Архивы
Увага! Активні теми обговорення :
Нотаріальні афоризми форуму !
Експрес-аналіз процедури організації стажування уповноваженими посадовими особами органу місцевого самоврядування в державній нотаріальній конторі або у приватного нотаріуса з питань оформлення спадкових справ — законодавчі проблеми реалізації
ГРОМАДСЬКА ОРГАНІЗАЦІЯ
«АСОЦІАЦІЯ НОТАРІУСІВ МІСТА ХАРКОВА ТА ХАРКІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ»
61002, м. Харків, вул. Ольмінського, буд. 6
код ЄДРПОУ 24275948, п/р. 2600800119855 в АТ «РЕГІОН-БАНК» у м. Харкові, МФО 351254
(057) 714-27-90, (057) 714-27-89
«30» червня 2015 р. № 16
|
Міністру юстиції України Петренко П.Д
Раді Нотаріальної палати України |
Експрес-аналіз
процедури організації стажування уповноваженими посадовими особами органу місцевого самоврядування в державній нотаріальній конторі або у приватного нотаріуса з питань оформлення спадкових справ — законодавчі проблеми реалізації
20 жовтня 2014 року Верховна Рада України прийняла Закон України № 1709-VII «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо деяких питань спадкування» (далі — Закон), який набуває чинності 01.01.2016 та передбачає можливість звернення громадян у сільській місцевості до сільських селищних рад за оформленням спадщини, а також відповідно права сільських та селищних рад на оформлення спадщини за певних умов.
25 травня 2015 року наказом Міністерства юстиції України № 779/5 було затверджено Порядок проходження уповноваженими посадовими особами органу місцевого самоврядування стажування в державній нотаріальній конторі або у приватного нотаріуса з питань оформлення спадкових прав (далі — Порядок), який набуває чинності одночасно із Законом.
Відповідно до п. 2 Порядку уповноважена посадова особа органу місцевого самоврядування для отримання свідоцтва про право на вчинення нотаріальних дій щодо оформлення спадкових прав повинна пройти стажування протягом одного року в державній нотаріальній конторі або у приватного нотаріуса та успішно скласти іспит у комісії з питань складення іспиту із спадкового права посадовими особами органів місцевого самоврядування.
Згідно з п. 3 Порядку до стажування допускаються дієздатні особи, які мають вищу юридичну освіту та стаж роботи у галузі права не менше трьох років.
Керівником стажування може бути державний нотаріус, який має стаж роботи нотаріусом не менше п’яти років та до якого не застосовувались дисциплінарні стягнення протягом останнього року роботи, або приватний нотаріус, який має стаж роботи нотаріусом не менше п’яти років та діяльність якого не зупинялась протягом останнього року роботи (п. 12 Порядку).
Обов’язки керівника стажування містяться в п. 17 Порядку:
– простажувати стажиста протягом встановленого законодавством строку;
– скласти індивідуальний план стажування;
– забезпечувати умови праці, необхідні для проходження стажування та набуття необхідних знань, умінь та навичок з оволодіння чинним законодавством про нотаріат в частині оформлення спадкових прав;
– організувати працю стажиста, забезпечити безпечні і нешкідливі умови праці;
– обладнати робоче місце відповідно до вимог нормативних актів про охорону праці;
– надавати повсякденну допомогу стажисту в набутті професійних знань і практичних навичок;
– контролювати виконання індивідуального плану стажування;
– після вивчення кожного питання індивідуального плану стажування проводити співбесіду зі стажистом для визначення рівня його знань.
За результатами проходження стажування керівник стажування складає висновок про проходження стажування і подає його на затвердження начальнику управління юстиції (п. 19 Порядку).
Реалізація цілей цього нормативного акта щодо забезпечення набуття працівниками органів місцевого самоврядування кваліфікаційного рівня, достатнього для вчинення окремих нотаріальних дій (оформлення спадщини), на практиці буде практично неможливою з огляду на такі аргументи.
Розглянемо можливість проходження стажування у державних нотаріальних конторах.
Для усвідомлення попередньої тези достатньо просто взяти приклад по окремому району, прорахувати, скільки там є сільських, селищних рад, скільком особам необхідно пройти таке стажування, і де це можна зробити, якщо обслуговує територію цього району певна кількість державних нотаріальних контор.
Навіть якщо у районі дві державні нотаріальні контори, то керівник стажування може проводити стажування згідно з п. 13 Порядку лише одного стажиста. А враховуючи, що більшість районних державних нотаріальних контор є односкладовими, то проходження стажування не досягне свої мети у зв’язку з тим, що нікому у державних нотаріальних конторах буде проводити таке стажування.
Тому постає питання «добровільного» стажування зазначених осіб у приватних нотаріусів, які відповідають вимогам зазначеного Порядку.
На підставі норм права, які регулюють нотаріальну діяльність, розглянемо можливість участі приватного нотаріату у забезпеченні належних кваліфікаційних вимог працівників органів місцевого самоврядування.
Проаналізувавши положення Порядку щодо обов’язків керівника стажування, можна дійти висновку, що приватний нотаріус (а в багатьох організаційних питаннях це стосується і державного нотаріуса) не може надати згоду бути керівником стажування без порушення норм чинного законодавства, яке безпосередньо регулює нотаріальну діяльність, відпрацювання законодавства про працю, відповідних норм Конституції України:
І. Необхідно враховувати норми Положення про вимоги до робочого місця (контори) приватного нотаріуса та здійснення контролю за організацією нотаріальної діяльності, затвердженого наказом Міністерства юстиції України від 23.03.2011 р. № 888/5.
Так, згідно з п.п. 7.1.1 п.п. 7.1 п. 7 вказаного Положення у приміщенні, яке є робочим місцем приватного нотаріуса, не можуть перебувати, здійснювати професійну діяльність особи, діяльність яких не пов’язана з учиненням нотаріальних дій чи наданням додаткових послуг правового чи технічного характеру, крім осіб, які за договорами (угодами, контрактами) з приватним нотаріусом виконують роботи із забезпечення діяльності приватного нотаріуса (установлення та обслуговування оргтехніки, охоронного обладнання тощо).
Отже, постає наявна правова колізія щодо законності перебування та роботи такого стажиста у приміщенні, яке є робочим місцем приватного нотаріуса.
Звісно, діяльність стажиста повинна стосуватись лише виконання плану стажування, а не участі у діяльності нотаріуса. Але така особа постійно перебуватиме у приміщенні — її просто неможливо абсолютно ізолювати, і тим чи іншим чином їй буде відома інформація, що становить нотаріальну таємницю.
Також нотаріусу потрібно обов’язково виконати п.п. 7.5.2 п.п. 7.5 п. 7 цього Положення, де чітко вказано, що для роботи з документами особи, які працюють з приватним нотаріусом на підставі цивільно-правового чи трудового договору і які є технічним персоналом, та помічники повинні перебувати у відокремленій, належно пристосованій до умов роботи та дотримання нотаріальної таємниці кімнаті.
ІІ. Після організації робочого місця стажиста настає етап безпосередньо стажування, який також передбачає чималу активну участь нотаріуса. Так, виконання наведених вище обов’язків керівника стажування (таких як: складення індивідуального плану стажування; надання повсякденної допомоги стажисту в набутті професійних знань і практичних навичок; проведення співбесіди зі стажистом після вивчення кожного питання індивідуального плану стажування і т.п.) потребує багато часу та кропіткої щоденної праці, і це однаковою мірою стосується як державного, так і приватного нотаріуса.
Необхідно взяти до уваги, що при цьому нотаріус має приділяти достатньо часу для належного і якісного вчинення нотаріальних дій, виконання функцій державного реєстратора та здійснення фінансового моніторингу.
Крім того, відповідно до п.п. 7.2.2 приватний нотаріус має здійснювати прийом громадян в окремому робочому кабінеті.
Оскільки прийом громадян проводиться не менше п’яти годин на день і п’яти робочих днів на тиждень, то про яку якість стажування можна говорити, не порушуючи вимог законодавства щодо тривалості робочого дня. Отже, нотаріус повинен або порушувати вимоги законодавства про працю або вимоги Закону України «Про нотаріат»
Не менш важливим є людський фактор: не кожен має викладацькі здібності, вміння та навички доступно пояснювати, навчати.
IІІ. Можна дійти висновку, що набуття статусу керівника стажування потягне за собою значне фінансове, фізичне і моральне навантаження і потребуватиме від нотаріуса чимало особистих зусиль та часу. Отже, цілком логічним є закріплення норми щодо обов’язкової наявності згоди нотаріуса бути керівником стажування (абз. 7 п. 6 Порядку), але при цьому повністю відсутні механізми дотримання норм конституційного, трудового та соціального захисту як самого нотаріуса, так і стажиста.
ІV. Слід враховувати і те, що відповідно до ст. 8 Закону України «Про нотаріат» обов’язок дотримання нотаріальної таємниці поширюється також на осіб, яким про вчинені нотаріальні дії стало відомо у зв’язку з виконанням ними службових обов’язків чи іншої роботи, на осіб, залучених для вчинення нотаріальних дій у якості свідків, та на інших осіб, яким стали відомі відомості, що становлять предмет нотаріальної таємниці.
Важко уявити, яким чином має відбуватись процес стажування, оскільки крім обставин, зазначених в розділі ІІ цього експрес-аналіза, нотаріус відповідно до вимог ч. 2 ст. 8 Закону України «Про нотаріат» не має права допускати цього стажиста до своїх документів, бо стажист не входить до кола суб’єктів, що мають доступ до нотаріальної таємниці.
V. Так, нотаріус, який буде керівником стажування, повинен насамперед обладнати робоче місце стажиста: виділити відповідну площу, обладнати робоче місце меблями, комп’ютерною технікою, дотримуючись при цьому вимог нормативних актів про охорону праці, та забезпечити безпечні і нешкідливі умови праці.
Тобто, виходячи з формулювання норм Порядку, нотаріус за свої кошти і без будь-якої компенсації має понести витрати на організацію робочого місця стажиста.
Тому було б логічно, якби стажування фінансувалося територіальною громадою.
При цьому слід враховувати, що Порядок не може встановлювати додаткових обов’язків для нотаріуса, крім тих, що передбачені ст. 5 Закону України «Про нотаріат». Інші обов’язки нотаріуса відповідно до наведеної норми встановлюються законом, у зв’язку з чим слід зазначити, що жодний закон не встановлює обов’язку щодо стажування нотаріусом.
VI. Відповідно до п. 4 наказу Міністерства юстиції України від 25.05.2015 № 779/5 за уповноваженою посадовою особою (далі — стажист), направленою на стажування органом місцевого самоврядування, зберігається місце роботи (посада) і проводяться виплати, передбачені законодавством. Тобто час стажування, незалежно від того, наскільки якісно та відповідально стажист виконує свої обов’язки, його довгострокову «відпустку» органи місцевого самоврядування фактично будуть оплачувати з податків, які сплачують громадяни та які зараховуються до місцевого бюджету.
Як уже зазначалося вище, обов’язок дотримання нотаріальної таємниці поширюється також на осіб, яким про вчинені нотаріальні дії стало відомо у зв’язку з виконанням ними службових обов’язків чи іншої роботи. В такому випадку, з метою дотримання вимог ст. 8 Закону України «Про нотаріат», необхідно укладати трудовий договір між керівником стажування та стажистом, незважаючи на те, що укладання такого договору Порядком не передбачено.
Як відомо, нотаріус не може займатися підприємницькою, адвокатською діяльністю, бути засновником адвокатських об’єднань, перебувати на державній службі або службі в органах місцевого самоврядування, у штаті інших юридичних осіб, а також виконувати іншу оплачувану роботу, крім викладацької, наукової і творчої діяльності.
Визначення поняття «викладацька діяльність» наведено у постанові Верховного Суду України (далі — ВСУ) «Про закриття провадження у справі у зв’язку з відсутністю складу корупційного правопорушення» від 21 березня 2008 року (Слід зазначити, що посилання на практику ВСУ є дещо умовним, адже згідно з Конституцією акти судової влади не є нормативними (лише де-факто в рамках судового провадження). Існують серед державних органів і науковців думки (з обґрунтуванням), що викладацька діяльність — це професійна діяльність викладачів (читання лекцій, проведення семінарів тощо), елемент педагогічної діяльності.)
За визначенням цієї постанови викладацька діяльність — це процес надання знань, формування вмінь і навичок з різних напрямів освіти, розвитку інтелектуальних і творчих здібностей, фізичних якостей відповідно до задатків та запитів особи — учнів, студентів, стажерів, аспірантів, ад’юнктів, докторантів тощо.
Це правило поширюється як на державний, так і на приватний нотаріат.
Крім того, приватний нотаріус вправі укладати цивільно-правові та трудові договори (ст. 24 Закону України «Про нотаріат»).
Таким чином, нотаріус, як державний, так і приватний, з метою надання правового статусу знаходження стажиста на робочому місці нотаріуса повинен укласти цивільно-правовий договір зі стажером на надання останньому знань, формування вмінь і навичок практичного досвіду та професійного рівня щодо вчинення нотаріальних дій з питань оформлення спадкових прав, а стажист повинен належним чином оплатити викладацьку діяльність нотаріуса.
У цьому випадку дохід, отриманий нотаріусом за викладацьку діяльність, є доходом фізичної особи і обкладається всіма податками та зборами (податок з доходу фізичної особи, ЄСВ, військовий збір) з повними наслідками постановки на всі обліки та подання відповідної звітності за вказаного стажиста.
Також доречно озвучити й іншу думку. Зважаючи на законодавчу невизначеність поняття викладацької діяльності і беручи до уваги позицію, що це діяльність викладачів, дії нотаріуса на виконання цивільно-правого договору в такому випадку будуть поза законом. Крім того, нотаріус здійснює свою діяльність на основі спеціально-дозвільного типу правового регулювання — дозволено те, що передбачено законом. Укладення цивільно-правових договорів спрямовано на забезпечення професійної діяльності нотаріуса, а не надання ним додаткових послуг, які за своєю суттю навіть не є правовою допомогою. Крім того, процес підвищення кваліфікації стажерів з органів місцевого самоврядування характеризується адміністративною процедурою і про свободу договору та інші елементи договірного права тут говорити складно. Також можна говорити про певну фіктивність такого договору, адже він спрямований на досягнення не цивільно-правових, а публічно-правових результатів у формі подальшої можливості службовців місцевої влади вчиняти нотаріальні дії. Загалом, можна знаходити аргументи на користь можливості укладення названих цивільно-правових договорів, але можна знайти аргументи проти. Головне, що такий стан справ здатний спричинити проблеми для нотаріусів у вигляді звинувачень у порушенні законодавства.
На нашу думку, будь-який варіант не вирішить законність перебування стажиста в приміщенні нотаріальної контори та надання доступу до документів, що становлять нотаріальну таємницю, оскільки п.п. 7.1.1 Положення про вимоги до робочого місця (контори) приватного нотаріуса та здійснення контролю за організацією нотаріальної діяльності, затвердженого наказом Міністерства юстиції України від 23.03.2011 № 888/5 (зі змінами), забороняється перебування у приміщенні осіб, діяльність яких не пов’язана з учиненням нотаріальних дій чи наданням додаткових послуг правового чи технічного характеру, пов’язаних з ними.
VІI. При цьому всім варто пам’ятати основні і непорушні норми Конституції України.
Так, відповідно до ст. 43 Конституції України кожен має право на працю, що включає можливість заробляти собі на життя працею, яку він вільно обирає або на яку вільно погоджується;
Основними законодавчими актами, які регулюють питання оплати праці, є Закон України «Про оплату праці» та Кодекс законів про працю України; використання примусової праці забороняється; право на своєчасне одержання винагороди за працю захищається законом.
З усього видно, що народні депутати, котрі подавали на розгляд Верховної Ради законопроект щодо залучення органів місцевого самоврядування до вчинення таких дій, як видача свідоцтв про право на спадщину, не тільки не врахували процедурні кроки, що здійснюються нотаріусом задля оформлення спадкових прав громадян та пов’язані з цим реєстраційні дії, але також не вивчили організацію роботи державних нотаріальних контор, багато з яких самі потребують поліпшення умов і щодо приміщень, і щодо заробітних плат, вже не кажучи про організацію роботи приватних нотаріусів.
Підсумовуючи викладене вище, слід констатувати відсутність законодавчих механізмів, які б надали можливість законного стажування працівників органів місцевого самоврядування, а також не врегульований аспект фінансового забезпечення такого стажування.
Також невідомо, яким чином має формуватися комісія з питань складення іспиту із спадкового права посадовими особами органів місцевого самоврядування. Зрозуміло, що вона має складатися із фахівців спадкового права. Ними можуть бути особи, які практикують спадкове право, — нотаріуси та (або) теоретики-науковці.
Отже, висновок про те, що впровадження зазначених змін щодо оформлення спадщини органами місцевого самоврядування не потребують жодних витрат із бюджету є або хибним, або умисно спотвореним.
Якщо витрати не нестиме Державний бюджет, то їх нестимуть місцеві бюджети.
Слід також враховувати, що адміністративний збір за проведення державної реєстрації прав на нерухоме майно направляється до Державного бюджету, а державне мито в 34 гривні за свідоцтво не зможе окупити утримання «спеціаліста» зі спадщини у сільській раді навіть на мінімальну заробітну плату.
Закон, який прийнято без урахування всієї сукупності норм законодавства щодо оформлення спадщини і в передвиборчий період до Верховної Ради, крім витрат з бюджетів органів місцевого самоврядування, не гарантує жодного спрощення щодо реалізації прав громадян.
На нашу думку, Міністерству юстиції України за підтримки Нотаріальної палати України просто зобов’язано прийняти до уваги резолюцію Генеральної Ради Міжнародного союзу нотаріату (Стамбул, Туреччина, 17 травня 2015 року) стосовно Закону України №1709-VII від 20 листопада 2014 року та терміново розробити законопроект щодо скасування прийнятого Закону у частині оформлення спадщини органами місцевого самоврядування. Ще є час та можливість запобігти чималим витратам із бюджету і не породжувати у людей надії, які у результаті будуть реалізовуватися в судах України.
З повагою
Президент
Громадської організації
«Асоціація нотаріусів м. Харкова
та Харківської області» В.М. Марченко
Науково-практичний журнал «Мала енциклопедія нотаріуса» №3 (81) червень 2015 року Тема номера: ДРРП — новації 2015
Передплата на 2015 рік здійснюється через:
Одержувач: ЮВПП «Страйд»
Код ЄДРПОУ 32335789
п/р 26009000143595 в Філії АТ «Укрексімбанк» м. Харків, МФО 351618
Призначення платежу: Передплата за журнал „МЕН” на 2015 рік. Без ПДВ. (вказати свої реквізити та адресу)
Вартість передплати становить 1200 грн.
Тел./факс: (057) 733-92-05; 714-27-90; тел.: 731-87-09;
E-mail: stride.zakaz@ukr.net
http://www.yurradnik.com.ua/
У НОМЕРІ:
Державний реєстр речових прав
Олена ЧУЄВА
Аналіз та практика застосування останніх змін законодавства у сфері державної реєстрації прав. Алгоритми дій (за матеріалами семінарів
Київ 15.05.2015 – Львів 16.05.2015) 7
Інна БЕРНАЦЬКА
Методичні рекомендації
щодо окремих питань здійснення повноважень нотаріусами для реалізації положень Закону України «Про внесення змін до деяких законів України щодо уточнення повноважень нотаріусів та особливостей реєстрації похідних речових прав на земельні ділянки сільськогосподарського призначення» 20
Марина ЄЛЬКІНА
Редагування заяви 55
Фінмоніторинг
Артем КОТЕНКО
Нотаріуси як суб’єкти первинного фінансового моніторингу 71
Податки
Олена САМОЩЕНКО
Податкова звітність, витрати нотаріуса, ЄСВ — аналіз судової практики та практичні рекомендації
(за матеріалами семінарів Київ 15.05.2015 – Львів 16.05.2015) 78
Пенсійний фонд
Володимир МАРЧЕНКО
Єдиний внесок у діяльності нотаріуса: оновлено звітні форми та інструкцію 86
Захист прав нотаріуса
Вікторія БАРАНКОВА
Судовий розгляд справ, пов’язаних із нотаріальною діяльністю (частина друга) 94
Нотаріальний процес
Вікторія ГОЛОБОРОДЬКО
Перевірка правоздатності та дієздатності юридичної особи на підставі відомостей з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб — підприємців 108
Лариса ДРАГНЕВИЧ
Порядок вчинення нотаріальних дій, пов’язаних з тимчасово окупованими територіями та територіями проведення антитерористичної операції 111
Володимир МАРЧЕНКО
Відчуження автотранспортного засобу. Алгоритм дій нотаріуса 117
Додаток 1
Зразок договору купівліпродажу транспортного засобу 130
Додаток 2
Зразок заяви щодо першого продажу транспортного засобу 133
Додаток 3
Запитаннявідповіді Державної фіскальної служби України 134
Спадщина
Олександр КУХАРЄВ
Договори спадкоємців на стадії оформлення права на спадщину 135
Олег ПЕЧЕНИЙ
Деякі аспекти вирішення судами спорів про спадщину
(за матеріалами узагальнення судової практики) 143
Сімейний кодекс
Ольга ВЕРЕЙЦІ
Окремі питання сімейної правосуб’єктності неповнолітніх 153
Земельний кодекс
Ірина САЯПІНА
Емфітевзис 158
Додаток
Договір про надання права користування чужою земельною ділянкою для сільськогосподарських потреб (емфітевзис) 169
Цивільний кодекс
Василь КРАТ
Договір піднайму: окремі аспекти 175
Аріна САВЧЕНКО
Визначення ризику в інвестиційних договорах на будівництво житла 180
Судова практика
Людмила ГОСТАР
Нотаріус у цивільному процесі 186
Тема для обговорення
Оксана ВІРУН
Хто такі «обов’язкові спадкоємці», і які у них права 192
Додаток 1
Заява про прийняття обов’язкової частки у спадщині 199
Додаток 2
Заява про відмову від обов’язкової частки у спадщині, яка подається до 6місячного строку 200
Додаток 3
Заява, подана після спливу 6місячного строку спадкоємцем, який має право на обов’язкову частку у спадщині та на неї не претендує 202
Огляд законодавства
Юрій ПИЛИПЕНКО
Огляд змін до законодавства за березень – травень 2015 року 204
ДТП
Ігор МАЧУЛЬСЬКИЙ
Як оскаржити постанову по справі про адміністративне правопорушення, передбачене ч.1 ст. 122 КПАП України (перевищення водіями транспортних засобів встановлених обмежень швидкості руху транспортних засобів) 209
Додаток 1
Зразок протоколу про адміністративне правопорушення 216
Додаток 2
Зразок адміністративного позову про визнання дій незаконними та скасування постанови від 15.05.2015 р. 218
Асоціація нотаріусів міста Харкова та Харківської області
Звернення Асоціації нотаріусів міста Харкова та Харківської області до Міністерства юстиції України від 05.06.2015 № 15
[Щодо забезпечення безперебійного доступу
до Єдиних та Державних
електронних реєстрів] 220
Нормативні документи
Роз’яснення Міністерства юстиції України від 07.05.2015
«Щодо застосування положень Порядку підвищення кваліфікації нотаріусів, консультантів державних нотаріальних контор, державних нотаріальних архівів, помічників приватних нотаріусів» 223
Олімпійський рух нотаріусів
Ганна КОХАН
На вагу золота! 225
Судовий розгляд справ, пов,язаних із нотаріальною діяльністю (частина перша) — автор матеріалу Вікторія БАРАНКОВА
читай на сторінках 8 — 21 Науково — практичного журналу «Мала енциклопедія нотаріуса» № 2(80) квітень 2015
Передплата на 2015 рік здійснюється через:
Одержувач: ЮВПП «Страйд»
Код ЄДРПОУ 32335789
п/р 26009000143595 в Філії АТ «Укрексімбанк» м. Харків, МФО 351618
Призначення платежу: Передплата за журнал „МЕН” на 2015 рік. Без ПДВ. (вказати свої реквізити та адресу)
Вартість передплати становить 1200 грн.
Тел./факс: (057) 733-92-05; 714-27-90; тел.: 731-87-09;
E-mail: stride.zakaz@ukr.net
http://www.yurradnik.com.ua/
Увага! Активні теми обговорення :
Зняття заборони по-новому
«Щодо забезпечення безперебійного доступу до Єдиних та Державних електронних реєстрів»
«АСОЦІАЦІЯ НОТАРІУСІВ МІСТА ХАРКОВА ТА ХАРКІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ»
61002, м. Харків, вул. Ольмінського, буд. 6
код ЄДРПОУ 24275948, п/р. 2600800119855 в АТ «РЕГІОН-БАНК» у м. Харкові, МФО 351254
(057) 714-27-90, (057) 714-27-89
«05» червня 2015 р. № 15
|
Міністру юстиції України Петренку П.Д. |
Шановний Павле Дмитровичу!
Останнім часом почастішали випадки повної або часткової зупинки роботи реєстрів Інформаційної системи Міністерства юстиції України.
Зокрема, з 21 по 25 травня 2015 року більшість нотаріусів не мала доступу до Єдиних та Державних електронних реєстрів.
Між тим, попереджень або будь-якої іншої інформації щодо причин та строків зупинки або часу відновлення роботи реєстрів ні від Міністерства юстиції України, ні від Головних територіальних управлінь юстиції в областях, ні від ДП «Інформаційний центр» Міністерства юстиції України в цей період, на жаль, не надійшло. Робота реєстрів більш-менш стабілізувалася лише з 26 травня 2015 року.
Перебої в роботі реєстрів як-то: неможливість взагалі ввійти до реєстру або гірше того, коли розпочато роботу в реєстрі, особливо в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно, і до завершення всіх реєстраційних дій, які передбачені для вчинення державним реєстратором «викидання» з реєстру, через відсутність зв’язку із серверами (повідомлення в ярликах найрізноманітніші), не тільки впливає на якість роботи нотаріуса, але забирає значний час у громадян, необхідність пояснення їм, чому так довго, чому неможливо закінчити реєстрацію та ін.
Все це надзвичайно шкодить не тільки іміджу нотаріуса, але й спричиняє втрату довіри до реформування роботи установ юстиції шляхом формування електронних документів.
Згідно з абз. 3 ч. 5 ст. 3 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» державна реєстрація прав у результаті вчинення нотаріальної дії з нерухомим майном, об’єктом незавершеного будівництва проводиться нотаріусом, яким вчинено таку дію. До того ж, ч. 9 ст. 15 вказаного Закону встановлено, що державна реєстрація прав, їх обтяжень у результаті вчинення нотаріальної дії (надання відмови в ній) проводиться в день вчинення такої дії.
Таким чином, у ситуації, що склалася наприкінці травня місяця цього року при роботі з реєстрами, нотаріус, який посвідчив договір відчуження нерухомого майна або видав свідоцтво про право на спадщину, у складі якої є нерухоме майно, був позбавлений можливості виключно з технічних причин, що жодним чином не залежать від нотаріуса, виконати зазначені вище норми Закону.
Слід констатувати, що відсутність офіційно оприлюдненої інформації з цього приводу з боку Міністерства юстиції України може привести до негативних наслідків щодо прав суб’єктів цивільних правовідносин, які охороняються Конституцією України.
Згідно з п. 2.3 Порядку ведення Єдиного реєстру спеціальних бланків нотаріальних документів, затвердженого наказом Міністерства юстиції України від 04.11.2009 № 2053/5, зареєстрованим у Міністерстві юстиції України 09.11.2009 за № 1043/17059, «Унесення до Єдиного реєстру відомостей про отримання/витрачання бланків здійснюється реєстраторами отримання/витрачання бланків та у суворій послідовності відповідно до порядкових номерів».
Звичайно, за умови нестабільної роботи реєстрів у зазначений період без порушень вимог цього Порядку не обійшлося.
Крім того, в зазначений час, нотаріус, не маючи офіційного підтвердження інформації про технічні перебої у роботі реєстрів, був змушений відмовляти громадянам у вчиненні нотаріальних дій, що викладаються на бланках нотаріальних документів, без поважних причин, чим порушував вимоги діючого законодавства України та права громадян, надані їм Конституцією України.
Оскільки порушення законодавства в період зупинки роботи реєстрів було допущено не з вини нотаріусів, просимо письмово підтвердити той факт, що в період з 21 по 25 травня 2015 року всі реєстри Інформаційної системи Міністерства юстиції України працювали з перебоями. Якщо такі випадки будуть виникати і в майбутньому, також просимо оприлюднювати цю інформацію на офіційному сайті Міністерства юстиції України, а також надавати нотаріусам інформацію в офіційному порядку з метою уникнення необхідності подачі кожним нотаріусом України доповідних записок про неможливість виконання наказу з незалежних від нього причин.
На сьогоднішній день, коли широко запроваджуються комп’ютерні технології в усі сфери діяльності, нотаріус не може здійснити жодної нотаріальної дії без користування реєстрами інформаційної системи Міністерства юстиції України, навіть засвідчення копій, якщо вони викладені на бланках. Така нестабільна робота реєстрів перешкоджає громадянам, які звертаються за вчиненням нотаріальної дії, реалізовувати свої права, а нотаріус не має можливості працювати, тобто права нотаріуса як громадянина порушуються теж.
До того ж немає налагодженого зв’язку між Державним підприємством «Інформаційний центр» як адміністратором реєстрів та Міністерством юстиції України як держателем цих реєстрів в плані негайного повідомлення держателя реєстрів про проблеми, які виникають у роботі з реєстрами. Пояснення операторів гарячої лінії ДП «Інформаційний центр» про перенавантаження серверів через збільшення користувачів не витримує жодної критики. Навіть про таку проблему, як перенавантаження, Міністерство юстиції України як держатель реєстрів має знати для вжиття заходів щодо налагодження безперебійної роботи реєстрів.
Перенавантаження (велика кількість користувачів) не має бути причиною для порушення прав громадян. Кількість користувачів реєстрами має тенденцію до зростання, враховуючи надання в майбутньому права здійснювати реєстраційні дії ще й органам місцевого самоврядування, тому потрібно вживати невідкладних заходів для унеможливлення виникнення проблем з доступом до реєстрів.
Для того, щоб уникнути непорозумінь із зазначеного питання у майбутньому, просимо роз’яснити порядок дій нотаріуса на випадок тривалої нестабільної роботи реєстрів:
- якщо нотаріальну дію вчинено, а зареєструвати перехід чи припинення прав або обтяжень у Державному реєстрі прав немає технічної можливості не з вини нотаріуса;
- якщо видано свідоцтво про право на спадщину, посвідчено спадковий договір або заведено спадкову справу, а реєстрація у спадковому реєстрі неможлива, через нестабільну його роботу;
- якщо вчинено нотаріальну дію на бланку, а зареєструвати витрачання бланка в цей день неможливо із зазначених вище причин.
Також вбачається доцільним передбачити врегулювання наведених вище випадків шляхом внесення певних змін до кожного нормативного акта, який регулює роботу електронних реєстрів.
З повагою
Президент
Громадської організації
«Асоціація нотаріусів м. Харкова
та Харківської області» В.М. Марченко
С Днем пограничника!!!
С днем пограничника, ребята,
Вас поздравляем от души,
Мы свято верим, не предвзято,
Что вы храните рубежи.
Мы полагаемся на ваши,
Смекалку, храбрость, мастерство,
Вы бережете жизни наши — Родной страны покой и сон.
Мы вам желаем силы духа,
Упорства цели достигать,
И рядом преданного друга,
Чтоб вместе все одолевать.
Желаем вам во всем удачи,
Здоровья ваших матерей,
Чтобы дождались, не иначе,
Со службы милых сыновей.
Увага! Активні теми обговорення :
Роздуми «у голос» щодо скликання та проведення Другого установчого з’їзду нотаріусів України
Звернення щодо підключення нотаріусів до Державного земельного кадастру
ГРОМАДСЬКА ОРГАНІЗАЦІЯ
«АСОЦІАЦІЯ НОТАРІУСІВ МІСТА ХАРКОВА ТА ХАРКІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ»
61002, м. Харків, вул. Ольмінського, буд. 6
код ЄДРПОУ 24275948, п/р. 2600800119855 в АТ «РЕГІОН-БАНК» у м. Харкові, МФО 351254
(057) 714-27-90, (057) 714-27-89
«19» травня 2015 р. № 12
|
Міністру юстиції України Петренко П. Д. |
Звернення
щодо підключення нотаріусів до Державного земельного кадастру
Відповідно до статті 3 Закону України «Про нотаріат» від 02.09.1993 № 3425-XII, нотаріус - це уповноважена державою фізична особа, яка здійснює нотаріальну діяльність, зокрема посвідчує права, а також факти, що мають юридичне значення, та вчиняє інші нотаріальні дії, передбачені законом, з метою надання їм юридичної вірогідності, а також здійснює функції державного реєстратора прав на нерухоме майно у порядку та випадках, встановлених Законом України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень».
Нотаріуси у своїй діяльності керуються законами України, постановами Верховної Ради України, указами і розпорядженнями Президента України, постановами і розпорядженнями Кабінету Міністрів України, а на території Республіки Крим, крім того, — законодавством Республіки Крим, наказами Міністра юстиції України, нормативними актами обласних, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій.
Законом України «Про внесення змін до деяких законів України щодо уточнення повноважень нотаріусів та особливостей реєстрації похідних речових прав на земельні ділянки сільськогосподарського призначення» від 05.03.2015 № 247-VIII, внесено зміни до статті 46 Закону України «Про нотаріат».
Згідно вказаних змін нотаріус під час вчинення нотаріальних дій та/або під час здійснення державної реєстрації речових прав на нерухоме майно щодо земельної ділянки має доступ та користується Державним земельним кадастром у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.
Нотаріус під час вчинення нотаріальних дій щодо земельної ділянки (крім посвідчення заповіту) та/або під час здійснення державної реєстрації речових прав на земельну ділянку здійснює пошук у Державному земельному кадастрі відомостей про зареєстровану земельну ділянку та за його результатами за допомогою програмного забезпечення Державного земельного кадастру формує витяг із Державного земельного кадастру про земельну ділянку, який підписує та посвідчує печаткою нотаріуса. Витяг залишається у справі державної нотаріальної контори чи приватного нотаріуса.
Користування Державним земельним кадастром здійснюється безпосередньо нотаріусом, який вчиняє відповідну нотаріальну дію та/або здійснює державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно.
Враховуючи дане положення, усі нотаріуси повинні мати доступ до Державного земельного кадастру, однак станом на даний час відсутній порядок доступу та користування Державним земельним кадастром, встановленим Кабінетом Міністрів України.
Статтею 49 Закону України «Про нотаріат» передбачено вичерпний перелік підстав, з яких нотаріус може відмовити у вчиненні нотаріальної дії.
До таких підстав не віднесено положення про те, що нотаріус може відмовити особі у вчиненні нотаріальної дії у зв’язку з тим, що він не має доступу до Державного земельного кадастру та відповідно не може сформувати витяг з Державного земельного кадастру.
Таким чином створюються умови, коли нотаріуси будуть змушені платити за підключення до Державного земельного кадастру, а це спонукання до певних дій, з метою отримання прибутку і ці дії можуть мати корупційних характер.
Оскільки нотаріуси, це особи, які уповноважені державою, то вони повинні мати безкоштовний доступ до реєстрів, які також є державними, зокрема до Державного земельного кадастру.
Звертаємо увагу, що відповідно до Прикінцевих положень Закону України «Про внесення змін до деяких законів України щодо уточнення повноважень нотаріусів та особливостей реєстрації похідних речових прав на земельні ділянки сільськогосподарського призначення», протягом трьох місяців з дня набрання чинності цим Законом, Кабінет Міністрів України зобов’язаний забезпечити підключення нотаріусів до Державного земельного кадастру.
Слід зазначити, що при формування витягів з Державного земельного кадастру нотаріусами, за аналогією з державними кадастровими реєстраторами, буде справлятись плата, яку буде сплачувати заявник, яка буде іти в користь держави.
Забезпечення усіх нотаріусів безкоштовним доступом до Держаного земельного кадастру, надасть можливість громадянам при вчиненні нотаріальної дії отримати оперативне та якісне вирішення своїх питань у нотаріуса, зокрема і при реєстрації похідного права на земельні ділянки сільськогосподарського призначення.
З повагою,
Президент Громадського об’єднання
«Асоціація нотаріусів міста Харкова
та Харківської області» Марченко В. М.