24 Березня 2011

ОГЛЯД ЗМІ. Нотаріат поза конкуренцією!

Нотаріат поза конкуренцією!

Останній семінар у м. Києві, який зібрав чимале нотаріальне представництво разом із представниками державної влади, поставив на порядок денний чимало запитань. Деякі з них «ПТ» намагався висвітлити у № 6-7 від 15 лютого. Однак залишилося чимало цікавих та нерозкритих тем, як-от: єдина нотаріальна практика, підвищення кваліфікації нотаріусів, вироблення єдиних стандартів та підходів до оформлення робочого місця нотаріусів, питання конкуренції в нотаріальному середовищі, самоврядування тощо. Ці та багато інших цікавих та злободенних тем у житті українського нотаріату стали приводом для зустрічі із директором Департаменту нотаріату, фінансового моніторингу юридичних послуг та реєстрації адвокатських об’єднань Мін’юсту Катериною ЧИЖМАРЬ.

– Пані Катерино, віднедавна програма підвищення кваліфікації нотаріальних кадрів є реальністю. Яке ставлення до програми у самих нотарів? Які ваші прогнози щодо її майбутнього, яких результатів очікуєте досягти?

– Ця програма вже реально працює. Міністерство юстиції разом із Українською нотаріальною палатою та Академією нотаріату України згідно з новою програмою підвищення кваліфікації нотаріусів, затвердженою відповідним наказом Мін’юсту, нещодавно провели у м. Києві спільний семінар щодо податкових питань, який відвідали понад 500 приватних нотарів зі столиці та інших регіонів України. Більше того, подібні заходи відбулись у Тернополі та Харкові. Отже, ми маємо єдину програму, єдиний підбір лекторів, єдине бачення проблем, які намагаємося висвітлити перед поважною та численною нотаріальною аудиторією! Це, безперечно, дуже добре для майбутньої сталої нотаріальної практики.

– Для нотаріату вкрай актуальна єдина практика, втім, як і єдині стандарти роботи, утримання стандартного місця нотаріуса тощо. Як ви вважаєте, запровадження подібних сталих стандартів на часі? Нотарі готові до цього?

– До сьогодні в нотаріальному середовищі не було правильного розуміння умов і вимог, що висуваються до робочого місця (контори) нотаря. Так, умови до робочого місця (контори) нотаря визначені ст. 25 Закону «Про нотаріат». А необхідність встановлення Міністерством юстиції вимог до робочого місця визначено ст. 24 однойменного Закону. Отже, ми повинні розуміти, що вимоги та стандарти щодо робочого місця нотаріуса відповідно до законодавства встановлюються Мін’юстом і мають чітко контролюватися органами юстиції. Ці вимоги, певна річ, більшістю нотаріусів не виконують­ся. Разом з тим, як можна говорити, наприклад, про таємницю вчинення нотаріальних дій, якщо нотаріус веде прийом громадян у робочому кабінеті, загальна площа якого 6-8 кв. м? Особа, що звернулась за вчиненням нотаріальної дії або за консультацією, має право на отримання відповідної послуги високої якості. Якщо ми говоримо про високу якість, то в це поняття, безумовно, потрібно вкладати і якісне, належним чином обладнане приміщення, кабінети, наявність робочої техніки, зони для перемовин тощо. Тому, прописуючи у проекті наказу Мін’юсту зміни до Положення про вимоги до робочого місця нотаріуса (контори), ми виходили із нормативів, які складають не менше 10 кв. м робочої полощи для нормального функціонування нотаріальної контори.

Те ж стосується й нотаріальних вивісок. Іноді ситуація ззовні виглядає дуже кумедно і водночас сумно. Скрізь по місту ми бачимо «строкаті» дорогі неонові вивіски нотаріусів, рекламу послуг нотарів на дорожніх знаках тощо. Це абсолютно неприпустимо! Не можна так принижувати професію. У всіх країнах латинського нотаріату ви не побачите жодної подібної кольорової вивіски – там немає реклами нотаріальних послуг!

Йдеться також про те, що робоче приміщення нотаря повинно бути захищене від несанкціонованого проникнення, натомість сама охорона чи охоронна сигналізація є лише засобом попередження такого проникнення. Тому в даному проекті наказу Мін’юсту ми виписали з урахуванням судової практики юридично коректно і грамотно ті речі, які мають місце в цьому Положенні.

– Тобто конкуренція для нотаріальної спільноти – явище неприпустиме?

– Так, неприпустиме! Адже нотаріус представляє державу, і йому останньою делегований вичерпний перелік повноважень. Нотаріус не є приватним підприємцем і працює не для отримання прибутку! У боротьбі за клієнта нівелюється роль нотаріату як державного інституту, покликаного задовольняти потреби населення у нотаріальних послугах. Скажіть, будь ласка, якщо йдеться про конкуренцію серед нотарів, які «екзотичні» послуги може надати один нотаріус і не надати інший? Питання риторичне, адже всі вони однаково здійснюють певний перелік нотаріальних дій. А відтак, на моє глибоке переконання, вивіска нотаря має бути доволі скромною та містити вичерпний перелік інформації для відвідувачів щодо часу роботи нотаріальної контори, днів прийому, назви нотаріального округу та відповідного територіального управління юстиції.

– Якщо я правильно зрозумів, Міністерство юстиції вже працює над внесенням змін до Положення про вимоги до робочого місця (контори) приватного нотаріуса та здійснення контролю за їх дотриманням?

– Наразі цей проект уже розроблений Департаментом нотаріату, фінансового моніторингу юридичних послуг та реєстрації адвокатських об’єднань.

Більше того, він був обговорений неодноразово з нотаріальним загалом на різних професійних форумах, на засіданні методичної ради при Департа­менті нотаріату, фінансового моніторингу юридичних послуг та реєстрації адвокатських об’єднань тощо.

– А чи не викличе цей наказ хвилю невдоволення нотаріусів, адже міністерство планує дещо посилити вимоги та стандарти щодо робочого місця нотаріуса?

– Абсолютно впевнена, що даний документ не викличе хвилю негативу у нотаріальної спільноти. По-перше, наразі передбачено, що сертифікації згідно з новим Положенням, у разі його прийняття у встановленому законодавством порядку, не підлягатимуть робочі місця (нотаріальні контори) тих нотаріусів, діяльність яких уже зареєстрована. По-друге, нотарі будуть вдячні нам за введення цих норм та стандартів, адже ті, хто вкладає не лише кошти, а й душу у створення належного робочого місця, потерпають від, скажімо, «недобросовісних» колег, які ведуть свою діяльність у робочому кабінеті, що замалий навіть для стола, що там розміщений. Певна річ, що вартість послуг у такого нотаріуса буде значно нижчою, а собівартість, наприклад, завіреної копії — копійчаною!

Інша справа, що ми повинні зараз думати про ці стандарти з точки зору не лише нотаря, але й людини, яка звертається за якісною послугою до нього.

- Як би ви запропонували вирішити питання щодо квотування кількості нотаріусів?

- Сама кількість нотаріусів не є визначальним чинником у цьому питанні. Скоріше за все, ми маємо оперувати середнім навантаженням на одного нотаря, тобто кількістю вчинених ним нотаріальних дій за певний проміжок часу. В цьому питанні ми також повинні зосередитися на тому, щоб знайти критерії для оптимізації кількості нотаріусів в округах. Критеріями можуть бути: кількість населення в округах, соціально-економічний розвиток певного регіону, навантаження на нотаріуса при вчиненні ним нотаріальних дій. Крім того, в цьому році ми провели ґрунтовний аналіз фактичного навантаження на державного нотаріуса по всій Україні. Це дослідження нам яскраво довело, що ми повинні переглянути штатну чисельність нота­ріальних контор, оптимізувати їх роботу. Наприклад, в Києві існує державна нотаріальна контора, в якій працюють чотири державних нотаріуса, які в рік вчиняють лише по 500 дій кожен. Водночас середнє навантаження на одного державного нотаріуса у столиці становить 2714 нотаріальних дій. То для чого ж нам заповнювати вакансії, витрачати державні кошти, коли можна оптимізувати штатну чисельність та робочий час деяких державних контор і не розпорошувати нотаріальний штат донесхочу? В Києві існує 10 районів, які обслуговують 18 державних нотаріальних контор, то чому не оптимізувати штатну чисельність нотарів у них і не створити відповідну мережу контор, яка б відповідала вимогам сьогодення. Певна річ, що всі нововведення робитимуться поступово.

- Податкова адміністрація називає нотарів своїми друзями, адже останні виконують функції податкових агентів. Чи притаманні природі нотаріальної професії ці функції?

- У нотаріусів за багато років роботи з податковою адміністрацією налагодилися нормальні, робочі взаємовідносини. Я вважаю, що закони в державі повинні виконуватися. І якщо державою на представників тієї чи іншої професії покладаються певні обов’язки, то їх необхідно виконувати.

Проте зазначу, що ефективність такої співпраці з органами податкової адміністрації Міністерством юстиції України загалом і нашим Департаментом зокрема не прораховувалася, бо, вважаю, у цьому немає жодної потреби, адже ці додаткові функції податкового агента для нотаріуса виписані в законі.

- Якою ви особисто бачите самоврядну організацію нотаріусів у майбутньому? Чи готова нині держава делегувати певні повноваження у сфері саморегулювання нотаріальній громаді?

- Нотаріальна громада повинна бути готова до об’єднання, а також мати неабиякий рівень самоорганізації для того, щоб взяти на себе всю відповідальність за розвиток і функціонування системи нотаріату в Україні