МІНІСТЕРСТВО ЮСТИЦІЇ УКРАЇНИ
ГОЛОВНЕ УПРАВЛІННЯ ЮСТИЦІЇ У ХАРКІВСЬКІЙ ОБЛАСТІ
ХАРКІВСЬКИЙ МІСЬКИЙ НОТАРІАЛЬНИЙ ОКРУГ
Приватний нотаріус Марченко Володимир Миколайович
61024, Україна, місто Харків, вулиця Ольмінського, 6
тел. (057) 714-27-89, тел./факс (057) 714-27-90; e-mail: notarmarchenko@gmail.com
«27» червня 2013 р. № 12/01-16
Президенту
Нотаріальної палати України
Павловій Л.М.
Приватного нотаріуса
Харківського міського
нотаріального округу
Марченко В.М.
Звернення
щодо обґрунтування необхідності зменшення надмірного податкового навантаження на оплату вчинюваних нотаріальних дій шляхом надання можливості приватному нотаріусу обирати спрощену систему оподаткування через внесення відповідних змін до Податкового кодексу України
Враховуючи мету створення Нотаріальної палати України, її повноваження та функції, закладені у зміст ст. 16 Закону України «Про нотаріат» і статут НПУ, прошу взяти до уваги такі пропозиції шляхом їх включення до плану першочергових заходів з організації роботи Ради НПУ та уповноважених представників НПУ.
Як відомо, пропозиція запровадження державою тарифікації нотаріальних послуг зумовлена в першу чергу необхідністю стабілізувати цивільно-правовий оборот з метою створення прозорої та доступної системи роботи органів нотаріату, забезпечення високого професійного рівня нотаріальних послуг. Відповідно встановлення єдиних тарифів є одним з етапів процесу реформування нотаріату в Україні і запровадження єдиного нотаріату відповідно до нових правових економічних і соціальних умов.
Існуюча тенденція держави щодо мінімізації витрат споживачів нотаріальних дій цілком зрозуміла і прийнятна, але при цьому не меншої уваги потребує зменшення податкового навантаження на нотаріальну діяльність. Наведемо деякі обґрунтування.
Робота нотаріуса полягає в позасудовому забезпеченні охорони прав та законних інтересів громадян юридичних осіб і здійснюється зі значною витратною частиною з боку нотаріусів, що обґрунтовано постійним підвищенням державою вимог до організації роботи нотаріусів (стан приміщень, засоби захисту від несанкціонованого проникнення, техніка та багато іншого), підвищенням матеріальної відповідальності у вигляді встановлення достатньо високої суми страхового відшкодування на випадок заподіяння шкоди, необхідністю постійного підвищення кваліфікації працівників органів нотаріату.
Все перелічене вище спрямоване на встановлення такої системи органів нотаріату, що дає змогу забезпечувати нотаріальні дії на високому професійному рівні, без жодних фінансових затрат з боку держави на основі повного самофінансування.
Загальновідомим є той факт, що професійна юридична допомога широкому загалу в жодній країні не надається за умов низького рівня її оплати, адже для пільгових категорій громадян існує система пільг, яка має бути збережена під час встановлення тарифів за надання нотаріальних послуг і в нашій державі.
Ми не заперечуємо той факт, що нотаріус, маючи можливість працювати від імені держави, має додатково нести соціальну відповідальність у вигляді обслуговування окремих категорій громадян, яким держава надає пільги щодо звільнення та (або) зменшення розміру оплати (за умови списання суми несплаченого пільговиком тарифу на витратну частину). Це цілком закономірно та логічно, але зовсім нелогічним є намагання окремих народних обранців зробити в Україні дешевий нотаріат .
Все ж таки поглянемо в минуле і зробимо висновок про те, що намагання зробити нотаріат дешевим призведе до його знищення та повернення нотаріату до 80-х років, коли кількість об’єктів приватної власності була мізерною, кількість нотаріальних операцій низькою, якість відповідною, оскільки для роботи нотаріусом навіть не потрібно було мати юридичну освіту. Пригадується, що ще в 1993 році при запровадженні Законом «Про нотаріат» інституту приватних нотаріусів постановою Верховної Ради органам місцевої виконавчої влади було рекомендовано сприяти виділенню приміщень для нотаріусів, які здійснюють приватну нотаріальну діяльність, з наданням пільг щодо стягнення орендної плати. Тепер про таке навіть не згадується . І сьогодні кожен приватний нотаріус покладається тільки на себе.
Зменшення податкового тиску
На цей час джерелом доходу є плата, яку приватні нотаріуси справляють за вчинення нотаріальних дій, розмір якої сьогодні визначається за домовленістю між нотаріусом та фізичною або юридичною особою . Додаткові послуги правового характеру також можуть оплачуватися за домовленістю. Відповідно доходи приватного нотаріуса — це сума коштів, що сплачується клієнтами за вчинення нотаріальних дій та надання додаткових послуг правового характеру.
Отже, якщо в минулому доцільність застосування до нотаріусів загальної системи оподаткування була зумовлена та обґрунтована достатнім навантаженням на кожного нотаріуса і забезпеченням державою необхідності обов’язкового нотаріального посвідчення великої кількості операцій, то наразі, враховуючи всі перелічені вище обґрунтування, цілком логічним та справедливим, з точки зору загальних принципів податкового законодавства, буде законодавче забезпечення можливості застосування до нотаріусів спрощеної системи оподаткування.
Пропозиції щодо обґрунтування можливості приватному нотаріусу
обирати спрощену систему оподаткування
Дохід приватного нотаріуса підлягає оподаткуванню за правилами Податкового кодексу України (далі — ПКУ).
Підпунктом 14.1.226 п. 14.1 ст. 14 ПКУ діяльність нотаріусів визначено як незалежну професійну діяльність.
Незалежна професійна діяльність — це участь фізичної особи в науковій, літературній, артистичній, художній, освітній або викладацькій діяльності, діяльність лікарів, приватних нотаріусів, адвокатів, аудиторів, бухгалтерів, оцінювачів, інженерів чи архітекторів, особи, зайнятої релігійною (місіонерською) діяльністю, іншою подібною діяльністю за умови, що така особа не є працівником або фізичною особою — підприємцем та використовує найману працю не більш як чотирьох фізичних осіб. Оподаткування доходів фізичних осіб, які провадять незалежну професійну діяльність, здійснюється відповідно до положень ст. 178 ПКУ .
Згідно з пунктами 178.3, 178.4 ст. 178 ПКУ оподатковуваним доходом вважається сукупний чистий дохід, тобто різниця між доходом і документально підтвердженими витратами, необхідними для провадження певного виду незалежної професійної діяльності. Фізичні особи, які провадять незалежну професійну діяльність, подають податкову декларацію за результатами звітного року відповідно до цього розділу у строки, передбачені для платників податків на доходи фізичних осіб.
Пункт 178.6 ст.178 ПКУ зобов’язує фізичних осіб, які провадять незалежну професійну діяльність, вести облік доходів і витрат від такої діяльності. Форма такого обліку та порядок його ведення встановлені однакові для фізичних осіб — підприємців, крім осіб, що обрали спрощену систему оподаткування, і фізичних осіб, які провадять незалежну професійну діяльність.
Юридична особа чи фізична особа — підприємець може самостійно обрати спрощену систему оподаткування, якщо така особа відповідає вимогам, встановленим ПКУ, та реєструється платником єдиного податку. Особи, які не можуть бути платниками єдиного податку, встановлені в п. 291.5 ст. 291 ПКУ. Тобто особи, які провадять незалежну професійну діяльність, мають право зареєструватися як фізичні особи — підприємці і обрати спрощену систему оподаткування. Всі, крім нотаріусів.
Порядок правового регулювання діяльності нотаріату в Україні встановлюється Законом України «Про нотаріат» яким визначено, що нотаріус не може займатися підприємницькою або адвокатською діяльністю, бути засновником адвокатських об’єднань, перебувати на державній службі або на службі в органах місцевого самоврядування, у штаті інших юридичних осіб, входити самостійно, через представника або підставних осіб до складу правління чи інших виконавчих органів господарських організацій, кредитно-фінансових установ, а також виконувати іншу оплачувану роботу, крім викладацької, наукової та творчої, у вільний від роботи час.
Таким чином, перехід на спрощену систему оподаткування за ПКУ є можливим тільки для суб’єктів підприємницької діяльності. Тому в умовах чинного законодавства нотаріуси не можуть обрати або перейти на спрощену систему оподаткування відповідно до ПКУ.
Це породжує нерівність приватних нотаріусів щодо інших платників податків, які також здійснюють незалежну професійну діяльність і при цьому не виконують соціально значущих функцій у вигляді надання пільг незахищеним верствам населення.
Особливо це кидається в очі, коли ми бачимо, що спрощена система оподаткування поширюється на доходи 3 млн. грн., 5 млн. грн. і навіть 10 млн. грн., а середньорічний дохід пересічного нотаріуса перебуває в межах 100 – 150 тисяч грн. !
Можливість обрати спрощену систему оподаткування — це не тільки і не стільки необхідність зменшення надмірного податкового навантаження. Сьогодні обов’язки нотаріусів дуже розширилися. Це і збільшення вимог щодо ведення архіву, запровадження Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, доступ до якого мають тільки нотаріуси, проведення фінансового моніторингу тощо. Завдяки спрощеній системі оподаткування приватні нотаріуси, навіть з невеликою кількістю вчинених нотаріальних дій та відповідно невисоким доходом, матимуть можливість створювати додаткові робочі місця, при цьому стабільно виплачуючи найнятим робітникам заробітну плату, і відповідно сплачуючи додаткові податки. Мати право обирати спрощену систему оподаткування — це можливість спростити звітність, що подається в органи державної податкової служби України, і заощадити засоби для організації нотаріальної діяльності. Загалом це дасть можливість нотаріусу приділяти більше уваги громадянам.
З метою зменшення податкового навантаження необхідно ініціювати внесення змін до ПКУ в частині надання права приватним нотаріусам обирати спрощену систему оподаткування, з прийняттям яких будуть надані однакові можливості щодо вчинення нотаріальних дій та удосконалення організації своєї діяльності всім нотаріусам.
Порівняльна таблиця-пропозиція
Норми чинного ПКУ щодо оподаткування доходів, отриманих фізичними особами, які здійснюють незалежну професійну діяльність Проект внесення змін до відповідних норм ПКУ щодо оподаткування доходів, отриманих фізичними особами, які провадять незалежну професійну діяльність
Пункт 291. 3 ст. 291 ПКУ
Юридична особа чи фізична особа — підприємець може самостійно обрати спрощену систему оподаткування, якщо така особа відповідає вимогам, встановленим цією главою, та реєструється платником єдиного податку в порядку, визначеному цією главою.
Пункт 291.3 ст. 291 ПКУ викласти у такій редакції:
Юридична особа, фізична особа —підприємець чи особа, яка провадить незалежну професійну діяльність, може самостійно обрати спрощену систему оподаткування, якщо така особа відповідає вимогам, встановленим цією главою, та реєструється платником єдиного податку в порядку, визначеному цією главою.
Частина 3 п. 291.4 ст. 291 ПКУ
третя група — фізичні особи — підприємці, які протягом календарного року відповідають сукупності таких критеріїв:
не використовують працю найманих осіб або кількість осіб, які перебувають з ними у трудових відносинах, одночасно не перевищує 20 осіб;
обсяг доходу не перевищує 3 000 000 гривень
Частину 3 п. 291.4 ст. 291 ПКУ викласти у такій редакції:
третя група — фізичні особи — підприємці чи особи, які провадять незалежну професійну діяльність, які протягом календарного року відповідають сукупності таких критеріїв:
не використовують працю найманих осіб або кількість осіб, які перебувають з ними у трудових відносинах, одночасно не перевищує 20 осіб;
обсяг доходу не перевищує 3 000 000 гривень;
Абз. 2 п. 294.4 ст. 294
Для зареєстрованих в установленому законом порядку суб’єктів господарювання (новостворених), які до закінчення місяця, в якому відбулася державна реєстрація, подали заяву щодо обрання спрощеної системи оподаткування та ставки єдиного податку, встановленої для третьої – шостої групи, перший податковий (звітний) період починається з першого числа місяця, в якому відбулася державна реєстрація.
Абз. 2 п. 294.4 ст. 294 викласти у такій редакції:
Для зареєстрованих в установленому законом порядку суб’єктів господарювання (новостворених), чи осіб, які отримали реєстраційне посвідчення, які до закінчення місяця, в якому відбулася державна реєстрація, отримали реєстраційне посвідчення, подали заяву щодо обрання спрощеної системи оподаткування та ставки єдиного податку, встановленої для третьої – шостої групи, перший податковий (звітний) період починається з першого числа місяця, в якому відбулася державна реєстрація (отримано реєстраційне посвідчення про реєстрацію приватної нотаріальної діяльності).
Підпункт 298.1.2 ст. 298
Зареєстровані в установленому законом порядку суб’єкти господарювання (новостворені), які протягом 10 днів з дня державної реєстрації подали заяву щодо обрання спрощеної системи оподаткування та ставки єдиного податку, встановленої для третьої – шостої груп, вважаються платниками єдиного податку з дня їх державної реєстрації.
Підпункт 298.1.2 ст. 298 викласти у такій редакції:
Зареєстровані в установленому законом порядку суб’єкти господарювання (новостворені), особи, які провадять незалежну професійну діяльність, які протягом 10 днів з дня державної реєстрації, отримання реєстраційного посвідчення про реєстрацію приватної нотаріальної діяльності подали заяву щодо обрання спрощеної системи оподаткування та ставки єдиного податку, встановленої для третьої – шостої груп, вважаються платниками єдиного податку з дня їх державної реєстрації, отримання реєстраційного посвідчення про реєстрацію приватної нотаріальної діяльності.
З повагою
приватний нотаріус
Харківського міського
нотаріального округу Марченко В.М.