Архивы

Звернення про об’єктивну необхідність скликання та проведення Позачергового З’їзду нотаріусів України.

 

Звернення  про обєктивну необхідність  скликання та проведення

Позачергового Зїзду нотаріусів України.

 

Шановні колеги!

 

Останнім часом Верховною  Радою України прийнято та передбачається ще прийняти цілий ряд доленосних для нотаріату законопроектів, що визначають місце та повноваження нотаріату на багато років вперед. В той же час «подвійне» президентство Нотаріальної палати України повністю паралізувало роботу НПУ.

Тому логічно, що нотаріальна спільнота ставить питання про ініціювання скликання Позачергового З’їзду нотаріусів, адже вирішувати свою долю має сама нотаріальна громада, і ми маємо самі надавати оцінки та приймати рішення.

Вже місяць триває збір підписів про вимогу скликання та проведення Позачергового З’їзду нотаріусів України за ініціативою Андрія Сидоренка, Ганни Кохан, Ольги Грибанової та Миколи Кучугурного.

Потрібно підкреслити, що скликання саме Позачергового З’їзду нотаріусів України  є єдиним інструментарієм врегулювання цієї кризи в НПУ.

Організація та проведення Чергового  Зїзду який планує чинна Рада НПУ є невиправданою тратою часу та коштів із загрозою її не визнання за наслідками Рішення суду. Хоча при цьому потрібно обовязково відзначити, що у нас практично не має розбіжностей щодо змісту і мети проведення З’їзду, але це той випадок коли форма організації З’їзду має значення з підстав можливої залежності від результатів судових дебатів.

Позачерговий Зїзд наш єдиний вихід із ситуації!

Отже, оскільки ми постали перед необхідністю скликання з’їзду нотаріусів, то маємо врахувати попередній сумний досвід. З урахуванням наявної судової процедури та з метою убезпечення від майбутніх судових позовів скликання Позачергового з’їзду нотаріусів України необхідно провести максимально прозоро, чітко дотримуючись вимог Статуту НПУ.

По-перше, потрібно відпрацювати процедуру таким чином, щоб цей Позачерговий з’їзд нотаріусів України поставив жирну крапку у процедурі створення НПУ, і нарешті створити життєздатну, діючу, результативну  професійну організацію знизу на верх, а не навпаки! І якщо після цього хтось і почне сперечатися у суді за «президентство», то претендент мав би розуміти, що він протиставляє себе нотаріальній громаді!

По-друге, з метою врахування усіх пропозицій потрібно створити організаційний комітет з питань підготовки Позачергового з’їзду нотаріусів України (далі — Позачерговий з’їзд), куди за їх бажанням потрібно обов’язково запросити обох президентів.

Цим буде покладено край намаганням внести розбрат у нотаріальну громаду, розділивши її на своїх та чужих. Такий організаційний комітет має працювати не в інтересах конкретної особистості (як бувало раніше), а на майбутнє нотаріату — створення реально працюючої, вкрай необхідної на сьогодні професійної організації нотаріусів.

Третім має стати напрацювання порядку денного Позачергового з’їзду, до якого на мою думку потрібно включити такі пункти (порядок їх нумерації є хаотичним і не несе на собі статусу більшої чи меншої важливості) і також це не догма, а пропозиція для обговорення та опрацювання.

Головним у цьому повинно стати напрацювання принципів, а не визначення персоналій керівників.

Самоврядування повинно перед усім захищати нотаріуса, а не тільки вимагати від нього членські внески.

1. Вирішити судовий спір шляхом його позасудового врегулювання на Позачерговому З’їзді нотаріусів України.

2. Повний звіт президента, Ради НПУ, Комісії етики та Ревізійної комісії з обов’язковим розгорнутим фінансовим звітом із призначення аудиторської перевірки (з погодженням призначення аудиторів з організаційним комітетом за представленням голови Ревізійної комісії НПУ).

3. Напрацювати, внести відповідні зміни до Статуту НПУ та прийняти його у новій редакції. Мають бути прибрані всі економічні важелі впливу та корупційна складова. Щоб назавжди покласти край судовим процесам «за президентство», ця посада не повинна мати одноосібного впливу на фінансові потоки НПУ.

Палата не має бути прибутковою організацією, тим більше формувати свій прибуток за рахунок нотаріусів!

На мою думку Статут НПУ потребує таких змін:

а) продовжити передачу більшої кількості повноважень на місця;

б) розподіл членських внесків прив’язати до розподілу повноважень і, відповідно, наприклад, 70% членських внесків залишати на місцях, а 30% направляти в головний офіс;

Визначення розміру членських внесків на підставі переліку завдань на наступний рік, перед тим визначається приблизна вартість реалізації кожного проекта , зїзд голосує , потім ділимо на кількість нотарів ось вам розмір внесків .

Прозорість , звітність , реальні механізми контролю роботи апарата НПУ і головним при цьому є захист та лобіювання професії . Ось головні мотиватори уплати членських внесків

в) підвищення професійного рівня, будь-які семінари, наукові конференції повинні проводитися НПУ для її членів безкоштовно за рахунок членських внесків. У цьому питанні потрібно прибрати посередників зі сторони та ліквідувати юридичні особи, де НПУ є засновником;

г) друкований орган НПУ повинен бути безкоштовним для членів НПУ за рахунок членських внесків;

ґ) скоротити  строк повноважень президента НПУ та всіх керівних органів НПУ, наприклад, до 3 (трьох) років. Президент виключно практикуючий нотаріус зі стажем від 10-15 років роботи нотаріусом.

д) вирішити питання розміру членських внесків державних нотаріусів;

е) затвердити позицію НПУ щодо нотаріусів АРК, які були позбавлені реєстраційних посвідчень, та подати її в Міністерство юстиції України;

Висловити ставлення до питання повторної реєстрації «кримських» нотаріусів.

є) закріпити в Статуті обов’язковість проведення один раз на рік З’їзду нотаріусів України з обовязковою повною фінансовою звітністю! Фінансовий звіт обов’язково повністю (без купюр) оприлюднювати на офіційному сайті НПУ та в офіційному друкованому органі НПУ;

ж) встановити, що розмір винагороди президенту НПУ визначається виключно з’їздом нотаріусів на весь період каденції;

з) Встановити, що обрання членів ВКК проводиться виключно Зїздом нотаріусів України.

4. Вирішити колізійне питання складання повноважень президента НПУ (можливо шляхом взаємної від обох осіб, котрі  обиралися президентами, публічної заяви на Позачерговому з’їзді із закріпленням статутною процедурою голосування), провести процедуру висування та таємного голосування з обрання легітимного президента НПУ.

5. Розглянути питання соціального захисту нотаріуса, пенсійного забезпечення, в тому числі державних нотаріусів, які вийшли на пенсію, але продовжують працювати.

Відпрацювати редакційно питання єдиного податку та/або можливість застосування витратної частини у твердому відсотку від вала для тих нотарів хто працює з електронними реєстрами.

6. Висловити ставлення до законодавчих реформ щодо розширення повноважень нотаріуса.

7. Висловити громадську позицію нотаріусів щодо АТО та окреслити напрямки участі НПУ.

8. Розглянути шляхи вирішення проблемних питань архіву нотаріуса, в тому числі в зоні АТО.

9. Вирішити питання максимальної економії витратної частини на проведення Позачергового з’їзду.

10. Визначити питання делегування на Позачерговий З’їзд за чинним Статутом  та чітко приписати що будь-який нотаріус має право бути присутнім на Зїзді без будь-яких обмежень.

З урахуванням складності питання, наявності таємного голосування, кількості накопичених проблем, реальної необхідності бути почутим потрібно розраховувати та доводити до делегатів, що Позачерговий З’їзд буде проходити протягом двох повних робочих днів, відповідно це пов’язано з плануванням проживання та придбанням квитків на зворотну дорогу.

Серед нас достатньо авторитетних лідерів та відповідальних особистостей.  Тож давайте плідно попрацюємо,  щоб затвердження нової редакції Статуту НПУ та обрання до керівного складу НПУ ґрунтувалося на довірі нотаріусів та відповідальності обраних.

Звертаюся до кожного нотаріуса власноручно вирішити долю нотаріату України та підтримати проведення Позачергового Зїзду нотаріусів України шляхом подачі вимоги про його скликання та проведення.

Збір підписів триває!

 

Приватний нотаріус

Харківського міського нотаріального округу

Харківської області                                                                      Марченко В.М.

18 грудня 2015 року

Тези виступу Марченко В.М. (приватного нотаріуса Харківського міського нотаріального округу) на Форумі нотаріусів на тему: «Децентралізація у сфері державної реєстрації: нотаріус державний реєстратор» 17 грудня 2015 року у м. Києві

Тези виступу

Марченко В.М. (приватного нотаріуса Харківського міського нотаріального округу) на Форумі нотаріусів на тему: «Децентралізація у сфері державної реєстрації: нотаріус державний реєстратор» 17 грудня 2015 року у м. Києві

 

1) Строки державної реєстрації прав (ст. 19) тепер для нотаріуса тісно повязані з Платою за проведення державної реєстрації (ст. 34)

а) Держреєстрація права власності

5 робочих днів — 0,1 мін. з/п

2 робочих дня — 1 мін. з/п

24 години — 2 мін з/п

2 години — 5 мін. з/п

Виключення — єдиний майновий комплекс

14 днів — 1 мін. з/п

7 днів — 5 мін. з/п

24 години — 10 мін. з/п

 

б) Державна реєстрація обтяжень

24 години — 0,05 мін. з/п

2 години — 0,5 мін з/п

 

А це відповідно пов’язано з Фінансовим забезпеченням у сфері державної реєстрації прав (ст. 35), де визначено що на відміну від сьогодення коли нотаріуси виконували функції держреєстратора безкоштовно то з 01.01.2016 60% коштів адміністративного збору залишається у приватного нотаріуса який здійснив держреєстрацію.

Перерахування коштів адмінзбору здійснюється в установленому законодавством порядку.

Потрібно терміново вирішити питання вартості так званої одночасності посвідчення нотаріального договору та реєстрації, як варіант тимчасово це можливо зробити через постанову КМУ. Особливу важливість цього питання відчувається при посвідченні пожиттєвих договорів, іпотеки, оренди.

Також потрібно обов’язково вирішити питання пільговиків для приватних нотаріусів. Як можливий практичний варіант визначити через податкове законодавство віднесення таких пільг на прямі витрати нотаріуса.

 

 

2) Печатка

ст. 10 Державний реєстратор ч. 4 Державний реєстратор має свою печатку, крім нотаріуса, який має печатку, визначену ЗУ «Про нотаріат».

Відповідно прикінцевими положеннями редакція ст. 46-1 Використання відомостей ДРРП на нерухоме майно викладена в новій редакції. Мова про другу печатку у нотаріуса як держреєстратора йшла саме в цій статті, зараз це прибрали, і це логічно.

За аналогією, відповідно потрібно очікувати затверджений МЮ процедуру знищення печатки реєстратора у нотаріуса.

Одна печатка з 01.01.2016 — ст. 10 набуває чинність 01.01.2016

Стаття 46-1 ще цікава практичною новелою, щодо легализації користування ДРРП на нерухоме майно помічником нотаріуса, але тут не плутати користування помічником та використання його нотаріусом у якості Реєстратора.

 

 

3) Державний реєстратор (ст. 10)

Тепер ми не функції виконуємо, а є повноцінним державним реєстратором.

а) Органи державної влади, підприємства, установи та організації зобов’язані безоплатно  протягом 3-х робочих днів з моменту отримання запиту , надати запитувану інформацію в паперовій та (за можливістю) в електронній формі БТІ.

б) безкоштовно використовуємо відомості ДЗК шляхом безпосереднього доступу до нього у порядку , встановленому КМУ.

Сюди плюсуємо частину І ст. 33: «Держреєстратор під час проведення ДРРП на земельні ділянки має безпосередній доступ та користується відомостями ДЗК у порядку, встановленому КМУ. »

Очікуємо Постанову КМ з цього приводу.

 

 

4) Реєстраційна справа (ст. 10)

Формуємо, але ведення реєстраційної справи у паперовій формі здійснюється виключно держреєстратором які перебувають у трудових відносинах з виконавчими органами міських рад, міст обласного та/або республіканського АРК значення, Київською , Севастопольською міськими.

ч.4 ст. 17 Реєстраційна справа — реєстратори (нотаріус) забезпечує передачу реєстраційної справи у паперовій формі або документів, що були видані , оформлені або отримані під час проведення такої реєстрації, до відповідного суб’єкта ДРП, який забезпечує ведення РС у паперовій формі.

Але максимум до 30.04.2016 (останній термін виконання своїх функцій органами ДРП утворені МЮ України) ми до забезпечення виконавчими органами міських рад умов, необхідних для реалізації повноважень у сфері ДРРП на нерухоме майно та їх обтіжень.

 

5) ст. 12 Державний реєстр прав

а) Пріоритет мають дані реєстраційної справи у паперовій формі

б) Відомості ДРП вважаються достовірними доки їх не скасовано у порядку, передбаченому цим Законом

в) ДРП є державною власністю і головне , що майнові права інтелектуальної власності на комп’ютерну програму, що забезпечує ДРП, та кошпіляця даних ДРП належить державі.

Це є сподівання на безперебійну роботу

Вилучення будь-яких документів або частки ДРП не допускається, крім випадків, передбачених законом.

 

6) У світлі переходу нотаріуса до реєстрації так званої «первички» надважливим є зміст редакції ст. 22 Вимоги до документів , що подаються для ДРП, особливо її частина 2:

«Відповідальність за достовірність даних, що містяться в документах, поданих для ДРП, несе заявник, якщо інше не встановлено судом » плюс ст. 27 Закону України «Про нотаріат» «Відповідальність приватного нотаріуса».

 

 

7) Ремарка

З 01.01.16 докорінно змінюється система

Витягів не буде

Печаток не буде, підписів також, працюємо без бланків, на білому папері

Роздрукувати тільки за окремим бажанням заявника, може і сам вдома роздрукувати, карток не буде

Доступний формат роздрукування залежить від розміру оплати збору.

 

Загальні пропозиції:

 

І. Нову редакцію нашого Порядка вчинення нотаріальних дій на виконання ч. 3 абз.2 Прикінцевих та перехідних положень Закону:

«забезпечити перегляд і скасування міністерствами їх нормативно-правових актів, що суперечать цьому Закону;»

Ми можемо підготувати проект, передати Олені Антонівні для обговорення на Робочій групі при Міністрі юстиції України (по плану в двадцятих числах) і таким чином встигнути підписати, зареєструвати, оприлюднити до Нового року.

І незалежно від цього ми розуміємо , що ми керуємося цим Законом, відповідними постановами КМУ на його виконання.

 

ІІ. Підготувати проект Алгоритм дій нотаріуса, наприклад, по ДРРП (ми вже це робили в грудні 2012 року), погодити його з усіма дотичними фахівцями з питань реєстрації і видати за погодженням нашим департаментом або Робоча група при Міністерстві юстиції України (після набрання чинності усіх потрібних постанов КМУ та наказів МЮ).

За підсумками підготовки Алгоритмів виставити їх безкоштовно в електронному вигляді на сайті Міністерства юстиції України.

На базі підготовлених Алгоритмів провести знов такі безкоштовні семінари, за участю усіх дотичних фахівців наприклад у містах Харків-Київ-Львів-Одеса.

Таким чином ми отримаємо єдину практику і не буде так званих «регіональних» особливостей.

Якщо за 10 хвилин, то десь так. Дякую за увагу!

 

Про внесення змін до Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб — підприємців» та деяких інших законодавчих актів України щодо децентралізації повноважень з державної реєстрації юридичних осіб та фізичних осіб — підприємців та громадських формувань

http://www.golos.com.ua/article/262219

Про внесення змін до Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» та деяких інших законодавчих актів України щодо децентралізації повноважень з державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень

http://www.golos.com.ua/article/262217

Про внесення змін до Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб — підприємців» щодо унеможливлення внесення змін до Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб — підприємців за підробними документами.

http://www.golos.com.ua/article/262216

Звернення щодо скасування реєстрації Порядку проведення перевірок нотаріусів

Logo_APN 

ГРОМАДСЬКА ОРГАНІЗАЦІЯ

«АСОЦІАЦІЯ НОТАРІУСІВ МІСТА ХАРКОВА ТА ХАРКІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ»

 

61002, м. Харків, вул. Ольмінського, буд. 6

код ЄДРПОУ 24275948, п/р. 2600800119855 в АТ «РЕГІОН-БАНК» у м. Харкові, МФО 351254

(057) 714-27-90, (057) 714-27-89

«09» грудня 2015 р. № 28

 

Міністру юстиції України

Петренку П.Д.

 

 

 Звернення щодо скасування реєстрації

Порядку проведення перевірки організації роботи державних нотаріальних контор, державних нотаріальних архівів, організації нотаріальної діяльності приватних нотаріусів, дотримання державними і приватними нотаріусами порядку вчинення нотаріальних дій та виконання правил нотаріального діловодства

(наказ Міністерства юстиції України від 17.02.2014 № 357/5)

 

Наказом Міністерства юстиції України від 17.02.2014 № 357/5 затверджено Порядок проведення перевірки організації роботи державних нотаріальних контор, державних нотаріальних архівів, організації нотаріальної діяльності приватних нотаріусів, дотримання державними і приватними нотаріусами порядку вчинення нотаріальних дій та виконання правил нотаріального діловодства. Після застосування на практиці окремих положень цього Порядку серед нотаріальної спільноти склалась вкрай тривожна ситуація (наприклад, при проведенні перевірок нотаріусів Херсонської та Черкаської областей у листопаді поточного року).

Нам відома Ваша принципова позиція щодо дотримання конституційних норм органами державної влади України в цілому і особливо представниками Міністерства юстиції України. Тому відразу після затвердження цього Порядку ми подавали правовий аналіз цього нормативного акта, де акцентували увагу на безпідставно розширеному тлумаченні норм Закону України «Про нотаріат» у новій редакції Порядку, невиправданих новелах щодо нових видів перевірок, не передбачених цим Законом, некоректних, двозначних формулюваннях окремих норм, що призведе до конфліктних ситуацій між нотаріусами та перевіряючими органами.

На жаль, наші прогнози виправдались. Відповідальні спеціалісти Міністерства юстиції України, які мали б опрацювати поданий нами правовий аналіз та своєчасно усунути допущені недоліки в тексті зазначеного Порядку, на той час не скористались такою можливістю. Тому змушені повторно привернути Вашу особисту увагу до цього питання. Практика показала, що проведення перевірок за цим Порядком неминуче призвело до напруженої ситуації. На нашу думку, питання вирішить лише скасування державної реєстрації цього Порядку та затвердження нового Порядку, складеного з дотриманням вимог Закону України «Про нотаріат» та Конституції України.

По суті проблеми:

Порядок проведення перевірок організації нотаріальної діяльності державних і приватних нотаріусів, дотримання ними порядку вчинення нотаріальних дій та виконання правил нотаріального діловодства регулюється Законом України «Про нотаріат» та Порядком проведення перевірки організації роботи державних нотаріальних контор, державних нотаріальних архівів, організації нотаріальної діяльності приватних нотаріусів, дотримання державними і приватними нотаріусами порядку вчинення нотаріальних дій та виконання правил нотаріального діловодства  з відповідними змінами.

 

І. Відповідно частина друга статті 2-1 «Державне регулювання нотаріальної діяльності» Закону України «Про нотаріат» визначає, що контроль за організацією нотаріату, перевірка організації нотаріальної діяльності нотаріусів, дотримання ними порядку вчинення нотаріальних дій та виконання правил ведення нотаріального діловодства здійснюється Міністерством юстиції України, Головним управлінням юстиції Міністерства юстиції України в Автономній Республіці Крим, головними управліннями юстиції в областях, містах Києві та Севастополі.

Спеціальною нормою — ст. 33 Закону України «Про нотаріат»  визначено періодичність перевірок та місце їх проведення, а саме:

1) перевірка, крім повторних перевірок, передбачених цим Законом, проводиться не частіше одного разу на два роки;

2) виключно на робочому місці (у конторі) приватного нотаріуса.

Проведення повторної перевірки з тих питань, які вже були предметом перевірки, не допускається. Окремим випадком проведення повторної перевірки (до двох років) у Законі України «Про нотаріат»  зазначено звернення громадян чи юридичних осіб. Повторна перевірка проводиться лише в межах звернення та повноважень вказаних вище осіб.

ІІ. Підзаконний нормативний акт — Порядок проведення перевірки організації роботи державних нотаріальних контор, державних нотаріальних архівів, організації нотаріальної діяльності приватних нотаріусів, дотримання державними і приватними нотаріусами порядку вчинення нотаріальних дій та виконання правил нотаріального діловодства (далі — Порядок) містить деякі додаткові, поглиблені коментарі процедури здійснення перевірки.

Слід зазначити, що Порядок вводить не передбачені Законом України «Про нотаріат»   нові назви перевірок: «планова комплексна» та «позапланова». Також у Порядку дублюється період перевірки не частіше одного разу на два роки та заборона проведення повторної перевірки з тих питань, які вже були предметом попередніх перевірок.

Відповідно до Порядку підставою для проведення планової комплексної перевірки є графік проведення такої перевірки (п. 12 Порядку).

Графік проведення планових комплексних перевірок погоджується з Міністерством юстиції України та затверджується начальником головного управління юстиції на рік.

Копія погодженого та затвердженого графіка надсилається до Міністерства юстиції України, а також направляється на адресу нотаріуса, який підлягає перевірці.

Зміни до графіку перевірки вносяться в такому самому порядку (п.п. 2 п. 16 Порядку).

Графік перевірки оприлюднюється шляхом розміщення на сайті управління юстиції.

Зверніть увагу, що згідно з Порядком з метою публічності повинно бути вчинено дві самостійні та обов’язкові дії:

після затвердження графіка на рік його копію направляють на адресу нотаріуса який підлягає перевірці, та цей графік додатково оприлюднюється для нотаріального загалу шляхом розміщення на сайті управління юстиції.

На підставі погодженого та затвердженого графіка перевірок вже по конкретному нотаріусу уповноваженим представником Міністерства юстиції України або управління юстиції складається план проведення перевірки.

План проведення перевірки розглядається і затверджується відповідно заступником Міністра юстиції або начальником управління юстиції (його заступником), готуються пропозиції щодо складу комісії та повідомляється про перевірку нотаріуса.

Підставою для проведення позапланової повторної перевірки є надходження звернення фізичної чи юридичної особи.

Позапланова повторна перевірка проводиться як за період, що вже підлягав плановій комплексній перевірці, так і за період, що не підлягав такій перевірці, у межах предмета звернення фізичних чи юридичних осіб.

 

ІІІ. Детальним аналізом Порядку встановлено норми, які є прямим порушенням Конституції України, Закону України «Про нотаріат» та які є підставою для скасування чинної редакції Порядку.

1. Пункт 2  Порядку без належних повноважень вводить нові терміни та не передбачені Законом України «Про нотаріат» нові види та форми перевірок, як то: «планова», «позапланова перевірка (комплексна цільова або контрольна перевірка)».

2. Визначення терміну «перевірка» охоплює нові напрямки перевірок, не передбачені Законом України «Про нотаріат», а саме:

а) «перевіряється робота державної нотаріальної контори…», а Законом України «Про нотаріат» передбачено перевіряти «організацію роботи…» (таким чином безпідставно розширено рамки перевірки, що наразі охоплюють всю діяльність контори, а не лише організацію роботи, як це передбачено Законом);

б) «нотаріальна діяльність приватного нотаріуса», а Законом України «Про нотаріат» передбачено перевіряти «організацію нотаріальної діяльності…» (так само розширено рамки перевірок і для приватних нотаріусів).

Фактично має місце не професійно розширене тлумачення норми Закону України «Про нотаріат», що вийшло за рамки тексту та змісту відповідної його статті. Як результат, створено корупційну складову.

3. У п. 3 Порядку нечітко визначені основні завдання перевірки, що у свою чергу потягнуло розробку помилкових механізмів їх реалізації. Наприклад, до основних завдань перевірки віднесено «застосування до державних та приватних нотаріусів заходів реагування…». В той час як такі заходи мають вживатися за результатами проведення перевірки.

4. Надзвичайно некоректно виписана редакція абз. 3 п. 4 Порядку, який визначає, що строк проведення планової комплексної перевірки може бути продовжено не більше ніж на один рік після спливу двох років з часу проведення останньої планової комплексної перевірки.

Отже, виходить, що перевірка має тривати місяцями, але не довше одного року! Постає питання, чи читали текст Порядку його автори?

5. Непослідовним за змістом є також п. 11, де на прохання нотаріуса, який розпочав свою нотаріальну діяльність і не має попереднього досвіду практичної роботи на посаді нотаріуса (а звідки він візьметься, якщо він тільки розпочав трудову діяльність?), може надаватися методична допомога. Тобто нотаріус звертається за допомогою досвідчених колег у застосуванні юридичних знань на практиці. А далі у п. 11 зазначено, що метою такої допомоги є визначення потреби у проходженні цим нотаріусом курсів підвищення кваліфікації.

6. Головною підставою скасування Порядку та найбільш корупційними є зміст  пунктів 13 та 15.

Цими статтями регламентовано порядок та строки проведення:

– позапланової комплексної;

– цільової;

– контрольної;

– позапланової перевірки в загальному порядку.

Усі вищезгадані види перевірок вигадані авторами цього Порядку, оскільки Законом України «Про нотаріат» передбачена лише планова перевірка, та як виключення — повторна перевірка на підставі звернення громадян чи юридичних осіб у межах звернення.

7. Також вимагає змін зміст п. 25 Порядку, який на порушення вимог Закону України «Про нотаріат» про заборону будь-яких повторних перевірок встановлює ще одну повторність перевірки нотаріуса — під час проведення Міністерством юстиції перевірки діяльності головного управління юстиції з метою визначення стану роботи головного управління юстиції з напряму нотаріату.

Ще одна вигадка авторів Порядку.

За Законом України «Про нотаріат» кількість перевірок не залежить від ієрархії перевіряючих, відповідно якщо нотаріуса вже перевіряло головне управління юстиції, то Міністерство юстиції України не має права на повторну перевірку за цей період — це прямо заборонено цим Законом!

А будь-яке втручання в діяльність нотаріуса заборонено Законом України «Про нотаріат» і тягне за собою відповідальність відповідно до законодавства.

8. Доволі неоднозначним є зміст п. 29, що передбачає з кожною перевіркою проведення повторної сертифікації робочого місця нотаріуса.

Ці вимоги суперечать ст. 25 Закону України «Про нотаріат», де чітко виписані випадки проведення повторної сертифікації.

9. Керуючись п. 31 Порядку, перевірка набуває функцій судової гілки влади, оскільки має на меті «встановлення, чи дотримуються державні і приватні нотаріуси загальних положень чинного законодавства2.

10. І нарешті ще одна нісенітниця, закладена до п. 40.

Виявляється, Міністр юстиції має підмінити собою головні управління юстиції та Департамент нотаріату та приймати рішення про способи реалізації висновків та пропозицій за результатами так званих комплексних, цільових та контрольних перевірок по кожному окремому нотаріусу.

Постає єдине питання, а для чого взагалі існують головні управління юстиції та Департамент нотаріату?

 

Отже, нова редакція Порядку повинна відповідати таким вимогам Закону України «Про нотаріат»:

1. Планова перевірка здійснюється виключно за певний період і не частіше одного разу на два роки.

2. Проведення повторної перевірки з тих питань, які вже були предметом перевірки, не допускається.

3. Кількість перевірок не регламентується ієрархією перевіряючих, відповідно якщо нотаріуса вже перевіряло управління юстиції, то Міністерство юстиції України вже в цей період не має права на повторну перевірку — це прямо заборонено Законом України «Про нотаріат».

Будь-яке втручання в діяльність нотаріуса, зокрема з метою перешкоджання виконання ним своїх обов’язків заборонено Законом України «Про нотаріат» і тягне за собою відповідальність відповідно до законодавства.

4. Підставою для проведення позапланової повторної перевірки є виключно надходження звернень фізичних чи юридичних осіб.

Позапланова повторна перевірка проводиться як за період, що вже підлягав перевірці, так і за період, що не підлягав такій перевірці, але виключно у межах предмета звернення фізичних чи юридичних осіб.

5. Процедура та підстави призначення планової перевірки така:

а) підставою для проведення перевірки є графік перевірки.

Графік перевірки погоджується з Міністерством юстиції України та затверджується начальником управління юстиції на рік.

Зміни до графіка перевірки вносяться в такому самому порядку;

б) копія погодженого та затвердженого графіка перевірки обов’язково направляється на адресу нотаріуса, який підлягає перевірці;

в) графік перевірки також оприлюднюється шляхом розміщення на сайті управління юстиції;

г) на підставі погодженого та затвердженого графіка перевірки вже по конкретному нотаріусу складається план проведення перевірки.

Після відповідного розгляду і затвердження плану проведення перевірки, підготовки пропозицій щодо складу комісії за 10 днів здійснюється обов’язкове повідомлення нотаріуса про перевірку .

 

З повагою

Президент Громадської організації

«Асоціація нотаріусів міста Харкова

та Харківської області»                                                                          В. М. Марченко