Архивы

НОТАРІАЛЬНИЙ МІНІМУМ 2014

У виданні наведено Порядок вчинення нотаріальних дій нотаріу­сами України, Правила ведення нотаріального діловодства, Узагальнюючу податкову консультацію щодо деяких питань оподаткування фізичних осіб, які провадять незалежну професійну діяльність (приватних нотаріусів, адвокатів), Закон України «Про нотаріат», Закон України «Про основи соціального захисту бездомних осіб і безпритульних дітей», Податковий кодекс України, Декрет Кабінету Міністрів України «Про державне мито», Інструкцію про порядок обчислення та справляння державного мита, Порядок проставлення апостиля в Міністерстві юстиції України на офіційних документах, призначених для використання на території інших держав, та підготовки Міністерством юстиції України нотаріально оформлених документів для подальшої консульської легалізації, Положення про порядок реєстрації приватної нотаріальної діяльності та заміщення приватного нотаріуса, Положення про вимоги до робочого місця (контори) приватного нотаріуса та здійснення контролю за організацією нотаріальної діяльності, Порядок проведення перевірки організації нотаріальної діяльності державних і приватних нотаріусів, дотримання ними порядку вчинення нотаріальних дій та виконання правил нотаріального діловодства, Порядок підвищення кваліфікації нотаріусів, консультантів державних нотаріальних контор, державних нотаріальних архівів, помічників приватних нотаріусів, Порядок внесення головними управліннями юстиції Міністерства юстиції України в Автономній Республіці Крим, в областях, містах Києві та Севастополі або Нотаріальною палатою України подання про анулювання свідоцтва про право на зайняття нотаріальною діяльністю та його розгляд Вищою кваліфікаційною комісією нотаріату, Порядок видачі свідоцтва про право на зайняття нотаріальною діяльністю, Положення про Вищу кваліфікаційну комісію нотаріату, Порядок виготовлення та знищення печатки приватного нотаріуса, Склад Вищої кваліфікаційної комісії нотаріату при Міністерстві юстиції України.

ЗМІСТ
Порядок вчинення нотаріальних дій нотаріусами України,
затверджений наказом Міністерства юстиції України від 22 лютого 2012 року № 296/5, зареєстрованим у Міністерстві юстиції України 22 лютого 2012 року за № 282/20595 14
І. Загальні положення 15
Глава 1. Місце вчинення нотаріальної дії 15
Глава 2. Строки вчинення нотаріальної дії 16
Глава 3. Установлення особи, яка звернулась за вчиненням нотаріальної дії 16
Глава 4. Визначення обсягу цивільної дієздатності фізичної особи, перевірка повноважень представника фізичної особи 17
Глава 5. Перевірка цивільної правоздатності та дієздатності юридичної особи, перевірка повноважень представника юридичної особи 19
Глава 6. Установлення волевиявлення та дійсних намірів особи при вчиненні нотаріальних дій 19
Глава 7. Витребування відомостей і документів, необхідних для вчинення нотаріальної дії 19
Глава 8. Вимоги до документів, що подаються для вчинення нотаріальної дії 22
Глава 9. Порядок викладення текстів та підписання посвідчуваних правочинів, заяв та інших документів 23
Глава 10. Посвідчувальні написи нотаріуса 25
Глава 11. Реєстрація нотаріальної дії та визнання її вчиненою 25
Глава 12. Виконавча сила нотаріального документа 25
Глава 13. Відмова у вчиненні нотаріальної дії 26
Глава 14. Оскарження нотаріальної дії або відмови у вчиненні
нотаріальної дії 26
Глава 15. Заходи, що вживаються нотаріусом при виявленні порушення законодавства 27
Глава 16. Оплата за вчинення нотаріальних дій 27
II. Порядок вчинення окремих видів нотаріальних дій 27
Глава 1. Основні правила посвідчення правочинів 27
Глава 2. Посвідчення правочинів про відчуження та заставу майна 33
Глава 3. Посвідчення заповіту, внесення змін до нього та його скасування 48
Глава 4. Посвідчення довіреностей, припинення та скасування довіреностей 52
Глава 5. Інші правочини 55
Глава 6. Посвідчення фактів 60
Глава 7. Засвідчення вірності копій документів і витягів з них, засвідчення справжності підписів на документах 61
Глава 8. Засвідчення вірності перекладу 63
Глава 9. Вжиття заходів щодо охорони спадкового майна 64
Глава 10. Видача свідоцтв про право на спадщину 69
Глава 11. Видача свідоцтв про право власності на частку в спільному майні подружжя в разі смерті одного з подружжя 80
Глава 12. Видача свідоцтв про придбання майна з прилюдних торгів (аукціонів) 82
Глава 13. Видача свідоцтв про придбання майна з прилюдних торгів (аукціонів), якщо вони не відбулися 84
Глава 14. Видача свідоцтва виконавцю заповіту 84
Глава 15. Накладання та зняття заборони щодо відчуження нерухомого майна (майнових прав на нерухоме майно) і транспортних засобів, що підлягають державній реєстрації 88
Глава 16. Вчинення виконавчих написів 91
Глава 17. Вчинення протестів векселів 95
Глава 18. Вчинення морських протестів 99
Глава 19. Прийняття на зберігання документів 99
Глава 20. Передача заяв 100
Глава 21. Прийняття у депозит грошових сум та цінних паперів 101
Глава 22. Видача дубліката документа 106
Правила ведення нотаріального діловодства,
затверджені наказом Міністерства юстиції України від 22 грудня 2010 року № 3253/5, зареєстрованим у Міністерстві юстиції України 23 грудня 2010 року за № 1318/18613 108
І. Загальні положення 109
ІІ. Діловодство контори, архіву, приватного нотаріуса 109
ІІІ. Відповідальність за організацію діловодства та архіву 110
ІV. Порядок приймання-передавання документів нотаріального діловодства у разі зміни завідувача контори чи особи, відповідальної за ведення діловодства, заміщення (зупинення нотаріальної діяльності) приватного нотаріуса 111
V. Складання та оформлення організаційно-розпорядчих документів 113
VI. Складання та оформлення нотаріальних документів 117
VII. Порядок ведення та заповнення реєстрів для реєстрації нотаріальних дій 120
VIII. Приймання, розгляд і реєстрація кореспонденції 129
IХ. Контроль за виконанням документів 131
X. Вимоги щодо формування справ (нарядів) 131
ХІ. Особливості формування спадкових справ 132
ХII. Оформлення справ для архівного зберігання 134
ХIII. Складання описів справ (нарядів) 138
ХІV. Архівне зберігання нотаріальних документів приватним нотаріусом 139
ХV. Передавання справ до державного нотаріального архіву 140
XVI. Видача і вилучення (виїмка) нотаріальних документів 142
Додаток 1. Акт приймання-передавання документів нотаріального діловодства державної нотаріальної контори 144
Додаток 2. Акт приймання-передавання під час зміни завідувача державної нотаріальної контори 144
Додаток 3. Акт про нестачу архівних справ (документів) 145
Додаток 4. Довідка про перевірку наявності і стану документів при звільненні особи, відповідальної за ведення нотаріального діловодства
у приватного нотаріуса 145
Додаток 5. Акт приймання-передавання документів нотаріального діловодства приватного нотаріуса під час його заміщення 146
Додаток 6. Алфавітна книга обліку заповітів 146
Додаток 7. Алфавітна книга обліку спадкових справ 146
Додаток 8. Алфавітна книга обліку договорів 147
Додаток 9. Алфавітна книга обліку реєстрації заборон відчуження нерухомого та рухомого майна, а також арештів, накладених на таке майно судами, слідчими органами, і реєстрація зняття таких заборон та арештів 147
Додаток 10. Книга обліку і реєстрації спадкових справ 147
Додаток 11. Книга обліку заяв про вжиття заходів щодо охорони спадкового майна та встановлення опіки над майном фізичної особи, яка визнана безвісно відсутньою, або над майном фізичної особи, місцеперебування якої невідоме 147
Додаток 12. Книга обліку цінностей при вжитті заходів щодо охорони спадкового майна 148
Додаток 13. Книга обліку договорів на управління спадщиною 148
Додаток 14. Журнал обліку викликів нотаріуса для вчинення нотаріальних дій поза приміщенням державної нотаріальної контори, державного нотаріального архіву, приміщенням, яке є робочим місцем приватного нотаріуса 148
Додаток 15. Журнал реєстрації звернень, що надійшли під час прийому фізичних та юридичних осіб 148
Додаток 16. Книга обліку літератури 149
Додаток 17. Книга реєстрації наказів з особового складу 149
Додаток 18. Книга обліку видачі документів з архіву для ознайомлення 149
Додаток 19. Журнал реєстрації вхідних документів 149
Додаток 20. Журнал реєстрації вихідних документів 149
Додаток 21. Книга реєстрації наказів з адміністративно-господарських питань 149
Додаток 22. Розносна книга для місцевої кореспонденції 149
Додаток 23. Реєстр для реєстрації нотаріальних дій 150
Додаток 24. Реєстр для реєстрації заборон відчуження нерухомого та рухомого майна, а також арештів, накладених на таке майно судами, слідчими органами, і реєстрації зняття таких заборон та арештів 150
Додаток 25
Форма № 1. Свідоцтво про право на спадщину за законом на нерухоме майно, що переходить до єдиного спадкоємця 151
Форма № 2. Свідоцтво про право на спадщину за законом на нерухоме майно, яке видано одночасно всім спадкоємцям 152
Форма № 3. Свідоцтво про право на спадщину за законом на нерухоме майно, що видається у разі, якщо частки у спадщині окремих спадкоємців залишаються відкритими 153
Форма № 4. Свідоцтво про право на спадщину за законом на нерухоме майно за правом представлення, що переходить до єдиного спадкоємця 154
Форма № 5. Свідоцтво про право на спадщину за законом на нерухоме майно померлого спадкоємця, який не встиг прийняти спадщину (спадкова трансмісія) 155
Форма № 6. Свідоцтво про право на спадщину за законом на нерухоме майно померлого спадкоємця, який прийняв спадщину, але не оформив своїх спадкових прав 156
Форма № 7. Свідоцтво про право на спадщину за законом на нерухоме майно у разі відмови спадкоємця від спадщини на користь іншого спадкоємця 157
Форма № 8. Свідоцтво про право на спадщину за законом на нерухоме майно у разі відмови від спадщини спадкоємця однієї черги на користь спадкоємця іншої черги 158
Форма № 9. Свідоцтво про право на спадщину на обов’язкову частку щодо нерухомого майна, у разі якщо частка у спадщині спадкоємця за заповітом залишилась відкритою 159
Форма № 10. Свідоцтво про право на спадщину за секретним заповітом на нерухоме майно, що переходить до єдиного спадкоємця 160
Форма № 11. Свідоцтво про право на спадщину за законом на майно, яке видається
у разі внесення змін до свідоцтва про право на спадщину одночасно всім спадкоємцям 161
Форма № 12. Свідоцтво про право на спадщину за заповітом на нерухоме майно, що переходить до єдиного спадкоємця 162
Форма № 13. Свідоцтво про право на спадщину за законом на майно, набуте за договором довічного утримання (догляду) у зв’язку зі смертю набувача 163
Форма № 14. Свідоцтво про право на спадщину за заповідальним розпорядженням на право на вклад 164
Форма № 15. Свідоцтво про право на спадщину за законом, що видається з урахуванням укладеного спадкоємцями договору про зміну
розміру частки 165
Форма № 16. Свідоцтво про право на спадщину за законом, що видається для підтвердження права на спадщину, яка відкрилась за кордоном 166
Форма № 17. Свідоцтво про право на спадщину за заповітом, що видається для підтвердження права на спадщину, яка відкрилась за кордоном 167
Форма № 18. Свідоцтво про право власності на частку в спільному майні подружжя, яке видається в разі смерті одного з подружжя 168
Форма № 19. Протокол про оголошення секретного заповіту 169
Форма № 20. Свідоцтво, яке посвідчує повноваження виконавця заповіту 171
Форма № 21. Свідоцтво про посвідчення факту, що дитина є живою 172
Форма № 22. Свідоцтво про посвідчення факту, що фізична особа є живою 173
Форма № 23. Свідоцтво про посвідчення тотожності фізичної особи з особою, зображеною на фотокартці 174
Форма № 24. Свідоцтво про посвідчення факту перебування фізичної особи в певному місці 175
Форма № 25. Свідоцтво про прийняття на зберігання документів 176
Форма № 26. Свідоцтво про передачу заяви 177
Форма № 27. Свідоцтво про придбання майна з прилюдних торгів (аукціону) 178
Форма № 27-1. Свідоцтво про придбання нерухомого майна на аукціоні при продажі майна в провадженні у справі про банкрутство 179
Форма № 28. Свідоцтво про придбання майна з прилюдних торгів (аукціону), якщо прилюдні торги (аукціон) не відбулися(вся) 180
Форма № 29. Посвідчувальний напис на договорі, укладеному фізичними особами 181
Форма № 30. Посвідчувальний напис на договорі за участю юридичної особи 182
Форма № 31. Посвідчувальний напис на договорі про відчуження нерухомого майна за участю особи, яка не може підписатись особисто внаслідок фізичної вади, хвороби тощо 183
Форма № 32. Посвідчувальний напис на договорі, укладеному фізичними особами за участю представника 184
Форма № 33. Посвідчувальний напис на договорі за участю неповнолітньої дитини, яка діє за згодою батьків (піклувальника) 185
Форма № 34. Посвідчувальний напис на договорі, укладеному за участю неповнолітньої дитини, яка діє за згодою батьків (піклувальника), які є стороною договору 186
Форма № 35. Посвідчувальний напис на договорі за участю неповнолітньої дитини, яка діє за згодою батьків (піклувальника), а також за участю представників малолітньої дитини 187
Форма № 36. Посвідчувальний напис на договорі, укладеному фізичними особами за участю особи, яка не може розписатися особисто внаслідок фізичної вади, хвороби тощо 188
Форма № 37. Посвідчувальний напис на договорі про відчуження нерухомого майна, який укладається фізичними особами 189
Форма № 38. Посвідчувальний напис на договорі про відчуження нерухомого майна за участю юридичної особи 190
Форма № 39. Посвідчувальний напис на договорі про відчуження нерухомого майна за участю представника 191
Форма № 40. Посвідчувальний напис на договорі відчуження нерухомого майна, укладеному його управителем 192
Форма № 41. Посвідчувальний напис на договорі, укладеному за участю юридичної особи, посвідченому з одночасним усним перекладом тексту договору перекладачем 193
Форма № 42. Посвідчувальний напис на договорі за участю фізичної особи, яка не знає мови, якою викладено текст договору, з одночасним усним перекладом їй тексту договору нотаріусом 194
Форма № 43. Посвідчувальний напис на договорі за участю фізичної особи, яка не знає мови, якою викладено текст договору, з одночасним усним перекладом їй тексту договору перекладачем 195
Форма № 44. Посвідчувальний напис про засвідчення справжності підпису одного з подружжя на заяві про згоду на відчуження майна 196
Форма № 45. Посвідчувальний напис на заповіті, записаному зі слів заповідача 197
Форма № 45-1. Посвідчувальний напис на конверті із секретним заповітом 198
Форма № 46. Посвідчувальний напис на заповіті, посвідченому при свідках на бажання заповідача 199
Форма № 47. Посвідчувальний напис на заповіті від імені особи, яка не може сама прочитати текст заповіту уголос 200
Форма № 48. Посвідчувальний напис на заповіті подружжя 201
Форма № 49. Посвідчувальний напис на заповіті від імені особи, яка не може підписатись власноручно внаслідок фізичної вади, хвороби тощо 202
Форма № 50. Посвідчувальний напис на довіреності, виданій фізичною особою 203
Форма № 51. Посвідчувальний напис на довіреності, виданій фізичною особою у порядку передоручення 204
Форма № 52. Посвідчувальний напис на довіреності, виданій управителем майна на підставі договору управління майном 205
Форма № 53. Посвідчувальний напис на довіреності за участю юридичної особи 206
Форма № 54. Посвідчувальний напис на довіреності, виданій юридичною особою у порядку передоручення 207
Форма № 55. Посвідчувальний напис на довіреності, виданій неповнолітньою дитиною, яка діє за згодою одного з батьків (піклувальника) 208
Форма № 56. Посвідчувальний напис на довіреності, виданій фізичною особою, яка не може підписатися власноручно внаслідок фізичної вади,
хвороби тощо 209
Форма № 57. Посвідчувальний напис на довіреності за участю фізичної особи, яка не знає мови, якою викладено текст довіреності, з одночасним усним перекладом тексту довіреності перекладачем 210
Форма № 58. Посвідчувальний напис про засвідчення вірності копії (фотокопії) з оригіналу документа 211
Форма № 58-1. Посвідчувальний напис про засвідчення вірності фотокопії-витягу з оригіналу документа 212
Форма № 59. Посвідчувальний напис про засвідчення вірності копії з копії документа 213
Форма № 60. Посвідчувальний напис про засвідчення вірності копії з оригіналу документа з одночасним письмовим перекладом тексту нотаріусом 214
Форма № 61. Посвідчувальний напис про засвідчення вірності копії з оригіналу документа з одночасним письмовим перекладом тексту перекладачем 215
Форма № 62. Посвідчувальний напис на документі про час його пред’явлення 216
Форма № 63. Посвідчувальний напис про засвідчення вірності виписки з документа 217
Форма № 64. Посвідчувальний напис про засвідчення справжності підпису фізичної особи на документах 218
Форма № 65. Посвідчувальний напис про засвідчення справжності підпису фізичної особи, яка діє на підставі довіреності, на документах 219
Форма № 66. Посвідчувальний напис про засвідчення справжності підпису на документі з одночасним письмовим перекладом тексту документа нотаріусом 220
Форма № 67. Посвідчувальний напис про засвідчення справжності підпису на документі, вчиненного одночасно з перекладом тексту документа перекладачем 221
Форма № 68. Посвідчувальний напис про засвідчення справжності підпису на афідевіті з додатками 222
Форма № 69. Посвідчувальний напис про засвідчення справжності підпису представника юридичної особи на документі 223
Форма № 70. Посвідчувальний напис про засвідчення на документах справжності підпису неповнолітньої дитини, яка діє за згодою одного з батьків (піклувальника) 224
Форма № 71. Посвідчувальний напис про засвідчення справжності підпису фізичної особи, що підписалась за іншу особу, яка внаслідок фізичної вади, хвороби тощо не може власноручно підписатися 225
Форма № 72. Посвідчувальний напис про засвідчення вірності перекладу, зробленого нотаріусом 226
Форма № 73. Посвідчувальний напис про засвідчення справжності підпису
перекладача 227
Форма № 74. Посвідчувальний напис на векселі про його оплату 228
Форма № 75. Посвідчувальний напис на дублікаті документа 229
Форма № 76. Заборона відчуження майна, зазначеного у заповіті подружжя, у зв’язку із смертю одного з подружжя 230
Форма № 77. Заборона відчуження нерухомого майна, що належить фізичній особі, яка оголошена померлою (у зв’язку з видачею свідоцтва про право на спадщину) 231
Форма № 78. Заборона відчуження нерухомого майна у зв’язку із смертю набувача майна за договором довічного утримання (догляду), на яке видано свідоцтво про право на спадщину 232
Форма № 79. Заборона відчуження майна у зв’язку з укладенням договору довічного утримання (догляду), іпотеки 233
Форма № 80. Заборона відчуження жилого будинку, (квартири) у зв’язку з видачею позики на його (її) будівництво, капітальний ремонт чи купівлю 234
Форма № 81. Зняття заборони відчуження майна у зв’язку з припиненням чи розірванням договору довічного утримання (догляду), припиненням договору іпотеки. Форму № 81 додатка 25 виключено (згідно з наказом Міністерства юстиції України від 3 червня 2013 року № 1061/5) 235
Форма № 82. Зняття заборони відчуження майна у зв’язку зі смертю відчужувача майна за договором довічного утримання (догляду). Форму № 82 додатка 25 виключено (згідно з наказом Міністерства юстиції України від 3 червня 2013 року № 1061/5) 235
Форма № 83. Акт про морський протест 236
Форма № 84. Посвідчувальний напис на аграрній розписці за участю фізичної особи 237
Форма № 85. Посвідчувальний напис на аграрній розписці за участю юридичної
особи 238
Форма № 86. Передавальний напис на аграрній розписці за участю фізичної особи 239
Форма № 87. Передавальний напис на аграрній розписці за участю юридичної
особи 240
Додаток 26. Журнал обліку реєстрів для реєстрації нотаріальних дій 241
Додаток 27. Акт 241
Додаток 28. Примірний перелік документів, що не підлягають реєстрації 242
Додаток 29. Акт про відсутність вкладень у конверті та пошкодження кореспонденції (конверта) 242
Додаток 30. Реєстраційні штампи 243
Додаток 31. Номенклатура справ 243
Додаток 32. Типова номенклатура справ державної нотаріальної контори та приватного нотаріуса 244
Додаток 33. Спадкова справа 249
Додаток 34. Внутрішній опис спадкових справ (нарядів) 249
Додаток 35. Опис спадкових справ тривалого (понад 10 років) зберігання 250
Додаток 36. Внутрішній опис спадкової справи 250
Додаток 37. Внутрішній опис документів справи 251
Додаток 38. Засвідчувальний напис справи (розділу опису) 251
Додаток 39. Форма титульного аркуша справи 252
Додаток 40. Опис справ постійного зберігання 252
Додаток 41. Опис справ тривалого (понад 10 років) зберігання 253
Додаток 42. Опис справ з особового складу 253
Додаток 43. Форма титульного аркуша закінченого опису справ постійного та тривалого (понад 10 років) зберігання 254
Додаток 44. Акт про вилучення для знищення документів, не внесених до Національного архівного фонду 254
Додаток 45. Акт приймання-передавання документів до державного нотаріального архіву 255
Додаток 46. Акт про вилучення справ приватного нотаріуса для передачі на зберігання до державного нотаріального архіву 256
Додаток 47. Квитанція. Корінець квитанції 257
Додаток 48. Книга обліку депозитних операцій державної нотаріальної контори, приватного нотаріуса 258
Додаток 49. Книга обліку особових рахунків депонентів державної нотаріальної контори (приватного нотаріуса) 258
Закон України «Про нотаріат»
від 2 вересня 1993 року № 3425-XII 259
Розділ І. Нотаріат в Україні 260
Глава 1. Загальні положення 260
Глава 2. Державні нотаріальні контори і державні нотаріальні архіви 272
Глава 3. Приватна нотаріальна діяльність 273
Розділ II. Повноваження щодо вчинення нотаріальних дій 282
Розділ III. Правила вчинення нотаріальних дій 286
Глава 4. Загальні правила вчинення нотаріальних дій 286
Глава 5. Посвідчення угод 293
Глава 6. Вжиття заходів до охорони спадкового майна 297
Глава 7. Видача свідоцтв про право на спадщину 299
Глава 8. Видача свідоцтва про право власності на частку в спільному майні подружжя 301
Глава 9. Видача свідоцтва про придбання жилих будинків з прилюдних торгів 301
Глава 10. Накладання заборони відчуження нерухомого майна 302
Глава 11. Засвідчення вірності копій документів і виписок з них, справжності підписів і вірності перекладу 303
Глава 12. Посвідчення фактів 304
Глава 13. Прийняття в депозит грошових сум і цінних паперів 305
Глава 14. Вчинення виконавчих написів 306
Глава 15. Вчинення протестів векселів 307
Глава 16. Вчинення морських протестів 308
Глава 17. Прийняття документів на зберігання 308
Розділ IV. Застосування законодавства іноземних держав. Міжнародні договори 308
Правила професійної етики нотаріусів України,
затверджені наказом Міністерства юстиції України від 04 жовтня 2013 року № 2104/5, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 09 жовтня 2013 року за № 1730/24262 310
Закон України «Про основи соціального захисту бездомних осіб і безпритульних дітей»
від 2 червня 2005 року № 2623-IV 318
Податковий кодекс України
від 2 грудня 2010 року № 2755-VI (Витяг) 328
Узагальнююча податкова консультація щодо деяких питань оподаткування фізичних осіб, які провадять незалежну професійну діяльність (приватних нотаріусів, адвокатів),
затверджена наказом Державної податкової служби
від 24 грудня 2012 року № 1185 367
Декрет Кабінету Міністрів України «Про державне мито»
від 21 січня 1993 року № 7-93 (Витяг) 372
Інструкція про порядок обчислення та справляння державного мита,
затверджена наказом Міністерства фінансів України від 7 липня 2012 року № 811, зареєстрованим у Міністерстві юстиції України 20 вересня 2012 року за № 1623/21935 385
Порядок проставлення апостиля в Міністерстві юстиції України на офіційних документах, призначених для використання на території інших держав, та підготовки Міністерством юстиції України нотаріально оформлених документів для подальшої консульської легалізації,
затверджений наказом Міністерства юстиції України від 25 вересня 2012 року № 1418/5, зареєстрованим у Міністерстві юстиції України 26 вересня 2012 року за № 1651/21963 398
Порядок видачі свідоцтва про право на зайняття нотаріальною діяльністю,
затверджений наказом Міністерства юстиції України від 11 липня 2012 року № 1043/5, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 12 липня 2012 року за № 1170/21482 403
Порядок виготовлення та знищення печатки приватного нотаріуса,
затверджений наказом Міністерства юстиції України від 24 грудня 2012 року № 1924/5, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 26 грудня 2012 року за № 2184/22496 410
Положення про порядок реєстрації приватної нотаріальної діяльності та заміщення приватного нотаріуса,
затверджене наказом Міністерства юстиції України від 22 березня 2011 року № 871/5, зареєстрованим у Міністерстві юстиції України 23 березня 2011 року за № 388/19126 416
Додаток 1
Особова картка 423
Додаток 2
Реєстраційне посвідчення про реєстрацію приватної нотаріальної діяльності 424
Додаток 3
Додаток до реєстраційного посвідчення 425
Додаток 4
Журнал обліку виданих реєстраційних посвідчень 425
Додаток 5
Присяга нотаріуса 426
Додаток 6
Книга обліку реєстраційних справ приватних нотаріусів 426
Додаток 7
Журнал реєстрації фактів заміщення 426
Положення про вимоги до робочого місця (контори) приватного нотаріуса та здійснення контролю за організацією нотаріальної діяльності,
затверджене наказом Міністерства юстиції України від 23 березня 2011 року № 888/5, зареєстрованим у Міністерстві юстиції України 28 березня 2011 року за № 406/19144 427
Порядок проведення перевірки організації нотаріальної діяльності державних і приватних нотаріусів, дотримання ними порядку вчинення нотаріальних дій та виконання правил нотаріального діловодства,
затверджений наказом Міністерства юстиції України від 24 грудня 2008 року № 2260/5, зареєстрованим у Міністерстві юстиції України 25 грудня 2008 року за № 1244/15935 433
Порядок підвищення кваліфікації нотаріусів, консультантів державних нотаріальних контор, державних нотаріальних архівів, помічників приватних нотаріусів,
затверджений наказом Міністерства юстиції України від 22 грудня 2010 року № 3256/5, зареєстрованим у Міністерстві юстиції України 24 грудня 2010 року за № 1331/18626 444
Положення про Вищу кваліфікаційну комісію нотаріату,
затверджене постановою Кабінету Міністрів України від 31 серпня 2011 року № 923 450
Склад Вищої кваліфікаційної комісії нотаріату при Міністерстві юстиції України,
затверджений наказом Міністерства юстиції України від 01 жовтня 2013 року № 959/7 454
Порядок внесення головними управліннями юстиції Міністерства юстиції України в Автономній Республіці Крим, в областях, містах Києві та Севастополі або Нотаріальною палатою України подання про анулювання свідоцтва про право на зайняття нотаріальною діяльністю та його розгляд Вищою кваліфікаційною комісією нотаріату,
затверджений наказом Міністерства юстиції України від 28 липня 2011 року № 1904/5, зареєстрованим у Міністерстві юстиції України 28 липня 2011 року за № 925/19663 456

Необхідні атрибути для передплати:

Отримувач ФО-П Лисяк Л. С., ідент. номер 2903716502, п/р 260070029077 в ПАТ «РЕГІОН-БАНК» м. Харкова, МФО 351254.
Призначення платежу: Оплата книги «Нотаріальний мінімум 2014 «. У цій же графі також слід указати адресу, на яку надсилати книгу. ПДВ не передбачено.
Після оплати книга буде відправлена рекомендованим листом поштою на адресу,
яку Ви вказали.

Ціна — 99 грн

РЕЄСТРАЦІЯ ІПОТЕКИ ТА ЗАБОРОНИ ВІДЧУЖЕННЯ В ДЕРЖАВНОМУ РЕЄСТРІ РЕЧОВИХ ПРАВ — автор матеріалу Галина ПОДГОРНА

Передплата на 2014 рік здійснюється через:

Одержувач: ЮВПП «Страйд»
Код ЄДРПОУ 32335789
Поточний рахунок 260000016018 в АТ «Регіон-банк» м. Харкова, МФО 351254
Призначення платежу: Передплата за журнал „МЕН” на 2014 рік. Без ПДВ. (вказати свої реквізити та адресу)

Вартість передплати становить 1200 грн.

Тел./факс: (057) 733-92-05; 714-27-90; тел.: 731-87-09;
E-mail: stride.zakaz@ukr.net
http://www.yurradnik.com.ua/

Адміністрація сайту щиро Вітає Вас з Днем Св. Миколая!

Темна нічка наступає,
Снігом білим засипає,
Всі дороги і будинки,
Всі дерева і ялинки.
Ніби казка на малюнку -
Сніг малює візерунки.
Двері в хату відкривай,
Йде до вас сам Миколай .
Він несе свої вітання,
Радість, свято, побажання:
Щоб у кожній хаті – всі були багаті!
Щоб у кожнім домі всі жили в любові!

Науково-практичний журнал «Мала енциклопедія нотаріуса» №6 (72) грудень 2013 року Тема номера: Оформлення документів для дії за кордоном (легалізація)

У НОМЕРІ:
Оформлення документів для дії за кордоном (легалізація)
ВОЛОДИМИР МАРЧЕНКО
Консульська легалізація чи апостиль? 8
Додаток 1
Штамп підтвердження дійсності оригіналів офіційних документів 12
Додаток 2
Штамп засвідчення справжності підписів 12
Додаток 3
Зразок апостиля 18
ГАННА ДЬОМКІНА
Проблеми правозастосування міжнародних договорів в контексті відмови від легалізації та визнання документів договірними країнами 28
ГАННА ОЖЕГОВА
Оформлення документів для дії за кордоном та деякі особливості вчинення нотаріальних дій за участю іноземних осіб, осіб без громадянства 35
ВОЛОДИМИР МАРЧЕНКО
Загальні завдання консулів з вчинення нотаріальних дій 42
Державний реєстр речових прав
ОЛЕНА ЧУЄВА
Практичні питання щодо посвідчення відчуження нерухомого майна та видача свідоцтв на успадковане майно через призму державної реєстрації речових прав 52
ГАЛИНА ПОДГОРНА
Реєстрація іпотеки та заборони відчуження в Державному реєстрі речових прав 60
Зразок
заяви на реєстрацію іпотеки 70
Зразок
заяви на реєстрацію заборони 71
Зразок
заяви на реєстрацію змін до іпотеки 73
ОЛЬГА ГРИБАНОВА
Державна реєстрація прав у разі поділу або виділу частки з об’єкта нерухомого майна 74
МАРИНА ЄЛЬКІНА
Виникнення права спільної часткової власності на земельну ділянку та часткове її відчуження. Aлгоритм та порядок реєстрації 77
Трудове право
МАРИНА ЗЄНІКОВА
Відпустка помічника нотаріуса у зв’язку з вагітністю та пологами 103
Зразок
листа до ФСС з тимчасової втрати працездатності про відкриття рахунку 105
Зразок
заяви про надання відпустки у зв’язку з вагітністю та пологами 106
Зразок
наказу про надання відпустки у зв’язку з вагітністю та пологами 107
Спадщина
ІРИНА БІЛОУС
Оголошення фізичної особи померлою. Правові наслідки оголошення фізичної особи померлою. Правові наслідки появи фізичної особи, яка була оголошена померлою 108
Нотаріальний процес
ВАСИЛЬ КРАТ
Окремі аспекти застосування правил про граничні суми розрахунків готівкою 114
АРТЕМ ЛІТВІНОВ, Тетяна ЛІТВІНОВА
Особливий статус релігійних громад при вчиненні нотаріальних дій 118
ОЛЬГА ГРИБАНОВА
Щодо придбання нерухомого майна банкрута на аукціоні: до питання про співвідношення спеціальних нормативно­правових актів та Закону України «Про нотаріат» 125
МИРОСЛАВА ДЯКОВИЧ
Встановлення нотаріусом право­суб’єктності осіб як передумова охорони їх прав та інтересів 129
Сімейний кодекс
ОЛЬГА РОЗГОН
Особливості договору про припинення права на аліменти для дитини у зв’язку з передачею права власності на нерухомість 138
Зразок
договору про припинення права на аліменти для дитини у зв’язку з передачею права власності на квартиру 142
Нотаріальне діловодство
ГАННА ОЖЕГОВА
Зміна або розірвання нотаріально посвідченого договору 145
Зразок
Примірного внутрішнього опису документів, складений приватним нотаріусом, справи 02­10 «Інші договори (засновницькі договори, установчі акти, договори відчуження рухомого майна, оренди, позики, управління майном тощо)» з приміткою про внесення змін до договору іншим нотаріусом 147
Зразок
Примірного засвідчувального напису, складений приватним нотаріусом, справи 02­10 «Інші договори (заснов­ницькі договори, установчі акти, договори відчуження рухомого майна, оренди, позики, управління майном тощо)» (при внесенні змін до договору іншим нотаріусом) 148
Зразок
Примірного внутрішнього опису документів, складений приватним нотаріусом, справи 02­05 «Договори довічного утримання (догляду) та документи, на підставі яких вони посвідчувались» з приміткою про розірвання договору іншим нотаріусом 149
Зразок
Примірного засвідчувального напису, складений приватним нотаріусом, справи 02­05 «Договори довічного утримання (догляду) та документи, на підставі яких вони посвідчувались» (при розірванні договору іншим нотаріусом) 150
Земельне право
ВІКТОРІЯ НІКІТЕНКО
Викуп земельних ділянок державної та комунальної власності. Теорія та практика 151
Огляди та коментарі
ВІКТОРІЯ БАРАНКОВА
Система суб’єктів нотаріального процесу: теоретичні та практичні аспекти 155
Цивільний кодекс
ОЛЕГ ПЕЧЕНИЙ
Деякі проблеми державної реєстрації у сфері спадкових правовідносин 166
Податки
ОЛЕНА САМОЩЕНКО
І знов «за рибу гроші», або Щодо подання інформації 171
Проект відповіді на запити Міндоходів щодо надання нотаріусами інформації та документів за посвідченими договорами 173
Ретроспектива
ИГОРЬ РУКАВИЦЫН
Из истории отечественного нотариата.
Порядок и процедура определения «самоличности» сторон 175
ВАЛЕНТИНА ЧУЙКОВА
До витоків українського спадкового права 182
Судова практика
Постанова Судової палати у цивільних справах Верховного Суду України від 03.07.2013 189
Правова позиція 193
Постанови адміністративного суду і апеляційного адміністративного суду
Вирішуючи спір між сторонами та задовольняючи позовні вимоги, суд першої інстанції виходив з того, що спірні податкові повідомлення­рішення прийняті ОДПІ не на підставі та не у спосіб, що передбачені Податковим кодексом України, витрати, понесені позивачем, належать до переліку витрат на утримання нотаріальної контори, підтверджені документально та можуть бути віднесені до витратної частини приватного нотаріуса Ххххх районного нотаріального округу Ххххх області ОСОБА_1. Також суд зазначив, що нотаріус не зобов’язаний нараховувати, утримувати та сплачувати податок по контрагентах, відносно яких встановлено, що вони є іншими самозайнятими особами або фізичними особами — підприємцями, у зв’язку з чим внесення даних про таких осіб до податкової звітності 1­ДФ не є обов’язком нотаріуса. Більш того, суд першої інстанції вірно зазначив, що Податковий кодекс України не містить вимог щодо можливості зарахування до витратної частини приватного нотаріуса вартості комунальних послуг лише у випадку використання для організації нотаріальної контори нежитлового приміщення 195
Нормативні документи
Лист Міністерства юстиції України від 24.09.2013 № 13.1­32/759 211
Лист Міністерства юстиції України від 30.09.2013 № 13.1­32/767 213
Лист Державного агентства земельних ресурсів України «Про надання роз’яснення» 214

Атрибути для передплати:

Одержувач: ЮВПП «Страйд»
Код ЄДРПОУ 32335789
Поточний рахунок 260000016018 в АТ «Регіон-банк» м. Харкова, МФО 351254
Призначення платежу: Передплата за журнал „МЕН” на 2014 рік. Без ПДВ. (вказати свої реквізити та адресу)

Вартість передплати становить 1200 грн.

Тел./факс: (057) 733-92-05; 714-27-90; тел.: 731-87-09;
E-mail: stride.zakaz@ukr.net
http://www.yurradnik.com.ua/

Звернення до нотаріусів України щодо Проекту нової редакції Статуту НПУ (для обговорення)

Нотаріусам України
Шановні колеги!

Нещодавно нотаріат України прийнято до Міжнародного союзу Латинського нотаріату. Це важливий крок уперед. З одного боку, ми відчуваємо себе повноправними членами потужної міжнародної організації, що включає і наш національний нотаріат. З іншого боку, таке рішення накладає на нас обов’язок привести структуру органів управління Нотаріальної палати України (далі — НПУ) у відповідність до норм Міжнародного союзу нотаріату.
4 грудня 2013 року Рада Нотаріальної палати України призначила на 10 січня 2014 року позачерговий З’їзд нотаріусів України. З нагоди цієї події виникла потреба поділитися з Вами окремими тезами щодо мого бачення програми побудови нашого самоврядування, і цю розмову є доцільним прив’язати до тексту нової редакції Статуту НПУ.
Чому саме так?
Мабуть, тому, що Статут є одночасно і програмою, і дорожньою картою розвитку НПУ!
1. Головна помилка діючої зараз структури НПУ — це відсутність самоврядування на місцях. Йдеться про необхідність створення в Автономній республіці Крим, усіх областях і в містах Києві та Севастополі відділень (регіональних палат) НПУ, що буде, в свою чергу, надавати гарантію рівних можливостей доступу нотаріусів до професійного самоврядування.
Представництво НПУ в областях — запорука тісного зв’язку керівництва з рядовими членами НПУ. Попередній досвід показав, що за відсутності регіональних структур неможливо забезпечити «зворотній зв’язок», і в результаті керівництво НПУ живе своїм життям, а рядові члени залишаються зі своїми проблемами наодинці.
Керівний склад регіональних палат повинен обиратися за тими самими принципами, які будуть встановлені і для керівних органів НПУ.
Суттєвою проблемою, яка на сьогодні ускладнює створення регіональних палат, є вже створена за принципом «зверху» НПУ. На мою думку, все повинно бути навпаки, але ми в цьому випадку є заручниками ситуації.
Також з тих же підстав суттєвою проблемою є і визначення представництва до Ради НПУ за регіональним принципом. Логічним було б їх обирати та делегувати за рекомендацією регіональних палат, але на сьогодні маємо те, що маємо. Із цього потрібно максимально безболісно та демократично знаходити вихід.
2. Виконавчим органом НПУ є Рада.
Щоб забезпечити представництво усіх областей, Рада має складатися з представників від кожної області (по одному представнику). Таким чином буде враховано думку кожного регіону при прийнятті будь-якого рішення Ради.
З метою дотримання адміністративно-територіальної (демографічної) рівноваги до складу Ради повинні додатково увійти ще 2–3 представники від м. Києва (оскільки один район м. Києва має таку ж кількість нотаріусів, як, наприклад, Донецька, Львівська або Харківська області).
Рада є визначальним керівним органом, а президент НПУ — координатором цих процесів.
3. Президентом НПУ на час обрання має бути практикуючий нотаріус (п. 25.2 Статуту МСЛН).
Президент виступає гарантом єдності палати, виконує представницькі функції, є координатором та адміністратором процесу самоврядування.
Повноваження президента полягають у забезпеченні виконання рішень З’їзду нотаріусів та Ради НПУ. Попередній досвід довів, що обрання президента НПУ повинно здійснюватися з числа практикуючих нотаріусів (з досвідом нотаріальної практики не менше 10 років) на демократичній основі шляхом таємного голосування.
4. Рада старійшин — консультативний, дорадчий орган, джерело політичної та наукової думки, «розум, честь і совість»; її завданням є також формування довгострокової перспективи розвитку нотаріату, взаємозв’язок з міжнародним нотаріатом. Рада старійшин має обиратись із числа нотаріусів з досвідом роботи понад 25 років, які користуються авторитетом серед нотаріусів, зробили вагомий внесок у розвиток нотаріату в Україні. На перший термін в порядку виключення (враховуючи молодість незалежного нотаріату України), можливо, є доцільним в Раду старійшин обрати нотаріусів з 15–20-річним досвідом нотаріальної практики. Їх досвід, авторитет та мудрість слугуватимуть напрацюванню єдиної нотаріальної практики та вибудові самоврядування. Рада старійшин НПУ очолюється президентом НПУ, якому допомагає в роботі віце-президент (віце-президенти).
Як правило, Рада старійшин НПУ збирається на чергову сесію два рази на рік, причому перший раз — на початку другого кварталу разом з Радою НПУ, а вдруге — напередодні З’їзду.
На позачергову сесію Рада старійшин НПУ збирається з ініціативи президента НПУ, З’їзду або на прохання третини його членів. Порядок денний засідань готується президентом спільно з Радою НПУ.
5. Вищим органом нотаріального самоврядування є З’їзд нотаріусів України, який скликається Радою НПУ не рідше одного разу на рік і правомочний вирішувати будь-які питання діяльності НПУ.
Рішення на З’їзді приймаються нотаріусами України або їх уповноваженими делегатами.
Позачерговий З’їзд нотаріусів України скликається за ініціативою Ради НПУ або на вимогу не менш як 500 (п’ятисот) членів НПУ.
Вимога про скликання позачергового З’їзду нотаріусів України підтверджується підписами усіх ініціаторів проведення З’їзду до Ради НПУ з зазначенням мотивів проведення З’їзду, П.І.Б. ініціаторів проведення З’їзду, номера Свідоцтва про право на зайняття нотаріальною діяльністю та порядку денного З’їзду.
Рада НПУ зобов’язана не пізніше 15 діб від дати отримання вимоги про скликання позачергового З’їзду нотаріусів України призначити дату проведення З’їзду. Дата проведення З’їзду повинна бути визначена в строк не пізніше двох місяців від дати отримання вимоги про призначення позачергового З’їзду нотаріусів України. Як Ви бачите, в цьому питанні ми передбачили максимально зрозумілу процедуру з чітко визначеними термінами.
І що найголовніше — надається реальна можливість контролю з боку нотаріальної спільноти.
6. Проведення З’їзду один раз на рік тісно пов’язано з принципом визначення розмірів членських внесків!
На нашу думку, розмір членських внесків необхідно встановлювати кожного року, керуючись економічними розрахунками на виконання програм та завдань.
Не повинна працювати система «вигадування» розміру членських внесків за принципом «как карта ляжет», членські внески повинні визначатися витратною частиною на реалізацію затверджених планів на майбутній рік.
7. Також необхідно передбачити обов’язковість щорічного публічного звіту щодо доходів та витрат НПУ. Таким чином, кожний нотаріус буде мати чітку картину, як і куди НПУ витрачає його членські внески.

Пам’ятаючи закон бюрократа, що більше 2–3 сторінок тексту вже не сприймаються, я на цьому зупиняюсь і пропоную перейти до аналізу та конструктивного коментарю проекту нової редакції Статуту НПУ.
Також потрібно врахувати, що Статут — це живий організм, головні принципи якого закладаються відразу як фундамент, а «надбудова» повинна розвиватися і за необхідності змінюватися на вимогу часу!
P.S. Якщо коротко, то я пропоную замінити одноособове президентське керування НПУ на нотаріальне самоврядування.

З повагою
нотаріус Володимир Марченко
09 грудня 2013

Звернення до нотаріусів України щодо процедури делегування та порядку денного позачергового З,їзду нотаріусів України

Нотаріусам України
Шановні колеги!

04.12.2013 на засіданні Ради Нотаріальної палати України (далі — НПУ) прийнято рішення про проведення позачергового З’їзду НПУ 10.01.2014. За ініціативою знизу завдяки Вашій підтримці навіть після отримання неодноразових відмов нам вдалося змусити діюче керівництво НПУ оголосити позачерговий З’їзд нотаріусів України. Ми переконалися, що голос кожного практикуючого нотаріуса може бути не тільки почутий, а й може стати вирішальним при прийнятті доленосних рішень щодо майбутнього нотаріату України.
По-перше, хочу подякувати всім, хто не залишився байдужим до долі нотаріального самоврядування в Україні і підтримав своїм підписом ініціативу позачергового З’їзду нотаріусів України.
Але заспокоюватись, святкувати перемогу зарано. Президент та Рада НПУ все одно виявилися непослідовними та не включили до порядку денного питання про можливе дострокове відкликання з посад президента, Ради НПУ та інших виборних органів НПУ, хоча ми неодноразово наголошували на тому, що згідно зі ст. 16 Закону України «Про нотаріат» не нотаріус не міг бути обраний президентом НПУ.
Також, продовжуючи сумну традицію, президент та Рада НПУ знову приховують від нотаріусів оригінальний текст Протоколу засідання Ради НПУ від 04.12.2013, а замість цього на офіційному сайті НПУ виклали вільний його переказ з певними коментарями і до того ж зробили це анонімно — авторство і підпис під повідомленням відсутні.
Відповідно до Статуту НПУ кожний член НПУ має право одержувати інформацію про діяльність НПУ, зокрема з офіційного веб-сайту НПУ, тому вимагаю викласти на офіційному сайті НПУ повну скановану копію Протоколу засідання Ради НПУ від 04.12.2013, без виключень та купюр.
Також вимагаю викласти на офіційному сайті НПУ скановані копії Протоколів усіх попередніх засідань Ради НПУ без виключень та купюр!
На сьогодні зібрано близько двох тисяч підписів нотаріусів про вимогу скликання позачергового З’їзду (збір був практично зупинений Протоколом Ради НПУ № 6 від 07.11.2013 про оголошення позачергового З’їзду). Нотаріуси вимагають включення у порядок денний З’їзду певного кола важливих питань щодо самоврядування.
Керуючись п. 5.2 ст. 5 Статуту НПУ: «З’їзд нотаріусів України правомочний вирішувати будь-які питання діяльності НПУ», вважаю за доцільне при обранні делегатів на позачерговий З’їзд нотаріусів України уповноважити їх звернутися до З’їзду з пропозицією (вимогою) включення до порядку денного таких питань:
1. Вирішення на З’їзді нотаріусів України питання про визнання нелегітимним рішення Ради НПУ в частині, де члени Ради НПУ, Інспекції з питань професійної відповідальності нотаріусів НПУ та Ревізійної комісії НПУ визначені делегатами позачергового З’їзду нотаріусів України поза встановленою квотою.
Таке рішення Ради НПУ є прямим порушенням демократичних принципів Міжнародного союзу нотаріату та норм представництва.
Таким чином, керівництво НПУ безпідставно нав’язує нам 35 осіб делегатів, кількість яких перевищує норму делегування від кожної окремо взятої, зокрема, Автономної Республіки Крим, Вінницької області, Волинської області, Житомирської області, Закарпатської області, Запорізької області, Івано-Франківської області, Київської області, Кіровоградської області, Луганської області, Миколаївської області, Полтавської області, Рівненської області, Сумської області, Тернопільської області, Херсонської області, Хмельницької області, Черкаської області, Чернівецької області, Чернігівської області та м. Севастополя.
Кожний делегат представлятиме на з’їзді 10 практикуючих нотаріусів свого регіону, а кого представлятимуть 35 ніким не делегованих осіб? Питання риторичне…
2. Затвердження нової редакції Статуту НПУ, який буде передбачати:
– створення відділень (обласних палат) НПУ в кожній області України, містах Києві та Севастополі;
– обрання на демократичній основі членів Ради НПУ з обов’язковою умовою представництва від Автономної республіки Крим, кожної області та міст Києва і Севастополя;
– обрання президента НПУ з числа практикуючих нотаріусів (з досвідом нотаріальної практики не менш ніж 10 років) на демократичній основі шляхом таємного голосування;
– затвердження обов’язкового проведення щорічного З’їзду нотаріусів України з проведенням щорічного публічного звіту щодо доходів та витрат органами НПУ;
– значного зменшення порогу для призначення позачергового З’їзду нотаріусів України.
3. Дострокове відкликання з посад президента НПУ, членів Ради НПУ та інших членів виборних органів НПУ.
4. Обрання президента НПУ, Ради НПУ та інших органів НПУ.

Вкотре звертаюсь до кожного з Вас. Будьте ініціативними на конференціях! Не допустіть проведення формального з’їзду без включення питань, за які поставили свої підписи на заявах про вимогу проведення позачергового З’їзду нотаріусів України Ви та наші колеги. Інакше наше самоврядування нотаріусів так і залишиться самоврядуванням купки осіб.

З повагою
нотаріус Володимир Марченко

Встановлення особи іноземного громадянина чи особи з особливим статусом під час вчинення нотаріальних дій — автор матеріалу Марина ШВИДКА

Передплата на 2014 рік здійснюється через:

Одержувач: ЮВПП «Страйд»
Код ЄДРПОУ 32335789
Поточний рахунок 260000016018 в АТ «Регіон-банк» м. Харкова, МФО 351254
Призначення платежу: Передплата за журнал „МЕН” на 2014 рік. Без ПДВ. (вказати свої реквізити та адресу)

Вартість передплати становить 1200 грн.

Тел./факс: (057) 733-92-05; 714-27-90; тел.: 731-87-09;
E-mail: stride.zakaz@ukr.net
http://www.yurradnik.com.ua/

Відеоматеріали. Более семисот нотариусов съехались в Харьков на семинар с участием директора Департамента нотариата и банкротства Министерства юстиции Украины, засл. юриста Украины Лилии Васильевны Чигвинцевой.

http://www.youtube.com/watch?v=LmSYYtfSLaY&feature=youtu.be

Вітання Президента України Віктора Януковича Міністру юстиції Олені Лукаш з нагоди дня народження

Шановна Олено Леонідівно!

Сердечно вітаю Вас із днем народження.

Щиро зичу міцного здоров’я, родинного благополуччя та здійснення усіх сподівань.

Упевнений, що притаманні Вам непересічні особисті якості, невичерпна життєва енергія, принциповість і відповідальність у вирішенні питань державної ваги будуть надійним підґрунтям на шляху подальшого розвитку незалежної України.

Нехай доля завжди буде прихильною до Вас.

З повагою,
Віктор ЯНУКОВИЧ

Олена ЛУКАШ: «Дані реєстрів, про що так дехто переживав, насправді в тій історії нікого не цікавили» (інтерв’ю Урядовому кур’єру)

Чим закінчилася скандальна історія з державними реєстрами, яким чином держава захищає персональні дані громадян, які зберігаються в цих електронних базах? І чи можуть люди більше не хвилюватися, що хтось зможе використовувати цю інформацію на свій розсуд? На ці та інші питання в ексклюзивному інтерв’ю «Урядовому кур’єру» відповіла міністр юстиції Олена ЛУКАШ.

Вибори за євростандартами
— Олено Леонідівно, до саміту у Вільнюсі лишилося кілька тижнів. Які ключові моменти євроінтеграційної роботи міністерства?

— Ми проаналізували проект Угоди про асоціацію з ЄС, залучивши до цієї роботи провідних вітчизняних науковців. Аналіз підтвердив, що положення Угоди не суперечать Конституції України, відповідають як національному законодавству, так і міжнародним зобов’язанням України. Крім того, проведений аналіз дав змогу визначити коло питань першочергового значення, які мають бути враховані під час організації процесу виконання Україною Угоди.

Такий аналіз дозволив дійти висновків, зокрема, щодо відсутності в проекті Угоди про асоціацію положень, які б обмежували право України на участь у зонах вільної торгівлі з іншими державами та інших міжнародних утвореннях, відсутність порушень Україною міжнародних зобов’язань перед державами-членами Митного союзу в разі підписання Угоди про асоціацію.

У разі підписання Угоди, як ви розумієте, це лише початок роботи України та міністерства, після цього нас очікує копітка робота із приведення законодавства у відповідність до вимог ЄС.

— У парламенті в першому читанні проголосовані зміни до виборчого законодавства. Чи були враховані рекомендації Венеціанської комісії та ОБСЄ? Я знаю, міністерство проводило досить інтенсивну інформаційну роботу щодо обговорення цих питань.

— Один із ключових пріоритетів діяльності міністерства, до якого ми прагнемо, — прозорість. І це повною мірою стосується обговорення процесу вдосконалення виборчого законодавства. Тема виборів і внесення змін у відповідне законодавство завжди дуже гостро й занадто емоційно сприймається нашим політикумом і суспільством.

Міністерство виявило ініціативу й організувало цикл «круглих столів», на яких спільно з відомими вітчизняними політиками, науковцями, юристами обговорювали почасти контраверсійні рекомендації європейських експертів з Венеціанської комісії та ОБСЄ/БДІПЛ, інших іноземних фахівців. І будь-хто може прочитати стенограми цих обговорень, ми їх розміщуємо на офіційному сайті міністерства.

Наша ініціатива була схвально оцінена європейськими партнерами, її результати стануть платформою для подальших напрацювань з метою гармонізації виборчого законодавства України. Саме наші напрацювання щодо виборчих процедур були підтримані депутатами 8 листопада 2013 року.

До нотаріусів сформують електронну чергу
— Сьогодні чимало розмов навколо лібералізації й реформування роботи нотаріату. Чи стануть послуги нотаріусів доступнішими для населення?

— Мінімізація витрат населення й спрощення надання нотаріальних послуг — один із ключових пріоритетів роботи міністерства, яке зорієнтоване на задоволення потреб та інтересів громадян. При цьому особлива увага приділяється захисту прав та інтересів соціально незахищених верств населення. Я особисто контролюю цю сферу для забезпечення її максимальної прозорості й ефективності.

Правила професійної етики, які діяли раніше, зобов’язували всіх нотаріусів, незалежно від їх матеріальної спроможності, сплачувати членські внески до Нотаріальної палати. Навіть державні нотаріуси, зарплата яких трохи перевищує мінімальну, мали сплачувати внески на рівні із приватними. Не сплатив внески — Нотаріальна палата мала право на подання до Вищої кваліфікаційної комісії нотаріату про анулювання свідоцтва на право займатися нотаріальною діяльністю. Ми покінчили з цим. Тепер підставою для анулювання свідоцтва може бути лише неналежний фаховий рівень нотаріусів чи порушення законодавства.

— Недавно Мін’юст провів іспити для нотаріусів. Стати нотаріусом цього року хотіла рекордна кількість людей. З чим це пов’язано?

— Так, удвічі більше, ніж в усі попередні роки. Люди повірили в нашу реформу, в те, що головним критерієм на іспитах можуть бути знання, — я це саме так пояснюю. Вони приїхали з різних областей, міст і містечок, вони готувалися, хвилювалися і вперше не зазнали жодних штучних перешкод, щоб скласти іспит. Люди повірили в чесні й відкриті іспити, і що ми їм це забезпечимо.

Сьогодні, вважаю, нотаріат потребує максимальної нашої підтримки, бо він уже успішно зарекомендував себе у сфері нерухомості, під час роботи з реєстрами. Зараз ми плануємо за допомогою нотаріусів надавати витяги з держреєстрів речових прав, щоб люди не стояли в реєстраційних службах, і таким чином зменшити чергу.

Я вважаю, що нотаріус — одна з тих професій, яка демонструє велику відповідальність перед громадянами, суспільством, перед новими нормами закону, і повинна бути готова до виконання додаткових повноважень з реєстрації та закриття бізнесу, надання витягів із реєстрів тощо.

Тобто, з одного боку, ми будемо підтримувати нотаріат, з іншого — захищати громадян і вдосконалювати законодавство. Ринок, наприклад, стане більш цивілізованим, якщо ми введемо єдині тарифи за послуги в усіх регіонах, захистивши людей від цінових «турбулентностей».

Підтримки потребує й державний нотаріат, бо на якийсь час ми про нього забули, а він працює із малозабезпеченими категоріями населення.

— Розкажіть про це докладніше.
— З першого дня роботи я наполягала на активізації державних нотаріальних контор, бо перед цим нова концепція роботи нотаріату передбачала створення єдиного нотаріату, наслідком якого могло стати скорочення державних нотаріальних контор. При цьому сьогодні в державних нотаріальних конторах обслуговуються люди похилого віку, пенсіонери, які ще ментально не готові взагалі чути слова «приватний нотаріус», «приватний підприємець». Вони довіряють виключно органам державного нотаріату. Безумовно, люди повинні мати альтернативу: іти їм до приватного чи державного нотаріуса. І цю довіру потрібно плекати і підтримувати.

У нас є програма, яку ми незабаром представимо. Вона ніяк не відобразиться на державному бюджеті, але створить нормальні, цивілізовані умови для запису на прийом, облаштування електронної черги для громадян. Тож наші державні нотаріальні контори ми будемо підтримувати і засобами технічного прогресу.

Інформація в реєстрах залишилася недоторканою
— Олено Леонідівно, чим закінчилася скандальна історія з державними реєстрами? Вони працюють у нормальному режимі?

— Остаточні висновки про ситуацію, яка виникла на початку жовтня із реєстрами, робитимуть правоохоронні органи і суди. Головне ж, що блокування реєстрів припинено, інформація в реєстрах залишилась недоторканою, повною, такою, як вона і була. А тими, хто це вчинив, займаються правоохоронці. Попередні керівники ДП «Інформаційний центр» уже знаходяться у міжнародному розшуку, на території держави не з’являються, зі слідством не співпрацюють, але для мене головне, що громадяни та ті особи, які мали доступ до реєстрів, більше не відчувають незручностей, а спокійно реєстрами користуються.

Хочу наголосити, що дані реєстрів, про що так дехто переживав, насправді в тій історії нікого не цікавили. Коли ти отримуєш мільйони доларів і нічого при цьому не робиш, тебе абсолютно не цікавлять якісь довіреності, виконавчі дії щодо когось, чи є там у когось шлюб, розлучення і таке інше. Їх цікавило лише присвоєння державних коштів, які вони отримували як роялті — так званих авторських платежів. Коли вони атакували реєстри, то створили так звані «сервери ліцензування» — спеціальні електронні пристрої, не передбачені технічним завданням при створенні реєстрів, і які, по суті, надавали команди для роботи будь-якого реєстру: — Чи можна увімкнутися? — Бізнесмен каже: — Можна! — А можна запитати інформацію? — Можна! — А можна вимкнути комп’ютер? — Можна! — йде команда із сервера ліцензування. — А можна перерахувати 90 мільйонів гривень? — Проведімо аудит! — Тоді не можна! — І вся країна зависає, тобто сам реєстр не атакувався, атакувався маршрут, доступ до нього. Встановлені були електронні команди, які забороняли користувачам входити до цих реєстрів, приблизно так вчиняють пірати.

На сьогодні команда фахівців ДСТЗІ ,СБУ, прокуратури, МВС працює над цими питаннями. Реєстри були відновлені майже за кілька днів. Ось коротко про те, що відбулося.

— А який напрямок у своїй подальшій роботі ви вважаєте найголовнішим?

— Найголовніше — підвищення стандартів життя людей. Президент України поставив дуже конкретне завдання — максимальний захист соціально вразливих верств населення та належний державний сервіс. І ми зробимо все, щоб змінити ситуацію на краще. Це стосується стягнення аліментів, погашення боргів із зарплати, виконання судових рішень. Люди похилого віку, інваліди, чорнобильці, одинокі матері мають відчувати, що держава про них піклується.

Цього тижня ми започаткували систему відеоконференцій з нашими управліннями в регіонах. Мета — постійно тримати в полі зору проблеми і максимально швидко їх усувати. Регулярне онлайн-звітування керівників головних управлінь юстиції та відповідних служб, подальший аналіз наданої ними інформації сприятиме швидкому реагуванню міністерства на наявні проблеми та можливі загрози для нашого пріоритету №1.

Наголошую, стягнення аліментів та погашення боргів із зарплати, діяльність нотаріусів — те, що ми перезавантажимо у першу чергу.

Ми не сидітимемо, зачинившись у кабінетах. Країні потрібне вдосконалення багатьох стандартів — починаючи від законодавчих і завершуючи стандартами життя. А для цього, повірте, і наснага, і бажання у нас є. Я завжди кажу: дорогу здолає той, хто йде.