Архивы

Звернення до Президента НПУ щодо останніх законодавчих змін у нотаріаті України

Президенту НПУ,
керівнику робочої групи
при Міністерстві юстиції України
з підготовки проектів змін
стосовно нотаріальної діяльності
Василині Н.В.

ЗВЕРНЕННЯ

Після останніх нововведень з реформування, які, зокрема, стосуються нотаріату, вже навіть не складається враження, а фактично почалося ЗНИЩЕННЯ ПРОФЕСІЇ НОТАРІУСА!
Змінами до законів щодо оформлення спадкових прав країна по суті отримала таких собі КВАЗІ-нотаріусів в особі секретаря сільради, чого не існувало ніколи, навіть за часів СРСР.
Є велике сподівання на вето Президента щодо цього популістського закону, бо в іншому випадку нам треба чесно зізнатися самим собі, що на правову державу ми можемо не розраховувати.
Ні політична ситуація в державі, ні спроби здешевити процедуру оформлення спадщини не можуть бути виправданням такому юридичному нігілізму. Конституцією України передбачено, що не може бути привілеїв чи обмежень за ознаками раси, кольору шкіри, політичних, релігійних та інших переконань, статі, етнічного та соціального походження, майнового стану, МІСЦЯ ПРОЖИВАННЯ, за мовними або іншими ознаками. Ви розумієте, з якими складними юридичними колізіями доводиться стикатися нотаріусу-ЮРИСТУ при оформленні спадкових прав, і через неоднозначне законодавче регулювання відносин, які так чи інакше мають стосунок до оформлення спадщини, і через широке коло спадкоємців, які мають право на спадкування, і ще через цілий ряд дотичних до цивільного права правових галузей.
Які ПЕВНІ вимоги до осіб органів місцевого самоврядування, що наділені правом оформляти спадщину можуть бути рівнозначними з вимогами, які передбачені законом для нотаріуса, чи є такі ?
Ви очолили НПУ та робочу групу при Міністерстві юстиції України з підготовки проектів змін стосовно нотаріальної діяльності, то хіба такого реформування потребує нотаріат, хіба саме таке реформування сприятиме захисту прав і інтересів громадян та забезпечить безспірність їхніх прав?
Не оговтавшись від нових повноважень сільрад, ми отримали наказ Міністерства юстиції України від 23.05.2014 № 806/5 «Про внесення змін до Порядку вчинення нотаріальних дій нотаріусами України».
Тут вже йдеться не тільки про компетенцію керованої Вами робочої групи, а постає питання підриву авторитету Міністерства юстиції України як органу, який не тільки регулює діяльність нотаріату, але й формує правову політику в державі, та має бути насамперед взірцем дотримання законів.

1. Почнемо з аналізу першої частини змін
«МІНІСТЕРСТВО ЮСТИЦІЇ УКРАЇНИ
НАКАЗ
23.05.2014 м. Київ № 806/5
Зареєстровано в Міністерстві юстиції
27.05.2014 за № 542/25319
Про внесення змін до Порядку вчинення
нотаріальних дій нотаріусами України
Відповідно до статті 21 Закону України «Про нотаріат»»
Проаналізувавши законодавство доходимо висновку, що ні редакція статті 2-1 «Державне регулювання нотаріальної діяльності», ні Закон України «Про нотаріат» у цілому не наділяють Міністерство юстиції України функціями податкового контролю, які є прерогативою виключно податкового органу, у тому числі і в установленні нових форм звітності.
Крім того, наказом Міністерства юстиції України затверджено посвідчувальні написи (у тому числі і для правочинів), які у своєму тексті мають окремий рядок: «Стягнуто плати».
Тому видача додаткових довідок про плату з проставленням на них печатки нотаріуса є не чим іншим, як збільшенням бюрократизму та паперової тяганини при нотаріальному оформленні.
Чи така мета реформування нотаріату?

2. Наступний момент
«1. Внести до Порядку вчинення нотаріальних дій нотаріусами України, затвердженого наказом Міністерства юстиції України від 22 лютого 2012 року № 296/5, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 22 лютого 2012 року за № 282/20595 (зі змінами), такі зміни:
у розділі II:
пункт 1 глави 2 доповнити новим підпунктом такого змісту:
«1.21. Нотаріус зобов’язаний видати сторонам правочину письмову довідку про розмір плати за вчинення відповідної нотаріальної дії. Така довідка має бути підписана нотаріусом та скріплена його печаткою.»;»
Обов’язки нотаріуса однозначно та вичерпно визначені Законом України «Про нотаріат» у ст. 5 «Обов’язки нотаріуса», відповідно підзаконний нормативний акт не може доповнювати, розширювати норму Закону!
Також дивує розміщення нового обов’язку нотаріуса щодо видачі довідки в пункті за назвою «Документи, що подаються нотаріусу при вчиненні правочину про відчуження та заставу майна».
Це тільки збільшує ступінь абсурду!

3. І останній момент:
«пункт 3 глави 10 доповнити новим підпунктом такого змісту:
«3.29. У разі заведення спадкової справи та встановлення складу спадкового майна нотаріус надає спадкоємцю письмову довідку щодо переліку документів, необхідних для оформлення спадщини та видачі свідоцтва про право на спадщину, із зазначенням розміру плати за вчинення відповідних нотаріальних дій. Така довідка має бути підписана нотаріусом та скріплена його печаткою.»»
Тут взагалі творчий підхід, окрім вигаданих термінів, ще встановили взаємовиключні умови!
Редакція пункту виписана таким чином, що його, по-перше, реально виконати неможливо і, по друге, це додатково створює корупційну складову при перевірках нотаріуса.

Підсумок
Отримавши призначення на посаду Президента НПУ, Ви отримали не тільки надвисокі повноваження від усіх нотаріусів України, які нотаріуси делегували Вам для захисту, Ви несете ще й величезну відповідальність за майбутнє нотаріусів та і за майбутнє нотаріату! Ми стаємо свідками того, що нотаріат України стрімко розвалюється на очах, при повній бездіяльності Президента НПУ, який до того є ще і керівником робочої групи з підготовки проектів змін стосовно нотаріальної діяльності!
Ми делегували до робочої групи найсвітліші голови нашого великого колективу, а в результаті отримуємо такі недолугі нормативні акти!
Ми впевнені, якби вищезгадані зміни готувала робоча група, їх виписали б коректно та у чіткій відповідності до закону!
Виправдання на кшталт, що Ви тут ні до чого, не приймаються, тому що ці події мають надзвичайно важкі наслідки для професії, та і складно повірити в те, що Міністерство юстиції України не рахується з думкою єдиної в Україні самоврядної організації нотаріусів України.
Тому велике прохання, а точніше — термінова вимога: невідкладно зробіть усе, щоб виправити ці помилки — не просто обмежитись написанням листа Міністру або Президенту, а домогтися скасування реєстрації цього наказу та вето на вище обумовлений закон.

Приватні нотаріуси Марченко В.М
Харківського міського
нотаріального округу Самощенко О.А.
Харківської області
05.06.2014 Коссе Л.М.

Звернення до Президента України Порошенко П.О щодо вето на ЗУ «Про внесення змін до деяких законів України щодо оформлення спадщини»

ГРОМАДСЬКА ОРГАНІЗАЦІЯ
«АСОЦІАЦІЯ НОТАРІУСІВ МІСТА ХАРКОВА ТА ХАРКІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ»

61002, м. Харків, вул. Ольмінського, буд. 6
код ЄДРПОУ 24275948, п/р. 2600800119855 в АТ «РЕГІОН-БАНК» у м. Харкові, МФО 351254
(057) 714-27-90, (057) 714-27-89, 067 572 16 15

«5» червня 2014 р. № 19
Президенту України
Порошенко П.О.
Шановний пане Президент!

У той час, коли Україна долає нелегкий шлях до становлення правової держави, Верховна Рада України 29 травня 2014 року прийняла Закон України «Про внесення змін до деяких законів України щодо оформлення спадщини» за реєстровим №0985, який нас фактично повертає до XVI сторіччя.
Законом пропонується передати оформлення спадкових прав на селі посадовим особам сільських рад.
На сьогодні запропоновано «простий» механізм: хто перший приніс на село свідоцтво про смерть, того і хата, хто ощадкнижку — того гроші, а хто кинув далі шапку — тому земля.
Таким чином, Верховна Рада України реально пропонує повернутися до козацького права та ставити у правозастосуванні на перше місце відчуття та емоції, на друге місце — звичай, на третє місце — духовно-емоційний стан секретаря сільради, на четверте місце — зовнішній стан (вигляд) суб’єкта, щодо якого вчинюється дія (зріст, маса тіла, спадковість, наркозалежність тощо), на п’яте місце — документ.
І тільки на шосте місце у правозастосуванні ставити право, бо право як феномен вже, мабуть, у нашій державі в розумінні авторів цього Закону набуває ознак рудиментарного анахронізму.
Керуючись їх логікою, в законодавстві України ще є над чим працювати: потрібно терміново внести зміни про надання секретарям сільради повноважень судді, прокурора та взагалі нехай вже й закони приймають на селі.
У зв’язку з цим є одне бажання: побачити, як народні обранці отримають спадщину від секретаря сільради!

І. Прошу Вас звернути увагу на такі ґрунтовні зауваження щодо цього Закону, які були викладені Головним юридичним управлінням Верховної Ради України.

«1. За текстом Закону, який пропонується головним комітетом для прийняття Верховною Радою України, шляхом внесення змін до Цивільного кодексу України та Закону України «Про нотаріат» надаються «уповноваженим на це посадовим особам місцевого самоврядування» повноваження щодо видачі свідоцтва про право на спадщину.
Проте зазначене суперечить положенням частини другої ст. 19 Конституції України, оскільки посадові особи органів місцевого самоврядування зобов’язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією України. Тобто відповідна посадова особа має бути визначена безпосередньо законом.
Разом з цим положення тексту Закону щодо видачі свідоцтва про право на спадщину «уповноваженою на це посадовою особою органу місцевого самоврядування» є юридично некоректними та містять підґрунтя для корупційних ризиків, оскільки законом не встановлено жодних кваліфікаційних вимог до таких осіб.
Крім того, покладання на посадових осіб органів місцевого самоврядування функцій нотаріату не відповідає положенням частини третьої ст. 143 Конституції України, за якою органам місцевого самоврядування можуть надаватися законом окремі повноваження органів виконавчої влади.
Також відповідно до статей 1 і 7 Закону України «Про службу в органах місцевого самоврядування» посадова особа органу місцевого самоврядування може мати повноваження виключно щодо здійснення організаційно-розпорядчих та консультативно-дорадчих функцій.
Такий законодавчий підхід, на нашу думку, не враховує того, що вчинення нотаріальних дій щодо видачі свідоцтва про право на спадщину є різновидом юридичної діяльності, здійснення якої полягає не в формальній видачі зазначеного свідоцтва, а насамперед у наданні цьому документу юридичної вірогідності, а отже, має здійснюватися виключно нотаріусом у такій процесуальній формі, яка повною мірою забезпечує безспірність такого документа.
На сьогодні Законом України «Про нотаріат» встановлені гарантії безспірності факту набуття фізичними та юридичними особами прав на спадщину та дотримання права кожного на правову допомогу під час вчинення нотаріальних дій у сфері спадкування. Зазначені гарантії полягають насамперед у встановленні кваліфікаційних вимог до нотаріусів, які дозволяють йому давати професійну оцінку достовірності юридичних фактів, на підставі яких видається свідоцтво про право на спадщину. Крім того, держава гарантує захист прав та законних інтересів громадян та юридичних осіб у разі їх звернення до нотаріуса, встановивши повну відповідальність за законність вчинюваних ним нотаріальних дій.
Натомість у разі передачі посадовим особам органів місцевого самоврядування повноваження щодо видачі свідоцтва про право на спадщину держава не може гарантувати професійність та безспірність вчинюваних цими особами нотаріальних дій.
Крім того, з огляду на положення ст. 1277 Цивільного кодексу України, за якими у разі відсутності спадкоємців за заповітом і за законом, усунення їх від права на спадкування, неприйняття ними спадщини, а також відмови від її прийняття спадщина визнається судом відумерлою та переходить у власність територіальної громади за місцем відкриття спадщини, наділення посадових осіб органів місцевого самоврядування повноваженнями щодо видачі свідоцтва про право на спадщину не враховує вимог частини четвертої ст. 7 Конвенції Організації Об’єднаних Націй проти корупції 2003 року, ратифікованої Україною, за якою кожна Держава-учасниця прагне, згідно з основоположними принципами свого внутрішнього права, створювати, підтримувати й зміцнювати такі системи, які сприяють прозорості й запобігають виникненню конфлікту інтересів.
2. Положення підпункту 7 пункту 2 розділу І підготовленого до розгляду парламентом Закону щодо доповнення ст. 67 Закону України «Про нотаріат» новими частинами, які регламентують порядок видачі свідоцтва про право на спадщину, по-перше, не узгоджуються з вимогами частини першої ст. 24 Конституції України, оскільки, передбачаючи видачу свідоцтва про право на спадщину тільки спадкоємцям першої та другої черги за законом, обмежують права спадкоємців третьої, четвертої та п’ятої черг та спадкоємців за заповітом.
По-друге, зазначені положення щодо видачі свідоцтва про право на спадщину на нерухоме майно, що підлягає державній реєстрації тільки на підставі правовстановлюючих документів, не враховують низки вимог Цивільного кодексу та інших законів України.
Так, згідно з положеннями ст. 182, частини другої ст. 331, частини першої ст. 344 Цивільного кодексу України право власності на нерухоме майно, що підлягає державній реєстрації, виникає з моменту державної реєстрації. Будь-які правочини щодо нерухомого майна вчиняються, якщо право власності чи інше речове право на таке майно зареєстровано (частина шоста ст. 3 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень»).»

ІІ. Історичний досвід Європи та світу однозначно свідчить про загальну практику оформлення спадщини у нотаріуса.

Оформлення спадщини — це не просто двокрокова дія «подав документи — отримав документи». Воно передбачає знання видів спадкування, встановлення кола спадкоємців, черговості спадкування за законом, підстав усунення від спадкування, правових наслідків відмови від прийняття спадщини, складу спадщини, поділу спадщини, перерозподілу спадщини та багатьох інших питань.
Видача свідоцтва про право на спадщину є різновидом юридичної діяльності, здійснення якої полягає не у формальній видачі відповідного свідоцтва, а у наданні цьому документу юридичної сили. Таку гарантію сьогодні надають тільки нотаріуси, які ПРОФЕСІЙНО оцінюють достовірність юридичних фактів, на підставі яких надається свідоцтво про право на спадщину. Держава задекларувала повну відповідальність за законність нотаріальних дій. При переданні органам місцевого самоврядування повноважень щодо видачі свідоцтва про право на спадщину держава не може гарантувати професійність та законність відповідних дій посадовцями цих органів.
Мета, з якою пропонується ухвалити цей Закон, на перший погляд, є прогресивною: створити сприятливі умови для населення, що проживає в сільській місцевості, при оформленні спадщини. Однак з набуттям чинності цим законодавчим актом ситуація тільки ускладниться. Всі документи щодо оформлення спадщини необхідно буде подавати посадовцю органу місцевого самоврядування. Спадкоємці змушені будуть самостійно добиратися до відповідної сільської або селищної ради або надсилати відповідну заяву поштою. З урахуванням того, що кількість документів не зменшиться, необхідно буде неодноразово виїздити до районного або обласного центру за необхідними для оформлення спадщини документами тощо. Все це у кілька разів перевищить вартість оформлення спадщини порівняно з оплатою послуг нотаріуса.

IІІ. Головним психологічним чинником з боку «апологетів» надання посадовим особам сільрад спадкових повноважень є ілюзія дешевизни та доступності їх послуг.

Але це не так, бо зазначений законопроект не має професійно виваженого характеру, а свідчить про популістський підхід до вирішення питань нотаріальної діяльності, без достатнього вивчення та аналізу суті правових проблем та їх аргументації.
У випадку наділення посадових осіб органів місцевого самоврядування повноваженнями щодо оформлення спадкових прав вони будуть зобов’язані дотримуватись вимог вищевказаних нормативно-правових актів в частині стягнення коштів при видачі свідоцтв про право на спадщину, а також виконувати всі необхідні вимоги, передбачені Цивільним кодексом України, Законом України «Про нотаріат» та іншими нормативно-правовими актами, що потребує спеціальних знань в галузі права та відповідної юридичної освіти.
Мова йде про таке.
У відповідності до ст. 19 Закону України «Про нотаріат» за вчинення нотаріальних дій державні нотаріуси справляють державне мито у розмірах, встановлених чинним законодавством.
Розміри ставок державного мита за нотаріальні дії, вчинювані державними нотаріальними конторами, передбачені в ст. 3 Декрету Кабінету Міністрів України «Про державне мито».
На сьогодні за видачу свідоцтва про право на спадщину мито справляється за ставкою 2 неоподатковуваних мінімуми доходів громадян (34 гривні).
Також звертаємо Вашу увагу на те, що нотаріусами при вчиненні ними нотаріальних дій справляється плата за отримання інформації та проведення ними реєстрацій в Єдиних та Державних реєстрах інформаційної системи Міністерства юстиції України.
При видачі свідоцтва про право на спадщину нотаріуси використовують такі нижчезазначені реєстри.
1. Державний реєстр обтяжень рухомого майна. Розміри плати за внесення до Державного реєстру обтяжень рухомого майна запису, а також змін і додаткових відомостей до запису та видачу витягів передбачені додатком до постанови КМУ від 05.07.2004 № 830 «Про затвердження Порядку ведення Державного реєстру обтяжень рухомого майна». Так, за внесення до Державного реєстру обтяжень рухомого майна запису, змін і додаткових відомостей до запису справляється плата у розмірі 34 гривні (з урахуванням податку на додану вартість). За видачу витягу з Державного реєстру обтяжень рухомого майна — 34 гривні (з урахуванням податку на додану вартість).
2. Єдиний реєстр спеціальних бланків нотаріальних документів. Тарифи за перевірку справжності спеціальних бланків нотаріальних документів за даними Єдиного реєстру спеціальних бланків нотаріальних документів з видачею про це інформаційної довідки у розмірі 1 грн. та за видачу скороченого витягу з Єдиного реєстру спеціальних бланків нотаріальних документів у розмірі 1 грн. 50 коп. передбачені п. 1 та п. 2 наказу МЮУ від 18.02.2010 № 334/5 «Про затвердження розміру плати за користування Єдиним реєстром спеціальних бланків нотаріальних документів та внесення змін до деяких нормативно-правових актів Міністерства юстиції України».
3. Спадковий реєстр. Плата за роботу у Спадковому реєстрі передбачена п. 3 наказу МЮУ від 07.07.2011 № 1810/5 «Про затвердження Положення про Спадковий реєстр», де встановлено такі тарифи:
• за формування у Спадковому реєстрі одного реєстраційного запису про видачу свідоцтва про право на спадщину або його дубліката з видачею про це відповідного витягу — у розмірі 51 гривні;
• за проведення перевірки інформації про наявність або відсутність посвідченого заповіту і спадкового договору або заведеної спадкової справи та виданих свідоцтв про право на спадщину з видачею витягу або інформаційної довідки — у розмірі 51 гривні (при спадщині потрібно два витяги — 102 грн.).
4. Державний реєстр речових прав на нерухоме майно. Розміри плати за надання витягу з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно передбачені п. 1 постанови КМУ від 21.11.2012 № 1204 «Про затвердження розміру і порядок використання плати за внесення змін до записів Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та надання інформації із зазначеного реєстру» та становить 120 гривень.
Державне мито за внесення відомостей до Державного реєстру речових прав становить 119 грн.
В свою чергу п. 1 наказу МЮУ від 29.12.2012 № 1994/5 «Про встановлення розміру плати за пошук нотаріусами відомостей у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно» встановлений розмір плати за здійснення під час вчинення нотаріальної дії одного пошуку нотаріусами відомостей про зареєстровані речові права, їх обтяження на об’єкт нерухомого майна у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно, який становить 68 гривень 00 копійок (при спадщині береться два витяги, що коштує 136 грн.).
При цьому слід звернути Вашу увагу на те, що при видачі свідоцтв про право на спадщину фізичні особи — члени сім’ї спадкодавця 1-го ступеня споріднення (подружжя, батьки, діти) звільняються від сплати податку з доходу фізичних осіб.

Що ми отримуємо у «сухому» залишку

Посади в органах місцевого самоврядування є виборними. Вимоги щодо рівня освіти, спеціальної підготовки, кваліфікації до посадових осіб органів місцевого самоврядування, на яких покладено обов’язок вчиняти нотаріальні дії, законодавством не встановлені. Сьогодні лише окремі повноваження щодо вчинення нескладних нотаріальних дій надані посадовим особам органів місцевого самоврядування в населених пунктах, де взагалі немає нотаріусів. Встановлений на сьогодні перелік повноважень посадових осіб щодо вчинення нотаріальних дій є оптимальним з урахуванням рівня їх підготовленості, матеріальної бази органів місцевого самоврядування, відповідальності за зміст виданих документів та збереження документів нотаріального архіву за умови плинності кадрів у цих органах.
Усе перелічене, як наслідок, ще більше ускладнить процес оформлення спадщини або призведе до порушення цивільних прав фізичних осіб, зокрема мешканців села, а також юридичних осіб, які також можуть бути спадкоємцями відповідно до цивільного законодавства.

Що насправді потрібно зробити для зняття соціальної напруги та реального зменшення вартості отримання спадщини громадянами України?

Для створення сприятливих умов громадянам України при зверненнях за вчиненням нотаріальних дій, в тому числі і при оформленні спадщини в сільській місцевості, необхідно спростити порядок оформлення спадщини та зменшити суми платежів за користування/одержання інформації з відповідних державних реєстрів, Державного земельного кадастру, Спадкового реєстру, за реєстраційні дії при реєстрації права власності та обтяжень, спростити порядок оцінки майна при відчуженні нерухомого і рухомого майна та при спадкуванні (оскільки сьогодні вартість послуг з оцінки збільшилася в рази), а в більшості випадків — повністю скасувати оцінку майна як зайву.
Потрібно розширити перелік документів, які мають надаватися на запит нотаріуса поштою, таким чином, перекласти навантаження з підготовки документів зі спадкоємця на відповідні відомства та органи, забезпечивши тісну взаємодію між ними та нотаріусом.
Також необхідно імплементувати процесуальні та технічні механізми, для того щоб нарешті запрацював на користь людини Порядок ведення Державного земельного кадастру, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 17.10.2012 № 1051 (п. 174 та п. 187), в частині підключення нотаріусів до електронної бази Державного земельного кадастру та отримання ними витягів з ДЗК для вчинення правочинів.
Запровадження лише зазначених змін приведе до реального полегшення долі кожного спадкоємця (а не тільки сільського) та відчутного здешевлення оформлення спадщини.

Шановний пане Президент, з урахуванням викладеного вище прошу Вас скористатися правом вето щодо Закону України «Про внесення змін до деяких законів України щодо оформлення спадщини».
Таким чином Ви гарантуватимете захист бюджету країни від додаткових витрат, економічну безпеку громадянам України, збереження безспірності їх права власності та коштів, відсутність корупційної складової, отримання і надалі фахового юридичного супроводу.

З повагою
Президент Громадської організації
«Асоціація нотаріусів міста Харкова
та Харківської області» Марченко В. М.

НАКАЗ. Внесено зміни до Порядку вчинення нотаріальних дій нотаріусами України

НАКАЗ. Внесено зміни до Порядку вчинення нотаріальних дій нотаріусами України

04.06.2014

МІНІСТЕРСТВО ЮСТИЦІЇ УКРАЇНИ
НАКАЗ
23.05.2014 м. Київ № 806/5

Зареєстровано в Міністерстві юстиції
27.05.2014 за № 542/25319

Про внесення змін до Порядку вчинення
нотаріальних дій нотаріусами України

Відповідно до статті 21 Закону України «Про нотаріат»

НАКАЗУЮ:

1. Внести до Порядку вчинення нотаріальних дій нотаріусами України, затвердженого наказом Міністерства юстиції України від 22 лютого 2012 року № 296/5, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 22 лютого 2012 року за № 282/20595 (зі змінами), такі зміни:

у розділі II:

пункт 1 глави 2 доповнити новим підпунктом такого змісту:

«1.21. Нотаріус зобов’язаний видати сторонам правочину письмову довідку про розмір плати за вчинення відповідної нотаріальної дії. Така довідка має бути підписана нотаріусом та скріплена його печаткою.»;

пункт 3 глави 10 доповнити новим підпунктом такого змісту:

«3.29. У разі заведення спадкової справи та встановлення складу спадкового майна нотаріус надає спадкоємцю письмову довідку щодо переліку документів, необхідних для оформлення спадщини та видачі свідоцтва про право на спадщину, із зазначенням розміру плати за вчинення відповідних нотаріальних дій. Така довідка має бути підписана нотаріусом та скріплена його печаткою.».

2. Департаменту нотаріату та банкрутства (Баранова Т.І.) забезпечити подання цього наказу на державну реєстрацію відповідно до Указу Президента України від 03 жовтня 1992 року № 493 «Про державну реєстрацію нормативно-правових актів міністерств та інших органів виконавчої влади».

3. Департаменту нотаріату та банкрутства (Баранова Т.І.), начальникам головних управлінь юстиції Міністерства юстиції України в Автономній Республіці Крим, в областях, містах Києві та Севастополі забезпечити належне виконання цього наказу.

4. Цей наказ набирає чинності з дня його офіційного опублікування.

5. Контроль за виконанням цього наказу покласти на першого заступника Міністра Ємельянову І.І.

Міністр
Павло Петренко

*Клубные Встречи Нотариусов* в Одессе 12 июня — 15 июня 2014 года Украина, Одесса, отель *Аркадия*

«Клубные Встречи Нотариусов» в Одессе
12 июня — 15 июня 2014 года
Украина, Одесса, отель «Аркадия»

 Державний реєстр речових прав — практичні питання
 Обеспечение доказательств нотариусами
 Защита и реализация процессуальных прав нотариуса
ПРОГРАММА ВСТРЕЧ

12 июня
четверг 9.00 — 19.00

19.00 Одесса, заезд и размещение в отеле «Аркадия», отдых. Свободное время

Ужин (по предварительному заказу) + легкий фуршет (знакомство участников КВН) — оплата за фуршет на месте, стоимость согласовывается
13 июня
пятница 8.00 — 9.00

9.00 — 13.00

13.00-14.00

14.00 — 19.00

19.00 Завтрак

Встреча в конференц зале отеля «Аркадия»
Модератор встречи:
Владимир Марченко (частный нотариус г. Харьков, шеф-редактор научно-практического журнала «Мала енциклопедія нотаріуса»)
Темы конференции:
І. Обеспечение доказательств нотариусами
Докладчик:
Анна Кохан (частный нотариус г. Днепропетровска, к.ю.н. постоянный автор научно-практического журнала «Малая энциклопедия нотариуса»)
ІІ. Защита и реализация процессуальных прав нотариуса
Докладчик:
Олег Поповченко (адвокат, к.ю.н. постоянный автор научно-практического журнала «Малая энциклопедия нотариуса»)
ІІІ. Державний реєстр речових прав — практичні питання
1. Алгоритм дій нотаріуса-реєстратора за новими правилами.
2. Інформація, яка повинна міститися у розділі, відкритому на ОНМ.
3. Об’єкт незавершеного будівництва. Проблеми реєстрації.
4. Порядок внесення змін до записів Державного реєстру прав.
5. Договір про порядок володіння та користування нерухомим майном. Чи треба реєструвати?
6. Реєстраційні дії при видачі дублікатів нотаріальних документів. Хто реєструє?
7. Зняття заборони та вилучення іпотеки. Порядок вилучення обтяжень.
8. Розірвання нотаріально посвідчених договорів. Особливості реєстрації.
Докладчик:
Елена Чуева (частный нотариус г. Харьков, постоянный автор научно-практического журнала «Малая энциклопедия нотариуса»)

Перерыв на обед

Море, солнце, экскурсия по городу Одесса, юмор и много, много дружественного общения (программа находится в разработке)

Ужин (по предварительному заказу)
14 июня
суббота 8.00-9.00
9.00 — 13.00

13.00-14.00
14.00 — 19.00

19.00 Завтрак
Море, солнце, экскурсия по городу Одесса, юмор и много, много дружественного общения (программа находится в разработке)
Перерыв на обед
Море, солнце, экскурсия по городу Одесса, юмор и много, много дружественного общения
Торжественный банкет «Ах Одесса — жемчужина у моря!» (оплата на месте стоимость согласовывается)
15 июня
воскресенье 8.00-9.00
9.00-12.00 Завтрак
Выходной день, море, солнце, общение, обмен координатами, дружественными пожеланиями, разъезд и пожелание ближайших встреч.

Размещение участников семинара
Отель «Аркадия» г. Одесса
Добро пожаловать в гостиницу «Аркадия», расположенную в одном из красивейших районов города Одессы!
Отельный комплекс расположен на побережье Черного моря, в нескольких шагах от самого лучшего и колоритного пляжа Одессы — «Аркадия», в курортном районе Одессы, в живописном уголке города на улице Генуэзской, где пересекаются знаменитый Французский бульвар с площадью 10-го апреля. Расположение отеля делает его любимым местом гостей для отдыха у моря.
Развитая инфраструктура района с удобной транспортной развязкой позволит Вам быстро добраться в центр города при минимальных временных и денежных затратах.

ЗАЯВА НА УЧАСТЬ У СЕМІНАРІ
П.І.Б. Нотаріальний округ № Свідоцтва, виданого МЮУ про право на зайняття
нотаріальною діяльністю Контактні телефони
(факс)
e-mail
(обов’язково!)
Категорія номера

Заявку на участие в КВН необходимо подать до — 30 мая 2014 года (включительно)
удобным для Вас способом: факсом (057) 714-27-90
ИЛИ
по электронному адресу: proza2012@mail.ru
Для участия в КВН необходимо провести оплату проживания сроком до 30.05.2014 г.

Оплата проживания за ТРОЕ суток в 2х местном номере с двухместным
размещением с одного человека :
Эконом плюс (мансарда) — 750 грн
Эконом (цоколь) — 600 грн.,
Стандарт — 1080 грн.,

В оплату входит:
1. Проживание (с 12.00 часов 12 июня по 12.00 часов 15 июня 2013 года) в двухместном комфортабельном номере (душ, туалет, телевизор, холодильник). отель «Аркадия»
2. Питание – завтрак (обед и ужин в оплату не входит, заказ и оплата на месте по Вашей заявке.)
3. Организационные расходы на проведение семинара: аренда зала, звук, доклады.
4. Свидетельства участника КВН.
Счет выставляется согласно вашей заявки.
Место проведения: +38 (048) 705-31-30, +38 (048) 705-31-31
65009, Украина, Одесса, ул.Генуэзская, 24, www.hotel-arkadia.com

Контактные телефоны Оргкомитета: (067) 572-16-15; (057) 714-27-90

С уважением,
Председатель оргкомитета
Клубных Встреч Нотариусов Владимир Марченко

МІН’ЮСТ ЗАПРОВАДЖУЄ ЕЛЕКТРОННУ СИСТЕМУ ІСПИТІВ ДЛЯ ОТРИМАННЯ НОТАРІАЛЬНОГО СВІДОЦТВА, — ПАВЛО ПЕТРЕНКО

Міністерство юстиції України запроваджує електронну систему іспитів для отримання нотаріального свідоцтва. Про це під час прес-конференції у Кабінеті Міністрів заявив Міністр юстиції України Павло Петренко.

За його словами, така процедура унеможливить будь-який суб’єктивний фактор впливу на тих, хто складає та приймає іспити, та таким чином знищить корупційну складову, яка досі існувала в нотаріаті.

«На сьогоднішній день, за даними громадських організацій, отримання свідоцтва нотаріуса неформально коштує від 20 до 100 тисяч доларів. Тому мною було зупинено процес проведення іспитів для приватних нотаріусів за старими правилами. Також ми спрощуємо систему подачі документів для претендентів на посаду приватного нотаріуса», — підкреслив Павло Петренко.

Також очільник Мін’юсту повідомив, що електронний іспит проводитиметься за принципом зовнішнього незалежного оцінювання за участі відповідної кваліфікаційної комісії. А періодичність проведення іспитів буде збільшена з одного до чотирьох разів на рік.

МІН’ЮСТ ІНІЦІЮЄ НИЗКУ РІШЕНЬ ЩОДО СПРОЩЕНЯ РЕЄСТРАЦІЇ ПРАВ НА НЕРУХОМЕ МАЙНО, — ПАВЛО ПЕТРЕНКО

Міністерство юстиції України ініціює низку рішень щодо спрощення процедури реєстрації прав на нерухоме майно. Про це під час круглого столу на тему «Реєстраційна служба: коли закінчаться черги на реєстрацію прав на нерухоме майно та їх обтяжень?» заявив Міністр юстиції України Павло Петренко.

«Досі для наших громадян створювалися величезні бюрократичні перепони, пов’язані з реєстрацією прав на власність, яка їм належить. Будувалися величезні корупційні схеми. Тому реєстрація прав на нерухоме майно — масова проблема для українців», — зазначив Павло Петренко.

Міністр наголосив, що однією із найпоширеніших проблем у сфері реєстрації є брак людського ресурсу для вчинення реєстраційних дій. Для вирішення цієї проблеми Мін’юст збирається запровадити практику відрядження у рамках областей до віддалених регіонів, де існує великий обсяг незареєстрованих договорів оренди земельних ділянок, груп реєстраторів.

«Міністерство юстиції планує спільно з представниками громадських організацій розробити графік поїздок по тих районах, де є найбільша проблема з чергами на реєстрацію. Я дав доручення, щоб можна було відряджати групи реєстраторів у рамках області і вони могли проводити реєстрацію більш інтенсивно. Наше завдання вийти на один мільйон реєстраційних операцій в рік», — наголосив Міністр юстиції.

Окремо Павло Петренко зупинився на питанні необхідності внесення змін до відповідного законодавства. Зокрема, мова йде про створення системи електронної реєстрації прав на нерухоме майно.

«Нами ініційовано проект закону, яким передбачається створення системи електронної реєстрації прав на нерухоме майно. Це прибере контакт між державним службовцем і отримувачем послуг, таким чином зменшивши як корупційну складову сфери, так і величезні черги до реєстраторів», — зазначив очільник Мін’юсту.

Окрім того, за словами Павла Петренка, однією із найближчих новацій у роботі ДРС стане передача функцій із вчинення реєстраційних дій більшому колу суб’єктів – нотаріусам та органам місцевого самоврядування.

Звернення Щодо проекту наказу *Про внесення змін до Порядку підвищення кваліфікації нотаріусів, консультантів державних нотаріальних контор, державних нотаріальних архівів, помічників приватних нотаріусів*

ГРОМАДСЬКА ОРГАНІЗАЦІЯ
«АСОЦІАЦІЯ НОТАРІУСІВ МІСТА ХАРКОВА ТА ХАРКІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ»

61002, м. Харків, вул. Ольмінського, буд. 6
код ЄДРПОУ 24275948, п/р. 2600800119855 в АТ «РЕГІОН-БАНК» у м. Харкові, МФО 351254
(057) 714-27-90, (057) 714-27-89, 067 572 16 15

«14» травня 2014 р. № 18
Директору
Департаменту нотаріату та банкрутства
Барановій Т.І.

Щодо проекту наказу «Про внесення змін до Порядку підвищення кваліфікації нотаріусів, консультантів державних нотаріальних контор, державних нотаріальних архівів, помічників приватних нотаріусів»

Порядок підвищення кваліфікації нотаріусів, консультантів державних нотаріальних контор, державних нотаріальних архівів, помічників приватних нотаріусів (далі — Порядок) в редакції від 19 червня 2013 року був затверджений з метою запобігання корупційній складовій та елементам протекціонізму в нотаріальній спільноті.
Саме тому Порядок, що є чинним на сьогодні, не потребує змін, які запропоновані.
Внесені до чинного Порядку зміни від 19.06.2013 свого часу були погоджені з Академією нотаріату України та Нотаріальною палатою України шляхом проведення публічних громадських слухань та обговорення, зокрема і серед нотаріальної спільноти.
Чому є неприйнятними зміни, що пропонуються сьогодні, і чому саме в такій редакції було викладено Порядок від 19.06.2013?
1. Надання преференцій лише двом громадянським об’єднанням — Нотаріальній палаті України та Академії нотаріату України (при тому, що на теренах нашої держави зареєстровано і діє не один десяток рівноцінних і не менш фахових громадянських об’єднань) — має ознаки протекціонізму.
2. Нотаріальна палата України і Академія нотаріату України є некомерційними організаціями, але семінари і курси підвищення кваліфікації не проводяться безкоштовно, саме тому для проведення семінарів вони створюють відповідні комерційні юридичні особи, які є господарюючими суб’єктами та мають на меті отримання прибутку.
Тому постає логічне запитання: яким чином та за якими критеріями обирається той чи інший суб’єкт підприємницької діяльності, як він отримує наведені вище право щодо просвітницької роботи з метою підвищення кваліфікації нотаріусами та переваги перед іншими подібними суб’єктами?
Прийняття запропонованих змін буде порушенням законів України «Про захист економічної конкуренції», «Про захист від недобросовісної конкуренції».
3. Окрім нотаріальних , нотаріус на сьогодні виконує ще цілу низку інших функцій, наприклад, функцій спеціального суб’єкта (державного реєстратора) у сфері державної реєстрації прав на нерухомість, фінансового моніторингу в передбачених законом випадках, перевіряє сплату податків до бюджету і т. д.
В разі прийняття змін відвідування нотаріусами заходів, які проводяться профільними установами з метою підвищення кваліфікації, буде поза Порядком!
4. З великою користю для підвищення кваліфікації можуть бути задіяні вищі навчальні заклади України юридичного профілю: Національний юридичний університет імені Ярослава Мудрого, Київський національний університет імені Тараса Шевченка, Львівський національний університет імені Івана Франка, Чернівецький національний університет імені Юрія Федьковича, Одеський національний університет імені І. І. Мечникова, що спроможні підвищити рівень теоретичних знань нотаріусів не тільки в сфері нотаріату, а і в суміжних галузях юриспруденції ( цивільний процес, земельне право тощо).
Зміни, що пропонуються, роблять неможливим використання всього цього атестованого та акредитованого ресурсу, що саме по собі є нонсенсом.
Висновок
Чинна редакція Порядку підвищення кваліфікації нотаріусів, консультантів державних нотаріальних контор, державних нотаріальних архівів, помічників приватних нотаріусів в редакції від 19.06.2013 дозволяє виконати весь перелік зазначених задач, загалом відповідає європейським стандартам регулювання процедури підвищення професійної кваліфікації і не потребує змін в запропонованому змісті та об’ємі.

З повагою
Президент Громадської організації
«Асоціація нотаріусів міста Харкова
та Харківської області» Марченко В. М.

Перерозподіл спадщини. Алгоритм дій нотаріуса в реєстрі речових прав — автор матеріалу Марина Єлькіна

Передплата на 2014 рік здійснюється через:

Одержувач: ЮВПП «Страйд»
Код ЄДРПОУ 32335789
Поточний рахунок 260000016018 в АТ «Регіон-банк» м. Харкова, МФО 351254
Призначення платежу: Передплата за журнал „МЕН” на 2014 рік. Без ПДВ. (вказати свої реквізити та адресу)

Вартість передплати становить 1200 грн.

Тел./факс: (057) 733-92-05; 714-27-90; тел.: 731-87-09;
E-mail: stride.zakaz@ukr.net
http://www.yurradnik.com.ua/

Пропозиції щодо приведення Правил ведення нотаріального діловодства до вимог чинного законодавства України

ГРОМАДСЬКА ОРГАНІЗАЦІЯ
«АСОЦІАЦІЯ НОТАРІУСІВ МІСТА ХАРКОВА ТА ХАРКІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ»

61002, м. Харків, вул. Ольмінського, буд. 6
код ЄДРПОУ 24275948, п/р. 2600800119855 в АТ «РЕГІОН-БАНК» у м. Харкові, МФО 351254
(057) 714-27-90, (057) 714-27-89, 067 572 16 15

«30» квітня 2014 р. № 16
Міністру юстиції України
Петренку П. Д.

Пропозиції
щодо приведення Правил ведення нотаріального діловодства
до вимог чинного законодавства України

На підтримку позиції Міністерства юстиції України щодо вибудови європейських стандартів у нотаріальній діяльності та на вимогу часу нами були напрацьовані пропозиції щодо викладення Правил ведення нотаріального діловодства у новій редакції.
Вказані напрацювання пройшли обговорення у відкритому доступі на сайті www.yurradnik.com.ua з 08 квітня по 30 квітня 2014 року.
Також необхідно відзначити, що у запропонованій редакції враховані пропозиції та зауваження Робочої групи з підготовки проекту змін стосовно організації нотаріальної діяльності, яка створена Міністерством юстиції України.
Маємо сподівання, що наша колективна праця виявиться практично корисною для вибудови нотаріату України «латинського» типу і стане основою для напрацювання та затвердження Міністерством юстиції України нової редакції Правил ведення нотаріального діловодства.
Додатки:
1) проект нової редакції Правил ведення нотаріального діловодства (26 сторінок);
2) порівняльна таблиця до проекту нової редакції Правил ведення нотаріального діловодства (56 сторінок);
3) проект посвідчувальних написів (додаток 25 до Правил ведення нотаріального діловодства) (79 сторінок);
4) проект змін окремих додатків до Правил ведення нотаріального діловодства (17 сторінок).

З повагою
Президент Громадської організації
«Асоціація нотаріусів міста Харкова
та Харківської області» Марченко В. М.