Архивы

Про судову практику щодо визнання заповіту недійсним — автор матеріалу Ірина СВЯТЕЦЬКА

Атрибути для передплати:

Одержувач: ЮВПП «Страйд»
Код ЄДРПОУ 32335789
Поточний рахунок 260000016018 в АТ «Регіон-банк» м. Харкова, МФО 351254
Призначення платежу: Передплата за журнал „МЕН” на 2012 рік. Без ПДВ. (вка-зати свої реквізити та адресу)
Вартість передплати становить 1080 грн.

Тел./факс: (057) 733-92-05; 714-27-90; тел.: 731-87-09;
E-mail: info@stride.com.ua
http://www.stride.com.ua

З ДНЕМ ВЕЛИКОЇ ПЕРЕМОГИ!!!

День Перемоги. Це по-справжньому великий і найдорожчий для нашої Вітчизни свято! Скільки б не минуло років з першого дня Великої Перемоги, ми ніколи не забудемо, якою ціною вона дісталася нашій Батьківщині. Змінюються покоління, але не змінюється ставлення до Героїв війни — ми шануємо їх пам’ять і схиляємося перед їх мужністю і відвагою. Доброго Вам здоров’я, миру і благополуччя!

Науково-практичний журнал «Мала енциклопедія нотаріуса» №2 (62) квітень 2012 року Тема номера: Спадкове право

У НОМЕРІ:
Спадкове право

ІРИНА СВЯТЕЦЬКА
Про судову практику щодо визнання заповіту недійсним 10
ОЛЕНА ЧУЄВА
Практичні питання за спадковим правом 23
ОКСАНА ВЕЛИЧКО
Помер учасник ТОВ, який був директором… 25
ОЛЬГА РОЗГОН
Завещание в пользу животных или завещательное назначение опекуна для ухода за животным в форме завещательного возложения 29
ЮЛІЯ ЖЕЛІХОВСЬКА
Участь нотаріуса в охороні цивільних прав та інтересів щодо спадкового майна 39
Державна реєстрація прав
ВАСИЛЬ КРАТ
Державна реєстрація прав на нерухомість: досвід та перспективи 49
Правові висновки
Р. А. ЛІДОВЕЦЬ, Т. В. БЛАЩУК
НАУКОВИЙ ВИСНОВОК
щодо реформи державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень, які виникають на підставі нотаріально посвідчених договорів 55
Нотаріальний процес
ВІКТОРІЯ ГОЛОБОРОДЬКО
Реєстрація місця проживання та право користування житлом в нотаріальній практиці 59
НАТАЛІЯ САУТЕНКО
Засвідчення справжності підпису розпорядника майна, керуючого санацією та ліквідатора 70
Діловодство
ВАЛЕНТИНА БЕРЕЖНА, Ганна ОЖЕГОВА
Нумерація аркушів справи. Зміни у складі документів справи 73
Приклад 1
Зміни у складі документів справи 02¬12 «Заповіти (у тому числі секретні заповіти)» при скасуванні заповіту заявою 77
Зразок 1
Примірний внутрішній опис, складений приватним нотаріусом, документів справи 02-12 «Заповіти (у тому числі секретні заповіти)» з примітками про скасування заповіту заявою 77
Зразок 2
Примірний засвідчувальний напис, складений приватним нотаріусом, справи 02-12 «Заповіти (у тому числі секретні заповіти)» у разі зміни складу документів справи (при скасуванні заповіту заявою) 78
Приклад 2
Зміни у складі документів справи 02¬14 «Спадкові справи» при надходженні додаткової заяви про видачу свідоцтва про право на спадщину 79
Зразок 1
Примірний внутрішній опис спадкової справи, складений приватним нотаріусом у разі зміни складу документів спадкової справи (надходження додаткової заяви про видачу свідоцтва про право на спадщину) 79
Зразок 2
Примірний засвідчувальний напис, складений приватним нотаріусом, справи 02-14 «Спадкові справи» у разі зміни складу документів спадкової справи (надходження додаткової заяви про видачу свідоцтва про право на спадщину 81
Зразок 3
Примірний внутрішній опис спадкових справ (нарядів), складений приватним нотаріусом у разі зміни складу документів спадкової справи (надходження додаткової заяви про видачу свідоцтва про право на спадщину) 82
Приклад 3
Зміни у складі документів справи 02¬07 «Договори про заставу (іпотеку) майна та документи, на підставі яких вони посвідчувались» при виїмці документів 83
Зразок 1
Примірний внутрішній опис документів, складений приватним нотаріусом, справи 02-07 «Договори про заставу (іпотеку) майна та документи, на підставі яких вони посвідчувались» з примітками про виїмку документів 83
Зразок 2
Примірний засвідчувальний напис, складений приватним нотаріусом, справи 02-07 «Договори про заставу (іпотеку) майна та документи, на підставі яких вони посвідчувались» у разі зміни складу документів справи (при проведенні виїмки документів) 84
Сімейне право
МИРОСЛАВА ДЯКОВИЧ
Деякі проблемні питання щодо розпорядження спільним сумісним майном подружжя 85
ОЛЬГА РОЗГОН
Підсилення ролі органів опіки та піклування під час накладання заборони відчуження нерухомого майна дітей у зв’язку зі змінами в законодавстві 89
Трудове право
ІРИНА ЛОСИЦЯ, ГАННА БОКАНЬ
«Декретна відпустка» приватного нотаріуса 94
Корпоративне право
ОЛЕНА ПЕЛИПЕНКО
Деякі питання припинення юридичної особи на підставі судового рішення, що не пов’язане з банкрутством юридичної особи 100
Земельний кодекс
АЛЛА КАЛЬНІЧЕНКО
Рента земельної ділянки 105
Гаряча лінія
ТЕТЯНА БОРИСОВА
Чи мають право посадові особи місцевого самоврядування посвідчувати довіреності? 109
Чи можна посвідчити довіреність від двох осіб одночасно? 110
Чи обов’язково в довіреності на відчуження майна зазначати сімейний стан довірителя? 111
Податки
ОЛЕНА САМОЩЕНКО
Приватний нотаріус та податковий розрахунок за формою № 1ДФ 113
Цивільне право
СВЯТОСЛАВ СЛІПЧЕНКО
Виникнення права власності на об’єкти незавершеного будівництва 117
Тема для обговорення
ОЛЬГА ГРИБАНОВА
Нові вимоги щодо вчинення нотаріальної дії — накладання та зняття заборони відчуження об’єктів нерухомого та рухомого майна 122
ВІКТОРІЯ НІКІТЕНКО
Забезпечення охорони нотаріальної таємниці у проекті Кримінального процесуального кодексу України 124
Організація нотаріальної діяльності
ІННА БУРЯЧЕК
Договір піднайму — вибух за власний рахунок, або як захистити архів 129
ІВАН СКИБА
Сходи та ґанок до робочого місця (контори) приватного нотаріуса — правовий статус земельної ділянки 133
Захист прав нотаріуса
МАРИНА ШВИДКА
На звернення адвоката про надання інформації 135
Узагальнення нотаріальної практики
Узагальнення нотаріальної практики щодо посвідчення нотаріусами Харківської області договорів про відчуження транспортних засобів, інших самохідних машин та механізмів 137
Зразок
посвідчувального напису, що вчинюється нотаріусом на договорі відчуження транспортного засобу, іншої самохідної машини, механізму, що укладається фізичними особами 141
Узагальнення нотаріальної практики прийняття в депозит грошових сум і цінних паперів 142
Приклад заповнення квитанції 148
Приклади заповнення книг 149
Книга обліку депозитних операцій 149
Книга обліку особових рахунків депонентів 151
Узагальнення стану дотримання державними та приватними нотаріусами м. Львова та Львівської області вимог чинного законодавства при вчиненні нотаріальних дій за наслідками комплексних перевірок, проведених відділом нотаріату на протязі 12 місяців 2011 року 152
Професійна етика нотаріуса
Европейский кодекс нотариальной этики 161
Нотаріальне право Німеччини
Закон о порядке совершения удостоверений (BeurkG) 166
Фінмоніторинг
Лист Державної служби фінансового моніторингу України від 02.09.2011 р. № 4409/0340¬6¬5 [Щодо реєстрації та повідомлення Держфінмоніторингу України нотаріусами інформації про фінансові операції, що підлягають обов’язковому фінансовому моніторингу] 183
Коли верстався номер
Лист Міністерства юстиції України від 23.02.2012 р. № 13.1¬17/74 «Щодо переліку витрат приватного нотаріуса» 187
Лист Державної податкової служби України від 29.03.2012 р. № 4549/5/17¬1216 «Щодо переліку витрат приватного нотаріуса» 190

Атрибути для передплати:

Одержувач: ЮВПП «Страйд»
Код ЄДРПОУ 32335789
Поточний рахунок 260000016018 в АТ «Регіон-банк» м. Харкова, МФО 351254
Призначення платежу: Передплата за журнал „МЕН” на 2012 рік. Без ПДВ. (вка-зати свої реквізити та адресу)
Вартість передплати становить 1080 грн.

Тел./факс: (057) 733-92-05; 714-27-90; тел.: 731-87-09;
E-mail: info@stride.com.ua
http://www.stride.com.ua

УВАГА ВАЖЛИВИЙ ЗАКОНОПРОЕКТ!!! Проект Закону про внесення зміни до Закону України *Про нотаріат* (щодо державного регулювання нотаріальної діяльності)

ПРОЕКТ
Вноситься
Кабінетом Міністрів України
ЮМ. АЗАРОВ
“ ” 2012 р.
ЗАКОН УКРАЇНИ
Про внесення змін до
Закону України “Про нотаріат”
_____________________________
Верховна Рада України п о с т а н о в л я є:
І. Внести до Закону України “Про нотаріат” (Відомості Верховної Ради України, 1993 р., № 39, ст. 383; 2009 р., № 13, ст. 161; 2011 р., № 5, ст. 29, № 44, ст. 460) такі зміни:
1. Статті 21 і 3 викласти у такій редакції:
“Стаття 21. Державне регулювання нотаріальної діяльності
Державне регулювання нотаріальної діяльності полягає у встановленні порядку допуску громадян до здійснення нотаріальної діяльності, зупинення і припинення приватної нотаріальної діяльності, анулювання свідоцтва про право на зайняття нотаріальною діяльністю та позбавлення особи такого права; здійсненні контролю за організацією нотаріату, проведенні перевірок організації нотаріальної діяльності нотаріусів, дотримання ними порядку вчинення нотаріальних дій та виконання правил нотаріального діловодства; встановленні спеціальних вимог до поведінки нотаріусів; визначенні органів та осіб, які вчиняють нотаріальні дії, здійснюють контроль за організацією нотаріату, проводять перевірки організації нотаріальної діяльності нотаріусів, дотримання ними порядку вчинення нотаріальних дій та виконання правил нотаріального діловодства; визначенні ставок державного мита, яке справляється державними нотаріусами; встановленні розміру ставок та порядку сплати нотаріального збору, переліку додаткових послуг правового та технічного характеру, які не пов’язані із вчинюваними нотаріальними діями, та встановленні розмірів плати за їх надання державними нотаріусами.
Контроль за організацією нотаріату, перевірка організації нотаріальної діяльності нотаріусів, дотримання ними порядку вчинення нотаріальних дій та виконання правил нотаріального діловодства здійснюються Міністерством юстиції України, Головним управлінням юстиції Міністерства юстиції України в Автономній Республіці Крим, головними управліннями юстиції в областях, містах Києві та Севастополі.
Стаття 3. Нотаріус
Нотаріус — уповноважена державою фізична особа, яка здійснює нотаріальну діяльність у державній нотаріальній конторі, державному нотаріальному архіві або незалежну професійну нотаріальну діяльність, зокрема посвідчує права, а також факти, що мають юридичне значення, та вчиняє інші нотаріальні дії, передбачені законом, з метою надання їм юридичної вірогідності.
Нотаріусом може бути громадянин України, який має повну вищу юридичну освіту, отримав освітньо-кваліфікаційний рівень спеціаліста, магістра або має кваліфікацію юриста, володіє державною мовою, має досвід роботи у сфері права не менш як шість років, з них помічником нотаріуса ― не менш як три роки, склав кваліфікаційний іспит і отримав свідоцтво про право на зайняття нотаріальною діяльністю. Не може бути нотаріусом особа, яка має судимість, обмежена у дієздатності або визнана недієздатною за рішенням суду.
Нотаріусу забороняється використовувати свої повноваження з метою одержання неправомірної вигоди або прийняття обіцянки чи пропозиції такої вигоди для себе чи інших осіб.
Нотаріус не може займатися підприємницькою, адвокатською діяльністю, бути засновником адвокатських об’єднань, перебувати на державній службі або службі в органах місцевого самоврядування, у штаті інших юридичних осіб, а також виконувати іншу оплачувану роботу, крім викладацької, наукової і творчої діяльності у вільний від роботи час.
Реєстраційна справа приватного нотаріуса зберігається і ведеться Головним управлінням юстиції Міністерства юстиції України в Автономній Республіці Крим, головними управліннями юстиції в областях, містах Києві та Севастополі.”.
2. Абзац третій статті 4 викласти у такій редакції:
“одержувати плату за надання додаткових послуг правового та технічного характеру, які не пов’язані із вчинюваними нотаріальними діями, а також за вчинення приватними нотаріусами нотаріальних дій;”.
3. Абзац другий статті 5 після слів “принесеної присяги” доповнити словами “, дотримуватися спеціальних вимог до поведінки нотаріусів, установлених законодавством”.
4. У частині другій статті 8 слово “стажист” замінити словом “помічник”.
5. У частині другій статті 81 слово “стажиста” замінити словом “помічника”.
6. У статті 10:
1) доповнити частину дев’яту після слів “та Севастополі” словами “або Нотаріальної палати України”;
2) доповнити частину десяту після слів “та Севастополі” словами “або Нотаріальною палатою України”.
7. У частині другій статті 11 слова “в місячний строк з дня її одержання” виключити.
8. У статті 12:
1) у частині першій:
пункт 1 виключити;
у пункті 2:
у підпункті “г” слово “припинення” замінити словом “закриття”;
у підпункті “ж” слово “другою” замінити словом “четвертою”;
підпункт “и” після слова “знищення” доповнити словами “чи втрати”;
доповнити пункт підпунктом “і” такого змісту:
“і) неодноразового порушення нотаріусом спеціальних вимог до його поведінки, установлених законодавством;”;
доповнити частину пунктом 3 такого змісту:
“3) за рішенням Вищої кваліфікаційної комісії нотаріату, прийнятим на підставі подання Нотаріальної палати України у разі неодноразового порушення нотаріусом статуту Нотаріальної палати України, правил професійної етики.”;
2) у частині другій слова “в місячний строк з дня його одержання” виключити.
9. Статті 13, 16 і 18 викласти у такій редакції:
“Стаття 13. Помічник нотаріуса
Помічником нотаріуса може бути громадянин України, який має повну вищу юридичну освіту, отримав освітньо-кваліфікаційний рівень спеціаліста, магістра або має кваліфікацію юриста, володіє державною мовою, має досвід роботи у сфері права не менш як три роки. Не може бути помічником нотаріуса особа, яка має судимість, обмежена у дієздатності або визнана недієздатною за рішенням суду.
Помічник нотаріуса не може займатися підприємницькою, адвокатською діяльністю, перебувати на державній службі, у штаті органів державної влади або органів місцевого самоврядування чи інших юридичних осіб, а також виконувати іншу оплачувану роботу, крім викладацької, наукової і творчої діяльності у вільний від роботи час.
Помічнику нотаріуса забороняється використовувати свої повноваження з метою одержання неправомірної вигоди або прийняття обіцянки чи пропозиції такої вигоди для себе чи інших осіб.
Помічник нотаріуса має право брати участь у прийомі фізичних осіб та представників юридичних осіб, складенні проектів правочинів, свідоцтв, інших документів, пов’язаних із вчиненням нотаріальних дій, і статистичних звітів; вносити записи до реєстру для реєстрації нотаріальних дій, вести діловодство та архів нотаріуса, готувати та надсилати за дорученням нотаріуса запити до підприємств, установ і організацій щодо відомостей та документів, необхідних для вчинення нотаріальних дій, а також виконувати іншу допоміжну і технічну роботу. Помічник нотаріуса не має права підписувати нотаріальні документи та використовувати печатку нотаріуса.
Помічник нотаріуса зобов’язаний виконувати свої професійні обов’язки відповідно до цього Закону та трудового договору, укладеного з нотаріусом; дотримуватися нотаріальної таємниці; дбайливо ставитися до документів нотаріального діловодства та архіву нотаріуса; постійно підвищувати свій професійний рівень.
Відбір кандидатур і прийняття на роботу помічника нотаріуса є виключним правом нотаріуса. З помічником нотаріуса укладається трудовий договір. Нотаріус може мати одного помічника.”;
“Стаття 16. Професійне самоврядування нотаріусів
Метою професійного самоврядування нотаріусів є об’єднання на професійній основі зусиль нотаріусів для виконання покладених на них цим Законом обов’язків і забезпечення їх прав, представництво професійних інтересів нотаріусів у державних органах, органах місцевого самоврядування, на підприємствах, в установах та організаціях, захист професійних інтересів та соціальних прав нотаріусів, сприяння підвищенню професійного рівня нотаріусів та надання їм методичної допомоги, захисту інтересів фізичних і юридичних осіб при заподіянні їм шкоди внаслідок незаконних дій або недбалості нотаріуса.
Професійне самоврядування нотаріусів здійснюється через Нотаріальну палату України та її структурні підрозділи — регіональні нотаріальні палати в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі на принципах правової, організаційної та матеріально-фінансової самостійності в межах повноважень, визначених цим та іншими законами.
Професійне самоврядування нотаріусів функціонує на засадах законності, гласності, незалежності, демократичності, колегіальності, виборності, обов’язковості членства та виконання рішень органів професійного самоврядування, прийнятих відповідно до їх компетенції, забезпечення рівних можливостей доступу нотаріусів до участі в професійному самоврядуванні.
Статут Нотаріальної палати України затверджується з’їздом нотаріусів України і реєструється Міністерством юстиції України.”;
“Стаття 18. Перевірка організації роботи державних нотаріальних контор, державних нотаріальних архівів
Міністерство юстиції України, Головне управління юстиції Міністерства юстиції України в Автономній Республіці Крим, головні управління юстиції в областях, містах Києві та Севастополі проводять перевірку організації роботи державних нотаріальних контор, державних нотаріальних архівів.
Порядок проведення перевірки, передбаченої частиною першою цієї статті, затверджується Міністерством юстиції України.”.
10. У частині другій статті 23 слова “за погодженням з Головним архівним управлінням при Кабінеті Міністрів України” виключити.
11. У статті 24:
1) у частині третій:
абзаци четвертий і п’ятий виключити;
в абзаці сьомому слова “та трудова книжка, які подаються” замінити словами “, який подається”;
2) у частині четвертій слова “та трудова книжка із внесеним до неї приватним нотаріусом записом про реєстрацію приватної нотаріальної діяльності” виключити;
3) частину п’яту викласти у такій редакції:
“Реєстраційне посвідчення видається Головним управлінням юстиції Міністерства юстиції України в Автономній Республіці Крим, головними управліннями юстиції в областях, містах Києві та Севастополі у семиденний строк після подання заяви. Відмова у реєстрації приватної нотаріальної діяльності допускається у разі, коли подані документи не відповідають установленим вимогам, а також з підстав, передбачених пунктами 81 і 82 частини першої статті 30 цього Закону. Про видачу реєстраційного посвідчення Головне управління юстиції Міністерства юстиції України в Автономній Республіці Крим, головні управління юстиції в областях, містах Києві та Севастополі повідомляють державну податкову інспекцію за місцем постійного проживання приватного нотаріуса.”.

12. Частину другу статті 26 викласти у такій редакції:
“Печатка приватного нотаріуса виготовляється та знищується у порядку, встановленому Міністерством юстиції України.”.
13. Статтю 27 викласти у такій редакції:
“Стаття 27. Відповідальність приватного нотаріуса
Шкода, заподіяна особі внаслідок незаконних дій або недбалості приватного нотаріуса, відшкодовується в повному розмірі.
Нотаріус не несе відповідальності у разі, коли особа, яка звернулася до нотаріуса за вчиненням нотаріальної дії:
подала неправдиву інформацію щодо будь-якого питання, пов’язаного із вчиненням нотаріальної дії;
подала недійсні та/або підроблені документи;
не заявила про відсутність чи наявність осіб, прав чи інтересів яких може стосуватися нотаріальна дія, за вчиненням якої звернулася особа.”.
14. У статті 291:
1) у пункті 4 частини першої слова “(не більше як один тиждень)” виключити;
2) у частині третій слова “на строк більше одного тижня” виключити.
15. Статтю 30 доповнити пунктами 81 і 82 такого змісту:
“81) набрання законної сили обвинувальним вироком суду, яким приватний нотаріус засуджений за злочин, вчинений з необережності, до позбавлення волі або іншого покарання, що виключає можливість продовження даної роботи (крім випадків звільнення від відбування покарання з випробуванням);
82) набрання законної сили рішенням суду, відповідно до якого нотаріуса притягнуто до відповідальності за адміністративне корупційне правопорушення;”.
16. Статті 32 і 33 викласти у такій редакції:
“Стаття 32. Сплата приватним нотаріусом податків та інших обов’язкових платежів
Приватний нотаріус сплачує податки в порядку та розмірах, встановлених Податковим кодексом України, а також інші обов’язкові платежі, встановлені законом.
Стаття 33. Перевірка організації нотаріальної діяльності приватного нотаріуса, дотримання ним порядку вчинення нотаріальних дій та виконання правил нотаріального діловодства
Міністерство юстиції України, Головне управління юстиції Міністерства юстиції України в Автономній Республіці Крим, головні управління юстиції в областях, містах Києві та Севастополі проводять перевірку організації нотаріальної діяльності приватного нотаріуса, дотримання ним порядку вчинення нотаріальних дій та виконання правил нотаріального діловодства за певний період. Проведення повторної перевірки з тих питань, які вже були предметом перевірки, не допускається, крім перевірки звернень громадян чи юридичних осіб у межах предмета звернення та повноважень Міністерства юстиції України, Головного управління юстиції Міністерства юстиції України в Автономній Республіці Крим, головних управлінь юстиції в областях, містах Києві та Севастополі.
Перевірка організації нотаріальної діяльності нотаріуса, дотримання ним порядку вчинення нотаріальних дій та виконання правил нотаріального діловодства, крім повторних перевірок, передбачених цим Законом, проводиться не частіше одного разу на два роки виключно на робочому місці (у конторі) нотаріуса з обов’язковим повідомленням його про проведення такої перевірки.
Приватний нотаріус зобов’язаний надавати посадовим особам, які уповноважені проводити перевірку, відомості і документи щодо організації нотаріальної діяльності, дотримання ним порядку вчинення нотаріальних дій та виконання правил нотаріального діловодства.
У разі виявлення під час перевірки порушень в організації нотаріальної діяльності приватного нотаріуса або неодноразових порушень ним правил нотаріального діловодства Міністерство юстиції України, Головне управління юстиції Міністерства юстиції України в Автономній Республіці Крим, головні управління юстиції в областях, містах Києві та Севастополі, які проводили перевірку, можуть зупинити або припинити нотаріальну діяльність приватного нотаріуса з підстав, передбачених цим Законом.
У разі виявлення під час перевірки неодноразового грубого порушення порядку вчинення нотаріальних дій приватного нотаріуса може бути позбавлено права на зайняття нотаріальною діяльністю у порядку, передбаченому законодавством.
Порядок проведення перевірки організації нотаріальної діяльності приватних нотаріусів, дотримання ними порядку вчинення нотаріальних дій та виконання правил нотаріального діловодства затверджується Міністерством юстиції України.”.

17. Пункт 9 частини першої статті 34 викласти у такій редакції:
“9) накладають заборону щодо відчуження нерухомого майна (майнових прав на нерухоме майно), що підлягає державній реєстрації;”.
18. У частині першій статті 38:
1) у пункті 1 слово “доручення” замінити словом “довіреності”;
2) доповнити пункт 4 після слова “подружжя” словами “в разі смерті одного з подружжя”;
3) доповнити частину пунктом 16 такого змісту:
“16) видають дублікати посвідчених ними документів.”.
19. У частині другій статті 48 слова “тотожності громадянина з особою, зображеною на фотокартці,” виключити.
20. Статті 70, 82 і 93 виключити.
21. У назві глави 15 слова “, пред’явлення чеків до платежу і посвідчення неоплати чеків” виключити.
II. Прикінцеві положення
1. Цей Закон набирає чинності через 30 днів з дня його опублікування, крім абзаців дев’ятого ― тринадцятого пункту 9 розділу І цього Закону, які набирають чинності з 1 січня 2013 року.
2. Вимоги абзацу сьомого пункту 1 розділу І цього Закону щодо досвіду роботи у сфері права не менш як шість років, з них помічником нотаріуса — не менш як три роки, не поширюються на осіб, які отримали свідоцтво про право на зайняття нотаріальною діяльністю до набрання чинності цим Законом.
3. Особи, які на день набрання чинності цим Законом є стажистами в державній нотаріальній конторі або приватного нотаріуса, продовжують стажування до закінчення строку, передбаченого контрактом, і мають право на складання кваліфікаційного іспиту відповідно до статті 10 Закону України “Про нотаріат”.
Голова
Верховної Ради України

УВАГА ВАЖЛИВИЙ ЗАКОНОПРОЕКТ!!! Проект Закону про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо вдосконалення та спрощення процедури державної реєстрації земельних ділянок та речових прав на нерухоме майно.

Вноситься
Кабінетом Міністрів України
ЮМ. АЗАРОВ
“ ” 2012 р.
ЗАКОН УКРАЇНИ
Про внесення змін до деяких законодавчих актів
України щодо вдосконалення та спрощення процедури
державної реєстрації земельних ділянок
та речових прав на нерухоме майно
________________________________________
Верховна Рада України п о с т а н о в л я є:
І. Внести зміни до таких законодавчих актів України:
1. Частину першу статті 4 Декрету Кабінету Міністрів України від 21 січня 1993 року № 7—93 “Про державне мито” (Відомості Верховної Ради України, 1993 р., № 13, ст. 113 із наступними змінами) доповнити пунктом 49 такого змісту:
“49) органи державної влади (посадові особи) — за державну реєстрацію обтяження права на нерухоме майно.”.
2. У Законі України “Про нотаріат” (Відомості Верховної Ради України, 1993 р., № 39, ст. 383; 2009 р., № 13, ст. 161):
1) у статті 28:
частину першу після слів “нотаріальної дії” доповнити словами “, здійснення функцій державного реєстратора прав на нерухоме майно відповідно до Закону України “Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень”;
частину другу після слів “нотаріальної діяльності” доповнити словами “, функцій державного реєстратора прав на нерухоме майно”;
у частині четвертій слова “сто п’ятдесят” замінити словом “п’ятсот”;

2) доповнити Закон статтею 461 такого змісту:
“Стаття 461. Повноваження нотаріусів у сфері державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень
Нотаріус під час вчинення нотаріальних дій з нерухомим майном, об’єктом незавершеного будівництва має доступ та користується Державним реєстром речових прав на нерухоме майно. Нотаріус є спеціальним суб’єктом, на якого покладаються функції державного реєстратора прав на нерухоме майно відповідно до вимог Закону України “Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень”, і має печатку такого реєстратора.
Користування Державним реєстром речових прав на нерухоме майно здійснюється безпосередньо нотаріусом, який вчиняє відповідну нотаріальну дію.
Нотаріус під час вчинення нотаріальних дій з нерухомим майном, об’єктом незавершеного будівництва здійснює пошук у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно відомостей про зареєстровані речові права на нерухоме майно, об’єкт незавершеного будівництва, обтяження таких прав та за його результатами формує витяг з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, який залишається у справі державної нотаріальної контори чи приватного нотаріуса.”.
3. Частину першу статті 7 Закону України “Про страхування” (Відомості Верховної Ради України, 2002 р., № 7, ст. 50 із наступними змінами) доповнити пунктом 45 такого змісту:
“45) страхування цивільно-правової відповідальності приватного нотаріуса.”.
4. Друге речення частини першої статті 4 Закону України “Про іпотеку” (Відомості Верховної Ради України, 2003 р., № 38, ст. 313; 2006 р., № 13, ст. 110, № 16, ст. 134; 2009 р., № 38, ст. 535) виключити.
5. У Законі України “Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень” (Відомості Верховної Ради України, 2010 р., № 18, ст. 141; 2012 р., № 8, ст. 61):
1) частину першу статті 1 доповнити абзацом такого змісту:
“Державна реєстрація прав на об’єкт незавершеного будівництва та їх обтяжень у випадках, установлених законом, проводиться у порядку, визначеному цим Законом, з урахуванням особливостей правового статусу такого об’єкта.”;
2) у статті 3:
частину другу після слова “майно” доповнити словами “та їх обтяжень”;
частину третю після слова “майно” доповнити словами “та їх обтяження”;
у частині четвертій:
абзац перший після слова “майно” доповнити словами “та їх обтяження”;
абзац другий після слів “реєстрація прав”, “виникнення прав” і “таких прав” доповнити словами “та їх обтяжень”;
доповнити частину п’яту абзацами такого змісту:
“Державна реєстрація прав власності, реєстрація яких проведена відповідно до законодавства, що діяло на момент їх виникнення, під час вчинення нотаріальної дії з нерухомим майном, об’єктом незавершеного будівництва проводиться нотаріусом, яким вчиняється така дія.
Державна реєстрація прав у результаті вчинення нотаріальної дії з нерухомим майном, об’єктом незавершеного будівництва проводиться нотаріусом, яким вчинено таку дію.”;
у частині шостій слова “укладаються, якщо право власності” замінити словами “вчиняються, якщо право власності чи інше речове право”;
у частині сьомій:
слово “прав” замінити словами “права власності та інших речових прав”;
після слів “орган державної реєстрації прав” доповнити словами “, крім випадків, установлених абзацами другим та третім частини п’ятої цієї статті”;
доповнити частину абзацом такого змісту:
“Державна реєстрація обтяжень речових прав проводиться незалежно від місця розташування об’єкта нерухомого майна.”;
3) частину третю статті 4 викласти у такій редакції:
“3. Право власності на підприємство як єдиний майновий комплекс, житловий будинок, будівлю, споруду (їх окремі частини) може бути зареєстровано незалежно від того, чи зареєстровано право власності на земельну ділянку, на якій вони розташовані.
Право власності на квартиру, житлове та нежитлове приміщення може бути зареєстровано незалежно від того, чи зареєстровано право власності на житловий будинок, будівлю, споруду (їх окремі частини), в яких вони розташовані.”;

4) статтю 5 викласти у такій редакції:
“Стаття 5. Об’єкти нерухомого майна, стосовно яких
проводиться державна реєстрація прав
1. У Державному реєстрі прав реєструються речові права та їх обтяження на земельні ділянки, а також на об’єкти нерухомого майна, розташовані на земельній ділянці, переміщення яких неможливе без їх знецінення та зміни призначення, а саме: підприємства як єдині майнові комплекси, житлові будинки, будівлі, споруди (їх окремі частини), квартири, житлові та нежитлові приміщення.
2. Якщо законодавством передбачено прийняття в експлуатацію об’єкта нерухомого майна, державна реєстрація прав на такий об’єкт проводиться після прийняття його в експлуатацію в установленому законодавством порядку.”;
5) у статті 6:
частину першу статті 6 викласти у такій редакції:
“1. Систему органів державної реєстрації прав становлять центральний орган виконавчої влади, що забезпечує реалізацію державної політики у сфері державної реєстрації прав, та структурні підрозділи територіальних органів Міністерства юстиції України, які забезпечують реалізацію його повноважень та є органами державної реєстрації прав.”;
у частині другій слова “спеціально уповноважений центральний орган виконавчої влади з питань державної реєстрації прав — Міністерство юстиції України” замінити словами “центральний орган виконавчої влади, що забезпечує реалізацію державної політики у сфері державної реєстрації прав”;
6) статтю 7 викласти у такій редакції:
“Стаття 7. Компетенція центрального органу виконавчої влади, що забезпечує реалізацію державної політики у сфері державної реєстрації прав
1. Центральний орган виконавчої влади, що забезпечує реалізацію державної політики у сфері державної реєстрації прав:
1) вносить пропозиції щодо формування державної політики у сфері державної реєстрації прав та реалізує її;
2) забезпечує створення та функціонування Державного реєстру прав;
3) організовує роботу з державної реєстрації прав;
4) здійснює керівництво та контроль за діяльністю у сфері державної реєстрації прав;
5) організовує роботу з підготовки та підвищення кваліфікації державних реєстраторів прав на нерухоме майно (далі — державний реєстратор);
6) здійснює інші повноваження, передбачені цим Законом та іншими нормативно-правовими актами.”;
7) у статті 9:
частину першу викласти у такій редакції:
“1. Державним реєстратором може бути громадянин України, який має вищу юридичну освіту, стаж юридичної роботи не менш як два роки. У випадку, передбаченому цим Законом, державним реєстратором є нотаріус як спеціальний суб’єкт, на якого покладаються функції державного реєстратора прав на нерухоме майно.
Державний реєстратор є державним службовцем, крім випадку, коли державним реєстратором є нотаріус як спеціальний суб’єкт.”;
у частині другій:
у пункті 1:
абзац перший після слів “нерухоме майно” доповнити словами “та їх обтяженнями”;
в абзаці третьому слова “, та сторін (сторони) правочину, згідно з яким відбувається державна реєстрація виникнення, переходу, припинення прав на нерухоме майно або обтяження таких прав” замінити словами “прав та їх обтяжень”;
абзац п’ятий викласти у такій редакції:
“наявність обтяжень прав на нерухоме майно, зареєстрованих відповідно до вимог цього Закону;”;
пункт 2 викласти у такій редакції:
“2) приймає рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, відмову в такій реєстрації, її зупинення, внесення змін до Державного реєстру прав;”;
у пункті 7 слово “витяги” замінити словом “інформацію”, а слово “їх” — словом “її”;
доповнити частину пунктом 81 такого змісту:
“81) під час проведення державної реєстрації прав, які виникли та зареєстровані в установленому порядку до 1 липня 2012 року, запитує від органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування, підприємств, установ та організацій, які відповідно до чинного на момент реєстрації законодавства проводили таку реєстрацію, інформацію (довідки, копії документів тощо), необхідну для реєстрації прав та їх обтяжень. Органи виконавчої влади, органи місцевого самоврядування, підприємства, установи та організації, до яких надійшов запит, зобов’язані безоплатно в установленому законодавством порядку протягом трьох робочих днів надати державному реєстратору відповідну інформацію, зокрема щодо зареєстрованих речових прав на нерухоме майно, у тому числі земельні ділянки;”;
доповнити частину абзацом такого змісту:
“Нотаріус як спеціальний суб’єкт здійснює функції державного реєстратора, крім тих, що передбачені пунктами 4 і 6 частини другої статті 9 цього Закону.”;
перше речення частини третьої та абзац перший частини четвертої після слів “рішення про державну реєстрацію прав” доповнити словами “та їх обтяжень”;
8) у статті 10:
у першому реченні частини першої слова “, і картографічні (графічні) дані” виключити;
частину другу виключити;
частину п’яту після слів “органи державної реєстрації прав” доповнити словами “, державні реєстратори”;
9) статтю 12 виключити;
10) частину першу статті 13 викласти у такій редакції:
“1. Реєстрація заяв і запитів, пов’язаних з проведенням державної реєстрації прав та наданням інформації з Державного реєстру прав, проводиться в базі даних про реєстрацію заяв і запитів.”;
11) у частині четвертій статті 14 слова “за погодженням із спеціально уповноваженим центральним органом виконавчої влади у сфері архівної справи” виключити;
12) у статті 15:
в абзаці першому частини другої слово “зобов’язаний” замінити словами “, державні реєстратори зобов’язані”;
частину четверту після слова “права” доповнити словами “та їх обтяження”;
частину п’яту викласти у такій редакції:
“5. Державна реєстрація прав (надання відмови в ній) проводиться в строк, що не перевищує п’яти робочих днів (крім випадків, установлених частиною сьомою цієї статті) з моменту надходження до органу державної реєстрації прав заяви про таку реєстрацію і передбачених цим Законом та нормативно-правовими актами, прийнятими відповідно до нього, документів, необхідних для її проведення.
Державна реєстрація права власності (надання відмови в ній) на підприємство як єдиний майновий комплекс та в разі, коли їй передує видача свідоцтва про право власності на нерухоме майно, проводиться в строк, що не перевищує чотирнадцяти робочих днів.”;
у частині шостій слова “встановлено, що до органу державної реєстрації прав” замінити словами “державним реєстратором встановлено, що”;
у частині сьомій слова “одноденний строк з дня надходження до органу державної реєстрації прав” замінити словами “день надходження”;
у першому реченні частини восьмої слова “до органу державної реєстрації прав” і “у зазначеному органі” виключити;
доповнити статтю після частини восьмої новою частиною дев’ятою такого змісту:
“9. Державна реєстрація прав, їх обтяжень у результаті вчинення нотаріальної дії (надання відмови в ній) проводиться одночасно з вчиненням такої дії.”.
У зв’язку з цим частини дев’яту — дванадцяту вважати відповідно частинами десятою — тринадцятою;
у першому реченні частини десятої слова “майнових прав на нерухомість, будівництво якої не завершено,” замінити словами “майнових прав на об’єкт незавершеного будівництва”;
у частині одинадцятій слова “передбаченому для державної реєстрації прав на нерухоме майно” замінити словами “визначеному Кабінетом Міністрів України у Порядку державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень”;
у частині дванадцятій слова “в органі державної реєстрації прав” виключити;
у частині тринадцятій слово “витягів” замінити словом “інформації”;
доповнити статтю частиною чотирнадцятою такого змісту:
“14. Форма і вимоги до заповнення заяв та запитів, що подаються до органу державної реєстрації прав, а також форма і вимоги до оформлення рішень, що приймаються у зв’язку з проведенням державної реєстрації прав, взяттям на облік безхазяйного нерухомого майна та наданням інформації з Державного реєстру прав, установлюються відповідно до законодавства.”;

13) у статті 16:
у частині першій:
слова “, на території якого розміщений об’єкт нерухомого майна або більша за площею його частина” замінити словами “в паперовій або електронній формі у випадках, передбачених цим Законом”;
доповнити частину абзацами такого змісту:
“Якщо об’єкт нерухомого майна розміщений в межах території, на якій діє два і більше органів державної реєстрації прав, заява про державну реєстрацію прав подається до одного з таких органів, обраного заявником.
Заява про державну реєстрацію прав власності, реєстрація яких проведена відповідно до законодавства, що діяло на момент їх виникнення, під час вчинення нотаріальної дії з нерухомим майном, об’єктом незавершеного будівництва подається нотаріусу, яким вчиняється така дія.
Заява про державну реєстрацію прав та їх обтяжень у результаті вчинення нотаріальної дії з нерухомим майном, об’єктом незавершеного будівництва подається нотаріусу, яким вчинено таку дію.
Заява про державну реєстрацію прав власності на земельну ділянку подається державним кадастровим реєстратором, яким здійснено державну реєстрацію такої земельної ділянки.”;
частину третю викласти у такій редакції:
“3. Разом із заявою про державну реєстрацію прав та їх обтяжень у паперовій формі подаються оригінали документів, необхідних для державної реєстрації прав та їх обтяжень, їх копії, засвідчені в установленому порядку.
У разі подання заяви про державну реєстрацію прав та їх обтяжень в електронній формі подаються оригінали електронних документів, необхідних для державної реєстрації прав та їх обтяжень, або електронні копії оригіналів документів, необхідних для державної реєстрації прав та їх обтяжень, що виготовлені шляхом сканування таких документів у паперовій формі.”;
у частині п’ятій слово “подання” замінити словом “реєстрації”;
у частині шостій слова “рішення державним реєстратором” замінити словами “державним реєстратором рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, відмову в такій реєстрації”;
частини сьому і восьму викласти у такій редакції:
“7. Державна реєстрація прав проводиться на підставі заяви власника, іншого правонабувача, сторони правочину, за яким виникло право, уповноваженої ними особи або державного кадастрового реєстратора у випадках, передбачених цим Законом.
8. Державна реєстрація обтяжень проводиться на підставі заяви органу або посадової особи, якими встановлено обтяження, особи, в інтересах якої встановлено обтяження, уповноваженої ними особи.”;
доповнити статтю після частини восьмої новою частиною дев’ятою такого змісту:
“9. Державна реєстрація припинення іпотеки, обтяження проводиться на підставі заяви обтяжувача, яку він зобов’язаний подати протягом п’яти робочих днів з дня припинення іпотеки, обтяження самостійно або на письмову вимогу боржника чи іншої особи, права якої порушено через наявність таких реєстраційних записів.
У разі придбання (передачі) за результатом прилюдних торгів (аукціонів) нерухомого майна, що є предметом іпотеки, державна реєстрація припинення іпотеки проводиться на підставі заяви державного виконавця.”;
У зв’язку з цим частини дев’яту і десяту вважати відповідно частинами десятою і одинадцятою;
частину десяту після слів “орган державної реєстрації прав” доповнити словами “, державного реєстратора”;
у частині одинадцятій:
перше речення після слів “їх обтяжень” доповнити словами “в паперовій формі”, а після слів “юридичної особи —” — словом “також”;
у другому реченні слова “разі потреби” замінити словами “випадках, установлених законом,”;
доповнити частину абзацом такого змісту:
“Під час подання заяви про державну реєстрацію прав та їх обтяжень в електронній формі на таку заяву накладається електронний цифровий підпис заявника.”;
14) у статті 17:
частину третю після слів “нерухоме майно” доповнити словами “та їх обтяжень”;
доповнити статтю частиною четвертою такого змісту:
“4. Електронні документи, подані для проведення державної реєстрації прав, оформляються згідно з вимогами законодавства у сфері електронних документів та електронного документообігу, а також електронного цифрового підпису.
Відповідальність за відповідність електронних копій оригіналів документів, необхідних для державної реєстрації прав та їх обтяжень, оригіналам таких документів у паперовій формі несе особа, що подає заяву про державну реєстрацію прав та їх обтяжень в електронній формі.”;
15) у частині другій статті 18 слово “прав” виключити;
16) частину третю статті 20 виключити;
17) у статті 22:
назву статті викласти у такій редакції:
“Стаття 22. Зупинення розгляду заяви про державну реєстрацію прав та їх обтяжень”;
у частині другій слова “на відповідний строк” замінити словами “з урахуванням часу, що минув до його зупинення”;
18) статтю 23 викласти у такій редакції:
“Стаття 23. Зупинення державної реєстрації прав
1. Державна реєстрація права власності та інших речових прав зупиняється у разі прийняття рішення суду про заборону вчинення дій, пов’язаних з державною реєстрацією таких прав.
2. Державний реєстратор у день отримання рішення суду про заборону вчинення дій, пов’язаних з державною реєстрацією прав, приймає рішення про зупинення державної реєстрації прав, про що письмово повідомляє заявника у п’ятиденний строк.
3. Державна реєстрація права власності та інших речових прав зупиняється до скасування рішення суду, що було підставою для прийняття рішення про зупинення державної реєстрації прав. Загальний строк розгляду заявленого права продовжується з урахуванням часу, що минув до його зупинення.”;
19) у статті 24:
у частині першій:
у пункті 2 слова “або більша його частина розміщені” замінити словом “, розміщений”;
доповнити частину пунктами 51—55 такого змісту:
“51) заяву про державну реєстрацію обтяжень речових прав на нерухоме майно щодо попереднього правонабувача подано після державної реєстрації права власності на таке майно за новим правонабувачем;
52) заяву про державну реєстрацію речових прав, похідних від права власності, подано за відсутності державної реєстрації права власності, крім випадків, установлених частиною дев’ятою статті 15 цього Закону;
53) під час подання заяви про державну реєстрацію права власності на підприємство як єдиний майновий комплекс, житловий будинок, будівлю, споруду (їх окремі частини), що виникло на підставі документа, за яким правонабувач набуває також право власності на земельну ділянку, не подано заяву про державну реєстрацію права власності на земельну ділянку;
54) після завершення п’ятиденного строку з дня отримання заявником письмового повідомлення про зупинення розгляду заяви про державну реєстрацію прав не усунено обставин, що були підставою для прийняття такого рішення;
55) заяву про державну реєстрацію прав та їх обтяжень під час вчинення нотаріальної дії з нерухомим майном, об’єктом незавершеного будівництва подано не до нотаріуса, яким вчинено таку дію;”;
пункт 6 викласти у такій редакції:
“6) заявником подано ті самі документи, на підставі яких заявлено право та обтяження такого права вже зареєстровано у Державному реєстрі прав.”;
у частині другій слова “оформлюється рішення за зразком, встановленим Міністерством юстиції України” замінити словами “державний реєстратор приймає рішення про відмову в державній реєстрації прав та їх обтяжень”;
у частині третій:
слово і цифру “пункті 4” замінити словом і цифрами “пунктах 4, 52—55”;
доповнити частину абзацом такого змісту:
“Відмова в державній реєстрації прав та їх обтяжень з підстав, зазначених у пункті 2 частини першої цієї статті, не може здійснюватися у разі, коли об’єкт нерухомого майна розміщений в межах території, на якій діє два і більше органів державної реєстрації прав, одним з таких органів, обраним заявником, а також у разі проведення державної реєстрації обтяжень речових прав на нерухоме майно.”;
20) у статті 26:
частину другу викласти у такій редакції:
“2. У разі скасування на підставі рішення суду рішення про державну реєстрацію прав до Державного реєстру прав вносяться записи про відміну державної реєстрації прав.”;
частину третю виключити;
21) частину четверту статті 27 викласти у такій редакції:
“4. Якщо виправлення технічної помилки може завдати шкоди чи порушити права та законні інтереси правонабувачів або третіх осіб, які використовували відповідні реєстраційні записи, державний реєстратор у п’ятиденний строк письмово повідомляє таких осіб про виправлення технічної помилки.”;
22) у статті 28:
частину першу доповнити абзацом такого змісту:
“Надання інформації з Державного реєстру прав здійснюється нотаріусом у формі витягу у результаті проведення державної реєстрації прав під час вчинення нотаріальних дій з нерухомим майном, об’єктом незавершеного будівництва.”;
частину другу викласти у такій редакції:
“2. Витяг з Державного реєстру прав на підставі заяви мають право отримувати:
1) власник нерухомого майна або уповноважена ним особа;
2) особа, яка має речове право на чуже нерухоме майно, або уповноважена нею особа;
3) спадкоємець (правонаступник — для юридичної особи) або уповноважена ним особа.
Витяг з Державного реєстру прав про державну реєстрацію іпотеки, обтяження на підставі заяви мають право отримувати будь-які фізичні та юридичні особи.”;
23) у статті 281:
пункт 3 частини першої доповнити абзацом такого змісту:
“У разі надання інформації про державну реєстрацію права оренди (суборенди) земельної ділянки зазначаються умови використання та цільове призначення такої земельної ділянки;”;
доповнити статтю частиною четвертою такого змісту:
“4. Державний кадастровий реєстратор, який здійснив державну реєстрацію земельної ділянки, після видачі державного акта на право власності на таку земельну ділянку за заявою особи, яка має право на подання заяви про державну реєстрацію прав та їх обтяжень щодо такої земельної ділянки, в день надходження такої заяви подає до органу державної реєстрації прав відповідну заяву в електронній формі, наявні оригінали електронних документів, необхідних для державної реєстрації прав та їх обтяжень, або наявні електронні копії оригіналів документів, необхідних для державної реєстрації прав та їх обтяжень, що виготовлені шляхом сканування таких документів у паперовій формі.
За результатом розгляду заяви про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, поданої державним кадастровим реєстратором, орган державної реєстрації прав надсилає державному кадастровому реєстратору документи, оформлені за результатом розгляду такої заяви, та у випадку, встановленому статтею 18 цього Закону, свідоцтво про право власності на нерухоме майно для їх видачі заявнику.”;
24) доповнити Закон статтею 282 такого змісту:
“Стаття 282. Взаємодія органів державної реєстрації прав та державних виконавців у сфері державної реєстрації прав
1. Державний виконавець під час примусового виконання рішень відповідно до закону користується інформацією з Державного реєстру прав про зареєстровані речові права на нерухоме майно, об’єкт незавершеного будівництва та обтяження таких прав.
Державний виконавець під час примусового виконання рішень відповідно до закону здійснює пошук у Державному реєстрі прав відомостей про зареєстровані речові права на нерухоме майно, об’єкт незавершеного будівництва та обтяження таких прав і за його результатом формує інформаційну довідку з Державного реєстру прав, яка залишається у виконавчому провадженні державного виконавця.
2. Державний виконавець під час примусового виконання рішень відповідно до закону подає до органу державної реєстрації прав заяву про державну реєстрацію прав та їх обтяжень в паперовій або електронній формі.
3. Порядок доступу державних виконавців до Державного реєстру прав установлюється Міністерством юстиції України.”;
25) у статті 29:
у назві статті слова “надання витягів” замінити словами “внесення змін до записів Державного реєстру прав та надання інформації”;
частину другу виключити;
частину третю викласти у такій редакції:
“3. За внесення змін до записів Державного реєстру прав, у тому числі виправлення технічної помилки, що допущена не з вини державного реєстратора, та надання інформації з Державного реєстру прав справляється плата, порядок використання і розмір якої встановлюються Кабінетом Міністрів України.”;
у частині четвертій:
слова “, якщо запит зроблено у зв’язку із здійсненням ними повноважень, визначених законом” виключити;
доповнити частину абзацом такого змісту:
“Органи державної влади (посадові особи) звільняються від плати за надання витягу з Державного реєстру прав під час проведення державної реєстрації обтяжень речових прав на нерухоме майно.”;
26) текст статті 30 після слів “державний реєстратор” у всіх відмінках і формах числа доповнити словами “, державний кадастровий реєстратор” у відповідному відмінку і числі.
6. У розділі ІІ “Прикінцеві та перехідні положення” Закону України “Про внесення змін до Закону України “Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обмежень” та інших законодавчих актів України” (Відомості Верховної Ради України, 2010 р., № 18, ст. 141; із змінами, внесеними Законом України від 9 грудня 2011 року № 4152-VI):
1) у пункті 1 цифри і слова “1 січня 2013 року” замінити цифрами і словами “1 липня 2012 року”;
2) пункт 2 викласти у такій редакції:
“2. Встановити, що державна реєстрація прав у порядку, визначеному Законом України “Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень”, здійснюється з 1 липня 2012 року.”;
3) у пункті 3 цифри і слова “1 січня 2013 року” замінити цифрами і словами “1 липня 2012 року”;
4) доповнити розділ пунктами 5 і 6 такого змісту:
“5. Встановити, що державна реєстрація в Реєстрі прав власності на нерухоме майно, Єдиному реєстрі заборон відчуження об’єктів нерухомого майна, Державному реєстрі іпотек, надання інформації із зазначених реєстрів здійснюються до 1 липня 2012 року.
Заяви чи повідомлення, подані у зв’язку з державною реєстрацією в Реєстрі прав власності на нерухоме майно, Єдиному реєстрі заборон відчуження об’єктів нерухомого майна, Державному реєстрі іпотек, а також заяви та запити, подані у зв’язку з отриманням інформації із зазначених реєстрів, розглядаються до 30 червня 2012 року.
Державний реєстратор, нотаріус як спеціальний суб’єкт, на якого покладаються функції державного реєстратора прав на нерухоме майно відповідно до вимог Закону України “Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень”, мають починаючи з 1 липня 2012 року доступ до Реєстру прав власності на нерухоме майно, Єдиного реєстру заборон відчуження об’єктів нерухомого майна, Державного реєстру іпотек і використовують під час проведення державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень реєстраційні дані зазначених реєстрів.
Порядок використання даних Реєстру прав власності на нерухоме майно, Єдиного реєстру заборон відчуження об’єктів нерухомого майна та Державного реєстру іпотек визначається Кабінетом Міністрів України у Порядку державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень.
6. Встановити, що фізичні та юридичні особи звільняються від сплати державного мита під час проведення державної реєстрації прав, які виникли та зареєстровані до проведення державної реєстрації прав у порядку, визначеному Законом України “Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень”.”.
7. У пункті 3 частини першої статті 18 Закону України “Про виконавче провадження” (Відомості Верховної Ради України, 2011 р., № 19—20, ст. 142) слова “за наявності” виключити, а після слів “(для фізичних осіб — платників податків)” доповнити словами “або номер і серія паспорта стягувача та боржника для фізичних осіб — громадян України, які через свої релігійні або інші переконання відмовляються від прийняття ідентифікаційного номера, офіційно повідомили про це відповідні органи державної влади та мають відмітку в паспорті громадянина України”.
8. У Законі України “Про Державний земельний кадастр” (Відомості Верховної Ради України, 2012 р., № 8, ст. 61; із змінами, внесеними Законом України від 9 грудня 2011 року № 4152-VI):
1) абзац третій частини десятої статті 24 виключити;
2) у статті 30:
пункт “в” частини другої доповнити абзацом такого змісту:
“У разі надання інформації про державну реєстрацію права оренди (суборенди) земельної ділянки зазначаються умови використання та цільове призначення такої земельної ділянки;”;
доповнити статтю частиною четвертою такого змісту:
“4. Державний кадастровий реєстратор, яким здійснено державну реєстрацію земельної ділянки, після видачі державного акта на право власності на таку земельну ділянку за заявою особи, яка має право на подання заяви про державну реєстрацію прав та їх обтяжень щодо такої земельної ділянки, в день надходження такої заяви подає до органу державної реєстрації прав відповідну заяву в електронній формі, наявні оригінали електронних документів, необхідних для державної реєстрації прав та їх обтяжень, або наявні електронні копії оригіналів документів, необхідних для державної реєстрації прав та їх обтяжень, що виготовлені шляхом сканування таких документів у паперовій формі.
За результатом розгляду заяви про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, поданої державним кадастровим реєстратором, орган державної реєстрації прав надсилає державному кадастровому реєстратору документи, оформлені за результатом розгляду такої заяви, та у випадку, встановленому статтею 18 Закону України “Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень”, свідоцтво про право власності на нерухоме майно для їх видачі заявнику.”;
3) у розділі VII “Прикінцеві та перехідні положення”:
в абзаці першому пункту 1 та абзаці другому пункту 4 цифри і слова “1 січня 2013 року” замінити цифрами і словами “1 липня 2012 року”;
пункт 11 виключити;
у підпункті 2 пункту 12 цифри і слова “1 січня 2013 року” замінити цифрами і словами “1 липня 2012 року”.
II. Прикінцеві та перехідні положення
1. Цей Закон набирає чинності з дня, наступного за днем його опублікування, крім пунктів 2 і 4 розділу I, які набирають чинності з 1 липня 2012 року, та абзаців четвертого — шостого підпункту 12 пункту 5 розділу I, які набирають чинності з 1 січня 2014 року.
2. Установити, що заяви в електронній формі подаються до органу державної реєстрації прав у порядку, визначеному Законом України “Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень”, з 1 липня 2012 року.
Голова
Верховної Ради України

ВІТАЄМО З ВЕЛИКОДНЕМ!!!

«Христос воскрес!» – десь пролунало,
І на душі святково стало.
Ось кошики із рушниками
Несуть до церкви із пасками.

Святково свічки засвітились,
І всі частунки освятились.
«Христос воскрес» – лунають дзвони.
Хай зникнуть всякі перепони!

Хай у душі панує свято,
Хай успіхів буде багато!
Хай завжди і у всім щастить.
І хай вас Бог благословить!

Кабінет Міністрів пропонує спростити процедуру держреєстрації земельних ділянок та прав на нерухоме майно

Кабінет Міністрів пропонує вдосконалити та спростити процедуру державної реєстрації земельних ділянок та речових прав на нерухоме майно. Відповідні зміни до чинного законодавство, що розроблялися Міністерством юстиції, ухвалені сьогодні, 11 квітня, на засіданні Уряду. Про це повідомив Міністр юстиції Олександр Лавринович.

Так, за словами Міністра, проектом пропонується дозволити подачу документів на державну реєстрацію прав як у паперовій, так і в електронній формі. Передбачається скоротити строк розгляду заяв про державну реєстрацію з 14 до 5 робочих днів. При цьому, за словами Міністра юстиції, після налагодження ефективної роботи нової системи реєстрації цей термін планується переглянути в бік зменшення до 1 дня.

Пропонується наділити нотаріусів повноваженнями вторинної державної реєстрації прав власності на нерухомість, що суттєво скоротить бюрократичну процедуру та час, що затрачується для здійснення державної реєстрації речових прав на нерухоме майно на сьогодні.

Пропонується також визначити можливість отримання витягу з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно особам, які мають речові права на чуже нерухоме майно, а також інформації про наявність іпотеки та обтяжень речових прав на нерухоме майно.

Передбачається вдосконалити порядок державної реєстрації земельної ділянки. Зокрема, пропонується внести зміни до Закону України «Про Державний земельний кадастр» та виключити положення відповідно до якого державна реєстрація земельної ділянки скасовується державним кадастровим реєстратором, який здійснює таку реєстрацію, у разі якщо протягом одного року з дня здійснення державної реєстрації земельної ділянки речове право на неї не зареєстровано з вини заявника.

Крім того, пропонується звільнити фізичних та юридичних осіб від сплати державного мита при проведенні повторної державної реєстрації та інші заходи, спрямовані на вдосконалення та спрощення процедури державної реєстрації земельних ділянок та речових прав на нерухоме майно.

Планується, що реалізація цих заходів сприятиме нормалізації роботи ринку нерухомого майна та покращить імідж України та її інвестиційну привабливість.

Прес-служба Міністерства юстиції України.

Уряд пропонує чергові кроки з реформування українського нотаріату

Кабінет Міністрів пропонує внести зміни до Закону „Про нотаріат” з метою подальшого реформування нотаріату України відповідно до міжнародних стандартів. Законодавчі зміни, які розробило Міністерство юстиції, були схвалені сьогодні, 11 квітня, на засіданні Уряду.

Як повідомив Міністр юстиції Олександр Лавринович, практика застосування чинного Закону виявила низку проблем у державному регулюванні діяльності нотаріусів – як соціальних, так економічних та юридичних. Стала очевидною потреба розвитку форм державного контролю за законністю нотаріальної діяльності.

Крім того, за словами Міністра, актуальність внесення змін до зазначеного Закону була зумовлена необхідністю вирішити широке коло проблем організації і функціонування нотаріату в Україні на основі здобутків міжнародного досвіду.

Так, проектом пропонується закріпити статус нотаріуса як публічної офіційної особи. Пропонується створити професійну самоврядну організацію нотаріусів – Нотаріальну палату України, яка представлятиме професійні інтереси нотаріусів, зокрема, в державних органах, захищатиме права та інтереси нотаріусів. Водночас Нотаріальна палата здійснюватиме захист інтересів фізичних і юридичних осіб при заподіянні їм шкоди внаслідок незаконних дій або недбалості нотаріуса.

Законопроектом пропонується визначити додаткові підстави для здійснення державного контролю у сфері державного регулювання нотаріальної діяльності. Зокрема, розширюється коло правових підстав для притягнення нотаріусів до відповідальності при невиконанні чи неналежному виконанні ними своїх професійних обов’язків.

У проекті розвинуті і доповненні положення про державне регулювання нотаріальної діяльності. Зокрема, пропонується ввести новий прозорий порядок підготовки осіб до нотаріальної діяльності та їх допуску до цієї діяльності, який відповідатиме вимогам статті 43 Конституції України і міжнародно-правовим актам з прав людини та забезпечуватиме реальну можливість реалізації цього права громадянами України. Розвинуто порядок зупинення і припинення приватної нотаріальної діяльності.

Крім того, проектом запропоновано скоротити перелік обов‘язкових нотаріальних дій, у зв‘язку з тим, що окремі з них втратили свою актуальність через встановленням іншого порядку урегулювання певних цивільно-правових відносин.

Так, на думку Уряду, можливо скоротити, зокрема, такі нотаріальні дії як зняття заборони щодо відчуження нерухомого майна (майнових прав на нерухоме майно), що підлягають державній реєстрації; накладення заборони щодо відчуження транспортних засобів, що підлягають державній реєстрації; зняття заборони щодо відчуження транспортних засобів, що підлягають державній реєстрації. Крім того, пропонується скоротити видачу свідоцтв на підставі спільної заяви подружжя на частку в спільному майні подружжя, набутому ним за час шлюбу; посвідчення тотожності громадянина з особою, зображеною на фотокартці; прийняття чеків для пред’явлення до платежу і посвідчення неоплати чеків.

Передбачається, що прийняття та реалізація законопроекту дозволить підвищити якість нотаріального обслуговування, покращити доступ громадян до нотаріальних послуг, посилити контроль за діяльністю нотаріусів щодо запобігання порушень при здійсненні ними своїх професійних обов’язків.

Крім того, буде створено правове забезпечення умов для приєднання України до Міжнародного союзу латинського нотаріату та розвитку міжнародної співпраці.

Прес-служба Міністерства юстиції України

Рубрику *Фінансовий моніторинг юридичних послуг* доповнено новими роз’ясненнями

Лист Державної служби фінансового моніторингу України від 06 березня 2012 року № 965/0340-06-5

ДЕРЖАВНА СЛУЖБА

ФІНАНСОВОГО МОНІТОРИНГУ УКРАЇНИ

Міністерство юстиції України

Від 06.03.2012 № 965/0340-06-5

вул. Архітектора Городецького, 13, м. Київ, 01001

Державна служба фінансового моніторингу України направляє до відома та інформування суб’єктів первинного фінансового моніторингу, отриману від Підрозділу фінансової розвідки Сент-Вінсенту і Ґренадіни, інформацію щодо незаконної діяльності Іноземного першого федерального банку.

Додаток: повідомлення на 1 арк., в 1 прим.

Заступник Голови
В.П. Зубрій

Додаток

ПУБЛІЧНА ІНФОРМАЦІЯ — ПОВІДОМЛЕННЯ ДЛЯ ВСІХ КОРИСТУВАЧІВ

Наступний офшорний банк, Іноземний перший федеральний банк (The Overseas First Federal Bank), з IPA адресою штату Арізона, обманним шляхом рекламує себе діючим в юрисдикції Сент-Вінсент і Ґренадіни.

Ця організація не має ліцензії відповідно до Закону Сент-Вінсенту і Ґренадіни щодо Міжнародних банків і не одержувала ліцензії на діяльність в якості офшорного банку в Міжнародному органі з фінансових послуг Сент-Вінсент і Ґренадіни (IFSA).

Іноземний перший федеральний банк веб-сайт http://www.overseasfirstfederal.com/en/investment_account.htm, надає свої контактні дані: будівля Сазерленд, Мюррей Роад, м.Кінгстаун, Сент-Вінсент. Попередні розслідування показали, що жоден банк не здійснює свою діяльність за цією адресою. Крім того, фактичні фотографії на веб-сайті не є фотографіями будівлі Сазерленд.

Крім того, деталі контактних телефонів не є номерами Сент-Вінсент і Ґренадіни.

Просимо всіх членів Егмонтської групи бути обізнаним про цю шахрайську установу, яка видає себе як офшорний банк, і не мати ділових відносин із зазначеним банком. Ми також просимо проінформувати відповідні установи вашої юрисдикції.

З повагою,
Пані Карла Джеймс
Офіцер з правових питань
Підрозділ фінансової розвідки
Сент-Вінсент і Ґренадіни

Внесення змін до іпотечних договорів — автор матеріалу Наталія Саутенко

Атрибути для передплати:

Одержувач: ЮВПП «Страйд»
Код ЄДРПОУ 32335789
Поточний рахунок 260000016018 в АТ «Регіон-банк» м. Харкова, МФО 351254
Призначення платежу: Передплата за журнал „МЕН” на 2012 рік. Без ПДВ. (вка-зати свої реквізити та адресу)
Вартість передплати становить 1080 грн.

Тел./факс: (057) 733-92-05; 714-27-90; тел.: 731-87-09;
E-mail: info@stride.com.ua
http://www.stride.com.ua