Архивы

Цивільний кодекс України: Науково-практичний коментар Том 5. Право власності та інші речові права .

ЗМІСТ
КНИГА ТРЕТЯ
Право власності та інші речові права 12
Розділ I
Право власності 12
Глава 23
Загальні положення про право власності 12
Стаття 316. Поняття права власності 12
Стаття 317. Зміст права власності 18
Стаття 318. Суб’єкти права власності 21
Стаття 319. Здійснення права власності 23
Стаття 320. Використання власником свого майна
для здійснення підприємницької діяльності 30
Стаття 321. Непорушність права власності 33
Стаття 322. Тягар утримання майна 36
Стаття 323. Ризик випадкового знищення
та випадкового пошкодження майна 37
Стаття 324. Право власності Українського народу 39
Стаття 325. Право приватної власності 48
Стаття 326. Право державної власності 51
Стаття 327. Право комунальної власності 60
Глава 24
Набуття права власності 68
Стаття 328. Підстави набуття права власності 68
Стаття 329. Набуття права власності юридичною особою
публічного права 76
Стаття 330. Набуття добросовісним набувачем права власності
на майно, відчужене особою, яка не мала
на це права 78
Стаття 331. Набуття права власності на новостворене майно
та об’єкти незавершеного будівництва 80
Стаття 332. Набуття права власності на перероблену річ 101
Стаття 333. Привласнення загальнодоступних дарів природи 106
Стаття 334. Момент набуття права власності за договором 111
Стаття 335. Набуття права власності на безхазяйну річ 122
Стаття 336. Набуття права власності на рухому річ,
від якої власник відмовився 143
Стаття 337. Знахідка 147
Стаття 338. Набуття права власності на знахідку 150
Стаття 339. Право особи, яка знайшла загублену річ, на винагороду
та відшкодування витрат, пов’язаних із знахідкою 152
Стаття 340. Бездоглядна домашня тварина 154
Стаття 341. Набуття права власності
на бездоглядну домашню тварину 154
Стаття 342. Відшкодування витрат на утримання бездоглядної
домашньої тварини та виплата винагороди 155
Стаття 343. Набуття права власності на скарб 158
Стаття 344. Набувальна давність 162
Стаття 345. Набуття права власності у разі приватизації
державного майна та майна,
що є в комунальній власності 177
Глава 25
Припинення права власності 181
Стаття 346. Підстави припинення права власності 181
Стаття 347. Відмова від права власності 198
Стаття 348. Припинення права власності особи на майно,
яке не може їй належати 204
Стаття 349. Припинення права власності внаслідок
знищення майна 209
Стаття 350. Викуп земельних ділянок, інших об’єктів
нерухомого майна, що на них розміщені, приватної
власності для суспільних потреб чи їх примусове
відчуження з мотивів суспільної необхідності 211
Стаття 351. Припинення права власності на нерухоме майно
у зв’язку з викупом для суспільних потреб
чи примусовим відчуженням з мотивів суспільної
необхідності земельної ділянки,
на якій воно розміщене 211
Стаття 352. Викуп пам’ятки культурної спадщини 232
Стаття 353. Реквізиція 239
Стаття 354. Конфіскація 254
Глава 26
Право спільної власності 271
Стаття 355. Поняття і види права спільної власності 271
Стаття 356. Право спільної часткової власності 278
Стаття 357. Визначення часток у праві спільної
часткової власності 287
Стаття 358. Здійснення права спільної часткової власності
Стаття 359. Плоди, продукція та доходи від використання майна,
що є у спільній частковій власності 290
Стаття 360. Утримання майна, що є у спільній частковій власності 293
Стаття 361. Право співвласника розпорядитися своєю часткою
у праві спільної часткової власності 296
Стаття 362. Переважне право купівлі частки у праві
спільної часткової власності 298
Стаття 363. Момент переходу частки у праві
спільної часткової власності до набувача за договором 327
Стаття 364. Виділ частки із майна,
що є у спільній частковій власності 330
Стаття 365. Припинення права на частку у спільному майні
за вимогою інших співвласників 334
Стаття 366. Звернення стягнення на частку у майні,
що є у спільній частковій власності 346
Стаття 367. Поділ майна, що є у спільній частковій власності 355
Стаття 368. Право спільної сумісної власності 358
Стаття 369. Здійснення права спільної сумісної власності 362
Стаття 370. Виділ частки із майна,
що є у спільній сумісній власності 365
Стаття 371. Звернення стягнення на частку майна,
що є у спільній сумісній власності 367
Стаття 372. Поділ майна, що є у спільній сумісній власності 370
Глава 27
Право власності на землю (земельну ділянку) 372
Стаття 373. Земля (земельна ділянка) як об’єкт права власності 372
Стаття 374. Суб’єкти права власності на землю (земельну ділянку) 388
Стаття 375. Право власника на забудову земельної ділянки 398
Стаття 376. Самочинне будівництво 408
Стаття 377. Право на земельну ділянку у разі набуття права
власності на житловий будинок, будівлю або споруду,
що розміщені на ній 423
Стаття 378. Припинення права власності на земельну ділянку 429
Глава 28
Право власності на житло 436
Стаття 379. Поняття житла 436
Стаття 380. Житловий будинок як об’єкт права власності 444
Стаття 381. Садиба як об’єкт права власності 446
Стаття 382. Квартира як об’єкт права власності 448
Стаття 383. Права власника житлового будинку, квартири 459
Стаття 384. Права житлово-будівельного
(житлового) кооперативу та їх членів
на квартиру в будинку кооперативу 471
Стаття 385. Об’єднання власників
житлових будинків, квартир 474
Глава 29
Захист права власності 477
Стаття 386. Засади захисту права власності 477
Стаття 387. Право власника на витребування майна
із чужого незаконного володіння 481
Стаття 388. Право власника на витребування майна
від добросовісного набувача 486
Стаття 389. Витребування грошей та цінних паперів 503
Стаття 390. Розрахунки при витребуванні майна
із чужого незаконного володіння 506
Стаття 391. Захист права власності від порушень,
не пов’язаних із позбавленням володіння 516
Стаття 392. Визнання права власності 519
Стаття 393. Визнання незаконним правового акта,
що порушує право власності 523
Стаття 394. Відшкодування шкоди, завданої власникові
земельної ділянки, житлового будинку,
інших будівель у зв’язку із зниженням
їх цінності 529
Розділ II
Речові права на чуже майно 534
Глава 30
Загальні положення про речові права на чуже майно 534
Стаття 395. Види речових прав на чуже майно 534
Стаття 396. Захист речових прав на чуже майно 534
Глава 31
Право володіння чужим майном 545
Стаття 397. Суб’єкти права володіння чужим майном 545
Стаття 398. Виникнення права володіння 551
Стаття 399. Припинення права володіння 552
Стаття 400. Обов’язок недобросовісного володільця
негайно повернути майно особі,
яка має на нього право власності
чи інше право або яка є добросовісним
володільцем 554
Глава 32
Право користування чужим майном 557
Стаття 401. Поняття користування чужим майном 557
Стаття 402. Встановлення сервітуту 570
Стаття 403. Зміст сервітуту 577
Стаття 404. Право користування чужою земельною ділянкою
або іншим нерухомим майном 582
Стаття 405. Право членів сім’ї власника житла
на користування цим житлом 583
Стаття 406. Припинення сервітуту 591
Глава 33
Право користування чужою земельною ділянкою
для сільськогосподарських потреб 596
Стаття 407. Підстави виникнення права користування
чужою земельною ділянкою
для сільськогосподарських потреб 596
Стаття 408. Строк договору про надання права користування
чужою земельною ділянкою
для сільськогосподарських потреб 601
Стаття 409. Права та обов’язки власника земельної ділянки,
наданої у користування
для сільськогосподарських потреб 602
Стаття 410. Права та обов’язки землекористувача 604
Стаття 411. Право землекористувача на відчуження права
користування земельною ділянкою 605
Стаття 412. Припинення права користування
земельною ділянкою
для сільськогосподарських потреб 610
Глава 34
Право користування чужою земельною ділянкою для забудови 612
Стаття 413. Підстави виникнення права користування
чужою земельною ділянкою для забудови 612
Стаття 414. Права та обов’язки власника земельної ділянки,
наданої для забудови 614
Стаття 415. Права та обов’язки землекористувача 616
Стаття 416. Припинення права користування
земельною ділянкою для забудови 619
Стаття 417. Правові наслідки припинення права користування
земельною ділянкою 620

Необхідні атрибути для оплати:
Отримувач ФО-П Лисяк Л. С., ідент. номер 2903716502, п/р 260070029077 в ПАТ «РЕГІОН-БАНК» м. Харкова, МФО 351254. Призначення платежу: Оплата книги «Цивільний кодекс України. Том 5». У цій же графі також слід указати адресу, на яку надсилати книгу. ПДВ не передбачено.
Після оплати книга буде відправлена рекомендованим листом поштою на адресу, яку Ви вказали.
Вартість книги : 127 грн.
Для отримання довідок та рахунків-фактур (якщо потрібно):
(057) 733-92-05
(057) 731-87-09
(057) 714-27-89
e-mail: stride@online.kharkiv.com

Кабмін пропонує встановити ставки державного мита за проведення державної реєстрації прав на нерухоме майно.

Кабмін пропонує встановити ставки державного мита за проведення державної реєстрації прав на нерухоме майно

Кабінет Міністрів пропонує установити ставки державного мита за проведення державної реєстрації прав на нерухоме майно. Відповідний проект закону, що був розроблений Міністерством юстиції, ухвалено сьогодні, 23 березня, на урядовому засіданні.

Як повідомив Міністр юстиції Олександр Лавринович, законопроект було розроблено з метою реалізації положень Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень», відповідно до якого з 1 січня 2012 року в Україні запроваджується державна реєстрація речових прав, а також створюється необхідна система органів державної реєстрації речових прав на нерухоме майно. Метою стягування державного мита є покриття витрат держави при здійсненні вказаної діяльності.

Проектом закону передбачено справляння державного мита за проведення державної реєстрації права власності на нерухоме майно — 7 неоподаткованих мінімумів доходів громадян (119 грн.); права власності на нерухоме майно, яке виникло та зареєстровано до 1 січня 2012 року – 50 відсотків ставки державного мита — за державну реєстрацію права власності на нерухоме майно (59,5 грн.); речового права на нерухоме майно, обтяження права на нерухоме майно – 3 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян (51 грн.).

За словами Міністра юстиції, запропонований Міністерством юстиції підхід до визначення розміру ставок державного мита за проведення державної реєстрації прав базується на визначенні необхідного розміру видатків Державного бюджету України, які забезпечили б покриття витрат на створення, запровадження та утримання органів державної реєстрації прав.

Прес-служба Міністерства юстиції України
Tел. 271-17-33
E-mail: press@minjust.gov.ua

ОГЛЯД ЗМІ. Нотаріат поза конкуренцією!

Нотаріат поза конкуренцією!

Останній семінар у м. Києві, який зібрав чимале нотаріальне представництво разом із представниками державної влади, поставив на порядок денний чимало запитань. Деякі з них «ПТ» намагався висвітлити у № 6-7 від 15 лютого. Однак залишилося чимало цікавих та нерозкритих тем, як-от: єдина нотаріальна практика, підвищення кваліфікації нотаріусів, вироблення єдиних стандартів та підходів до оформлення робочого місця нотаріусів, питання конкуренції в нотаріальному середовищі, самоврядування тощо. Ці та багато інших цікавих та злободенних тем у житті українського нотаріату стали приводом для зустрічі із директором Департаменту нотаріату, фінансового моніторингу юридичних послуг та реєстрації адвокатських об’єднань Мін’юсту Катериною ЧИЖМАРЬ.

– Пані Катерино, віднедавна програма підвищення кваліфікації нотаріальних кадрів є реальністю. Яке ставлення до програми у самих нотарів? Які ваші прогнози щодо її майбутнього, яких результатів очікуєте досягти?

– Ця програма вже реально працює. Міністерство юстиції разом із Українською нотаріальною палатою та Академією нотаріату України згідно з новою програмою підвищення кваліфікації нотаріусів, затвердженою відповідним наказом Мін’юсту, нещодавно провели у м. Києві спільний семінар щодо податкових питань, який відвідали понад 500 приватних нотарів зі столиці та інших регіонів України. Більше того, подібні заходи відбулись у Тернополі та Харкові. Отже, ми маємо єдину програму, єдиний підбір лекторів, єдине бачення проблем, які намагаємося висвітлити перед поважною та численною нотаріальною аудиторією! Це, безперечно, дуже добре для майбутньої сталої нотаріальної практики.

– Для нотаріату вкрай актуальна єдина практика, втім, як і єдині стандарти роботи, утримання стандартного місця нотаріуса тощо. Як ви вважаєте, запровадження подібних сталих стандартів на часі? Нотарі готові до цього?

– До сьогодні в нотаріальному середовищі не було правильного розуміння умов і вимог, що висуваються до робочого місця (контори) нотаря. Так, умови до робочого місця (контори) нотаря визначені ст. 25 Закону «Про нотаріат». А необхідність встановлення Міністерством юстиції вимог до робочого місця визначено ст. 24 однойменного Закону. Отже, ми повинні розуміти, що вимоги та стандарти щодо робочого місця нотаріуса відповідно до законодавства встановлюються Мін’юстом і мають чітко контролюватися органами юстиції. Ці вимоги, певна річ, більшістю нотаріусів не виконують­ся. Разом з тим, як можна говорити, наприклад, про таємницю вчинення нотаріальних дій, якщо нотаріус веде прийом громадян у робочому кабінеті, загальна площа якого 6-8 кв. м? Особа, що звернулась за вчиненням нотаріальної дії або за консультацією, має право на отримання відповідної послуги високої якості. Якщо ми говоримо про високу якість, то в це поняття, безумовно, потрібно вкладати і якісне, належним чином обладнане приміщення, кабінети, наявність робочої техніки, зони для перемовин тощо. Тому, прописуючи у проекті наказу Мін’юсту зміни до Положення про вимоги до робочого місця нотаріуса (контори), ми виходили із нормативів, які складають не менше 10 кв. м робочої полощи для нормального функціонування нотаріальної контори.

Те ж стосується й нотаріальних вивісок. Іноді ситуація ззовні виглядає дуже кумедно і водночас сумно. Скрізь по місту ми бачимо «строкаті» дорогі неонові вивіски нотаріусів, рекламу послуг нотарів на дорожніх знаках тощо. Це абсолютно неприпустимо! Не можна так принижувати професію. У всіх країнах латинського нотаріату ви не побачите жодної подібної кольорової вивіски – там немає реклами нотаріальних послуг!

Йдеться також про те, що робоче приміщення нотаря повинно бути захищене від несанкціонованого проникнення, натомість сама охорона чи охоронна сигналізація є лише засобом попередження такого проникнення. Тому в даному проекті наказу Мін’юсту ми виписали з урахуванням судової практики юридично коректно і грамотно ті речі, які мають місце в цьому Положенні.

– Тобто конкуренція для нотаріальної спільноти – явище неприпустиме?

– Так, неприпустиме! Адже нотаріус представляє державу, і йому останньою делегований вичерпний перелік повноважень. Нотаріус не є приватним підприємцем і працює не для отримання прибутку! У боротьбі за клієнта нівелюється роль нотаріату як державного інституту, покликаного задовольняти потреби населення у нотаріальних послугах. Скажіть, будь ласка, якщо йдеться про конкуренцію серед нотарів, які «екзотичні» послуги може надати один нотаріус і не надати інший? Питання риторичне, адже всі вони однаково здійснюють певний перелік нотаріальних дій. А відтак, на моє глибоке переконання, вивіска нотаря має бути доволі скромною та містити вичерпний перелік інформації для відвідувачів щодо часу роботи нотаріальної контори, днів прийому, назви нотаріального округу та відповідного територіального управління юстиції.

– Якщо я правильно зрозумів, Міністерство юстиції вже працює над внесенням змін до Положення про вимоги до робочого місця (контори) приватного нотаріуса та здійснення контролю за їх дотриманням?

– Наразі цей проект уже розроблений Департаментом нотаріату, фінансового моніторингу юридичних послуг та реєстрації адвокатських об’єднань.

Більше того, він був обговорений неодноразово з нотаріальним загалом на різних професійних форумах, на засіданні методичної ради при Департа­менті нотаріату, фінансового моніторингу юридичних послуг та реєстрації адвокатських об’єднань тощо.

– А чи не викличе цей наказ хвилю невдоволення нотаріусів, адже міністерство планує дещо посилити вимоги та стандарти щодо робочого місця нотаріуса?

– Абсолютно впевнена, що даний документ не викличе хвилю негативу у нотаріальної спільноти. По-перше, наразі передбачено, що сертифікації згідно з новим Положенням, у разі його прийняття у встановленому законодавством порядку, не підлягатимуть робочі місця (нотаріальні контори) тих нотаріусів, діяльність яких уже зареєстрована. По-друге, нотарі будуть вдячні нам за введення цих норм та стандартів, адже ті, хто вкладає не лише кошти, а й душу у створення належного робочого місця, потерпають від, скажімо, «недобросовісних» колег, які ведуть свою діяльність у робочому кабінеті, що замалий навіть для стола, що там розміщений. Певна річ, що вартість послуг у такого нотаріуса буде значно нижчою, а собівартість, наприклад, завіреної копії — копійчаною!

Інша справа, що ми повинні зараз думати про ці стандарти з точки зору не лише нотаря, але й людини, яка звертається за якісною послугою до нього.

- Як би ви запропонували вирішити питання щодо квотування кількості нотаріусів?

- Сама кількість нотаріусів не є визначальним чинником у цьому питанні. Скоріше за все, ми маємо оперувати середнім навантаженням на одного нотаря, тобто кількістю вчинених ним нотаріальних дій за певний проміжок часу. В цьому питанні ми також повинні зосередитися на тому, щоб знайти критерії для оптимізації кількості нотаріусів в округах. Критеріями можуть бути: кількість населення в округах, соціально-економічний розвиток певного регіону, навантаження на нотаріуса при вчиненні ним нотаріальних дій. Крім того, в цьому році ми провели ґрунтовний аналіз фактичного навантаження на державного нотаріуса по всій Україні. Це дослідження нам яскраво довело, що ми повинні переглянути штатну чисельність нота­ріальних контор, оптимізувати їх роботу. Наприклад, в Києві існує державна нотаріальна контора, в якій працюють чотири державних нотаріуса, які в рік вчиняють лише по 500 дій кожен. Водночас середнє навантаження на одного державного нотаріуса у столиці становить 2714 нотаріальних дій. То для чого ж нам заповнювати вакансії, витрачати державні кошти, коли можна оптимізувати штатну чисельність та робочий час деяких державних контор і не розпорошувати нотаріальний штат донесхочу? В Києві існує 10 районів, які обслуговують 18 державних нотаріальних контор, то чому не оптимізувати штатну чисельність нотарів у них і не створити відповідну мережу контор, яка б відповідала вимогам сьогодення. Певна річ, що всі нововведення робитимуться поступово.

- Податкова адміністрація називає нотарів своїми друзями, адже останні виконують функції податкових агентів. Чи притаманні природі нотаріальної професії ці функції?

- У нотаріусів за багато років роботи з податковою адміністрацією налагодилися нормальні, робочі взаємовідносини. Я вважаю, що закони в державі повинні виконуватися. І якщо державою на представників тієї чи іншої професії покладаються певні обов’язки, то їх необхідно виконувати.

Проте зазначу, що ефективність такої співпраці з органами податкової адміністрації Міністерством юстиції України загалом і нашим Департаментом зокрема не прораховувалася, бо, вважаю, у цьому немає жодної потреби, адже ці додаткові функції податкового агента для нотаріуса виписані в законі.

- Якою ви особисто бачите самоврядну організацію нотаріусів у майбутньому? Чи готова нині держава делегувати певні повноваження у сфері саморегулювання нотаріальній громаді?

- Нотаріальна громада повинна бути готова до об’єднання, а також мати неабиякий рівень самоорганізації для того, щоб взяти на себе всю відповідальність за розвиток і функціонування системи нотаріату в Україні

ОФОРМЛЕННЯ СПАДЩИНИ У ВИПАДКУ, КОЛИ СПАДКОЄМЕЦЬ, ЯКИЙ ЗАКЛИКАВСЯ ДО СПАДКУВАННЯ, СПАДЩИНУ ПРИЙНЯВ, АЛЕ ПОМЕР І ЮРИДИЧНО НЕ ОФОРМИВ СВОЇХ СПАДКОВИХ ПРАВ — автор матеріалу ЛЮДМИЛА САДИХОВА

Передплата на 2011 рік здійснюється через:

ПП «ПА «Страйд-Плюс»
Отримувач — ПП «ПА «Страйд-Плюс», код ЄДРПОУ 35072739,
п/р 26005460220010 в ПАТ «АКБ «Базис» м. Харкова, МФО 351760.

ТОВ «ЦАДППБ «ЮКОН»
Отримувач — ТОВ «ЦАДППБ «ЮКОН», код ЄДРПОУ 33478516,
п/р 260090102990 в ПАТ «ПроКредит Банк» м. Києва, МФО 320984.
Призначення платежу: «Передплата на журнал «Мала енциклопедія нотаріуса» на 2011 рік».
ПДВ не передбачено. У цій графі також слід указати адресу, на яку надсилати журнал.

Вартість річної передплати на 2011 рік — 970 грн.
Тел./факс: (057) 733-92-05; 714-27-90; тел.: 731-87-09; 714-27-89
E-mail: info@stride.com.ua http://www.stride.com.ua

Мін’юст скасував застосування голографічних захисних елементів на документах системи органів юстиції.

Міністерство юстиції скасувало необхідність застосування голографічних захисних елементів на документах системи органів юстиції. Відповідний наказ підписав Міністр юстиції Олександр Лавринович.

Наказ видано на виконання рішень Уряду та Президента України, якими відміняється обов’язкове застосування голографічного захисту документів і груп товарів в Україні.

Так, згідно з наказом, використання голографічного захисного елементу припиняється на спеціальних бланках документів реєстрів інформаційної системи Міністерства юстиції України, на спеціальних бланках для видачі витягів з Реєстру прав власності на нерухоме майно, а також на спеціальних бланках свідоцтва про право власності.

Міністерство юстиції припинило замовлення бланків документів, для захисту яких використовувався голографічний захисний елемент. Старі бланки використовуватимуться до остаточного розходу.

Наказ набирає чинності з дня його офіційного опублікування та доведений до відома територіальних управлінь юстиції, нотаріусів та підприємств бюро технічної інвентаризації.

Як відомо, 9 лютого Кабінетом Міністрів була прийнята підготовлена Міністерством юстиції постанова «Про внесення змін до постанов Кабінету Міністрів України з питань захисту документів і товарів голографічними захисними елементами та визнання такими, що втратили чинність, деяких постанов Кабінету Міністрів України». Постановою передбачено визнання такими, що втратили чинність, актів Кабінету Міністрів України, які регулюють відносини у сфері захисту документів і товарів голографічними захисними елементами.

3 березня Президент України Віктор Янукович підписав Указ, який відмінив обов’язкове застосування голографічного захисту документів і груп товарів в Україні, оскільки лише законами України має визначатись обов’язковість застосування голографічного захисту. Главою держави було визнано таким, що втратив чинність, Указ Президента України від 15 листопада 2000 року № 1239 «Про захист документів і товарів голографічними захисними елементами», який є основним актом, що запровадив в Україні обов’язкове застосування голографічного захисту документів і груп товарів.

Прес-служба Міністерства юстиції України
Tел. 271-17-33
E-mail: press@minjust.gov.ua

Наказ Міністерства юстиції України № 679/5 від 04.03.2011 «Про порядок застосування голографічного захисного елемента на спеціальних бланках документів інформаційної системи Міністерства юстиції України»

МІНІСТЕРСТВО ЮСТИЦІЇ УКРАЇНИ
НАКАЗ
04.03.2011 м. Київ № 679/5

Зареєстровано в Міністерстві юстиції України 4 березня 2011 року за № 274/19012

Про порядок застосування
голографічного захисного елемента
на спеціальних бланках документів
інформаційної системи
Міністерства юстиції України

Відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 09.02.2011 № 86 „Про внесення змін до постанов Кабінету Міністрів України з питань захисту документів і товарів голографічними захисними елементами та визнання такими, що втратили чинність, деяких постанов Кабінету Міністрів України”

НАКАЗУЮ:
Установити, що голографічний захисний елемент не використовується для комплексної системи захисту:
спеціального бланка документів реєстрів інформаційної системи Міністерства юстиції України, зразок та опис якого затверджені наказом Міністерства юстиції України від 06.10.2003 № 121/5 (у редакції наказу Міністерства юстиції України від 13.10.2004 № 117/5), зареєстровані у Міністерстві юстиції України 06.10.2003 за № 896/8217;
спеціального бланка для видачі витягів з Реєстру прав власності на нерухоме майно, зразок та опис якого затверджені наказом Міністерства юстиції України від 22.04.2003 № 39/5 ДСК, зареєстровані у Міністерстві юстиції України 22.04.2003 за № 318/7639;
спеціального бланка свідоцтва про право власності, зразок та опис якого затверджені наказом Міністерства юстиції України від 22.04.2003 № 39/5 ДСК, зареєстровані у Міністерстві юстиції України 22.04.2003 за № 319/7640.
Використання бланків документів, визначених в пункті 1 цього наказу, для комплексної системи захисту яких використано голографічний захисний елемент, здійснювати до остаточного їх використання.
Припинити замовлення бланків документів, визначених в пункті 1 цього наказу, для комплексної системи захисту яких використовується голографічний захисний елемент.
Департаменту цивільного законодавства та підприємництва (Завальна І.І.), державному підприємству „Інформаційний центр” Міністерства юстиції України (Добжанський В.Б.):
Подати цей наказ на державну реєстрацію відповідно до Указу Президента України від 03.10.92 № 493 „Про державну реєстрацію нормативно-правових актів міністерств та інших органів виконавчої влади” (із змінами).
Довести наказ до відома Головного управління юстиції Міністерства юстиції України в Автономній Республіці Крим, головних управлінь юстиції в областях, містах Києві та Севастополі, регіональних філій державного підприємства „Інформаційний центр” Міністерства юстиції України та забезпечити його належне застосування в роботі.
Начальникам Головного управління юстиції Міністерства юстиції України в Автономній Республіці Крим, головних управлінь юстиції в областях, містах Києві та Севастополі довести цей наказ до відома районних, районних у містах, міських (міст обласного значення), міськрайонних управлінь юстиції, нотаріусів та підприємств бюро технічної інвентаризації.
Цей наказ набирає чинності з дня його офіційного опублікування.
Контроль за виконанням цього наказу залишаю за собою.

Міністр
Олександр Лавринович

ПОРЯДОК ПОДАННЯ НОТАРІУСАМИ РІЧНОЇ ДЕКЛАРАЦІЇ ПРО МАЙНОВИЙ СТАН І ДОХОДИ (ПОДАТКОВОЇ ДЕКЛАРАЦІЇ) ТА ПОДАТКОВИХ РОЗРАХУНКІВ — автор матеріалу Олена САМОЩЕНКО

Передплата на 2011 рік здійснюється через:

ПП «ПА «Страйд-Плюс»
Отримувач — ПП «ПА «Страйд-Плюс», код ЄДРПОУ 35072739,
п/р 26005460220010 в ПАТ «АКБ «Базис» м. Харкова, МФО 351760.

ТОВ «ЦАДППБ «ЮКОН»
Отримувач — ТОВ «ЦАДППБ «ЮКОН», код ЄДРПОУ 33478516,
п/р 260090102990 в ПАТ «ПроКредит Банк» м. Києва, МФО 320984.
Призначення платежу: «Передплата на журнал «Мала енциклопедія нотаріуса» на 2011 рік».
ПДВ не передбачено. У цій графі також слід указати адресу, на яку надсилати журнал.

Вартість річної передплати на 2011 рік — 970 грн.
Тел./факс: (057) 733-92-05; 714-27-90; тел.: 731-87-09; 714-27-89
E-mail: info@stride.com.ua http://www.stride.com.ua

ПОДАТКОВИЙ КОДЕКС УКРАЇНИ — ЕКСПРЕС­АНАЛІЗ — автор матеріалу Володимир МАРЧЕНКО

Передплата на 2011 рік здійснюється через:

ПП «ПА «Страйд-Плюс»
Отримувач — ПП «ПА «Страйд-Плюс», код ЄДРПОУ 35072739,
п/р 26005460220010 в ПАТ «АКБ «Базис» м. Харкова, МФО 351760.

ТОВ «ЦАДППБ «ЮКОН»
Отримувач — ТОВ «ЦАДППБ «ЮКОН», код ЄДРПОУ 33478516,
п/р 260090102990 в ПАТ «ПроКредит Банк» м. Києва, МФО 320984.
Призначення платежу: «Передплата на журнал «Мала енциклопедія нотаріуса» на 2011 рік».
ПДВ не передбачено. У цій графі також слід указати адресу, на яку надсилати журнал.

Вартість річної передплати на 2011 рік — 970 грн.
Тел./факс: (057) 733-92-05; 714-27-90; тел.: 731-87-09; 714-27-89
E-mail: info@stride.com.ua http://www.stride.com.ua

КОМЕНТОВАНІ ЗРАЗКИ ДОКУМЕНТІВ (ЗА ЧИННИМ ЗАКОНОДАВСТВОМ) У трьох томах , Том 3 — За загальною редакцією В.М. Марченка, О.Д. Чуєвої ,Спадщина, Цивільний кодекс України ,Сімейний кодекс України,Земельний кодекс України, Нотаріальний процес …

У третьому томі книги серед іншого розглянуто особливості відчуження підприємства як єдиного майнового комплексу, види нормативно-правових актів і порядок набрання ними чинності, а також нотаріального оформлення договорів оренди та купівлі-продажу нерухомого майна за участі дипломатичних представництв, консульських установ іноземних держав, представництв міжнародних та іноземних організацій в Україні, підстави винесення нотаріусами постанов про відмову у вчиненні протестів векселів за матеріалами нотаріальної практики. Висвітлено питання посвідчення договорів купівлі-продажу майна підприємств-банкрутів та посвідчення фактів, що мають юридичне значення. Проаналізовано проблемні питання корпоративного права та застосування окремих норм сімейного та цивільного законодавства. Надано практичні рекомендації щодо реєстрації дубліката правочину і посвідчення правочинів за участі осіб, які відмовилися від прийняття ідентифікаційного номера. Наведено пам’ятку нотаріусу при проведенні виїмки та обшуку і т. ін.
Для нотаріусів, суддів, правників, викладачів та студентів юридичних вищих навчальних закладів та факультетів.

Необхідні атрибути для оплати:
Отримувач — ФО-П Зієнко Н. М., ідент. номер 3254405060, п/р 2600006162724 в ПАТКБ «ПРАВЕКС-БАНК», м. Києва, МФО 321983. Призначення платежу: Оплата книги «Коментовані зразки документів (за чинним законодавством). Том 3». У цій же графі також слід указати адресу, на яку надсилати книгу. ПДВ не передбачено.
Вартість книги — 87 грн.

ЗМІСТ
ОЛЕНА ЧУЄВА
ПОСВІДЧЕННЯ ФАКТІВ, ЩО МАЮТЬ ЮРИДИЧНЕ ЗНАЧЕННЯ 12
ОЛЕНА ТИМОФЄЄВА
ПОСВІДЧЕННЯ ДОГОВОРІВ КУПІВЛІ-ПРОДАЖУ МАЙНА
ПІДПРИЄМСТВ-БАНКРУТІВ 15
Додаток
Зразок договору купівлі-продажу майна у випадку досудової санації 26
НАТАЛІЯ САУТЕНКО
ВИДИ НОРМАТИВНО-ПРАВОВИХ АКТІВ І ПОРЯДОК НАБРАННЯ НИМИ ЧИННОСТІ 28
ІННА СПАСИБО-ФАТЄЄВА
ВІДЧУЖЕННЯ ПІДПРИЄМСТВА ЯК ЄДИНОГО МАЙНОВОГО КОМПЛЕКСУ 32
ІРИНА ЖИЛІНКОВА
КОНЦЕПЦІЯ ШЛЮБНОГО ДОГОВОРУ ЗА НОВИМ СІМЕЙНИМ КОДЕКСОМ УКРАЇНИ 34
Зразок
шлюбного договору 40
ЄВГЕН МІЧУРІН
НОВЕ ЦИВІЛЬНЕ ЗАКОНОДАВСТВО: ДОГОВІР РЕНТИ 41
Додаток
Зразок договору ренти квартири 49
ГАННА КОХАН
ПРО ЗАСТОСУВАННЯ НОРМ ІНОЗЕМНОГО ПРАВА
В НОТАРІАЛЬНОМУ ПРОЦЕСІ 51
Додаток 1
Зразок апостиля 54
Додаток 2
Перелік держав, з якими Україна має двосторонні (багатосторонні) угоди про відмову
від легалізації офіційних документів 54
Додаток 3
Список країн-учасниць Гаазької конвенції від 5 жовтня 1961 року, що скасовує вимоги легалізації іноземних офіційних документів 55
Додаток 4
Лист Міністерства юстиції України від 21.02.2002 р. № 38-44-291 56
СВЕТЛАНА ГАВРИЛОВА
ОТЧУЖДЕНИЕ АКТИВОВ ПЛАТЕЛЬЩИКА НАЛОГОВ, НАХОДЯЩИХСЯ В НАЛОГОВОМ ЗАЛОГЕ 57
Додаток
Зразок договору купівлі-продажу майна, що знаходиться в податковій заставі 64
Анжелика КОЗИНА, Николай КОЖАН
ЗАЧЕМ ПРОСТО, ЕСЛИ МОЖНО СЛОЖНО (К ВОПРОСУ ОБ ОСНОВАНИЯХ ОТМЕНЫ ИСПОЛНИТЕЛЬНОЙ НАДПИСИ) 66
ОЛЕНА ЧУЄВА
ПОДАТКОВА ЗАСТАВА; ВІДЧУЖЕННЯ ЧАСТКИ ЗЕМЕЛЬНОЇ ДІЛЯНКИ — ВІДПОВІДІ НА ПИТАННЯ 69
СВІТЛАНА ГАВРИЛОВА
СТЯГНЕННЯ ЗАБОРГОВАНОСТІ З ОРЕНДНОЇ ПЛАТИ ЗА КОРИСТУВАННЯ ДЕРЖАВНИМ ТА КОМУНАЛЬНИМ МАЙНОМ 72
Зразок
виконавчого напису 77
ВІКТОРІЯ АНОХІНА
ДОГОВОРИ ЗА СІМЕЙНИМ КОДЕКСОМ 78
ИННА СПАСИБО-ФАТЕЕВА
ГРАЖДАНСКИЙ КОДЕКС — ОТВЕТЫ НА ВОПРОСЫ ЧИТАТЕЛЕЙ 84
ДМИТРО ЖУРАВЛЬОВ
ДОВІРЕНІСТЬ ЮРИДИЧНОЇ ОСОБИ ТА ЇЇ ФОРМА ПРИ НОТАРІАЛЬНОМУ ПОСВІДЧЕННІ ПРАВОЧИНУ 95
ЛЮДМИЛА ПАВЛОВА
1. З ЯКОГО МОМЕНТУ ПЕРЕХОДИТЬ ПРАВО ВЛАСНОСТІ НА АКЦІЇ, ЩО ОТРИМАНІ У СПАДЩИНУ, І ЯКИМ ЧИНОМ ДОКУМЕНТАЛЬНО ОФОРМЛЮЄТЬСЯ ЦЕЙ ФАКТ? 97
2. ЧИ Є ОБОВ’ЯЗКОВИМ НОТАРІАЛЬНЕ ПОСВІДЧЕННЯ ДОГОВОРУ ОРЕНДИ ЗЕМЛІ, ЩО ЗНАХОДИТЬСЯ У ДЕРЖАВНІЙ ЧИ КОМУНАЛЬНІЙ ВЛАСНОСТІ? 97
3. ЧИ ПОТРЕБУЄ ДЕРЖАВНОЇ РЕЄСТРАЦІЇ ДОГОВІР РЕНТИ НЕРУХОМОГО МАЙНА? 98
4. ЯКІ ПІДСТАВИ ДАЮТЬ ПРАВО ПРЕТЕНДУВАТИ СПАДКОЄМЦЮ НА ОБОВ’ЯЗКОВУ ЧАСТКУ? 98
5. ЧИ МОЖЛИВО ПОСВІДЧУВАТИ ДОВІРЕНІСТЬ ВІД КІЛЬКОХ ОСІБ? 98
6. ЯКІ ДОГОВОРИ МАЙНОВОГО ХАРАКТЕРУ ЗА СІМЕЙНИМ КОДЕКСОМ УКРАЇНИ ПОТРЕБУЮТЬ НОТАРІАЛЬНОГО ПОСВІДЧЕННЯ ТА ДЕРЖАВНОЇ РЕЄСТРАЦІЇ? 98
7. ЧИ ПІДЛЯГАЮТЬ ДЕРЖАВНІЙ РЕЄСТРАЦІЇ В ДЕРЖАВНОМУ РЕЄСТРІ ПРАВОЧИНІВ ДОГОВОРИ ДАРУВАННЯ НЕРУХОМОГО МАЙНА ТА ІПОТЕКИ? 99
ОЛЕНА ЧУЄВА
1. ТЕКСТ ЗАЯВИ ПРО ПРИЙНЯТТЯ СПАДЩИНИ. ЩО МІНІМУМ У ЦІЙ ЗАЯВІ ПОВИННО БУТИ ЗА ЗМІСТОМ? 100
Зразок № 1
заяви про прийняття спадщини 100
2. ЧИ МОЖЛИВО РЕЄСТРУВАТИ В РЕЄСТРІ ПРАВОЧИНІВ ДОГОВІР КУПІВЛІ-ПРОДАЖУ КВАРТИРИ У РОЗСТРОЧКУ, З УМОВОЮ ПЕРЕХОДУ ПРАВА ВЛАСНОСТІ ПІСЛЯ РОЗРАХУНКУ? ТЕ Ж САМЕ В РЕЄСТРІ ПРАВ ВЛАСНИКІВ НЕРУХОМОГО МАЙНА? 101
3. ЧИ ПОТРІБНО НОТАРІУСУ ВИМАГАТИ ДОГОВІР КРЕДИТУ (ПОЗИКИ) ПРИ ПОСВІДЧЕННІ ЗАСТАВИ (СТ. 3 ЗАКОНУ УКРАЇНИ «ПРО ЗАСТАВУ»)? ЗАСТАВА ПОХІДНА ВІД ОСНОВНОГО ЗОБОВ’ЯЗАННЯ, А НЕ ВІД КРЕДИТНОГО ДОГОВОРУ (ДОГОВОРУ ПОЗИКИ). 101
4. ЩО СЛІД ВРАХОВУВАТИ НОТАРІУСУ, ПОСВІДЧУЮЧИ ДОГОВІР ПРО ПОДІЛ МАЙНА, ЩО ЗНАХОДИТЬСЯ У СПІЛЬНІЙ ЧАСТКОВІЙ ВЛАСНОСТІ? ПОРЯДОК ПОСВІДЧЕННЯ ТАКОГО ДОГОВОРУ. 101
Зразок № 2
договору про поділ спільного майна між співвласниками спільної часткової власності
зі сплатою грошової компенсації 102
НАТАЛІЯ САУТЕНКО
1. ЯКЩО СТРОК У ДОВІРЕНОСТІ НЕ ВСТАНОВЛЕНИЙ, ЧИ МОЖЛИВО В ЦЬОМУ ВИПАДКУ ПЕРЕДОРУЧЕННЯ? (СТ. 247 ЦКУ) 105
2. КУПІВЛЯПРОДАЖ КВАРТИРИ ПРЕДСТАВНИКОМ ЗА ДОВІРЕНІСТЮ.
ЧИЮ КОПІЮ ІДЕНТИФІКАЦІЙНОГО НОМЕРА З ПОМІТКОЮ «З ОРИГІНАЛОМ ЗГІДНО» ЗАЛИШАЄ В СЕБЕ НОТАРІУС? 105
3. ЧИ ПОТРІБНА ЗГОДА ПОДРУЖЖЯ НА КУПІВЛЮ КВАРТИРИ?
(МАЙНО ТА КОШТИ ЗА ЦКУ)? 105
4. ПОРЯДОК ОФОРМЛЕННЯ ЗАЯВИ ПРО ВІДСУТНІСТЬ ШЛЮБУ:
а) ЧЕРЕЗ РЕЄСТР ЧИ ВХІДНУ КОРЕСПОНДЕНЦІЮ;
б) НА БЛАНКУ ЧИ НІ? 106
5. ПОРЯДОК ВНЕСЕННЯ НЕРУХОМОГО МАЙНА ДО СТАТУТНОГО ФОНДУ ЮРИДИЧНОЇ ОСОБИ ІНШОЮ ЮРИДИЧНОЮ ОСОБОЮ 106
ЛЮБОВ ПРОХОР
ДОГОВІР РЕНТИ ЗА НОВИМ ЦИВІЛЬНИМ КОДЕКСОМ УКРАЇНИ 107
Зразок
договору безстрокової ренти на користь декількох осіб 111
АНДРІЙ СИДОРЕНКО
ДЕЯКІ ОСОБЛИВОСТІ НОТАРІАЛЬНОГО ОФОРМЛЕННЯ ДОГОВОРІВ ОРЕНДИ ТА КУПІВЛІ-ПРОДАЖУ НЕРУХОМОГО МАЙНА ЗА УЧАСТЮ ДИПЛОМАТИЧНИХ ПРЕДСТАВНИЦТВ, КОНСУЛЬСЬКИХ УСТАНОВ ІНОЗЕМНИХ ДЕРЖАВ, ПРЕДСТАВНИЦТВ МІЖНАРОДНИХ ТА ІНОЗЕМНИХ ОРГАНІЗАЦІЙ В УКРАЇНІ 114
ІРИНА ЖИЛІНКОВА
ПРАКТИКА ЗАСТОСУВАННЯ НОРМ СІМЕЙНОГО ТА ЦИВІЛЬНОГО КОДЕКСІВ УКРАЇНИ У ЗАПИТАННЯХ ТА ВІДПОВІДЯХ 117
ОЛЕНА КІБЕНКО
ПРОБЛЕМНІ ПИТАННЯ ЗАТВЕРДЖЕННЯ УСТАНОВЧИХ ДОКУМЕНТІВ ЮРИДИЧНОЇ ОСОБИ 123
ВІТАЛІЙ КАРА
ОДНОСТОРОННІ ПРАВОЧИНИ У НОТАРІАЛЬНІЙ ПРАКТИЦІ 129
Зразок № 1
згоди батьків на вчинення правочину неповнолітньою особою 132
Зразок № 2
відмови неповнолітнього від привілеєвої купівлі частки у праві власності на житловий будинок 133
Зразок № 3
згоди батьків на надання повної цивільної дієздатності неповнолітній особі 134
Зразок № 4
згоди батьків на реєстрацію неповнолітньої особи підприємцем 135
Зразок № 5
схвалення дій, вчинених представником з перевищенням повноважень 136
Зразок № 6
скасування довіреності 137
Зразок № 7
скасування заповіту 138
Зразок № 8
відмови від договору найму 139
Зразок № 9
згоди подружжя на укладення договору 140
Зразок № 10
договору купівлі-продажу 141
АНДРІЙ ЄЩЕНКО
ЩОДО МОЖЛИВОСТІ ВЧИНЕННЯ НОТАРІУСОМ ВИКОНАВЧОГО НАПИСУ ЗА ДОГОВОРОМ ПРО СПЛАТУ АЛІМЕНТІВ 144
АНДРІЙ ЄЩЕНКО
ПРОДАЖ ІПОТЕКОДЕРЖАТЕЛЕМ ПРЕДМЕТА ІПОТЕКИ,
ВІДНОСНО ЯКОГО НАКЛАДЕНО ЗАБОРОНУ ВІДЧУЖЕННЯ 146
НАТАЛИЯ САУТЕНКО
ЗАМЕНА СТОРОН В ОБЯЗАТЕЛЬСТВЕ И ИПОТЕЧНЫЕ ОТНОШЕНИЯ 148
ІРИНА ЖИЛІНКОВА
СІМЕЙНИЙ КОДЕКС УКРАЇНИ У ЗАПИТАННЯХ ТА ВІДПОВІДЯХ 152
ОЛЕНА СІРЯКОВА
ВЕКСЕЛЬ 159
ВАСИЛЬ ОЛІЙНИК
ЩО НЕ МОЖЕ БУТИ ПРЕДМЕТОМ ІПОТЕКИ (ПАМ’ЯТКА НОТАРІУСА) 171
ОЛЕГ ПОПОВЧЕНКО
ДОПИТ НОТАРІУСА ЯК СВІДКА 174
ІННА СПАСИБО-ФАТЄЄВА
ОКРЕМІ ПРОБЛЕМИ ПРЕДСТАВНИЦТВА 178
ВОЛОДИМИР МАРЧЕНКО
ДОГОВІР КУПІВЛІ-ПРОДАЖУ НЕРУХОМОСТІ З ВІДКЛАДАЛЬНОЮ
АБО СКАСУВАЛЬНОЮ УМОВАМИ 183
ІРИНА ЖИЛІНКОВА
ПРОБЛЕМИ ЗАСТОСУВАННЯ ОКРЕМИХ НОРМ НОВОГО СІМЕЙНОГО
ТА ЦИВІЛЬНОГО ЗАКОНОДАВСТВА 185
Зразок
заяви одного з подружжя про визнання права власності другого з подружжя на майно 187
ОЛЕНА КІБЕНКО
КОРПОРАТИВНЕ ПРАВО: ВІДПОВІДІ НА ЗАПИТАННЯ 190
ІРИНА ВЕНЕДІКТОВА
ДОГОВІР УПРАВЛІННЯ МАЙНОМ: ВІДПОВІДІ НА ЗАПИТАННЯ 195
СЕРГІЙ ЄМЕЛЬЯНЧИК
ПРАВО ДРУЖИНИ, ЯКА МЕШКАЄ У БУДИНКУ, ЩО НАЛЕЖИТЬ ЇЇ ЧОЛОВІКУ НА ПРАВІ ПРИВАТНОЇ ВЛАСНОСТІ, У РАЗІ ВІДЧУЖЕННЯ ЦЬОГО БУДИНКУ 200
ГАЛИНА ГРИЦЕНКО
ДОГОВОРИ КУПІВЛІ-ПРОДАЖУ НЕРУХОМОСТІ ЗА УЧАСТЮ ІНОЗЕМНОГО ІНВЕСТОРА ІЗ ЗАЗНАЧЕННЯМ У ДОГОВОРІ ЦІНИ В ІНОЗЕМНІЙ ВАЛЮТІ 203
ІРИНА ЖИЛІНКОВА, Михайло ШУЛЬГА
ДЕЯКІ ПИТАННЯ ПРАВОВОГО РЕЖИМУ ЗЕМЕЛЬНИХ ДІЛЯНОК, ПРИВАТИЗОВАНИХ ПОДРУЖЖЯМ 207
ВОЛОДИМИР МАРЧЕНКО
ПОРЯДОК СПАДКУВАННЯ ГРОМАДЯНАМИ, ЯКІ ПЕРЕБУВАЮТЬ У ФАКТИЧНИХ ШЛЮБНИХ ВІДНОСИНАХ 213
ИРИНА ЖИЛИНКОВА
УСЛОВИЯ, КОТОРЫЕ НЕ МОГУТ ВКЛЮЧАТЬСЯ В БРАЧНЫЙ ДОГОВОР 215
ІННА СПАСИБО-ФАТЄЄВА
ВІДЧУЖЕННЯ ПРЕДМЕТА ІПОТЕКИ ПРИ НАЯВНОСТІ ПРАВ ІНШИХ ОСІБ НА НЬОГО, ЗОКРЕМА, ПРИ АРЕШТІ АБО ПОДАТКОВІЙ ЗАСТАВІ. ПРІОРИТЕТИ, ЯКІ МАЮТЬ МІСЦЕ ПРИ ЦЬОМУ 219
ВОЛОДИМИР МАРЧЕНКО
ІПОТЕКА ТА ЕКСПЕРТНА ГРОШОВА ОЦІНКА ЗЕМЕЛЬНОЇ ДІЛЯНКИ 225
ГАЛИНА ГРИЦЕНКО
ТАРИФИ НА ГАЗ ДЛЯ НОТАРІУСА 227
ОЛЕНА КІБЕНКО
ЩОДО ЗМІСТУ ДОВІРЕНОСТІ, ЯКА ВИДАЄТЬСЯ ПРЕДСТАВНИКУ АКЦІОНЕРА ДЛЯ УЧАСТІ У ЗАГАЛЬНИХ ЗБОРАХ 233
ВОЛОДИМИР МАРЧЕНКО
ОДНОЧАСНЕ ПОСВІДЧЕННЯ ДОГОВОРУ КУПІВЛІ-ПРОДАЖУ ТА ІПОТЕКИ ПІД ЧАС ДІЇ СТ. 12 ЗАКОНУ УКРАЇНИ «ПРО ОСНОВИ СОЦІАЛЬНОГО ЗАХИСТУ ГРОМАДЯН І БЕЗПРИТУЛЬНИХ ДІТЕЙ» 237
СЕРГІЙ ЄМЕЛЬЯНЧИК
ЧИ МОЖНА ВИДАВАТИ ДУБЛІКАТ ДОВІРЕНОСТІ ПОВІРЕНІЙ ОСОБІ? 240
ГАЛИНА ГРИЦЕНКО
ТАРИФИ НА ЕЛЕКТРОЕНЕРГІЮ ДЛЯ НОТАРІУСА 242
Лист Національної комісії регулювання електроенергетики України від 23.03.2006 р. № 01-39-09/1538
«Щодо тарифів на електричну енергію для приватних нотаріусів» 242
ЕЛЕНА КОВАЛЕВА
ВОЗМОЖНОСТЬ ПРИМЕНЕНИЯ В УКРАИНЕ ИНОСТРАННЫХ ДОКУМЕНТОВ, КОТОРЫЕ ПО СВОЕЙ ПРИРОДЕ НЕ ПОДЛЕЖАТ ЛЕГАЛИЗАЦИИ 245
ВОЛОДИМИР МАРЧЕНКО
ПОРЯДОК ОФОРМЛЕННЯ ЗАЯВИ ПРО ПРИЙНЯТТЯ СПАДЩИНИ ОСОБОЮ, ЯКА НЕ МОЖЕ ВЛАСНОРУЧНО ПОСТАВИТИ ПІДПИС 248
ІННА СПАСИБО-ФАТЄЄВА
ЗАМІНА ОРЕНДОДАВЦЯ В ДОГОВОРІ ОРЕНДИ — ПОРЯДОК ОФОРМЛЕННЯ 249
ТЕТЯНА БАЗАНОВА
ОФОРМЛЕННЯ СПАДКОВИХ ПРАВ НА ГРОШОВІ ВКЛАДИ,
ЩО ЗНАХОДЯТЬСЯ В УСТАНОВАХ БАНКУ 251
ВАЛЕНТИНА САМІЛИК
ПРАКТИЧНІ РЕКОМЕНДАЦІЇ ЩОДО РЕЄСТРАЦІЇ ДУБЛІКАТА ПРАВОЧИНУ 253
АЛЛА КАЛЬНІЧЕНКО
ЗЕМЕЛЬНИЙ КОДЕКС УКРАЇНИ (У ЗАПИТАННЯХ ТА ВІДПОВІДЯХ) 255
ГАЛИНА ГРИЦЕНКО
ВИДАЧА СВІДОЦТВА ПРО ПРИДБАННЯ З ПРИЛЮДНИХ ТОРГІВ НЕРУХОМОГО МАЙНА, НА ЯКЕ БУЛО НАКЛАДЕНО АРЕШТ 258
ІРИНА МЕЛЬНИК
АНАЛІЗ НОРМАТИВНОГО РЕГУЛЮВАННЯ СТРОКІВ ВЧИНЕННЯ ПРОТЕСТУ ВЕКСЕЛЯ І ПРОБЛЕМИ ЇХНЬОГО ЗАСТОСУВАННЯ В НОТАРІАЛЬНОМУ ПРОЦЕСІ 266
ОЛЕНА ПЕЛЕХ
ОСОБЛИВОСТІ ПОСВІДЧЕННЯ ПРАВОЧИНІВ, ПРЕДМЕТОМ ЯКИХ Є ОБ’ЄКТ КУЛЬТУРНОЇ СПАДЩИНИ 275
АЛЛА КАЛЬНІЧЕНКО
ПРАКТИКА ЗАСТОСУВАННЯ ЗЕМЕЛЬНОГО КОДЕКСУ УКРАЇНИ
У ЗАПИТАННЯХ ТА ВІДПОВІДЯХ 277
ЛЮДМИЛА САДИХОВА
ОСОБЛИВОСТІ ОФОРМЛЕННЯ СПАДЩИНИ ЗА СПІЛЬНИМ ЗАПОВІТОМ ПОДРУЖЖЯ ТА ЗА СПАДКОВИМ ДОГОВОРОМ 282
ІРИНА МЕЛЬНИК
ПІДСТАВИ ВИНЕСЕННЯ НОТАРІУСАМИ ПОСТАНОВ ПРО ВІДМОВУ У ВЧИНЕННІ ПРОТЕСТІВ ВЕКСЕЛІВ
(ЗА МАТЕРІАЛАМИ НОТАРІАЛЬНОЇ ПРАКТИКИ) 284
АЛЛА КАЛЬНІЧЕНКО
ПОСТІЙНЕ КОРИСТУВАННЯ ЗЕМЕЛЬНИМИ ДІЛЯНКАМИ ТА РЕАЛІЗАЦІЯ ЦЬОГО ПРАВА ЗА СУЧАСНИХ УМОВ 294
ОЛЕГ ПЕРВОМАЙСЬКИЙ
ПРАВОВЕ РЕГУЛЮВАННЯ СІМЕЙНИХ ВІДНОСИН: ЗАПИТАННЯ ТА ВІДПОВІДІ 298
ТЕТЯНА КОВАЛЬЧУК, Олена ЗАЄЦЬ
ПРАВОВІ ПРОБЛЕМИ ЗАСТОСУВАННЯ ЗЕМЕЛЬНОГО ЗАКОНОДАВСТВА У НОТАРІАЛЬНІЙ ПРАКТИЦІ 304
ДМИТРО КОТ
ОСОБЛИВОСТІ ПОСВІДЧЕННЯ ДОГОВОРІВ КУПІВЛІ-ПРОДАЖУ ДЕРЖАВНОГО Й КОМУНАЛЬНОГО МАЙНА В ПРОЦЕСІ ПРИВАТИЗАЦІЇ 312
ІРИНА МЕЛЬНИК
ПРАВОВЕ РЕГУЛЮВАННЯ ТЕРИТОРІАЛЬНОЇ КОМПЕТЕНЦІЇ НОТАРІУСА ПРИ ВЧИНЕННІ ПРОТЕСТУ ВЕКСЕЛЯ 319
ВОЛОДИМИР МОСКІВЕЦЬ
ПРИПИНЕННЯ ДІЯЛЬНОСТІ ТОВАРИСТВА 325
АНДРІЙ СИДОРЕНКО
ПОСВІДЧЕННЯ ПРАВОЧИНІВ ЗА УЧАСТІ ОСІБ, ЯКІ ВІДМОВИЛИСЯ
ВІД ПРИЙНЯТТЯ ІДЕНТИФІКАЦІЙНОГО НОМЕРА 335
ОЛЕГ ПОПОВЧЕНКО
ЛИСТ ВІД ПРОКУРОРА 338
ОЛЕКСІЙ ЗАЙЦЕВ
ЩОДО СПЛАТИ ПРИВАТНИМИ НОТАРІУСАМИ ПОСЛУГ
ЗА ТЕПЛО- І ВОДОПОСТАЧАННЯ ПРИ ЗДІЙСНЕННІ НОТАРІАЛЬНИХ ДІЙ У ЖИТЛОВОМУ ПРИМІЩЕННІ 341
Додаток № 1
Рішення Харківської міської ради від 04.10.2006 р. № 802 345
Додаток № 2
Рішення Харківської міської ради від 04.10.2006 р. № 804 346
ЄЛІЗАВЕТА ЛАГУТІНСЬКА
«РОБОЧІ БУДНІ» НОТАРІУСА, АБО «ЩО РОБИТИ, ЩОБ ПОДІБНЕ В МАЙБУТНЬОМУ БУЛО НЕМОЖЛИВЕ» 350
НАТАЛІЯ САУТЕНКО
НАКЛАДЕННЯ ЗАБОРОНИ ВІДЧУЖЕННЯ НЕРУХОМОГО МАЙНА В МЕЖАХ ІПОТЕЧНИХ ВІДНОСИН 352
УХВАЛА КОЛЕГІЇ СУДДІВ СУДОВОЇ ПАЛАТИ У ЦИВІЛЬНИХ СПРАВАХ ВЕРХОВНОГО СУДУ УКРАЇНИ 354
ОПРЕДЕЛЕНИЕ КОЛЛЕГИИ СУДЕЙ СУДЕБНОЙ ПАЛАТЫ ПО ГРАЖДАНСКИМ ДЕЛАМ АПЕЛЛЯЦИОННОГО СУДА 355
РЕШЕНИЕ СУДА Л. РАЙОНА Л. ОБЛАСТИ 357
ІРИНА ЖИЛІНКОВА
ПРАВОВИЙ РЕЖИМ АКЦІЙ У КОНТЕКСТІ ШЛЮБНИХ ВІДНОСИН 359
ІННА СПАСИБО-ФАТЄЄВА
ДЕЯКІ АСПЕКТИ ПОНЯТТЯ ДОГОВОРІВ: ПРЕДМЕТ, ПОРЯДОК УКЛАДЕННЯ, МОМЕНТ ВИНИКНЕННЯ ПРАВА ВЛАСНОСТІ 363
ІННА СПАСИБО-ФАТЄЄВА
ПОРЯДОК ПОСВІДЧЕННЯ ТА СКАСУВАННЯ ДОВІРЕНОСТЕЙ 371
ОЛЕНА ЧУЄВА
ПОСВІДЧЕННЯ ПРАВОЧИНІВ ЗА УЧАСТІ ЮРИДИЧНИХ ОСІБ 374
ІННА СПАСИБО-ФАТЄЄВА
ОСОБЛИВОСТІ ПОСВІДЧЕННЯ ДОГОВОРІВ ВІДЧУЖЕННЯ ТА ІПОТЕКИ ОБ’ЄКТІВ НЕРУХОМОГО МАЙНА НЕЗАВЕРШЕНОГО БУДІВНИЦТВА 376
ІННА СПАСИБО-ФАТЄЄВА
ВІДСТУПЛЕННЯ ПРАВ ЗА ІПОТЕЧНИМ ДОГОВОРОМ 379
НАТАЛІЯ САУТЕНКО
ВНЕСЕННЯ ЗМІН ДО ІПОТЕЧНОГО ДОГОВОРУ ТА ВИПУСК ЗАСТАВНОЇ 382
КАТЕРИНА МАРЧУК
ПАСПОРТ ГРОМАДЯНИНА УКРАЇНИ ТА ПАСПОРТ ГРОМАДЯНИНА УКРАЇНИ ДЛЯ ВИЇЗДУ ЗА КОРДОН У НОТАРІАЛЬНІЙ ПРАКТИЦІ 385
ОЛЕКСІЙ ЗАЙЦЕВ
ДЕЯКІ АСПЕКТИ ВІДІБРАННЯ ПОЯСНЕНЬ ТА ДОПИТУ НОТАРІУСА
ЯК СВІДКА 388
ОЛЕКСІЙ ЗАЙЦЕВ
ПРОБЛЕМИ ОСКАРЖЕННЯ ДІЙ ОРГАНІВ ДІЗНАННЯ, СЛІДЧОГО
ТА ПРОКУРОРА ПІД ЧАС ДОСУДОВОГО ПРОВАДЖЕННЯ 394
ІННА СПАСИБО-ФАТЄЄВА
ПРАВО СПІЛЬНОЇ ВЛАСНОСТІ ПОДРУЖЖЯ НА ЧАСТКУ В СТАТУТНОМУ КАПІТАЛІ ГОСПОДАРСЬКОГО ТОВАРИСТВА: «ЗА» І «ПРОТИ» 401
ОЛЕНА ЧУЄВА
ВІДПОВІДІ НА ДЕЯКІ ПИТАННЯ, ЩО ВИНИКАЮТЬ В НОТАРІАЛЬНІЙ ПРАКТИЦІ ПРИ РЕАЛІЗАЦІЇ КОРПОРАТИВНИХ ПРАВ 407
ВОЛОДИМИР ЄРЬОМЕНКО
ТРУДОВІ КНИЖКИ І РЕЄСТРАЦІЯ НОТАРІАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ 410
МЕТОДИЧНА рада Асоціації приватних нотаріусів Харківської області
ЩОДО ЛИСТІВ ПОДАТКОВОЇ ПРО ВИМОГИ НАДАТИ «РОЗШИФРОВКИ ВИТРАТ» ДО ДЕКЛАРАЦІЇ ЗА ПОПЕРЕДНІ РОКИ 412
ОЛЕГ ПОПОВЧЕНКО
СТАРИЙ ЗАПОВІТ ЯК ДЖЕРЕЛО СПАДКОВОГО ПРАВА 414
ОЛЕНА ЧУЄВА
ВІДПОВІДІ НА ДЕЯКІ ПИТАННЯ ЗІ СПАДКОВОГО ПРАВА ЗА ПІДСУМКАМИ «КРЫМСКИХ ВСТРЕЧ НОТАРИУСОВ» 417
МЕТОДИЧНА рада нотаріусів Харківської області
АНАЛІЗ ВИРІШЕННЯ КАЗУСІВ З НОТАРІАЛЬНОЇ ПРАКТИКИ НОТАРІУСАМИ ХАРКІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ 422
ОЛЕНА ЧУЄВА
«ВЕЛИКА ТАЄМНИЦЯ, АБО КОПІЯ ІЗ СПРАВ НОТАРІУСА» 429
СЕРГІЙ ГРИНЕНКО, Катерина ПАВШУК
ВИЇМКА ТА ОБШУК У НОТАРІУСА: НОВЕ В ЗАКОНОДАВСТВІ 431
Пам’ятка нотаріусу при проведенні виїмки 440
ВАСИЛЬ КРАТ
ПЕРЕВАЖНЕ ПРАВО КУПІВЛІ ПАМ’ЯТОК 442

КНИГИ, ЖУРНАЛИ І РЕЄСТРИ ЗГІДНО З ТИПОВОЮ НОМЕНКЛАТУРОЮ СПРАВ ДЕРЖАВНОЇ НОТАРІАЛЬНОЇ КОНТОРИ ТА ПРИВАТНОГО НОТАРІУСА — автор матеріалу Ганна КОСЕНКО

Передплата на 2011 рік здійснюється через:

ПП «ПА «Страйд-Плюс»
Отримувач — ПП «ПА «Страйд-Плюс», код ЄДРПОУ 35072739,
п/р 26005460220010 в ПАТ «АКБ «Базис» м. Харкова, МФО 351760.

ТОВ «ЦАДППБ «ЮКОН»
Отримувач — ТОВ «ЦАДППБ «ЮКОН», код ЄДРПОУ 33478516,
п/р 260090102990 в ПАТ «ПроКредит Банк» м. Києва, МФО 320984.
Призначення платежу: «Передплата на журнал «Мала енциклопедія нотаріуса» на 2011 рік».
ПДВ не передбачено. У цій графі також слід указати адресу, на яку надсилати журнал.

Вартість річної передплати на 2011 рік — 970 грн.
Тел./факс: (057) 733-92-05; 714-27-90; тел.: 731-87-09; 714-27-89
E-mail: info@stride.com.ua http://www.stride.com.ua

ДЕРЖАВНА ПОДАТКОВА АДМІНІСТРАЦІЯ УКРАЇНИ , ЛИСТ «Про розгляд листа щодо оподаткування договору довічного утримання» від 18.02.2011 р. N 1731/К/17-0714

ДЕРЖАВНА ПОДАТКОВА АДМІНІСТРАЦІЯ УКРАЇНИ
ЛИСТ
від 18.02.2011 р. N 1731/К/17-0714
Про розгляд листа
(Витяг)
Шановний ***!
Державна податкова адміністрація України, керуючись статтею 52 Податкового кодексу України від 02.12.2010 р. N 2755-VI (далі — Кодекс), розглянула Ваш лист від ***, щодо оподаткування податком на доходи фізичних осіб доходів отриманих за договором довічного утримання і повідомляє.
Статтею 744 Цивільного кодексу України від 16.01.2003 р. N 435-IV (далі — Цивільний кодекс) встановлено, що за договором довічного утримання (догляду) одна сторона (відчужувач) передає другій стороні (набувачеві) у власність житловий будинок, квартиру або їх частину, інше нерухоме майно або рухоме майно, яке має значну цінність, взамін чого набувач зобов’язується забезпечувати відчужувача утриманням та (або) доглядом довічно.
Згідно з статтею 748 Цивільного кодексу набувач стає власником майна, переданого йому за договором довічного утримання (догляду), відповідно до статті 334 цього Кодексу, тобто з врахуванням вимог статті 745 вказаного Кодексу при передачі набувачеві у власність нерухомого майна — з моменту державної реєстрації вказаного договору. Таким чином, за своєю правовою природою договір довічного утримання є відчуженням нерухомого майна, що передається у власність другій стороні.
Оподаткування доходів фізичних осіб з 01.01.2011 р. здійснюється у відповідності до розділу IV «Податок на доходи фізичних осіб» Кодексу. Так, згідно з підпунктом 163.1.1 пункту 163.1 вказаного розділу Кодексу об’єктом оподаткування резидента є загальний місячний оподатковуваний дохід.
Відповідно до підпункту 164.2.4 пункту 164.2 статті 164 Кодексу до загального місячного (річного) оподатковуваного доходу платника податку включається, зокрема, частина доходів від операцій з майном, розмір якої визначається згідно з положеннями статей 172 цього Кодексу.
Порядок оподаткування операцій з продажу (обміну) об’єктів нерухомого майна регулюється статтею 172 Кодексу, пунктом 172.8 якої встановлено, що для цілей цієї статті під продажем розуміється будь-який перехід права власності на об’єкти нерухомості, крім їх успадкування та дарування.
Відчуження майна за договором довічного утримання з метою одержання за нього грошової компенсації у вигляді матеріального забезпечення для цілей оподаткування податком на доходи фізичних осіб розглядається як продаж такого майна.
Згідно з пунктом 172.1 статті 172 Кодексу дохід, отриманий платником податку від продажу не частіше одного разу протягом звітного податкового року житлового будинку, квартири або їх частини, кімнати, садового (дачного) будинку (включаючи земельну ділянку, на якій розташовані такі об’єкти, а також господарсько-побутові споруди та будівлі, розташовані на такій земельній ділянці), а також земельної ділянки, що не перевищує норми безоплатної передачі, визначеної статтею 121 Земельного кодексу України залежно від її призначення, та за умови перебування такого майна у власності платника податку понад три роки, не оподатковується.
При цьому, дохід, отриманий платником податку від продажу протягом звітного податкового року більш як одного з об’єктів нерухомості, зазначених у пункті 172.1 цієї статті, підлягає оподаткуванню за ставкою, визначеною пунктом 167.2 статті 167 цього Кодексу, тобто 5 % (підпункт 172.2 статті 172 Кодексу).
Відповідно до пункту 172.3 статті 172 Кодексу дохід від продажу об’єкта нерухомості визначається виходячи з ціни, зазначеної в договорі купівлі-продажу (довічного утримання), але не нижче оціночної вартості такого об’єкта, розрахованої органом, уповноваженим здійснювати таку оцінку відповідно до закону.
Згідно з підпунктом «а» пункту 172.5 статті 172 Кодексу сума податку визначається та самостійно сплачується через банківські установи особою, що продає (передає) нерухомість до нотаріального посвідчення договору купівлі-продажу (довічного утримання).
Фізична особа зобов’язана відобразити доход від такого відчуження у річній податковій декларації.
При цьому, пунктом 179.2 статті 179 Кодексу встановлено, що відповідно до розділу IV обов’язок платника податку щодо подання податкової декларації вважається виконаним, якщо він отримував доходи від операцій продажу (обміну) майна, дарування, при нотаріальному посвідченні договорів за якими був сплачений податок відповідно до цього розділу.
З повагою,
Заступник Голови
Комісії з проведення
реорганізації ДПА України,
в. о. першого заступника
Голови ДПА України С. І. Лекарь

© Інформаційно-аналітичний центр «ЛІГА», 1991 — 2011
© ТОВ «ЛІГА:ЗАКОН», 2007 — 2011