Архивы

Позачерговий З*їзд нотаріусів України — звернення про необхідність скликання та проведення

Нотаріусам України

Раді Нотаріальної палати України

Шановні колеги!

При створенні Нотаріальної палати України (далі — НПУ) було порушено базові принципи системи Латинського нотаріату (затверджені 18.01.1986 Бюро при комісії з міжнародної співпраці МСЛН і Постійною Радою в Гаазі 13, 14 та 15 березня 1986 року), а саме: п. 18 третього розділу «Організація нотаріальної діяльності» про створення центрального органу, складеного виключно з нотаріусів, які будуть представляти нотаріат усієї країни, діючи спільно з іншими колективними органами нотаріусів, та вимоги ст. 16 Закону України «Про нотаріат» щодо гласності, демократичності, колегіальності, виборності, рівних можливостей доступу нотаріусів до участі в професійному самоврядуванні.

1. Статутом не передбачено обов’язкового створення відділень (регіональних палат) в кожній області України, чим порушено принцип рівних можливостей доступу нотаріусів до участі у професійному самоврядуванні.

2. Не передбачено щорічної звітності щодо доходів та витрат НПУ (в будь-якій формі: письмово, на офіційному веб-сайті тощо), чим порушено принцип гласності.

3. Рада НПУ в кількості 15 осіб не забезпечує представництво 25 областей України, міст Києва та Севастополя, чим порушено принципи демократичності та колегіальності.

4. Замість відділень в областях Радою НПУ призначено уповноважених осіб, чим порушено принципи демократичності та виборності: кандидатури не проходили обговорення на місцях та не обирались, а відповідно і звітувати про свою роботу перед нотаріусами не зобов’язані.

5. Як наслідок, наразі відсутній зворотній зв’язок із регіонами. Єдине, що надійно прив’язує нотаріуса до НПУ, — це обов’язковість сплати членських внесків.

6. Встановлено зависоку межу для призначення позачергового З’їзду НПУ — на вимогу не менш як третини членів НПУ, чим порушено принцип демократичності.

7. Щодо процедури затвердження Статуту та обрання президента також було допущено ряд порушень:
– проект Статуту НПУ делегати З’їзду отримали, умовно кажучи, за 40 хвилин до початку установчого З’їзду. Відповідно, його текст не проходив публічного обговорення нотаріусами України, а делегати З’їзду його приймали фактично з голосу без належних на це повноважень;
– обрання президента НПУ відбулося без попереднього обговорення кандидатур та їх програм на місцях. В результаті делегати З’їзду брали участь у голосуванні на свій власний розсуд, не отримавши попередньо наказу колег зі своїх регіонів щодо кандидатури президента та його програми, що ставить під сумнів легітимність таких виборів;
– голосування було безальтернативним, чим порушено принцип демократичності;
– президента обрано відкритим, а не таємним голосуванням, чим створено сприятливі умови для активного впливу адміністративного ресурсу на голоси виборців;
– головуючим на З’їзді був не нотаріус, чим порушено п. 18 третього розділу «Організація нотаріальної діяльності» базових принципів системи Латинського нотаріату;
– президентом НПУ обрано не нотаріуса (ч. 1 ст. 3 Закону України «Про нотаріат»), чим порушено п. 18 третього розділу «Організація нотаріальної діяльності» базових принципів системи Латинського нотаріату.

Як наслідок, на сьогодні не створено справжнього класичного самоврядування: відсутній механізм взаємодії керівництва НПУ та її рядових членів (випала важлива ланка — регіональні відділення на місцях), не всі області мають представників у Раді НПУ. У підсумку на рівні регіонів самоврядування залишилось без коштів, що, у свою чергу, потягло за собою «розробку» сурогатних схем фінансування на місцях через створення інших громадських організацій .
Відповідно актуальні проблеми членів НПУ залишаються невідомими для керівництва палати. У свою чергу діяльність керівництва НПУ залишається для її рядових членів або невідомою, або незрозумілою. Як наслідок, ініціатива «знизу» щодо розв’язання нагальних проблем нотаріату сприймається як особиста образа керівництва.
Постає логічне запитання: а для чого тоді ми створювали Нотаріальну палату України?

Крім того, замість розбудови демократичного самоврядування, напрацювання єдиної нотаріальної практики, захисту інтересів кожного нотаріуса керівництво НПУ штучним чином за особистим уподобанням робить спробу втягнути нотаріальну спільноту в неіснуючий конфлікт з Міністерством юстиції України, тим самим порушуючи одну із заповідей Міжнародного союзу нотаріату: «Поважай своє міністерство».

Показовою стала ситуація з електронними реєстрами 01–07 жовтня 2013 року, коли нотаріуси, спілкуючись на платформі сайту «Юррадник», спільними зусиллями (самотужки) оперативно знаходили потрібні рішення та підставляли один одному плече. Водночас внесок НПУ у вирішення проблеми з поновленням реєстрів — лише безпорадний формальний лист на адресу Міністерства юстиції України.
Марно звертались нотаріуси і на сайт НПУ: ні додаткової інформації, ні технічної допомоги.

У таку хвилину найбільш актуальними могли стати «гарячі лінії» НПУ, а також технічні консультації з питань закачування поновлення реєстрів.
Але у цей час головними новинами сайту НПУ були:
– Перша спартакіада нотаріусів України (02.10.13), яка відбулась ще 20.09.13;
– позов УНП та НПУ до МЮ України (04.10.13), який було подано ще 27.09.13;
– регіональний семінар у Дніпропетровську (07.10.13);
– інформація про те, що українські нотаріуси у вересні відвідали Республіку Татарстан (07.10.13).

Таким чином, керівництво НПУ у важку для представників професії хвилину розписалося у професійній непридатності щодо розбудови інституту самоврядування та налагодження співпраці з відповідними державними органами.

Усе зазначене вище свідчить про те, що нами допущено суттєві помилки при формуванні самоврядування нотаріусів. Для того, щоб самоврядування стало дієвою організацією, потрібно такі помилки виправити. В іншому випадку надалі спілкування керівництва НПУ та її членів звузиться до сплати членських внесків, керівництво палати житиме своїм життям, а нотаріальна спільнота — своїм.

Відповідно до п. 5.3 ст. 5 Статуту Нотаріальної палати України звертаємося з вимогою до Ради НПУ про призначення позачергового З’їзду нотаріусів України, а нотаріусів України закликаємо не залишатися байдужими та підтримати це звернення шляхом збирання підписів на регіональному рівні для проведення позачергового З’їзду нотаріусів України.

На нашу думку, основними питаннями позачергового З’їзду нотаріусів є:
1) нова редакція Статуту НПУ;
2) створення відділень в кожній області України з демократичним обранням їх керівництва;
3) обрання на демократичній основі членів Ради НПУ з обов’язковою умовою представництва від кожної області;
4) обрання президента НПУ з практикуючих нотаріусів (з досвідом нотаріальної практики не менш ніж 10 років) на демократичній основі шляхом таємного голосування;
5) значне зменшення порогу для призначення позачергового З’їзду НПУ;
6) встановлення обов’язкового щорічного публічного звіту щодо доходів та витрат органами НПУ;
7) визначення квоти представництва на позачерговий З’їзд нотаріусів України за нормою прямої участі.

Цей перелік є відкритим для пропозицій та обговорення!

Пропонується наступний формат роботи зі збирання підписів під вимогою про скликання Позачергового З’їзду нотаріусів України:

1. Ініціативні нотаріуси в регіонах роздруковують підписний лист та після ознайомлення інших членів НПУ з його змістом (на зборах, конференціях або індивідуально) пропонують нотаріусам висловитися на його підтримку. Бажаючі власноручно проставляють свої підписи на такому підписному листі.

2. Заповнений оригінал підписного листа (з будь-якою кількістю підписів) направляється на поштову адресу ініціативної групи: 01001, м. Київ, а/с № 462 Горбачова Надія Олександрівна.
Текст означеної вимоги та підписні листи на її підтримку пропонується Вашій увазі.

3. Внести пропозиції, поставити запитання, отримати відповіді та прийняти участь у обговорення можливо також на платформі сайту http://yurradnik.com.ua/ у темі «Позачерговий З’їзд нотаріусів України — звернення про необхідність скликання та проведення».

ВІТАЄМО ВАС З ДНЕМ ЮРИСТА!!!

Сердечно вітаємо Вас із професійним святом — Днем юриста.

Велика честь і величезна відповідальність — бути юристом. Адже забезпечення прав та свобод кожного громадянина, зростання правової розбудови демократичного правового суспільства, беззаперечно залежать саме від Вас — суддів, адвокатів, нотаріусів, юрист-консультантів, працівників правоохоронних органів, вчених-правників.

Латинське «юрис» — означає не тільки «право», але й «справедливість». Для юристів — це символ верховенства права.

Щиро бажаємо Вам професійних успіхів, міцного здоров’я, благополуччя та удачі!

З повагою,
Ваш Юридичний Радник

Привітання Міністра юстиції України Олени Лукаш з Днем юриста

Шановні колеги!

8 жовтня наша країна відзначає День юриста – надзвичайно важливого свята для кожного з нас.

Важко уявити собі людину, яка б жодного разу у своєму житті не спілкувалась із юристами. В часи сумніву, ухвалення важливих для себе рішень, вирішення спірних питань, майнових, інших проблем люди завжди йдуть до юриста. Він є особою, якій довіряють найзаповітніше, яка повертає людині впевненість та надію часто навіть на втрачену справедливість.

Тож професія юриста – дуже відповідальна і соціально чутлива. Бажаю, щоб ви були здатні виконувати місію, покладену на вас суспільством, щоденно та в довгостроковій перспективі.

Щиро бажаю Вам зважених рішень та витримки у складних ситуаціях, успіхів та досягнень.

Нехай відчуття задоволення від роботи доповнює гармонія та затишок у ваших родинах.

З повагою

Міністр
Олена Лукаш

ПРАВО НА ЗАНЯТТЯ НОТАРІАЛЬНОЮ ДІЯЛЬНІСТЮ БІЛЬШЕ НЕ ЗАЛЕЖИТЬ ВІД ФІНАНСОВИХ РОЗРАХУНКІВ З НОТАРІАЛЬНОЮ ПАЛАТОЮ

- Право на заняття нотаріальною діяльністю більше не залежить від фінансових розрахунків нотаріусів з Нотаріальною палатою, – заявила Міністр юстиції України Олена ЛУКАШ, коментуючи нову редакцію Правил професійної етики нотаріусів України, зареєстрованих Наказом Мін`юсту від 4 жовтня 2013 року.

Попередні Правила професійної етики зобов’язували усіх нотаріусів, незалежно від їх матеріальної спроможності, яка напряму пов’язана з відпусткою по догляду за дитиною, лікарняним, витратами на лікування членів родини тощо, сплачувати членські внески до самоврядної організації. Навіть державні нотаріуси, заробітна плата яких трохи більша за мінімальну заробітну плату в Україні, мали сплачувати внески на рівні з приватними нотаріусами.

Стосовно тих, хто своєчасно не сплачував внески, Нотаріальна палата України мала право подавати подання до Вищої кваліфікаційної комісії нотаріату для анулювання свідоцтва на право заняття нотаріальною діяльністю.

Відтепер в основу нових Правил професійної етики нотаріусів України покладено перш за все принцип професійності нотаріуса, а таку підставу для анулювання права на заняття нотаріальною діяльністю як несплата членських внесків до нотаріальної палати – скасовано.

Зміни були широко обговорені з громадськістю та нотаріальною спільнотою.

ЗАТВЕРДЖЕНО НОВІ ПРАВИЛА ПРОФЕСІЙНОЇ ЕТИКИ НОТАРІУСІВ

Наказом Міністерства юстиції України від 4 жовтня 2013 року затверджено нові Правила професійної етики нотаріусів України.

Попередні правила професійної етики нотаріусів України, затверджені у березні цього року, містили дискримінаційне положення. Про що йдеться? Нотаріус, у тому числі державний, ніс відповідальність за несплату членських внесків до самоврядної організації Нотаріальна палата України і це було підставою для внесення подання до Кваліфікаційної комісії нотаріату про анулювання свідоцтва про право на заняття нотаріальною діяльністю без поважних причин.

Підставою для затвердження нових Правил професійної етики нотаріусів стали численні звернення державних та приватних нотаріусів, які також взяли активну участь в обговоренні нової редакції Правил.

В основу нових Правил покладено, перш за все, принцип професійності нотаріуса як особи, якій державою делеговані функції по посвідченню прав, а також фактів, що мають юридичне значення, з метою надання їм юридичної вірогідності, та не зосереджуються виключно на обов’язках нотаріуса як члена професійної самоврядної організації Нотаріальна палата України.

Правилами детально визначено основні принципи професійної діяльності нотаріуса, його морально-етичні зобов’язання, врегульовано питання відносин нотаріуса з особами, які звертаються за вчиненням нотаріальних дій чи отриманням відповідних консультацій правового характеру, та нотаріальним співтовариством.

CИТУАЦІЯ З РЕЄСТРАМИ: СТОВІДСОТКОВО ВІДНОВЛЕНО РОБОТУ ДЕРЖАВНОЇ ВИКОНАВЧОЇ ТА ДЕРЖАВНОЇ РЕЄСТРАЦІЙНОЇ СЛУЖБ

За інформацією Державного підприємства «Інформаційний центр» Міністерства юстиції України, станом на 11.00 4 жовтня на 100 відсотків відновлено роботу Державної виконавчої служби України та на 100 відсотків — Державної реєстраційної служби України.

На 92 відсотки відновлено доступ до реєстрів державних нотаріусів та на 82 відсотки — приватних нотаріусів.

Роботи з відновлення діяльності державних та єдиних реєстрів Міністерства юстиції України тривають. Ситуація стабілізується.

ОЛЕНА ЛУКАШ: ВІДБУЛОСЬ НЕСАНКЦІОНОВАНЕ ВТРУЧАННЯ В РОБОТУ КОМП’ЮТЕРНОЇ МЕРЕЖІ МІНІСТЕРСТВА ЮСТИЦІЇ

Міністр юстиції України Олена Лукаш прокоментувала ситуацію, яка виникла у зв’язку із тимчасовим призупиненням діяльності Єдиних і Державних реєстрів:

«1 жовтня 2013 року у зв’язку із технічними проблемами, які виникли під час ведення реєстрів інформаційної мережі Міністерства юстиції України, що здійснюється державним підприємством «Інформаційний центр» Міністерства юстиції України, унеможливився доступ до реєстрів, які забезпечують діяльність Державної реєстраційної служби України, Державної виконавчої служби України, органів юстиції і нотаріусів.

За попередньою інформацією, наданою державним підприємством «Інформаційний центр» Міністерства юстиції України, відбувся збій програмного забезпечення, яке було розроблене ТОВ «Арт-мастер» та ТОВ «3-Т», внаслідок чого було заблоковано діяльність усіх користувачів, які використовують вказані реєстри. Фізичні та юридичні особи були позбавлені можливості реалізувати свої конституційні права та свободи.

Детальний огляд програмного забезпечення і аналіз ситуації засвідчив, що відбулось несанкціоноване втручання в роботу комп’ютерного обладнання, автоматизованих систем та комп’ютерних мереж Міністерства юстиції, що призвело до блокування інформації і порушення встановленого порядку її маршрутизації.

Інформацію про вказаний злочин було невідкладно повідомлено правоохоронним органам та внесено до Єдиного реєстру досудових розслідувань. Другу добу тривають невідкладні слідчі дії, встановлюється коло осіб, причетних до вчинення вказаного злочину. Досудове розслідування кримінального провадження здійснює Головне слідче управління МВС. Завдяки злагодженій роботі правоохоронних органів уже зараз можна констатувати, що винні особи невдовзі постануть перед судом.

На даний момент фахівцями державного підприємства «Інформаційний центр» Міністерства юстиції України вживаються цілодобові заходи щодо невідкладного відновлення роботи реєстрів. Якість та повнота реєстрів не постраждали, і за оцінками експертів, вже 3 жовтня 2013 року реєстри мають запрацювати в звичайному режимі.

Міністерство юстиції України ще раз просить користувачів реєстрів із розумінням поставитися до тимчасових незручностей».

ПОСТУПОВО ВІДНОВЛЮЄТЬСЯ ФУНКЦІОНУВАННЯ ЄДИНИХ ТА ДЕРЖАВНИХ РЕЄСТРІВ МІНІСТЕРСТВА ЮСТИЦІЇ УКРАЇНИ

З 3 жовтня поступово відновлюється повноцінне функціонування Єдиних та Державних реєстрів Міністерства юстиції України.

З метою виправлення помилок у роботі програмного забезпечення доступу до Державних реєстрів Державним підприємством «Інформаційний центр» Міністерства юстиції України розроблено поновленння клієнтського програмного забезпечення, що усуває існуючі проблеми.

Для відновлення роботи із реєстрами користувачам необхідно звернутись до філій Державного підприємства «Інформаційний центр» Міністерства юстиції і безкоштовно отримати необхідний файл.

Консультації щодо встановлення поновлення здійснюються службою підтримки Державного підприємства .

УРЯД ПІДТРИМАВ ІНІЦІАТИВУ МІН’ЮСТУ ЩОДО ВНЕСЕННЯ ЗМІН ДО ПОЛОЖЕННЯ ПРО ВИЩУ КВАЛІФІКАЦІЙНУ КОМІСІЮ НОТАРІАТУ

Урядом прийнято внесені Міністерством юстиції зміни до Положення про Вищу кваліфікаційну комісію нотаріату, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 31 серпня 2011 року № 923, якими конкретизовано питання членства у Вищій кваліфікаційній комісії нотаріату.

Передбачено, що до складу Комісії будуть входити чотири представники Міністерства юстиції України та сім представників професії – практикуючі нотаріуси України.

Підставою для цього стало:
по-перше, запровадження вимоги бути практикуючим нотаріусом для входження до складу Комісії;

по-друге, перебування у процедурі припинення Всеукраїнського громадського об’єднання «Українська нотаріальна палата» та ризик подібних ситуацій з іншими всеукраїнськими громадськими об’єднаннями нотаріусів;

по-третє, можливість врахування Міністерством при затвердженні персонального складу Комісії принципу регіонального представництва.

Вказані зміни дозволять Міністерству юстиції як державному органу у сфері регулювання нотаріату забезпечити належну реалізацію положень статей 10, 12 Закону України «Про нотаріат».

ПРИЗНАЧЕНО КЕРІВНИКА ДЕРЖАВНОГО ПІДПРИЄМСТВА «ІНФОРМАЦІЙНИЙ ЦЕНТР»

Сьогодні заступник Міністра юстиції – керівник апарату Юрій Іващенко представив трудовому колективу державного підприємства «Інформаційний центр» Міністерства юстиції України нового керівника – Леоніда Богданова.

До цього Леонід Богданов очолював державне підприємство «Інформаційні судові системи» Державної судової адміністрації України. Саме за його керівництва була успішно розроблена та запроваджена автоматизована комп’ютерна система, яка забезпечує діяльність судової системи України.

Бажаємо новому керівникові успіху, невичерпної енергії і наснаги у виконанні покладених на підприємство завдань.