Архивы

Звернення до Міністра юстиції України щодо спрощення процедури одержання нотаріусами дозволу на травматичну зброю.

ГРОМАДСЬКА ОРГАНІЗАЦІЯ
«АСОЦІАЦІЯ НОТАРІУСІВ МІСТА ХАРКОВА ТА ХАРКІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ»

61002, м. Харків, вул. Ольмінського, буд. 6
код ЄДРПОУ 24275948, п/р. 2600800119855 в АТ «РЕГІОН-БАНК» у м. Харкові, МФО 351254
(057) 714-27-90, (057) 714-27-89, 067 572 16 15

«23» червня 2014 р. № 22
Міністру юстиції України
Петренко П. Д.

Звернення
щодо спрощення процедури одержання нотаріусами
дозволу на травматичну зброю.

На сьогоднішній день це питання регулюється такими нормативно-правовими актами:
1. Постанова Ради Міністрів Української РСР від 27.02.1991 року № 49 «Про затвердження Правил застосування спеціальних засобів при охороні громадського порядку».
2. Наказ МВС України від 21.08.1998 року N 622 «Про затвердження Інструкції про порядок виготовлення, придбання, зберігання, обліку, перевезення та використання вогнепальної, пневматичної і холодної зброї, пристроїв вітчизняного виробництва для відстрілу патронів, споряджених гумовими чи аналогічними за своїми властивостями метальними снарядами несмертельної дії, та зазначених патронів, а також боєприпасів до зброї та вибухових матеріалів».
3. Тимчасова інструкція затверджена Наказом МВС України від 13.06.2000 року № 379-ДСК, зареєстрованим у МЮУ 11.10 2000 року за № 696/4917 «Про Порядок видачі дозволів на право придбання, зберігання та використання пристроїв вітчизняного виробництва для відстрілу патронів, споряджених гумовими чи аналогічними за своїми властивостями метальними снарядами несмертельної дії».
Згідно з наказом МВС України N 379-ДСК від 13.06.2000 року право на придбання засобів активної оборони (пістолетів і револьверів для стрілянини гумовими кулями) мають працівники суду, правоохоронних органів і їх близькі родичі, а також особи, що беруть участь у кримінальному судочинстві, журналісти й позаштатні журналісти, депутати України, члени суспільних формувань по охороні громадського порядку й державного кордону, військовослужбовці, крім тих, хто проходить термінову військову службу, державні службовці, які мають категорії й ранги.
До правоохоронних органів відносяться: органи прокуратури, органи внутрішніх справ, органи служби безпеки, митні органи, органи охорони державного кордону, органи державної податкової служби й податкової інспекції, органи державної контрольно-ревізійної служби, органи рибоохорони, органи державної лісової охорони, інші органи, які здійснюють правовстановлюючі або правоохоронні функції.
Правоохоронні органи — це існуючі в суспільстві й державі установи та організації, що здійснюють правозастосовну та правоохоронну функції, основне завдання яких полягає в забезпеченні законності, захисту прав та законних інтересів громадян, юридичних осіб, боротьбі зі злочинністю та іншими правопорушеннями.
Згідно ЗУ «Про нотаріат» 02.09.1993 № 3425-XII нотаріат в Україні це система органів і посадових осіб, на які покладено обов’язок посвідчувати права, а також факти, що мають юридичне значення, та вчиняти інші нотаріальні дії, передбачені цим законом, з метою надання їм юридичної вірогідності.
Вищезазначений закон прямо не вказує місце нотаріату в системі правоохоронних органів України.
Згідно ст. 2. ЗУ «Про державний захист працівників суду і правоохоронних органів» від 23.12.1993 року в редакції від 02.03.2014 року до правоохоронних органів відносяться: органи прокуратури, внутрішніх справ, служби безпеки, Військової служби правопорядку у Збройних Силах України, органи охорони державного кордону, органи доходів та зборів, органи і установи виконання покарань, слідчі ізолятори, органи державного фінансового контролю, рибоохорони, державної лісової охорони, інші органи, які здійснюють правозастосовні або правоохоронні функції.
Відповідно до цієї ж статті, але в редакції 1993 року перелік правоохоронних органів був таким: судові, прокуратури, внутрішніх справ, служби безпеки, митні, державної податкової служби, юстиції, адвокатура, нотаріат, державний департамент з питань виконання покарань, державний департамент пожежної охорони та інші. Тобто нотаріат віднесли до категорії інших органів які здійснюють правозастосовні або правоохоронні функції.
Загально відомо, що органи юстиції та нотаріат в Україні відносяться до судових та правоохоронних органів України.
Нотаріальний процес сприяє не тільки громадянам та юридичним особам в охороні та захисті їх прав, а й державним органам у їх діяльності щодо захисту прав та інтересів громадян, організацій та держави. Отже, нотаріуси як особисто мають виконувати правоохоронну та правозахисну функцію, так на них покладаються обов’язки щодо сприяння у здійсненні іншим державним правоохоронним органам їх повноважень.
Таким чином факт того, що нотаріус, як державний так і приватний, а також їх помічники відносяться до складу працівників правоохоронних органів не потребує додаткової регламентації шляхом внесення змін чи доповнень до відповідних законів України.
Реалізація права нотаріуса та його помічника на придбання засобів активної оборони (пістолетів, револьверів для стрілянини гумовими кулями) можливе у разі внесення змін до відповідних відомчих наказів МВС України якими регламентується порядок придбання та реєстрації засобів активної оборони працівниками правоохоронних органів.
З врахуванням значного збільшення за останні пів року статистики нападів на робочі місця нотаріусів з метою пограбування нотаріальних печаток та нотаріальних бланків звертаємося до Вас з проханням ініціації співпраці з міністром МВС України щодо внесення змін до відомчих наказів МВС України з метою спрощення одержання нотаріусами та їх помічниками дозволу на травматичну зброю.

З повагою,
Президент Громадської організації
«Асоціація нотаріусів м. Харкова
та Харківської області» Володимир Марченко

НАКАЗ. Про внесення змін до Порядку передачі документів у сфері державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень

НАКАЗ. Про внесення змін до Порядку передачі документів у сфері державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень

18.06.2014

МІНІСТЕРСТВО ЮСТИЦІЇ УКРАЇНИ
НАКАЗ
28.05.2014 м. Київ № 838/5

Зареєстровано в Міністерстві юстиції України
05 червня 2014 року за № 585/25362

Про внесення змін до Порядку передачі документів
у сфері державної реєстрації речових прав на
нерухоме майно та їх обтяжень

Відповідно до Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень», пункту 3 Положення про Міністерство юстиції України, затвердженого Указом Президента України від 06 квітня 2011 року № 395,

НАКАЗУЮ:

1. Внести до Порядку передачі документів у сфері державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень, затвердженого наказом Міністерства юстиції України від 20 січня 2012 року № 111/5, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 26 січня 2012 року за № 118/20431, такі зміни:

1) у пункті 3:

в абзаці першому слова «з описом вкладення» виключити;

абзац другий викласти в такій редакції:

«До документів, що передаються до органу державної реєстрації прав за місцем розташування нерухомого майна, додається опис вкладення, який має містити повний перелік документів, які передаються, із зазначенням кількості аркушів кожного окремого документа, прізвища, імені та по батькові державного реєстратора прав на нерухоме майно (далі − державний реєстратор), який передає зазначені документи, та повного найменування відповідного органу державної реєстрації прав, найменування нотаріальної контори або назви нотаріального округу.»;

абзац четвертий виключити.

У зв’язку з цим абзац п’ятий вважати абзацом четвертим;

в абзаці п’ятому слова «документів, які він передає до органу державної реєстрації прав за місцем розташування нерухомого майна» замінити словами «оригіналів поданих заявником для проведення державної реєстрації прав документів та копій документів, які пред’являються для державної реєстрації прав»;

2) в абзаці першому пункту 4 слова «за місцезнаходженням» замінити словами «за місцем розташування»;

3) доповнити цей Порядок новим пунктом такого змісту:

«5. У зв’язку зі зміною адміністративно-територіального поділу, визначення меж населених пунктів орган державної реєстрації прав, який діяв на відповідній території, протягом місяця передає реєстраційні справи за актом приймання-передачі до органу державної реєстрації прав, який згідно з проведеними змінами адміністративно-територіального поділу або меж населених пунктів діє на відповідній території. Акт приймання-передачі підписується керівником органу державної реєстрації прав, що передає реєстраційні справи, та керівником органу державної реєстрації прав, що приймає реєстраційні справи.».

2. Департаменту взаємодії з органами влади (Мартиненко С.В.) подати цей наказ на державну реєстрацію відповідно до Указу Президента України від 03 жовтня 1992 року № 493 «Про державну реєстрацію нормативно- правових актів міністерств та інших органів виконавчої влади».

3. Цей наказ набирає чинності з дня його офіційного опублікування.

4. Контроль за виконанням цього наказу покласти на першого заступника Міністра Ємельянову І.І.

Міністр
Павло Петренко

НАКАЗ. Про невідкладні заходи щодо захисту прав громадян на території проведення антитерористичної операції

НАКАЗ. Про невідкладні заходи щодо захисту прав громадян на території проведення антитерористичної операції

18.06.2014

МІНІСТЕРСТВО ЮСТИЦІЇ УКРАЇНИ
НАКАЗ
17.06.2014 м. Київ № 953/5

Зареєстровано в Міністерстві юстиції України
17 червня 2014 року за № 640/25417

Про невідкладні заходи
щодо захисту прав громадян
на території проведення
антитерористичної операції

Відповідно до підпункту 60 пункту 4 та пункту 9 Положення про Міністерство юстиції України, затвердженого Указом Президента України від 06 квітня 2011 року № 395, та з метою забезпечення захисту прав та законних інтересів фізичних та юридичних осіб у зв’язку із соціально-політичною ситуацією, що склалась у Донецькій та Луганській областях,

НАКАЗУЮ:

1. Державному підприємству «Інформаційний центр» Міністерства юстиції України (Богданов Л.В.) тимчасово припинити доступ користувачів до Єдиних та Державних реєстрів інформаційної системи Міністерства юстиції України, а саме: Державного реєстру обтяжень рухомого майна, Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, до закінчення антитерористичної операції на сході України на території:

- Луганської області (крім Кремінського, Сватівського, Троїцького, Білокуракинського, Старобільського, Біловодського, Новопсковського, Марківського, Міловського районів);

- міста Слов’янськ та Слов’янського району Донецької області.

2. Встановити, що нотаріальні дії та державну реєстрацію речових прав та їх обтяжень (далі — державна реєстрація прав) на нерухоме майно, яке розташоване на території Луганської області (крім Кремінського, Сватівського, Троїцького, Білокуракинського, Старобільського, Біловодського, Новопсковського, Марківського, Міловського районів), міста Слов’янськ та Слов’янського району Донецької області, здійснюють відповідно державні реєстратори речових прав на нерухоме майно органів державної реєстрації прав і приватні та державні нотаріуси інших районів Луганської та Донецької областей відповідно до законодавства.

3. Державній реєстраційній службі України (Онищенко Г.В.) вжити заходів щодо:

- тимчасового припинення доступу користувачів до Єдиного державного реєстру юридичних та фізичних осіб – підприємців на територіях, визначених у цьому наказі;

- реалізації цього наказу в частині здійснення державної реєстрації речових прав на нерухоме майно і юридичних та фізичних осіб – підприємців.

4. Державному підприємству «Інформаційний центр» Міністерства юстиції України (Богданов Л.В.) вжити необхідних заходів щодо припинення доступу користувачів до Єдиних та Державних реєстрів інформаційної системи Міністерства юстиції України відповідно до пункту 1 цього наказу.

5. Департаменту взаємодії з органами влади (Мартиненко С.В.) подати цей наказ на державну реєстрацію відповідно до Указу Президента України від 03 жовтня 1992 року № 493 «Про державну реєстрацію нормативно-правових актів міністерств та інших органів виконавчої влади».

6. Цей наказ набирає чинності з дня його офіційного опублікування.

7. Контроль за виконанням цього наказу покласти на Першого заступника Міністра Ємельянову І.І.

Міністр
Павло Петренко

Звернення до Міністра юстиції України Петренко П.Д. щодо відкликання доручення про подання нотаріусами піврічної звітності

ГРОМАДСЬКА ОРГАНІЗАЦІЯ
«АСОЦІАЦІЯ НОТАРІУСІВ МІСТА ХАРКОВА ТА ХАРКІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ»

61002, м. Харків, вул. Ольмінського, буд. 6
код ЄДРПОУ 24275948, п/р. 2600800119855 в АТ «РЕГІОН-БАНК» у м. Харкові, МФО 351254
(057) 714-27-90, (057) 714-27-89, 067 572 16 15

«19» червня 2014 р. № 21
Міністру юстиції України
Петренко П.Д

Шановний Павле Дмитровичу!

Нотаріальна спільнота змушена звернутися до Вас з проханням сприяти розвитку нотаріату та зменшити навантаження на нотаріусів як в матеріальному плані, так і в часі, необхідному для вчинення нотаріальних дій (що дало б можливість приділяти більше уваги прийому осіб, котрі звертаються до нотаріуса), або навіть зменшити плату за їх вчинення.
Зокрема, питання полягає в тому, що дорученням Міністерства юстиції, за підписом Лукаш О. Л., нотаріусів зобов’язали подавати до Головних управлінь юстиції в областях річний звіт, затверджений 08.06.2011 наказом Міністерства юстиції № 1529/5, кожні півроку, що суперечить як зазначеному наказу, так і ст.14 Закону України «Про нотаріат», на виконання якої виданий наказ Міністерством юстиції та згідно з якою державні нотаріальні контори подають встановлену статистичну і бухгалтерську звітність, приватні нотаріуси — статистичну звітність.
Статистичний звіт про роботу державних нотаріальних контор та приватних нотаріусів подається Головним управлінням юстиції Міністерства юстиції України в Автономній Республіці Крим, головними управліннями юстиції в областях, містах Києві та Севастополі до Міністерства юстиції України.
Доручення Міністерства юстиції щодо подання звітності за півріччя, а не за рік, як передбачено нормативно-правовим актом, — зайве свідчення керування в ручному режимі, без видання належного нормативного акта та погодження його з Держкомстатом.
Крім того, Інформаційним центром міністерства юстиції України було реалізовано можливість подачі зазначеного звіту в електронному вигляді, але з невідомих причин майже півроку ця функція не діє, і нотаріуси вимушені зайвий раз приїжджати до Головних управлінь юстиції для здачі цього звіту особисто. Це питання дуже актуальне, особливо для віддалених від обласних центрів районів (на відстані 200 кілометрів і більше). Оскільки здача звітності провадиться нотаріусами особисто в короткі терміни, то сам процес займає майже 14 годин, з урахуванням часу на проїзд та черги в Головних управліннях юстиції областей.
Також велике навантаження по обробці цих звітів лягає на працівників відділів нотаріату та відбирає чимало часу, який вони могли б використати для вирішення актуальних та проблемних питань, що безпосередньо стосуються нотаріальної діяльності по суті, замість формальної паперової тяганини, яка до того ж ніяк не допомагає у вирішенні конкретних питань, які щодня підкидає нам життя.
З огляду на те, що вирішення цього питання не потребує жодної копійки з державного бюджету, звільнить чимало робочого часу працівників бюджетної сфери та поліпшить доступ до нотаріальних дій, просимо відкликати доручення МЮ про подання піврічної звітності нотаріусів, зобов’язати Інформаційний центр Міністерства юстиції вжити заходів щодо належного функціонування електронної звітності нотаріусів, зобов’язати обласні управління юстиції довести до відома нотаріусів інформацію про подання звітності в електронному вигляді, що сприятиме оперативному поданню річної звітності без особистої участі у цьому процесі нотаріусів та спростить її обробку в управліннях юстиції областей.

З повагою
Президент Громадської організації
«Асоціація нотаріусів міста Харкова
та Харківської області» Марченко В. М.

НАКАЗ. Про внесення змін до деяких наказів Міністерства юстиції України

НАКАЗ. Про внесення змін до деяких наказів Міністерства юстиції України

10.06.2014

МІНІСТЕРСТВО ЮСТИЦІЇ УКРАЇНИ
НАКАЗ
28.05.2014 м. Київ № 847/5

Зареєстровано в Міністерстві юстиції
29.05.2014 за № 569/25346

Про внесення змін до деяких
наказів Міністерства юстиції України

Відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 01 квітня 2014 року № 80 «Про внесення змін до постанови Кабінету Міністрів України від 5 серпня 2009 р. № 812» та з метою подальшого вдосконалення обігу спеціальних бланків нотаріальних документів

НАКАЗУЮ:

1. Внести до Порядку ведення Єдиного реєстру спеціальних бланків нотаріальних документів, затвердженого наказом Міністерства юстиції України від 04 листопада 2009 року № 2053/5, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 09 листопада 2009 року за № 1043/17059 (із змінами), такі зміни:

1) підпункт 6.1.1 пункту 6.1 глави 6 виключити.

У зв’язку з цим підпункт 6.1.2 вважати підпунктом 6.1.1;

2) пункти 9.3 – 9.5 глави 9 викласти в такій редакції:

«9.3. Завідуючі державними нотаріальними конторами, державними нотаріальними архівами чи приватні нотаріуси протягом п’яти робочих днів після зіпсуття чи анулювання бланків здійснюють їх знищення, про що складається відповідний акт у двох примірниках.

9.4. Один примірник акта про знищення зіпсованих чи анульованих бланків зберігається у державній нотаріальній конторі, державному нотаріальному архіві, у приватного нотаріуса, другий примірник акта протягом п’яти робочих днів надсилається Постачальнику.

9.5. Знищення дефектних бланків здійснюється Постачальником, про що складається акт про знищення.»;

3) у главі 10:

пункт 10.3 виключити.

У зв’язку з цим пункти 10.4 – 10.10 вважати відповідно пунктами 10.3 – 10.9;

у пункті 10.9 слова «Департамент нотаріату та реєстрації адвокатських об’єднань» замінити словами «Департамент нотаріату та банкрутства».

2. Внести зміну до наказу Міністерства юстиції України від 18 лютого 2010 року № 334/5 «Про затвердження розміру плати за користування Єдиним реєстром спеціальних бланків нотаріальних документів та внесення змін до деяких нормативно-правових актів Міністерства юстиції України», зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 23 лютого 2010 року за № 179/17474 (із змінами), виклавши перше речення пункту 1 у такій редакції: «Установити, що перевірка справжності спеціальних бланків нотаріальних документів за даними реєстру спеціальних бланків нотаріальних документів, що пов’язана з учиненням нотаріальних дій, з видачею про це інформаційної довідки здійснюється безкоштовно.».

3. Департаменту нотаріату та банкрутства (Баранова Т.І.) подати цей наказ на державну реєстрацію відповідно до Указу Президента України від 03 жовтня 1992 року № 493 «Про державну реєстрацію нормативно-правових актів міністерств та інших органів виконавчої влади».

4. Цей наказ набирає чинності з дня його офіційного опублікування.

5. Контроль за виконанням цього наказу залишаю за собою.

Міністр
Павло Петренко

Науково-практичний журнал «Мала енциклопедія нотаріуса» №3 (75) червень 2014 року Тема номера: Зарубіжний досвід

У НОМЕРІ:
Зарубіжний досвід

ЮЛИЯ АЙС
Нотариальная деятельность в рамках корпоративного права Германии 9
ИГОРЬ ЗЫСКИНД
Особенности английской юриспруденции 14
ЖАННА ЗАХАРОВА
Нотариат Республики Беларусь на пороге коренных перемен 25
СЕРГЕЙ КИСЛОВ
О доказывании оффшорными компаниями добросовестности приобретения виндицируемого у них имущества 32
АЛЕКСЕЙ ПУЛИК
Нотариат в Республике Польша 38
Державний реєстр речових прав
ОЛЕНА ЧУЄВА
Найм (оренда) нерухомого майна. Чи завжди потрібна реєстрація? 47
ОЛЬГА ГРИБАНОВА
Зняття заборони відчуження нерухомого майна 49
Діловодство
ГАННА ОЖЕГОВА
Особливості формування та оформлення справ (нарядів) 52
Зразок 1
Обкладинка справи № 02­07 «Договори про заставу (іпотеку) майна та документи, на підставі яких вони посвідчувались», коли том поділено на 2 частини, оскільки том з одним договором іпотеки перевищує 250 аркушів 56
Зразок 2
Обкладинка справи № 02­07 «Договори про заставу (іпотеку) майна та документи, на підставі яких вони посвідчувались», коли том поділено на 2 частини, оскільки том з одним договором іпотеки перевищує 250 аркушів 57
Зразок 3
Примірний внутрішній опис спадкової справи у разі надходження додаткової заяви про видачу свідоцтва про право на спадщину (коли свідоцтво видається тим самим нотаріусом, яким було заведено спадкову справу) 58
Зразок 4
Примірний додатковий внутрішній опис спадкової справи у разі надходження додаткової заяви про видачу свідоцтва про право на спадщину (коли свідоцтво видається іншим нотаріусом за запитом про видання спадкової справи з державного нотаріального архіву) 60
Зразок 5
Примірний засвідчувальний напис справи 02­14 «Спадкові справи» у разі зміни складу документів спадкової справи (надходження додаткової заяви про видачу свідоцтва про право на спадщину) 61
Зразок 6
Примірний внутрішній опис спадкових справ (нарядів) у разі зміни складу документів спадкової справи (надходження додаткової заяви про видачу свідоцтва про право
на спадщину) 62
Цивільний кодекс
ВАСИЛЬ КРАТ
Переважні права наймача 63
Нотаріальний процес
ЮЛІЯ ПЕТУТІНА
Проблемні питання щодо оцінки 67
ОЛЕНА СІРЯКОВА
Чи може нотаріально засвідчена копія довіреності замінити оригінал? 70
Проект
постанови про відмову у вчиненні нотаріальної дії 72
МАРИНА ЗЄНІКОВА
Роботи з поділу, виділу та розрахунку часток об’єктів нерухомого майна: хто саме? 73
ОЛЬГА ГОРДІЄНКО
Договір про визначення часток в праві спільної власності подружжя 75
Зразок
договору про визначення часток в праві спільної власності подружжя на квартиру 78
Спадщина
ВАСИЛЬ КРАТ
Відмова спадкоємців від прийняття майна як підстава припинення договору довічного утримання (догляду) 81
ОЛЕГ ПЕЧЕНИЙ
Деякі аспекти здійснення спадкових прав після осіб, оголошених померлими 87
ОКСАНА РАКУЛ
Питання тестаментоздатності: теорія та законодавче регулювання 93
ОЛЬГА РОЗГОН
Визначення обсягу спадщини за заповітом 98
Захист прав нотаріуса
Нотаріус під час видачі свідоцтва про право на спадщину:
– не податковий агент;
– не зобов’язаний подавати орга­нам ДПС звіт за формою № 1­ДФ;
– не несе відповідальність за правильність обчислення, нарахування та сплати податку платником;
– не може бути притягнутим
до фінансової відповідальності на підставі статей 119, 120 ПК України. 110
Позовна заява про визнання не чинним та скасування податкового повідомлення­рішення Здолбунівської об’єднаної державної податкової інспекції Головного управління Міндоходів у Рівненській області № ____ від 03 липня 2013 року 110
Постанова Житомирського апеляційного адміністративного суду від 26.06.2013 про задоволення апеляційної скарги приватного нотаріуса РМНО. Постанову Рівненського окружного адміністративного суду від 29.04.13 скасувати та прийняти нову постанову. Податкове повідомлення­рішення ДПІ в м. Рівному Рівненської області ДПС від 07.03.2013 визнати нечинним та скасувати 113
Постанова Житомирського апеляційного адміністративного суду від 26.06.2013, справа № 817/1082/13­а 113
Постанова Рівненського окружного адміністративного суду від 29.04.2013, справа № 817/1082/13­а 117
Ухвала Вищого адміністративного суду України від 14.05.2013 про задоволення касаційної скарги Хмельницької районної державної нотаріальної контори. Постанову Вінницького апеляційного адміністративного суду від 25.12.12 скасувати. Постанову Хмельницького окружного адміністративного суду від 15.11.2012 залишити в силі 122
Ухвала Вищого адміністративного суду України від 14.05.2013 122
Постанова Вінницького апеляційного адміністративного суду від 25.12.2012, справа № 2270/6510/12 125
Ухвала Вищого адміністративного суду України про відхилення касаційної скарги ДПІ у м. Рівному Головного управління доходів у Рівненській області. Постанову Рівненського окружного адміністративного суду від 13.08.13 залишити без змін 129
Ухвала Вищого адміністративного суду України від 17.02.2014 129
Постанова Рівненського окружного адміністративного суду від 13.08.2013, справа № 817/1679/13­а 132
Висновки експертиз
С.І. ІЩУК
Науковий висновок стосовно правового статусу нотаріуса під час оподаткування доходів, отриманих платниками податку на доходи фізичних осіб в результаті прийняття ними у спадщину коштів, майна, майнових чи немайнових прав 135
Судова практика
ОЛЬГА ГРИБАНОВА
Узагальнення судової практики з окремих питань, що виникають при оформленні спадщини 137
Ваші пухнасті права
ОЛЬГА ВЕРЕЙЦІ
Окремі питання утримання тварин в домашніх умовах та у неволі 148
Тема для обговорення
ДМИТРО ЖУРАВЛЬОВ
Перспективи розширення повноважень нотаріусів. Сучасні інформаційні технології на службу суспільству: електронний апостиль 154
ГАННА КОХАН
Практичні питання впровадження в нотаріальний процес України забезпечення доказів нотаріусом 159
МАРИНА ЄЛЬКІНА
Зміни до іпотеки. Дії нотаріуса в спецрозділі Державного реєстру прав на нерухоме майно в разі, коли право власності на майно в ДРРП не зареєстровано, розділ на нерухоме майно не відкритий. Перенесення записів 164
Огляди та коментарі
ЮЛІЯ ЖЕЛІХОВСЬКА
Нотаріальні форми та способи охорони цивільних прав 177
СЕРГЕЙ ЛОГУТЕНКО
Начинаем разговор о мошенничестве в сфере недвижимости 185
Нормативні документи
Лист Фонду державного майна України «Щодо оцінки об’єктів для цілей оподаткування під час спадкування та дарування» від 06.03.2014 № 10­36­2493 188
Асоціація нотаріусів міста Харкова та Харківської області
Звернення Асоціації нотаріусів міста Харкова та Харківської області до Верховної Ради від 30.04.2014 № 17 [Щодо оформлення спадщини в сільській місцевості] 190
Звернення Асоціації нотаріусів міста Харкова та Харківської області до Департаменту нотаріату та банкрутства від 14.05.2014 № 18 «Щодо проекту наказу «Про внесення змін до Порядку підвищення кваліфікації нотаріусів, консультантів державних нотаріальних контор, державних нотаріальних архівів, помічників приватних нотаріусів» 196
Лист­відповідь депутатської фракції Політичної партії «УДАР» від 14.05.2014 [Стосовно відхилення проекту Закону про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо оформлення спадщини] 198
Коли верстався номер
Наказ Міністерства юстиції України від 23.05.2014 № 806/5 «Про внесення змін до Порядку вчинення нотаріальних дій нотаріусами України» 199

Атрибути для передплати:

Одержувач: ЮВПП «Страйд»
Код ЄДРПОУ 32335789
Поточний рахунок 260000016018 в АТ «Регіон-банк» м. Харкова, МФО 351254
Призначення платежу: Передплата за журнал „МЕН” на 2014 рік. Без ПДВ. (вказати свої реквізити та адресу)

Вартість передплати становить 1200 грн.

Тел./факс: (057) 733-92-05; 714-27-90; тел.: 731-87-09;
E-mail: stride.zakaz@ukr.net
http://www.yurradnik.com.ua/

Увага! Зарубіжний досвід — тема номеру!

У НОМЕРІ:
Зарубіжний досвід

ЮЛИЯ АЙС
Нотариальная деятельность в рамках корпоративного права Германии 9
ИГОРЬ ЗЫСКИНД
Особенности английской юриспруденции 14
ЖАННА ЗАХАРОВА
Нотариат Республики Беларусь на пороге коренных перемен 25
СЕРГЕЙ КИСЛОВ
О доказывании оффшорными компаниями добросовестности приобретения виндицируемого у них имущества 32
АЛЕКСЕЙ ПУЛИК
Нотариат в Республике Польша 38
Державний реєстр речових прав
ОЛЕНА ЧУЄВА
Найм (оренда) нерухомого майна. Чи завжди потрібна реєстрація? 47
ОЛЬГА ГРИБАНОВА
Зняття заборони відчуження нерухомого майна 49
Діловодство
ГАННА ОЖЕГОВА
Особливості формування та оформлення справ (нарядів) 52
Зразок 1
Обкладинка справи № 02­07 «Договори про заставу (іпотеку) майна та документи, на підставі яких вони посвідчувались», коли том поділено на 2 частини, оскільки том з одним договором іпотеки перевищує 250 аркушів 56
Зразок 2
Обкладинка справи № 02­07 «Договори про заставу (іпотеку) майна та документи, на підставі яких вони посвідчувались», коли том поділено на 2 частини, оскільки том з одним договором іпотеки перевищує 250 аркушів 57
Зразок 3
Примірний внутрішній опис спадкової справи у разі надходження додаткової заяви про видачу свідоцтва про право на спадщину (коли свідоцтво видається тим самим нотаріусом, яким було заведено спадкову справу) 58
Зразок 4
Примірний додатковий внутрішній опис спадкової справи у разі надходження додаткової заяви про видачу свідоцтва про право на спадщину (коли свідоцтво видається іншим нотаріусом за запитом про видання спадкової справи з державного нотаріального архіву) 60
Зразок 5
Примірний засвідчувальний напис справи 02­14 «Спадкові справи» у разі зміни складу документів спадкової справи (надходження додаткової заяви про видачу свідоцтва про право на спадщину) 61
Зразок 6
Примірний внутрішній опис спадкових справ (нарядів) у разі зміни складу документів спадкової справи (надходження додаткової заяви про видачу свідоцтва про право
на спадщину) 62
Цивільний кодекс
ВАСИЛЬ КРАТ
Переважні права наймача 63
Нотаріальний процес
ЮЛІЯ ПЕТУТІНА
Проблемні питання щодо оцінки 67
ОЛЕНА СІРЯКОВА
Чи може нотаріально засвідчена копія довіреності замінити оригінал? 70
Проект
постанови про відмову у вчиненні нотаріальної дії 72
МАРИНА ЗЄНІКОВА
Роботи з поділу, виділу та розрахунку часток об’єктів нерухомого майна: хто саме? 73
ОЛЬГА ГОРДІЄНКО
Договір про визначення часток в праві спільної власності подружжя 75
Зразок
договору про визначення часток в праві спільної власності подружжя на квартиру 78
Спадщина
ВАСИЛЬ КРАТ
Відмова спадкоємців від прийняття майна як підстава припинення договору довічного утримання (догляду) 81
ОЛЕГ ПЕЧЕНИЙ
Деякі аспекти здійснення спадкових прав після осіб, оголошених померлими 87
ОКСАНА РАКУЛ
Питання тестаментоздатності: теорія та законодавче регулювання 93
ОЛЬГА РОЗГОН
Визначення обсягу спадщини за заповітом 98
Захист прав нотаріуса
Нотаріус під час видачі свідоцтва про право на спадщину:
– не податковий агент;
– не зобов’язаний подавати орга­нам ДПС звіт за формою № 1­ДФ;
– не несе відповідальність за правильність обчислення, нарахування та сплати податку платником;
– не може бути притягнутим
до фінансової відповідальності на підставі статей 119, 120 ПК України. 110
Позовна заява про визнання не чинним та скасування податкового повідомлення­рішення Здолбунівської об’єднаної державної податкової інспекції Головного управління Міндоходів у Рівненській області № ____ від 03 липня 2013 року 110
Постанова Житомирського апеляційного адміністративного суду від 26.06.2013 про задоволення апеляційної скарги приватного нотаріуса РМНО. Постанову Рівненського окружного адміністративного суду від 29.04.13 скасувати та прийняти нову постанову. Податкове повідомлення­рішення ДПІ в м. Рівному Рівненської області ДПС від 07.03.2013 визнати нечинним та скасувати 113
Постанова Житомирського апеляційного адміністративного суду від 26.06.2013, справа № 817/1082/13­а 113
Постанова Рівненського окружного адміністративного суду від 29.04.2013, справа № 817/1082/13­а 117
Ухвала Вищого адміністративного суду України від 14.05.2013 про задоволення касаційної скарги Хмельницької районної державної нотаріальної контори. Постанову Вінницького апеляційного адміністративного суду від 25.12.12 скасувати. Постанову Хмельницького окружного адміністративного суду від 15.11.2012 залишити в силі 122
Ухвала Вищого адміністративного суду України від 14.05.2013 122
Постанова Вінницького апеляційного адміністративного суду від 25.12.2012, справа № 2270/6510/12 125
Ухвала Вищого адміністративного суду України про відхилення касаційної скарги ДПІ у м. Рівному Головного управління доходів у Рівненській області. Постанову Рівненського окружного адміністративного суду від 13.08.13 залишити без змін 129
Ухвала Вищого адміністративного суду України від 17.02.2014 129
Постанова Рівненського окружного адміністративного суду від 13.08.2013, справа № 817/1679/13­а 132
Висновки експертиз
С.І. ІЩУК
Науковий висновок стосовно правового статусу нотаріуса під час оподаткування доходів, отриманих платниками податку на доходи фізичних осіб в результаті прийняття ними у спадщину коштів, майна, майнових чи немайнових прав 135
Судова практика
ОЛЬГА ГРИБАНОВА
Узагальнення судової практики з окремих питань, що виникають при оформленні спадщини 137
Ваші пухнасті права
ОЛЬГА ВЕРЕЙЦІ
Окремі питання утримання тварин в домашніх умовах та у неволі 148
Тема для обговорення
ДМИТРО ЖУРАВЛЬОВ
Перспективи розширення повноважень нотаріусів. Сучасні інформаційні технології на службу суспільству: електронний апостиль 154
ГАННА КОХАН
Практичні питання впровадження в нотаріальний процес України забезпечення доказів нотаріусом 159
МАРИНА ЄЛЬКІНА
Зміни до іпотеки. Дії нотаріуса в спецрозділі Державного реєстру прав на нерухоме майно в разі, коли право власності на майно в ДРРП не зареєстровано, розділ на нерухоме майно не відкритий. Перенесення записів 164
Огляди та коментарі
ЮЛІЯ ЖЕЛІХОВСЬКА
Нотаріальні форми та способи охорони цивільних прав 177
СЕРГЕЙ ЛОГУТЕНКО
Начинаем разговор о мошенничестве в сфере недвижимости 185
Нормативні документи
Лист Фонду державного майна України «Щодо оцінки об’єктів для цілей оподаткування під час спадкування та дарування» від 06.03.2014 № 10­36­2493 188
Асоціація нотаріусів міста Харкова та Харківської області
Звернення Асоціації нотаріусів міста Харкова та Харківської області до Верховної Ради від 30.04.2014 № 17 [Щодо оформлення спадщини в сільській місцевості] 190
Звернення Асоціації нотаріусів міста Харкова та Харківської області до Департаменту нотаріату та банкрутства від 14.05.2014 № 18 «Щодо проекту наказу «Про внесення змін до Порядку підвищення кваліфікації нотаріусів, консультантів державних нотаріальних контор, державних нотаріальних архівів, помічників приватних нотаріусів» 196
Лист­відповідь депутатської фракції Політичної партії «УДАР» від 14.05.2014 [Стосовно відхилення проекту Закону про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо оформлення спадщини] 198
Коли верстався номер
Наказ Міністерства юстиції України від 23.05.2014 № 806/5 «Про внесення змін до Порядку вчинення нотаріальних дій нотаріусами України» 199

Передплата на 2014 рік здійснюється через:

Одержувач: ЮВПП «Страйд»
Код ЄДРПОУ 32335789
Поточний рахунок 260000016018 в АТ «Регіон-банк» м. Харкова, МФО 351254
Призначення платежу: Передплата за журнал „МЕН” на 2014 рік. Без ПДВ. (вказати свої реквізити та адресу)

Вартість передплати становить 1200 грн.

Тел./факс: (057) 733-92-05; 714-27-90; тел.: 731-87-09;
E-mail: stride.zakaz@ukr.net
http://www.yurradnik.com.ua/

Звернення до Президента України Порошенко П.О щодо вето на ЗУ «Про внесення змін до деяких законів України щодо оформлення спадщини»

ГРОМАДСЬКА ОРГАНІЗАЦІЯ
«АСОЦІАЦІЯ НОТАРІУСІВ МІСТА ХАРКОВА ТА ХАРКІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ»

61002, м. Харків, вул. Ольмінського, буд. 6
код ЄДРПОУ 24275948, п/р. 2600800119855 в АТ «РЕГІОН-БАНК» у м. Харкові, МФО 351254
(057) 714-27-90, (057) 714-27-89, 067 572 16 15

«5» червня 2014 р. № 19
Президенту України
Порошенко П.О.
Шановний пане Президент!

У той час, коли Україна долає нелегкий шлях до становлення правової держави, Верховна Рада України 29 травня 2014 року прийняла Закон України «Про внесення змін до деяких законів України щодо оформлення спадщини» за реєстровим №0985, який нас фактично повертає до XVI сторіччя.
Законом пропонується передати оформлення спадкових прав на селі посадовим особам сільських рад.
На сьогодні запропоновано «простий» механізм: хто перший приніс на село свідоцтво про смерть, того і хата, хто ощадкнижку — того гроші, а хто кинув далі шапку — тому земля.
Таким чином, Верховна Рада України реально пропонує повернутися до козацького права та ставити у правозастосуванні на перше місце відчуття та емоції, на друге місце — звичай, на третє місце — духовно-емоційний стан секретаря сільради, на четверте місце — зовнішній стан (вигляд) суб’єкта, щодо якого вчинюється дія (зріст, маса тіла, спадковість, наркозалежність тощо), на п’яте місце — документ.
І тільки на шосте місце у правозастосуванні ставити право, бо право як феномен вже, мабуть, у нашій державі в розумінні авторів цього Закону набуває ознак рудиментарного анахронізму.
Керуючись їх логікою, в законодавстві України ще є над чим працювати: потрібно терміново внести зміни про надання секретарям сільради повноважень судді, прокурора та взагалі нехай вже й закони приймають на селі.
У зв’язку з цим є одне бажання: побачити, як народні обранці отримають спадщину від секретаря сільради!

І. Прошу Вас звернути увагу на такі ґрунтовні зауваження щодо цього Закону, які були викладені Головним юридичним управлінням Верховної Ради України.

«1. За текстом Закону, який пропонується головним комітетом для прийняття Верховною Радою України, шляхом внесення змін до Цивільного кодексу України та Закону України «Про нотаріат» надаються «уповноваженим на це посадовим особам місцевого самоврядування» повноваження щодо видачі свідоцтва про право на спадщину.
Проте зазначене суперечить положенням частини другої ст. 19 Конституції України, оскільки посадові особи органів місцевого самоврядування зобов’язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією України. Тобто відповідна посадова особа має бути визначена безпосередньо законом.
Разом з цим положення тексту Закону щодо видачі свідоцтва про право на спадщину «уповноваженою на це посадовою особою органу місцевого самоврядування» є юридично некоректними та містять підґрунтя для корупційних ризиків, оскільки законом не встановлено жодних кваліфікаційних вимог до таких осіб.
Крім того, покладання на посадових осіб органів місцевого самоврядування функцій нотаріату не відповідає положенням частини третьої ст. 143 Конституції України, за якою органам місцевого самоврядування можуть надаватися законом окремі повноваження органів виконавчої влади.
Також відповідно до статей 1 і 7 Закону України «Про службу в органах місцевого самоврядування» посадова особа органу місцевого самоврядування може мати повноваження виключно щодо здійснення організаційно-розпорядчих та консультативно-дорадчих функцій.
Такий законодавчий підхід, на нашу думку, не враховує того, що вчинення нотаріальних дій щодо видачі свідоцтва про право на спадщину є різновидом юридичної діяльності, здійснення якої полягає не в формальній видачі зазначеного свідоцтва, а насамперед у наданні цьому документу юридичної вірогідності, а отже, має здійснюватися виключно нотаріусом у такій процесуальній формі, яка повною мірою забезпечує безспірність такого документа.
На сьогодні Законом України «Про нотаріат» встановлені гарантії безспірності факту набуття фізичними та юридичними особами прав на спадщину та дотримання права кожного на правову допомогу під час вчинення нотаріальних дій у сфері спадкування. Зазначені гарантії полягають насамперед у встановленні кваліфікаційних вимог до нотаріусів, які дозволяють йому давати професійну оцінку достовірності юридичних фактів, на підставі яких видається свідоцтво про право на спадщину. Крім того, держава гарантує захист прав та законних інтересів громадян та юридичних осіб у разі їх звернення до нотаріуса, встановивши повну відповідальність за законність вчинюваних ним нотаріальних дій.
Натомість у разі передачі посадовим особам органів місцевого самоврядування повноваження щодо видачі свідоцтва про право на спадщину держава не може гарантувати професійність та безспірність вчинюваних цими особами нотаріальних дій.
Крім того, з огляду на положення ст. 1277 Цивільного кодексу України, за якими у разі відсутності спадкоємців за заповітом і за законом, усунення їх від права на спадкування, неприйняття ними спадщини, а також відмови від її прийняття спадщина визнається судом відумерлою та переходить у власність територіальної громади за місцем відкриття спадщини, наділення посадових осіб органів місцевого самоврядування повноваженнями щодо видачі свідоцтва про право на спадщину не враховує вимог частини четвертої ст. 7 Конвенції Організації Об’єднаних Націй проти корупції 2003 року, ратифікованої Україною, за якою кожна Держава-учасниця прагне, згідно з основоположними принципами свого внутрішнього права, створювати, підтримувати й зміцнювати такі системи, які сприяють прозорості й запобігають виникненню конфлікту інтересів.
2. Положення підпункту 7 пункту 2 розділу І підготовленого до розгляду парламентом Закону щодо доповнення ст. 67 Закону України «Про нотаріат» новими частинами, які регламентують порядок видачі свідоцтва про право на спадщину, по-перше, не узгоджуються з вимогами частини першої ст. 24 Конституції України, оскільки, передбачаючи видачу свідоцтва про право на спадщину тільки спадкоємцям першої та другої черги за законом, обмежують права спадкоємців третьої, четвертої та п’ятої черг та спадкоємців за заповітом.
По-друге, зазначені положення щодо видачі свідоцтва про право на спадщину на нерухоме майно, що підлягає державній реєстрації тільки на підставі правовстановлюючих документів, не враховують низки вимог Цивільного кодексу та інших законів України.
Так, згідно з положеннями ст. 182, частини другої ст. 331, частини першої ст. 344 Цивільного кодексу України право власності на нерухоме майно, що підлягає державній реєстрації, виникає з моменту державної реєстрації. Будь-які правочини щодо нерухомого майна вчиняються, якщо право власності чи інше речове право на таке майно зареєстровано (частина шоста ст. 3 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень»).»

ІІ. Історичний досвід Європи та світу однозначно свідчить про загальну практику оформлення спадщини у нотаріуса.

Оформлення спадщини — це не просто двокрокова дія «подав документи — отримав документи». Воно передбачає знання видів спадкування, встановлення кола спадкоємців, черговості спадкування за законом, підстав усунення від спадкування, правових наслідків відмови від прийняття спадщини, складу спадщини, поділу спадщини, перерозподілу спадщини та багатьох інших питань.
Видача свідоцтва про право на спадщину є різновидом юридичної діяльності, здійснення якої полягає не у формальній видачі відповідного свідоцтва, а у наданні цьому документу юридичної сили. Таку гарантію сьогодні надають тільки нотаріуси, які ПРОФЕСІЙНО оцінюють достовірність юридичних фактів, на підставі яких надається свідоцтво про право на спадщину. Держава задекларувала повну відповідальність за законність нотаріальних дій. При переданні органам місцевого самоврядування повноважень щодо видачі свідоцтва про право на спадщину держава не може гарантувати професійність та законність відповідних дій посадовцями цих органів.
Мета, з якою пропонується ухвалити цей Закон, на перший погляд, є прогресивною: створити сприятливі умови для населення, що проживає в сільській місцевості, при оформленні спадщини. Однак з набуттям чинності цим законодавчим актом ситуація тільки ускладниться. Всі документи щодо оформлення спадщини необхідно буде подавати посадовцю органу місцевого самоврядування. Спадкоємці змушені будуть самостійно добиратися до відповідної сільської або селищної ради або надсилати відповідну заяву поштою. З урахуванням того, що кількість документів не зменшиться, необхідно буде неодноразово виїздити до районного або обласного центру за необхідними для оформлення спадщини документами тощо. Все це у кілька разів перевищить вартість оформлення спадщини порівняно з оплатою послуг нотаріуса.

IІІ. Головним психологічним чинником з боку «апологетів» надання посадовим особам сільрад спадкових повноважень є ілюзія дешевизни та доступності їх послуг.

Але це не так, бо зазначений законопроект не має професійно виваженого характеру, а свідчить про популістський підхід до вирішення питань нотаріальної діяльності, без достатнього вивчення та аналізу суті правових проблем та їх аргументації.
У випадку наділення посадових осіб органів місцевого самоврядування повноваженнями щодо оформлення спадкових прав вони будуть зобов’язані дотримуватись вимог вищевказаних нормативно-правових актів в частині стягнення коштів при видачі свідоцтв про право на спадщину, а також виконувати всі необхідні вимоги, передбачені Цивільним кодексом України, Законом України «Про нотаріат» та іншими нормативно-правовими актами, що потребує спеціальних знань в галузі права та відповідної юридичної освіти.
Мова йде про таке.
У відповідності до ст. 19 Закону України «Про нотаріат» за вчинення нотаріальних дій державні нотаріуси справляють державне мито у розмірах, встановлених чинним законодавством.
Розміри ставок державного мита за нотаріальні дії, вчинювані державними нотаріальними конторами, передбачені в ст. 3 Декрету Кабінету Міністрів України «Про державне мито».
На сьогодні за видачу свідоцтва про право на спадщину мито справляється за ставкою 2 неоподатковуваних мінімуми доходів громадян (34 гривні).
Також звертаємо Вашу увагу на те, що нотаріусами при вчиненні ними нотаріальних дій справляється плата за отримання інформації та проведення ними реєстрацій в Єдиних та Державних реєстрах інформаційної системи Міністерства юстиції України.
При видачі свідоцтва про право на спадщину нотаріуси використовують такі нижчезазначені реєстри.
1. Державний реєстр обтяжень рухомого майна. Розміри плати за внесення до Державного реєстру обтяжень рухомого майна запису, а також змін і додаткових відомостей до запису та видачу витягів передбачені додатком до постанови КМУ від 05.07.2004 № 830 «Про затвердження Порядку ведення Державного реєстру обтяжень рухомого майна». Так, за внесення до Державного реєстру обтяжень рухомого майна запису, змін і додаткових відомостей до запису справляється плата у розмірі 34 гривні (з урахуванням податку на додану вартість). За видачу витягу з Державного реєстру обтяжень рухомого майна — 34 гривні (з урахуванням податку на додану вартість).
2. Єдиний реєстр спеціальних бланків нотаріальних документів. Тарифи за перевірку справжності спеціальних бланків нотаріальних документів за даними Єдиного реєстру спеціальних бланків нотаріальних документів з видачею про це інформаційної довідки у розмірі 1 грн. та за видачу скороченого витягу з Єдиного реєстру спеціальних бланків нотаріальних документів у розмірі 1 грн. 50 коп. передбачені п. 1 та п. 2 наказу МЮУ від 18.02.2010 № 334/5 «Про затвердження розміру плати за користування Єдиним реєстром спеціальних бланків нотаріальних документів та внесення змін до деяких нормативно-правових актів Міністерства юстиції України».
3. Спадковий реєстр. Плата за роботу у Спадковому реєстрі передбачена п. 3 наказу МЮУ від 07.07.2011 № 1810/5 «Про затвердження Положення про Спадковий реєстр», де встановлено такі тарифи:
• за формування у Спадковому реєстрі одного реєстраційного запису про видачу свідоцтва про право на спадщину або його дубліката з видачею про це відповідного витягу — у розмірі 51 гривні;
• за проведення перевірки інформації про наявність або відсутність посвідченого заповіту і спадкового договору або заведеної спадкової справи та виданих свідоцтв про право на спадщину з видачею витягу або інформаційної довідки — у розмірі 51 гривні (при спадщині потрібно два витяги — 102 грн.).
4. Державний реєстр речових прав на нерухоме майно. Розміри плати за надання витягу з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно передбачені п. 1 постанови КМУ від 21.11.2012 № 1204 «Про затвердження розміру і порядок використання плати за внесення змін до записів Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та надання інформації із зазначеного реєстру» та становить 120 гривень.
Державне мито за внесення відомостей до Державного реєстру речових прав становить 119 грн.
В свою чергу п. 1 наказу МЮУ від 29.12.2012 № 1994/5 «Про встановлення розміру плати за пошук нотаріусами відомостей у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно» встановлений розмір плати за здійснення під час вчинення нотаріальної дії одного пошуку нотаріусами відомостей про зареєстровані речові права, їх обтяження на об’єкт нерухомого майна у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно, який становить 68 гривень 00 копійок (при спадщині береться два витяги, що коштує 136 грн.).
При цьому слід звернути Вашу увагу на те, що при видачі свідоцтв про право на спадщину фізичні особи — члени сім’ї спадкодавця 1-го ступеня споріднення (подружжя, батьки, діти) звільняються від сплати податку з доходу фізичних осіб.

Що ми отримуємо у «сухому» залишку

Посади в органах місцевого самоврядування є виборними. Вимоги щодо рівня освіти, спеціальної підготовки, кваліфікації до посадових осіб органів місцевого самоврядування, на яких покладено обов’язок вчиняти нотаріальні дії, законодавством не встановлені. Сьогодні лише окремі повноваження щодо вчинення нескладних нотаріальних дій надані посадовим особам органів місцевого самоврядування в населених пунктах, де взагалі немає нотаріусів. Встановлений на сьогодні перелік повноважень посадових осіб щодо вчинення нотаріальних дій є оптимальним з урахуванням рівня їх підготовленості, матеріальної бази органів місцевого самоврядування, відповідальності за зміст виданих документів та збереження документів нотаріального архіву за умови плинності кадрів у цих органах.
Усе перелічене, як наслідок, ще більше ускладнить процес оформлення спадщини або призведе до порушення цивільних прав фізичних осіб, зокрема мешканців села, а також юридичних осіб, які також можуть бути спадкоємцями відповідно до цивільного законодавства.

Що насправді потрібно зробити для зняття соціальної напруги та реального зменшення вартості отримання спадщини громадянами України?

Для створення сприятливих умов громадянам України при зверненнях за вчиненням нотаріальних дій, в тому числі і при оформленні спадщини в сільській місцевості, необхідно спростити порядок оформлення спадщини та зменшити суми платежів за користування/одержання інформації з відповідних державних реєстрів, Державного земельного кадастру, Спадкового реєстру, за реєстраційні дії при реєстрації права власності та обтяжень, спростити порядок оцінки майна при відчуженні нерухомого і рухомого майна та при спадкуванні (оскільки сьогодні вартість послуг з оцінки збільшилася в рази), а в більшості випадків — повністю скасувати оцінку майна як зайву.
Потрібно розширити перелік документів, які мають надаватися на запит нотаріуса поштою, таким чином, перекласти навантаження з підготовки документів зі спадкоємця на відповідні відомства та органи, забезпечивши тісну взаємодію між ними та нотаріусом.
Також необхідно імплементувати процесуальні та технічні механізми, для того щоб нарешті запрацював на користь людини Порядок ведення Державного земельного кадастру, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 17.10.2012 № 1051 (п. 174 та п. 187), в частині підключення нотаріусів до електронної бази Державного земельного кадастру та отримання ними витягів з ДЗК для вчинення правочинів.
Запровадження лише зазначених змін приведе до реального полегшення долі кожного спадкоємця (а не тільки сільського) та відчутного здешевлення оформлення спадщини.

Шановний пане Президент, з урахуванням викладеного вище прошу Вас скористатися правом вето щодо Закону України «Про внесення змін до деяких законів України щодо оформлення спадщини».
Таким чином Ви гарантуватимете захист бюджету країни від додаткових витрат, економічну безпеку громадянам України, збереження безспірності їх права власності та коштів, відсутність корупційної складової, отримання і надалі фахового юридичного супроводу.

З повагою
Президент Громадської організації
«Асоціація нотаріусів міста Харкова
та Харківської області» Марченко В. М.

Звернення до Президента НПУ щодо останніх законодавчих змін у нотаріаті України

Президенту НПУ,
керівнику робочої групи
при Міністерстві юстиції України
з підготовки проектів змін
стосовно нотаріальної діяльності
Василині Н.В.

ЗВЕРНЕННЯ

Після останніх нововведень з реформування, які, зокрема, стосуються нотаріату, вже навіть не складається враження, а фактично почалося ЗНИЩЕННЯ ПРОФЕСІЇ НОТАРІУСА!
Змінами до законів щодо оформлення спадкових прав країна по суті отримала таких собі КВАЗІ-нотаріусів в особі секретаря сільради, чого не існувало ніколи, навіть за часів СРСР.
Є велике сподівання на вето Президента щодо цього популістського закону, бо в іншому випадку нам треба чесно зізнатися самим собі, що на правову державу ми можемо не розраховувати.
Ні політична ситуація в державі, ні спроби здешевити процедуру оформлення спадщини не можуть бути виправданням такому юридичному нігілізму. Конституцією України передбачено, що не може бути привілеїв чи обмежень за ознаками раси, кольору шкіри, політичних, релігійних та інших переконань, статі, етнічного та соціального походження, майнового стану, МІСЦЯ ПРОЖИВАННЯ, за мовними або іншими ознаками. Ви розумієте, з якими складними юридичними колізіями доводиться стикатися нотаріусу-ЮРИСТУ при оформленні спадкових прав, і через неоднозначне законодавче регулювання відносин, які так чи інакше мають стосунок до оформлення спадщини, і через широке коло спадкоємців, які мають право на спадкування, і ще через цілий ряд дотичних до цивільного права правових галузей.
Які ПЕВНІ вимоги до осіб органів місцевого самоврядування, що наділені правом оформляти спадщину можуть бути рівнозначними з вимогами, які передбачені законом для нотаріуса, чи є такі ?
Ви очолили НПУ та робочу групу при Міністерстві юстиції України з підготовки проектів змін стосовно нотаріальної діяльності, то хіба такого реформування потребує нотаріат, хіба саме таке реформування сприятиме захисту прав і інтересів громадян та забезпечить безспірність їхніх прав?
Не оговтавшись від нових повноважень сільрад, ми отримали наказ Міністерства юстиції України від 23.05.2014 № 806/5 «Про внесення змін до Порядку вчинення нотаріальних дій нотаріусами України».
Тут вже йдеться не тільки про компетенцію керованої Вами робочої групи, а постає питання підриву авторитету Міністерства юстиції України як органу, який не тільки регулює діяльність нотаріату, але й формує правову політику в державі, та має бути насамперед взірцем дотримання законів.

1. Почнемо з аналізу першої частини змін
«МІНІСТЕРСТВО ЮСТИЦІЇ УКРАЇНИ
НАКАЗ
23.05.2014 м. Київ № 806/5
Зареєстровано в Міністерстві юстиції
27.05.2014 за № 542/25319
Про внесення змін до Порядку вчинення
нотаріальних дій нотаріусами України
Відповідно до статті 21 Закону України «Про нотаріат»»
Проаналізувавши законодавство доходимо висновку, що ні редакція статті 2-1 «Державне регулювання нотаріальної діяльності», ні Закон України «Про нотаріат» у цілому не наділяють Міністерство юстиції України функціями податкового контролю, які є прерогативою виключно податкового органу, у тому числі і в установленні нових форм звітності.
Крім того, наказом Міністерства юстиції України затверджено посвідчувальні написи (у тому числі і для правочинів), які у своєму тексті мають окремий рядок: «Стягнуто плати».
Тому видача додаткових довідок про плату з проставленням на них печатки нотаріуса є не чим іншим, як збільшенням бюрократизму та паперової тяганини при нотаріальному оформленні.
Чи така мета реформування нотаріату?

2. Наступний момент
«1. Внести до Порядку вчинення нотаріальних дій нотаріусами України, затвердженого наказом Міністерства юстиції України від 22 лютого 2012 року № 296/5, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 22 лютого 2012 року за № 282/20595 (зі змінами), такі зміни:
у розділі II:
пункт 1 глави 2 доповнити новим підпунктом такого змісту:
«1.21. Нотаріус зобов’язаний видати сторонам правочину письмову довідку про розмір плати за вчинення відповідної нотаріальної дії. Така довідка має бути підписана нотаріусом та скріплена його печаткою.»;»
Обов’язки нотаріуса однозначно та вичерпно визначені Законом України «Про нотаріат» у ст. 5 «Обов’язки нотаріуса», відповідно підзаконний нормативний акт не може доповнювати, розширювати норму Закону!
Також дивує розміщення нового обов’язку нотаріуса щодо видачі довідки в пункті за назвою «Документи, що подаються нотаріусу при вчиненні правочину про відчуження та заставу майна».
Це тільки збільшує ступінь абсурду!

3. І останній момент:
«пункт 3 глави 10 доповнити новим підпунктом такого змісту:
«3.29. У разі заведення спадкової справи та встановлення складу спадкового майна нотаріус надає спадкоємцю письмову довідку щодо переліку документів, необхідних для оформлення спадщини та видачі свідоцтва про право на спадщину, із зазначенням розміру плати за вчинення відповідних нотаріальних дій. Така довідка має бути підписана нотаріусом та скріплена його печаткою.»»
Тут взагалі творчий підхід, окрім вигаданих термінів, ще встановили взаємовиключні умови!
Редакція пункту виписана таким чином, що його, по-перше, реально виконати неможливо і, по друге, це додатково створює корупційну складову при перевірках нотаріуса.

Підсумок
Отримавши призначення на посаду Президента НПУ, Ви отримали не тільки надвисокі повноваження від усіх нотаріусів України, які нотаріуси делегували Вам для захисту, Ви несете ще й величезну відповідальність за майбутнє нотаріусів та і за майбутнє нотаріату! Ми стаємо свідками того, що нотаріат України стрімко розвалюється на очах, при повній бездіяльності Президента НПУ, який до того є ще і керівником робочої групи з підготовки проектів змін стосовно нотаріальної діяльності!
Ми делегували до робочої групи найсвітліші голови нашого великого колективу, а в результаті отримуємо такі недолугі нормативні акти!
Ми впевнені, якби вищезгадані зміни готувала робоча група, їх виписали б коректно та у чіткій відповідності до закону!
Виправдання на кшталт, що Ви тут ні до чого, не приймаються, тому що ці події мають надзвичайно важкі наслідки для професії, та і складно повірити в те, що Міністерство юстиції України не рахується з думкою єдиної в Україні самоврядної організації нотаріусів України.
Тому велике прохання, а точніше — термінова вимога: невідкладно зробіть усе, щоб виправити ці помилки — не просто обмежитись написанням листа Міністру або Президенту, а домогтися скасування реєстрації цього наказу та вето на вище обумовлений закон.

Приватні нотаріуси Марченко В.М
Харківського міського
нотаріального округу Самощенко О.А.
Харківської області
05.06.2014 Коссе Л.М.

НАКАЗ. Внесено зміни до Порядку вчинення нотаріальних дій нотаріусами України

НАКАЗ. Внесено зміни до Порядку вчинення нотаріальних дій нотаріусами України

04.06.2014

МІНІСТЕРСТВО ЮСТИЦІЇ УКРАЇНИ
НАКАЗ
23.05.2014 м. Київ № 806/5

Зареєстровано в Міністерстві юстиції
27.05.2014 за № 542/25319

Про внесення змін до Порядку вчинення
нотаріальних дій нотаріусами України

Відповідно до статті 21 Закону України «Про нотаріат»

НАКАЗУЮ:

1. Внести до Порядку вчинення нотаріальних дій нотаріусами України, затвердженого наказом Міністерства юстиції України від 22 лютого 2012 року № 296/5, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 22 лютого 2012 року за № 282/20595 (зі змінами), такі зміни:

у розділі II:

пункт 1 глави 2 доповнити новим підпунктом такого змісту:

«1.21. Нотаріус зобов’язаний видати сторонам правочину письмову довідку про розмір плати за вчинення відповідної нотаріальної дії. Така довідка має бути підписана нотаріусом та скріплена його печаткою.»;

пункт 3 глави 10 доповнити новим підпунктом такого змісту:

«3.29. У разі заведення спадкової справи та встановлення складу спадкового майна нотаріус надає спадкоємцю письмову довідку щодо переліку документів, необхідних для оформлення спадщини та видачі свідоцтва про право на спадщину, із зазначенням розміру плати за вчинення відповідних нотаріальних дій. Така довідка має бути підписана нотаріусом та скріплена його печаткою.».

2. Департаменту нотаріату та банкрутства (Баранова Т.І.) забезпечити подання цього наказу на державну реєстрацію відповідно до Указу Президента України від 03 жовтня 1992 року № 493 «Про державну реєстрацію нормативно-правових актів міністерств та інших органів виконавчої влади».

3. Департаменту нотаріату та банкрутства (Баранова Т.І.), начальникам головних управлінь юстиції Міністерства юстиції України в Автономній Республіці Крим, в областях, містах Києві та Севастополі забезпечити належне виконання цього наказу.

4. Цей наказ набирає чинності з дня його офіційного опублікування.

5. Контроль за виконанням цього наказу покласти на першого заступника Міністра Ємельянову І.І.

Міністр
Павло Петренко