Архивы

Вітання Президента України Віктора Януковича Міністру юстиції Олені Лукаш з нагоди дня народження

Шановна Олено Леонідівно!

Сердечно вітаю Вас із днем народження.

Щиро зичу міцного здоров’я, родинного благополуччя та здійснення усіх сподівань.

Упевнений, що притаманні Вам непересічні особисті якості, невичерпна життєва енергія, принциповість і відповідальність у вирішенні питань державної ваги будуть надійним підґрунтям на шляху подальшого розвитку незалежної України.

Нехай доля завжди буде прихильною до Вас.

З повагою,
Віктор ЯНУКОВИЧ

РОЗРОБНИКИ РЕЄСТРІВ УМИСНО ВІДІЙШЛИ ВІД ТЕХНІЧНОГО ЗАВДАННЯ – РОЗСЛІДУВАННЯ ТРИВАЄ

Станом на 15 жовтня 2013 року Головним слідчим управлінням МВС України розслідується кримінальне провадження, за фактом зловживання службовим становищем службовими особами ДП «Інформаційний центр», що спричинило тяжкі наслідки, за фактом розтрати майна та несанкціоноване втручання в роботу електронно-обчислювальних машин та комп’ютерних мереж ДП «Інформаційний центр», за ознаками злочинів, передбачених ч.2 ст. 364, ч. 5 ст. 191 та ч. 2 ст. 361 КК України.

Досудовим слідством установлено, що колишні службові особи вказаного державного підприємства за попередньою змовою з службовими особами TOB «Арт-мастер» та TOB «3-Т» розробили схему розкрадання державних коштів, яка полягала в заволодінні коштами, що надходили на рахунки ДП «Інформаційний центр» за користування послугами Державних та Єдиних реєстрів у період з 2000 по 2013 роки. В подальшому ці кошти під виглядом сплати роялті перераховувались на рахунки приватних підприємств (TOB «Арт-мастер» та TOB «3-Т») та привласнювались. Загальна сума сплачених коштів становить понад 400 млн. дол. США.

Крім того, з метою приховування розкрадання, 01.09.2013 по 01.10.2013 певні особи здійснили несанкціоноване втручання в роботу електронно-обчислювальних машин та комп’ютерних мереж ДП «Інформаційний центр», внаслідок чого 01.10.2013 відбулося блокування інформації та порушення встановленого порядку її маршрутизації, що призвело до припинення функціонування 12 Державних та Єдиних реєстрів.

08.10.2013 року у вчиненні злочину, передбаченого ч. 5 ст. 191 КК України винесено повідомлення про підозру двом особам, які мали відношення до державного підприємства.

У зв’язку з їх ухиленням від слідства, 08.10.2013 їх оголошено в розшук. 11.10.2013 Печерським районним судом м. Києва винесено ухвали про їх затримання та доставку до суду.

Крім того вживаються заходи по встановленню майна підозрюваних, з метою накладення арешту.

11 жовтня 2013 року у вчиненні злочину, передбаченого ч. 5 ст. 191 КК України винесено повідомлення про підозру двом співробітникам бухгалтерської служби державного підприємства.

14 жовтня 2013 року в ухиленні злочину, передбаченого ч. 5 ст. 191 КК України винесено повідомлення про підозру службовій особі TOB «Арт-мастер».

14.10.2013 накладено арешти на 19 розрахункових рахунки TOB «Арт-мастер» та TOB «3-Т» у банківських установах.

В даний час призначено експертизу, яка визначить вартість наданих послуг щодо користування державними реєстрами та суму шкоди, яка була заподіяна внаслідок необґрунтованого завищення ціни наданих послуг. Найближчим часом будуть проведені слідчі дії щодо осіб, які причетні або сприяли вказаному розкраданню.

Одночасно триває вивчення обставин блокування реєстрів, виявлення механізмів, які сприяли цьому. Зазначене перш за все стосується встановлення під час моніторингу наявності так званих «серверів ліцензування».

Створення цих «серверів ліцензування» в серверних приміщеннях ДП «Інформаційний центр» не було передбачено технічним завданням на створення реєстрів. Це встановлено спільною комісією із числа представників ДП «Інформаційний центр», Служби безпеки України і Держспецз`вязку України.

Вказане свідчить про те, що компанії розробники програмного забезпечення за змовою із службовими особами ДП «Інформаційний центр» розробили спеціальне програмне забезпечення, додатково інтегрувавши його до комп’ютерної програми, яка забезпечує роботу реєстрів. Механізм блокування реєстрів у спрощеному вигляді полягав у наступному:

— користувачі реєстрів звертались із відповідними запитами до реєстрів, проте отримати інформацію не могли – система при запиті видавала помилку;

— клієнтські програми звертаючись до головного сервера, який встановлений на території державного підприємства, направляли запит до спеціальних серверів, після чого користувач отримував помилку. За технічним завданням такого не могло бути і не повинно було бути.

В серверній кімнаті за IP-адресами, на які перенаправлялись запити, були знайдені два невідомих працюючих сервери, які не містили інвентарних номерів державного підприємства, проте були підключені до системи.

Виявлені сервери були вилучені співробітниками Служби безпеки України. За результатами проведеної експертизи попередньо встановлено, що це обладнання очевидно не було передбачене технічним завданням, встановлено розробниками самовільно, не погоджено із Держспецз`вязку України, самі сервери були зашифровані з використанням алгоритмів, які не проходили сертифікацію в Україні.

Таким чином, причиною неможливості штатної роботи програмного забезпечення реєстрів стало:

умисне включення розробниками програмного забезпечення до складу автоматизованої системи забезпечення роботи реєстрів так званих «серверів ліцензування», ще на стадії розробки програм;

навмисне встановлення розробниками несанкціонованого (прихованого) програмного забезпечення, яке направляло всі запити користувачів на вказані сервери і блокувало їх.

Працівниками ДП «Інформаційний центр» із залученням фахівців Служби безпеки України протягом декількох днів було розроблено спеціальне програмне забезпечення, яке фактично заблокувало частини програми, які змушували користувачів звертатись до так званих «серверів ліцензування». Заблокованою опинилась та частина програмного забезпечення ТОВ «Арт-Мастер», яка була встановлена самочинно і не була передбачена технічним завданням.

Окремо слід зазначити, що після блокування роботи реєстрів 1 жовтня 2013 року новим керівником ДП «Інформаційний центр» Л.Богдановим забезпечено створення безпосередньо в штаті державного підприємства підрозділу із числа фахових програмістів, які з моменту атаки на реєстри забезпечують супроводження функціонування Державного і Єдиних реєстрів.

Справа у тому, що за часів керівництва державним підприємством В.Добжанського фактичне обслуговування реєстру здійснювалось представниками ТОВ «Арт-Мастер» і ТОВ «3-Т». Монополія на обслуговування реєстрів належала приватним компаніям розробникам. ДП «Інформаційний центр» не мало спеціалістів, які б могли самостійно обслуговувати і підтримувати роботу реєстрів.

Вже 14 жовтня 2013 року в ході продовження вивчення роботи програмного забезпечення Державних реєстрів фахівцями державного підприємства виявлено прихований код в сервері додатків, який після отримання негативної команди від так званого «ліцензійного серверу» починав заповнювати пам’ять серверу, що призводило до уповільнення роботи програмного забезпечення аж до його повної зупинки. Вказаний код було своєчасно виявлено і заблоковано.

На сьогодні робота Єдиного і Державного реєстрів відновлена, спеціалістами ДП «Інформаційний центр» із залученням фахівців Служби безпеки України, Держспецз`вязку України здійснюється вивчення і тестування поточного стану реєстрів на предмет виявлення різного роду «закладок», які можуть завадити коректній роботі реєстрів.

Служба безпеки України за результатами проведеної перевірки підтвердила повноту та цілісність Єдиних та Державних реєстрів. В результаті зупинення функціонування Державних реєстрів витоку інформації з персональними даними громадян України не відбулося.

Спільними зусиллями спеціалістів ДП «Інформаційний центр», за участі фахівців СБУ, МВС України і Держспецзв’язку України були спільно узгоджені заходи щодо захисту інформації, яка міститься у реєстрах.

ОЛЕНА ЛУКАШ ВІДЗВІТУВАЛА ПРО 100 ДНІВ РОБОТИ НА ПОСАДІ МІНІСТРА ЮСТИЦІЇ УКРАЇНИ

« Ініціативи 100 днів», — така тема прес-конференції Міністра юстиції України Олени Лукаш, яка пройшла 15 жовтня 2013 року і була присвячена підсумкам роботи Міністерства юстиції за період з 4 липня 2013 року – моменту, коли Олену Лукаш Указом Президента України №363/2013 було призначено на посаду Міністра юстиції.

— Максимальне супроводження питань європейської інтеграції та лібералізації візового режиму, удосконалення виборчого законодавства, розроблення законодавчих механізмів запобігання і протидії корупції, лібералізація роботи нотаріату та контроль за ефективністю процедур банкрутства, активне впровадження безоплатної вторинної правової допомоги – ось прерогативні напрями в роботі Міністерства юстиції України, на чому ми найбільше концентрували увагу протягом 100 днів, — повідомила Олена Лукаш.

За її словами, питання європейської інтеграції стало ключовим напрямом роботи Міністерства напередодні Вільнюського Саміту «Східного партнерства» 28-29 листопада.

— Було проаналізувано проект Угоди про асоціацію з ЄС, залучено до цієї роботи провідних вітчизняних науковців. Аналіз підтвердив, що положення Угоди не суперечать Конституції України. При цьому здійснювались супровід та активна інформаційна підтримка «євроінтеграційних законів», — наголосила Міністр.

За її словами, підписання Угоди – це лише початок роботи України та Міністерства, після цього очікується кропітка робота з приведення законодавства у відповідність до вимог ЄС.

Щодо удосконалення виборчого законодавства, то Міністерство розпочало серію «круглих столів», які вже отримали схвальну оцінку як з боку європейської сторони, так і з боку провідних вітчизняних науковців та представників громадянського суспільства.

Ключовим напрямом діяльності Міністерства є боротьба з корупцією, адже цьому особливу увагу приділяє ЄС в рамках підписання Угоди та лібералізації візового режиму. Головним результатом роботи став розроблений законопроект з максимальним урахуванням рекомендацій Європейської Комісії та GRECO, який зараз перебуває у Верховній Раді. Його ключові новації – встановлення з урахуванням європейського досвіду адекватних та пропорційних санкцій за корупційні правопорушення, забезпечення об’єктивної перевірки декларацій, встановлення адміністративної відповідальності за подання недостовірних відомостей в декларації, додаткові гарантії захисту інформаторів.

— Мінімізація витрат населення та спрощення надання нотаріальних послуг – це один із ключових пріоритетів роботи Міністерства, яке зорієнтоване на потреби та інтереси громадян. При цьому особлива увага надається захисту прав та інтересів соціально незахищених верств населення, — зазначила Олена Лукаш.

Для цього, за її словами, Мін’юст відновлює роботу державних нотаріальних контор, а розроблені законопроекти спрямовані на спрощення надання послуг і мінімізацію витрат громадян. (Наприклад, щодо засвідчення копій (фотокопій) документів та виписок із них, який дозволить надати альтернативу нотаріальному засвідченню вірності копій близько 50-ти документів: такі документи будуть засвідчуватись посадовими особами органів виконавчої влади, які витребовують такі документи. Інший законопроект щодо єдиних ставок нотаріального збору за надання нотаріальних послуг зробить ринок більш цивілізованим, а єдині тарифи на всій території унеможливлять штучне завищення плати за нотаріальні послуги).

Також внесено зміни до Положення «Про Вищу кваліфікаційну комісію нотаріату» для забезпечення прозорості її діяльності, адже членами її є зараз представники Міністерства юстиції та практикуючі нотаріуси.

— Це сприятиме належному фаховому та регіональному представництву у складі Комісії. Комісія перестає бути «закритим клубом», а стає дієвим органом, — підкреслила Міністр юстиції.

Розроблено наказ «Про затвердження правил професійної етики нотаріусів України». Попередні Правила професійної етики зобов’язували усіх нотаріусів, навіть державних (заробітна плата яких трохи більша за мінімальну зарплату в Україні), незалежно від їх матеріальної спроможності, сплачувати членські внески до Нотаріальної палати. Стосовно тих, хто своєчасно не сплачував такі внески, Нотаріальна палата України мала право подавати подання до Вищої кваліфікаційної комісії нотаріату для анулювання свідоцтва на право заняття нотаріальною діяльністю.

— З цією практикою покінчено. Підставою для анулювання свідоцтва має бути лише не належний фаховий рівень нотаріусів, — наголосила Міністр юстиції.

Протягом останнього часу повністю завершено і процес реформування інституту арбітражних керуючих із суб‘єктів підприємницької діяльності в суб‘єктів незалежної професійної діяльності – завершено заміну ліцензій (протягом 100 днів видано 384 ліцензії), сформовано Єдиний реєстр арбітражних керуючих та забезпечено доступ до нього.

Надання безоплатної вторинної правової допомоги – ще один ключовий напрям діяльності Міністерства. Було прийнято наказ Міністерства щодо проведення 4-го конкурсу з відбору адвокатів для надання допомоги, який орієнтований на залучення адвокатів для здійснення представництва у цивільному та адміністративному процесі в інтересах малозабезпечених осіб, дітей-сиріт, дітей, позбавлених батьківського піклування, біженців та інших категорій осіб.

— Шлях долає той, хто йде. За ці 100 днів ми намагалися бути відвертими, професійними, уважними до громадян і вимогливими до проектів законодавства, — підсумувала Міністр юстиції Олена Лукаш.

Науково-практичний журнал «Мала енциклопедія нотаріуса» №5 (71) жовтень 2013 року Тема номера:Спадщина

У НОМЕРІ:
Спадщина

ІРИНА БІЛОУС
Визнання фізичної особи безвісно відсутньою та встановлення опіки над майном фізичної особи, яка визнана безвісно відсутньою, а також фізичної особи, місце перебування якої невідоме. Практичний аспект 8
НАТАЛІЯ САУТЕНКО
Шпаргалка зі спадщини 14
СЕРГІЙ ГРИШКО
Поділ спадщини між спадкоємцями 18
Додаток
Договір про поділ спадкового майна 22
Г.Л. КРУШЕЛЬНИЦЬКА
Правова природа заповідального розпорядження по вчиненню спадкоємцями певних дій щодо утримання та догляду за тваринами 25
О.В. КАЛІНІЧЕНКО
Щодо посвідчення заповітів начальником слідчого ізолятора 30
АЛЛА ЄРУХ
Питання посвідчення заповітів 36
ОЛЬГА РОЗГОН
Правовий статус зачатої, але ще не народженої особи у спадкових відносинах 61
ЮЛІЯ ЖЕЛІХОВСЬКА
Особливості спадкування права на вклад у банку та права на одержання страхових виплат 70
МИКОЛА ПАВЛОВ
До проблеми спадкування в Україні майна та майнових прав після спадкоємця-нерезидента 75
НАТАЛІЯ СОРОКА
Юрисдикційні питання у процесі спадкування з іноземним елементом 77
Нотаріальний процес
ОЛЕНА СКИБА
Експрес-аналіз щодо порядку застосування норм про встановлення граничних сум готівкових розрахунків у нотаріальному процесі 84
МАРИНА ШВИДКА
Встановлення особи іноземного громадянина чи особи з особливим статусом під час вчинення нотаріальних дій 88
Судова практика
А.С. САВЧЕНКО
Правові колізії судового розгляду справ про визнання права власності на самочинно збудований об’єкт 96
Державний реєстр речових прав
ОЛЕНА ЧУЄВА
Зняття заборони відчуження. Гра за новими правилами 102
Фінмоніторинг
Запит приватних нотаріусів Львівського міського нотаріального округу до Державної служби фінансового моніторингу України щодо правильності застосування положень Закону України «Про запобігання та протидію легалізації (відмиванню) доходів, отриманих злочинним шляхом, або фінансування тероризму» 104
Лист Державної служби фінансового моніторингу України «Щодо надання рекомендацій» від 02.08.2013 № 3028/0340-07-3 107
Трудове право
ІРИНА ЛОСИЦЯ, Ганна БОКАНЬ
Трудові відносини самозайнятої особи з працівником: як «захистити» себе від працівника 111
Податки
АНАСТАСІЯ ЛЮБІЧЕНКОВСЬКА
Узагальнення податкових консультацій з інтернет-ресурсу Міністерства доходів і зборів України 115
ВОЛОДИМИР МАРЧЕНКО
Зміни у нарахуванні та сплаті єдиного внеску: адміністрування передано від ПФУ до податківців 130
Цивільний кодекс
ВАСИЛЬ КРАТ
Загальна характеристика строку (терміну) виконання зобов’язання 133
Захист прав нотаріуса
О.Є. ОСТАПЕНКО
Деякі гарантії охорони нотаріальної таємниці в кримінальному провадженні 139
Земельний кодекс
М.М. БАХУРИНСЬКА
Новели правового регулювання державної реєстрації прав на земельні ділянки 144
О.І. НАСТІНА
Види об’єктів права державної власності на землю за земельним законодавством України 151
Сімейний кодекс
ОЛЬГА РОЗГОН
Розпорядження грошовими виплатами дитини: проблеми теорії та практики 156
Дорожньо-транспортні пригоди
ЭЛЬМИР МАМЕДОВ
Как правильно вести себя, если вы попали в ДТП 166
Міжнародне право
АЛИСА ГРАФТОН
Английские нотариусы для российских клиентов (vol. 4 for notarial law) 169
С.А. ЦВЕТКОВ
Обмен опытом российских и итальянских нотариусов 171
Психологія
ВАЛЕРИЙ ТКАЧЕНКО
Некоторые аспекты психологии, необходимые для проверки дееспособности граждан при совершении нотариальных действий, организация рабочего места нотариуса с позиции психогеографии, использование фокусов языка в работе нотариуса 176
Ретроспектива
ИГОРЬ РУКАВИЦЫН
Из истории украинского нотариата 185
МАРІЯ ШЛЕЙНИК
На теми дня 192
Нормативні акти
Головне управління юстиції у Харківській області
«Інформація для відома та використання в роботі» від 24.04.2013 № 735/02-25 195
Лист Міністерства юстиції України «Інформація для відома та використання в роботі» від 04.09.2013 № 02-37/2066 197

Атрибути для передплати:

Одержувач: ЮВПП «Страйд»
Код ЄДРПОУ 32335789
Поточний рахунок 260000016018 в АТ «Регіон-банк» м. Харкова, МФО 351254
Призначення платежу: Передплата за журнал „МЕН” на 2014 рік. Без ПДВ. (вказати свої реквізити та адресу)

Вартість передплати становить 1200 грн.

Тел./факс: (057) 733-92-05; 714-27-90; тел.: 731-87-09;
E-mail: stride.zakaz@ukr.net
http://www.yurradnik.com.ua/

ЗАКОНОДАВЧО ВРЕГУЛЬОВУЮТЬСЯ ВІДНОСИНИ НА ОБ’ЄКТИ НЕРУХОМОГО МАЙНА

Пропонується врегулювати відносини, пов’язані із передачею підприємствами БТІ реєстрових книг та реєстраційних справ органам державної реєстрації за місцем розташування нерухомого майна, що сприятиме належному проведенню державної реєстрації прав.

Така норма міститься в ухваленому ВР України у першому читанні законопроекті «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України (щодо вдосконалення врегулювання відносин на об’єкти нерухомого майна)».

Є ще ряд важливих змін, які пропонуються законопроектом.
Державну реєстрацію земельної ділянки державним кадастровим реєстратором, якщо протягом одного року з дня здійснення її реєстрації речове право на неї не було зареєстровано, пропонується не скасовувати.

Також планується вирішити питання, пов’язаі із проведенням державної реєстрації речових прав на нерухоме майно, похідних від права власності (права постійного користування, оренди тощо), які виникли і зареєстровані до 1 січня 2013 року, шляхом проведення їх реєстрації до проведення державної реєстрації права власності на таке нерухоме майно.

Крім того, норми проекту Закону спрямовані на оперативне наповнення Державного реєстру речових прав на нерухоме майно даними із Єдиного реєстру заборон відчуження об’єктів нерухомого майна та Державного реєстру іпотек, у яких до 1 січня 2013 року проводилась державна реєстрація іпотек, відомостей про обтяження нерухомого майна.

Для забезпечення реалізації права органів державної влади та органів місцевого самоврядування на розпорядження об’єктами нерухомого майна, проектом Закону передбачається звільнити зазначені органи від плати за надання витягу з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно.

Законопроект створить умови для реалізації органами державної влади та органами місцевого самоврядування права на розпорядження належними їм об’єктами нерухомого майна, а також для реалізації фізичними та юридичними особами речових прав на об’єкти нерухомості, які виникли та зареєстровані у порядку, визначеному законодавством, що діяло до 1 січня 2013 року.

Крім цього, Закон забезпечить належне виконання своїх повноважень державним реєстратором прав на нерухоме майно та нотаріусом з огляду на отримання повної інформації щодо речових прав, зареєстрованих у період до 01 січня 2013 року.

СПІВВЛАСНИКИ БАГАТОКВАРТИРНИХ БУДИНКІВ ОТРИМАЮТЬ ДОСТУП ДО ІНФОРМАЦІЇ ПРО ВЛАСНИКІВ ПРИМІЩЕНЬ

Співвласники багатоквартирних будинків отримають право одержувати з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно інформацію про суб’єктів права власності на житлові та нежитлові приміщення в такому будинку.

Така норма міститься в Законі України «Про внесення зміни до статті 28 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» щодо отримання інформації співвласниками багатоквартирного будинку», ухваленому Верховною Радою України 10 жовтня 2013 року.

До цього моменту витяг з Державного реєстру прав власності на нерухоме майно надавався власникам нерухомого майна або їх уповноваженим особам, спадкоємцям (правонаступникам – для юридичних осіб) або їх уповноваженим особам, а також особам, в інтересах яких встановлено обтяження та їх уповноваженим особам.

Також інформаційну довідку з Реєстру на підставі письмового запиту мають право отримувати суд, органи місцевого самоврядування, органи внутрішніх справ, органи прокуратури, органи державної податкової служби, органи Служби безпеки України та інші органи державної влади, якщо запит зроблено у зв’язку зі здійсненням ними повноважень, визначених законом.

Також орган державної реєстрації прав зобов’язаний за заявою власника або правоволодільця надавати йому інформацію у формі виписки про осіб, які отримали відомості про права та обтяження прав на нерухоме майно, що йому належить.

Тепер коло тих, хто має право на отримання інформації з Державного реєстру прав власності на нерухоме майно, розширено за рахунок співвласників багатоквартирних будинків.

Позачерговий З*їзд нотаріусів України — звернення про необхідність скликання та проведення

Нотаріусам України

Раді Нотаріальної палати України

Шановні колеги!

При створенні Нотаріальної палати України (далі — НПУ) було порушено базові принципи системи Латинського нотаріату (затверджені 18.01.1986 Бюро при комісії з міжнародної співпраці МСЛН і Постійною Радою в Гаазі 13, 14 та 15 березня 1986 року), а саме: п. 18 третього розділу «Організація нотаріальної діяльності» про створення центрального органу, складеного виключно з нотаріусів, які будуть представляти нотаріат усієї країни, діючи спільно з іншими колективними органами нотаріусів, та вимоги ст. 16 Закону України «Про нотаріат» щодо гласності, демократичності, колегіальності, виборності, рівних можливостей доступу нотаріусів до участі в професійному самоврядуванні.

1. Статутом не передбачено обов’язкового створення відділень (регіональних палат) в кожній області України, чим порушено принцип рівних можливостей доступу нотаріусів до участі у професійному самоврядуванні.

2. Не передбачено щорічної звітності щодо доходів та витрат НПУ (в будь-якій формі: письмово, на офіційному веб-сайті тощо), чим порушено принцип гласності.

3. Рада НПУ в кількості 15 осіб не забезпечує представництво 25 областей України, міст Києва та Севастополя, чим порушено принципи демократичності та колегіальності.

4. Замість відділень в областях Радою НПУ призначено уповноважених осіб, чим порушено принципи демократичності та виборності: кандидатури не проходили обговорення на місцях та не обирались, а відповідно і звітувати про свою роботу перед нотаріусами не зобов’язані.

5. Як наслідок, наразі відсутній зворотній зв’язок із регіонами. Єдине, що надійно прив’язує нотаріуса до НПУ, — це обов’язковість сплати членських внесків.

6. Встановлено зависоку межу для призначення позачергового З’їзду НПУ — на вимогу не менш як третини членів НПУ, чим порушено принцип демократичності.

7. Щодо процедури затвердження Статуту та обрання президента також було допущено ряд порушень:
– проект Статуту НПУ делегати З’їзду отримали, умовно кажучи, за 40 хвилин до початку установчого З’їзду. Відповідно, його текст не проходив публічного обговорення нотаріусами України, а делегати З’їзду його приймали фактично з голосу без належних на це повноважень;
– обрання президента НПУ відбулося без попереднього обговорення кандидатур та їх програм на місцях. В результаті делегати З’їзду брали участь у голосуванні на свій власний розсуд, не отримавши попередньо наказу колег зі своїх регіонів щодо кандидатури президента та його програми, що ставить під сумнів легітимність таких виборів;
– голосування було безальтернативним, чим порушено принцип демократичності;
– президента обрано відкритим, а не таємним голосуванням, чим створено сприятливі умови для активного впливу адміністративного ресурсу на голоси виборців;
– головуючим на З’їзді був не нотаріус, чим порушено п. 18 третього розділу «Організація нотаріальної діяльності» базових принципів системи Латинського нотаріату;
– президентом НПУ обрано не нотаріуса (ч. 1 ст. 3 Закону України «Про нотаріат»), чим порушено п. 18 третього розділу «Організація нотаріальної діяльності» базових принципів системи Латинського нотаріату.

Як наслідок, на сьогодні не створено справжнього класичного самоврядування: відсутній механізм взаємодії керівництва НПУ та її рядових членів (випала важлива ланка — регіональні відділення на місцях), не всі області мають представників у Раді НПУ. У підсумку на рівні регіонів самоврядування залишилось без коштів, що, у свою чергу, потягло за собою «розробку» сурогатних схем фінансування на місцях через створення інших громадських організацій .
Відповідно актуальні проблеми членів НПУ залишаються невідомими для керівництва палати. У свою чергу діяльність керівництва НПУ залишається для її рядових членів або невідомою, або незрозумілою. Як наслідок, ініціатива «знизу» щодо розв’язання нагальних проблем нотаріату сприймається як особиста образа керівництва.
Постає логічне запитання: а для чого тоді ми створювали Нотаріальну палату України?

Крім того, замість розбудови демократичного самоврядування, напрацювання єдиної нотаріальної практики, захисту інтересів кожного нотаріуса керівництво НПУ штучним чином за особистим уподобанням робить спробу втягнути нотаріальну спільноту в неіснуючий конфлікт з Міністерством юстиції України, тим самим порушуючи одну із заповідей Міжнародного союзу нотаріату: «Поважай своє міністерство».

Показовою стала ситуація з електронними реєстрами 01–07 жовтня 2013 року, коли нотаріуси, спілкуючись на платформі сайту «Юррадник», спільними зусиллями (самотужки) оперативно знаходили потрібні рішення та підставляли один одному плече. Водночас внесок НПУ у вирішення проблеми з поновленням реєстрів — лише безпорадний формальний лист на адресу Міністерства юстиції України.
Марно звертались нотаріуси і на сайт НПУ: ні додаткової інформації, ні технічної допомоги.

У таку хвилину найбільш актуальними могли стати «гарячі лінії» НПУ, а також технічні консультації з питань закачування поновлення реєстрів.
Але у цей час головними новинами сайту НПУ були:
– Перша спартакіада нотаріусів України (02.10.13), яка відбулась ще 20.09.13;
– позов УНП та НПУ до МЮ України (04.10.13), який було подано ще 27.09.13;
– регіональний семінар у Дніпропетровську (07.10.13);
– інформація про те, що українські нотаріуси у вересні відвідали Республіку Татарстан (07.10.13).

Таким чином, керівництво НПУ у важку для представників професії хвилину розписалося у професійній непридатності щодо розбудови інституту самоврядування та налагодження співпраці з відповідними державними органами.

Усе зазначене вище свідчить про те, що нами допущено суттєві помилки при формуванні самоврядування нотаріусів. Для того, щоб самоврядування стало дієвою організацією, потрібно такі помилки виправити. В іншому випадку надалі спілкування керівництва НПУ та її членів звузиться до сплати членських внесків, керівництво палати житиме своїм життям, а нотаріальна спільнота — своїм.

Відповідно до п. 5.3 ст. 5 Статуту Нотаріальної палати України звертаємося з вимогою до Ради НПУ про призначення позачергового З’їзду нотаріусів України, а нотаріусів України закликаємо не залишатися байдужими та підтримати це звернення шляхом збирання підписів на регіональному рівні для проведення позачергового З’їзду нотаріусів України.

На нашу думку, основними питаннями позачергового З’їзду нотаріусів є:
1) нова редакція Статуту НПУ;
2) створення відділень в кожній області України з демократичним обранням їх керівництва;
3) обрання на демократичній основі членів Ради НПУ з обов’язковою умовою представництва від кожної області;
4) обрання президента НПУ з практикуючих нотаріусів (з досвідом нотаріальної практики не менш ніж 10 років) на демократичній основі шляхом таємного голосування;
5) значне зменшення порогу для призначення позачергового З’їзду НПУ;
6) встановлення обов’язкового щорічного публічного звіту щодо доходів та витрат органами НПУ;
7) визначення квоти представництва на позачерговий З’їзд нотаріусів України за нормою прямої участі.

Цей перелік є відкритим для пропозицій та обговорення!

Пропонується наступний формат роботи зі збирання підписів під вимогою про скликання Позачергового З’їзду нотаріусів України:

1. Ініціативні нотаріуси в регіонах роздруковують підписний лист та після ознайомлення інших членів НПУ з його змістом (на зборах, конференціях або індивідуально) пропонують нотаріусам висловитися на його підтримку. Бажаючі власноручно проставляють свої підписи на такому підписному листі.

2. Заповнений оригінал підписного листа (з будь-якою кількістю підписів) направляється на поштову адресу ініціативної групи: 01001, м. Київ, а/с № 462 Горбачова Надія Олександрівна.
Текст означеної вимоги та підписні листи на її підтримку пропонується Вашій увазі.

3. Внести пропозиції, поставити запитання, отримати відповіді та прийняти участь у обговорення можливо також на платформі сайту http://yurradnik.com.ua/ у темі «Позачерговий З’їзд нотаріусів України — звернення про необхідність скликання та проведення».

ПРАВО НА ЗАНЯТТЯ НОТАРІАЛЬНОЮ ДІЯЛЬНІСТЮ БІЛЬШЕ НЕ ЗАЛЕЖИТЬ ВІД ФІНАНСОВИХ РОЗРАХУНКІВ З НОТАРІАЛЬНОЮ ПАЛАТОЮ

- Право на заняття нотаріальною діяльністю більше не залежить від фінансових розрахунків нотаріусів з Нотаріальною палатою, – заявила Міністр юстиції України Олена ЛУКАШ, коментуючи нову редакцію Правил професійної етики нотаріусів України, зареєстрованих Наказом Мін`юсту від 4 жовтня 2013 року.

Попередні Правила професійної етики зобов’язували усіх нотаріусів, незалежно від їх матеріальної спроможності, яка напряму пов’язана з відпусткою по догляду за дитиною, лікарняним, витратами на лікування членів родини тощо, сплачувати членські внески до самоврядної організації. Навіть державні нотаріуси, заробітна плата яких трохи більша за мінімальну заробітну плату в Україні, мали сплачувати внески на рівні з приватними нотаріусами.

Стосовно тих, хто своєчасно не сплачував внески, Нотаріальна палата України мала право подавати подання до Вищої кваліфікаційної комісії нотаріату для анулювання свідоцтва на право заняття нотаріальною діяльністю.

Відтепер в основу нових Правил професійної етики нотаріусів України покладено перш за все принцип професійності нотаріуса, а таку підставу для анулювання права на заняття нотаріальною діяльністю як несплата членських внесків до нотаріальної палати – скасовано.

Зміни були широко обговорені з громадськістю та нотаріальною спільнотою.

Привітання Міністра юстиції України Олени Лукаш з Днем юриста

Шановні колеги!

8 жовтня наша країна відзначає День юриста – надзвичайно важливого свята для кожного з нас.

Важко уявити собі людину, яка б жодного разу у своєму житті не спілкувалась із юристами. В часи сумніву, ухвалення важливих для себе рішень, вирішення спірних питань, майнових, інших проблем люди завжди йдуть до юриста. Він є особою, якій довіряють найзаповітніше, яка повертає людині впевненість та надію часто навіть на втрачену справедливість.

Тож професія юриста – дуже відповідальна і соціально чутлива. Бажаю, щоб ви були здатні виконувати місію, покладену на вас суспільством, щоденно та в довгостроковій перспективі.

Щиро бажаю Вам зважених рішень та витримки у складних ситуаціях, успіхів та досягнень.

Нехай відчуття задоволення від роботи доповнює гармонія та затишок у ваших родинах.

З повагою

Міністр
Олена Лукаш

ВІТАЄМО ВАС З ДНЕМ ЮРИСТА!!!

Сердечно вітаємо Вас із професійним святом — Днем юриста.

Велика честь і величезна відповідальність — бути юристом. Адже забезпечення прав та свобод кожного громадянина, зростання правової розбудови демократичного правового суспільства, беззаперечно залежать саме від Вас — суддів, адвокатів, нотаріусів, юрист-консультантів, працівників правоохоронних органів, вчених-правників.

Латинське «юрис» — означає не тільки «право», але й «справедливість». Для юристів — це символ верховенства права.

Щиро бажаємо Вам професійних успіхів, міцного здоров’я, благополуччя та удачі!

З повагою,
Ваш Юридичний Радник