07 Квітня 2015

«Щодо поштової розсилки«

Logo_APN

ГРОМАДСЬКА ОРГАНІЗАЦІЯ

«АСОЦІАЦІЯ НОТАРІУСІВ МІСТА ХАРКОВА ТА ХАРКІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ»

61002, м. Харків, вул. Ольмінського, буд. 6

код ЄДРПОУ 24275948, п/р. 2600800119855 в АТ «РЕГІОН-БАНК» у м. Харкові, МФО 351254

(057) 714-27-90, (057) 714-27-89

 

«07» квітня 2015 р. № 9

 

Начальнику

Головного територіального

управління юстиції

в Харківській області

Георгієвському Ю.В.

 

 

«Щодо поштової розсилки«

Головним територіальним управлінням юстиції (далі — ГТУЮ) в Харківський області ще декілька років тому була започаткована практика розсилання нотаріусам області певних листів «до відома» через електронну пошту. В таких листах міститься інформація, яка надходить до ГТУЮ Харківської області від фізичних, юридичних осіб, правоохоронних, державних органів та посадових осіб. Ця інформація стосується різних питань: від втрати документів до розслідування кримінальних справ і т.д.

При цьому постають два запитання: 1) яка правова підстава розсилання вказаної інформації нотаріусам і 2) які правові наслідки такого розсилання.

 

1. Відповідно до ст.19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов’язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Межі державного регулювання нотаріальної діяльності встановлені ст. 2-1 Закону України «Про нотаріат».

Функції та повноваження територіальних органів Міністерства юстиції України визначені наказом Міністерства юстиції України від 23.06.2011 № 1707/5 в редакції від 30.01.2015, яким затверджене Положення про Головні територіальні управління юстиції Міністерства юстиції України в Автономній Республіці Крим, в областях, містах Києві та Севастополі.

Відповідно до п.п. 4.38 п. 4 зазначеного Положення Головне територіальне управління юстиції виконує такі повноваження у сфері нотаріату:

– організовує роботу установ нотаріату, перевіряє їх діяльність і вживає заходів до її поліпшення, здійснює керівництво державними нотаріальними конторами та перевірку організації нотаріальної діяльності державних і приватних нотаріусів, контролює дотримання нотаріусами порядку вчинення нотаріальних дій та виконання ними правил нотаріального діловодства, забезпечує роботу комісії з питань застосування санкцій за порушення вимог Закону України «Про запобігання та протидію легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, або фінансуванню тероризму»;

– здійснює аналітично-методичне забезпечення нотаріальної діяльності, узагальнює та регулює нотаріальну практику, готує для нотаріусів роз’яснення в межах своєї компетенції, забезпечує надання нотаріусам методичної допомоги у сфері державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень.

Серед наведеного не вбачається здійснення Головним територіальним управлінням юстиції інформування будь-яким чином нотаріусів про заяви, запити, листи, які надходять до управління юстиції, доведення нотаріусам до відома інформації, яка міститься в таких надходженнях. Відповідно не вбачається і правової підстави розсилання нотаріусам інформації, яка не стосується безпосередньої діяльності нотаріусів, перевірки такої діяльності або її аналітично-методичного забезпечення.

 

2. Згідно з додатком 28 до Правил ведення нотаріального діловодства інформація, надіслана до відома не підлягає реєстрації як вхідний документ, а от які саме дії повинен вчиняти нотаріус при отриманні вказаної вище інформації, що не має відношення до нотаріальної діяльності, законодавством не встановлено. В типовій номенклатурі справ приватного нотаріуса немає підходящого наряду, адже всі документи, що зберігаються в архіві приватного нотаріуса, стосуються виключно здійснюваної ним нотаріальної діяльності.

Стаття 49 Закону України «Про нотаріат» встановлює перелік підстав для відмови у вчиненні нотаріальної дії.

Частина 4 ст. 42 вказаного Закону визначає, що за обґрунтованою письмовою заявою заінтересованої особи, яка звернулася до суду та на підставі отриманого від суду повідомлення про надходження позовної заяви заінтересованої особи, яка оспорює право або факт, про посвідчення якого просить інша заінтересована особа, вчинення нотаріальної дії зупиняється до вирішення справи судом.

Таким чином, у нотаріуса немає підстав зупиняти нотаріальну дію або відмовляти в її вчинені на підставі отриманого електронною поштою від ГТУЮ листа, з «переказаною» та непідтвердженою належним чином інформацією.

Нотаріус не може ні підозрювати тих чи інших осіб у будь-яких неправомірних діях, ні, знаючи про них лише з надісланого листа, відмовити у вчиненні нотаріальної дії особі, котра за нею звернулася, без достатніх на це законних підстав.

Більше того, законом забороняється безпідставна відмова у вчиненні нотаріальної дії.

Тобто правові наслідки такого листа відсутні, оскільки законодавством не передбачені.

Натомість у особи, що залишила в управлінні юстиції звернення до відома всіх нотаріусів, формується тверде переконання про надійний захист її законних прав та інтересів, адже вона повідомила всіх про свою проблему. Як наслідок, особа надалі не звертається до суду, до органів опіки, правоохоронних органів тощо, тобто не відстоює свої інтереси в правовому полі, а цілком покладається на нотаріусів. Надалі у порушенні прав особа буде звинувачувати вже нотаріуса, адже «знав і нічого не зробив».

Нотаріус, отримуючи такі листи «для себе на замітку», просто фізично не може аналізувати і запам’ятовувати їх.

Потрібно враховувати і той факт, що інформація розсилається не через захищені канали зв’язку. А в наш час швидкого розвитку комп’ютерних технологій трапляються випадки «зламування» сайтів, баз даних, електронних поштових скриньок центральних органів влади (Кабінету Міністрів України, Верховної Ради України, Президента України і т.д.).

Враховуючи наведене, можна дійти висновку, що розсилання електронною поштою  листів з інформацією від фізичних, юридичних осіб, державних органів є хибною практикою, що призводить не до захисту законних прав та інтересів громадян, а лише до збільшення скарг на дії нотаріуса.

Водночас значно сприятиме зменшенню скарг грамотна правороз’яснювальна робота спеціалістів ГТУЮ. А саме: роз’яснення норм діючого процесуального законодавства, за допомогою яких особа отримає всебічний своєчасний захист своїх прав та інтересів в рамках правового поля (права дитини захищають служби у справах дітей, заборони відчуження накладаються за ухвалами судів, нові паспорти замість втрачених видають міграційні служби тощо).

З метою запобігання усякого роду шахрайським діям доцільніше вирішувати всі проблеми у правовому полі. Сьогодні є достатньо правових механізмів для занесення інформації щодо обтяжень в Державний реєстр прав, якщо таке обтяження накладено у встановленому порядку. Крім того, потрібно виходити з пропозицією до Міністерства юстиції України щодо надання нотаріусам права доступу до електронних баз даних: Державної міграційної служби щодо дійсності паспортів, до Державного реєстру актів цивільного стану як щодо встановлення фактів жива особа, чи померла (для запобігання відчуження майна або вчинення іншої нотаріальної дії від її імені, що має суттєве значення), так і щодо підтвердження іншого акта цивільного стану особи, баз даних Державної прикордонної служби щодо перетинів кордону іноземцями тощо.

Особам, які звертаються з подібними проханнями до управління щодо розсилання листів, потрібно роз’яснити, яких заходів мають вживати саме вони, щоб запобігти порушенню своїх прав. В іншому випадку у такої особи складається враження, що вона все зробила, і невиправдане сподівання, що право її буде захищене.

Тим більше, що згідно з п.п. 5.10 п. 5 Положення про Головні територіальні управління юстиції саме управління юстиції виявляє та усуває причини, що породжують обґрунтовані скарги громадян.

 

 

З повагою

Президент Громадської організації

«Асоціація нотаріусів міста Харкова

та Харківської області»                                                               Марченко В.М.

 

отримати