18 Грудня 2015

Тези виступу Марченко В.М. (приватного нотаріуса Харківського міського нотаріального округу) на Форумі нотаріусів на тему: «Децентралізація у сфері державної реєстрації: нотаріус державний реєстратор» 17 грудня 2015 року у м. Києві

Тези виступу

Марченко В.М. (приватного нотаріуса Харківського міського нотаріального округу) на Форумі нотаріусів на тему: «Децентралізація у сфері державної реєстрації: нотаріус державний реєстратор» 17 грудня 2015 року у м. Києві

 

1) Строки державної реєстрації прав (ст. 19) тепер для нотаріуса тісно повязані з Платою за проведення державної реєстрації (ст. 34)

а) Держреєстрація права власності

5 робочих днів — 0,1 мін. з/п

2 робочих дня — 1 мін. з/п

24 години — 2 мін з/п

2 години — 5 мін. з/п

Виключення — єдиний майновий комплекс

14 днів — 1 мін. з/п

7 днів — 5 мін. з/п

24 години — 10 мін. з/п

 

б) Державна реєстрація обтяжень

24 години — 0,05 мін. з/п

2 години — 0,5 мін з/п

 

А це відповідно пов’язано з Фінансовим забезпеченням у сфері державної реєстрації прав (ст. 35), де визначено що на відміну від сьогодення коли нотаріуси виконували функції держреєстратора безкоштовно то з 01.01.2016 60% коштів адміністративного збору залишається у приватного нотаріуса який здійснив держреєстрацію.

Перерахування коштів адмінзбору здійснюється в установленому законодавством порядку.

Потрібно терміново вирішити питання вартості так званої одночасності посвідчення нотаріального договору та реєстрації, як варіант тимчасово це можливо зробити через постанову КМУ. Особливу важливість цього питання відчувається при посвідченні пожиттєвих договорів, іпотеки, оренди.

Також потрібно обов’язково вирішити питання пільговиків для приватних нотаріусів. Як можливий практичний варіант визначити через податкове законодавство віднесення таких пільг на прямі витрати нотаріуса.

 

 

2) Печатка

ст. 10 Державний реєстратор ч. 4 Державний реєстратор має свою печатку, крім нотаріуса, який має печатку, визначену ЗУ «Про нотаріат».

Відповідно прикінцевими положеннями редакція ст. 46-1 Використання відомостей ДРРП на нерухоме майно викладена в новій редакції. Мова про другу печатку у нотаріуса як держреєстратора йшла саме в цій статті, зараз це прибрали, і це логічно.

За аналогією, відповідно потрібно очікувати затверджений МЮ процедуру знищення печатки реєстратора у нотаріуса.

Одна печатка з 01.01.2016 — ст. 10 набуває чинність 01.01.2016

Стаття 46-1 ще цікава практичною новелою, щодо легализації користування ДРРП на нерухоме майно помічником нотаріуса, але тут не плутати користування помічником та використання його нотаріусом у якості Реєстратора.

 

 

3) Державний реєстратор (ст. 10)

Тепер ми не функції виконуємо, а є повноцінним державним реєстратором.

а) Органи державної влади, підприємства, установи та організації зобов’язані безоплатно  протягом 3-х робочих днів з моменту отримання запиту , надати запитувану інформацію в паперовій та (за можливістю) в електронній формі БТІ.

б) безкоштовно використовуємо відомості ДЗК шляхом безпосереднього доступу до нього у порядку , встановленому КМУ.

Сюди плюсуємо частину І ст. 33: «Держреєстратор під час проведення ДРРП на земельні ділянки має безпосередній доступ та користується відомостями ДЗК у порядку, встановленому КМУ. »

Очікуємо Постанову КМ з цього приводу.

 

 

4) Реєстраційна справа (ст. 10)

Формуємо, але ведення реєстраційної справи у паперовій формі здійснюється виключно держреєстратором які перебувають у трудових відносинах з виконавчими органами міських рад, міст обласного та/або республіканського АРК значення, Київською , Севастопольською міськими.

ч.4 ст. 17 Реєстраційна справа — реєстратори (нотаріус) забезпечує передачу реєстраційної справи у паперовій формі або документів, що були видані , оформлені або отримані під час проведення такої реєстрації, до відповідного суб’єкта ДРП, який забезпечує ведення РС у паперовій формі.

Але максимум до 30.04.2016 (останній термін виконання своїх функцій органами ДРП утворені МЮ України) ми до забезпечення виконавчими органами міських рад умов, необхідних для реалізації повноважень у сфері ДРРП на нерухоме майно та їх обтіжень.

 

5) ст. 12 Державний реєстр прав

а) Пріоритет мають дані реєстраційної справи у паперовій формі

б) Відомості ДРП вважаються достовірними доки їх не скасовано у порядку, передбаченому цим Законом

в) ДРП є державною власністю і головне , що майнові права інтелектуальної власності на комп’ютерну програму, що забезпечує ДРП, та кошпіляця даних ДРП належить державі.

Це є сподівання на безперебійну роботу

Вилучення будь-яких документів або частки ДРП не допускається, крім випадків, передбачених законом.

 

6) У світлі переходу нотаріуса до реєстрації так званої «первички» надважливим є зміст редакції ст. 22 Вимоги до документів , що подаються для ДРП, особливо її частина 2:

«Відповідальність за достовірність даних, що містяться в документах, поданих для ДРП, несе заявник, якщо інше не встановлено судом » плюс ст. 27 Закону України «Про нотаріат» «Відповідальність приватного нотаріуса».

 

 

7) Ремарка

З 01.01.16 докорінно змінюється система

Витягів не буде

Печаток не буде, підписів також, працюємо без бланків, на білому папері

Роздрукувати тільки за окремим бажанням заявника, може і сам вдома роздрукувати, карток не буде

Доступний формат роздрукування залежить від розміру оплати збору.

 

Загальні пропозиції:

 

І. Нову редакцію нашого Порядка вчинення нотаріальних дій на виконання ч. 3 абз.2 Прикінцевих та перехідних положень Закону:

«забезпечити перегляд і скасування міністерствами їх нормативно-правових актів, що суперечать цьому Закону;»

Ми можемо підготувати проект, передати Олені Антонівні для обговорення на Робочій групі при Міністрі юстиції України (по плану в двадцятих числах) і таким чином встигнути підписати, зареєструвати, оприлюднити до Нового року.

І незалежно від цього ми розуміємо , що ми керуємося цим Законом, відповідними постановами КМУ на його виконання.

 

ІІ. Підготувати проект Алгоритм дій нотаріуса, наприклад, по ДРРП (ми вже це робили в грудні 2012 року), погодити його з усіма дотичними фахівцями з питань реєстрації і видати за погодженням нашим департаментом або Робоча група при Міністерстві юстиції України (після набрання чинності усіх потрібних постанов КМУ та наказів МЮ).

За підсумками підготовки Алгоритмів виставити їх безкоштовно в електронному вигляді на сайті Міністерства юстиції України.

На базі підготовлених Алгоритмів провести знов такі безкоштовні семінари, за участю усіх дотичних фахівців наприклад у містах Харків-Київ-Львів-Одеса.

Таким чином ми отримаємо єдину практику і не буде так званих «регіональних» особливостей.

Якщо за 10 хвилин, то десь так. Дякую за увагу!