08 Квітня 2015

Звернення до нотаріусів України щодо обговорення та підтримки Проекту ЗУ «Про внесення внесення змін до деяких законодавчих актів України у сфері державної реєстрації»

Logo_APN

ГРОМАДСЬКА ОРГАНІЗАЦІЯ

«АСОЦІАЦІЯ НОТАРІУСІВ МІСТА ХАРКОВА ТА ХАРКІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ»

61002, м. Харків, вул. Ольмінського, буд. 6

код ЄДРПОУ 24275948, п/р. 2600800119855 в АТ «РЕГІОН-БАНК» у м. Харкові, МФО 351254

(057) 714-27-90, (057) 714-27-89

 

 

«07» квітня 2015 р. № 10

 

 

До відома нотаріусів

 

Законопроект «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України у сфері державної реєстрації» напрацьовано шляхом публічного обговорення за ініціативою робочої групи «Громадський моніторинг реформ».

В обговоренні взяли участь практикуючі нотаріуси України, Асоціація нотаріусів м. Харкова та Харківської області, Асоціація приватних нотаріусів Львівської області, Нотаріальна палата України, представники Міністерства юстиції України, комітету Верховної Ради України, автор реформи ДРРП в Україні Джаба Ебаноідзе та практикуючі юристи.

Якщо коротко, то головною метою цих змін є реальна реалізація конституційних прав громадян щодо їх захисту шляхом спрощення сервісу реєстрації прав, знищення корупційної складової від реєстраторів через значне розширення повноважень нотаріуса як реєстратора.

З метою гарантування захисту прав громадян в окремих змінах значну увагу приділено гарантуванню безпекової процесуальної незалежності нотаріуса-реєстратора та захисту від тиску будь-яких «компетентних» органів.

Цим законопроектом на першому етапі пропонується внести зміни до таких законів України:

1) Закон України «Про нотаріат»;

2)  Закон України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень»;

3) Закон України «Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб – підприємців».

З метою найскорішого досягнення конкретних  результатів, відчутних для кожного громадянина реформ в процедурі реєстрації нерухомості, наполягаємо на внесенні саме змін до вже діючих законів замість створення нових законів. Адже ліміт часу на проведення реформ невпинно добігає кінця. Запропоновані незначні зміни  в законодавстві призведуть до значних, істотних правових наслідків, зменшать черги, послаблять соціальну напругу, призведуть до плавного безболісного наповнення електронної бази Державного реєстру речових прав на нерухомість. За браком часу створення нових законів з етапу проекту та проходження через всі комітети та читання  є недозволеною розкішшю.

Зверніть увагу на окремі системні зміни комплексного підходу.

 

1. До Закону України «Про нотаріат»

Головна мета цих змін спрямована на майбутнє і її кредо в наступному — усі правовідносини повинні максимально чітко і однозначно регулюватися на рівні законів, а не на рівні підзаконних нормативних актів.

Також потрібно прибрати на майбутнє конкуренцію норм як загальних, так і спеціальних, і це важливо зробити на стадії активних реформ.

Відповідно всі статті, що можуть стосуватися повноважень нотаріуса (в тому числі щодо реєстрації будь-яких прав), ми зробили відсильними до норм спеціальних законів.

Таким чином усуваємо потребу постійно переписувати норми Закону України «Про нотаріат».

При цьому ми посилили безпекову захищеність нотаріуса від так званого «недобросовісного» власника реєстрації прав (див. зміни до ст. 27).

Також ми нарешті легалізуємо оплатність роботи нотаріуса, який виконує функції реєстратора.

 

2. До Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень»

Головною метою внесення наступних змін є видалення  корупційної складової,  боротьба з рейдерством та невиправдано довгими строками виконання реєстрації прав.

Відповідно вказані зміни надають повноваження нотаріусу бути реєстратором не тільки у зв’язку із вчиненою нотаріальною дією. Оскільки нотаріуси є цілком підготованими до виконання таких функцій, часу та коштів на  проведення навчання, забезпечення оргтехнікою (сканерами, комп’ютерами тощо) не знадобиться. Таким чином розширюється коло суб’єктів реєстрації, у заявника з’являється вибір, прибирається корупційна складова. Зважаючи на кількість практикуючих нотаріусів та невелике навантаження на кожного, заявник може розраховувати на реєстрацію права безпосередньо на прийомі у нотаріуса (сьогодні на сьогодні), не залишаючи документи на опрацювання на кілька днів (якщо не потрібно робити запити в інші установи). Отже, оригінали правових документів на нерухомість не полишають поле зору власника, що є суттєвим психологічним плюсом та додатковим елементом довіри до реєстрації прав саме у нотаріуса. При цьому  реєстрація у нотаріуса відбувається за один візит (автоматично зменшуються черги).

З практичною доцільністю (розуміючи наступні повноваження нотаріуса в інших реєстрах прав) визначено, що нотаріус використовує печатку, визначену Законом України «Про нотаріат». Використання для кожної дії окремої печатки є недоцільним та затратним.

Також викладена в новій редакції ст. 14 «Реєстраційна справа», де врегульовано всі практичні питання роботи з ДРРП.

Впорядкована належним чином процедура подачі заяв у ст. 16.

Стаття 24 доповнена новою частиною четвертою, яка за змістом визначає пріоритетність вчинення нотаріальних дій над реєстраційними, які не пов’язані  з вчиненням нотаріальної дії.

У редакції змін до ст. 29 приводиться у відповідність процедура оплати, і в тому числі прописується легалізація оплати за роботу нотаріуса в ДРРП.

Вперше в цьому Законі нарешті права користувача навантажені і його обов’язками, йдеться про редакцію нової ст. 30-1 «Відповідальність особи, яка звернулася за державною реєстрацією прав». Автори мають сподівання, що завдяки наявності цієї норми зменшаться будь-які прояви фальсифікацій, шахрайства та рейдерства.

 

3. До Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб – підприємців»

З урахуванням досвіду роботи нотаріуса з ДРРП, на прохання підприємців з метою підвищення якості роботи реєстру, термінів реєстрації та додаткового захисту від рейдерства нами було запропоновано надати функції реєстратора нотаріусу і в цьому реєстрі.

Додатково до перелічених вище «бонусів» для користувачів за реєстром ДРРП ст. 19 передбачає за певних умов, що нотаріус під час вчинення нотаріальних дій звільняє юридичну особу від процедури щорічного підтвердження відомостей про цю юридичну особу і відповідно звільняє від бюрократичних процедур та захищає від ризиків потрапити в халепу.

З метою отримання негайного ефекту від проведення реформ, спрощення процедури реєстрацій передбачається набрання чинності закону з дня його опублікування та надається два місяці Кабінету міністрів України та Міністерству юстиції України для його технічного впровадження.

 

P.S. Учасники підготовки цього законопроекту сподіваються, що за підсумками його публічного обговорення ми отримаємо практичні доповнення та конструктивні критичні зауваження і разом примусимо владу ліквідувати корупцію та працювати на благо суспільства.

 

Додаток: Проект Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України у сфері державної реєстрації»

 

 

З повагою

Президент Громадської організації

«Асоціація нотаріусів міста Харкова

та Харківської області»                                                               Марченко В.М.

отримати