Архивы

Науково-практичний журнал «Мала енциклопедія нотаріуса» №4 (76) серпень 2014 року Тема номера: Державний реєстр речових прав

У НОМЕРІ:
Державний реєстр речових прав

ОЛЕНА ЧУЄВА
Думки, народжені під шум морської хвилі у неповторній Аркадії 8
І. Зняття заборони та вилучення іпотеки. Хто вчинює реєстраційні дії? 8
ІІ. Алгоритм дій нотаріуса­реєстратора за новими правилами 10
ІІІ. Збільшення повноважень нотаріусів­реєстраторів в межах Закону від 16.04.2014 № 1219­VIІ, що набув чинності 08.05.2014 13
IV. Реєстраційні дії при видачі дублікатів нотаріальних документів. Хто реєструє? 15
V. Дії, які вчинює нотаріус­реєстратор в межах наказу Міністерства юстиції України від 02.08.2011 № 1936а/5 (в редакції наказу Міністерства юстиції України від 26.07.2013 № 1538/5) 16
ІРИНА СОРОЧИНСЬКА
Державна реєстрація речових прав на нерухоме майно (алгоритми дій нотаріуса при відчуженні та спадкуванні) 17
МАРИНА ЄЛЬКІНА
Алгоритм формування витягу власнику об’єкта нерухомого майна 41
ГАЛИНА ПОДГОРНА
Подання заяви шляхом надсилання поштою 61
Зразок заяви 65
Сімейний кодекс
НАТАЛІЯ САУТЕНКО
Державна реєстрація шлюбу або його розірвання за участю нотаріуса 66
Додаток 1
Зразок заяви про державну реєстрацію шлюбу до органу державної реєстрації актів цивільного стану 70
Додаток 2
Зразок довіреності щодо повноваження подати заяву про укладення шлюбу, справжність підпису на якій засвідчено нотаріусом 72
Додаток 3
Зразок заяви про підтвердження свого сімейного стану особисто громадянином, справжність підпису на якій засвідчено нотаріально 73
Додаток 4
Зразок заяви про розірвання шлюбу органом державної реєстрації актів цивільного стану за заявою подружжя, яке не має дітей (ст. 106 Сімейного кодексу України) 74
Додаток 5
Зразок заяви одного з подружжя про згоду реєстрації розірвання шлюбу за його відсутності із зазначенням місцезнаходження органу державної реєстрації актів цивільного стану, до якого слід надіслати свідоцтво про розірвання шлюбу 76
Додаток 6
Зразок заяви про державну реєстрацію розірвання шлюбу на підставі рішення суду (ст. 109 Сімейного кодексу України) 77
Додаток 7
Зразок заяви про розірвання шлюбу (відповідно до статті 107 Сімейного кодексу України) 79
Податки
АНАСТАСІЯ ЛЮБІЧЕНКОВСЬКА
Узагальнення податкових консультацій з інтернет­ресурсу Міністерства доходів і зборів України стосовно самозайнятих осіб 81
ВОЛОДИМИР МАРЧЕНКО
Мобілізація: що нового для нотаріуса? 93
Цивільний кодекс
ВАСИЛЬ КРАТ
Переважні права наймача житла 98
ВІКТОРІЯ НІКІТЕНКО
Особливості правовідносин інституту управління майном через призму нотаріальної дії 105
Ваші пухнасті права
ОЛЬГА ВЕРЕЙЦІ
Відповідальність за жорстоке поводження з тваринами 110
Спадщина
ОЛЕГ ПЕЧЕНИЙ
Деякі аспекти перерозподілу спадщини 119
Земельний кодекс
АЛЛА КАЛЬНІЧЕНКО
Деякі питання спадкування фермерського господарства 125
Захист прав нотаріуса
ОЛЕГ ПОПОВЧЕНКО
«Перли» КПК України для нотаріуса 130
ІГОР НАЯВКО
Оподаткування об’єкта житлової нерухомості, який є робочим місцем нотаріуса 134
Зразок
скарги на податкове повідомлення­рішення 138
Зразок
повідомлення податкової інспекції про направлення скарги 140
Огляди та коментарі
ОЛЕНА БОЧАН
Убезпечення фізичної особи в нотаріальній сфері: поняття та зміст 141
Забезпечення доказів нотаріусом
АННА КОХАН
Перспективы внедрения в нотариальный процесс Украины обеспечения доказательств нотариусами 147
Тема для обговорення
ВІКТОР ДОБРОЛЬОЖА
Про дублікат, спадщину і оцінку спадкового майна: проблемні моменти теорії і практики 152
ВОЛОДИМИР МАРЧЕНКО
Додаткові повноваження нотаріуса та додаткова відповідальність: професійна, адміністративна, цивільна, кримінальна 162
Асоціація нотаріусів міста Харкова та Харківської області
Звернення Асоціації нотаріусів міста Харкова та Харківської області до Президента України від 05.06.2014 № 19 «Щодо застосування права вето на Закон України «Про внесення змін до деяких законів України щодо оформлення спадщини» 173
Лист­відповідь Адміністрації Президента України від 24.06.2014 № 41­01/1830 «Щодо застосування права вето на Закон України «Про внесення змін до деяких законів України щодо оформлення спадщини» 180
Звернення Асоціації нотаріусів міста Харкова та Харківської області до Міністра юстиції України від 19.06.2014 № 21 «Щодо подання річної статистичної звітності в електронному вигляді» 181
Звернення Асоціації нотаріусів міста Харкова та Харківської області до Міністра юстиції України щодо спрощення процедури одержання нотаріусами дозволу на травматичну зброю від 23.06.2014 № 22 183
Пропозиції­звернення Асоціації нотаріусів міста Харкова та Харківської області до Міністра юстиції України щодо вжиття невідкладних заходів з метою збереження архіву нотаріуса, який здійснює нотаріальну діяльність в проблемних регіонах (в зоні АТО або на тимчасово окупованій території) від 27.06.2014 № 24 186
Звернення Асоціації нотаріусів міста Харкова та Харківської області до директора Департаменту нотаріату та банкрутства від 14.05.2014 № 18 «Щодо проекту наказу «Про внесення змін до Порядку підвищення кваліфікації нотаріусів, консультантів державних нотаріальних контор, державних нотаріальних архівів, помічників приватних нотаріусів» 193
Звернення до президента НПУ, керівника робочої групи при Міністерстві юстиції України з підготовки проектів змін стосовно нотаріальної діяльності від 05.06.2014 195

Атрибути для передплати:

Одержувач: ЮВПП «Страйд»
Код ЄДРПОУ 32335789
Поточний рахунок 260000016018 в АТ «Регіон-банк» м. Харкова, МФО 351254
Призначення платежу: Передплата за журнал „МЕН” на 2014 рік. Без ПДВ. (вказати свої реквізити та адресу)

Вартість передплати становить 1200 грн.

Тел./факс: (057) 733-92-05; 714-27-90; тел.: 731-87-09;
E-mail: stride.zakaz@ukr.net
http://www.yurradnik.com.ua/

Щодо рівності усіх об’єднань громадян України перед законом

ГРОМАДСЬКА ОРГАНІЗАЦІЯ
«АСОЦІАЦІЯ НОТАРІУСІВ МІСТА ХАРКОВА ТА ХАРКІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ»

61002, м. Харків, вул. Ольмінського, буд. 6
код ЄДРПОУ 24275948, п/р. 2600800119855 в АТ «РЕГІОН-БАНК» у м. Харкові, МФО 351254
(057) 714-27-90, (057) 714-27-89,
«31» липня 2014 р. № 25
Президенту Нотаріальної палати України
Наталії Василині,
голові Харківського відділення
Нотаріальної палати України
Олені Чуєвій

«Щодо рівності усіх об’єднань громадян України перед законом»

На Ваш запит від 24 липня 2014 року за № 03/14, який розроблено на виконання листа заступника міністра — керівника апарату МЮ Ігоря Алексєєва № 131-37/358 від 17.07.2014, повідомляємо таке.

1. В Україні зареєстрована та функціонує ціла низка громадських організацій (об’єднань, спілок), членами яких є нотаріуси та / або завдання яких є аналогічними статутним завданням Нотаріальної палати України.

Відомості щодо таких юридичних осіб (їх кількості, статусу та завдань) є відкритими та доступними широким колам громадськості. Будь-яка особа має можливість ознайомитися з відомостями про будь-яку юридичну особу (у тому числі про вищезазначені організації та об’єднання) на веб-порталі Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб — підприємців, що функціонує відповідно до наказу Міністерства юстиції України від 14.12.2012 № 1846/5 «Про затвердження Порядку надання відомостей з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб — підприємців», зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 18.12.2012 за № 2105/22417.

2. Конституцією України гарантоване право громадян України на свободу об’єднання у будь-які громадські організації (які не заборонені законом) для здійснення захисту своїх прав і свобод.

«Стаття 36. Громадяни України мають право на свободу об’єднання у політичні партії та громадські організації для здійснення і захисту своїх прав і свобод та задоволення політичних, економічних, соціальних, культурних та інших інтересів, за винятком обмежень, встановлених законом в інтересах національної безпеки та громадського порядку, охорони здоров’я населення або захисту прав і свобод інших людей».
Нотаріальну палату України було створено на підставі ст. 16 Закону України «Про нотаріат». Її статутні завдання та межі її діяльності визначені Законом України «Про нотаріат» та статутом НПУ.
Натомість Конституцією України та законодавством про громадські об’єднання не обмежена кількість громадських та професійних організацій, які можуть бути засновані на території України, членами якої можуть бути діючі нотаріуси України та які можуть мати аналогічні цілі, зокрема забезпечення прав нотаріусів України, представництво їх професійних інтересів у державних органах, органах місцевого самоврядування, на підприємствах, в установах і організаціях, втілення та застосування фундаментальних принципів системи нотаріату латинського типу, захист професійних інтересів та соціальних прав нотаріусів.
Конституцією України гарантоване право будь-яких фізичних та юридичних осіб на звернення до органів державної влади, органів місцевого самоврядування та посадових і службових осіб цих органів, як фізичних осіб, так і юридичних осіб будь-якої форми власності та підпорядкування.
«Стаття 40. Усі мають право направляти індивідуальні чи колективні письмові звернення або особисто звертатися до органів державної влади, органів місцевого самоврядування та посадових і службових осіб цих органів, що зобов’язані розглянути звернення і дати обґрунтовану відповідь у встановлений законом строк».
Ніхто не може бути примушений до вступу в будь-яке об’єднання громадян чи обмежений у правах за належність чи неналежність до політичних партій або громадських організацій.
Усі об’єднання громадян рівні перед законом та відповідно мають гарантоване Конституцією України право на звернення до будь-яких органів державної влади з метою захисту прав та інтересів діючих нотаріусів.
Таким чином, всі об’єднання, спілки та організації, членами яких є діючі нотаріуси, створені та діють на законних підставах.

3. У той же час слід зауважити, що при створенні Нотаріальної палати України допущено суттєве порушення п. 4 ст. 36 Конституції України.

Статтею 16 Закону України «Про нотаріат» та самим статутом НПУ передбачено обов’язкове членство кожного діючого нотаріуса в НПУ:
«Нотаріальна палата України (надалі — НПУ) є недержавною неприбутковою професійною організацією, яка об’єднує всіх нотаріусів України на засадах обов’язкового членства відповідно до статті 16 Закону України «Про нотаріат».
З моменту державної реєстрації НПУ її членами стають всі нотаріуси, які працюють у державних нотаріальних конторах, державних нотаріальних архівах або здійснюють приватну нотаріальну діяльність. Згода нотаріуса на набуття членства НПУ не потребується.

4. Варто також звернути Вашу увагу на існування ще однієї зареєстрованої професійної організації з тотожною назвою: «Нотаріальна палата України», «НПУ» (див. додаток № 1).

Державна реєстрація двох юридичних осіб з тотожним найменуванням діючим законодавством не передбачена.
Відповідно до п. 7 ч. 1 ст. 27 Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб — підприємців» (далі — Закон) підставами для відмови у проведенні державної реєстрації юридичної особи є: наявність в Єдиному державному реєстрі найменування, яке тотожне найменуванню юридичної особи, яка має намір зареєструватися.
Згідно з даними Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб — підприємців (далі — ЄДР) (пошуковий сервіс http://irc.gov.ua/ua/Poshuk-v-YeDR.html на веб-порталі ДП «Інформаційно-ресурсний центр») станом на 19.04.2013 (дата реєстрації в ЄДР Нотаріальної палати України (код ЄДРПОУ 38684025)) в ЄДР була наявна інформація про зареєстровану юридичну особу з найменуванням недержавна некомерційна професійна організація «Нотаріальна палата України» (дата реєстрації в ЄДР 28.02.2013, код ЄДРПОУ 38620443), тобто повністю тотожним юридичній особі, яка мала намір зареєструватися, що суперечить вищенаведеним положенням Закону.
Таким чином, у реєстрації другої юридичної особи з найменуванням «Нотаріальна палата України» повинно бути відмовлено.
Державна реєстрація вказаної організації (код ЄДРПОУ 38620443) була проведена 28.02.2013, тобто до проведення Першого установчого з’їзду нотаріусів України.
Відповідно до ч. 7 ст. 8 Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб — підприємців» вимоги щодо написання найменування юридичної особи або її відокремленого підрозділу встановлюються Міністерством юстиції України.
Відповідно до п. 1.1 Вимог щодо написання найменування юридичної особи або її відокремленого підрозділу, затверджених наказом Мінюсту України від 05.03.2012 № 368/5, найменування юридичної особи повинно містити інформацію про її організаційно-правову форму (крім органів державної влади, органів місцевого самоврядування, органів влади Автономної Республіки Крим, державних, комунальних організацій, закладів, установ) та назву.
В порушення наведених норм законодавства найменування Нотаріальної палати України (код ЄДРПОУ 38684025) містить тільки власну назву та не містить інформацію про її організаційно-правову форму.
Таким чином, найменування Нотаріальної палати України (код ЄДРПОУ 38684025) не відповідає встановленим законодавством вимогам щодо її організаційно-правової форми.

Виходячи з вищевикладеного, постає питання щодо законних підстав для державної реєстрації зазначеної професійної організації (код ЄДРПОУ 38620443), а на цьому тлі відповідно постає питання щодо законності процедури реєстрації НПУ (код ЄДРПОУ 38684025), створеної на Першому установчому з’їзді нотаріусів України з наслідками недійсності державної реєстрації юридичної особи через допущені при її створенні порушення, які не можна усунути (п. 1 ч. 2 ст. 38 Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб — підприємців»).

Оскільки помилки, допущені при державній реєстрації Нотаріальної палати України (код ЄДРПОУ 38684025), на цей час вже неможливо усунути, то державна реєстрація такої юридичної особи може бути визнана судом недійсною з подальшим припиненням юридичної особи відповідно до п. 1 ч. 2 ст. 38 Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб — підприємців».

Висновок

1. Усі об’єднання громадян рівні перед законом та відповідно мають гарантовані Конституцією України право на звернення до будь-яких органів влади з метою захисту прав та інтересів практикуючих нотаріусів.
2. Усі об’єднання громадян рівні перед законом, вступ до них є добровільним.
Будь-яка оцінка дієвості, законності існування та представлення ними інтересів її членів (учасників), надана Нотаріальною палатою України, буде неетичною та нікчемною.

Президент
Асоціації нотаріусів міста Харкова
та Харківської області Володимир Марченко

Додаток 1

За даними Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб — підприємців зареєстрована діюча НЕДЕРЖАВНА НЕКОМЕРЦІЙНА ПРОФЕСІЙНА ОРГАНІЗАЦІЯ «НОТАРІАЛЬНА ПАЛАТА УКРАЇНИ»(«НОТАРІАЛЬНА ПАЛАТА УКРАЇНИ» АБО «НПУ»). Детальна інформація про юридичну особу.
Повне найменування юридичної особи та скорочене у разі його наявності НЕДЕРЖАВНА НЕКОМЕРЦІЙНА ПРОФЕСІЙНА ОРГАНІЗАЦІЯ «НОТАРІАЛЬНА ПАЛАТА УКРАЇНИ»
(«НОТАРІАЛЬНА ПАЛАТА УКРАЇНИ» АБО «НПУ»)
Повне та скорочене найменування юридичної особи англійською мовою у разі їх наявності
Ідентифікаційний код юридичної особи 38620443
Організаційно-правова форма ПРИВАТНА ОРГАНІЗАЦІЯ (УСТАНОВА, ЗАКЛАД)
Центральний чи місцевий орган виконавчої влади, до сфери управління якого належить державне підприємство або частка держави у статутному капіталі юридичної особи, якщо ця частка становить не менше 25 відсотків
Місцезнаходження юридичної особи 01001, м. Київ, ПРОВУЛОК МИХАЙЛІВСЬКИЙ, будинок 3/16
Перелік засновників (учасників) юридичної особи, у тому числі прізвище, ім’я, по батькові, місце проживання, якщо засновник — фізична особа; найменування, місцезнаходження та ідентифікаційний код юридичної особи, якщо засновник — юридична особа МАКІВСЬКИЙ ІВАН СТЕПАНОВИЧ
Розмір внеску до статутного фонду (грн.): 0.00
________________________________________
ЯКИМЕНКО ДМИТРО АНДРІЙОВИЧ
Розмір внеску до статутного фонду (грн.): 0.00
Дані про розмір статутного капіталу (статутного або складеного капіталу) та про дату закінчення його формування
Види діяльності Код КВЕД 94.12 Діяльність професійних громадських організацій (основний)
Відомості про органи управління юридичної особи
Прізвище, ім’я, по батькові, дата обрання (призначення) осіб, які обираються (призначаються) до органу управління юридичної особи, уповноважених представляти юридичну особу у правовідносинах з третіми особами, або осіб, які мають право вчиняти дії від імені юридичної особи без довіреності, у тому числі підписувати договори та дані про наявність обмежень щодо представництва від імені юридичної особи МАКІВСЬКИЙ ІВАН СТЕПАНОВИЧ — керівник з 28.02.2013
Дата та номер запису в Єдиному державному реєстрі про проведення державної реєстрації юридичної особи — у разі, коли державна реєстрація юридичної особи була проведена після набрання чинності Законом України «Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб — підприємців» Дата запису: 28.02.2013
Номер запису: 1 074 102 0000 044909
Дата державної реєстрації, дата та номер запису в Єдиному державному реєстрі про включення до Єдиного державного реєстру відомостей про юридичну особу — у разі, коли державна реєстрація юридичної особи була проведена до набрання чинності Законом України «Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб — підприємців»
Дата державної реєстрації, дата та номер запису в Єдиному державному реєстрі про проведення державної реєстрації юридичної особи, яка утворена в результаті перетворення
Статус відомостей про юридичну особу відомості не підтверджено
Назва установчого документа Статут (два примірники)
Дані про наявність відмітки про те, що юридична особа створюється та діє на підставі модельного статуту
Дані про відокремлені підрозділи юридичної особи
Дані про перебування юридичної особи в процесі провадження у справі про банкрутство, санації
Дані про перебування юридичної особи в процесі припинення
Відомості про строк, визначений засновниками (учасниками) юридичної особи, судом або органом, що прийняв рішення про припинення юридичної особи, для заявлення кредиторами своїх вимог
Дата та номер запису про державну реєстрацію припинення юридичної особи, підстава для його внесення
Дата та номер запису про відміну державної реєстрації припинення юридичної особи, підстава для його внесення
Дані про юридичних осіб, правонаступником яких є зареєстрована юридична особа
Дані про юридичних осіб — правонаступників: повне найменування та місцезнаходження юридичних осіб — правонаступників, їх ідентифікаційні коди
Місцезнаходження реєстраційної справи Відділ державної реєстрації юридичних осіб та фізичних осіб — підприємців Шевченківського району реєстраційної служби Головного управління юстиції у місті Києві
Дата та номер запису про взяття та зняття з обліку, назва та ідентифікаційні коди органів статистики, Міндоходів, Пенсійного фонду України, в яких юридична особа перебуває на обліку: ГОЛОВНЕ УПРАВЛІННЯ РЕГІОНАЛЬНОЇ СТАТИСТИКИ:
Ідентифікаційний код органу: 21680000;
Дата взяття на облік: 01.03.2013

ДПI У ШЕВЧЕНКIВСЬКОМУ Р-НI М.КИЄВА ДПС:
Ідентифікаційний код органу: 26088877;
Відомості про відомчий реєстр: (дані про взяття на облік як платника податків);
Дата взяття на облік: 28.02.2013;
Номер взяття на облік: 2311

Управління ПФУ в Шевченківському районі м.Києва:
Ідентифікаційний код органу: 26087323;
Відомості про відомчий реєстр: (дані про взяття на облік як платника єдиного внеску);
Дата взяття на облік: 01.03.2013;
Номер взяття на облік: 03-63769*
Дані органів статистики про основний вид економічної діяльності юридичної особи, визначений на підставі даних державних статистичних спостережень відповідно до статистичної методології за підсумками діяльності за рік Код КВЕД 94.12 Діяльність професійних громадських організацій
Дані про реєстраційний номер платника єдиного внеску, клас професійного ризику виробництва платника єдиного внеску за основним видом його економічної діяльності Дані про реєстраційний номер платника єдиного внеску: 03-63769*;
Дані про клас професійного ризику виробництва платника єдиного внеску за основним видом його економічної діяльності: 1
Термін, до якого юридична особа перебуває на обліку в органі Міндоходів за місцем попередньої реєстрації, у разі зміни місцезнаходження юридичної особи
Інформація про здійснення зв’язку з юридичною особою

Додаток 2

МІНІСТЕРСТВО ЮСТИЦІЇ УКРАЇНИ
вул. Городецького, 13, м. Київ, 01001
Тел.: +380 44 278-37-23, факс: +380 44 271-17-83
Е-mail: themis@minjust.gov.ua
http://www.minjust.gov.ua
Код ЄДРПОУ 00015622
___17.07.2014_______ № _131-37/358_____________
На № ______________________________________ Президенту Нотаріальної палати України
Василині Н.В.
вул. Голосіївська, 7,
офіс 4-1, корп. 2, літ. «А»,
м. Київ, 03039
Шановна Наталіє Володимирівно!
Відповідно до статті 16 Закону України «Про нотаріат» (далі — Закон) професійне самоврядування нотаріусів здійснюється через Нотаріальну палату України та її органи. Нотаріальна палата України є організацією, яка здійснює професійне самоврядування у сфері нотаріату.
До повноважень Нотаріальної палати України належать: представлення інтересів нотаріальних палат та нотаріусів у державних та інших установах; забезпечення захисту соціальних та професійних прав нотаріусів; участь у проведенні експертиз законопроектів з питань, пов’язаних з нотаріальною діяльністю; забезпечення підвищення кваліфікації нотаріусів та їхніх помічників; контроль за дотриманням нотаріусами правил професійної етики та інші повноваження.
Варто зазначити, що чинним законодавством України не встановлено обмежень щодо участі нотаріусів у інших громадських об’єднаннях, організаціях, спілках, у тому числі тих, метою діяльності яких є захист прав і свобод, задоволення суспільних, економічних та соціальних інтересів нотаріусів.
До Міністерства юстиції України надходять листи від громадських організацій нотаріусів, у яких, зокрема, піднімаються проблемні питання щодо забезпечення захисту соціальних та професійних прав нотаріусів, підвищення кваліфікації нотаріусів та їхніх помічників, що відповідно до Закону віднесено до повноважень Нотаріальної палати України.
Враховуючи зазначене, просимо інформувати Міністерство юстиції України про відомі Вам громадські організації (об’єднання, спілки), зареєстровані та діючі на території України, членами яких є нотаріуси, та/або статутні завдання яких аналогічні встановленим для Нотаріальної палати України, та кількість їх членів (учасників).
Також просимо висловити свою позицію щодо дієвості цих об’єднань у представленні інтересів їх членів (учасників).
З повагою
Заступник Міністра —
керівник апарату Ігор АЛЕКСЄЄВ

Додаток 3

Головам Відділень та Головам постійно діючих комісій
Нотаріальної палати України

Шановні колеги!

Надсилаю на Вашу адресу лист Міністерства юстиції України № 13.1-37/358 від 17.07.2014 року щодо надання інформації про існуючі громадські організації (об’єднання, спілки), зареєстровані та діючі на території України, членами яких є нотаріуси, та/або статутні завдання яких аналогічні встановленим для Нотаріальної палати України, та кількість їх членів (учасників).
З метою забезпечення належного розгляду листа Міністерства юстиції України прошу, до 01 серпня 2014 року надати відповідну інформацію, проекти/пропозиції узгодженої позиції нотаріальної громадськості та чолі з Нотаріальною палатою України.
Інформацію просимо надсилати на електронну пошту НПУ: notpalana@ukr.net або звертатися за телефоном: (044) 230-72-75, т/ф 230-72-88.
Завчасно дякую за розуміння та співпрацю.

З повагою,

Президент
Нотаріальної палати України Н. Василина

Вик. Дашутіна І.Г.
т. (044) 230-72-75

Деякі аспекти здійснення спадкових прав після осіб, оголошених померлими — автор матеріалу Олег ПЕЧЕНИЙ

Передплата на 2014 рік здійснюється через:

Одержувач: ЮВПП «Страйд»
Код ЄДРПОУ 32335789
Поточний рахунок 260000016018 в АТ «Регіон-банк» м. Харкова, МФО 351254
Призначення платежу: Передплата за журнал „МЕН” на 2014 рік. Без ПДВ. (вказати свої реквізити та адресу)

Вартість передплати становить 1200 грн.

Тел./факс: (057) 733-92-05; 714-27-90; тел.: 731-87-09;
E-mail: stride.zakaz@ukr.net
http://www.yurradnik.com.ua/

НАКАЗ. Затверджено зміни до деяких наказів Мін`юсту з питань нотаріату

НАКАЗ. Затверджено зміни до деяких наказів Мін`юсту з питань нотаріату

16.07.2014

МІНІСТЕРСТВО ЮСТИЦІЇ УКРАЇНИ
НАКАЗ
26.06.2014 м. Київ № 1025/5

Зареєстровано в Міністерстві юстиції України
01 липня 2014 року за № 712/25489

Про затвердження Змін до деяких наказів
Міністерства юстиції України з питань нотаріату

Відповідно до статей 21, 13 та 25 Закону України «Про нотаріат»

НАКАЗУЮ:
1. Затвердити Зміни до деяких наказів Міністерства юстиції України з питань нотаріату, що додаються.
2. Визнати такими, що втратили чинність, накази Міністерства юстиції України:
від 27 червня 2008 року № 1094/5 «Про затвердження Порядку проходження стажування в державній нотаріальній конторі або у приватного нотаріуса та підготовки стажиста до нотаріальної діяльності», зареєстрований у Міністерстві юстиції України 27 червня 2008 року за № 572/15263 (зі змінами);

від 07 липня 2011 року № 1812/5 «Про затвердження Програми стажування громадян України в державних нотаріальних конторах або у приватних нотаріусів», зареєстрований у Міністерстві юстиції України 12 липня 2011 року за № 840/19578.

3. Департаменту нотаріату та банкрутства (Баранова Т.І.) подати цей наказ на державну реєстрацію відповідно до Указу Президента України від 03 жовтня 1992 року № 493 «Про державну реєстрацію нормативно-правових актів міністерств та інших органів виконавчої влади».
4. Начальникам Головного управління юстиції Міністерства юстиції України в Автономній Республіці Крим, головних управлінь юстиції в областях, містах Києві та Севастополі забезпечити належне виконання цього наказу.
5. Цей наказ набирає чинності з дня його офіційного опублікування.
6. Контроль за виконанням цього наказу покласти на першого заступника Міністра Ємельянову І.І.

МіністрПавло ПЕТРЕНКО

ЗАТВЕРДЖЕНО
Наказ Міністерства юстиції України
26.06.2014 № 1025/5

Зареєстровано в Міністерстві юстиції України
01 липня 2014 р. За № 712/25489

ЗМІНИ
до деяких наказів Міністерства юстиції України з питань нотаріату
1. В абзаці першому пункту 7.13 розділу VII Правил ведення нотаріального діловодства, затверджених наказом Міністерства юстиції України від 22 грудня 2010 року № 3253/5, зареєстрованих у Міністерстві юстиції України 23 грудня 2010 року за № 1318/18613 (зі змінами), слово «стажистом,» виключити.
2. Внести до Положення про вимоги до робочого місця (контори) приватного нотаріуса та здійснення контролю за організацією нотаріальної діяльності, затвердженого наказом Міністерства юстиції України від 23 березня 2011 року № 888/5, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 28 березня 2011 року за № 406/19144 (зі змінами), такі зміни: 1. у пункті 1 слова «нотаріальної контори» замінити словами «приміщення, що є робочим місцем приватного нотаріуса (контори)»;
2. пункт 7 виключити.
У зв’язку з цим пункти 8 – 11 вважати відповідно пунктами 7 – 10;
3. у пункті 7: • у підпункті 7.1: • у підпункті 7.1.1 слова «чи проходять стажування» виключити;
• у підпункті 7.1.2 слова «, стажистом приватного нотаріуса» виключити;

• підпункт 7.2.1 підпункту 7.2 викласти в такій редакції:
«7.2.1 приватний нотаріус має право мати лише одне приміщення для розміщення робочого місця (контори), яке повинно знаходитись у межах нотаріального округу, в якому здійснюється нотаріальна діяльність.

Доступ до приміщення приватного нотаріуса має бути вільним для відвідувачів.

Не допускається розміщення робочого місця (контори) приватного нотаріуса у підвальних приміщеннях, кіосках чи інших тимчасових спорудах;»;

• підпункт 7.5.2 підпункту 7.5 викласти в такій редакції:
«7.5.2 для роботи з документами особи, які працюють з приватним нотаріусом на підставі цивільно-правового чи трудового договору і які є технічним персоналом, та помічники повинні перебувати у відокремленій, належно пристосованій до умов роботи та дотримання нотаріальної таємниці кімнаті.»;

4. абзац третій пункту 8 викласти в такій редакції:
«При вході до приміщення також розміщуються графік роботи приватного нотаріуса (інформація щодо часу початку та закінчення робочого дня, часу обідньої перерви, вихідних днів) та графік прийому громадян, якщо він відмінний від графіка роботи.»;

5. у підпункті 9.4 пункту 9: • абзац восьмий після слова «графіка» доповнити словами «роботи і»;
• в абзаці дванадцятому слова «, із зазначенням їх посад, освіти, стажу роботи у нотаріуса та дати реєстрації цивільно-правового чи трудового договору» виключити;
• абзац чотирнадцятий виключити.
У зв’язку з цим абзаци п’ятнадцятий – двадцять четвертий вважати відповідно абзацами чотирнадцятим – двадцять третім.

Директор Департаменту
нотаріату та банкрутстваТ.І. Баранова

НАКАЗ. Припинення приватної нотаріальної діяльності

НАКАЗ. Припинення приватної нотаріальної діяльності

14.07.2014

МІНІСТЕРСТВО ЮСТИЦІЇ УКРАЇНИ
НАКАЗ
07.07.2014 м. Київ № 1087/5

Про припинення приватної нотаріальної діяльності

Відповідно до статей 21, 3, 5, 7, 30, 301 Закону України «Про нотаріат»

НАКАЗУЮ:
Особам, які здійснювали приватну нотаріальну діяльність на території Автономної Республіки Крим та міста Севастополя і призначені на посаду нотаріуса Російської Федерації (згідно з додатком):
припинити приватну нотаріальну діяльність по відповідному нотаріальному округу з 08 липня 2014 року;
протягом одного місяця передати до Державного нотаріального архіву Херсонської області всі документи нотаріального діловодства та архіву приватного нотаріуса;
протягом трьох робочих днів надати до Державної служби фінансового моніторингу відповідне повідомлення про припинення приватної нотаріальної діяльності;
протягом одного місяця передати до Головного управління юстиції у Херсонській області гербову печатку приватного нотаріуса для її знищення, а також реєстри для реєстрації нотаріальних дій для проставлення відмітки про закриття реєстрів.
Головному управлінню юстиції у Херсонській області:
припинити дію реєстраційних посвідчень осіб, зазначених у додатку до цього наказу;
повідомити Державну податкову службу України про припинення дії реєстраційного посвідчення;
забезпечити належну організацію роботи Державного нотаріального архіву Херсонської області з прийняття всіх документів нотаріального діловодства та архіву осіб, зазначених у додатку до цього наказу;
до 08 вересня 2014 року поінформувати Міністерство юстиції України про виконання цього наказу.
Державному підприємству «Інформаційний центр» Міністерства юстиції України вжити невідкладних заходів щодо внесення відомостей до Єдиного реєстру нотаріусів про припинення приватної нотаріальної діяльності осіб, зазначених у додатку до цього наказу.
Департаменту нотаріату та фінансового моніторингу забезпечити належне виконання цього наказу.
Цей наказ набирає чинності з 08 липня 2014 року.
Контроль за виконанням цього наказу залишаю за собою.

Міністр
Павло ПЕТРЕНКО

Проблемні питання щодо оцінки — автор матеріалу Юлія ПЕТУТІНА

Передплата на 2014 рік здійснюється через:

Одержувач: ЮВПП «Страйд»
Код ЄДРПОУ 32335789
Поточний рахунок 260000016018 в АТ «Регіон-банк» м. Харкова, МФО 351254
Призначення платежу: Передплата за журнал „МЕН” на 2014 рік. Без ПДВ. (вказати свої реквізити та адресу)

Вартість передплати становить 1200 грн.

Тел./факс: (057) 733-92-05; 714-27-90; тел.: 731-87-09;
E-mail: stride.zakaz@ukr.net
http://www.yurradnik.com.ua/

НОТАРІУС ПІД ЧАС ВИДАЧІ СВІДОЦТВА ПРО ПРАВО НА СПАДЩИНУ: – НЕ ПОДАТКОВИЙ АГЕНТ; – НЕ ЗОБОВ’ЯЗАНИЙ ПОДАВАТИ ОРГАНАМ ДПС ЗВІТ ЗА ФОРМОЮ № 1­ДФ;

Передплата на 2014 рік здійснюється через:

Одержувач: ЮВПП «Страйд»
Код ЄДРПОУ 32335789
Поточний рахунок 260000016018 в АТ «Регіон-банк» м. Харкова, МФО 351254
Призначення платежу: Передплата за журнал „МЕН” на 2014 рік. Без ПДВ. (вказати свої реквізити та адресу)

Вартість передплати становить 1200 грн.

Тел./факс: (057) 733-92-05; 714-27-90; тел.: 731-87-09;
E-mail: stride.zakaz@ukr.net
http://www.yurradnik.com.ua/

Пропозиції-звернення до Міністра юстиції України щодо вжиття невідкладних заходів з метою збереження архіва нотаріуса, який здійснює нотаріальну діяльність в проблемних регіонах (в зоні АТО або на тимчасово окупованій території)

ГРОМАДСЬКА ОРГАНІЗАЦІЯ
«АСОЦІАЦІЯ НОТАРІУСІВ МІСТА ХАРКОВА ТА ХАРКІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ»

61002, м. Харків, вул. Ольмінського, буд. 6
код ЄДРПОУ 24275948, п/р. 2600800119855 в АТ «РЕГІОН-БАНК» у м. Харкові, МФО 351254
(057) 714-27-90, (057) 714-27-89,

«27» червня 2014 р. № 24
Міністру юстиції України
Петренко П. Д.

Пропозиції-звернення
щодо вжиття невідкладних заходів з метою збереження
архіва нотаріуса, який здійснює нотаріальну діяльність в проблемних регіонах
(в зоні АТО або на тимчасово окупованій території)

Виходячи з чинних законодавчих і нормативно-правових актів, зокрема:
Ст. 14 Закону України «Про нотаріат»
«Документи нотаріального діловодства та архів приватного нотаріуса є власністю держави і перебувають у володінні та користуванні приватного нотаріуса у зв’язку із здійсненням ним нотаріальної діяльності.
Приватний нотаріус зобов’язаний забезпечити зберігання документів нотаріального діловодства та архіву приватного нотаріуса протягом усього строку здійснення ним нотаріальної діяльності.
У разі припинення приватної нотаріальної діяльності документи нотаріального діловодства та архів приватного нотаріуса передаються ним до відповідного державного нотаріального архіву в порядку, встановленому законодавством.»

І. Загальна частина

1. За визначенням ЗУ «Про нотаріат» документи нотаріального діловодства та архів приватного нотаріуса:
1.1. є власністю держави;
1.2. перебувають у володінні та користуванні приватного нотаріуса виключно під час та у зв’язку із здійсненням нотаріальної діяльності;
1.3. зобов’язання забезпечити його зберігання розповсюджуються виключно на строк здійснення приватним нотаріусом нотаріальної діяльності, а саме до припинення нотаріальної діяльності або до виникнення ситуації, при якій фізично неможливо здійснювати таку діяльність і зберігати архів.;
1.4. у разі припинення нотаріальної діяльності просто передають (про обов’язок мови не має) до державного нотаріального архіву в порядку, встановленому законодавством.

2. Реєстрація приватної нотаріальної діяльності у відповідності до вимог ст. 24 ЗУ «Про нотаріат» проводиться на підставі заяви особи, яка має свідоцтво про право на зайняття нотаріальною діяльність, та акту про сертифікацію про відповідність робочого місця (контори) приватного нотаріуса встановленим цим Законом умовам.
До заяви про реєстрацію приватної нотаріальної діяльності додаються:
свідоцтво про право на зайняття нотаріальною діяльністю та його засвідчена копія;
документ, що підтверджує право власності або право оренди на приміщення для розташування робочого місця (контори) приватного нотаріуса, чи договір про співпрацю з іншим приватним нотаріусом, який надає заявнику відповідне приміщення, та його засвідчена копія;
дві фотокартки розміром 3х4 см;
паспорт громадянина України, який подається особисто.
Реєстраційне посвідчення видається у семиденний строк після подання заяви і головне, що відмова у реєстрації можлива тільки якщо подані документи не відповідають установленим вимогам, а також з підстав, передбачених пунктом 8-1 частини першої статті 30 цього Закону.
Реєстрацію приватної нотаріальної діяльності додатково регулює «Положення про порядок реєстрації приватної нотаріальної діяльності та заміщення приватного нотаріуса» затверджене наказом МЮ України 22.03.2011 за №371/5, згідно з яким Реєстраційне посвідчення про реєстрацію приватної нотаріальної діяльності видається управлінням юстиції у семиденний строк після подання заяви.
Реєстраційне посвідчення є підставою для виготовлення печатки, відкриття поточних, інших рахунків у банках, встановлення графіку часу прийому громадян, тощо, тобто є підставою для громадянина, який отримав таке посвідчення, дотримуватися усіх обов’язків, котрі пов’язані з діяльністю нотаріуса .
Таким чином, процедура та термін передачі на зберігання архіву щодо попередньої реєстрації в зоні АТО або на тимчасово окупованій території не є підставою для відмови у реєстрації приватної нотаріальної діяльності в інших областях України, а є нагальною необхідністю держави терміново вирішити це питання!
Жодних додаткових вимог для реєстрації (в тому числі і для так званої перереєстрації) законом не встановлено.

3. Печатка приватного нотаріуса виготовляється та знищується у порядку, встановленому Міністерством юстиції України (ст. 26 ЗУ «Про нотаріат»).
Процедура знищення печатки приватного нотаріуса визначена «Порядком виготовлення та знищення печатки приватного нотаріуса», затвердженим наказом МЮ України 24.12.2012 за № 1924/5.
Згідно цього порядку є два варіанти визнання події щодо знищення печатки приватного нотаріуса:
3.1. Загальний (п. 2.4 розділу ІІ «Порядку виготовлення печатки»):
«2.4. У разі пошкодження або знищення Печатки приватний нотаріус негайно подає заяву про цей факт до головного управління юстиції, яке робить запис про це в реєстраційній справі нотаріуса. …»
3.2. Спеціальний (п. 3.2 розділу ІІІ «Порядку знищення печатки»)
» 3.2. Особа, нотаріальна діяльність якої припинена, зобов’язана протягом одного місяця з дня отримання копії наказу передати до головного управління юстиції Печатку, про що складається відповідний акт про прийняття Печатки, який зберігається в реєстраційній справі нотаріуса. «
Печатка підлягає знищенню комісією в день її вилучення і при цьому особиста участь нотаріуса не передбачена.
При знищенні складається акт, який підписується головою Комісії та її членами.

4. За змістом ст. 27 ЗУ «Про нотаріат» встановлена відповідальність виключно особи в статусі приватного нотаріуса і виключно за шкоду, заподіяну особі внаслідок незаконних дій або недбалості знов таки приватного нотаріуса.
Окрім цього ст. 28 Закону чітко визначає, що приватний нотаріус не несе відповідальність по зобов’язаннях держави.

5. Відповідно до пункту 1 частини першої ст. 30 ЗУ «Про нотаріат» подання приватним нотаріусом письмової заяви про припинення нотаріальної діяльності є безумовною підставою припинення його нотаріальної діяльності.
Таке припинення здійснюється шляхом видання наказу про припинення нотаріальної діяльності приватного нотаріуса Головним управлінням юстиції МЮ України, копію якого воно зобов’язане негайно передати приватному нотаріусу.
Діяльність приватного нотаріуса вважається припиненою з моменту отримання копії наказу про припинення його нотаріальної діяльності.
З цього моменту виникають стосунки держави, в особі її виконавчих органів, не з нотаріусом, а виключно з громадянином, який не має відношення до нотаріату і не несе обов’язків, які покладаються на нотаріуса, бо конкретного приватного нотаріуса юридично і фактично не існує (не діє).
Внаслідок чого саме з цього моменту у особи, нотаріальна діяльність якої припинена, виникає просте зобов’язання протягом одного місяця з дня одержання копії наказу просто передати до відповідного державного нотаріального архіву всі документи нотаріального діловодства та архіву приватного нотаріуса. Додатково цей строк може бути продовжено , але лише один раз і не більш ніж на місяць.
Численні зміни в законодавстві, з метою нібито реформування нотаріату призвели до того, що нормативні акти видавалися виключно з метою обмежити саме приватного нотаріуса в незалежності як у професійній діяльності, так і в встановлені обов’язків, які суперечать і Закону, і Конституції України. Закон України «Про нотаріат» передбачає права і обов’язки НОТАРІУСІВ, а не громадян, які перестали бути нотаріусами. Адже відповідно до Конституції України, громадяни не можуть бути зобов’язані здійснювати те, що не передбачено законом.
Звертаю увагу на те, що жодних додаткових вимог до стану архіву, його впорядкування (яким чином і в якому вигляді) в ЗУ «Про нотаріат» немає і це логічно, бо усі підзаконні акти з цього питання знов-таки розповсюджуються виключно на діючого приватного нотаріуса.
За загальною логікою і ЗУ «Про нотаріат» має виключення, в якому іде мова про те, що у разі неможливості приватного нотаріуса особисто здійснити передачу документів нотаріального діловодства та архіву приватного нотаріуса у встановлені строки цей обов’язок покладається на відповідне Головне управління юстиції Міністерства юстиції України, яке в разі необхідності залучає до цього представників органів внутрішніх справ.
Передача архіву нотаріуса додатково регулюється «Правилами ведення нотаріального діловодства» затвердженими наказом МЮ України від 22.12.2010 року за №3253/5.
Частина два підпункту 4.11 пункту 4 розділу ІV доповнює:
«У цьому випадку передачу документів до державного нотаріального архіву проводить експертна комісія (далі — ЕК) відповідного управління юстиції у складі не менше трьох осіб.»
Передачу документів до державного нотаріального архіву з одночасним складанням описів справ та акту вилучення справ приватного нотаріуса (додаток 46) проводить комісія відповідного управління юстиції у випадках, визначених у пункті 4.11 цих Правил.
Знаходження робочого місця (контори) приватного нотаріуса на тимчасово окупованій території або в зоні АТО в разі припинення приватної нотаріальної діяльності за визначенням автоматично покладає на відповідне Головне управління юстиції МЮ України обов’язок здійснити передачу документів нотаріального діловодства та архіву приватного нотаріуса до нотаріального архіву.
Припинення нотаріальної діяльності приватного нотаріуса означає припинення дії реєстраційного посвідчення (ст. 30 ЗУ «Про нотаріат») .

Підсумок

1. В зоні АТО, в разі її активної фази, неможливо здати архів, тому цей обов’язок переходить відповідно до ст. 30-1 до ГУЮ.
2 Нездача архіву взагалі, і в період АТО зокрема, не несе за собою певного виду юридичної відповідальності і за ЗУ «Про нотаріат» не є перепоною чи підставою для реєстрації в іншому нотаріальному окрузі.
Наслідком нездачі архіву вже колишнім нотаріусом є тільки заміна суб’єкта його здачі на ГУЮ, без певних юридичних наслідків як для вже колишнього нотаріуса, так і без юридичних наслідків в контексті реєстрації приватної нотаріальної діяльності в іншому нотаріальному окрузі.

ІІ Тимчасово окупована територія

Середня узагальнена ситуація по Автономній Республіці Крим
1. Є наказ за підписом виконуючого обов’язки начальника ГУЮ в Автономній Республіці Крим, після чого відповідний відділ у повному складі звільнився.
2. Передачу бланків нотаріуси здійснили єдиним можливим ресурсом через «Нову пошту», без опису вкладення (їх система відправки такого інструменту не має), але не отримали акти Держінформ’юста — проблеми поштового зв’язку з Києва на АРК.
3. Звіт по фінмоніторингу надісланий нотаріусом до Києва повертається десь через два місяці з відміткою «повернути».
4. Завідувач нотаріального архіву, яка звільнилася і ключі від архіву передала представнику Російської нотаріальної палати. Відповідно, хто не встиг здати архів, то він в них залишився на руках.
Тут потрібно враховувати також те, що приміщення в яких працювали нотарі, які припинили діяльність, частково були в оренді, а частково вже продані.
Залишається головне відкрите питання: нотаріус за наказом вже не діє, приміщення вже не має і де-факто він вже не є нотаріусом що робити і куди подіти архів?!
5. Знищити печатку за процедурою також неможливо відділу нотаріату не має, комісія не створена.

Підсумок

1. Є наказ про припинення нотаріальної діяльності з відповідно відміткою на Свідоцтві.
2. Бланки фактично здані, але актів з печаткою не має, є лише скановані копії з електронної пошти.
3. Архів у певної кількості нотарів прийнятий, а у певної залишається на руках.
4. Печатка у певної кількості знищена, а у певної відсутня процедурна можливість це зробити.
5) є значна кількість нотаріусів, які прийняли громадянство Російської Федерації, отримали ліцензії нотаріусів РФ і вже розпочали діяльність. При цьому в деяких випадках були написані заяви про припинення приватної нотаріальної діяльності як нотаріусів України та видані відповідні накази управлінь юстиції, а в деяких і цього не було. Та в будь-якому разі архів таких нотаріусів залишився в їх віданні і стає предметом «торгів».

ІІІ Зона АТО: Донецька та Луганська області

З урахуванням певної специфіки та досвіду по Автономній Республіці Крим є потреба напрацювати централізований та індивідуальний шлях вирішення збереження нотаріальних архівів.
1. Централізований шлях
1.1. Тимчасово, до повної стабілізації ситуації в цих регіонах, з метою збереження державної власності напрацювати та видати наказ про тимчасове прийняття на зберігання архівів нотаріуса. Їх можна передати у державний архів (або вивезти у спеціально відведене для цього тимчасове приміщення) Дніпропетровської області.
1.2. Передання проводити за спрощеною процедурою: діючи архіви нотаріусів пакувати у мішки або великі картонажі з одночасним їх опломбуванням.
Після встановлення мирної ситуації в цих регіонах і наявності гарантій безпеки для архівів, таким же чином їх повернути нотаріусам або в разі припинення нотаріальної діяльності здійснити передачу архіву за повною процедурою.

2. Індивідуальний варіант (який можливий за відсутності централізованого варіанта).
З метою збереження державної власності, а саме документів нотаріального діловодства та архіву приватного нотаріуса, які перебувають у нотаріуса у володінні та користуванні, забезпечення їх цілісності та у зв’язку із загрозою для життя нотаріуса і як наслідок фактичного припинення нотаріальної діяльності напрошується наступний алгоритм дій нотаріуса:

2.1. Нотаріус за призначенням подає заяву наступного змісту:

«Заява
Я, П.І.Б. нотаріус ХХХХХ нотаріального округу роблю заяву, що у зв’язку з проведенням на території мого округу активної фази АТО дістатися до робочого місця без ризику для життя неможливо, будь-яким чином вивезти документи нотаріального діловодства, архіву, бланки та печатку неможливо.
Всі вище вказані документи та архів відповідно до вимог закону впорядковані та зберігаються належним чином на робочому місці нотаріуса, який згідно з сертифікацією відповідає усім вимогам безпеки.
Печатка та бланки зберігаються в сейфі.
У відповідності до регламенту ст. 30 ЗУ «Про нотаріат» цією заявою заявляю про припинення нотаріальної діяльності.
Печатку приватного нотаріуса на моє ім’я за ХХХХХ нотаріальним округом прошу вважати недійсною.
Відповідно до вимог ст. 30-1 ЗУ «Про нотаріат», у зв’язку з неможливістю особисто передати документи нотаріального діловодства та архіву нотаріуса, прошу вжити відповідних заходів для їх передачі, в тому числі бланків, та знищення печатки нотаріуса.
До заяви додаю ключі від робочого місця, контактні дані охоронного приміщення, Реєстраційне посвідчення та печатку для знищення, в порядку передбаченому чинним законодавством .
Копію наказу про припинення нотаріальної діяльності прошу надіслати за наступною адресою: м. ХХХХ, вул. ХХХХ, буд. ХХ,
дата та підпис нотаріуса.»

Таку заяву нотаріус може подати виключно органу, створеному на законних підставах, тобто створеному у відповідності до законодавства України, а не самопроголошеному, та діючому органу.
У ситуації, яка склалася в окремих регіонах України, у тому числі і в Автономній Республіці Крим, очевидно є певні ризики щодо подання такої заяви про припинення діяльності саме легальному органу виконавчої влади.

2.2. Після подання вищенаведеної заяви про припинення нотаріальної діяльності нотаріус має беззастережне право в будь-який час зареєструвати нотаріальну діяльність або працювати державним нотаріусом у будь-якій області України.
У разі відсутності можливості подати вказану заяву в зоні АТО або на тимчасово окупованій території нотаріус має право це зробити за новим місцем розташування.

Загальний висновок

За останнє десятиріччя держава безжально експлуатує ресурси приватного нотаріату, паралельно створюючи в очах суспільства викривлену картину про нотаріат в цілому, стимулюючи в суспільстві думку щодо здирництва в професії, безперестанно і беззастережно зарегульовувала контроль над нотаріатом. Як наслідок було створено стійку корупційну складову під страхом відібрати право на роботу через всілякі припинення , зупинення. І все це на тлі суперечливих підзаконних нормативних актів, розуміючи те, що жодної іншої оплачуваної роботи виконувати нотаріус не має права.
При цьому за цей час на плечах нотаріуса втримується наповнення пенсійного фонду, здійснюється наповнення бюджету нотаріусом, у тому числі і через перевірку сплати податків іншими платниками, які звернулися за вчиненням нотаріальної дії, ведеться боротьба з корупцією шляхом фінмоніторингу, налагоджені та безперебійно працюють на безкоштовний основі зі сторони нотаріату біля десятка електронних реєстрів, приносячи при цьому чималий дохід Міністерству юстиції за виконувані нотаріусами реєстраційні дії в цих реєстрах, і нарешті, завдяки нотаріусам з 01 січня 2013 року запрацював та продовжує безперебійно діяти Державний реєстр речових прав!
Відповідно, держава, в особі Міністерства юстиції України, за участі Нотаріальної палати України зобов’язана зробити усе, щоб забезпечити збереження нотаріальних архівів та гарантувати чітке виконання ЗУ «Про нотаріат» щодо процедури припинення та реєстрації приватної нотаріальної діяльності, видати відповідний наказ або внести зміни до вже чинного наказу «Про невідкладні заходи щодо захисту прав громадян та території проведення антитерористичної операції» від 17.06.2014 року за № 640/25417.

З повагою,
Президент Громадської організації
«Асоціація нотаріусів міста Харкова
та Харківської області» В. М. Марченко