Архивы

Проект Закону України *Про внесення змін до Прикінцевих положень Закону України *Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо посилення відповідальності за порушення законодавства про захист персональних даних* щодо перенесення терміну вв

Проект
вноситься народними
депутатами України

І.А. ГОРІНОЮ

К.М. ЛЯПІНОЮ

ЗАКОН УКРАЇНИ
«Про внесення змін до Прикінцевих положень Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо посилення відповідальності за порушення законодавства про захист персональних даних» щодо перенесення терміну введення в дію

Верховна Рада України постановляє:
I. У Прикінцевих положеннях Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо посилення відповідальності за порушення законодавства про захист персональних даних» (Закон України від 2 червня 2011 року № 3454 — VI) слова та цифру «з 1 січня 2012 року» замінити словами та цифрою «з 1 липня 2012 року».

II. Цей Закон набирає чинності з дня його опублікування.

Голова Верховної Ради
України

ПОЯСНЮВАЛЬНА ЗАПИСКА
до проекту Закону України «Про внесення змін до Прикінцевих положень Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо посилення відповідальності за порушення законодавства про захист
персональних даних» щодо перенесення терміну введення в дію

1. Обґрунтування необхідності прийняття акта
Введення в дію Законів України «Про захист персональних даних» та «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо посилення відповідальності за порушення законодавства про захист персональних даних» шокувало підприємницьку спільноту.
Відповідно до визначення терміну «база персональних даних» (ст.2 Закону України «Про захист персональних даних» — це іменована сукупність упорядкованих персональних даних в електронній формі та/або у формі картотек персональних даних, тобто до бази персональних даних може бути віднесені будь-як дані суб’єктів господарювання, дані відділів кадрів, лікарень тощо. Відсутність чіткого визначення терміну «база персональних даних», а також штучне трактування порушень вимог Закону України «Про захист персональних даних» та значні розміри штрафу за ухилення від їх державної реєстрації бази персональних даних (для громадян — суб’єктів підприємницької діяльності в розмірі від п’ятисот до тисячі неоподатковуваних мінімумів доходів громадян) вже зараз призвели до збурення у середовищі малого підприємництва.
Крім того, слід також зазначити, що Законом України «Про захист персональних даних» не сформульована мета обробки персональних даних і має посилочний характер на інші нормативно-правові акти, які ще не прийнято; не передбачено регулювання діяльності володільця баз персональних даних; відсутні норми, які б деталізували і конкретизували застосування норм окремими категоріями суб’єктів (громадські організації, страхові компанії, медичні установи, банки тощо); не визначений вичерпний перелік відомостей, які належать до персональних даних та відсутня чітка процедура знищення персональних даних; не визначено статус інформації (персональних даних), отриманої із загальнодоступних джерел (газети, телебачення, інтернет). Такого поняття як «загальнодоступні джерела» Закон взагалі не розкриває і не включає Інтернет до джерел отримання таких персональних даних, однак саме з них отримують масу персональних даних суб’єкти, які їх використовують; не передбачено, які умови повинен створити власник бази даних для належного захисту персональних даних та що саме повинен включати в себе процес обробки персональних даних. Але саме за порушення цих умов законодавством і передбачена адміністративна відповідальність.
На даний час затверджена низка нормативних актів, які регламентують процедуру реєстрації персональних баз даних, але не затверджено жодного нормативного акта, який унормовує весь процес підготовчої роботи, який передує реєстрації баз даних, зокрема відсутній Типовий порядок обробки персональних даних у базах персональних даних, але вже встановлюється відповідальність за порушення вимог щодо реєстрації та обробки баз даних та затверджено План проведення перевірок володільців та (або) розпорядників баз персональних даних щодо дотримання ними вимог законодавства у сфері захисту персональних даних.
Підставою виникнення права на використання персональних даних є згода суб’єкта персональних даних на обробку його персональних даних. При цьому, Законом не передбачено, що робити володільцю персональних баз даних, якщо суб’єкт персональних даних відмовляє надати згоду на обробку його персональних даних.
На сьогоднішній день не існує територіальних органів або регіональних представництв Державної служби України з питань захисту персональних даних. Державна реєстрація персональних баз даних здійснюється у м. Києві, що ускладнює, а іноді унеможливлює процедуру отримання Свідоцтва, яке, відповідно до Закону, видається протягом десяти робочих днів з дня надходження заяви.
Крім того, на законодавчому рівні не встановлено порядок здійснення контролю за додержанням законодавства про захист персональних даних в Законі України «Про захист прав персональних даних», в той час контроль за додержанням законодавства про захист персональних даних здійснюють крім уповноваженого державного органу з питань захисту персональних даних ще інші органи державної влади та органи місцевого самоврядування, яким надано нечіткі та занадто широкі повноваження.
Очевидно, що Закон України «Про захист персональних прав» вимагає суттєвого доопрацювання.
Враховуючи зазначене вище, з метою вирішення цієї проблеми пропонується перенести термін введення в дію Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо посилення відповідальності за порушення законодавства про захист персональних даних» з 1 січня 2012 р. на 1 липня 2012 р.

2. Цілі і завдання прийняття акта
Законопроект розроблено з метою недопущення порушення прав підприємців щодо необґрунтованого накладання значних штрафів.

3. Загальна характеристика і основні положення проекту акта
Законопроектом передбачено перенести термін введення в дію Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо посилення відповідальності за порушення законодавства про захист персональних даних» з 1 січня 2012 р. на 1 липня 2012 р.

4. Стан нормативно-правової бази у даній сфері правового регулювання
Питання, що пропонується врегулювати у законопроекті, регулюються: Закон України «Про захист персональних даних»;
Законом України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо посилення відповідальності за порушення законодавства про захист персональних даних».
Реалізація запропонованого проекту не потребує внесення змін до інших законодавчих актів України.

5. Фінансово-економічне обґрунтування
Реалізація законопроекту не потребує додаткових матеріальних та інших витрат із Державного бюджету.

6. Прогноз соціально-економічних та інших наслідків прийняття акта
Запропоновані законопроектом зміни спрямовані на попередження зростання напруження та вибуху підприємницьких кіл.

Народні депутати України І.А. ГОРІНА

К.М.ЛЯПІНА

Науково-практичний журнал «Мала енциклопедія нотаріуса» №6 (60) грудень 2011 року Тема номера: Державна реєстрація прав на нерухоме майно та їх обтяжень

У НОМЕРІ:
Коли верстався номер
КАТЕРИНА ЧИЖМАРЬ

Експрес-аналіз застосування норм Тимчасового порядку визначення оціночної вартості нерухомості та об’єктів незавершеного будівництва, що продаються (обмінюються), в нотаріальній практиці 8
Державна реєстрація прав
ЛЕОНІД ЄФИМЕНКО

Завдання та компетенція Державної реєстраційної служби і нотаріальна діяльність 13
ВАСИЛЬ КРАТ
Державна реєстрація прав на нерухоме майно та їх обтяжень: огляд новел законодавства 17
Спадщина
ІРИНА СВЯТЕЦЬКА

Охорона спадкового майна 25
Зразок 1
Заява про вжиття заходів 30
Зразок 2
Акт опису спадкового майна 31
Зразок 3
Акт про не пред’явлення майна до опису 34
Зразок 4
Акт про неможливість вжиття заходів щодо охорони спадкового майна з підстав його повного вивезення невстановленими особами 35
Зразок 5
Акт про те, що майно, яке має цінність та щодо якого необхідно складати опис, у зазначеній квартирі відсутнє 36
ДАНИЛО КУРДЕЛЬЧУК, ОЛЕКСАНДР МАЛИНОВСЬКИЙ
Проблемні питання щодо спадкування частки в статутному капіталі господарських товариств 37
Пенсійний фонд
ВОЛОДИМИР МАРЧЕНКО

Єдиний внесок з нотаріальної діяльності за підсумками 2011 року 40
Податки
ВОЛОДИМИР МАРЧЕНКО

Оподаткування доходів приватних нотаріусів. Підсумки 2011 року за новими правилами 47
Захист прав нотаріуса
ВІКТОРІЯ ГОЛОБОРОДЬКО

Нотаріус у цивільному процесі 51
Зразок 1
Заява про заміну неналежного відповідача 58
Зразок 2
Заява про допуск до участі у справі третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору 59
Зразок 3
Заява про ознайомлення з матеріалами справи 60
Зразок 4
Клопотання про вжиття заходів для недопущення порушення нотаріальної таємниці 61
Зразок 5
Заява про розгляд справи за відсутністю особи 62
Зразок 6
Заперечення на позовну заяву про визнання кредитного договору, договору іпотеки недійсними 63
Узагальнення нотаріальної практики
ГОЛОВНЕ управління юстиції у Харківській області Міністерства юстиції України

Узагальнення нотаріальної практики щодо вчинення протестів векселів нотаріусами Харківської області 67
Зразок 1
Вимога нотаріуса про вчинення платежу за векселем 74
Зразок 2
Протест простого векселя в неплатежі 75
Зразок 3
Відмітка на векселі про протест 75
Роз’яснення, юридичні консультації Міністерства юстиції України
О. В. ЗАЛІЗНЮК
Надання правової допомоги у майнових правовідносинах та спадкуванні відповідно до положень Конвенції про правову допомогу і правові відносини у цивільних, сімейних та кримінальних справах від 22 січня 1993 року 76
Ю. С. ОБДИМКО
Деякі аспекти набуття права власності на об’єкти безхазяйного нерухомого майна 81
Екологічне право
ІРИНА ЖИЛІНКОВА, МИХАЙЛО ШУЛЬГА

Деякі питання нотаріальної практики, пов’язані із земельними відносинами 86
ВІТАЛІЙ УРКЕВИЧ, МИХАЙЛО ШУЛЬГА
Обговорюємо проект Закону України «Про ринок земель» 91
Міжнародне право
АНТОН ЗІНЧУК, ОЛЕНА САМОЩЕНКО

Про видачу нерезидентами довіреностей для дії в Україні 99
ОЛЬГА РОЗГОН
Укладання шлюбу громадянина України з іноземцем за кордоном 102
Сімейне право
ВІКТОРІЯ ГОЛОБОРОДЬКО

Огляд судової практики щодо порядку застосування частини 5 статті 61 Сімейного кодексу України 111
Огляди та коментарі
ОЛЕГ ПЕЧЕНИЙ

Деякі питання вчинення виконавчого напису нотаріусом при зверненні стягнення на предмет застави 123
ГАННА УРАЗОВА
Правова охорона промислових зразків 127
Діловодство
ГАННА КОСЕНКО

Історична довідка державної нотаріальної контори та приватного нотаріуса 132
Зразок
Примірна історична довідка приватного нотаріуса 134
Відповіді на запитання
ІРИНА СВЯТЕЦЬКА

Спадщина: практичні питання 136
Корпоративне право
ГАННА БОКАНЬ, ОЛЕКСАНДР ГОЛОБОРОДЬКО

Вихід зі складу учасників товариства 140
Нотаріальний депозит
ОЛЬГА МАНГУШЕВА

Порядок заповнення Книги обліку депозитних операцій та Книги обліку особових рахунків депонентів у разі прийняття в депозит грошових сум та цінних паперів 145
Приклади заповнення Книг
Книга обліку депозитних операцій 147
Книга обліку особових рахунків депонентів 149
Нотаріальний процес
ЮЛІЯ ЖЕЛІХОВСЬКА

Охорона цивільних прав та інтересів шляхом посвідчення юридичних фактів 150
МАРИНА ЗЄНІКОВА
Порядок перетинання державного кордону неповнолітніми громадянами України 154
ВЛАДИСЛАВА КУЦ
Посвідчення договорів відчуження нерухомого майна, що є об’єктом культурної спадщини 168
ІГОР НАЯВКО
Засвідчення справжності підпису про надання згоди на тимчасовий виїзд дітей за кордон 171
Зарубіжний досвід
МАРИЯ САЗОНОВА

Правосудие и нотариат 173
Нотаріальне право Німеччини
Тезисы о реформе украинского нотариата с немецкой точки зрения 180
Правила нотариального делопроизводства 184
Є така професія — нотаріус
ВОЛОДИМИР МАРЧЕНКО

Економічні аспекти діяльності нотаріату України 205
Судова практика
Ухвала Вищого спеціалізованого суду України з розгляду цивільних і кримінальних справ про відхилення касаційної скарги комунального підприємства і залишення без змін рішення міськрайонного суду про визнання за приватним нотаріусом права на оплату за споживання теплової енергії за тарифами, встановленими для фізичних осіб. 213

Передплата на 2011 рік здійснюється через:

ПП «ПА «Страйд-Плюс»
Отримувач — ПП «ПА «Страйд-Плюс», код ЄДРПОУ 35072739,
п/р 26005460220010 в ПАТ «АКБ «Базис» м. Харкова, МФО 351760.
ТОВ «ЦАДППБ «ЮКОН»
Отримувач — ТОВ «ЦАДППБ «ЮКОН», код ЄДРПОУ 33478516,
п/р 260090102990 в ПАТ «ПроКредит Банк» м. Києва, МФО 320984.
Призначення платежу: «Передплата на журнал «Мала енциклопедія нотаріуса» на 2011 рік».
ПДВ не передбачено. У цій графі також слід указати адресу, на яку надсилати журнал.
Вартість річної передплати на 2011 рік — 970 грн.
Тел./факс: (057) 733-92-05; 714-27-90; тел.: 731-87-09; 714-27-89
E-mail: info@stride.com.ua http://www.stride.com.ua

Передплата на 2012 рік здійснюється через:

1). Для оформлення передплати через ДП «ПРЕСА» вам необхідно звернутися до будь-якого відділення Українського державного підприємства поштового зв’язку «Укрпошта», заповнити картку-абонемент та оформити передплату.

Каталог видань України на 2012 рік, сторінка 136.
Передплатний індекс ДП «ПРЕСА» журналу «Мала енциклопедія нотаріуса» 95541

Передплата через редакцію:

2). ПП «ПА «Страйд-Плюс»
Отримувач — ПП «ПА «Страйд-Плюс», код ЄДРПОУ 35072739,
п/р 26005460220010 в ПАТ «АКБ «Базис» м. Харкова, МФО 351760.

3). ТОВ «ЦАДППБ «ЮКОН»
Отримувач — ТОВ «ЦАДППБ «ЮКОН», код ЄДРПОУ 33478516,
п/р 260090102990 в ПАТ «ПроКредит Банк» м. Києва, МФО 320984.

Призначення платежу: «Передплата на журнал «Мала енциклопедія нотаріуса» на 2012 рік».
ПДВ не передбачено. У цій графі також слід указати адресу, на яку надсилати журнал.

Вартість річної передплати на 2012 рік через редакцію — 1080 грн.

Також є можливість оформлювати передплату через передплатні агентства у Вашому регіоні (запитуйте кур’єрів).

Тел./факс: (057) 733-92-05; 714-27-90; тел.: 731-87-09; 714-27-89
E-mail: info@stride.com.ua
http://www.stride.com.ua

Рубрику *Юридичні консультації* доповнено новими роз’ясненнями

Особливості посвідчення договору іпотеки

Законодавство України про іпотеку базується на Конституції України і складається з Цивільного кодексу України, Господарського кодексу України, Земельного кодексу України, Закону України «Про іпотеку» та інших нормативно-правових актів, а також міжнародних договорів України.

Відповідно до Закону України «Про іпотеку» іпотекою визначається вид забезпечення виконання зобов’язання нерухомим майном, що залишається у володінні і користуванні іпотекодавця, згідно з яким іпотекодержатель має право в разі невиконання боржником забезпеченого іпотекою зобов’язання одержати задоволення своїх вимог за рахунок предмета іпотеки переважно перед іншими кредиторами цього боржника у порядку, встановленому цим Законом.

Поняття нерухомого майна (нерухомість) включає в себе земельні ділянки, а також об’єкти, розташовані на земельній ділянці і невід’ємно пов’язані з нею, переміщення яких є неможливим без їх знецінення та зміни їх призначення.

За правилами, визначеними Законом України «Про іпотеку», також регулюється застава повітряних та морських суден, суден внутрішнього плавання, космічних об’єктів, майнових прав на нерухомість, будівництво якої не завершено.

Іпотека виникає на підставі договору, закону або рішення суду. До іпотеки, яка виникає на підставі закону або рішення суду, застосовуються правила щодо іпотеки, яка виникає на підставі договору, якщо інше не встановлено законом.

Взаємні права і обов’язки іпотекодавця та іпотекодержателя за іпотечним договором виникають з моменту його нотаріального посвідчення. У разі іпотеки, яка виникає на підставі закону або рішення суду, взаємні права і обов’язки іпотекодавця та іпотекодержателя виникають з дня вчинення відповідного правочину, на підставі якого виникає іпотека, або з дня набрання законної сили рішенням суду.

Іпотекою може бути забезпечене виконання дійсного зобов’язання або задоволення вимоги, яка може виникнути в майбутньому на підставі договору, що набрав чинності.

Іпотека має похідний характер від основного зобов’язання і є дійсною до припинення основного зобов’язання або до закінчення строку дії іпотечного договору.

Інструкцією про порядок вчинення нотаріальних дій нотаріусами України, затвердженої наказом Міністерства юстиції України від 3 березня 2004 року № 20/5, визначено, що основою іпотеки є іпотечний договір, який складається у письмовій формі й підлягає нотаріальному посвідченню. Нотаріальне посвідчення іпотечного договору проводиться за місцезнаходженням нерухомості, яка є предметом іпотеки, або за місцезнаходженням іпотекодержателя чи іпотекодавця.

У випадку недодержання встановленої форми укладення договору іпотеки він вважається нікчемним та недійсним. Такий договір повинен містити істотні умови, зазначені у статті 18 Закону України «Про іпотеку», без яких він вважається неукладеним.

Учасниками іпотечних відносин виступають іпотекодавець та іпотекодержатель. Іпотекодавцем і іпотекодержателем можуть виступати громадяни, юридичні особи і держава. Іпотекодержателем є кредитор за основним зобов’язанням. Іпотекодавцем може бути як боржник, так і третя особа (майновий поручитель). Іпотекодавець, який встановлював іпотеку в забезпечення свого зобов’язання, є боржником, а іпотекодавець, який встановлював іпотеку в забезпечення виконання іншої особи – боржника, є майновим поручителем.

Обтяження нерухомого майна іпотекою підлягає державній реєстрації в порядку, встановленому законодавством. У разі недотримання цієї умови іпотечний договір є дійсним, але вимога іпотекодержателя не набуває пріоритету відносно зареєстрованих прав чи вимог інших осіб на передане в іпотеку нерухоме майно.

Обтяження нерухомого майна іпотекою, яка виникає відповідно до закону або рішення суду (включаючи податкову заставу, предметом якої є нерухоме майно), підлягають реєстрації відповідно до законодавства у тому ж реєстрі, в якому реєструються обтяження нерухомого майна іпотекою, яка виникла відповідно до договору.

Державна реєстрація іпотек проводиться шляхом внесення запису до Державного реєстру іпотек (далі – Реєстр) про обтяження і зміну умов обтяження нерухомого майна іпотекою, відступлення прав за іпотечним договором, передачу, анулювання, видачу дубліката заставної та видачу нової заставної.

Обов’язок по внесенню до Реєстру інформації щодо іпотек покладено на реєстраторів, якими визначено державні нотаріальні контори, приватних нотаріусів, які згідно з договорами, укладеними з адміністратором Реєстру, здійснюють державну реєстрацію іпотек, відомостей про обтяження чи зміну умов обтяження нерухомого майна іпотекою, відступлення прав за іпотечним договором, передачу, анулювання, видачу дубліката заставної та видачу нової заставної на підставі повідомлення іпотекодержателя або уповноваженої ним особи чи рішення суду, приймають запити, видають завірені витяги з Реєстру тощо.

На відміну від Закону України “Про заставу”, Законом “Про іпотеку” розширено коло майна, яке може бути предметом іпотеки. Так, предметом іпотеки можуть бути один або декілька об’єктів нерухомого майна, а також об’єкт незавершеного будівництва, майнові права на нього, інше нерухоме майно, яке стане власністю іпотекодавця після укладення іпотечного договору, за умови, що іпотекодавець може документально підтвердити право на набуте ним у власність відповідне нерухоме майно у майбутньому. Обтяження такого нерухомого майна іпотекою підлягає державній реєстрації у встановленому законом порядку незалежно від того, хто є власником такого майна на час укладення іпотечного договору.

Частина об’єкта нерухомого майна може бути предметом іпотеки лише після її виділення в натурі і реєстрації права власності на неї як на окремий об’єкт нерухомості, якщо інше не встановлено цим Законом. Іпотека поширюється на частину об’єкта нерухомого майна, яка не може бути виділеною в натурі і була приєднана до предмета іпотеки після укладення іпотечного договору без реєстрації права власності на неї як на окремий об’єкт нерухомості.

Іпотекодавець має право володіти та користуватись предметом іпотеки відповідно до його цільового призначення, якщо інше не встановлено цим Законом. При користуванні предметом іпотеки іпотекодавець повинен не припускати погіршення стану предмета іпотеки та зменшення його вартості понад норми його звичайної амортизації (зносу).

Одним із зобов’язань, яке покладається на іпотекодавця, та про яке сторони повинні бути попереджені нотаріусом є страхування предмета іпотеки. Так, відповідно до статті 8 Закону України „Про іпотеку”, іпотекодавець зобов’язаний застрахувати предмет іпотеки на його повну вартість від ризиків випадкового знищення або псування, якщо іпотечним договором цей обов’язок не покладено на іпотекодержателя. Такий договір укладається на користь іпотекодержателя.

Розглядаючи умови передачі нерухомого майна в іпотеку, не можна залишити без уваги умови передачі в іпотеку майна, що перебуває у спільній власності. Співвласник нерухомого майна має право передати в іпотеку свою частку в спільному майні без згоди інших співвласників за умови виділення її в натурі та реєстрації права власності на неї як на окремий об’єкт нерухомості.

Передача в іпотеку нерухомого майна, що є об’єктом права державної чи комунальної власності і закріплене за відповідною державною чи комунальною юридичною особою на праві господарського відання, здійснюється після отримання у встановленому законодавством порядку згоди органу державної влади чи органу місцевого самоврядування, до сфери господарського відання якого належить відповідна державна чи комунальна юридична особа.

Іпотечний договір, предметом іпотеки за яким є майнові права на нерухомість, будівництво якої не завершено, посвідчується нотаріусом на підставі документів, що підтверджують майнові права на цю нерухомість. При посвідченні таких договорів нотаріус роз’яснює іпотекодержателю його обов’язок після закінчення будівництва зареєструвати в установленому законом порядку обтяження прав власника на збудовану нерухомість.

При посвідченні договору іпотеки нотаріус роз’яснює сторонам порядок державної реєстрації іпотеки та порядок задоволення забезпечених іпотекою вимог за рахунок предмета іпотеки, про що зазначається в тексті договору.

Одночасно з посвідченням договору про іпотеку нотаріус, якщо це передбачено договором, накладає заборону на відчуження предмета іпотеки.

Сторони іпотечного договору, що укладений після набрання чинності Законом України «Про запобігання впливу світової фінансової кризи на розвиток будівельної галузі та житлового будівництва», можуть вирішити питання про звернення стягнення на предмет іпотеки шляхом відповідного застереження у тексті іпотечного договору або шляхом укладення окремого договору між іпотекодавцем і іпотекодержателем про задоволення вимог іпотекодержателя, який підлягає нотаріальному посвідченню і може бути укладений в будь-який час до набрання законної сили рішенням суду про звернення стягнення на предмет іпотеки.

Договір про задоволення вимог іпотекодержателя, яким також уважається відповідне застереження в іпотечному договорі, визначає можливий спосіб звернення стягнення на предмет іпотеки.

Договір про задоволення вимог іпотекодержателя може передбачати передачу іпотекодержателю права власності на предмет іпотеки в рахунок виконання основного зобов’язання та право іпотекодержателя організувати продаж предмета іпотеки.

Договір про задоволення вимог іпотекодержателя або відповідне застереження в іпотечному договорі, що укладений після набрання чинності Законом України «Про запобігання впливу світової фінансової кризи на розвиток будівельної галузі та житлового будівництва», яке прирівнюється до такого договору за своїми правовими наслідками та передбачає передачу іпотекодержателю права власності на предмет іпотеки в рахунок виконання основного зобов’язання, є правовою підставою для реєстрації права власності іпотекодержателя на нерухоме майно, яке є предметом іпотеки.

Майно, яке вже є предметом іпотеки може бути повторно передано в іпотеку. В цьому випадку договір іпотеки може бути посвідчений лише за згодою попередніх іпотекодержателів, якщо інше не передбачено попереднім договором іпотеки. Попередня іпотека має вищий пріоритет над наступними іпотеками. Наступна іпотека, предметом якої є декілька об’єктів, що належать різним особам і є предметом попередньої іпотеки, допускається за згодою власників усіх об’єктів нерухомого майна, переданих в спільну іпотеку.

У разі переходу до іпотекодержателя права власності на передане в іпотеку нерухоме майно, нотаріус роз’яснює сторонам, що права і вимоги інших осіб на це нерухоме майно, зареєстровані в установленому законом порядку, залишаються дійсними. Для посвідчення такого договору іпотекодавцем нотаріусу подається правовстановлювальний документ на нерухоме майно, право власності на яке переходить до іпотекодержателя в рахунок виконання основного зобов’язання, який долучається до примірника договору, що залишається в справах державної нотаріальної контори (приватного нотаріуса).

Іпотека припиняється у разі припинення основного зобов’язання або закінчення строку дії іпотечного договору; реалізації предмета іпотеки відповідно до Закону України «Про іпотеку»; набуття іпотекодержателем права власності на предмет іпотеки; визнання іпотечного договору недійсним; знищення (втрати) переданої в іпотеку будівлі (споруди), якщо іпотекодавець не відновив її. Якщо предметом іпотечного договору є земельна ділянка і розташована на ній будівля (споруда), в разі знищення (втрати) будівлі (споруди) іпотека земельної ділянки не припиняється; з інших підстав, передбачених Законом України «Про іпотеку».

Наступні іпотеки припиняються внаслідок звернення стягнення за попередньою іпотекою.

Відомості про припинення іпотеки підлягають державній реєстрації у встановленому законодавством порядку.

О.В. Ярошенко,
провідний спеціаліст відділу організаційного забезпечення
та контролю у сфері нотаріату Управління нотаріату
та фінансового моніторингу юридичних послуг
Департаменту нотаріату, банкрутства та функціонування
центрального засвідчувального органу

Звернення Голови Секції нотаріусів Асоціації правників України Марченко В.М. до Директора департаменту нотаріату ,банкрутства та функціонування центрального засвідчувального органу Чижмарь К.І. щодо відсутності у нотаріуса персональних даних

Директору
Департаменту нотаріату
банкрутства та функціонування
центрального засвідчу вального органу
Чижмарь Катерині Іванівні

Шановна Катерино Іванівно!
З метою адаптації українського законодавства до міжнародних норм Україною було ратифіковано Конвенцію про захист осіб у зв’язку з автоматизованою обробкою персональних даних (далі — Конвенція). У зв’язку з цим 1 червня 2010 року Верховна Рада Україна прийняла Закон України «Про захист персональних даних» № 2297-VI (далі — Закон), який набрав чинності 1 січня 2011 року.
З часу набуття чинності Законом у нотаріусів України виникає багато питань щодо співвідношення його норм та норм Закону України «Про нотаріат».
Секція нотаріусів Асоціації правників України з цього приводу напрацювала експрес-аналіз норм Закону України «Про захист персональних даних» :

1. Вичерпний перелік щодо суб’єктів відносин, пов’язаних із персональними даними, встановлений у статті 4 Закону:
- суб’єкт персональних даних (фізична особа, персональні дані якої оброблюються);
- володілець та розпорядник бази персональних даних (володільцем чи розпорядником бази персональних даних можуть бути підприємства, установи і організації усіх форм власності, органи державної влади чи органи місцевого самоврядування, фізичні особи — підприємці, які обробляють персональні дані відповідно до закону);
- третя особа (будь-яка інша особа, якій володілець або розпорядник бази персональних даних здійснює передачу цих даних);
- уповноважений державний орган з питань захисту персональних даних;
- інші державні органи та органи місцевого самоврядування, які здійснюють захист персональних даних.
Таким чином, нотаріус не є володільцем або розпорядником бази персональних даних. Нотаріус взагалі не є суб’єктом відносин, пов’язаних із обробкою персональних даних.

2. Відповідно до статті 2 Закону база персональних даних — іменована сукупність упорядкованих персональних даних в електронній формі та/або у формі картотек персональних даних.
Тобто база персональних даних — це не просто безсистемний набір персональної інформації, це певне її угрупування. Закон закріпив дві форми існування бази персональних даних: 1) електронна і 2) картотеки. Такий підхід закріплений у всіх нормативно-правових актах, що стосуються персональних даних.
У пункті 27 Директиви 95/46/ЄС Європейського Парламенту і Ради від 24.10.1995 р. «Про захист фізичних осіб при обробці персональних даних і про вільне переміщення таких даних» зазначено, що ця Директива охоплює тільки картотеки даних, а не неструктуровані справи, та вміст картотеки даних повинен бути структурований відповідно до визначених критеріїв щодо фізичних осіб, що забезпечувало б легкий доступ до персональних даних.
Пункт 7 постанови КМУ від 25.05.2011 р. № 616 «Про затвердження Положення про державний реєстр баз персональних даних та порядок його ведення» встановлює перелік відомостей, які повинна містити заява про реєстрацію бази персональних даних. Серед цих відомостей є інформація про найменування і місцезнаходження бази персональних даних, а саме:
- адреса фактичного розміщення — для бази даних у формі картотек;
- фактичні адреси зберігання носіїв інформації — для бази даних в електронній формі.
Законодавство не містить поняття терміну «картотека», тож цей термін вживається в загальноприйнятому значенні — це систематизована та згрупована певним чином інформація, як правило, у вигляді карток малого формату, де кожна складова є інформаційною одиницею, відомостями про який-небудь об’єкт. У цьому випадку йдеться про персональні дані, отже, картотека персональних даних — це систематизовані та згруповані персональні дані.
Постановою КМУ від 17.10.1997 р. № 1153 «Про затвердження Примірної інструкції з діловодства у міністерствах, інших центральних органах виконавчої влади, Раді міністрів Автономної Республіки Крим, місцевих органах виконавчої влади» ведення картотек передбачено при картковій формі реєстрації документів в установах з обсягом документообігу понад 600 документів на рік. Проте мова в цьому випадку йде про довідкові картотеки виконаних і невиконаних документів. Ведення нотаріусами картотек персональних даних правилами діловодства не передбачено.
Відповідно до статті 9 Закону кожна база персональних даних підлягає держаній реєстрації в Державному реєстрі баз персональних даних. Та відповідно до частини 5 статті 14 Закону України «Про нотаріат» архів та документи нотаріального діловодства приватного нотаріуса є власністю держави і відповідно в цьому випадку виключно держава є володільцем та розпорядником архіву .
Весь архів нотаріуса цілком у жодному разі не є базою персональних даних, а картотеки персональних даних, як уже було зазначено, в складі архіву немає. Отже, нотаріусу немає чого реєструвати в Держаному реєстрі баз персональних даних.

3. Обробка персональних даних — це будь-яка дія або сукупність дій, здійснених повністю або частково в інформаційній (автоматизованій) системі та/або в картотеках персональних даних, які пов’язані зі збиранням, реєстрацією, накопиченням, зберіганням, адаптуванням, зміною, поновленням, використанням і поширенням (розповсюдженням, реалізацією, передачею), знеособленням, знищенням відомостей про фізичну особу (стаття 2 Закону).
Тобто обробка персональних даних може мати місце лише в рамках бази персональних даних. А враховуючи те, що архів нотаріуса не є базою персональних даних, нотаріус не здійснює обробку таких даних.

4. Норми Закону, які не можуть бути виконані у сфері нотаріату:
- серед прав суб’єкта персональних даних, встановлених пунктом 3 частини 2 статті 8 Закону, закріплено право на доступ до своїх персональних даних, що містяться у відповідній базі персональних даних. Також статтею 16 Закону встановлено право третіх осіб робити запит про надання персональних даних володільцю бази. Проте жодна фізична особа не може мати доступу до архіву нотаріуса;
- неприйнятною є вимога, встановлена частиною 2 статті 12 Закону, згідно з якою суб’єкт персональних даних повинен бути повідомлений в письмовій формі про включення своїх даних у базу протягом 10 днів з дня включення;
- не може застосовуватись до архіву нотаріуса і порядок доступу до персональних даних (стаття 16 Закону), за яким доступ до персональних даних третіх осіб можливий лише за наявності згоди суб’єкта персональних даних. Адже Міністерство юстиції України та управління юстиції здійснюють перевірки діяльності нотаріусів, в ході яких нотаріус зобов’язаний надати всі документи нотаріального діловодства (архіву);
 не може бути застосована до нотаріусів стаття 19 Закону, що стосується плати за доступ до персональних даних.

5. Щодо найманих працівників приватного нотаріуса потрібно зауважити таке: нотаріус не створює картотек персональних даних найманих працівників. Отже, нотаріус не має бази таких даних. Усі документи, що стосуються трудових відносин між нотаріусом і працівником (у тому числі необхідні персональні дані), зберігаються у відповідному наряді (справі) в архіві нотаріуса. Також нотаріус не здійснює обробку, не розповсюджує та іншим чином не використовує персональні дані своїх працівників. Подання відповідної звітності щодо найманих працівників не є розповсюдженням або повідомленням персональних даних. Усі органи, до яких подається звітність, вже мають необхідні персональні дані осіб. Метою подання звітності є не повідомлення персональних даних, а повідомлення про певні операції або факти, які не є персональними даними. Більше того, подання такої звітності здійснюється незалежно від бажання працівника та його згоди на підставі вимог чинного законодавства .
Таким чином, положення Закону не стосуються трудових правовідносин між нотаріусом та найманим працівником .

Частина 6 статті 24 Закону містить таке положення: «Фізичні особи — підприємці, у тому числі лікарі, які мають відповідну ліцензію, адвокати, нотаріуси, особисто забезпечують захист баз персональних даних, якими вони володіють, згідно з вимогами закону». Проте чинне законодавство не передбачає можливості наявності баз персональних даних у нотаріусів. А щодо захисту персональних даних, то вже досить давно їх захист забезпечується закріпленням нотаріальної таємниці.
Нотаріальна таємниця — сукупність відомостей, отриманих під час вчинення нотаріальної дії або звернення до нотаріуса заінтересованої особи, в тому числі про особу, її майно, особисті майнові та немайнові права і обов’язки тощо (стаття 8 Закону України «Про нотаріат»).
Тобто нотаріус жодним чином не розповсюджує або будь-яким іншим чином не використовує персональні дані осіб. Він навпаки старанно зберігає ці дані у своєму архіві у вигляді документів, на підставі яких вчинялася нотаріальна дія. А для надійного захисту архіву встановлено спеціальні вимоги до робочого місця приватного нотаріуса.

Враховуючи повноваження Міністерства юстиції України щодо регулювання нотаріальної діяльності, звертаємося до Вас з проханням підтримати позицію, яка полягає в тому, що відповідно до норм чинного законодавства нотаріус не є володільцем або розпорядником бази персональних даних (як і не є жодним з інших суб’єктів щодо обробки персональних даних), за правилами діловодства не веде картотек персональних даних (у тому числі щодо найманих працівників), архів нотаріуса не є його власністю, не є базою персональних даних і нотаріус не здійснює обробку таких даних.
Відповідно нотаріус не має баз, які підлягали б реєстрації в Державному реєстрі баз персональних даних, та взагалі не є суб’єктом відносин, пов’язаних з обробкою персональних даних, які регулює Закон України «Про захист персональних даних».

Голова
Секції нотаріусів
Асоціації правників України Володимир Марченко

09 грудня 2011 року

НАКАЗ. Мін’юст затвердив Порядок ведення архіву реєстраційних справ

НАКАЗ. Мін’юст затвердив Порядок ведення архіву реєстраційних справ

МІНІСТЕРСТВО ЮСТИЦІЇ УКРАЇНИ

НАКАЗ

14 листопада 2011 року № 3319/5

Зареєстровано в Міністерстві юстиції
від 15 листопада 2011 року № 1299/20037

Про затвердження Порядку ведення
архіву реєстраційних справ

Відповідно до частини четвертої статті 14 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень»

НАКАЗУЮ:

1. Затвердити Порядок ведення архіву реєстраційних справ, що додається.

2. Департаменту взаємодії з органами влади (Зеркаль О.В.) забезпечити подання цього наказу на державну реєстрацію відповідно до Указу Президента України від 03.10.92 № 493 «Про державну реєстрацію нормативно-правових актів міністерств та інших органів виконавчої влади».

3. Контроль за виконанням цього наказу покласти на директора Департаменту взаємодії з органами влади Зеркаль О. В.

4. Цей наказ набирає чинності з 1 січня 2012 року.

Міністр
Олександр Лавринович

ЗАТВЕРДЖЕНО
Наказ Міністерства юстиції України
14 листопада 2011року № 3319/5

Зареєстровано в Міністерстві юстиції
від 15 листопада 2011 року
за реєстр. № 1299/20037

ПОРЯДОК
ведення архіву реєстраційних справ

I. Загальні положення

I.1. Цей Порядок визначає процедуру передавання до архіву та зберігання в архіві (далі – архів) закритих реєстраційних справ щодо об’єктів нерухомого майна, що утворилися в результаті діяльності органів державної реєстрації прав.

I.2. У цьому Порядку терміни вживаються у значенні, наведеному у Законах України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень», «Про Національний архівний фонд та архівні установи» та інших нормативно-правових актах.

I.3. Архіви є складовими частинами архівних підрозділів головних управлінь юстиції в містах Києві та Севастополі, районних, районних у містах, міських (міст обласного значення), міськрайонних управлінь юстиції (далі – управління юстиції).

II. Оформлення реєстраційних справ

II.1. Реєстраційна справа має бути сформована з дотриманням вимог, встановлених законодавством.

II.2. Оформлення реєстраційної справи передбачає нумерацію аркушів у справі, складання внутрішнього опису документів справи, засвідчувального напису справи, оправлення справи, оформлення обкладинки (титульного аркуша) справи.

II.3. З метою забезпечення порядку розташування документів у реєстраційній справі всі її аркуші, крім аркушів внутрішнього опису та засвідчувального напису, нумеруються арабськими цифрами валовою нумерацією у правому верхньому куті простим м’яким олівцем. Застосування чорнила, пасти або кольорових олівців для нумерації аркушів забороняється. Аркуші внутрішнього опису документів справи нумеруються окремо.

Якщо справа перевищує 250 аркушів, вона поділяється на томи.

II.4. Аркуші справ, що складаються з декількох томів або частин, нумеруються в кожному томі (частині) окремо. Реєстраційна справа не повинна перевищувати 250 аркушів.

II.5. У разі наявності багатьох помилок у нумерації аркушів справи здійснюється перенумерація, під час якої старі номери закреслюються однією скісною рискою і поряд ставиться новий номер аркуша.

II.6. У разі наявності окремих помилок у нумерації аркушів справи допускається застосування літерних номерів аркушів (1 а, 10 б тощо).

II.7. Внутрішній опис складається на окремому аркуші за встановленою формою (додаток 1) і містить відомості про порядкові номери документів справи, їх індекси, дати, заголовки та номери аркушів справи, на яких розташований кожен документ.

II.8. До внутрішнього опису складається підсумковий запис, у якому наводяться цифрами та літерами кількість документів, що включені до опису, та кількість аркушів внутрішнього опису. Внутрішній опис підписується його укладачем. Якщо справу оправлено попередньо без внутрішнього опису, бланк опису підклеюється до внутрішнього боку лицьової обкладинки справи.

II.9. Засвідчувальний напис складається на окремому аркуші за встановленою формою (додаток 2) і вміщується наприкінці реєстраційної справи, у друкованих примірниках справ (облікові журнали, звіти тощо) – на звороті останнього чистого аркуша.

II.10. У засвідчувальному написі зазначаються цифрами і словами кількість аркушів у реєстраційній справі та окремо, через знак «+» (плюс), кількість аркушів внутрішнього опису.

II.11. Реєстраційні справи оправляються в тверду обкладинку.

II.12. Під час оправлення документів реєстраційної справи не дозволяється торкатися їх тексту. Якщо текст документів надруковано надто близько до їх лівого краю, потрібно наростити корінці документів папером тієї самої якості, що й носії тексту документів.

II.13. Обкладинка реєстраційної справи оформляється за встановленою формою (додаток 3).

II.14. Перед передаванням реєстраційних справ до архіву в текст на їх обкладинках вносяться необхідні уточнення, перевіряється відповідність заголовків справ на обкладинках змісту підшитих документів, у разі потреби до заголовка справи вносяться додаткові відомості. З реєстраційної справи вилучаються документи, що не належать до неї.

II.15. На обкладинках реєстраційних справ проставляються дати документів, уміщених у кожну справу. Якщо справа складається з кількох томів (частин), то на кожному з них проставляються крайні дати документів (дата заведення і дата закінчення справи).

Число і рік позначаються арабськими цифрами, назва місяця пишеться словами.

На обкладинці справи проставляються за погодженням з архівом номер опису та номер архівного фонду.

Написи на обкладинках справ робляться чітко світлостійким чорним чорнилом або пастою.

У разі вміщення в реєстраційну справу титульного аркуша, виготовленого друкарським способом, на обкладинці справи зазначаються тільки номери архівного фонду, опису і справи. Забороняється наклеювання титульного аркуша на обкладинку реєстраційної справи.

III. Порядок передавання реєстраційних справ до архіву

III.1. Після спливу п’яти років після закриття реєстраційної справи державний реєстратор прав на нерухоме майно (далі – державний реєстратор) передає її на зберігання до архіву для наступного зберігання та користування.

III.2. Прийом реєстраційних справ здійснюється особою, відповідальною за архів, у присутності державного реєстратора, який їх здає.

III.3. Під час прийому архівних документів працівник архіву здійснює перевірку правильності оформлення реєстраційних справ та групування документів у них.

III.4. Передавання реєстраційних справ до архіву здійснюється за окремими описами справ, що оформлюються за встановленими формами (додатки 4 та 5).

До опису реєстраційних справ постійного зберігання складається передмова, у якій наводяться відомості про реєстраційні справи, які увійшли до опису, коротко характеризуються зміст і повнота документів у реєстраційних справах; висвітлюються особливості формування і описання реєстраційних справ, їх систематизації в описі.

Передмова підписується укладачем опису та особою, відповідальною за архів управління юстиції.

IV. Облік, забезпечення збереженості та користування
документами архіву

Ведення обліку документів, порядок забезпечення збереженості, користування документами архіву ведеться відповідно до Правил роботи архівних підрозділів органів державної влади, місцевого самоврядування, підприємств, установ і організацій, затверджених наказом Державного комітету архівів України від 16.03.2001 № 16, зареєстрованих у Міністерстві юстиції України 08.05.2001 за № 407/5598 (із змінами).

В архівах, де зберігається велика кількість справ, якими інтенсивно користуються, можуть складатися довідкові картотеки і каталоги.

Реєстраційні справи розміщуються в окремому архівосховищі на стелажах.

Директор Департаменту
взаємодії з органами влади

О. В. Зеркаль

Підготовлен до друку МЕН №6 (грудень) 2011

У НОМЕРІ:
Коли верстався номер
КАТЕРИНА ЧИЖМАРЬ

Експрес-аналіз застосування норм Тимчасового порядку визначення оціночної вартості нерухомості та об’єктів незавершеного будівництва, що продаються (обмінюються), в нотаріальній практиці 8
Державна реєстрація прав
ЛЕОНІД ЄФИМЕНКО
Завдання та компетенція Державної реєстраційної служби і нотаріальна діяльність 13
ВАСИЛЬ КРАТ
Державна реєстрація прав на нерухоме майно та їх обтяжень: огляд новел законодавства 17
Спадщина
ІРИНА СВЯТЕЦЬКА
Охорона спадкового майна 25
Зразок 1
Заява про вжиття заходів 30
Зразок 2
Акт опису спадкового майна 31
Зразок 3
Акт про не пред’явлення майна до опису 34
Зразок 4
Акт про неможливість вжиття заходів щодо охорони спадкового майна з підстав його повного вивезення невстановленими особами 35
Зразок 5
Акт про те, що майно, яке має цінність та щодо якого необхідно складати опис, у зазначеній квартирі відсутнє 36
ДАНИЛО КУРДЕЛЬЧУК, ОЛЕКСАНДР МАЛИНОВСЬКИЙ
Проблемні питання щодо спадкування частки в статутному капіталі господарських товариств 37
Пенсійний фонд
ВОЛОДИМИР МАРЧЕНКО

Єдиний внесок з нотаріальної діяльності за підсумками 2011 року 40
Податки
ВОЛОДИМИР МАРЧЕНКО

Оподаткування доходів приватних нотаріусів. Підсумки 2011 року за новими правилами 47
Захист прав нотаріуса
ВІКТОРІЯ ГОЛОБОРОДЬКО

Нотаріус у цивільному процесі 51
Зразок 1
Заява про заміну неналежного відповідача 58
Зразок 2
Заява про допуск до участі у справі третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору 59
Зразок 3
Заява про ознайомлення з матеріалами справи 60
Зразок 4
Клопотання про вжиття заходів для недопущення порушення нотаріальної таємниці 61
Зразок 5
Заява про розгляд справи за відсутністю особи 62
Зразок 6
Заперечення на позовну заяву про визнання кредитного договору, договору іпотеки недійсними 63
Узагальнення нотаріальної практики
ГОЛОВНЕ управління юстиції у Харківській області Міністерства юстиції України

Узагальнення нотаріальної практики щодо вчинення протестів векселів нотаріусами Харківської області 67
Зразок 1
Вимога нотаріуса про вчинення платежу за векселем 74
Зразок 2
Протест простого векселя в неплатежі 75
Зразок 3
Відмітка на векселі про протест 75
Роз’яснення, юридичні консультації Міністерства юстиції України
О. В. ЗАЛІЗНЮК

Надання правової допомоги у майнових правовідносинах та спадкуванні відповідно до положень Конвенції про правову допомогу і правові відносини у цивільних, сімейних та кримінальних справах від 22 січня 1993 року 76
Ю. С. ОБДИМКО
Деякі аспекти набуття права власності на об’єкти безхазяйного нерухомого майна 81
Екологічне право
ІРИНА ЖИЛІНКОВА, МИХАЙЛО ШУЛЬГА

Деякі питання нотаріальної практики, пов’язані із земельними відносинами 86
ВІТАЛІЙ УРКЕВИЧ, МИХАЙЛО ШУЛЬГА
Обговорюємо проект Закону України «Про ринок земель» 91
Міжнародне право
АНТОН ЗІНЧУК, ОЛЕНА САМОЩЕНКО

Про видачу нерезидентами довіреностей для дії в Україні 99
ОЛЬГА РОЗГОН
Укладання шлюбу громадянина України з іноземцем за кордоном 102
Сімейне право
ВІКТОРІЯ ГОЛОБОРОДЬКО

Огляд судової практики щодо порядку застосування частини 5 статті 61 Сімейного кодексу України 111
Огляди та коментарі
ОЛЕГ ПЕЧЕНИЙ

Деякі питання вчинення виконавчого напису нотаріусом при зверненні стягнення на предмет застави 123
ГАННА УРАЗОВА
Правова охорона промислових зразків 127
Діловодство
ГАННА КОСЕНКО

Історична довідка державної нотаріальної контори та приватного нотаріуса 132
Зразок
Примірна історична довідка приватного нотаріуса 134
Відповіді на запитання
ІРИНА СВЯТЕЦЬКА

Спадщина: практичні питання 136
Корпоративне право
ГАННА БОКАНЬ, ОЛЕКСАНДР ГОЛОБОРОДЬКО

Вихід зі складу учасників товариства 140
Нотаріальний депозит
ОЛЬГА МАНГУШЕВА

Порядок заповнення Книги обліку депозитних операцій та Книги обліку особових рахунків депонентів у разі прийняття в депозит грошових сум та цінних паперів 145
Приклади заповнення Книг
Книга обліку депозитних операцій 147
Книга обліку особових рахунків депонентів 149
Нотаріальний процес
ЮЛІЯ ЖЕЛІХОВСЬКА

Охорона цивільних прав та інтересів шляхом посвідчення юридичних фактів 150
МАРИНА ЗЄНІКОВА
Порядок перетинання державного кордону неповнолітніми громадянами України 154
ВЛАДИСЛАВА КУЦ
Посвідчення договорів відчуження нерухомого майна, що є об’єктом культурної спадщини 168
ІГОР НАЯВКО
Засвідчення справжності підпису про надання згоди на тимчасовий виїзд дітей за кордон 171
Зарубіжний досвід
МАРИЯ САЗОНОВА

Правосудие и нотариат 173
Нотаріальне право Німеччини
Тезисы о реформе украинского нотариата с немецкой точки зрения 180
Правила нотариального делопроизводства 184
Є така професія — нотаріус
ВОЛОДИМИР МАРЧЕНКО

Економічні аспекти діяльності нотаріату України 205
Судова практика
Ухвала Вищого спеціалізованого суду України з розгляду цивільних і кримінальних справ про відхилення касаційної скарги комунального підприємства і залишення без змін рішення міськрайонного суду про визнання за приватним нотаріусом права на оплату за споживання теплової енергії за тарифами, встановленими для фізичних осіб. 213

Звернення Голови Секції нотаріусів Асоціації правників України Марченко В.М., до Директора Департаменту нотаріату, банкрутства та функціонування центрального засвідчувального органу Чижмарь К.І. щодо витрат нотаріуса

Директору
Департаменту нотаріату, банкрутства
та функціонування
центрального засвідчувального органу
Чижмарь Катерині Іванівні

Шановна Катерина Іванівно!

У даний час податок на доходи фізичних осіб (у тому числі витратна частина) регулюється Розділом ІV Податкового кодексу України.
Відповідно до ст. 178.3 Податкового кодексу України приватні нотаріуси як особи, що провадять незалежну професійну діяльність, мають право на відрахування з суми доходу документально підтверджених витрат, необхідних для провадження їх незалежної професійної діяльності.
На цей час існує різне трактування положень цієї статті приватними нотаріусами і податківцями.
Податківці вважають, що перелік витрат ПК не встановлює, хоча в ПК чітко прописано: „документально підтверджені витрати, необхідні для провадження певного виду професійної діяльності” і при цьому ПК взагалі не передбачено будь-якого переліку. Податківці керуються листом МЮ України від 02.02.2006 р. № 31-35/20, (www.sta.gov.ua), який був виданий на виконання вимог ЗУ «Про податок з доходів фізичних осіб», що на цей час втратив чинність. Інші документально підтверджені витрати, що зазначені у цьому листі, на думку податківців не підлягають зарахуванню при визначенні сукупного чистого доходу нотаріусів.
На нашу думку, така позиція податкової не відповідає вимогам чинного ПК України, що суттєво порушує права нотаріусів і як платників податків, і як громадян , та не відповідає цілому ряду принципів передбачених ст.4 ПК України, зокрема, таких як рівність усіх платників податків перед законом, соціальная справедливість, стабільність.
Фактично перелік документально підтверджених витрат приватного нотаріуса є значно ширшим. При цьому кожна позиція чітко регламентована нормативними документами.
Лист ДПА України було видано 5 років тому і за цей період вимоги до приватної нотаріальної практики значно змінились: приватний нотаріус більше не здає справи до нотаріального архіву після 10 років, а зберігає весь період своєї діяльності, обов’язковою стала охоронно-пожежна сигналізація тощо. Таким чином наведений у листі перелік морально застарів і на цей час не відповідає реальним витратам нотаріуса на провадження приватної нотаріальної практики.
На підтвердження наводимо перелік витрат приватного нотаріуса з посиланням на нормативну базу:
Відповідно ЗУ „Про нотаріат” обов’язковими витратами по забезпеченню вчинення нотаріальних дій є витрати на:
створення та подальше підтримання робочого місця нотаріуса (ст. 25); реєстрацію приватної нотаріальної діяльності (ст. 24); ведення нотаріального діловодства та архів нотаріуса (ст.5); збереження документів нотаріального діловодства та архіву нотаріуса (ст.ст. 5;14); підвищення свого професійного рівня (ст.. 5); проходження підвищення кваліфікації; забезпечення нотаріальної таємниці (ст. 8, 8-1); заробітнуа платуа стажиста (ст. 13); виготовлення печатки, штампів (дублікати) (ст. 26); страхування цивільно-правової відповідальності приватного нотаріуса (ст.ст. 27,28); організація нотаріальної діяльності нотаріуса та виконання ним правил діловодства (ст. 33); спеціальні бланки нотаріальних документів (ст. 34); заходи щодо охорони спадкового майна (ст. 34); представництво та інші судові витрати (ст. 50); реєстри для реєстрації нотаріальних дій (ст. 52); користування єдиними та державними реєстрами, (ст. 55); витрати на оплату праці найманих працівників.
Також визначальними в аспекті конкретизації витрат необхідних для провадження нотаріальної діяльності є наступні нормативні акти які видані МЮ України на виконання ЗУ „Про нотаріат”:
1) Правила ведення нотаріального діловодства (затверджені наказом МЮ України 22.12.2010 № 3253/5, зареєстрованим в МЮ України 23.12.2010 року за № 1318/18613), виконання яких повязано з витратами на:
- постачання, витрачання, зберігання, організація обігу спеціальних бланків нотаріальних документів і звітування про їх використання (п. 2.3 ст. 2);
- реєстри для реєстрації нотаріальних дій, книги, журнали реєстрації (обліку) передбачені номенклатурою (п. 2.4 ст. 2);
- тимчасове зберігання документів у конторі, у приватного нотаріуса та їх підготовка для передання до державного нотаріального архіву (п. 2.4 ст. 2);
- штампи з текстами посвідчувальних написів (п. 6.18 ст. 6);
- технічні засоби для прошивання документів (п. 6.21 ст.6);
- сейф (п.7.13 ст.7) ;
- канцелярські приналежності (п.9.2 ст.9) ;
- картонажи, архівні папки (п.11.7 ст.11) ;
- твердий картон (п.п. 12.4.5. п. 12.4. ст.12) ;
- забезпечення надійного зберігання документів діловодства та архіву на протязі усього строку нотаріальної діяльності (п.14.1; п. 14.2. ст.14) ;
- папір тощо.
2) Положення про вимоги до робочого місця (контори) приватного нотаріуса та здійснення контролю за організацією нотаріальної діяльності (наказ МЮ України 23.03.2011 № 888/5 зареєстровано в МЮ України 28.03.2011 року за № 406/19144), виконання якого повязано з витратами на:
- придбання або оренда робочого місця нотаріуса з кількістю кімнат не менше двох, за умови що окремий робочий кабінет нотаріуса не менше 10 м2.. Робоче місце має бути пристосованим для роботи технічного персоналу з документами у відокремленій від нотаріуса кімнаті та мати окреме приміщення для очікування прийому громадян
- охоронна та пожежна сигналізація
- металеві двері або металеві ролети
- металеві грати, захисні ролети та броньована ударотривка плівка на вікнах
- металеві шафи
- вогнестійкий сейф
- інформаційна вивіска
- технічне обладнання робочого місця (комп’ютери, принтери, сканер, ксерокс, факс, тощо)
- підключення до мережі Інтернет
- телефонний зв’язок
- комунальні витрати (тепло, електрозабезпечення, вода, тощо)
- тощо.
3) Порядок підвищення кваліфікації нотаріусів, консультантів державних нотаріальних контор, державних нотаріальних архівів, помічників приватних нотаріусів (наказ МЮ України 22.12.2010 № 3256/5 зареєстровано в МЮ України 24.12.2010 за № 1331/18626), виконання якого повязано з витратами на:
- підвищення кваліфікації у Центрі відповідно до планів–графіків підвищення кваліфікації нотаріусів, консультантів державних нотаріальних контор, державних нотаріальних архівів, помічників приватних нотаріусів, які щороку затверджуються наказами Міністерства юстиції України;
- підвищення кваліфікації за програмами короткотермінових семінарів, які організовуються та проводяться Центром, Українською нотаріальною палатою, Академією нотаріату України;
- навчання за програмами удосконалення професійної майстерності, школи молодого нотаріуса в рамках постійно діючих семінарів, які проводяться Центром, Українською нотаріальною палатою, Академією нотаріату України;
- участь у міжнародних семінарах, симпозіумах, науково-практичних конференціях з питань нотаріату;
- навчання в магістратурі та аспірантурі, проходження докторантури;
- навчання шляхом самоосвіти (підготовка рефератів, статей для опублікування у професійних та фахових виданнях, участь у розробці проектів нормативно-правових актів тощо).

Як підсумок можливо зробити примірний перелік витрат щодо забезпечення самофінансування у разі провадження нотаріальної діяльності:

№ Перелік витрат нотаріуса як особи,
що проводить незалежну професійну діяльність
1. Реєстрація приватної нотаріальної діяльності
2. Придбання або оренда робочого місця нотаріуса в тому числі його ремонт (капітальний та поточний ).
3. Виготовлення печатки, штампів з текстами посвідчувальних написів
4. Реєстри для реєстрації нотаріальних дій, книги, журнали реєстрації (обліку) передбачених номенклатурою
5. Страхування цивільно-правової відповідальності приватного нотаріуса
6. Технічне забезпечення діяльності робочого місця нотаріуса та його обслуговування:
а) Охоронна та пожежна сигналізація
б) металеві двері або металеві ролети
в) металеві грати, захисні ролети та броньована ударостійка плівка на вікнах
г) металеві шафи
д) вогнестійкий сейф
ж) інформаційна вивіска
з) технічне обладнання (комп’ютери (у тому числі їх програмне забезпечення), принтери, сканер, ксерокс, факс, телефон, тощо) та їх обслуговування (ремонт, регенерація)
є) підключення та користування мережею Інтернет без обмеження кількості провайдерів, включаючи мобільний Інтернет
і) телекомунікаційні послуги
к) меблі
л) інвентар для прибирання та гігієни
и) тощо
7. Комунальні послуги (водопостачання, водовідведення, теплопостачання, електропостачання, газопостачання, утримання будинків і споруд та при будинкових територій, тощо)
8. Спеціальні бланки нотаріальних документів
9. Програмне забезпечення
10. Встановлення, обслуговування та користування Державними та єдиними реєстрами.
11. Організація нотаріальної діяльності та виконання ним правил діловодства
12. Підвищення свого професійного рівня нотаріусом , помічником та консультантом (семінари, конференції, тренінги, отримання інформаційно-консультативних послуг, тощо) в тому числі відрядження.
13. Проходження підвищення кваліфікації нотаріусом, помічником та консультантом по плану-графіку затвердженого МЮ; короткотермінових семінарів; удосконалення професійної майстерності; школи молодого нотаріуса; міжнародні семінари; симпозіуми; науково-практичні конференції; навчання в магістратурі та аспірантурі; проходження докторантури; навчання шляхом самоосвіти, тощо.
14. Збереження документів нотаріального діловодства та архіву нотаріуса
15. Придбання та передплата юридичної літератури (книг, журналів, дисків, програм, тощо)
16. Канцелярські приналежності
17. Картонажі, архівні папки, твердий картон, канцелярський папір, технічні засоби для прошивання документів
18. Оплата праці та обов’язкові нарахування на фонд оплати праці помічників, секретарів, стажистів та іншого технічного персоналу (найманих працівників)
19. Відкриття рахунків в банках та їх розрахунково-касове обслуговування
20. Поштові та кур’єрські послуги
21. Інші необхідні витрати приватних нотаріусів, пов’язаних з організацією їх роботи

З огляду на вищевикладене та враховуючи повноваження Міністерства юстиції України щодо регулювання нотаріальної діяльності звертаємося до Вас з проханням ініціювати належне вирішення цього питання на рівні Державної податкової служби України, з метою недопущення вузького чи вичерпного трактування необхідних витрат на провадження нотаріальної діяльності з боку органів податкової служби, суб’єктивної оцінки працівниками податкової служби „на місцях” необхідності того чи іншого виду витрат понесених нотаріусом, як платником податків, особливо з огляду на те, що нотаріальна діяльність для нотаріуса, як громадянина, є єдиним джерелом доходу взагалі, і відсутня можливість оподаткування за правилами єдиного податку.

З повагою,

Член Правління,
Голова Секції нотаріусів
Асоціації правників України Володимир Марченко

28 листопада 2011 року

АНОНС. Прес-конференція Голови Укрдержреєстру стосовно порядку реєстрації прав на нерухомість в умовах створення нової реєстраційної системи

30 листопада 2011 року, о 12-30, в інформаційному агентстві «Інтерфакс-Україна» (вул. Рейтарська, 8/5-а) відбудеться прес-конференція Голови Державної реєстраційної служби України Леоніда Єфіменка, присвячена питанням реєстрації прав на нерухоме майно в умовах створення в Україні нової реєстраційної системи.

Реєстрація журналістів відбуватиметься на місці за редакційними посвідченнями.

Довідки за тел. 517-07-27 (прес-служба Укрдержреєстру).

Прес-служба Міністерства юстиції України

Лист Президента Академії нотаріату України до Міністра юстиції України щодо визначення єдиного статусу нотаріуса в Україні, вих. № 11 від 25.11.2011 року

АКАДЕМІЯ НОТАРІАТУ УКРАЇНИ
Всеукраїнська громадська організація
Україна, 01034, місто Київ, вулиця Ярославів Вал, 10б, офіс 12, тел.: (044) 361-62-25, 287-56-38
вих. № 11
від 25.11.2011 р.

Міністру юстиції України
п. Лавриновичу Олександру Володимировичу

Високоповажний пане Міністре!

На час прийняття Закону України “Про нотаріат” визначення окремих понять “приватного” та “державного” нотаріату мало логічну складову, яка додатково підтверджувалася більшими або меншими повноваженнями.
З плином часу усі розбіжності були нівельовані і, більше того, наявність у визначенні складової “приватний” наразі не відповідає смисловому навантаженню визначення поняття нотаріату та виконанню ним повноважень від імені держави.
Свого часу в контексті “малої” реформи в “особливій” частині (Розділ ІІ, Розділ ІІІ та Розділ IV) Закону України “Про нотаріат” поняття “державного” та “приватного” логічно приведені до загального визначення “нотаріус”.
З врахуванням вищевикладеного та євроінтеграційних напрямків розвитку правової системи України і нотаріату взагалі, звертаємося до Вас з пропозицією відмовитися від анахронічної складової “приватний” і залишити уніфіковане визначення “нотаріус”, незалежно від форми організації та джерела фінансування нотаріальної діяльності.
На наш погляд, актуальність цього питання відповідає контексту гармонізації українського законодавства з міжнародним правом, зокрема, європейським. Так, ст. 45 Договору про Раду Європи, визначаючи нотаріуса, як суб’єкта публічної посади, діяльність якого пов’язана зі здійсненням публічної влади, не додає до його канонічного титулу будь-якого іншого означення.
Прошу підтримати.

З щирою повагою,

Президент
Академії нотаріату України В. М. Черниш

Наказ від 22.11.2011 № 3360/5 *Про затвердження зразка та опису печатки державного реєстратора прав на нерухоме майно*

Наказ від 22.11.2011 № 3360/5 «Про затвердження зразка та опису печатки державного реєстратора прав на нерухоме майно»
22-11-2011
1332/20070
Міністерство юстиції України