Звернення щодо скасування реєстрації Порядку проведення перевірок нотаріусів
ГРОМАДСЬКА ОРГАНІЗАЦІЯ
«АСОЦІАЦІЯ НОТАРІУСІВ МІСТА ХАРКОВА ТА ХАРКІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ»
61002, м. Харків, вул. Ольмінського, буд. 6
код ЄДРПОУ 24275948, п/р. 2600800119855 в АТ «РЕГІОН-БАНК» у м. Харкові, МФО 351254
(057) 714-27-90, (057) 714-27-89
«09» грудня 2015 р. № 28
|
Міністру юстиції України Петренку П.Д.
|
Звернення щодо скасування реєстрації
Порядку проведення перевірки організації роботи державних нотаріальних контор, державних нотаріальних архівів, організації нотаріальної діяльності приватних нотаріусів, дотримання державними і приватними нотаріусами порядку вчинення нотаріальних дій та виконання правил нотаріального діловодства
(наказ Міністерства юстиції України від 17.02.2014 № 357/5)
Наказом Міністерства юстиції України від 17.02.2014 № 357/5 затверджено Порядок проведення перевірки організації роботи державних нотаріальних контор, державних нотаріальних архівів, організації нотаріальної діяльності приватних нотаріусів, дотримання державними і приватними нотаріусами порядку вчинення нотаріальних дій та виконання правил нотаріального діловодства. Після застосування на практиці окремих положень цього Порядку серед нотаріальної спільноти склалась вкрай тривожна ситуація (наприклад, при проведенні перевірок нотаріусів Херсонської та Черкаської областей у листопаді поточного року).
Нам відома Ваша принципова позиція щодо дотримання конституційних норм органами державної влади України в цілому і особливо представниками Міністерства юстиції України. Тому відразу після затвердження цього Порядку ми подавали правовий аналіз цього нормативного акта, де акцентували увагу на безпідставно розширеному тлумаченні норм Закону України «Про нотаріат» у новій редакції Порядку, невиправданих новелах щодо нових видів перевірок, не передбачених цим Законом, некоректних, двозначних формулюваннях окремих норм, що призведе до конфліктних ситуацій між нотаріусами та перевіряючими органами.
На жаль, наші прогнози виправдались. Відповідальні спеціалісти Міністерства юстиції України, які мали б опрацювати поданий нами правовий аналіз та своєчасно усунути допущені недоліки в тексті зазначеного Порядку, на той час не скористались такою можливістю. Тому змушені повторно привернути Вашу особисту увагу до цього питання. Практика показала, що проведення перевірок за цим Порядком неминуче призвело до напруженої ситуації. На нашу думку, питання вирішить лише скасування державної реєстрації цього Порядку та затвердження нового Порядку, складеного з дотриманням вимог Закону України «Про нотаріат» та Конституції України.
По суті проблеми:
Порядок проведення перевірок організації нотаріальної діяльності державних і приватних нотаріусів, дотримання ними порядку вчинення нотаріальних дій та виконання правил нотаріального діловодства регулюється Законом України «Про нотаріат» та Порядком проведення перевірки організації роботи державних нотаріальних контор, державних нотаріальних архівів, організації нотаріальної діяльності приватних нотаріусів, дотримання державними і приватними нотаріусами порядку вчинення нотаріальних дій та виконання правил нотаріального діловодства з відповідними змінами.
І. Відповідно частина друга статті 2-1 «Державне регулювання нотаріальної діяльності» Закону України «Про нотаріат» визначає, що контроль за організацією нотаріату, перевірка організації нотаріальної діяльності нотаріусів, дотримання ними порядку вчинення нотаріальних дій та виконання правил ведення нотаріального діловодства здійснюється Міністерством юстиції України, Головним управлінням юстиції Міністерства юстиції України в Автономній Республіці Крим, головними управліннями юстиції в областях, містах Києві та Севастополі.
Спеціальною нормою — ст. 33 Закону України «Про нотаріат» визначено періодичність перевірок та місце їх проведення, а саме:
1) перевірка, крім повторних перевірок, передбачених цим Законом, проводиться не частіше одного разу на два роки;
2) виключно на робочому місці (у конторі) приватного нотаріуса.
Проведення повторної перевірки з тих питань, які вже були предметом перевірки, не допускається. Окремим випадком проведення повторної перевірки (до двох років) у Законі України «Про нотаріат» зазначено звернення громадян чи юридичних осіб. Повторна перевірка проводиться лише в межах звернення та повноважень вказаних вище осіб.
ІІ. Підзаконний нормативний акт — Порядок проведення перевірки організації роботи державних нотаріальних контор, державних нотаріальних архівів, організації нотаріальної діяльності приватних нотаріусів, дотримання державними і приватними нотаріусами порядку вчинення нотаріальних дій та виконання правил нотаріального діловодства (далі — Порядок) містить деякі додаткові, поглиблені коментарі процедури здійснення перевірки.
Слід зазначити, що Порядок вводить не передбачені Законом України «Про нотаріат» нові назви перевірок: «планова комплексна» та «позапланова». Також у Порядку дублюється період перевірки не частіше одного разу на два роки та заборона проведення повторної перевірки з тих питань, які вже були предметом попередніх перевірок.
Відповідно до Порядку підставою для проведення планової комплексної перевірки є графік проведення такої перевірки (п. 12 Порядку).
Графік проведення планових комплексних перевірок погоджується з Міністерством юстиції України та затверджується начальником головного управління юстиції на рік.
Копія погодженого та затвердженого графіка надсилається до Міністерства юстиції України, а також направляється на адресу нотаріуса, який підлягає перевірці.
Зміни до графіку перевірки вносяться в такому самому порядку (п.п. 2 п. 16 Порядку).
Графік перевірки оприлюднюється шляхом розміщення на сайті управління юстиції.
Зверніть увагу, що згідно з Порядком з метою публічності повинно бути вчинено дві самостійні та обов’язкові дії:
після затвердження графіка на рік його копію направляють на адресу нотаріуса який підлягає перевірці, та цей графік додатково оприлюднюється для нотаріального загалу шляхом розміщення на сайті управління юстиції.
На підставі погодженого та затвердженого графіка перевірок вже по конкретному нотаріусу уповноваженим представником Міністерства юстиції України або управління юстиції складається план проведення перевірки.
План проведення перевірки розглядається і затверджується відповідно заступником Міністра юстиції або начальником управління юстиції (його заступником), готуються пропозиції щодо складу комісії та повідомляється про перевірку нотаріуса.
Підставою для проведення позапланової повторної перевірки є надходження звернення фізичної чи юридичної особи.
Позапланова повторна перевірка проводиться як за період, що вже підлягав плановій комплексній перевірці, так і за період, що не підлягав такій перевірці, у межах предмета звернення фізичних чи юридичних осіб.
ІІІ. Детальним аналізом Порядку встановлено норми, які є прямим порушенням Конституції України, Закону України «Про нотаріат» та які є підставою для скасування чинної редакції Порядку.
1. Пункт 2 Порядку без належних повноважень вводить нові терміни та не передбачені Законом України «Про нотаріат» нові види та форми перевірок, як то: «планова», «позапланова перевірка (комплексна цільова або контрольна перевірка)».
2. Визначення терміну «перевірка» охоплює нові напрямки перевірок, не передбачені Законом України «Про нотаріат», а саме:
а) «перевіряється робота державної нотаріальної контори…», а Законом України «Про нотаріат» передбачено перевіряти «організацію роботи…» (таким чином безпідставно розширено рамки перевірки, що наразі охоплюють всю діяльність контори, а не лише організацію роботи, як це передбачено Законом);
б) «нотаріальна діяльність приватного нотаріуса», а Законом України «Про нотаріат» передбачено перевіряти «організацію нотаріальної діяльності…» (так само розширено рамки перевірок і для приватних нотаріусів).
Фактично має місце не професійно розширене тлумачення норми Закону України «Про нотаріат», що вийшло за рамки тексту та змісту відповідної його статті. Як результат, створено корупційну складову.
3. У п. 3 Порядку нечітко визначені основні завдання перевірки, що у свою чергу потягнуло розробку помилкових механізмів їх реалізації. Наприклад, до основних завдань перевірки віднесено «застосування до державних та приватних нотаріусів заходів реагування…». В той час як такі заходи мають вживатися за результатами проведення перевірки.
4. Надзвичайно некоректно виписана редакція абз. 3 п. 4 Порядку, який визначає, що строк проведення планової комплексної перевірки може бути продовжено не більше ніж на один рік після спливу двох років з часу проведення останньої планової комплексної перевірки.
Отже, виходить, що перевірка має тривати місяцями, але не довше одного року! Постає питання, чи читали текст Порядку його автори?
5. Непослідовним за змістом є також п. 11, де на прохання нотаріуса, який розпочав свою нотаріальну діяльність і не має попереднього досвіду практичної роботи на посаді нотаріуса (а звідки він візьметься, якщо він тільки розпочав трудову діяльність?), може надаватися методична допомога. Тобто нотаріус звертається за допомогою досвідчених колег у застосуванні юридичних знань на практиці. А далі у п. 11 зазначено, що метою такої допомоги є визначення потреби у проходженні цим нотаріусом курсів підвищення кваліфікації.
6. Головною підставою скасування Порядку та найбільш корупційними є зміст пунктів 13 та 15.
Цими статтями регламентовано порядок та строки проведення:
– позапланової комплексної;
– цільової;
– контрольної;
– позапланової перевірки в загальному порядку.
Усі вищезгадані види перевірок вигадані авторами цього Порядку, оскільки Законом України «Про нотаріат» передбачена лише планова перевірка, та як виключення — повторна перевірка на підставі звернення громадян чи юридичних осіб у межах звернення.
7. Також вимагає змін зміст п. 25 Порядку, який на порушення вимог Закону України «Про нотаріат» про заборону будь-яких повторних перевірок встановлює ще одну повторність перевірки нотаріуса — під час проведення Міністерством юстиції перевірки діяльності головного управління юстиції з метою визначення стану роботи головного управління юстиції з напряму нотаріату.
Ще одна вигадка авторів Порядку.
За Законом України «Про нотаріат» кількість перевірок не залежить від ієрархії перевіряючих, відповідно якщо нотаріуса вже перевіряло головне управління юстиції, то Міністерство юстиції України не має права на повторну перевірку за цей період — це прямо заборонено цим Законом!
А будь-яке втручання в діяльність нотаріуса заборонено Законом України «Про нотаріат» і тягне за собою відповідальність відповідно до законодавства.
8. Доволі неоднозначним є зміст п. 29, що передбачає з кожною перевіркою проведення повторної сертифікації робочого місця нотаріуса.
Ці вимоги суперечать ст. 25 Закону України «Про нотаріат», де чітко виписані випадки проведення повторної сертифікації.
9. Керуючись п. 31 Порядку, перевірка набуває функцій судової гілки влади, оскільки має на меті «встановлення, чи дотримуються державні і приватні нотаріуси загальних положень чинного законодавства2.
10. І нарешті ще одна нісенітниця, закладена до п. 40.
Виявляється, Міністр юстиції має підмінити собою головні управління юстиції та Департамент нотаріату та приймати рішення про способи реалізації висновків та пропозицій за результатами так званих комплексних, цільових та контрольних перевірок по кожному окремому нотаріусу.
Постає єдине питання, а для чого взагалі існують головні управління юстиції та Департамент нотаріату?
Отже, нова редакція Порядку повинна відповідати таким вимогам Закону України «Про нотаріат»:
1. Планова перевірка здійснюється виключно за певний період і не частіше одного разу на два роки.
2. Проведення повторної перевірки з тих питань, які вже були предметом перевірки, не допускається.
3. Кількість перевірок не регламентується ієрархією перевіряючих, відповідно якщо нотаріуса вже перевіряло управління юстиції, то Міністерство юстиції України вже в цей період не має права на повторну перевірку — це прямо заборонено Законом України «Про нотаріат».
Будь-яке втручання в діяльність нотаріуса, зокрема з метою перешкоджання виконання ним своїх обов’язків заборонено Законом України «Про нотаріат» і тягне за собою відповідальність відповідно до законодавства.
4. Підставою для проведення позапланової повторної перевірки є виключно надходження звернень фізичних чи юридичних осіб.
Позапланова повторна перевірка проводиться як за період, що вже підлягав перевірці, так і за період, що не підлягав такій перевірці, але виключно у межах предмета звернення фізичних чи юридичних осіб.
5. Процедура та підстави призначення планової перевірки така:
а) підставою для проведення перевірки є графік перевірки.
Графік перевірки погоджується з Міністерством юстиції України та затверджується начальником управління юстиції на рік.
Зміни до графіка перевірки вносяться в такому самому порядку;
б) копія погодженого та затвердженого графіка перевірки обов’язково направляється на адресу нотаріуса, який підлягає перевірці;
в) графік перевірки також оприлюднюється шляхом розміщення на сайті управління юстиції;
г) на підставі погодженого та затвердженого графіка перевірки вже по конкретному нотаріусу складається план проведення перевірки.
Після відповідного розгляду і затвердження плану проведення перевірки, підготовки пропозицій щодо складу комісії за 10 днів здійснюється обов’язкове повідомлення нотаріуса про перевірку .
З повагою
Президент Громадської організації
«Асоціація нотаріусів міста Харкова
та Харківської області» В. М. Марченко
отримати