия в КВН необходимо провести оплату проживания сроком до 03.06.2013 г.

Оплата проживания за ТРОЕ суток в 2х местном номере с двухместным
размещением с одного человека :
Экономкласс (3 категория) — 510 грн
Полулюкс (2 категория) — 897 грн.,
Люкс (1 категория) — 1097 грн.,
В оплату входит:
1. Проживание (с 12.00 часов 13 июня по 12.00 часов 16 июня 2013 года) в двухместном комфортабельном номере (душ, туалет, телевизор, холодильник). Пансионат «Голубой залив»
2. Обед и ужин в день заезда (13.06.2013)
3. Питание – завтрак (обед и ужин в оплату не входит, заказ и оплата на месте по Вашей заявке.)
4. Организационные расходы на проведение семинара: аренда зала, звук, доклады.
5. Свидетельства участника КВН.
Счет выставляется согласно вашей заявки.
Место проведения: 98186, Украина, АР Крым, пгт. Коктебель, ул. Ленина, 120.
тел./факс (06562) 2-42-84, 24-331; (050) 085-81-56, (067) 646-62-91 www.goluboyzaliv.crimea.ua

Контактные телефоны Оргкомитета: (067) 572-16-15; (057) 714-27-90

С уважением,
Председатель оргкомитета
Крымских Встреч Нотариусов Владимир Марченко

ПРОЕКТ відповіді щодо запрошення нотаріуса до ДПІ у ….. на підставі п. 172.4 ст. 172, п. 173.4 ст. 173, п.174.4 ст.174, абз. Б п. 176.2 ст. 176 ПКУ з питання неподання податкового розрахунку сум доходу, нарахованого (сплаченого) на користь платни


Проект відповіді щодо запрошення нотаріуса
до ДПІ у ….. на підставі п. 172.4 ст. 172, п. 173.4 ст.
173, п.174.4 ст.174, абз. Б п. 176.2 ст. 176 ПКУ
з питання неподання податкового розрахунку сум доходу,
нарахованого (сплаченого) на користь
платників податку, і сум утриманого з них податку (1ДФ).

_________ 2013 року мною було отримано повідомлення №…. Щодо запрошення мене до ДПІ у ….. на підставі п. 172.4 ст. 172, п. 173.4 ст. 173, п.174.4 ст.174, абз. Б п. 176.2 ст. 176 ПКУ з питання неподання податкового розрахунку сум доходу, нарахованого (сплаченого) на користь платників податку, і сум утриманого з них податку (1ДФ).

Наступним повідомляю, що відповідно до підпункту «б» пункту 176.2 статті 176 розділу IV Податкового кодексу України та статті 8 Закону України «Про державну податкову службу в Україні» були затвердженні форми Податкового розрахунку сум доходу, нарахованого (сплаченого) на користь платників податку, і сум утриманого з них податку (форма N 1ДФ) та Порядку заповнення та подання податковими агентами Податкового розрахунку сум доходу, нарахованого (сплаченого) на користь платників податку, і сум утриманого з них податку наказом N 1020 від 24.12.2010р. зареєстровані в Міністерстві юстиції України 13 січня 2011 р. за N 46/18784. Відповідно до цього наказу така форма 1ДФ подається податковими агентами у строки, встановлені Податковим кодексом України (в подальшому ПКУ) для податкового кварталу.

Згідно п. 14.1.180 ст. 14 ПКУ — податковий агент щодо податку на доходи фізичних осіб — юридична особа (її філія, відділення, інший відокремлений підрозділ), самозайнята особа, представництво нерезидента — юридичної особи, які незалежно від організаційно-правового статусу та способу оподаткування іншими податками та/або форми нарахування (виплати, надання) доходу (у грошовій або негрошовій формі) зобов’язані нараховувати, утримувати та сплачувати податок, передбачений розділом IV ПКУ, до бюджету від імені та за рахунок фізичної особи з доходів, що виплачуються такій особі, вести податковий облік, подавати податкову звітність податковим органам та нести відповідальність за порушення його норм в порядку, передбаченому статтею 18 та розділом IV цього Кодексу.

Статтею 18 п. 1 визнається, що податковим агентом є особа, на яку цим Кодексом покладається обов’язок з обчислення, утримання з доходів, що нараховуються (виплачуються, надаються) платнику, та перерахування податків до відповідного бюджету від імені та за рахунок коштів платника податків.

Приватний нотаріус це самозайнята особа — платник податку, який провадить незалежну професійну діяльність. Незалежна професійна діяльність це участь фізичної особи у науковій, літературній, артистичній, художній, освітній або викладацькій діяльності, діяльність лікарів, приватних нотаріусів, адвокатів, аудиторів, бухгалтерів, оцінщиків, інженерів чи архітекторів, особи, зайнятої релігійною (місіонерською) діяльністю, іншою подібною діяльністю за умови, що така особа не є працівником або фізичною особою — підприємцем та використовує найману працю не більш як чотирьох фізичних осіб. Статтею 3 Закону України «Про нотаріат» встановлені обмеження щодо діяльності нотаріуса: Нотаріус не може займатися підприємницькою діяльністю, перебувати на державній службі або на службі в органах місцевого самоврядування, перебувати у штаті інших юридичних осіб, входити самостійно, через представника або підставних осіб до складу правління чи інших виконавчих органів господарських організацій, кредитно-фінансових установ, а також виконувати іншу оплачувану роботу.
Таким чином, приватний нотаріус є податковим агентом тільки в разі якщо у нього є працівники або він виплачує дохід (у грошовій або не грошовій формі) іншій фізичний особі або фізичній особі підприємцю і нараховує, утримує та сплачує податок. В цьому випадку приватний нотаріус зобов’язаний подати податковий розрахунок форму 1ДФ в строки встановлені для податкового кварталу.
Ставлю ДПІ у … що я, як приватний нотаріус, працівників не маю, будь якій фізичній особі або фізичній особі-підприємцю в 1,2 та 3 кварталі 2011 року дохід не виплачував, тому обов‘язку подавати податковий розрахунок за формою 1 ДФ в мене не виникало.

Стосовно подачі інформації відповідно п. 172.4 ст. 172, п. 173.4 ст. 173, п.174.4 ст.174. Як зазначається в цих статтях, нотаріус посвідчує відповідний договір за наявності оціночної вартості такого майна та документа про сплату податку до бюджету стороною (сторонами) договору та щокварталу подає до органу державної податкової служби за місцем розташування державної нотаріальної контори або робочого місця приватного нотаріуса інформацію про такий договір, включаючи інформацію про його вартість та суму сплаченого податку, в порядку, встановленому цим розділом для податкового розрахунку. Для цілей цього пункту платник податку самостійно визначає суму податку і сплачує його до бюджету через банківські установи.
Як вже зазначалось вище, податковим агентом є особа яка зобов’язана нараховувати, утримувати та сплачувати податок, передбачений розділом IV ПКУ, до бюджету від імені та за рахунок фізичної особи. Таким чином, нотаріус, який посвідчує договір купівлі – продажу нерухомого (рухомого) майна, або видає свідоцтво про право на спадщину не є податковим агентом щодо доходів отриманих громадянами внаслідок вчинення відповідних нотаріальних дій. ПКУ встановлений єдиний обов‘язок нотаріуса в цих випадках – подання саме інформації в довільній формі, щокварталу до органу державної податкової служби про такі угоди, включаючи інформацію про суму доходу та суму сплаченого до бюджету податку, в порядку та строки, встановлені для податкового розрахунку, а не податковий розрахунок форму 1ДФ, яка подається тільки податковими агентами. Такий висновок підтверджується Листами Державної податкової адміністрації України від 26.01.2011 р. N 1984/7/17-0717, від 28.02.2011 р. N 2063/Т/17-0714, від 22.03.2011 р. N 2800/Л/17-0714 та іншими.
Виконуючи вимоги статей 172, 173, 174 ПКУ мною надавалася, в строки та в порядку передбаченому для податкового 1 та 2 кварталу відповідна інформація. В третьому кварталі нотаріальних дій, передбачених вказаними статтями ПКУ мною не вчинялися.
Інформація за четвертий квартал мною буде подана відповідно до вимог діючого законодавства.

Дорогие женщины с Праздником Вас 8 МАРТА!!!!

Весны Вам голубой и нежной,
Счастливых дней и радостной мечты!
Пусть март подарит, хоть и снежный,
Свои улыбки и цветы!
Еще не слышна песнь ручья,
Не льется жаворонка трель,
Но солнце ярче, и капель
Вещает нам: «Идет весна!»
Идет весна.
И пусть не жарко,
Но вместе с ней, как лета тень, -
Международный женский день,
Приходит к нам 8 Марта!
Он — праздник ласки, красоты,
Любви, надежды и мечты.
Подруг я поздравляю
И быть прекраснее весны
От всей души желаю!

Науково-практичний журнал «Мала енциклопедія нотаріуса» №1 (67) лютий 2013 року Тема номера: Державний реєстр речових прав — правові алгоритми

У НОМЕРІ:
Державний реєстр речових прав

ВОЛОДИМИР МАРЧЕНКО, Олена ЧУЄВА
Коротко про ДРРП за підсумками регіональних семінарів та спілкування нотаріусів на «Малому форумі» сайта www.yurradnik.com.ua 10
МЕТОДИЧНА рада нотаріату при ГУЮ у Луганській області
Державний реєстр речових прав — алгоритм дій нотаріуса 23
Додаток 1 35
Додаток 2 36
Додаток 3 38
Додаток 4 40
МЕТОДИЧНА рада нотаріату при ГУЮ у Луганській області
Алгоритм дій нотаріуса при видачі свідоцтва про право на спадщину з відкриттям розділу в ДРРП (варіант: 1 спадкодавець, 1 спадкоємець) 43
ІРИНА СВЯТЕЦЬКА
Алгоритм дій нотаріуса при видачі свідоцтва про право на спадщину 56
Додаток 1
Лист про надання інформації 79
Додаток 2
Зразок опису (для передачі особисто в РС) 80
Додаток 3
Зразок опису вкладення рекомендованого листа з описом вкладення для передачі в РС 81
ВІКТОРІЯ ГОЛОБОРОДЬКО
Свідоцтво про придбання майна з прилюдних торгів в аспекті державної реєстрації прав 82
ОКСАНА ВЕЛИЧКО
Зняття заборони з 01.01.2013 року. Хто та що знімає? 86
ІРИНА РОЄНКО
Виправлення технічної помилки 89
ГАЛИНА ПОДГОРНА, Інна КАРНАУХОВА
Договори відчуження нерухомості у 2013 році: новий текст, новий зміст 96
Додаток 1
Договір купівлі­продажу 101
Додаток 2
Договір купівлі­продажу 106
ВОЛОДИМИР МАРЧЕНКО
Пропозиції щодо проектів заповнення заяв про державну реєстрацію прав та їх обтяжень 112
Додаток
Заява про державну реєстрацію прав та їх обтяжень (щодо іншого речового права) 113
Заява про державну реєстрацію прав та їх обтяжень (щодо іншого речового права на єдиний майновий комплекс) 114
Заява про державну реєстрацію прав та їх обтяжень (щодо відмови від речового права) 115
Заява про державну реєстрацію прав та їх обтяжень (щодо припинення прав та їх обтяжень у зв’язку зі знищенням об’єкта нерухомого майна) 116
Заява про внесення змін до запису Державного реєстру речових прав на нерухоме майно 117
Заява про скасування 118
Заява про взяття на облік безхазяйного нерухомого майна 119
Заява про відкликання заяви 120
Заява про надання інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно 121
Запит про надання інформації з державного реєстру речових прав на нерухоме майно 122
Заява про надання дубліката свідоцтва про право власності 124
Заява про державну реєстрацію прав та їх обтяжень (щодо обтяження речового права на єдиний майновий комплекс) 125
Заява про державну реєстрацію прав та їх обтяжень (щодо права власності на єдиний майновий комплекс) 127
Заява про державну реєстрацію прав та їх обтяжень (щодо права власності) 128
Заява про державну реєстрацію прав та їх обтяжень (щодо обтяжень речового права) 129
МАРИНА ЄЛЬКІНА
Проблеми проведення державної реєстрації права спільної часткової власності на підставі декількох правових документів, належних одному власнику, та шляхи їх уникнення 131
ВІКТОРІЯ ГОЛОБОРОДЬКО
Перенесення записів до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно 165
ОЛЕНА СКИБА
Технічні дії нотаріуса в електронних реєстрах — послуга чи обов’язок 167
ТЕТЯНА ХАРИТОНЮК
Державна реєстрація речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень в роботі нотаріуса — коротко про головне 172
ВІКТОРІЯ ГОЛОБОРОДЬКО
Податкова застава при реєстрації права власності 180
НАТАЛІЯ НАЧИНКІНА
Окремі практичні питання щодо роботи нотаріуса з Державним реєстром речових прав 183
ДЕНИС СПЄСІВЦЕВ
Науково­практичний коментар до статті 3 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» 187
ОКСАНА ВЕЛИЧКО
Перелік правовстановлюваних документів, на підставі яких проводилася державна реєстрація речових прав на нерухоме майно — історія питання 1966–2013 роки 191
ОКСАНА ВЕЛИЧКО
Єдині та державні реєстри, які були, є, та будуть в житті нотаріату 212
Міністерство юстиції роз’яснює
Лист Міністерства юстиції України від 07.02.2013 № 13­32/46 219
Лист Міністерства юстиції України від 05.02.2013 № 13.1­29/82 «Щодо результатів розгляду звернення» 222
Лист Міністерства юстиції України від 15.01.2013 № 13.1­17/46 224
Лист Міністерства юстиції України від 18.01.2013 № 13.1­32/58 «Щодо результатів розгляду звернення» 226
Доручення заступника Міністра юстиції — керівника апарату України від 29.12.2012 № 17­32/1661 227
Наказ Міністерства юстиції України від 29.12.2012 № 1994/5 «Про встановлення розміру плати за пошук нотаріусами відомостей у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно» 231
Узагальнення нотаріальної практики
Лист Головного управління юстиції у Харківській області від 21.01.2013 № 02­37/85 «Щодо надання методичних рекомендацій» 232
Додаток 1
Зразок опису вкладення документів для передачі до органу державної реєстрації прав 235
Державна реєстраційна служба
Лист Державної реєстраційної служби України «Щодо надання роз’яснення стосовно порядку засвідчення копій документів» 236
Лист Державної реєстраційної служби України від 14.01.2013 № 08­06­15­13 «Щодо питань, пов’язаних з видачею свідоцтва про право власності наймачам житлових приміщень у державному та комунальному житловому фонді» 238
Лист Державної реєстраційної служби України від 22.01.2013 № 23­06­15­13 «Щодо державної реєстрації права спільної власності на нерухоме майно» 240
Лист Державної реєстраційної служби України від 09.01.2013 № 404­06­15­13 «Щодо державної реєстрації права власності на нерухоме майно з видачею свідоцтва про право власності на нерухоме майно» 242
Лист Державної реєстраційної служби України «Щодо надання роз’яснення з питань видачі сертифіката на право на земельну частку (пай)» 244
Лист Державної реєстраційної служби України від 14.01.2013 № 07­06­15­13 «Щодо державної реєстрації прав на підставі документів, за якими перехід права власності на нерухоме майно розпочався» 246
Лист Державної реєстраційної служби України від 08.01.2013 № 401­06­15­13 «Щодо надання довідок про наявність/відсутність нерухомого майна, належного на праві власності особі, при взятті її на квартирний облік» 250
Лист Державної реєстраційної служби України «Щодо надання інформаційної довідки з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно» 252
Лист Державної реєстраційної служби України від 03.01.2013 № 395­06­15­13 «Щодо звільнення від сплати державного мита під час проведення державної реєстрації речових прав та їх обтяжень, які виникли та зареєстровані відповідно до законодавства, яке діяло до 01.01.2013» 254
Лист Державної реєстраційної служби України «Щодо видачі дублікатів втрачених або зіпсованих документів» 256
Лист Державної реєстраційної служби України «Щодо надання витягу з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно під час проведення державної реєстрації прав» 258
Земельний кодекс
ЛЮДМИЛА СПІЦИНА
Витяг із Державного земельного кадастру про земельну ділянку: Порядок видачі, форма, зміст, термін дії 260
ЛЮДМИЛА СПІЦИНА
Реалізація норм ст. 120 Земельного та ст. 377 Цивільного кодексів України при вчиненні правочинів із об’єктами нерухомості в контексті змін земельного законодавства 268
Зразки документів
МЕТОДИЧНА рада нотаріату при ГУЮ у Луганській області
Договір купівлі­продажу квартири 271
МЕТОДИЧНА рада нотаріату при ГУЮ у Луганській області
Договір дарування квартири 277
Висновки експертиз
ВАСИЛЬ КРАТ, Юрій МИЦА
Науковий висновок щодо державної реєстрації права власності за договором купівлі­продажу нерухомості з відстроченням (розстроченням) платежу 281
Міжнародне право
С.В. БЕЗБАХ
Перспективы электронной регистрации вещных прав на недвижимое имущество в странах общего права 285
Нотаріальний процес
ІРИНА СВЯТЕЦЬКА
Про продаж транспортних засобів з 01.01.2013 року 294
Захист прав нотаріусів
КРІСТІНА БОНДАР
Проблемні питання правового захисту діяльності приватного нотаріуса у сфері запобігання і протидії корупції 298
Додаток 304
Діловодство
ГАННА ОЖЕГОВА
Вимоги до робочого місця (контори) приватного нотаріуса 311
Організація нотаріальної діяльності
ЛЕСЯ ЯКИМЕНКО
Нотаріус як споживач газу за категорією «населення» 317
Пенсійний фонд
ВОЛОДИМИР МАРЧЕНКО
Останні нововведення щодо єдиного внеску — зміни у формі звітів, строках їх подання та сплати єдиного внеску 321
Податки
Наказ Державної податкової служби України «Про затвердження Узагальнюючої податкової консультації щодо деяких питань оподаткування фізичних осіб, які провадять незалежну професійну діяльність (приватних нотаріусів, адвокатів)» від 24.12.2012 № 1185 325
Лист Міністерства юстиції України від 23.02.2012 № 13.1­17/74 «Щодо переліку втрат приватного нотаріуса» 330
Звернення члена Правління, голови Секції нотаріусів Асоціації правників України В.М. Марченка до директора Департаменту нотаріату, банкрутства та функціонування центрального засвідчувального органу К.І. Чижмарь 333
Нормативні документи
Лист Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сфері ринків фінансових послуг від 08.01.2013 № 65/12­5 «Щодо надання інформації» 337
Розпорядження Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сфері ринків фінансових послуг від 11.12.2012 № 2682 «Про схвалення інформаційного повідомлення щодо здійснення обов’язкового страхування цивільно­правової відповідальності приватного нотаріуса» 338
Коли верстався номер
Наказ Міністерства юстиції України від 01.02.2013 № 218/5 «Про внесення зміни до Правил ведення нотаріального діловодства» 341

Атрибути для передплати:

Одержувач: ЮВПП «Страйд»
Код ЄДРПОУ 32335789
Поточний рахунок 260000016018 в АТ «Регіон-банк» м. Харкова, МФО 351254
Призначення платежу: Передплата за журнал „МЕН” на 2013 рік. Без ПДВ. (вказати свої реквізити та адресу)

Вартість передплати становить 1080 грн.

Тел./факс: (057) 733-92-05; 714-27-90; тел.: 731-87-09;
E-mail: stride.zakaz@ukr.net
http://www.yurradnik.com.ua/

Наказ Міністерства юстиції України N 218/5 від 01.02.2013 Про внесення зміни до Правил ведення нотаріального діловодства

МІНІСТЕРСТВО ЮСТИЦІЇ УКРАЇНИ
НАКАЗ
01.02.2013 м. Київ N 218/5

Зареєстровано в Міністерстві юстиції України
05 лютого 2013 р. за N 220/22752
Про внесення зміни до Правил ведення нотаріального діловодства
Відповідно до статті 14 Закону України «Про нотаріат», з метою вдосконалення порядку вчинення нотаріальних дій нотаріусами
НАКАЗУЮ:
1. Внести до Правил ведення нотаріального діловодства, затверджених наказом Міністерства юстиції України від 22 грудня 2010 року N 3253/5, зареєстрованих в Міністерстві юстиції України 23 грудня 2010 року за N 1318/18613 (із змінами), таку зміну:
доповнити додаток 25 цих Правил новою формою 58-1 (додається).
2. Департаменту нотаріату, банкрутства та функціонування центрального засвідчувального органу (Чижмарь К. І.) забезпечити подання цього наказу на державну реєстрацію відповідно до Указу Президента України від 03 жовтня 1992 року N 493 «Про державну реєстрацію нормативно-правових актів міністерств та інших органів виконавчої влади» (із змінами).
3. Начальникам головних управлінь юстиції Міністерства юстиції України в Автономній Республіці Крим, в областях, містах Києві та Севастополі забезпечити належне виконання цього наказу.
4. Цей наказ набирає чинності з дня його офіційного опублікування.
5. Контроль за виконанням цього наказу покласти на заступника Міністра Ворону Д. М.

Міністр О. Лавринович

Форма N 58-1

Посвідчувальний напис про
засвідчення вірності фотокопії-
витягу з оригіналу документа

Місто (село, селище, район, область (Автономна Республіка Крим)), Україна.
«___» ____________ ____ року я, ___________________________, _____________________________
(прізвище, ініціали) (державний/приватний)
нотаріус ______________________________________________________________________________
(найменування державної нотаріальної контори, державного нотаріального архіву,
_____________________________________________________________________________________
назва нотаріального округу)
засвідчую вірність цієї фотокопії-витягу зі __________ сторінок оригіналу документа, який складається з ________ сторінок; в останньому підчисток, дописок, закреслених слів, незастережених виправлень або інших особливостей не виявлено.
Зареєстровано в реєстрі за N _________
Стягнуто __________________________
(державного мита, плати)
Печатка
__________________________ нотаріус
(державний/приватний)
Підпис

____________

У населених пунктах, де немає нотаріусів, окремі види довіреностей посвідчуватимуть посадові особи органів місцевого самоврядування

Кабінет Міністрів привів у відповідність із чинним законодавством Порядок посвідчення заповітів і довіреностей, що прирівнюються до нотаріально посвідчених. Зміни до відповідної урядової постанови були ухвалені на засіданні Кабінету Міністрів 30 січня за поданням Міністерства юстиції.

Як повідомив Міністр юстиції України Олександр Лавринович, Кабінет Міністрів, зокрема, наділив уповноважених посадових осіб органів місцевого самоврядування правом посвідчувати довіреності осіб, які проживають у населених пунктах, де немає нотаріусів.

Це право не поширюватиметься на посвідчення довіреностей на право розпорядження нерухомим майном, довіреностей на управління і розпорядження корпоративними правами та довіреностей на користування та розпорядження транспортними засобами.

За словами Міністра, указані зміни покликані забезпечити реалізацію змін Цивільного кодексу України та положень нової редакції Закону України «Про нотаріат».

Зокрема, 1 січня 2013 року набрав чинності Закон України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України у зв’язку з прийняттям Закону України «Про безоплатну правову допомогу», яким, зокрема, було внесено зміни до статті 245 Цивільного кодексу України. Змінами було передбачено, що довіреність суб’єкта права на безоплатну вторинну правову допомогу, за зверненням якого прийнято рішення про надання такої допомоги, може бути посвідчена посадовою особою органу (установи), уповноваженого законом на надання безоплатної правової допомоги. Указані довіреності прирівнюються до нотаріально посвідчених.

Крім того, статтею 40 нової редакції Закону України «Про нотаріат», яка також набрала чинності 1 січня 2013 року, встановлено право начальника установи виконання покарань посвідчувати справжність підпису на документах. Таке посвідчення прирівнюється до нотаріального посвідчення справжності підпису.

Виходячи з указаних законодавчих змін, Кабінет Міністрів вніс зміни до урядової постанови, якою затверджено Порядок посвідчення заповітів і довіреностей, що прирівнюються до нотаріально посвідчених.

Постанова набере чинності після її офіційного опублікування.

РЕЄСТРАЦІЙНИЙ МІНІМУМ — вже в продажу!!!

У виданні наведено Закон України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень», Порядок державної реєстрації прав на нерухоме майно та їх обтяжень, Порядок надання інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, Порядок ведення Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, Порядок присвоєння об’єкту нерухомого майна реєстраційного номера, Порядок надання інформації про зареєстровані земельні ділянки органу державної реєстрації прав та про зареєстровані речові права на земельні ділянки органу, що здійснює ведення Державного земельного кадастру, Порядок надання органом, що здійснює ведення Державного земельного кадастру, органу державної реєстрації прав доступу до перегляду кадастрових карт (планів), Порядок доступу нотаріусів до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, Порядок доступу банків до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, Порядок ведення архіву реєстраційних справ, Порядок прийняття і розгляду заяв про внесення змін до записів, внесення записів про скасування державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень та скасування записів Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, форму відмітки державного реєстратора прав на нерухоме майно на заставній, опис відмітки державного реєстратора прав на нерухоме майно на заставній, форми рішень державного реєстратора прав на нерухоме майно та вимог до їх оформлення, Порядок передачі документів у сфері державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень, Порядок ведення словників Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, Порядок використання даних Реєстру прав власності на нерухоме майно, Єдиного реєстру заборон відчуження об’єктів нерухомого майна, Державного реєстру іпотек та Державного реєстру обтяжень рухомого майна, Інструкцію про порядок проведення технічної інвентаризації об’єктів нерухомого майна та ін.
Для нотаріусів, реєстраторів, помічників нотаріусів, стажистів, викладачів і студентів юридичних вищих навчальних закладів та факультетів.

РЕЄСТРАЦІЙНИЙ МІНІМУМ
Формат А4; 336 стор;
Видавнича вартість — 96 грн

Необхідні атрибути для передплати:
Отримувач ФО-П Лисяк Л. С., ідент. номер 2903716502, п/р 260070029077 в ПАТ «РЕГІОН-БАНК» м. Харкова, МФО 351254.
Призначення платежу: Оплата книги «Реєстраційний мінімум — 2013″. У цій же графі також слід указати адресу, на яку надсилати книгу. ПДВ не передбачено.
Після оплати книга буде відправлена рекомендованим листом поштою на адресу,
яку Ви вказали.

Тел./факс: (057) 733-92-05; 731-87-09; 714-27-90
e-mail: stride.zakaz@ukr.net
http://yurradnik.com.ua/

Увага! НОТАРІАЛЬНИЙ МІНІМУМ 2013 — вже в продажу!

У виданні наведено Порядок вчинення нотаріальних дій нотаріу­сами України, Правила ведення нотаріального діловодства, Узагальнюючу податкову консультацію щодо деяких питань оподаткування фізичних осіб, які провадять незалежну професійну діяльність (приватних нотаріусів, адвокатів), Закон України «Про нотаріат», Закон України «Про основи соціального захисту бездомних осіб і безпритульних дітей», Податковий кодекс України, Декрет Кабінету Міністрів України «Про державне мито», Інструкцію про порядок обчислення та справляння державного мита, Порядок проставлення апостиля в Міністерстві юстиції України на офіційних документах, призначених для використання на території інших держав, та підготовки Міністерством юстиції України нотаріально оформлених документів для подальшої консульської легалізації, Порядок надання відомостей з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб — підприємців, Положення про порядок реєстрації приватної нотаріальної діяльності та заміщення приватного нотаріуса, Положення про вимоги до робочого місця (контори) приватного нотаріуса та здійснення контролю за організацією нотаріальної діяльності, Порядок проведення перевірки організації нотаріальної діяльності державних і приватних нотаріусів, дотримання ними порядку вчинення нотаріальних дій та виконання правил нотаріального діловодства, Порядок підвищення кваліфікації нотаріусів, консультантів державних нотаріальних контор, державних нотаріальних архівів, помічників приватних нотаріусів, Порядок внесення головними управліннями юстиції Міністерства юстиції України в Автономній Республіці Крим, в областях, містах Києві та Севастополі або Нотаріальною палатою України подання про анулювання свідоцтва про право на зайняття нотаріальною діяльністю та його розгляд Вищою кваліфікаційною комісією нотаріату.
Для нотаріусів, помічників нотаріусів, стажистів, викладачів і студентів юридичних вищих навчальних закладів та факультетів.

НОТАРІАЛЬНИЙ МІНІМУМ 2013

Формат А4; 456 стор;
Видавнича вартість — 98 грн

Необхідні атрибути для передплати:
Отримувач ФО-П Лисяк Л. С., ідент. номер 2903716502, п/р 260070029077 в ПАТ «РЕГІОН-БАНК» м. Харкова, МФО 351254.
Призначення платежу: Оплата книги «Нотаріальний мінімум — 2013″. У цій же графі також слід указати адресу, на яку надсилати книгу. ПДВ не передбачено.
Після оплати книга буде відправлена рекомендованим листом поштою на адресу,
яку Ви вказали.

Тел./факс: (057) 733-92-05; 731-87-09; 714-27-90
e-mail: stride.zakaz@ukr.net
http://yurradnik.com.ua/

Рубрику *Юридичні консультації* доповнено новими роз’ясненнями

Порядок та особливості надання Міністерством юстиції України адміністративної послуги з видачі (повторної видачі) свідоцтва про право на зайняття нотаріальною діяльністю

Відповідно до статті 11 Закону України «Про нотаріат», постанови Кабінету Міністрів України від 22 лютого 1994 року № 102 «Про розмір плати за видачу свідоцтва про право на зайняття нотаріальною діяльністю», постанови Кабінету Міністрів України від 25 травня 2011 року № 639 «Про затвердження переліків платних адміністративних послуг, які надаються Міністерством юстиції, Державною реєстраційною службою та структурними підрозділами територіальних органів Міністерства юстиції, що забезпечують реалізацію повноважень Державної реєстраційної служби» Міністерство юстиції України надає адміністративну послугу з видачі (повторної видачі) свідоцтва про право на зайняття нотаріальною діяльністю.

Видача свідоцтв про право на зайняття нотаріальною діяльністю здійснюється сектором нормативно – правової роботи Управління нотаріату та фінансового моніторингу Департаменту нотаріату, банкрутства та функціонування центрального засвідчувального органу.

Порядок видачі свідоцтва про право на зайняття нотаріальною діяльністю врегульовано положеннями Закону України «Про нотаріат», а також наказом Міністерства юстиції України від 11 липня 2012 року № 1043/5.

Вказаними нормативними актами передбачено, що свідоцтво про право на зайняття нотаріальною діяльністю видається Міністерством юстиції України на підставі рішення Вищої кваліфікаційної комісії нотаріату, що зберігається в справах Департаменту нотаріату, банкрутства та функціонування центрального засвідчувального органу.

За видачу свідоцтва про право на зайняття нотаріальною діяльністю вноситься плата, розмір якої визначено постановою Кабінету Міністрів України від 22 лютого 1994 року № 102.

Згідно з цією постановою за видачу свідоцтва про право на зайняття нотаріальною діяльністю встановлена плата у розмірі десяти неоподатковуваних мінімумів доходів громадян, що на сьогодні складає 170 грн., а за видачу повторного свідоцтва – в розмірі 50 відсотків від цієї суми.

Відповідно до чинних нормативно – правових актів свідоцтво про право на зайняття нотаріальною діяльністю може бути видане громадянину України, який має повну вищу юридичну освіту за освітньо – кваліфікаційним рівнем спеціаліста, магістра, володіє державною мовою, має стаж роботи у сфері права не менш трьох років, пройшов стажування протягом одного року в державній нотаріальній конторі або у приватного нотаріуса та склав кваліфікаційний іспит.

Проте слід зазначити, що 01 січня 2013 року набирає чинності Закон України «Про внесення змін до Закону України «Про нотаріат» щодо державного регулювання нотаріальної діяльності», прийнятий Верховною Радою України 06 вересня 2012 року, яким значно посилено вимоги до особи, яка може бути нотаріусом.

Так, згідно зазначеної норми нотаріусом може бути громадянин України, який має повну вищу юридичну освіту, володіє державною мовою, має стаж роботи у сфері права не менш як шість років, з них помічником нотаріуса або консультантом державної нотаріальної контори – не менш як три роки, склав кваліфікаційний іспит і отримав свідоцтво про право на зайняття нотаріальною діяльністю.

Таким чином, з 01 січня 2013 року свідоцтво про право на зайняття нотаріальною діяльністю буде видаватись особам, які відповідають вимогам статті 3 Закону України «Про нотаріат» (в редакції вищевказаного Закону), а також, у передбачених законом випадках, особам, які пройшли стажування в державній нотаріальній конторі або в приватного нотаріуса, та склали кваліфікаційний іспит.

Свідоцтво є підставою для призначення на посаду державного нотаріуса або для реєстрації приватної нотаріальної діяльності.

Для одержання свідоцтва про право на зайняття нотаріальною діяльністю особа має подати до Міністерства юстиції України заяву про видачу свідоцтва. У разі, якщо заява направляється поштою, підпис особи на ній має бути нотаріально засвідчений. У випадку подання заяви особисто уповноважена посадова особа Міністерства юстиції встановлює особу заявника за паспортом громадянина України, про що проставляє відмітку на заяві.

До заяви додаються такі документи:
документ про внесення плати за видачу свідоцтва (квитанція, видана банком, або платіжне доручення з відміткою банку);
копія диплома про повну вищу юридичну освіту;
копія трудової книжки;
копія паспорта.

Копії документів повинні бути нотаріально засвідчені.

Документи щодо видачі свідоцтва розглядаються Міністерством юстиції протягом 15 днів з дня їх надходження.

У разі невідповідності поданих документів встановленим вимогам, такі документи залишаються без розгляду та повертаються заявнику для належного оформлення.

У разі надання повного комплекту документів та їх відповідності законодавству готується висновок про видачу свідоцтва, який є підставою для підготовки проекту наказу про видачу такого свідоцтва.

Свідоцтво видається згідно з поданою заявою особисто заявнику, його представнику за довіреністю або надсилається заявнику рекомендованим листом протягом трьох робочих днів з дня реєстрації наказу про видачу свідоцтва.

Повторне свідоцтво про право на зайняття нотаріальною діяльністю видається Міністерством юстиції у разі втрати або пошкодження свідоцтва, а також у разі необхідності внесення до нього виправлень.

Для одержання повторного свідоцтва про право на зайняття нотаріальною діяльністю особа має подати до Міністерства юстиції заяву про видачу повторного свідоцтва. У разі направлення такої заяви поштовим відправленням, підпис особи на ній має бути нотаріально засвідчений.

До заяви додаються такі документи:
документ про внесення плати за видачу повторного свідоцтва (квитанція, видана банком, або платіжне доручення з відміткою банку);
копія паспорта засвідчена нотаріально;
повідомлення в засобах масової інформації про втрату або оригінал свідоцтва, яке пошкоджене або в яке необхідно внести виправлення.

У разі відповідності поданих документів встановленим вимогам, повторне свідоцтво про право на зайняття нотаріальною діяльністю видається в порядку, передбаченому для видачі свідоцтв про право на зайняття нотаріальною діяльністю.

Свідоцтво про право на зайняття нотаріальною діяльністю не видається у разі невідповідності поданих документів законодавству та у випадку, коли на дату звернення особи до Міністерства юстиції виникли обставини, що перешкоджають одержанню цього свідоцтва, а саме:
втрата особою громадянства України;
набрання законної сили обвинувальним вироком суду;
набрання законної сили рішенням суду про визнання особи недієздатною, обмежено дієздатною або винесення ухвали про застосування до неї примусових заходів медичного характеру.

М. Гавриш, завідувач
сектору нормативно – правової роботи