Архивы

Міністр юстиції Олена Лукаш вважає передчасним скорочення чисельності державних нотаріальних контор

Однією з концептуальних складових реформування нотаріату в Україні в останні роки був перехід до системи єдиного нотаріату, наслідком чого стало скорочення чисельності державних нотаріальних контор у всіх регіонах України. Це викликало неоднозначне ставлення у суспільстві до цих процесів.

Вважаю, що наразі ліквідація державних нотаріальних контор є передчасною. Державні нотаріальні контори продовжують бути тим органом нотаріату, який задовольняє потреби пільгової категорії населення при вчиненні нотаріальних дій, зокрема, звільняючи громадян від сплати мита та зборів. В Україні такі пільги мають тисячі людей, у тому числі особи, постраждалі внаслідок Чорнобильської катастрофи, інваліди 1, 2 груп, малолітні та неповнолітні діти, — заявила Міністр юстиції України Олена Лукаш.

На сьогодні в державних установах нотаріату переважно обслуговуються люди похилого віку, пенсіонери, які ментально ще не готові сприйняти приватного нотаріуса як орган нотаріату, що наділений такими ж повноваженнями, що й державний нотаріус. Водночас дана категорія громадян, свідомість яких формувалась в інші часи, потребує від суспільства уваги до своєї життєвої позиції, принципів та уподобань.

Люди повинні мати вибір – куди їм краще звертатися: до державного чи приватного нотаріуса. Міністерство юстиції має поважати вибір громадян,- наголосила Олена Лукаш.

Тож перш ніж реалізовувати концепцію реформування нотаріату в частині скорочення чисельності державних нотаріальних контор, потрібно створити усі відповідні умови на заміну пільг, що діють для соціально незахищених верств населення в державних нотаріальних конторах на сьогодні.

ПРОЙШЛО ПЕРШЕ ЗАСІДАННЯ ВИЩОЇ КВАЛІФІКАЦІЙНОЇ КОМІСІЇ НОТАРІАТУ В ОНОВЛЕНОМУ СКЛАДІ

5 серпня 2013 року Міністр юстиції України Олена Лукаш провела перше засідання Вищої кваліфікаційної комісії нотаріату в оновленому складі.

— Система нотаріату в Україні потребує уваги і змін. Базовими у вашій роботі мають бути дотримання прав громадян та їх захист, тож щоденною працею ви повинні виконувати місію, яку на вас покладено, — наголосила Міністр юстиції України Олена Лукаш.

Як уже повідомлялось, Наказом від 1 серпня 2013 року Міністр юстиції затвердила новий склад Вищої кваліфікаційної комісії нотаріату при Міністерстві юстиції України. Пріоритетом формування нового складу Комісії було регіональне представництво: з 11 членів Комісії 8 представлено регіонами України, що дає можливість бачити картину вчинення нотаріальних дій на всій території України. Крім того, 9 членів комісії – це фахівці, які мають значний досвід (понад 15 років практичної роботи нотаріуса).

— Фаховий рівень кожного нотаріуса визначає обличчя нотаріату України в цілому, — підкреслила Олена Лукаш. – Зараз перед нотаріальною спільнотою стоять нові вимоги до якості публічних послуг та удосконалення механізму забезпечення законних прав кожного громадянина.

Заступником голови Вищої кваліфікаційної комісії нотаріату на засіданні було обрано приватного нотаріуса Харківського міського нотаріального округу Володимира Марченка. Було також затверджено графік роботи Комісії на поточний рік.

Членами комісії було обговорено низку пропозицій щодо вдосконалення законодавства з питань комунікацій між громадянами, нотаріусами та Вищою кваліфікаційною комісією нотаріату.

Під час засідання також прозвучали пропозиції запровадити на перспективу принцип тестової системи здачі іспитів, що також унеможливить у подальшому суб’єктивний фактор та корупційну складову в оцінюванні знань осіб, які мають намір займатися нотаріальною діяльністю.

Задля збільшення кількості осіб, які можуть бути допущені до іспиту на право заняття нотаріальною діяльністю, Комісія прийняла рішення щодо перенесення дати кваліфікаційного іспиту на 29 жовтня 2013 року.

Під час засідання Вищої кваліфікаційної комісії нотаріату зазначалось, що результатом нотаріальної реформи повинні стати мінімізація грошових витрат громадян та скорочення часу на обслуговування населення. Обговорювалось також питання продовження реформування нотаріату, зокрема, підвищення рівня якості надання публічних послуг, до яких належать вчинення нотаріальних дій та послуги з реєстрації речових прав, оскільки ця сфера є одним із ключових пріоритетів реформ, які впроваджуються у державі.

Олена Лукаш побажала новому складу Вищої кваліфікаційної комісії нотаріату об’єктивності у роботі та реалізації планів стати тією інституцією, яка викликатиме у людей повагу, авторитет та довіру.

ЗАТВЕРДЖЕНО НОВИЙ СКЛАД ВИЩОЇ КВАЛІФІКАЦІЙНОЇ КОМІСІЇ НОТАРІАТУ ПРИ МІНІСТЕРСТВІ ЮСТИЦІЇ УКРАЇНИ.

Наказом від 1 серпня 2013 року Міністр юстиції України Олена Лукаш затвердила новий склад Вищої кваліфікаційної комісії нотаріату при Міністерстві юстиції України.

Внаслідок зміни складу комісія в абсолютній більшості складається з діючих нотаріусів та осіб, які мають значний досвід нотаріальної практики.

Ключовими критеріями при формуванні складу комісії були передусім високі моральні якості, фаховий рівень, авторитет і особистісне визнання у професійному середовищі кандидатів та необхідність регіонального представництва.

Підставою для затвердження нового складу комісії стали результати аналізу роботи його попереднього складу, які, зокрема, викликали нарікання громадськості та слугували підґрунтям для звернень та скарг представників професійного середовища щодо упередженості членів комісії під час оцінювання результатів кваліфікаційних іспитів на зайняття нотаріальною діяльністю.

Впровадження високих стандартів якості при наданні публічних послуг населенню є одним із ключових пріоритетів реформ, які здійснюються у державі і на чому неодноразово акцентував свою увагу Президент України.

НАКАЗ. Внесено зміни до складу Вищої кваліфікаційної комісії нотаріату при Міністерстві юстиції України

01.08.2013

МІНІСТЕРСТВО ЮСТИЦІЇ УКРАЇНИ
НАКАЗ
01.08.2013 м. Київ № 762/7

Про внесення змін до наказу
Міністерства юстиції України
від 20 січня 2012 року № 50/7

З метою реалізації положень статті 10 Закону України «Про нотаріат»,

НАКАЗУЮ:

Додаток до наказу Міністерства юстиції України від 20 січня 2012 року № 50/7 «Про затвердження складу Вищої кваліфікаційної комісії нотаріату при Міністерстві юстиції України» викласти у такій редакції:

«Додаток
до наказу Міністерства юстиції України
20.01.2012 № 50/7

(у редакції наказу Міністерства юстиції України
від 01.08.2013 № 762/7)

СКЛАД
Вищої кваліфікаційної комісії нотаріату при Міністерстві юстиції УкраїниЛукаш
Олена Леонідівна Міністр юстиції України, Голова Вищої кваліфікаційної комісії нотаріату
Журавльов
Дмитро Володимирович заступник директора Департаменту нотаріату, банкрутства та функціонування центрального засвідчувального органу Міністерства юстиції України – начальник управління нотаріату та фінансового моніторингу, секретар Вищої кваліфікаційної комісії нотаріату
Варнаков
Євген Георгійович начальник Головного управління юстиції Міністерства юстиції України у Луганській області
Пелех
Олена Зінонівна начальник відділу нотаріату Головного управління юстиції Міністерства юстиції України у Львівській області
Борисова
Тетяна Анатоліївна представник Української нотаріальної палати, приватний нотаріус Чернігівського міського нотаріального округу
Дмитрієва
Наталія Павлівна представник Української нотаріальної палати, державний нотаріус, завідувач Шостої запорізької державної нотаріальної контори
Плугатирьова
Вікторія Володимирівна представник Української нотаріальної палати, приватний нотаріус Донецького міського нотаріального округу
Захарченко
Вікторія Вікторівна приватний нотаріус Київського міського нотаріального округу
Марченко
Володимир Миколайович приватний нотаріус Харківського міського нотаріального округу
Медвєдєва
Валентина Іванівна приватний нотаріус Полтавського міського нотаріального округу
Сидоренко
Андрій Васильович приватний нотаріус Київського міського нотаріального округу

МІНЮСТ ЗАХИЩАЄ ПРАВА НОТАРІУСІВ НА ПРОФЕСІЙНУ НЕЗАЛЕЖНУ ДІЯЛЬНІСТЬ

http://www.minjust.gov.ua/news/43925

Міністром юстиції України прийняте рішення про оголошення попередження директору Департаменту нотаріату, банкрутства та функціонування центрального засвідчувального органу Чижмарь К.І. за неодноразове порушення прав нотаріусів.

«Будь-який чиновник повинен усвідомлювати, що пріоритетом моєї діяльності є передусім захист прав та інтересів громадян України. Посягання на права нотаріусів та користувачів їх послуг є неприпустимими, незалежно від посади порушника», — заявила Олена Лукаш.

«Я вірю в принцип невідворотності покарання», — наголосила Міністр юстиції Олена Лукаш.

Науково-практичний журнал «Мала енциклопедія нотаріуса» №4 (70) серпень 2013 року Тема номера: Нотаріальне діловодство

У НОМЕРІ:
Нотаріальне діловодство

Валентина БЕРЕЖНА, Ганна ОЖЕГОВА
Формування справ (нарядів). Оформлення справ для архівного зберігання 8
Зразок 1
Примірний внутрішній опис справи № 02-01 «Договори відчуження житлових будинків та документи, на підставі яких вони посвідчувались» 15
Зразок 2
Примірний внутрішній опис спадкової справи 16
Зразок 3
Примірний внутрішній опис до наряду (архівної папки) 18
Зразок 4
Примірний внутрішній опис спадкової справи у разі надходження додаткової заяви про видачу свідоцтва про право на спадщину (коли свідоцтво видається тим самим нотаріусом, яким було заведено спадкову справу) 19
Зразок 5
Примірний додатковий внутрішній опис спадкової справи у разі надходження додаткової заяви про видачу свідоцтва про право на спадщину (коли свідоцтво видається іншим нотаріусом за запитом про видання спадкової справи з державного нотаріального архіву) 21
Зразок 6
Примірний засвідчувальний напис справи 23
Зразок 7
Примірний засвідчувальний напис справи № 02-14 «Спадкові справи» у разі зміни складу документів спадкової справи (надходження додаткової заяви про видачу свідоцтва про право на спадщину) 24
Зразок 8
Примірний внутрішній опис спадкових справ (нарядів) у разі зміни складу документів спадкової справи (надходження додаткової заяви про видачу свідоцтва про право на спадщину) 25
Зразок 9
Обкладинка справи № 02-07 «Договори про заставу (іпотеку) майна та документи, на підставі яких вони засвідчувались», коли том поділено на 2 частини, оскільки том з одним договором іпотеки перевищує 250 аркушів 26
Зразок 10
Обкладинка справи № 02-07 «Договори про заставу (іпотеку) майна та документи, на підставі яких вони засвідчувались», коли том поділено на 2 частини, оскільки том з одним договором іпотеки перевищує 250 аркушів 27
Зразок 11
Обкладинка справи № 02-14 «Спадкові справи» 28
Нотаріальне право Німеччини
Німецький Фонд міжнародного правового співробітництва
Придбання земельної ділянки і роль нотаріуса в Німеччині: короткий огляд 29
Харальд К. ТИЛЕ
Имущественное право в ФРГ 39
Штефан ТОН
Международное частное право в ФРГ 43
Ханс-Антон БРУХЕЛЬТ
Наследственное право в ФРГ 51
М. ЮЛДАШЕВ
Наследование недвижимого имущества в России и Германии 56
Антон СИДОРОВ
Роль нотариуса при передаче предприятия в ФРГ 62
Іпотека-застава
Ганна БОКАНЬ
Оцінка майна при заставі у світлі останніх змін в законодавстві 70
Депозит нотаріуса
Ірина СВЯТЕЦЬКА
Окремі питання застосування депозиту нотаріуса після 1 вересня 2013 року 73
Земельний кодекс
Михайло ШУЛЬГА
Реєстрація правопосвідчувальних документів у нотаріальній практиці 76
Анатолій КУЗЬМІЧЕНКО
[Про отримання доступу до Державного земельного кадастру в режимі читання] 83
Лист державного підприємства «Центр Державного земельного кадастру»
«Щодо надання доступу до Державного земельного кадастру в режимі читання» 85
Цивільний кодекс
Василь КРАТ
Предмет договору найму 87
Юрій МИЦА
Договір управління майном: загальна характеристика 95
Гаряча лінія
Ольга ДЯЧУК
Питання, що виникають у нотаріальній практиці 99
Державний реєстр речових прав
Тетяна КИСЛЯК
Проблемні питання державної реєстрації права власності подружжя 104
Давид ОКРОШИДЗЕ
Несколько аргументов в пользу передачи (делегирования) нотариусам публичных правовых функций регистратора 106
Узагальнення нотаріальної практики
Міністерство юстиції України
Узагальнення нотаріальної практики щодо відчуження нерухомого майна, виданих свідоцтв про право на спадщину на нерухоме майно та про придбання нерухомого майна з прилюдних торгів (аукціонів) 109
Сімейний кодекс
Ольга РОЗГОН
Щодо особливостей застосування договору, укладеного в інтересах сім’ї 114
Нотаріальний процес
Олена ЧУЄВА
Договір про виділ майна зі спільної власності подружжя. Практичний аспект 125
Зразок
договору про виділ нерухомого майна дружині, чоловікові зі складу усього майна подружжя 127
Людмила ОСИКА
Правочини з об’єктами незавершеного будівництва 129
Ігор НАЯВКО
Проблемні питання при видачі свідоцтва про придбання нерухомого майна з прилюдних
торгів 133
Юрій КОЗЬЯКОВ
Питання засвідчення вірності копій документів і виписок з них. Засвідчення справжності підпису на документах 136

Тема для обговорення
Олександр ВАРЛАМОВ
Можливість вчинення правочинів без «перереєстрації» прав власності, що виникли до 16.03.2010 року. Точка зору 148
Людмила МАСЛОВЕЦЬ
Спадкову справу передано на зберігання до державного нотаріального архіву.
Тема для обговорення 152
Огляди та коментарі

Наталія НАЧИНКІНА
Право власності на об’єкт незавершеного будівництва та оформлення права на виконання будівельних робіт 153
Юридична психологія
Валерий ТКАЧЕНКО
Глазные сигналы доступа и репрезентативные системы в работе нотариуса 160
Правила дорожнього руху
Эльмир МАМЕДОВ
Нововведения в правилах дорожного движения Украины 164
Нормативні акти
Лист Міністерства юстиції України від 11.06.2013 № 13.1-32/420 169
До уваги нотаріусів м. Києва [щодо процедури підписання Реєстрів для реєстрації
нотаріальних дій] 170
Архів «МЕН»
Архів матеріалів науково-практичного журналу «Мала енциклопедія нотаріуса» за 2012 рік 172

Атрибути для передплати:

Одержувач: ЮВПП «Страйд»
Код ЄДРПОУ 32335789
Поточний рахунок 260000016018 в АТ «Регіон-банк» м. Харкова, МФО 351254
Призначення платежу: Передплата за журнал „МЕН” на 2013 рік. Без ПДВ. (вказати свої реквізити та адресу)

Вартість передплати становить 1080 грн.

Тел./факс: (057) 733-92-05; 714-27-90; тел.: 731-87-09;
E-mail: stride.zakaz@ukr.net
http://www.yurradnik.com.ua/

УРЯД ПІДТРИМАВ ІНІЦІАТИВУ мінюсту ЩОДО ПЕРЕНЕСЕННЯ термінів вступу в силу нового порядку оцінки майна для цілей оподаткування

Сьогодні Кабінет Міністрів України підтримав ініціативу Міністра юстиції України Олени Лукаш щодо перенесення строків застосування постанови Кабінету Міністрів України від 4 березня 2013 року № 231 «Деякі питання проведення оцінки для цілей оподаткування та нарахування і сплати інших обов’язкових платежів, які справляються відповідно до законодавства».

Таким чином Кабінет Міністрів України відтермінував застосування нових правил оцінки на три місяці та дозволив використовувати вже отримані громадянами звіти про оцінку, протягом строку, на який вони видані, але не більше шести місяців.

Нагадаємо, що з 1 серпня 2013 року набрали чинність нові правила вчинення операцій на ринку нерухомості у зв’язку з запровадженням нових підходів з оцінки для цілей оподаткування.

З сьогоднішнього дня громадяни України можуть укладати будь-які угоди з нерухомістю, у тому числі з землею, виключно за наявності спеціальної оцінки для цілей оподаткування. Без такої оцінки нотаріуси мають відмовляти громадянам у посвідченні правочинів купівлі-продажу, міни, дарування, видачі свідоцтва про право на спадщину тощо.

Запровадження нових правил оцінки з 1 серпня 2013 року містило ряд основних ризиків:

На сьогодні кількість юридичних осіб, що мають право здійснювати оцінку нерухомого майна для цілей оподаткування, є вкрай недостатньою.

Для прикладу: до запровадження нових правил право здійснювати оцінку мали будь-які із майже 10 000 оцінювачів, які знаходяться у складі 3300 юридичних осіб.

Станом на 1 серпня 2013 року реально здійснювати оцінку за новими правилами можуть лише 95 юридичних осіб та 161 фізична особа – оцінювач (що у 63 рази менше кількості тих суб’єктів, які мали право здійснювати оцінку до 1 серпня 2013 року).

Така ситуація зумовлена тим, що Фонд державного майна України не мав достатнього часу для проведення навчання та сертифікації необхідної кількості оцінювачів.

Наступним ризиком були можливі масові відмови нотаріусів у посвідченні угод.
Щодня в Україні нотаріуси реєструють: нерухомого майна – 1 472 дій; земельних ділянок – 546 дій; свідоцтв на право на спадщину (у складі якої є нерухоме майно) – 1 736 дій.

Отже, 161 оцінювач ніяким чином не в змозі задовольнити попит громадян України у разі укладення ними угод.

Новий порядок передбачає право здійснювати оцінку впродовж 14 робочих днів (майже 3 тижні). Нові оцінювачі ще не застосовували нові правила оцінки на практиці, а тому громадяни України змушені будуть чекати інколи по 3 тижні для отримання звіту оцінювача. Це, безумовно, могло створити перешкоди для реалізації громадянами їх права власності на нерухоме майно.

Раніше за одну оцінку громадяни сплачували приблизно від 200 грн. до 800 грн. Враховуючи обмежену кількість, а відтак фактичне монопольне становище нових оцінювачів, якою буде ціна на їх послуги достеменно не відомо. За попередньою інформацією, ціна буде мінімум у 3 рази дорожче.

Крім того, громадяни, які замовили та оплатили проведену до 1 серпня 2013 року оцінку, змушені були замовити та оплатити її повторно.

Отже, громадяни з 1 серпня 2013 року опинились у ситуації, коли вони фактично позбавлені можливості реалізувати своє конституційне право на розпорядження своєю власністю без додаткових матеріальних витрат та перешкод.

Створення такої ситуації суперечило б засадам внутрішньої політики держави у питаннях зменшення витрат населення та покращення їх добробуту.

Сьогодні одностайним рішенням Уряду ситуацію було виправлено.
Після оформлення прийнятої сьогодні Кабінетом Міністрів України постанови відповідно до регламентних вимог, вона буде подана на підпис Прем’єр-міністрові України.

Сподіваємось на найшвидше підписання Прем’єр-міністром України вказаної постанови і набуття нею чинності.

Правительство решило отложить на 3 месяца вступление в силу новых правил оценки имущества — Лукаш

Кабинет министров Украины на заседании в четверг принял решение об отсрочке на 3 месяца вступления в силу новых правил оценки имущества, заявила министр юстиции Елена Лукаш.

«Правительство приняло решение об отсрочке вступления в силу новых правил оценки имущества на 3 месяца. Кроме того, правительство позволило тем гражданам, которые уже провели оценку и у которых уже есть соответствующие отчеты, использовать их на протяжении того срока, на который они делались», — сказала Е.Лукаш в интервью журналистам после заседания правительства в четверг.

«Таким образом, мы будем надеяться, что премьер-министром будет неотложно подписано соответствующее постановление и уже в ближайшие часы и граждане Украины, и нотариусы, и оценщики смогут в полной мере реализовывать свои конституционные права на распоряжение собственностью», — добавила министр.

Е.Лукаш также сообщила, что правительство учло пояснения Фонда госимущества, что за 3 месяца отсрочки количество и уровень оценщиков в Украине значительно увеличатся.

Как сообщалось со ссылкой на Фонд госимущества, новый порядок оценки недвижимости для целей налогообложения, вступающий в силу с 1 августа, приведет к удешевлению этих услуг в 1,5 раза, а также значительно сократит сроки подготовки отчета об оценке. Услуга будет предоставляться в срок от одного до трех дней, что в несколько раз быстрее, чем сегодня.

Ведомство добавляет, что количество субъектов оценочной деятельности, которые будут внесены в Государственный реестр оценщиков и субъектов оценочной деятельности, до сентября увеличится в 2,2-2,5 раза и составит около 350-400 субъектов.

В настоящее время, по данным ФГИ, в Госреестр внесен 161 оценщик. Экзамены на руководителя субъекта оценочной деятельности сдало 285 руководителей, а базовый курс обучения прошли и успешно сдали квалификационный экзамен 469 лица.

При этом фонд отмечает рост количества желающих пройти базовый курс обучения по оценке более чем до 500 лиц.

ФГИ также сообщает, что по состоянию на 31 июля этого года он заключил договоры с восьмью учебными заведениями о сотрудничестве по профессиональной подготовке оценщиков, в том числе и по специализации «Оценка для целей налогообложения и начисления и уплаты других обязательных платежей, которые взимаются согласно законодательству».

Кроме того, Фонд зарегистрировал 95 субъектов оценочной деятельности, имеющих право проводить оценку для целей налогообложения и начисления и уплаты других обязательных платежей, которые взимаются согласно законодательству и обеспечил внесение этой информации в Госреестр.

ФГИ также подчеркивает, что единая база отчетов об оценке полностью технически готова, и все нотариусы имеют право доступа к ней.

Кабинет министров постановлением №231 от 4 марта 2013 года утвердил порядок сертификации субъектов оценочной деятельности и проведения оценки с целью налогообложения и начисления других обязательных платежей.

Согласно документу, в частности, с момента вступления в силу указанного документа признаны утратившими силу справки Госреестра субъектов оценочной деятельности на право проведения оценочной деятельности с целью налогообложения относительно объектов недвижимости, выданные ФГИ субъектам такой деятельности в соответствии с временным порядком. Таким образом, с 1 августа при начислении платежей действительны лишь отчеты об оценке имущества, предоставленные оценщиками, получившими сертификат на оценку с целью налогообложения.

В связи с этим правительство также обязало ФГИ разработать правила организации системы внешней оценки качества, определить специализации и порядок ведения Госреестра оценщиков и субъектов оценочной деятельности и отчетов и привести все нормативные акты относительно рынка оценочных услуг в Украине в соответствие действующему законодательству.

Новые правила оценки имущества вступят в силу через 3 месяца

http://www.segodnya.ua/economics/realty/Novye-pravila-ocenki-imushchestva-vstupyat-v-silu-cherez-3-mesyaca-451508.html

Кабинет министров Украины принял решение об отсрочке на 3 месяца вступления в силу новых правил оценки имущества, заявила министр юстиции Елена Лукаш

«Правительство приняло решение об отсрочке вступления в силу новых правил оценки имущества на 3 месяца. Кроме того, правительство позволило тем гражданам, которые уже провели оценку и у которых уже есть соответствующие отчеты, использовать их на протяжении того срока, на который они делались», — сказала Лукаш после заседания правительства.

Напомним, по новым правилам, оценивать стоимость недвижимости смогут только специалисты со специальным свидетельством. Специальный сертификат оценщики могут получить в учебных заведениях, определенных Фондом государственного имущества. Курсы, после завершения которых можно получить соответствующий сертификат, являются платными. Оценщики также будут нести ответственность в случае, если, по мнению налоговых органов, они сознательно будут занижать стоимость оцениваемого недвижимого имущества. Открытого перечня сертифицированных оценщиков недвижимости пока нет.